|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 14-11-2006, 14:52) Fin dag ja, det blev det till slut efter förmiddagens hällregn. Här är lite blåsigt och mycket högt vatten i hamnen, men solen skiner! Jag är också glad över att ha fått nya fiskyngel igen. 15 st Fundulopanchax sjoestedti - det vet väl alla vad det är? Olle Självklart vet vi - det är väl en sån där med gälar och stjärt åsså kan de simma tror jag eller ....
Lars-Olof Arvids
14-11-2006, 15:13
Wow vilken snygging. Tänk så mycket vackert det finns under vattnet. Ni som inte har kollat än - ta er en titt i länken ovan.
Lars-Olof Arvids
14-11-2006, 15:57
Gillade du den kan du gärna klicka på "bilder" i raden nedanför och titta runt bland härligheterna där. Många av dessa fiskar är inte särskilt svåra att ha i akvarium, bara man först har läst lite om hur de vill ha det.
Olle
Lars-Olof Arvids
16-11-2006, 09:01
Nu har det kläckts 10 sådana yngel till, sammanlagt 25 blivande snyggingar alltså! Olle
Eva i Höga
16-11-2006, 11:02
Vad kul Lars-Olof, de trivs tydligen hos dig! Är det så att alla överlever också? Då får du ju jättemånga "snyggingar"! Igår blev jag ledsen för min bil ville inte starta men jag blev glad för jag har en fin granne som körde hem mig och en underbar son som tar hand om min bil så det ska nog lösa sig så småningom. Är också glad för att jag lyckades laga min symaskin alldeles själv, den hade också lagt av. Ja, det finns alltid saker som gör en glad!
Lars-Olof Arvids
16-11-2006, 12:13
Kanske inte riktigt alla, men de allra flesta brukar överleva. 25 yngel är inte någon särskilt stor kull, ibland kan killis få omkring 100 eller fler yngel. Då kan man inte behålla alla själv, utan får försöka sälja eller byta fiskar med andra akvarister. Gäller det killis sker sådant oftast genom Skandinaviska killisällskapet http://www.killi.dk/ även om jag ibland också säljer på "vanliga" akvarieföreningars auktioner och någon gång till någon zooaffär. Det är förresten bara hanarna som är så färggranna som på bilden, honorna är enfärgat gråbruna. I kväll ska jag åka till Naturhistoriska museet i Göteborg och höra på ett föredrag om "galläpplen, sömntornar och häxkvastar", d v s olika missbildningar på växter. Föreläsare är Ingvar Nordin, en mycket kunnig botanist som alltid är lika intressant att höra på. Arrangör är Göteborgs biologiska förening och det hålls på Naturhistoriska museet kl 19.15. Den som vill vara med är välkommen!  När jag ändå är i stan ska jag först ta svängen om Plantagen och kolla om de har rea på blomsterlökar, för sådant kan jag inte motstå så här års. Att plantera är knappast några problem nu när det ska bli rekordmilt igen. Eva, hoppas din son lyckas fixa bilen åt dig! Själv har jag inte ens körkort, men får skjuts till Göteborg av en arbetskompis i eftermiddag. Olle
Eva i Höga
17-11-2006, 13:09
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-11-2006, 12:13) När jag ändå är i stan ska jag först ta svängen om Plantagen Hittade du nåt på Plantagen? Nu är det ju helg och då kanske jag åker runt o tittar efter lite lökar o växter, har ju blivit alldeles ha-galen sen jag började på Odla. Det är så ROLIGT!
Jag fick beröm på gymmet idag!
Lars-Olof Arvids
17-11-2006, 13:44
Roligt Stina, då hade du säkert varit duktig! Eva, jag köpte en påse Fritillaria uva-vulpis på Plantagen. De vanligare sorterna får vänta tills de sänker priset ännu mer!  Jag var också inne på COOP vid Hjalmar Brantingsplatsen och köpte 50 botaniska narcisser och 75 "mattbildande lökar" (Scilla, porslinshyacint och pärlhyacint). Det ska bli kul att plantera dem i helgen, det mesta hamnar nog i mina gamla såytor i ängen. Jag har en del ängsfrö liggande som jag tänker så i nya ytor till våren, ytor som om möjligt bör vara "lökfria" när jag gräver. Dessutom har jag beställt Ornithogalum, grekisk krokus, ett par olika Allium, dalmatisk och persisk Scilla samt engelsk klockhyacint från Frö med posten. Om du åker runt och tittar efter lökar i helgen får du gärna höra av dig om du hittar något bra ställe med stort sortiment och helst minst 50% rabatt. Även jag har blivit hagalen som du märker! Olle
anna_rispan
17-11-2006, 13:49
Sambon hade lite sovmorgon och det hade jag med. Dagen kunde inte börja bättre!!
Glad idag... har varit och gossat med småttingarna i några timmar.
Piccante
17-11-2006, 16:15
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-11-2006, 11:13) I kväll ska jag åka till Naturhistoriska museet i Göteborg och höra på ett föredrag om "galläpplen, sömntornar och häxkvastar", d v s olika missbildningar på växter. Föreläsare är Ingvar Nordin, en mycket kunnig botanist som alltid är lika intressant att höra på. Arrangör är Göteborgs biologiska förening och det hålls på Naturhistoriska museet kl 19.15. Den som vill vara med är välkommen! :) Ursäkta att jag är nyfiken, men var föredraget bra? Jag hade tänkt att gå på det men glömde helt av vilket datum det var  jag var så inställd på att det inte var denna veckan som det var föreläsningar som jag var intresserad av.
Lars-Olof Arvids
17-11-2006, 16:44
Ja, jag tycker att det var väldigt bra! Ingvar är som sagt alltid intressant att höra på. Han visade bilder på de flesta vanliga och en del mindre vanliga gallbildningar, indelat efter vilka som orsakas av svampar, bakterier, insekter och t o m andra kärlväxter. Förutom hur de har bildats tog han också upp hur folk har sett på och använt dem i gamla tider. Sömntornar har t ex fått sitt namn av att en liten vit larv ligger och sover fridfullt längst in i dem - alltså sover man gott om man lägger en sådan under kudden, enligt signaturläran. Ganska fascinerande tycker jag. Han hade också med sig lite herbariematerial av galler som vi fick se. Nu på tisdag (21/11) blir det ett föredrag med sting på museet - om getingar, i Västsvenska entomologklubbens regi. Det tänker jag också åka på. Även på onsdag (22/11) ska det handla om insekter, för då håller Torkel Hagström ett föredrag med den spektakulära rubriken "Kannibaler och faderlösa hanar". Och den 14/12 har biologiska föreningen sin julavslutning där medlemmarna får visa bilder (jag tänker visa från Kina) och äta ett gott julbord efteråt. Det ser jag redan fram emot! Olle
Jag får äntligen tillbaka min dator hel ikväll.  Allt är nyinstallerat så den ska gå så bra så......enda svarta molnet...  alla mina gubbar på msn är borta... igen  Bara att ta nya tag och försöka samla ihop dom man brukar använda
Farbror Blå
18-11-2006, 14:42
Tog mej i kragen och gjorde en sak klar, som väntat alltför länge redan=)
Tog sovmorgon i hopp om att kanske slippa lite träningsvärk. Det funkade inte, men det var skönt att sova extra länge
Jag har bakat bullar idag, känner mej så glad att jag orkade göra det. (så nu får sambon bullar på sin födelsedag fast jag sa att jag inte skulle orka det i år)
Jag har fått igen min dator nu och den verkar funka bra, äntligen får jag ha min musik och inte barnas  Nu är det bara msn som är hopplöst tråkigt med bara originalgubbarna  Nu håller jag tummar och tår att reparationen ska va´varaktig och inte som förra gången....två veckor Äntligen.........min musik!
herkules
18-11-2006, 19:12
CITAT (Reserv @ 18-11-2006, 19:01) Jag har fått igen min dator nu och den verkar funka bra, äntligen får jag ha min musik och inte barnas  Nu är det bara msn som är hopplöst tråkigt med bara originalgubbarna  Nu håller jag tummar och tår att reparationen ska va´varaktig och inte som förra gången....två veckor Äntligen.........min musik!  skit i extragubbarna på msn, mycket virus kommer i burken den vägen.
CITAT (herkules @ 18-11-2006, 19:12) CITAT (Reserv @ 18-11-2006, 19:01) Jag har fått igen min dator nu och den verkar funka bra, äntligen får jag ha min musik och inte barnas  Nu är det bara msn som är hopplöst tråkigt med bara originalgubbarna  Nu håller jag tummar och tår att reparationen ska va´varaktig och inte som förra gången....två veckor  :rolleyes: Äntligen.........min musik! :wub: skit i extragubbarna på msn, mycket virus kommer i burken den vägen. inte när man tar dom från sina kontakter, det är juh bara när jag tankar hem själv  bättre att låta andra tanka hem "skiten" så tar jag dom trevliga gubbarna
Jag fick några nya gubbar av en kompis igår. Säg till så kan jag skicka över några skojiga
CITAT (AnitaGg @ 18-11-2006, 19:47) Jag fick några nya gubbar av en kompis igår. Säg till så kan jag skicka över några skojiga :) Till!
malin72
19-11-2006, 23:44
idag är jag glad för min 13 åriga kille (som helst inte alls umgås med sin jobbiga mamma längre)  satt och spelade kort med mig och skrattade och stojjade tänk vad det kan värma att få sin "lilla" kille för en stund i stället för skrik och bråk
CITAT (pejori @ 20-11-2006, 14:52) Nu blev också jag glad! Mulle
Härligt att det går framåt........själv är jag glad över att jag inte äter frukost
och vad menar du med att slarva med den???
CITAT (pejori @ 20-11-2006, 14:57) och vad menar du med att slarva med den???  Den kan va´hårdsmält ibland har jag förstått
CITAT (Reserv @ 20-11-2006, 14:58) CITAT (pejori @ 20-11-2006, 14:57) och vad menar du med att slarva med den???  Den kan va´hårdsmält ibland har jag förstått  prova med ricinolja om det kniper
CITAT (pejori @ 20-11-2006, 14:56) Så underbart att höra. Krama vovven från mig.
CITAT (Alba @ 20-11-2006, 15:01) CITAT (pejori @ 20-11-2006, 14:56) är så glad så jag hoppar här :) :) nu börjar jag tro att jag får behålla henne...nu orkar hon springa och legka igen...det är sååå roligt att bara se på henne....  :wub: Så underbart att höra. Krama vovven från mig. ska det...kramar henne hela tiden
Å va härligt att det går frammåt med vovven pejori
CITAT (pejori @ 20-11-2006, 14:56) nu börjar jag tro att jag får behålla henne... Har hon varit sjuk?
CITAT (pejori @ 20-11-2006, 14:52) Åhhh, vad glad jag blir för eran skull. Förstår att du är lycklig nu. Men vad du har fått kämpa med henne. Kram på er
CITAT (faith @ 20-11-2006, 17:29) CITAT (pejori @ 20-11-2006, 14:56) nu börjar jag tro att jag får behålla henne... Har hon varit sjuk? ja...hon har dansat runt i diverse trådar här så det är inte lä'tt att hänga med det började på försommaren med svår diarre och vet tyckte att ett par dagars fasta och sedan diet skulle hjälpa. när det gått en vecka utan resultat, fich hon antibiotika...så höll det på, med fasta , diet och diverse mediciner och vet. besök..... specialfoder sattes in. inget hjälpte, så dom misstänkte ett fästingbett..... kilona rasade och som värst var hon nere på femton kilo....en collie ska ligga på 25 ungefär...dom tog ett leverprov som visade sig vara kattastrofalt och hon var döende....nya mediciner och ny diet.(färskfoder) då dom misstänkte foderallergi mot konserveringsmedel... hon fick extra näring och när hon sedan rasade ihop skrikandes på golvet i smärtor fick hon intensivvård på Blå Stjärnan i ett par dagar.... AKUT bukspottskörtelinflammation visade det sig vara. och med den medicinen hon har nu, äter hon som en elefant och skiter som en mus...inte tvärt om...så nu ökar hon ett halvt kilo om dagen i vikt.... dyrt och mycket tårar senare börjar jag hoppas....både för hennes och min plånboks skull.
malin72
20-11-2006, 17:41
och jag blir så glad av att höra detta för att min älskade vovve fick efter många resor till olika akut sjukhus diagnosen kronisk kolit.....hon lyckades bli bra 2 veckor innan hon dog så jag blir jätte glad av att höra att din är på väg åt rätt håll
CITAT (pejori @ 20-11-2006, 17:37) CITAT (faith @ 20-11-2006, 17:29) CITAT (pejori @ 20-11-2006, 14:56) nu börjar jag tro att jag får behålla henne... Har hon varit sjuk? ja...hon har dansat runt i diverse trådar här så det är inte lä'tt att hänga med det började på försommaren med svår diarre och vet tyckte att ett par dagars fasta och sedan diet skulle hjälpa. när det gått en vecka utan resultat, fich hon antibiotika...så höll det på, med fasta , diet och diverse mediciner och vet. besök..... specialfoder sattes in. inget hjälpte, så dom misstänkte ett fästingbett..... kilona rasade och som värst var hon nere på femton kilo....en collie ska ligga på 25 ungefär...dom tog ett leverprov som visade sig vara kattastrofalt och hon var döende....nya mediciner och ny diet.(färskfoder) då dom misstänkte foderallergi mot konserveringsmedel... hon fick extra näring och när hon sedan rasade ihop skrikandes på golvet i smärtor fick hon intensivvård på Blå Stjärnan i ett par dagar.... AKUT bukspottskörtelinflammation visade det sig vara. och med den medicinen hon har nu, äter hon som en elefant och skiter som en mus...inte tvärt om...så nu ökar hon ett halvt kilo om dagen i vikt.... dyrt och mycket tårar senare börjar jag hoppas....både för hennes och min plånboks skull.  Åh, vilken berättelse.  Men vad skönt att allt nu är på väg åt rätt håll.
Jag är glad för att Elias har sovit så länge idag att han inte ens märkte att jag åkte till sjukhuset en sväng och sen har vi haft ett städryck här också så det är fint och rent.
Kollade mailen nyss och där fanns ett grattismail från radion. Jag har vunnit i en frågetävling, handlade om harar. Skrev ju här om programmet då jag lyssnat, det handlade om harjakt och att de äter sin egen avföring på vintrarna. Jag som för första gången lyssnade på sånt program å så vinner jag... vet inte än vad det är för vinst men...
Biggan_
20-11-2006, 21:13
CITAT (askar @ 20-11-2006, 20:14) Kollade mailen nyss och där fanns ett grattismail från radion. Jag har vunnit i en frågetävling, handlade om harar. Skrev ju här om programmet då jag lyssnat, det handlade om harjakt och att de äter sin egen avföring på vintrarna. Jag som för första gången lyssnade på sånt program å så vinner jag... vet inte än vad det är för vinst men...  Grattis!
Biggan_
20-11-2006, 21:16
CITAT (pejori @ 20-11-2006, 17:37) CITAT (faith @ 20-11-2006, 17:29) CITAT (pejori @ 20-11-2006, 14:56) nu börjar jag tro att jag får behålla henne... Har hon varit sjuk? ja...hon har dansat runt i diverse trådar här så det är inte lä'tt att hänga med det började på försommaren med svår diarre och vet tyckte att ett par dagars fasta och sedan diet skulle hjälpa. när det gått en vecka utan resultat, fich hon antibiotika...så höll det på, med fasta , diet och diverse mediciner och vet. besök..... specialfoder sattes in. inget hjälpte, så dom misstänkte ett fästingbett..... kilona rasade och som värst var hon nere på femton kilo....en collie ska ligga på 25 ungefär...dom tog ett leverprov som visade sig vara kattastrofalt och hon var döende....nya mediciner och ny diet.(färskfoder) då dom misstänkte foderallergi mot konserveringsmedel... hon fick extra näring och när hon sedan rasade ihop skrikandes på golvet i smärtor fick hon intensivvård på Blå Stjärnan i ett par dagar.... AKUT bukspottskörtelinflammation visade det sig vara. och med den medicinen hon har nu, äter hon som en elefant och skiter som en mus...inte tvärt om...så nu ökar hon ett halvt kilo om dagen i vikt.... dyrt och mycket tårar senare börjar jag hoppas....både för hennes och min plånboks skull.  Fy vilken pärs du gått igenom! Dom där husdjuren är ju oss nästan lika kära som våra egna barn! Hoppas på fortsatt bättring nu då! ...och så en styrkekram förstås!
CITAT (pejori @ 20-11-2006, 17:37) CITAT (faith @ 20-11-2006, 17:29) CITAT (pejori @ 20-11-2006, 14:56) nu börjar jag tro att jag får behålla henne... Har hon varit sjuk? ja...hon har dansat runt i diverse trådar här så det är inte lä'tt att hänga med det började på försommaren med svår diarre och vet tyckte att ett par dagars fasta och sedan diet skulle hjälpa. när det gått en vecka utan resultat, fich hon antibiotika...så höll det på, med fasta , diet och diverse mediciner och vet. besök..... specialfoder sattes in. inget hjälpte, så dom misstänkte ett fästingbett..... kilona rasade och som värst var hon nere på femton kilo....en collie ska ligga på 25 ungefär...dom tog ett leverprov som visade sig vara kattastrofalt och hon var döende....nya mediciner och ny diet.(färskfoder) då dom misstänkte foderallergi mot konserveringsmedel... hon fick extra näring och när hon sedan rasade ihop skrikandes på golvet i smärtor fick hon intensivvård på Blå Stjärnan i ett par dagar.... AKUT bukspottskörtelinflammation visade det sig vara. och med den medicinen hon har nu, äter hon som en elefant och skiter som en mus...inte tvärt om...så nu ökar hon ett halvt kilo om dagen i vikt.... dyrt och mycket tårar senare börjar jag hoppas....både för hennes och min plånboks skull.  Hoppas, hoppas att det trista över nu och hon fortsätter äta, öka i vikt och må bra. Måste ha varit en otroligt jobbig tid för dig med all oro.
CITAT (Birgitta P @ 20-11-2006, 21:13) CITAT (askar @ 20-11-2006, 20:14) Kollade mailen nyss och där fanns ett grattismail från radion. Jag har vunnit i en frågetävling, handlade om harar. Skrev ju här om programmet då jag lyssnat, det handlade om harjakt och att de äter sin egen avföring på vintrarna. Jag som för första gången lyssnade på sånt program å så vinner jag... vet inte än vad det är för vinst men...  Grattis!  Tack! Spännande att vänta på priset... misstänker att det kan vara en bok.
Jag är glad för att jag sorterat ut böcker och satt in i vår nya bokhylla. Har också fått ut den gamla hyllan så nu behöver inte soffan stå mitt på golvet längre
den här tiden har varit ett rent helvete...och jag har varit på väg att ge upp många gånger...men hon är bara ett år, så det var tillslut inte aktuellt att avsluta hennes liv... sen i juni har hon kosta mej vad tre renrasiga collies gör...men hon är värld varenda krona
CITAT (pejori @ 20-11-2006, 22:06) den här tiden har varit ett rent helvete...och jag har varit på väg att ge upp många gånger...men hon är bara ett år, så det var tillslut inte aktuellt att avsluta hennes liv... sen i juni har hon kosta mej vad tre renrasiga collies gör...men hon är värld varenda krona 
Anki på Öland
20-11-2006, 23:22
CITAT (pejori @ 20-11-2006, 17:37) CITAT (faith @ 20-11-2006, 17:29) CITAT (pejori @ 20-11-2006, 14:56) nu börjar jag tro att jag får behålla henne... Har hon varit sjuk? ja...hon har dansat runt i diverse trådar här så det är inte lä'tt att hänga med det började på försommaren med svår diarre och vet tyckte att ett par dagars fasta och sedan diet skulle hjälpa. när det gått en vecka utan resultat, fich hon antibiotika...så höll det på, med fasta , diet och diverse mediciner och vet. besök..... specialfoder sattes in. inget hjälpte, så dom misstänkte ett fästingbett..... kilona rasade och som värst var hon nere på femton kilo....en collie ska ligga på 25 ungefär...dom tog ett leverprov som visade sig vara kattastrofalt och hon var döende....nya mediciner och ny diet.(färskfoder) då dom misstänkte foderallergi mot konserveringsmedel... hon fick extra näring och när hon sedan rasade ihop skrikandes på golvet i smärtor fick hon intensivvård på Blå Stjärnan i ett par dagar.... AKUT bukspottskörtelinflammation visade det sig vara. och med den medicinen hon har nu, äter hon som en elefant och skiter som en mus...inte tvärt om...så nu ökar hon ett halvt kilo om dagen i vikt.... dyrt och mycket tårar senare börjar jag hoppas....både för hennes och min plånboks skull.  Vad skönt att höra att hon är på bättringsvägen!! Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|