Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
LadyG
Oj vilket väsen det hann bli medan jag var borta.

Journalist-förklaringen var den sämsta jag har hört. Jag arbetar som ni vet också som frilansjournalist i egen regi och ni har aldrig varit annat än snälla och trevliga mot mig. Så Dite kan inte skylla på att folk har förutfattade meningar om journalister.

Jag tycker mig märka att folk i regel behandlar en journalist ungefär som vilken vanlig människa som helst, för det mesta. Om det beror på att jag är teknisk reporter och inte någon "livsstilsreporter" låter jag vara osagt.

Jag måste få försvara journalist-kåren lite när nu fru Dite behagar försöka dra hela släktet i smutsen på det här viset, alla är faktiskt inte så falska eller ohederliga.

Vissa av oss frågar först innan vi börjar intervjua folk. Vi tar inte fotografier utan lov. Vi publicerar inte citat utan tillstånd. Vi citerar inte utan att den citerade får godkänna citatet först. Vi skyddar källan om så önskas. Det kallas god publicistisk sed.

Tyvärr är det ingen lag, utan en självpåtagen regel bland journalister. Ungefär som gott uppförande i vardagen. Det finns ingen lag om det heller men alla förväntar sig det. Den som bryter mot de oskrivna reglerna åker ut i kylan.

Det finns med andra ord inget att anmäla, och även om det gjorde det skulle ingen veta vem man ska åtala eftersom en IP-adress går att "spoofa" (man använder flera servrar melln sig och destinationen för att inte avslöja sin riktiga IP-adress. Vanligt bland fildelare.), en mailadress går att registrera hos Hotmail på tio minuter och hur ska man då hitta den som är bakom nicket? Polisen följer inte upp sådant här ens om det vore olagligt, tyvärr.

Jag beklagar Bettson att du mår dåligt av Dites agerande och hoppas att du inte tappat förtroendet för alla journalister, några av oss är fortfarande hederliga. Jag hoppas att du mår bättre snart också, och att det här snart blåser över.

Jag hör till dem som också skrattade åt Dite, men jag skrattar inte längre.