Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
LadyG
Oj vilket väsen det hann bli medan jag var borta.

Journalist-förklaringen var den sämsta jag har hört. Jag arbetar som ni vet också som frilansjournalist i egen regi och ni har aldrig varit annat än snälla och trevliga mot mig. Så Dite kan inte skylla på att folk har förutfattade meningar om journalister.

Jag tycker mig märka att folk i regel behandlar en journalist ungefär som vilken vanlig människa som helst, för det mesta. Om det beror på att jag är teknisk reporter och inte någon "livsstilsreporter" låter jag vara osagt.

Jag måste få försvara journalist-kåren lite när nu fru Dite behagar försöka dra hela släktet i smutsen på det här viset, alla är faktiskt inte så falska eller ohederliga.

Vissa av oss frågar först innan vi börjar intervjua folk. Vi tar inte fotografier utan lov. Vi publicerar inte citat utan tillstånd. Vi citerar inte utan att den citerade får godkänna citatet först. Vi skyddar källan om så önskas. Det kallas god publicistisk sed.

Tyvärr är det ingen lag, utan en självpåtagen regel bland journalister. Ungefär som gott uppförande i vardagen. Det finns ingen lag om det heller men alla förväntar sig det. Den som bryter mot de oskrivna reglerna åker ut i kylan.

Det finns med andra ord inget att anmäla, och även om det gjorde det skulle ingen veta vem man ska åtala eftersom en IP-adress går att "spoofa" (man använder flera servrar melln sig och destinationen för att inte avslöja sin riktiga IP-adress. Vanligt bland fildelare.), en mailadress går att registrera hos Hotmail på tio minuter och hur ska man då hitta den som är bakom nicket? Polisen följer inte upp sådant här ens om det vore olagligt, tyvärr.

Jag beklagar Bettson att du mår dåligt av Dites agerande och hoppas att du inte tappat förtroendet för alla journalister, några av oss är fortfarande hederliga. Jag hoppas att du mår bättre snart också, och att det här snart blåser över.

Jag hör till dem som också skrattade åt Dite, men jag skrattar inte längre.
askar
CITAT (LadyG @ 03-11-2006, 21:53)
Jag måste få försvara journalist-kåren lite när nu fru Dite behagar försöka dra hela släktet i smutsen på det här viset, alla är faktiskt inte så falska eller ohederliga.

Där instämmer jag smile.gif
Har ju ett antal i familjen så jag vet smile.gif
Bettson
Fick ett nytt PM från afrodite.

Jag uppmanade henne återigen att ta fram vilka nicks hon skiver under eftersom jag inte vill misstänka allt och alla. Jag talade återigen om att jag tycker det är fegt att inte göra detta.

Jag fick ett svar om att det är nog nu Bettson man får inte vräka ur sig vad som helst. SÅ jag skulle tänka på vad jag skrev i fortsättningen. INgen fara än men det kan bli.

Jag tackade för hotet.

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att om jag inte håller käft så ska hon sätta dit mig. PÅ vilket sätt ät outalat.

Nåväl får väl säga ett slutord då. Jag tycker att afrodite genom sitt agerande skapar otrevlig stämning på så sätt att man inte längre vet men man kan lita på.

Att hon itne vill uppge sina nicks kan jag inte tolka på nåogot annat sätt än att hon är en gammal medlem som så att säga avslöjat sig för en del här inne. Dessa vet förmodligen inte on det andra och skulle få en mindre chock ifall sanningen kom fram.

Det får mig att undra, vem är det, vem är det jag kanske känner och kanske tycker om som uppför sig så här.

Och nu för ni tycka vad ni vill. Men jag må vara naiv, dum , godtrogen, tråkig, dum i hivet eller vad som helst. Men jag har faktiskt av olika orsaker inte så stort socialt kontaktnät. Jag saknar det.

Kanhända en del at er återigen kommer med den överslätande kommentarer det är ju varaett fora. Så är det inte för mig. Jag följer många av er och tänker på er i upp och nergångar.

Det känns som om någon har kapat min sociala luftslang och jag kvävs.

Nu känner jag att man inte kan lita på någon längre. Jag är ungefär lika upprörd som somliga var över Solis svek när hon skrev på sin blogg att hon drev med oss.

Men Solis var inte frisk. Afrodite och hennes alla alias verkar vara fullkomligt friska, men hon har ingen som helst empatisk kompetens ( undrar om hon sätter sitt hot i verket nu).

Jag har inget emot hennes kåserier. Men jag har emot att hon har suttit och manipuoerat oss och att hon förmodligen är en person vi känner sedan länge tillbaka. Annars så skulle hon ju inget ha att förlora på att uppge sina andra "forskningnick" och rensa upp efter sig.

I stället skickar hon ett hot om att jag skall passa mig.

Så det är vl lika bar att jag är tyst då.
sad.gif
Bettson
Och så här blev afrodites reaktion:

Nejdå, jag hotar inte, bara varnar.
Kan vi möjligtvis lägga av nu??
Du har ju redan lyckats hetsa blodhundarna och själv lyckats få framstå som offer.
Fy tusan så hemskt att det finns människor som är så små och betydelselösa som du. Ha hela sitt liv upphängt på ett forum. Men det är väl ditt enda sätt att få synas kan jag tro.
Ett råd. Skaffa dej ett liv utanför forumet så att du inte blir golvad igen om någon uppför sej på ett sätt som inte faller dej på läppen. Eller sök hjälp! Psykolog förslagsvis.
Afrodite, som ger blanka tusan i både dej och dina bandhundar.
askar
Nämen Bettson... tuffare än så är väl du.
Skit i hoten! Skulle jag brytt mig om ett av trollens hot om polisanmälningar mm
då vore jag dum.
Nu menar jag inte att du är dum... men jag vill berätta.
Ikväll fick jag också diverse hot... Om du backar och läser i trådarna kan du hitta hotet.
Nu är sanningen den att jag är väl informerad, lärd i vad som gäller på Internet
osv... men den "hotande" tycks inte vara i besittning av samma kunskap.
Du Bettson... vet jag... har ännu mer kunskap om lagar och förordningar.
Låt dig inte påverkas av en fegskit som afrodite.
Låt personen inte vara så mycket som ett knott på din fot...
sparka och låt den fara ända in i....
pejori
CITAT (Bettson @ 03-11-2006, 22:17)

Du har ju redan lyckats hetsa blodhundarna och själv lyckats få framstå som offer.
Fy tusan så hemskt att det finns människor som är så små och betydelselösa som du. Ha hela sitt liv upphängt på ett forum. Men det är väl ditt enda sätt att få synas kan jag tro.
Ett råd. Skaffa dej ett liv utanför forumet så att du inte blir golvad igen om någon uppför sej på ett sätt som inte faller dej på läppen. Eller sök hjälp! Psykolog förslagsvis.

JÖSSES!!!!! ohmy.gif blink.gif wacko.gif
askar

Nämen fy vad likt min hotare...
tänk om det ändå är samma... men näää. wink.gif

Hon har inte samma förmåga att uttrycka sig i skrift.

Stå på dig Bettson... Du är den som har alla på plats
wub.gif
LadyG
Ignorera en sån som Dite Bettson, och koncentera dig på alla snälla här på Odla istället, alla vi som vill dig väl och som bryr oss om dig. Låt inte h*n vinna.
pejori
CITAT (askar @ 03-11-2006, 22:26)

Nämen fy vad likt min hotare...
tänk om det ändå är samma... men näää. wink.gif

Hon har inte samma förmåga att uttrycka sig i skrift.

Stå på dig Bettson... Du är den som har alla på plats
wub.gif

TÄNK...den tanken slog mej också rolleyes.gif rolleyes.gif
skit i påhoppet Bettson wub.gif wub.gif

du vet i ryggraden vem du kan lita på, och vem du inte ska lita på.... smile.gif smile.gif
du får gå på "beprövad erfarenhet" där wub.gif wub.gif
afrodite
Nej stopp och belägg nu Bettson!
Nog för att jag fått pm av dej men lusat ner mej med att svara har jag ta mej tusan inte gjort. Jag har bara svarat dem som pm:at med en behärskad och saklig samtalston.
Och även om jag nu hade svarat dej på det sätt som du vill ge sken av så undrat jag hur ni själva har det med etiken??
Brukar ni lägga ut personliga meddelanden här i forumet till allmänt beskådande?
I så fall får ni nog ta er en funderare på om den vanan är så trevlig och om den verkligen bidrar till ökad tillit er emellan.
askar
CITAT (afrodite @ 03-11-2006, 22:32)
Nog för att jag fått pm av dej men lusat ner mej med att svara har jag ta mej tusan inte gjort. Jag har bara svarat dem som pm:at med en behärskad och saklig samtalston.
Och även om jag nu hade svarat dej på det sätt som du vill ge sken av så undrat jag hur ni själva har det med etiken??
Brukar ni lägga ut personliga meddelanden här i forumet till allmänt beskådande?
I så fall får ni nog ta er en funderare på om den vanan är så trevlig och om den verkligen bidrar till ökad tillit er emellan.

Men hade inte du tagit adjö av forumet unsure.gif
afrodite
Läsa här kan ingen hindra mej att göra och falska anklagelser anser jag mej ha full rätt att besvara. Alla era andra spekulationer och slutsatser är tyvärr inget jag kan göra något åt. Ni har redan tagit ställning.

Afrodite
Gossen Ruda
CITAT (afrodite @ 03-11-2006, 23:32)

Det är inte brukligt och inte ens tillåtet men du är knappast rätt person att klaga. Vik hädan, du har ställt till med tillräckligt mycket bråk nu.
askar
CITAT (afrodite @ 03-11-2006, 22:42)
Läsa här kan ingen hindra mej att göra och falska anklagelser anser jag mej ha full rätt att besvara. Alla era andra spekulationer och slutsatser är tyvärr inget jag kan göra något åt. Ni har redan tagit ställning.

Afrodite

Visst har du, precis som världens övriga befolkning
rätt att läsa och också skriva här.
Men du ska banne mig inte komma och hacka på ärliga,
trevliga medlemmar som Bettson mad.gif

Skäms på dig falska typ!

Spekulationer... Blahablaha... hövs inte i ditt fall. wacko.gif
Fialotta
Näääää...nu får vi ta tillbaks vårt fin olka forum i småprat...nu börjar även jag tycke detta är obehagligt ohmy.gif
Sollan
CITAT (Gossen Ruda @ 03-11-2006, 23:44)
Det är inte brukligt och inte ens tillåtet men du är knappast rätt person att klaga. Vik hädan, du har ställt till med tillräckligt mycket bråk nu.

Ska du inte säga "tvi, tvi" också...?
Sommartorparn
CITAT (Ophelia @ 03-11-2006, 20:31)
CITAT (afrodite @ 03-11-2006, 19:26)
Åh kära nån! STOOOPP!! Sansa er!

Vilket rabalder jag lyckats åstadkomma!
Jag har just kommit hem från en dag då jag suttit i div möten och alltså inte haft möjlighet att hänga med på vad som hänt här under dagen.
Mitt inlägg tidigare idag kanske var lite kryptiskt skrivet och kanske bäddat för missuppfattningar och spekulationer. Jag hade lite bråttom iväg och hade därför inte tid att begrunda vad jag skrivit, och upptäckte inte i all hast de obesvarade frågor inlägget lämnade efter sej. Detta är jag hemskt ledsen över och ber därför om ursäkt.

Jag skall försöka besvara era frågeställningar så gott jag kan.
Vilka och hur många nicks och varför?  2 kanske 3 st. Varför? Av den enkla anledningen att jag är en slarver och inte antecknat signaturerna på något ställe som får följa med mej dagligdags. Sitter vid många olika datorer och hade helt enkelt glömt vilka signaturen och lösen jag använt mej av tidigare. Vilka? Kommer fortfarande inte ihåg. Dessutom ganska oväsentligt eftersom mina inlägg varit väldigt neutrala. Mest som frågeställningen: Varför? Hur menar du?
Det jag som jag felaktigt kanske beskrev som att leda in diskussionen till.
Min uppdragsgivare? En liten grupp fristående journalister som börjat fundera på hur Internet påverkar oss i vardagen.
Hur man kommunicerar med varann.
Hur långt man är beredd att lämna ut sitt privatliv och därmed öka sin sårbarhet inför en hel värld.
Om man visar samma respekt för sin omgivning som om man antingen möts irl eller t ex. via telefonsamtal.
Om olika slags forum visar samma tendenser, antingen de är ett intresseforum med speciell inriktning eller som i detta fall ett allmänt forum med allmänna frågeställningar och diskussioner.
Andemeningen har varit att försöka ta reda på om detta relativt nya kommunikationsmedel, som trots allt Internet är för gemene man, även kommer att påverka våra relationer irl på sikt.
Vi har ju redan märk hur utsatta grupper redan tagit skada. T ex unga flickors risk att bli utnyttjade.
Studien kommer att följas upp under några år framöver innan den är klar och resultatet kan redovisas.
En undersökning i forskande syfte alltså.
Att just ”ert” forum ingått beror helt enkelt på att man måste ha en viss bredd för att optimalt kunna spegla verkligheten.

Jag vill till sist verkligen POÄNGTERA att vi absolut inte varit intresserade av att granska någon personligen. Ni är precis så anonyma som ni var innan jag dök upp här.
Dessutom behöver ni inte spekulera kring om det finns någon politisk anknytning till undersökningen. Absolut inte blir mitt svar. Personregistrering är enligt lag förbjuden, vilket ni redan påpekat.

Jag hade naturligtvis tänkt berättat detta så småningom för er, men i lite lagom små portioner allt eftersom jag lärt känna de personer som finns bakom era nicks. Hela sanningen på en gång vore inte en särskilt god idé trodde jag. Mina farhågor i det fallet har ju bevisligen visat sig vara befogade.
Jag vill än en gång påpeka att den som gömmer sej bakom signaturen Afrodite är jag som privatperson och inte som journalist.
Mina erfarenheter ang. journaliststämpeln har tyvärr även här besannats. Bara ordet skrämmer tydligen folk på flykt. Synd, för alla journalister är inte så oetiska som fördomarna gärna säger.

Afrodite

Du vet väl om att du troligen brutit mot grundläggande forskningsetiska regler? Den grupp som du undersöker har rätt att veta i förväg om dina intentioner sedan spelar det ingen roll vad ditt/ert syfte är och därmed välja att deltaga trots att detta pågår i ett öppet forum. Ja det är verkligen synd att alla journalister dras över en kam, det är ju sådana som dina uppdragsgivare som ger de mer seriösa utövarna dåligt rykte. Jag kan inte förstå hur du/ni är förvånade över det. Tycker du själv att detta wallraffande sätt är etiskt försvarbart? Tyvärr är det väl så att du med ditt agerande precis har bevisat att journalister bör man passa sig för, de tycks ju ta till vilken metod som helst. Kanske upplever just du att du bidragit till något alldeles sensationellt men egentligen har du inte bidragit med mer än att ytterligare putta ner en kår i skiten.

Är ganska säker på att du inte alls är ledsen och din ursäkt inte alls är seriöst menad. Är också ganska säker på att dina s.k uppdragsgivare i sin journalistiska anda inte är annat än en grupp med flumideologer som tror sig vara journalister p g a ett och annat publicerat inlägg för i någon obskyr tidskrift.

Jag tycker det låter som ett väldigt intressant projekt, men för att observera samtalen här hade hon ju inte behövt ha några nick över huvudtaget, och då hade vi varit ovetande om hennes projekt. Hur många andra som observerar oss just nu för olika ändamål kan vi aldrig veta. Man måste helt enklet räkna med att sådant kan förekomma.

Jag vill minnas att det var vissa inlägg i en viss tråd som föranledde Afrodites uppdykande. Personen bakom blev väl provocerad av dessa inlägg och så skapades Afrodite. Det var kul när hon dök upp, men sedan tyckte i alla fall jag att hon blev hon tjatig i längden. Men det var väl jublet härifrån som uppmuntrade henne att fortsätta.....
Gossen Ruda
CITAT (Sollan @ 03-11-2006, 23:48)

Inga överdrifter här inte. rolleyes.gif laugh.gif
Sollan
CITAT (Gossen Ruda @ 03-11-2006, 23:50)
CITAT (Sollan @ 03-11-2006, 23:48)

Inga överdrifter här inte. rolleyes.gif laugh.gif

Sorry, jag menade faktiskt inte att vara rolig. Jag hyser för närvarande en massa, inte särskilt postiva, känslor för en hel del av åsikterna och på det sätt de har framförts.
Därmed medger jag att jag frångått min vanliga attityd och lockats att engagera mig, utan att varken har träffat den ena eller andra. Med de felbedömningar av alla parter jag förmodligen gjort som resultat.
Usch.
LadyG
CITAT (afrodite @ 03-11-2006, 22:42)
Alla era andra spekulationer och slutsatser är tyvärr inget jag kan göra något åt. Ni har redan tagit ställning.

Afrodite

Slutsatser dragna att ditt beteende, spekulationer behövs inte. Inte i det här fallet.
Sollan
CITAT (Sommartorparn @ 03-11-2006, 23:49)
Men det var väl jublet härifrån som uppmuntrade henne att fortsätta.....

De som "jublat" får väl ställa sig i skamvrån nu då kanske. Men om man inte "jublat" så kanske man får en guldstjärna? Vem levererar den?
Tezzla
Jag har ingen aning om vem Afrodite är... H*n kanske är journalist eller så är h*n det inte. H*n kanske är ärlig med det h*n skriver eller så är h*n inte...

Men jag tycker verkligen att denna tråd har barkat hän åt skogen!

Afrodite har svarat på inlägg som ställts under dagen. Antingen så tror man henne/honom eller så gör man det inte, eller så försöker man vara neutral/objektiv.

Men jag tycker INTE det är okej att publicera PM som skickats till en! Det strider mot vanligt forumvett & etikett. Det skapar inga som helst sympatier hos mig eftersom jag vet att man faktiskt kan klippa och klistra precis som man vill för att få önskat medhåll.

Jag är hyfsat ny på forumet (i alla fall som skrivande medlem) och jag tycker faktiskt att detta forum liknar lite sandlåda (OT-delen) Inga direkta regler och inga moderatorer som kan gå in och styra upp diskussionerna.

Detta är ett forum på Internet! Vem som helst kan faktiskt bli medlem här. Detta är ingen skyddad verkstad! Ingen fredad zon!

Vem väljer vem man ska hoppa på? Vem får sympatier? Vem är sann? Vem är inte sann? Vilka litar man på? Vilka litar men inte på?

Detta är internet för tusan! wink.gif
pejori
*ställer mej genast i skamvrån till imorgon...hoppas det räcker * huh.gif
*Miss Cocker*
Här inne tog det skruv ordenligt, vad e det ni ställer till med? huh.gif Jag blev medlem här i oktober, skrev mina åsikter och direkt var det inte bara en utan flera som påstod att jag var en gammal medlem med nytt namn, vilket är helt felaktigt. När en medlem kallade mej för jycken, hade en bild på min älskade cockerbrud, då tog jag bort bilden, kränk gärna mej. Vilket jävla bemötande som ny medlem på ett forum. Det här är ju en liten egen klubb med någon sorts inbördes beundran under rubriken småprat.
Alla är trevliga så länge åsikterna är dom samma. Sen bryter helvetet löst. Jag blev inte medlem här för att få vänner, då hade jag satt in en kontaktannons istället. I första hand är det trädgårdsforumet som drog mej hit, mitt fösta inlägg är där. Flera som är här inne hade ju behövt en chatt istället för ett forum.

Jag hälsar mej själv hjärtligt välkommen till forumet, som jag använder när jag vill, skriver när jag vill och saknar inte en enda av er när jag loggar ut.
Fenja
CITAT (Miss Cocker @ 04-11-2006, 00:57)
Här inne tog det skruv ordenligt, vad e det ni ställer till med? huh.gif Jag blev medlem här i oktober, skrev mina åsikter och direkt var det inte bara en utan flera som påstod att jag var en gammal medlem med nytt namn, vilket är helt felaktigt. När en medlem kallade mej för jycken, hade en bild på min älskade cockerbrud, då tog jag bort bilden, kränk gärna mej. Vilket jävla bemötande som ny medlem på ett forum. Det här är ju en liten egen klubb med någon sorts inbördes beundran under rubriken småprat.
Alla är trevliga så länge åsikterna är dom samma. Sen bryter helvetet löst. Jag blev inte medlem här för att få vänner, då hade jag satt in en kontaktannons istället. I första hand är det trädgårdsforumet som drog mej hit, mitt fösta inlägg är där. Flera som är här inne hade ju behövt en chatt istället för ett forum.

Jag hälsar mej själv hjärtligt välkommen till forumet, som jag använder när jag vill, skriver när jag vill och saknar inte en enda av er när jag loggar ut.

*applåderar vilt* Välkommen hit förresten!! wub.gif
*Miss Cocker*
CITAT (Fenja @ 04-11-2006, 01:02)
Här inne tog det skruv ordenligt, vad e det ni ställer till med?  :huh:  Jag blev medlem här i oktober, skrev mina åsikter och direkt var det inte bara en utan flera som påstod att jag var en gammal medlem med nytt namn, vilket är helt felaktigt. När en medlem kallade mej för jycken, hade en bild på min älskade cockerbrud, då tog jag bort bilden, kränk gärna mej. Vilket jävla bemötande som ny medlem på ett forum. Det här är ju en liten egen klubb med någon sorts inbördes beundran under rubriken småprat.

*applåderar vilt* Välkommen hit förresten!! wub.gif

Tusen tack Fenja wub.gif
Tezzla
Det här är ju en liten egen klubb med någon sorts inbördes beundran under rubriken småprat.

Instämmer!

Vi kan väl hälsa varandra välkomna (också hyfsat ny)

Heeej Cocker! tongue.gif
CarMa
Miss Cocker satte ord på mina tankar...... tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Pirum
CITAT (Gossen Ruda @ 03-11-2006, 21:56)
Att påstå att man glömt andra nick samtidigt som man uppenbart har en briljant språkbehandling är bara bullshit.

Nå, nu ska vi inte ta i för mycket här. Jag får parafrasera Klara Johanson, Fru Dite brottades verkligen med språket, och ibland vann hon tyvärr.

'Falska nick' bör verkligen motverkas, eftersom det alltid alltid leder till problem. Har iaf gjort det under de snart 20 år jag skrivit i diverse diskussionsfora. Eftersom det från inlägg 1 var klart att Fru Dite inte valsat in hit alldeles slumpartat så ignorerade jag hennes bitvis roliga inlägg, orkade bara läsa igenom det första, som var raljerande nog. Hade det stannat där så kanske inte upprördheten här hade blivit så stor.

Visst, det är svårt att kolla vilka nick som är falska, och vilka som har legitima skäl att ha flera användare från samma dator, men möjligen bör reglerna klargöras så att det tydligt framgår att falskregistrering obönhörligen leder till avstängning.

Till sist, visst behövs en odla-chat. Lämpligen på irc. Och då lämpligen ett krav att man använder samma nick på chatten som på forumet.

(Och så bör nya medlemmar välkomnas varmare, och inte med misstänksamhet)
kerstin z5-6
och detta är faktiskt ett TRÄDGÅRDSforum ... detta är ju mer än lovligt tramsigt -kan ingen avlägsna den här tråden ? sad.gif fö citerar jag Hercules
"men hallå - det här är ett forum, det är jäkla internet, vad spelar det för roll?"

Konstigt att denna typ av trådar aldrig förekommer i trädg¨årdsavdelningarna -hur olika åsikter man än har om hur ringblommor bör odlas ...

Nick ? Jag heter det det jag heter -olika nick förstår jag mej bara inte på
lissa
Jaa, att ni bara orkar, eftersom jag bara en gång förut har varit inne på den här avdelningen ville jag läsa lite för att se hur det fungerar utanför blommornas värld...när jag väl börjat kunde jag inte sluta läsa, men ju längre jag läste blev jag mer och mer förvånad, samtidigt som jag kom underfund med varför jag så många gånger har känt mig helt ignorerad.
Det har alltså varit ren misstänksamhet från er sida...ni måste ha blivit vansinnigt sårade för att kunna visa denna misstänksamhet bara för att man är NY...Ni har tydligen glömt bort att ALLA har varit nya här, så med tanke på hur en del av er har lyckats göra att många nya har mått dåligt, bara för att ni av någon anledning är misstänksamma ,så kanske man ska säga fy skäms till er också????.
Vad är det med er egentligen, jag kan inte förstå denna misstänksamhet..vad är det ni misstänker egentligen ?? att någon kan göra er illa ?? på vilket sätt, och varför ska någon göra er illa ?? Att någon på en allmän sida i internet har använt sig av olika nicks..än sen, ?? vad kan det göra mig för ont om någon kallar sig X och Y isf bara X ?? Vilka fruktansvärda uppgifter i min profil kan dom hitta ??? Att jag är född i Bromma, än sen...om jag sätter ut det i min profil så är det ju ingen hemlighet var jag är född., för om jag bär på en hemlighet så sätter jag ju inte ut det till allmänt beskådande. Det finns inget ställe där man ger felaktiga uppgiter och ljuger så hejdlöst som i internet, och dessutom så är ju en nick till för att man inte ska behöva anväönd sitt eget namn, därför att man vet att i ett öppet nätverk kan vem som helst få tag i dina personuppgifter, och det kan ju vara lite onödigt och farligt..att det inte är etiskt att använda flera nicks..kan så vara, och om det är förbjudet i reglerna så kan man naturligtvis kräva att vederbörande får antingen gå eller bara använda en nick, men om det inte är förbjudet kan man inte göra mycket åt det.

Som medmänniska tycker jag att det är värre att göra att nya medlemmar ska behöva må dåligt bara för att dom är nya, än att använda sig av flera nicks..dessutom, alla sitter vi ju bakom en nick. Själv skulle jag inte orka mixa med en massa olika identiteter .med en har jag tillräckligt.

Jag har varit/är med i många olika forum, och kör med .....Läs det du vill läsa, svara på det du kan och sluta förgräma dig över hur många identiteter resten av medlemmarna har...

Dålig stil att publicera ett pm, vilket betyder privat medelande, och som sådant borde det förbli. varför skriva det som ett pm om det ändå ska komma ut på nätet för hela jordens befolkning till att läsa, ???

Neeej , det är helt klart att dom här småpratsavdelningarna inte är något för mig...trivs bättre bland växterna och vad som rör sig där........
Gillan
Vet du vad Lissa, först vill jag bara påpeka att jag ofta läser dina inlägg " där nere " , och tycker det är jättekul och få lite färska rapporter från en varmare del av europa. Så sluta för allt i världen inte med det! ( vilket du heller inte sa att du skulle ).

Men just i den här frågan, så är jag så ambivalent, så det kan du inte ana!

Jag tycker inte om att bli lurad, jag tycker heller inte om att bli oskyldigt anklagad. Inte tycker jag om att Afrodite, som i mitt tycke är en fantastisk kåsör, kör med flera olika nick heller. För vad ska då jag göra mig för uppfattning om henne/honom. För likväl som att folk får en uppfattning om mig, får ju jag en uppfattning om er. På gott och ont, men så är det ju överallt här i livet. Till och med här, i cybervärlden.

Men visst är det sorgligt att det ska behöva bli såhär. Det håller jag verkligen med om sad.gif

Ha det bra, och hälsa till Spanien wub.gif
birgitek
CITAT (herkules @ 03-11-2006, 16:40)
men hallå - det här är ett forum, det är jäkla internet, vad spelar det för roll?
om folk så har 10 nick så är det inget jag ligger sömnlös för. när dator är avstängd så är det liksom borta.

om nu afrodite har gjort som hon/han gjort så kanske det finns fler och hur stor betydelse har det IRL?

jag tycker ni fjädrar till hönorna nu.

Äntligen en sund reaktion, det här är för sjutton ett internetforum! Hela idén med internet är väl att det är och skall förbli fritt . För mej är det precis
som för ovanstående skribent helt OK om någon har tio nick om någon så vill (lite svårt att hålla reda på kan jag tro.)
Vad jag vet känner jag ingen av skribenterna här i IRL och det skulle inte falla mej in att bli personligt sårad av vad en för mej vilt främmande människa skriver.
Det enda som jag blir upprörd över är om någon använder mitt namn i diskussioner som jag inte är inblandad i, vilket faktiskt har hänt.
Sen det här med namn, jag har hittils skrivit under mitt riktiga namn, jag heter Birgit Ek, men fundera på att skaffa mig ett nick. Det är faktiskt så att en del "gamla trevliga" odla-medlemmar är långt ifrån trevliga i de personliga PM som kommer då och då (ganska länge sen sist, dock) så för att inte blotta mej och min familj funderar jag på att registrera mej under ett nick.
Än så länge Birgit Ek
alle

Och här är en till som inte kan annat än hålla med fullständigt! Men det kanske är för att vi är nya och opåverkade som vi ser det bisarra i hela den här diskussionen. Dessutom är det inte alls konstigt att man vill vara anonym med dom elaka kommentarer som man kan få.
Och för övrigt så skulle faktiskt Bettson och Afrodite kunna vara en och samma bara för att skapa debatt...Tankeväckande eller hur? Men inte ligger jag sömnlös för det.

Alle, som inte heter så men alltid kallats det av sina reella kompisar.
Ophelia
När en medlem kallade mej för jycken, hade en bild på min älskade cockerbrud, då tog jag bort bilden, kränk gärna mej. Vilket jävla bemötande som ny medlem på ett forum. Jag hälsar mej själv hjärtligt välkommen till forumet, som jag använder när jag vill, skriver när jag vill och saknar inte en enda av er när jag loggar ut.

Det var jag som kallade dig jycken och det hade jag då inte tänkt att be om ursäkt för. Kanske bör be hunden om det istället smile.gif

Ditt bemötande var då mer än jävligt. Du får faktiskt tåla lite om du sitter och hänger ut information om människor som andra inte har med att göra.

Välkommen till forumet förresten...
AnitaO
CITAT (alle @ 04-11-2006, 09:05)
Men det kanske är för att vi är nya och opåverkade som vi ser det bisarra i hela den här diskussionen. Dessutom är det inte alls konstigt att man vill vara anonym med dom elaka kommentarer som man kan få.
Och för övrigt så skulle faktiskt Bettson och Afrodite kunna vara en och samma bara för att skapa debatt...Tankeväckande eller hur? Men inte ligger jag sömnlös för det.

Alle, som inte heter så men alltid kallats det av sina reella kompisar.

Jag tror det ligger nåt i det du säger om att man som ny medlem ser med lite andra ögon.
Man känner ju ingen, och alla är lika anonyma.
birgitek
CITAT (alle @ 04-11-2006, 10:05)

Ja visst skullke det kunna vara så! Det ena "nicket" är ju inte mer anonymt än det andra. Och skulle det vara så, så stör det mej inte ett dugg.
Birgit Ek
Bettson
OK då………

Ursäkta alla forum-medlemmar för att jag skapat miss-stämning. För mig är det så att man är ärligt det är mitt varumärke. Kalla det irriterande präktighet om ni vill, det är den jag är.

Jag har förstått på en del inlägg att tröttar er med för mycket moralkakor ibland. Ni är trötta på det helt enkelt. OK. Då ska ni slippa för jag vill inte trötta ut er. Känner att jag skall lägga min tid på något väsentligare. I det har den bluff-forskande fru Dite rätt.

Vill bara göra klart något innan.

För det första alle så har jag under denna tid enbart haft mitt eget nick.

För det andra så gjorde fru Dite detta uttalande hon gjorde. Visserligen så kopierade jag bara hennes text trodde det var OK eftersom det gjordes innan. Men det var det inte.

Det finns flera av er som jag känner djupt posistiva känslor för och som jag uppskattar som personer, ni har betytt mycket för mig. Tack för den tid som varit.

Sedan finns det andra här som jag också haft en positiv uppfattning om, Tyvärr är den inte besvarad så jag känner att jag inte vill besvära er mera med mina moralkakor. Tack för er ärlighet på den punkten i alla fall. Jag vet att ni är er själva och det uppskattar jag.

Ni andra som tycker det är OK att bete sig som fru Dite har gjort. Ja ska inte belasta er heller med några moralkakor. Jag vill bara inte vara med er längre. Men det har ju egentligen inte någon större betydelse. Så länge fru Dite inte är känd och så länge hon kan sitta från sitt hem eller sin arbetsplats och manipulera oss som försökskaniner så vill jag inte vara med.

För jag vill inte känna mig som en nedrans försökskanin. Jag vill tro att den personen jag pratar med verkligen vill prata om det vi pratar om. Inte att denna för uppdragsgivares räkning sitter och intervjuar mig utan min vetskap.

Till alla er nya som tror att jag inte vill ha nya medlemmar, Jag vill bara säga att det är just sådan agerande som fru Dites som gör att ni får konstigt bemötande. För vem kommer inte att undra i fortsättningen ifall det är fru Dite och inte ni som är den nya medlemmen. Så ska ni vara förbannade, så kan ni vara det på dubbelbluffarna.

Jag kommer tala om för Ingemar att det är dags att stänga av mig eftersom jag brutit mot forumreglerna.. Jag kommer också att viderbeforda det Pm som fru Dite skickade. För Ingemar kommer att se att det är äkta. Jag kommer att be att Ingemar stänger av fru Dite också med hennes samtliga nicks. Så hoppas jag att luften blir lite renare.

Ni kan lägga ner diskussionen i samtliga trådar angående denna sak så är det ur världen. Stämningen är bra igen och allt är som vanligt.

Min brevlåda signalerade full ett antal gånger igår. Jag vet därför inte riktigt vad som skickats, Jag ber därför om ursäkt ifall jag inte svarat.

Hälsningar från Bettson

Som är liten betydelselös och har hängt upp sitt liv på odla bara för att få synas ( tänker inte göra det i fortsättninen jag lovar) och som ska lyda den eminenta fru Dites råd att skaffa sig
ett liv utanför odla. Fru Dite har föreslagit psykologhjälp och ifall jag skall tycka det är OK att vara oärlig så lär jag nog inte bara behöva en psykolog. Kanske minst tre fyra stycken eller så.
Bettson
Och här är kopia av vad jag skriver till Ingemar så att det inte råder några som helst oklarheter.

Så nu kan ni lägga ner det här:

Hej Ingemar!

Afrodite har erkänt att hon har flera nicks som hon använt när hon för uppdragsgivares räkning suttit och bedrivit forskning på odla.

En riktig forskare skulle inte bete sig på det sättet. Afrodite är journalist och genom att ha flera nicks så sitter hon och manipulerar oss som har skrivit för att få fram saker hon vill skriva om, allt för uppdragsgivares räkning.

Jag har jagat henne via pm för att senare även göra det i trådarna om att jag vill att hon skall uppge sina andra nicks, så att man vet att detta är en intervjuande människa som sitter och intervjuar oss för uppdragsgivares räkning utan vår vetskap. Likaså för att man skall slippa misstänka oskyldiga människor för att vara någon annan än de är. Sånt skapar nämligen stort obehag.

Hon har vägrat att göra så. Jag har kallat det fegt att inte städa upp efter sig.

Igår tog jag en kopia på det uttalande där hon svarar tillbaka och lade ut i tråden. Inte fint gjort av mig precis och inte det hon skrev heller.

Nåväl jag har kallat henne feg som inte ställer saker tillrätta och det är inte min normala ton men jag tycker detta är att grovt grundlura odlamedlemmar. Nu tycker inte alla det, utan en hel del tycker det är OK.

Jag skickar dig det PM jag skickade och svaret jag fick av afrodite.

Och nu Ingemar, jag har brutit mot forumreglerna så nu är det nog dags i rättvisans namn att du stänger av mig. Jag brukar inte bryta mot regler så jag får ta straffet. Jag vill bara be dig i så fall att göra detsamma med afrodite och samtliga hennes nicks. Dels för hennes falska dubbelspel och dels för hennes PM.

Men du gör som du vill som vanligt, Forat är ditt.

Vänligen

Bettson
Ophelia
CITAT (Bettson @ 04-11-2006, 11:24)
Ursäkta alla forum-medlemmar för att jag skapat miss-stämning. För mig är det så att man är ärligt det är mitt varumärke. Kalla det irriterande präktighet om ni vill, det är den jag är.

För jag vill inte känna mig som en nedrans försökskanin. Jag vill tro att den personen jag pratar med verkligen vill prata om det vi pratar om. Inte att denna för uppdragsgivares räkning sitter och intervjuar mig utan min vetskap.

Till alla er nya som tror att jag inte vill ha nya medlemmar,
Jag kommer tala om för Ingemar att det är dags att stänga av mig eftersom jag brutit mot forumreglerna..

Betts....du ska inte försvinna eller stängas av.

Första gången (tror jag) som jag "ser" dig riktigt upprörd (ja faktiskt förbannad) och det är förmodligen ett tecken på att detta är någon som du upplever i grunden som mycket avskyvärt. Jag tror säkert att vi är fler som upplever undersökningen som irriterande och kränkande (mitt forskningsetiska sinnelag har gjort dubbelkullerbyttor av irritation).

Kram på dig du biggrin.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon