|
Full version: Dagens BLOMMA
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Biggan_
22-06-2006, 15:14
Humlebesök på en näva.
CITAT (Birgitta P @ 22-06-2006, 16:14) Humlebesök på en näva. Hihi, lurad!  Lurad av mimikry. Detta du fotat är en fluga! Just den här flugan (som finns även i min trädgård) kan jag inte. Tror att det är Merodon equestris, narcissfluga. Ger sig på lökar, tyvärr... Och mimikry heter det när en insekt som själv inte har något försvar, liknar en annan insekt som kan försvara sig. Inte bara du blir lurad, utan även flugans fiender, t.ex. fåglar, som låter bli att försöka äta humlor.
Biggan_
23-06-2006, 09:23
CITAT (amaira @ 23-06-2006, 08:21) CITAT (Birgitta P @ 22-06-2006, 16:14) Humlebesök på en näva. Hihi, lurad!  Lurad av mimikry. Detta du fotat är en fluga! Just den här flugan (som finns även i min trädgård) kan jag inte. Tror att det är Merodon equestris, narcissfluga. Ger sig på lökar, tyvärr... Och mimikry heter det när en insekt som själv inte har något försvar, liknar en annan insekt som kan försvara sig. Inte bara du blir lurad, utan även flugans fiender, t.ex. fåglar, som låter bli att försöka äta humlor. Va! Eftersom det är du, med all din kunskap om småkryp, som säger det, så tror jag dej Men det såg absolut ut som en humla. Både utseendemässigt och beteendemässigt. Den var luden som en humla. Den flög på humlors vis, så där baktungt du vet, från blomma till blomma. Det ända jag reagerade på, var att den var modell mindre, alltså trodde jag att humlebebisar såg ut så! Då har man lärt sej något nytt i dag då! Tack amaira, och en trevlig midsommar!
Anki på Öland
23-06-2006, 10:23
Min första blomma på en frösådd Clematis jag fick av grannen för 2 år sedan. Söt!!  Anki
virrevarv
23-06-2006, 13:08
Vill visa hur vackra knoppar min namnlösa gula ros har i vår trädgård! Tycker inte om gula blommor men den här gula rosen är förlåten, dels har den vackra blommor och dels dofter den mycket gott. Sen har man ju inte hjärta att ta bort en ros som blommar så ivrigt och dessutom är frisk!  Ha en trevlig midsommar!
Biggan_
23-06-2006, 14:33
Lite midsommarblommor får vi väl ha idag! 
Hyacinten fick nog panik när jag lessnade och klippte av bladen...
Biggan_
24-06-2006, 13:31
Nu har årets första rosa näckros slagit ut  och min gul-aprikosfärgade trädpion har slagit ut sin första knopp, tyvärr är blommorna så tunga så dom hänger nedför så man får försöka fixera dom med band och stödpinnar!
ullislerum
24-06-2006, 15:56
Mitt bidrag idag är:  pionen som ÄNTLIGEN slagit ut! Värd att väntas på..
CITAT (Birgitta P @ 24-06-2006, 15:31) och min gul-aprikosfärgade trädpion har slagit ut sin första knopp, tyvärr är blommorna så tunga så dom hänger nedför så man får försöka fixera dom med band och stödpinnar!  läcker!!! den vill jag ha! har du något namn på den?
Inga från Närke
24-06-2006, 20:09
Whiskuchi
24-06-2006, 20:12
Bild från igår, en Royal Navy Dark Blue luktärt: 
*Felix matte*
24-06-2006, 20:47
Är så glad för Pastellaklejan jag köpte för en tid sedan blommar nu
ullislerum
24-06-2006, 21:01
CITAT (Felix matte @ 24-06-2006, 21:47) Är så glad för Pastellaklejan jag köpte för en tid sedan blommar nu  mmmmmmmmmm.. va fin en sån ska jag köpa
Inga från Närke
24-06-2006, 21:36
Snälla kan vi inte försöka att citera utan bild, tråden blir så lång. Det går att radera bilden och ha kvar texten om ni vill visa vem ni citerar och det räcker med att se blommorna en gång inte 2-3 ggr. tycker jag i alla fall. Tack på förhand.
CITAT (Birgitta P @ 23-06-2006, 10:23) CITAT (amaira @ 23-06-2006, 08:21) CITAT (Birgitta P @ 22-06-2006, 16:14) Humlebesök på en näva. Hihi, lurad!  Lurad av mimikry. Detta du fotat är en fluga! Just den här flugan (som finns även i min trädgård) kan jag inte. Tror att det är Merodon equestris, narcissfluga. Ger sig på lökar, tyvärr... Och mimikry heter det när en insekt som själv inte har något försvar, liknar en annan insekt som kan försvara sig. Inte bara du blir lurad, utan även flugans fiender, t.ex. fåglar, som låter bli att försöka äta humlor. Va! Eftersom det är du, med all din kunskap om småkryp, som säger det, så tror jag dej Men det såg absolut ut som en humla. Både utseendemässigt och beteendemässigt. Den var luden som en humla. Den flög på humlors vis, så där baktungt du vet, från blomma till blomma. Det ända jag reagerade på, var att den var modell mindre, alltså trodde jag att humlebebisar såg ut så! Då har man lärt sej något nytt i dag då! Tack amaira, och en trevlig midsommar!  Enklast och snabbast ser jag skillnad genom att titta på ögonen, när jag inte är säker på om det är en stekel eller en stekel-lik fluga. Steklarna har små droppformiga blanksvart ögon (min definition  ) medan flugornas ögon är stora och runda. Det finns flugor som ser ut som getingar, som bin, som humlor, och även som andra steklar. Just nu är det väldigt mycket blomflugor i trädgården, gå ut och kika lite extra på "getingarna" och "bina" så får du se  . Här kommer en bild på Flora Danica som blommat en vecka nu, med en enda vacker ros.
Biggan_
26-06-2006, 08:57
CITAT (amaira @ 25-06-2006, 09:14) Enklast och snabbast ser jag skillnad genom att titta på ögonen, när jag inte är säker på om det är en stekel eller en stekel-lik fluga. Steklarna har små droppformiga blanksvart ögon (min definition  ) medan flugornas ögon är stora och runda. Det finns flugor som ser ut som getingar, som bin, som humlor, och även som andra steklar. Just nu är det väldigt mycket blomflugor i trädgården, gå ut och kika lite extra på "getingarna" och "bina" så får du se  . Jag får väl ta lite ögonkontakt med de små liven!
Biggan_
26-06-2006, 09:08
CITAT (Zazu @ 24-06-2006, 18:36) läcker!!! den vill jag ha! har du något namn på den?  Tyvärr Zazu, så har jag inget namn på den! Blomman är underbart vacker, men det är så tråkigt att stjälkarna inte orkar att hålla blomman upprätt. Efterhand som knoppen växer och blir tyngre så böjer sej stjälken och när blomman slår ut ser man bara baksidan på den.  Jag får binda upp alla knopparna för att ha glädje av den.
Ni har så vackra pioner så jag blir alldeles till mig Min dagens blir Dvärgrosenpraktryn som jag också är väldigt förtjust i. Men vad är jag inte förtjust i
Inga från Närke
27-06-2006, 19:39
Dagens blomma en regntung pion, tyvärr ser alla ut så här idag efter en natt och en dags regnande. Hoppas det slutar snart.
Storåtjejen
27-06-2006, 21:05
Mitt bidrag till denna serie blir det innersta av Clematisen Miss Bateman
Dessa vackra rosor har stått oberörda av de rejäla regnväder som dragit förbi.  Men nu har solen och värmen kommit åter. Oj vad det blommar i min trädgård nu
Biggan_
30-06-2006, 10:25
Gul fingerborgsblomma   Jag har rosa och vita fingerborgsblommor som spider sej hej vilt i hela trädgården men denna gula vill inte sprida sej. Sen en lite oansenlig blomma, men vad jag tycker att den är skir och söt, nämligen pepparrot.
mitt bidrag för dagen.. 
Inga från Närke
02-07-2006, 12:55
Min dagens blomma Krolllilja fast bilden togs igår
Whiskuchi
02-07-2006, 19:03
Ett par underbara luktärtor:  Och vad som kunde varit dagens vackraste blommor om det inte vore för rådjursjävlarna. Mme Hardy, skövlad.
Biggan_
02-07-2006, 19:17
CITAT (Whiskuchi @ 02-07-2006, 20:03) Och vad som kunde varit dagens vackraste blommor om det inte vore för rådjursjävlarna. Mme Hardy, skövlad.  Fy Farao vad tråkigt!
Whiskuchi
02-07-2006, 19:21
CITAT (Birgitta P @ 02-07-2006, 20:17) CITAT (Whiskuchi @ 02-07-2006, 20:03) Och vad som kunde varit dagens vackraste blommor om det inte vore för rådjursjävlarna. Mme Hardy, skövlad.  Fy Farao vad tråkigt!  Tre knoppar kvar bara, jag ska spraya Tabasco för glatta livet när jag fått tag i en sprayflaska - de ska få ångra att de gett sig in här! (de har ätit av mer, bl.a. jordgubbarna, men det är Mme Hardy jag är argast över)
Biggan_
02-07-2006, 19:42
Ett primalskrik hjälper kanske så den värsta ilskan lägger sig? Eller en tröstekram?
Whiskuchi
02-07-2006, 19:56
Biggan_
02-07-2006, 21:46
Honungslök 
CITAT (Birgitta P @ 02-07-2006, 22:46) Honungslök Så, jättesöt. Har den nåt annat namn. Den påminner om en lökväxt jag hade för några år sedan( som sorken tog ) och som hade väldigt annorlunda blad. Nästan " trekantiga " och lite skruvade?
Här kommer mitt nyaste förvärv till grusrabatten. Portlak. Visst är den söt
Biggan_
03-07-2006, 21:29
CITAT (Evgeni @ 03-07-2006, 12:24) CITAT (Birgitta P @ 02-07-2006, 22:46) Honungslök Så, jättesöt. Har den nåt annat namn. Den påminner om en lökväxt jag hade för några år sedan( som sorken tog ) och som hade väldigt annorlunda blad. Nästan " trekantiga " och lite skruvade?  Jag "googlade" och fick fram bilder och namn Nectaroscordum siculum. Jag har haft min i säkert 15 år och får ändå inte mer än tre blomklasar på den. Den står nog för skuggigt. Bladen ser ut som ett väldigt grovt gräs eller som en smalbladig vassplanta. Det finns en tecknad bild på bladen bland bilderna.
Inga från Närke
04-07-2006, 22:10
Mitt bidrag till dagens blommor: Blomsterhallonblomma  En av mina rosa pioner med doft tyvärr vet jag ej namnet kanske ni vet.  Nästan naturlig storlek om ni kollar min tumme.
vackra Iris
Måste nog lägga in denna bilden på mina Million Bells innan de säger tack och adjö. Och jag har inte gett dom några anabola, även om de verkar tro det. Bilden är tagen igår.
astrid.m.s
05-07-2006, 07:56
 Min vita Vallmo som blommar för första gången och lite senare än de andra som blommat ut.
Biggan_
06-07-2006, 14:27
CITAT (Evgeni @ 05-07-2006, 08:19) Måste nog lägga in denna bilden på mina Million Bells innan de säger tack och adjö. Och jag har inte gett dom några anabola, även om de verkar tro det. Bilden är tagen igår.  Åhh, så vackert!
Biggan_
06-07-2006, 14:29
Borstnejlikorna är fina nu! 
titti49zon6
06-07-2006, 17:31
Dagens blomma Lewisia  och en annan variant  blommar hos mig just nu,tycker själv att dom är otroligt söta
Med risk för att tråden slutar som klubben för inbördes beundran ( då menar jag verkligen alla som lägger in sina foton här )  , så måste jag få tala om att jag älskar borstnejlikor. Och så kommer lewisian på det! Ja, vad ska man säga Jag hittade en Lewisia i min rabatt som jag glömt bort att jag köpt. Och den är ju bara såååå vacker Kan väl inte skriva utan att skicka med en bild också Vit ängel.
*Felix matte*
07-07-2006, 21:05
Dagens är 2 st ... Tagetes och Siamesiskt tvilling Marguerit 
Ljuvliga favoriter
Anki på Öland
10-07-2006, 21:34
Min nyutslagna dubbla gula Stockros - fin va!!  och första blomman på den nya Clematisen  Anki
Biggan_
11-07-2006, 20:04
Penningblad  Fackelblomster
kerstin z5-6
11-07-2006, 20:49
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|