Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Hannele
CITAT (AnitaGg @ 07-08-2005, 20:04)
Det finns nog plats åt alla tror jag.
Visst gör det det, men ska man verkligen kunna ha olika åsikter
utan att det genast jamsas om "vapenvila" och nergrävda "stridsyxor"?

Man ska inte heller behöva tyst svälja vilka påhopp och osmakligheter som helst.
Snöflinga
Hannele och posse ...... har ni ingen liten gnutta humor, varför ta allt som skrivs på blodigt allvar och bara leta efter påhopp sad.gif

Lite småråa slängar får man tåla om man muckar ....

Denna tråd var riktigt underhållande och rolig innan ni kom in igen och tog upp gammalt groll och drog ner det hela....... men det är väl så ni trivs, vad vet jag blink.gif
Hannele
CITAT (Snöflinga @ 07-08-2005, 22:51)
Denna tråd var riktigt underhållande och rolig innan ni kom in igen och tog upp gammalt groll

Påhopp på posse var från idag.
(Och jag får skiten för att jag råkade lägga mej på försvarasidan.. huh.gif)
Dessutom har jag lite svårt att se underhållningsvärdet i att en deppig tomas99 startade tråden.
silos
CITAT (Snöflinga @ 07-08-2005, 22:51)
Hannele och posse ...... har ni ingen liten gnutta humor, varför ta allt som skrivs på blodigt allvar och bara leta efter påhopp sad.gif

Lite småråa slängar får man tåla om man muckar ....

Denna tråd var riktigt underhållande och rolig innan ni kom in igen och tog upp gammalt groll och drog ner det hela....... men det är väl så ni trivs, vad vet jag blink.gif

Då tycker jag att den som vill kan starta ett alldeles eget tråd som är rolig då kan alla som gilla sådant roligt hänga med och skratta.

Jag undrar vad det var som var så underhållande ohmy.gif Måste ett tråd som ifrån början var allvarlig förvandlas till skratt ohmy.gif

Även fastän jag tycker att det är onödigt att ta åt sig av alla dumheter som skrivs så tycker jag nog att man kan vara lite försiktig hur man uttrycker sig här; vi kan aldrig veta hur andra människor tolka det som skrivs om dem!
Människor kan faktiskt bli riktigt ordentligt ledsna för orden som skrivs här på Småpratet:till ex. jag blev det fastän jag inte ville erkänna det utan istället svorde jag till sad.gif

Visst skall man våga stå för sina åsikter och vara öppen med dem;men hur kan man veta hur ens ärliga åsikter tas emot av människor!?!
Ibland kan det vara klokt att behålla sina ärliga åsikter inom sig,tror jag wub.gif
Bettson
Vi har åsiktsfrihet i det här landet. Det skall vi vara stolta och rädda om.

Vi har också rättighet att uttrycka våra åsikter. Detta är grundlagsstadgat.

Men att veta när det är lämpligt att uttrycka sin åsikt och på vilket sätt det är lämpligt att uttrycka sin åsikt är inte lagstadgat. Det är ett uttryck för social kompetens.

Att vara rak och öppen kan vara lika rätt eller fel som att linda in ett budksap eller inte säga något alls. Allt beror egenltigen på vem mottagaren av budskapet är och vad denne klarar av att höra.
En delikat balansgång.

Likaså kan man som läsare/ lyssnare/ mottagare behöva göra rent filterna som sorterar budkapet ibland, annars riskerar man att uppfatta saker och ting fel. Tex att uppfatta fientlighet som inte existerar och utifrån det starta tråkiga negativa debatter.

Synd är också att gamla tiders poesialbum från skolåren är ur bruk. Annars hade många både läst och begrundat gamla standarversen

Lär dig livets stora gåta
Ålska glömma och förlåta
silos
CITAT (Bettson @ 07-08-2005, 23:50)
Vi har åsiktsfrihet i det här landet. Det skall vi vara stolta och rädda om.

Vi har också rättighet att uttrycka våra åsikter. Detta är grundlagsstadgat.

Men att veta när det är lämpligt att uttrycka sin åsikt och på vilket sätt det är lämpligt att uttrycka sin åsikt är inte lagstadgat. Det är ett uttryck för social kompetens.

Att vara rak och öppen kan vara lika rätt eller fel som att linda in ett budksap eller inte säga något alls. Allt beror egenltigen på vem mottagaren av budskapet är och vad denne klarar av att höra.
En delikat balansgång.

Likaså kan man som  läsare/ lyssnare/ mottagare behöva göra rent filterna som sorterar budkapet ibland, annars riskerar man att uppfatta saker och ting fel. Tex att uppfatta fientlighet som inte existerar och utifrån det starta tråkiga negativa debatter.

Synd är också att gamla tiders poesialbum från skolåren är ur bruk. Annars hade många både läst och begrundat gamla standarversen

Ålska glömma och förlåta

Vad märkligt;idag när jag var ute på en promenad med mina hundar så tänkte jag på forumet och tänkte på lämplig signatur (skriften längst ner) och just dessa ord tänkte jag ta:

Älska glömma och förlåta wub.gif

Dessa ord tål att tänka på wub.gif
AnitaO
CITAT (Hannele @ 07-08-2005, 22:25)
CITAT (AnitaGg @ 07-08-2005, 20:04)
Det finns nog plats åt alla tror jag.
Visst gör det det, men ska man verkligen kunna ha olika åsikter
utan att det genast jamsas om "vapenvila" och nergrävda "stridsyxor"?

Man ska inte heller behöva tyst svälja vilka påhopp och osmakligheter som helst.

Det var ju ett bra exempel på vad jag skulle kunna uppfatta som ett påhopp från dig.
Att du nedvärderar min åsikt till att jag "jamsar".
Min åsikt är inte riktigt lika mycket värd som din?
Tänk om jag skulle känna mig kränkt, och så ska jag ge igen för att man inte ska behöva tåla sånt?
Och så startar jag ett nytt ämne "Jag slutar på forumet pga Hannele". wink.gif
(OBS! Skämt)

Givetvis ska man kunna ha olika åsikter. Om det inte hade det så var det ju ingen diskussion.
Men sen förefaller väl just den här diskussionen ha kommit in i en återvändsgränd.

Att starta den här tråden är ju ett påhopp i sig.
Och då är det påhoppet sanktionerat av att "man ska inte behöva tåla vad som helst".

Men tänk om det är som jag skrev?
Tänk om allt bara började med ett missförstånd?
Och sen ska alla börja "ge igen".
Det handlar ju inte om olika åsikter längre, utan om att få sista ordet.
Anma
CITAT (AnitaGg @ 08-08-2005, 07:36)
Det var ju ett bra exempel på vad jag skulle kunna uppfatta som ett påhopp från dig.
Att du nedvärderar min åsikt till att jag "jamsar".
Min åsikt är inte riktigt lika mycket värd som din?
Tänk om jag skulle känna mig kränkt, och så ska jag ge igen för att man inte ska behöva tåla sånt?
Och så startar jag ett nytt ämne "Jag slutar på forumet pga Hannele". wink.gif
(OBS! Skämt)

Givetvis ska man kunna ha olika åsikter. Om det inte hade det så var det ju ingen diskussion.
Men sen förefaller väl just den här diskussionen ha kommit in i en återvändsgränd.

Att starta den här tråden är ju ett påhopp i sig.
Och då är det påhoppet sanktionerat av att "man ska inte behöva tåla vad som helst".

Men tänk om det är som jag skrev?
Tänk om allt bara började med ett missförstånd?
Och sen ska alla börja "ge igen".
Det handlar ju inte om olika åsikter längre, utan om att få sista ordet.

Detta är ett av de vettigaste inlägg jag läst på länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon