Full version: Dagens BLOMMA
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
marskattan
hej och tack! Tack dels för att ni gillar bilderna och dels tack för infom om hur jag skulle göra albumet "offentligt". Inte lätt med det tekniska alltid :-)

Denna sort är köpt i Holland och den heter Lady Margret. Jag hade sett den på en hemsida innan jag åkte, och det var i princip det enda jag var ute efter på Hollads-resan. Jag tyckte den var sååååå underbar!

Jag håller på att samla på mig lite olika passifloror jag gillar, har haft några vanliga blå att träna på så jag inte dödar dom. Men jag blir oxå ledsen när man ser en blomma i affären som är så miss-skött att den bara säckar ihop när man tittar på den. Förstår inte affärs-inehavaren att sånt kostar pengar? Nä, tacka vet jag bra affärer; med bra service (både åt oss och blommorna).
malin72
så där ja nu ser man vilka fin fina bilder wub.gif
Biggan_
Tänk vad snabbt det går. Rabarbern blommar redan och på bara några dagar har Funkian utvecklats från små "pinnar" till fullt utslagna blad. Hmm..Dagens blomma var det ju! Funkian blommar ju inte ännu, får väl återkomma kanske med bild när den blommar smile.gif

Biggan_
CITAT (Betty @ 23-05-2006, 13:10)
CITAT (Birgitta P @ 22-05-2006, 22:28)
Rosa förgätmigej, så söta! Sådana har jag aldrig sett!

Här finns fröer! smile.gif

Så, då var fröer till rosa förgätmigej beställda! biggrin.gif
En del annat slank ju med i bara farten, bl. annat dubbla mariaklockor! biggrin.gif
amaira
Mer förgätmigej, de blommar ju för fullt nu, överallt (där de en gång är planterade och sedan frösått sig). Vita och blå den här gången.

Och så en bild som inte direkt är en blomma, men så här vacker utsikt var det uppifrån mitt tak häromdagen.

Biggan_
Vid dammen blommar vattenklöver och smörbollar.

och ormhassel

pialotta
vad blommor är underbara!
renate

Tog bilden när himlen var kolsvart och solen tittade fram,men hann inte riktigt fram.Från mitt fönster lyste rödboken i kvällssolen.Det är min rabatt på framsidan,i bakgrunden japanhörna under renovering.
Det var ja dagens blomma tråden heter inte rabatt,här kommer fotblad som snart har blommat över.
Linda_A
Några pelargoner hoppas jag kan duga.

Biggan_
Anki på Öland
Min nya hängbegonia - vilken färg va!!!

Aklejan börjar slå ut

En Sibirisk Vallmo

Anki
Betty
Liljeblommande tulpanen Ballade

Den ludna backsippan

Narcissen Salome
n00b
Mossflox:
ullislerum
hej alla duktiga datamänniskor. Hur gör man för att bifoga en bild som man har på sin hårddisk?
hellen99
CITAT (ullislerum @ 01-06-2006, 17:30)
hej alla duktiga datamänniskor. Hur gör man för att bifoga en bild som man har på sin hårddisk?

Du har fått mail! Kolla brevlådan! smile.gif
ullislerum
thanks wub.gif
ullislerum
Tack hellen99
Min fina Akleja:

Biggan_
Mina Rhododendron vid dammen.

]

Närbild på den röda. Jag kommer inte åt att ta närbilder på den rosa.

Vy över dammen från balkongen.

ullislerum
åh, va fint det ser ut med en damm!! wub.gif

Jag blir jättesugen! Det känns svårt med skötsel och under vinterhalvåret.. eller har jag fel?
Whiskuchi
Här är min "dagens blomma", en näva som enligt etiketten skulle vara vit *surar*

renate
CITAT (Birgitta P @ 02-06-2006, 11:37)
Mina Rhododendron vid dammen.

]

Närbild på den röda. Jag kommer inte åt att ta närbilder på den rosa.

Vy över dammen från balkongen.

Så vackert det är vid din damm Birgitta.Rhododendron är underbar,vilken färg.Mysigt att sitta på bänken brevid katten.
renate
Mitt bidrag i dag får bli Rosenpion som har börjat blommar.

Även Bondpionerna har svällande knoppar.
kerstin z5-6

Lunddockan har just vecklat ut kjolen,frösådd -tog 4 år till blom.
Dårört

Inga från Närke
Mina bidrag till dagens blommor:

Whiskuchi
Inga från Närke: vad är det på översta bilden? Såna har jag också men vet inte vad det är för nåt laugh.gif
Inga från Närke
CITAT (Whiskuchi @ 04-06-2006, 08:51)
Inga från Närke: vad är det på översta bilden? Såna har jag också men vet inte vad det är för nåt  :lol:

Kungsnejlikerot , här en närbild
Whiskuchi
Tack, bra att veta vad det är för nåt smile.gif
Floppy
CITAT (Inga från Närke @ 04-06-2006, 09:20)

Mycket vacker... wub.gif vart alldeles kär i den...vill också ha...*vill ha, vill ha, vill ha* tongue.gif
...men vart finns den å få tag i...sökte på google men hittade inget... sad.gif
Annki
Dagens smörboll - trollius?

Anki på Öland
Kort men intensivt blommar dom - underbart doftar dom -och nu är dom här!!

Anki
gunnelö

Den här skönheten får bli dagens blomma från mig.

Gunnel Ö
malin72
gunnelö!!!!!
vilken vacker vad är det för något??? wub.gif
mari_tres
Det är en vaxklocka. Har satt sådana i år efter att ha blivit hejdlöst förälskad förra sommaren...
malin72
aha ja den var jätte fin är det ett åringar eller unsure.gif
gunnelö
Jag skrev inte namnet bara för att se om någon blev nyfiken biggrin.gif Och lika snabbt var det någon som viosste svaret biggrin.gif Härligt forum det här.

Jo det är vaxklocka. Jag köpte den här om dagen. Lång och ranglig var den men 15 kr var den värd för jag blev precis som du mari tres förälskad i den.

Nu undrar jag: Har den ett "slingrande" växtsätt, eller har plantan bara stått för mörkt? Jag antar att man inte toppar den.

Lite rörig bild men så här ser den ut tillsammans med ricin, tobak och eucalyptus i krukan.

Gunnel
gunnelö
Jo ettåring är det.

Gunnel
gunnelö
Och när jag ändå är igång. Här är herrgårdspionen som efter några veckor i knopp idag äntligen lite blygt vågade öppna sig för omvärlden.

Gunnel
estet
CITAT (gunnelö @ 05-06-2006, 19:56)
Jag skrev inte namnet bara för att se om någon blev nyfiken biggrin.gif Och lika snabbt var det någon som viosste svaret biggrin.gif Härligt forum det här.

Jo det är vaxklocka. Jag köpte den här om dagen. Lång och ranglig var den men 15 kr var den värd för jag blev precis som du mari tres förälskad i den.

Nu undrar jag: Har den ett "slingrande" växtsätt, eller har plantan bara stått för mörkt? Jag antar att man inte toppar den.

Gunnel

Så här såg ett ex av den ut nyplanterad i början på sommaren -03, det höga i mitten av lådan. Den här har inte kommit igång med det blåa än utan det kom vart efter den växte och fick knoppar.
Köpte frön från Impecta. Stor vaxblomma, Cerinthe 'Pride of Gibraltar'.
Otroligt läckra färger! smile.gif Lättsådd om jag minns rätt.

Länk till lite mer info om den:lindbloms.se
smile.gif
estet
Härlig bild på pionen förresten, gunnelö! Här blommar inte mkt ännu förutom vårkragarna och lite köpta pensér. Men om jag kikar utanför tomtgränsen finns det Hägg i blom, doftar ljuvligt. smile.gif
gunnelö
CITAT (estet @ 05-06-2006, 23:30)
Så här såg ett ex av den ut nyplanterad i början på sommaren -03, det höga i mitten av lådan. Den här har inte kommit igång med det blåa än utan det kom vart efter den växte och fick knoppar.
Köpte frön från Impecta. Stor vaxblomma, Cerinthe 'Pride of Gibraltar'.
Otroligt läckra färger! smile.gif Lättsådd om jag minns rätt.

Tack för svar!
Jaha, den liknar ju min. Den passar nog särskilt bra i krukor och lådor, antingen hängande eller med stöd som din. Det blir nog till att så lite egna frön nästa år för den ha som du säger riktigt läckra blommor! rolleyes.gif

Gunnel
Biggan_
Clematis

Klockhyacint

Rödbladig revsuga
gunnelö
Herrgårdspion avsnitt 2 "Mulet väder"

...och blygheten tog överhanden. (forts följer förhoppningsvis)

Giunnel Ö
amaira
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
virrevarv

Kantnepeta

Oxå den ljuva Syrenen...
gunnelö
Herrgårdspionen avnitt 3
biggrin.gif biggrin.gif Voilá!!! biggrin.gif biggrin.gif

Gunnel Ö
Biggan_
Vacker! wub.gif
Får vi se slutet också? ohmy.gif laugh.gif
Anki V
Kanske inte så unik eller vackert fotograferad, men jag är mäkta stolt över min blommande Ängel

/Anki
Whiskuchi
Jag är så löjligt stolt, sådde petunior för första gången i år, och nu börjar de blomma! Trodde aaaldrig att det skulle bli nåt av de där små spinkiga plantorna!!

Inga från Närke
Mitt bidrag från idag. Haggtornsblommor:

Har även uppdaterat mitt album Våren/Sommaren 2006 och skapat ett nytt som heter Projekt 2006-2007
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon