|
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 10:37) CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 10:23) Berith! Jag tror inte det finns några felfria medlemmar här. Och om det ändå finns, så är de inte många i alla fall. Det finns inga felfria människor överhuvud taget enligt mitt sätt att tänka. Men jag accepterar om du tror att de finns. Jag tycker bara att det är så otroligt ledsamt att en del får skit, medans en del andra får göra/skriva vad som helst, utan att det uppmärksammas. Det gäller inte bara bilder. Det gäller reklam, åsikter .........precis vad du vill. Nog trodde jag i min enfald att samma regler gäller för alla inblandade  Aj... aj...  Blir lite osäker på hur du menar med det här inlägget. Jag tror inte att nån är felfri. Undrar om jag sagt det nånstans? Reklam?  Där har jag min bestämda åsikt om dom som gör reklam här på forumet (om det är så du menar?). Gör man reklam för sin egen firma eller där man är anställd ska dom inläggen bort. Däremot är det såklart fritt fram att göra reklam om "andras" firmor. Sen har jag inte kollat andras bilder i Siffertråden, om dom kommer från era album eller från övriga nätet. Men eftersom Agneta sa att hon tog bilder från nätet och la in i sitt album så reagerade jag på det. Hoppas att ingen följer hennes råd och gör så. Hmm, nej då, du har inget sagt om felfrihet, men det är en känsla jag får när du skriver. Gör du aldrig någonsin nåt som du kanske inte borde göra? Och det där med reklam fattar jag inte? Tycker det blir lite dubbelmoral om NN får lämna vilken reklam som helst när det gäller växter/löka och frön, men att jag inte skulle få göra det med mina egna. Men det är jag det. För mig har det ingen betydelse så länge det du säger uppfyller löftena du ger Sen kan jag ha förståelse för att man inte ger en massa reklam om annat än vad som har med Odla att göra
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 10:43) CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 10:10) CITAT (askar @ 06-01-2007, 10:05) Apropå copyrightskyddat... då har vi ju alla syndat i och med att vi skrivit av citat... de är väl också upphovsrättsskyddade...eller  Ja, det är dom. Så i så fall är alla lagbrytare  Vi kommer nog att hamna i samma fängelse. Men såå kul vi kommer att ha.  Yepps, då kan vi citera och byta bilder med varandra.
CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 10:48) CITAT (Alba @ 06-01-2007, 10:43) CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 10:10) CITAT (askar @ 06-01-2007, 10:05) Apropå copyrightskyddat... då har vi ju alla syndat i och med att vi skrivit av citat... de är väl också upphovsrättsskyddade...eller  Ja, det är dom. Så i så fall är alla lagbrytare  Vi kommer nog att hamna i samma fängelse. Men såå kul vi kommer att ha.  Yepps, då kan vi citera och byta bilder med varandra. 
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 10:27) CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 10:21) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 10:14) CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 10:10) CITAT (askar @ 06-01-2007, 10:05) Apropå copyrightskyddat... då har vi ju alla syndat i och med att vi skrivit av citat... de är väl också upphovsrättsskyddade...eller  Ja, det är dom. Så i så fall är alla lagbrytare  Neej för det är ju precis som det sägs - citat - man säger nåt som nån redan sagt. Ingen äger väl ord eller uttryck? Om ni vill se ett dåligt (bra?) exempel på bildstöld kan ni kolla i Siffertråden, sidan 24 där Agneta lagt in en bild från sitt album. En bild som innehåller både © och ursprungsadress. Jag kanske misstolkade, men ibland händer det ju att man kortar ner citat t.ex. för att påvisa vilken del av ett inlägg man svarar på. Det var så jag tänkte  Aha! Och jag trodde ni pratade om Citat-tråden, och upphovsmännen/kvinnorna där. När man citerar nån odlait antar jag - eller snarare tar för givet! - att man inte ändrar nåt, mer än kortar ner eller plockar bort nån bild kanske. Hoppas verkligen inte att nån ändrar innebörden i meningarna. I mina citatböcker står ett C ... coopywrightmärke alltså är det INTE tillåtet att citera citaten... men.. jag gör det ändå.
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 10:41) Hur gör man för att förhindra att någon stjäl bilden frågar jag som precis skaffat digitalkamera och inget kan. Det finns flera saker man kan göra... T.ex gör bilden med lite information att den inte blir intressant att stjäla. Sätt ditt namn strategiskt placerad så att bilden inte blir användbar. (här finns det dock metoder att plocka bort texter ifrån en bild, i ett bildredigeringsprogram) Skriv in ditt namn i bildkoden. Lägg in en vattenstämpel i bilden, där ditt namn syns.
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 10:44) CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 10:42) CITAT (Alba @ 06-01-2007, 10:35) CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 08:38) Men ni måste jag också avreagera mig lite grann  , och samtidigt ställa en fråga  ! Varför är det okej att en del medlemmar får säga/skriva vad som helst utan att nån bryr sig, medans det räcker med att en del trycker på tangentknappen för att få på " moppo ". eller att det är okej att en del lägger in vilka bilder som helst, snodda/eller tagna utan att objekten ens är tillfrågade, medans det blir tillsägelse med en gång om fel person gör detsamma? Att jag blev väldigt blöt i ögat igår, efter att jag blev tillsagd, är ingen underdrift. Det kan jag ärligt säga. Många gånger så känns det som om att det inte spelar nån som helst roll vad jag säger/gör så blir det fel  . Och det gör ont. Jag har väldigt lätt för skratt, ironi, galghumor, spefullhet...........seriösa frågor.......etc....etc............men jag kan bli ledsen också.............. I går tog även jag åt mig och med risk för att inte feltolkas tog jag bort mina bilder. Jag förstår hur du känner. Jag tror inte att det riktades till just dig. Det var nog så att det upptäcktes på din bild men var nog mer ett allmänt påpekande. Jag förstår om du blev ledsen. Tack Alba. Det är alltid skönt när nån förstår vad man menar. Synd bara på att du kände dig tvingen att ta bort dina bilder. Det är möjligt att det inte var personligt menat, men det var till mig det skrevs, och ingen annan  . Och jag kan ju ärligt säga,att om jag gjort nån ledsen, och det dessutom inte varit med avsikt, skulle jag göra allt för att ställa saker och ting till rätta  , sån är jag.......på gott och ont..........  Nu blir det så där konstigt igen  *fattar noll, iaf ibland...* Varför plockar ni bort era bilder? Frågan kom upp av mig. Jag ställde frågan - om jag fotar Poseidon i Göteborg, vilket mååånga gör - hur vet man då vems bilden är. Jag hade en bild från bla Jävre som säkert finns hos många men jag blev lite skraj och för att inte ställa till problem för Göran och Ingemar, som det sas att det kunde bli, så toga jag bort bilderna.
CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 10:48) Och det där med reklam fattar jag inte? Tycker det blir lite dubbelmoral om NN får lämna vilken reklam som helst när det gäller växter/löka och frön, men att jag inte skulle få göra det med mina egna. Men det är jag det. För mig har det ingen betydelse så länge det du säger uppfyller löftena du ger  :wub: Sen kan jag ha förståelse för att man inte ger en massa reklam om annat än vad som har med Odla att göra  Där har jag också funderat kring gnället som ofta uppstår.....Adrian är det ingen som smäller på fingrarna!! Han har väl egen firma, med en massa spännande växter, men jag har aldrig sett att nån sagt till när han visar bilder på nyinkomna sorter.......Nu har jag absolut inget emot Adrians visningar av sina växter, eller informationer om vart man ska kunna återfinna han och dom brutala växterna. Men just särbehandlingen  låt administratörerna sköta polisarbetet så kan ni andra försöka hålla så sams som möjligt istället, varför hetsa upp sig för nåt som inte angår oss
CITAT (askar @ 06-01-2007, 10:47) CITAT (Alba @ 06-01-2007, 10:43) CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 10:10) CITAT (askar @ 06-01-2007, 10:05) Apropå copyrightskyddat... då har vi ju alla syndat i och med att vi skrivit av citat... de är väl också upphovsrättsskyddade...eller  Ja, det är dom. Så i så fall är alla lagbrytare  Vi kommer nog att hamna i samma fängelse. Men såå kul vi kommer att ha.  Jag platsar den yttersta britsen... gillar inte att ligga inklämd Ska vi ta med några spel kanske  Nä vi behöver inga spel. Bara vi har en dator håller vi oss roade när vi läser vad andra skriver i Odla. För tokigheterna är väl inte enbart kopplade till oss.
CITAT (askar @ 06-01-2007, 10:49) CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 10:48) CITAT (Alba @ 06-01-2007, 10:43) CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 10:10) CITAT (askar @ 06-01-2007, 10:05) Apropå copyrightskyddat... då har vi ju alla syndat i och med att vi skrivit av citat... de är väl också upphovsrättsskyddade...eller  Ja, det är dom. Så i så fall är alla lagbrytare  Vi kommer nog att hamna i samma fängelse. Men såå kul vi kommer att ha.  Yepps, då kan vi citera och byta bilder med varandra.   Vi får köpa laptops så vi kan leka bildlekar
CITAT (Reserv @ 06-01-2007, 10:54) CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 10:48) Och det där med reklam fattar jag inte? Tycker det blir lite dubbelmoral om NN får lämna vilken reklam som helst när det gäller växter/löka och frön, men att jag inte skulle få göra det med mina egna. Men det är jag det. För mig har det ingen betydelse så länge det du säger uppfyller löftena du ger Sen kan jag ha förståelse för att man inte ger en massa reklam om annat än vad som har med Odla att göra  Där har jag också funderat kring gnället som ofta uppstår.....Adrian är det ingen som smäller på fingrarna!! Han har väl egen firma, med en massa spännande växter, men jag har aldrig sett att nån sagt till när han visar bilder på nyinkomna sorter.......Nu har jag absolut inget emot Adrians visningar av sina växter, eller informationer om vart man ska kunna återfinna han och dom brutala växterna. Men just särbehandlingen  låt administratörerna sköta polisarbetet så kan ni andra försöka hålla så sams som möjligt istället, varför hetsa upp sig för nåt som inte angår oss  Du har så rätt Reserv. I går tänkte jag också så. Varför ska vi slå på varandra om det är andra som har ansvaret.
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 10:56) Varför ska vi slå på varandra om det är andra som har ansvaret. Det finns alltid ett egenansvar för hur man agerar då man surfar. Man kan alltid upplysa om regler för användingsområden, men mer än så kan man inte göra. Det är trist alltid när någon agerar självutnämnd nätpolis.
Visserligen så är det här gnälltråden...men en stor kram till er alla  Öka tålamodet lite så mår alla bättre
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 10:52) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 10:44) CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 10:42) CITAT (Alba @ 06-01-2007, 10:35) CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 08:38) Men ni måste jag också avreagera mig lite grann  , och samtidigt ställa en fråga  ! Varför är det okej att en del medlemmar får säga/skriva vad som helst utan att nån bryr sig, medans det räcker med att en del trycker på tangentknappen för att få på " moppo ". eller att det är okej att en del lägger in vilka bilder som helst, snodda/eller tagna utan att objekten ens är tillfrågade, medans det blir tillsägelse med en gång om fel person gör detsamma? Att jag blev väldigt blöt i ögat igår, efter att jag blev tillsagd, är ingen underdrift. Det kan jag ärligt säga. Många gånger så känns det som om att det inte spelar nån som helst roll vad jag säger/gör så blir det fel  . Och det gör ont. Jag har väldigt lätt för skratt, ironi, galghumor, spefullhet...........seriösa frågor.......etc....etc............men jag kan bli ledsen också.............. I går tog även jag åt mig och med risk för att inte feltolkas tog jag bort mina bilder. Jag förstår hur du känner. Jag tror inte att det riktades till just dig. Det var nog så att det upptäcktes på din bild men var nog mer ett allmänt påpekande. Jag förstår om du blev ledsen. Tack Alba. Det är alltid skönt när nån förstår vad man menar. Synd bara på att du kände dig tvingen att ta bort dina bilder. Det är möjligt att det inte var personligt menat, men det var till mig det skrevs, och ingen annan  . Och jag kan ju ärligt säga,att om jag gjort nån ledsen, och det dessutom inte varit med avsikt, skulle jag göra allt för att ställa saker och ting till rätta  , sån är jag.......på gott och ont..........  Nu blir det så där konstigt igen  *fattar noll, iaf ibland...* Varför plockar ni bort era bilder? Frågan kom upp av mig. Jag ställde frågan - om jag fotar Poseidon i Göteborg, vilket mååånga gör - hur vet man då vems bilden är. Jag hade en bild från bla Jävre som säkert finns hos många men jag blev lite skraj och för att inte ställa till problem för Göran och Ingemar, som det sas att det kunde bli, så toga jag bort bilderna. Men pratar vi inte om olika bilder nu? Dom bilder som du har tagit och lägger in här behöver du väl inte plocka bort? Det jag protesterar emot (eller snarare reagerar på) är ju om nån tar en bild som nån annan fotat och utger den för att vara sin egna bild.
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 11:04) Det jag protesterar emot (eller snarare reagerar på) är ju om nån tar en bild som nån annan fotat och utger den för att vara sin egna bild. Du skriver " om nån tar en bild som nån annan fotat och utger den för att vara sin egna bild" - en ren hypotetisk fråga alltså?
Helgdag och tårtkalas om några timmar Fridens liljor alla forumister Visst var det så han brukade säga... Åsa-Nisse
CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 11:07) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 11:04) Det jag protesterar emot (eller snarare reagerar på) är ju om nån tar en bild som nån annan fotat och utger den för att vara sin egna bild. Du skriver " om nån tar en bild som nån annan fotat och utger den för att vara sin egna bild" - en ren hypotetisk fråga alltså? Hon menar mig... jag sätter in bilderna i mitt album... fast jag påstår inte att de är mina. Ingen kan ens gå in i det albumet och tjyvkika
CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 10:48) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 10:37) CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 10:23) Berith! Jag tror inte det finns några felfria medlemmar här. Och om det ändå finns, så är de inte många i alla fall. Det finns inga felfria människor överhuvud taget enligt mitt sätt att tänka. Men jag accepterar om du tror att de finns. Jag tycker bara att det är så otroligt ledsamt att en del får skit, medans en del andra får göra/skriva vad som helst, utan att det uppmärksammas. Det gäller inte bara bilder. Det gäller reklam, åsikter .........precis vad du vill. Nog trodde jag i min enfald att samma regler gäller för alla inblandade  Aj... aj...  Blir lite osäker på hur du menar med det här inlägget. Jag tror inte att nån är felfri. Undrar om jag sagt det nånstans? Reklam?  Där har jag min bestämda åsikt om dom som gör reklam här på forumet (om det är så du menar?). Gör man reklam för sin egen firma eller där man är anställd ska dom inläggen bort. Däremot är det såklart fritt fram att göra reklam om "andras" firmor. Sen har jag inte kollat andras bilder i Siffertråden, om dom kommer från era album eller från övriga nätet. Men eftersom Agneta sa att hon tog bilder från nätet och la in i sitt album så reagerade jag på det. Hoppas att ingen följer hennes råd och gör så. Hmm, nej då, du har inget sagt om felfrihet, men det är en känsla jag får när du skriver. Gör du aldrig någonsin nåt som du kanske inte borde göra? Och det där med reklam fattar jag inte? Tycker det blir lite dubbelmoral om NN får lämna vilken reklam som helst när det gäller växter/löka och frön, men att jag inte skulle få göra det med mina egna. Men det är jag det. För mig har det ingen betydelse så länge det du säger uppfyller löftena du ger Sen kan jag ha förståelse för att man inte ger en massa reklam om annat än vad som har med Odla att göra  Ännu flera ajajaj!  Synd om du får den känslan, var inte menat så. Jösses vilka fel jag gör ibland, vore ganska ensamt om jag vore felfri.  För ett tag sen var den ju en odlait som fått en bild stulen och lagd på en annan hemsida. Kan ju iofs leta rätt på den tråden och kolla själv  men undrar ändå hur många som skrev där att det var sånt som han fick tåla. Kommer iaf ihåg att det fanns dom som tyckte att det var förjäkligt det han råkat ut för.
CITAT (askar @ 06-01-2007, 11:10) CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 11:07) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 11:04) Det jag protesterar emot (eller snarare reagerar på) är ju om nån tar en bild som nån annan fotat och utger den för att vara sin egna bild. Du skriver " om nån tar en bild som nån annan fotat och utger den för att vara sin egna bild" - en ren hypotetisk fråga alltså? Hon menar mig... jag sätter in bilderna i mitt album... fast jag påstår inte att de är mina. Ingen kan ens gå in i det albumet och tjyvkika  Åjo det kan man allt.  Fanns ju en tråd om det också för ett tag sen.
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 11:13) CITAT (askar @ 06-01-2007, 11:10) CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 11:07) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 11:04) Det jag protesterar emot (eller snarare reagerar på) är ju om nån tar en bild som nån annan fotat och utger den för att vara sin egna bild. Du skriver " om nån tar en bild som nån annan fotat och utger den för att vara sin egna bild" - en ren hypotetisk fråga alltså? Hon menar mig... jag sätter in bilderna i mitt album... fast jag påstår inte att de är mina. Ingen kan ens gå in i det albumet och tjyvkika  Åjo det kan man allt.  Fanns ju en tråd om det också för ett tag sen. Jo det var så... men Ingemar och Göran har fixat till "läckan"
anna_rispan
06-01-2007, 11:18
CITAT (askar @ 06-01-2007, 11:15) Jo det var så... men Ingemar och Göran har fixat till "läckan"  Vad bra!! Men varför känns det som att de inte berättar vad de gör. Hur ska man veta sånt om det inte berättar på något sätt??? De borde vara stolta över att kunna fixa såna läckor ju. Jag visste inte om det o har kanske undvikit att skapa ett privat album. Kan ju finnas fler....
CITAT (anna_rispan @ 06-01-2007, 11:18) CITAT (askar @ 06-01-2007, 11:15) Jo det var så... men Ingemar och Göran har fixat till "läckan"  Vad bra!! Men varför känns det som att de inte berättar vad de gör. Hur ska man veta sånt om det inte berättar på något sätt??? De borde vara stolta över att kunna fixa såna läckor ju. Jag visste inte om det o har kanske undvikit att skapa ett privat album. Kan ju finnas fler.... Jag kollade mina privata från makens dator...dagen efter det var på tal Det gick inte att komma in.
CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 10:48) Och det där med reklam fattar jag inte? Tycker det blir lite dubbelmoral om NN får lämna vilken reklam som helst när det gäller växter/löka och frön, men att jag inte skulle få göra det med mina egna. Men det är jag det. För mig har det ingen betydelse så länge det du säger uppfyller löftena du ger  :wub: Sen kan jag ha förståelse för att man inte ger en massa reklam om annat än vad som har med Odla att göra  Såklart att jag kan ha fattat totalfel när det gäller att göra reklam här på forumet. Som jag förstått det hela så är det skillnad på reklam och reklam... Om Kallebertilnilsollestina, som jobbar på stora företaget Komochköp, skriver i ett inlägg att den här veckan säljer vi Himlabragjejen för 29:50. Skynda att fynda! så är det otillåten reklam för h*n gör sej en hacka på reklamen. Men om jag skriver att idag var jag en sväng till Komochköp och där sålde dom Himlabragrejen för 29:50 så har jag inte tjänat ett enda öre på att skriva så. Det är väl skillnaden på reklam och reklam...?
CITAT (askar @ 06-01-2007, 11:15) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 11:13) CITAT (askar @ 06-01-2007, 11:10) CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 11:07) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 11:04) Det jag protesterar emot (eller snarare reagerar på) är ju om nån tar en bild som nån annan fotat och utger den för att vara sin egna bild. Du skriver " om nån tar en bild som nån annan fotat och utger den för att vara sin egna bild" - en ren hypotetisk fråga alltså? Hon menar mig... jag sätter in bilderna i mitt album... fast jag påstår inte att de är mina. Ingen kan ens gå in i det albumet och tjyvkika  Åjo det kan man allt.  Fanns ju en tråd om det också för ett tag sen. Jo det var så... men Ingemar och Göran har fixat till "läckan"  Ok, har inte kollat nyssans.
Om ni vill veta vad man får fota och inte får fota finns här ett klarläggande. Vad får jag fota
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 11:35) Om ni vill veta vad man får fota och inte får fota finns här ett klarläggande. Vad får jag fota Bra länk
anna_rispan
06-01-2007, 11:49
Ja den var bra. Men han tog inte upp internet....
Om jag läser tex en trädgårdsbok. Får jag använda mig av ett foto ur boken till ett inlägg om jag anger var bilden kommer ifrån ?
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 14:12) Om jag läser tex en trädgårdsbok. Får jag använda mig av ett foto ur boken till ett inlägg om jag anger var bilden kommer ifrån ? Min uppfattning är att du får det så länge du inte förvanskar bilden eller hävdar att det är din egen.
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 11:11) För ett tag sen var den ju en odlait som fått en bild stulen och lagd på en annan hemsida. Kan ju iofs leta rätt på den tråden och kolla själv  men undrar ändå hur många som skrev där att det var sånt som han fick tåla. Kommer iaf ihåg att det fanns dom som tyckte att det var förjäkligt det han råkat ut för. Jamen då hade ju den personen lagt bilden på sin hemsida och gav sken av att det var hans bild. Om nån lägger in en bildlänk här påstår de väl inte att det är deras egen bild? Tänker på alla animerade bilder i godnatt-tråden t.ex...
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-01-2007, 15:44) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 11:11) För ett tag sen var den ju en odlait som fått en bild stulen och lagd på en annan hemsida. Kan ju iofs leta rätt på den tråden och kolla själv  men undrar ändå hur många som skrev där att det var sånt som han fick tåla. Kommer iaf ihåg att det fanns dom som tyckte att det var förjäkligt det han råkat ut för. Jamen då hade ju den personen lagt bilden på sin hemsida och gav sken av att det var hans bild. Om nån lägger in en bildlänk här påstår de väl inte att det är deras egen bild? Tänker på alla animerade bilder i godnatt-tråden t.ex... Ja, eller din banner t.ex. Du har aldrig sagt att det var din egen hemgjorda banner.
anna_rispan
06-01-2007, 16:05
Många sådana saker som knappar o banner fins ju på sidor som säger klart o tydligt attmna får hämta hem dem. Jag vet att jag efterlyste en gång.
CITAT (anna_rispan @ 06-01-2007, 16:05) Många sådana saker som knappar o banner fins ju på sidor som säger klart o tydligt attmna får hämta hem dem. Jag vet att jag efterlyste en gång. Visst är det så.
CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 16:02) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-01-2007, 15:44) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 11:11) För ett tag sen var den ju en odlait som fått en bild stulen och lagd på en annan hemsida. Kan ju iofs leta rätt på den tråden och kolla själv  men undrar ändå hur många som skrev där att det var sånt som han fick tåla. Kommer iaf ihåg att det fanns dom som tyckte att det var förjäkligt det han råkat ut för. Jamen då hade ju den personen lagt bilden på sin hemsida och gav sken av att det var hans bild. Om nån lägger in en bildlänk här påstår de väl inte att det är deras egen bild? Tänker på alla animerade bilder i godnatt-tråden t.ex... Ja, eller din banner t.ex. Du har aldrig sagt att det var din egen hemgjorda banner.  Och jag tycker fortfarande att det är skillnad på att först lägga andras bilder i sitt album här på Odla och sen lägga in dom i inlägg. Till skillnad från att ta dom från nätet och lägga dom i inläggen alltså. Men jag är tydligen den enda som tycker så.
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 16:08) Men jag är tydligen den enda som tycker så.  Ja, det verkar visst inte bättre än så.
CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 16:12) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 16:08) Men jag är tydligen den enda som tycker så. :huh: Ja, det verkar visst inte bättre än så. Allvarligt?
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 16:13) CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 16:12) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 16:08) Men jag är tydligen den enda som tycker så.  Ja, det verkar visst inte bättre än så. Allvarligt? Ja, vad jag kan se - utifrån av att ha följt den här tråden med alla inlägg om bilder - så tycks du vara den enda som tycker så som du gör. Men jag kan ha missat något inlägg förstås.
CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 16:15) Ja, vad jag kan se - utifrån av att ha följt den här tråden med alla inlägg om bilder - så tycks du vara den enda som tycker så som du gör. Men jag kan ha missat något inlägg förstås.  Du är rolig du! Så då kan jag plocka till mej bilder från er andra och lägga i mitt album utan att ni blir sura?
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 16:19) CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 16:15) Ja, vad jag kan se - utifrån av att ha följt den här tråden med alla inlägg om bilder - så tycks du vara den enda som tycker så som du gör. Men jag kan ha missat något inlägg förstås.  Du är rolig du! Så då kan jag plocka till mej bilder från er andra och lägga i mitt album utan att ni blir sura?  Jag tänker inte fortsätta denna bilddiskussion eftersom det mesta tycks vara sagt.
CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 16:20) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 16:19) CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 16:15) Ja, vad jag kan se - utifrån av att ha följt den här tråden med alla inlägg om bilder - så tycks du vara den enda som tycker så som du gör. Men jag kan ha missat något inlägg förstås.  Du är rolig du! Så då kan jag plocka till mej bilder från er andra och lägga i mitt album utan att ni blir sura?  Jag tänker inte fortsätta denna bilddiskussion eftersom det mesta tycks vara sagt.
malin72
06-01-2007, 16:31
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 16:13) CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 16:12) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 16:08) Men jag är tydligen den enda som tycker så.  Ja, det verkar visst inte bättre än så. Allvarligt? Jag håller med dig delvis. Kul va? Nu är det ju inte uttalat vad du menar för bilder. Men om man pratar om den typen av bilder som vi brukar ha i godnatt- och godmorgontrådarna t.ex. så är dom nästan uteslutande plockade från sidor som finns speciellt för att folk ska få ta olika bilder. Dom heter ofta "Free gifs and animations" o.s.v. Alltså följdaktligen inget "brott". Däremot kan det vara aningen tveksamt när det gäller fotografier. Där bör man vara mer försiktig med att ladda upp i sitt eget album, och fundera över varje bild om det är lämpligt eller inte. Jag skulle nog bli sur om någon gick in på min hemsida och tog bilder som dom sen använde i andra sammanhang utan att hänvisa till källan. Men om bilden kommer från t.ex. en turistbyrås hemsida och föreställer ett resmål eller vad som helst .... tja, då vet jag inte om jag personligen tycker att det är så allvarligt.
CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 16:02) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-01-2007, 15:44) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 11:11) För ett tag sen var den ju en odlait som fått en bild stulen och lagd på en annan hemsida. Kan ju iofs leta rätt på den tråden och kolla själv  men undrar ändå hur många som skrev där att det var sånt som han fick tåla. Kommer iaf ihåg att det fanns dom som tyckte att det var förjäkligt det han råkat ut för. Jamen då hade ju den personen lagt bilden på sin hemsida och gav sken av att det var hans bild. Om nån lägger in en bildlänk här påstår de väl inte att det är deras egen bild? Tänker på alla animerade bilder i godnatt-tråden t.ex... Ja, eller din banner t.ex. Du har aldrig sagt att det var din egen hemgjorda banner.  Nä precis, och det är väl knappast nån som tror att det är det heller.
CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 17:56) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 16:13) CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 16:12) CITAT (Berith @ 06-01-2007, 16:08) Men jag är tydligen den enda som tycker så.  Ja, det verkar visst inte bättre än så. Allvarligt? Jag håller med dig delvis. Kul va? Nu är det ju inte uttalat vad du menar för bilder. Men om man pratar om den typen av bilder som vi brukar ha i godnatt- och godmorgontrådarna t.ex. så är dom nästan uteslutande plockade från sidor som finns speciellt för att folk ska få ta olika bilder. Dom heter ofta "Free gifs and animations" o.s.v. Alltså följdaktligen inget "brott". Däremot kan det vara aningen tveksamt när det gäller fotografier. Där bör man vara mer försiktig med att ladda upp i sitt eget album, och fundera över varje bild om det är lämpligt eller inte. Jag skulle nog bli sur om någon gick in på min hemsida och tog bilder som dom sen använde i andra sammanhang utan att hänvisa till källan. Men om bilden kommer från t.ex. en turistbyrås hemsida och föreställer ett resmål eller vad som helst .... tja, då vet jag inte om jag personligen tycker att det är så allvarligt. Jaa kul.  Tycker nog också att det är skillnad på bilder, många av dom som förekommer i en del trådar + signaturer är ju till för att delas fritt, precis som du säger. Det jag reagerade på i morse (!) var ju att det gavs råd om att lägga bilder (oavsett ursprung och äganderätt?) först i sitt egna album och sen in i inläggen.
Nu ska jag minsann gnälla på nåt helt annat ..... F-n vad det är dåliga program på TV En lördagkväll
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 18:11) Det jag reagerade på i morse (!) var ju att det gavs råd om att lägga bilder (oavsett ursprung och äganderätt?) först i sitt egna album och sen in i inläggen.  Aha....  så drygt 5 sidors onödigt gnällande, bara för att du ville huta åt Agneta  Jag gör också som hon, då vet man att bilderna syns i inläggen i alla fall, annars kan det va´tveksamt ibland. Tror inte jag och Agneta är ensamma om att göra så, men däremot så påstår vi inte att det är våra egenhändigt tagna bilder heller.
Bara man vet om att det är olagligt att ta andras upphovsrättsligt skyddade alster ... Och när vi blev medlemmar hos Odla så bockade vi för rutan där det står att vi inte ska publicera foton etc. som vi inte har upphovsrätt till.
Hur sen var och en agerar är väl upp till den personens samvete. Det har ju faktiskt förekommit i en tråd att den personen som hade upphovsrätten till ett foto såg att någon hade stulit fotot från hennes hemsida (tror att det var i en Hoya-tråd i krukväxtforumet) och tillskrev personen ifråga så hon fick ta bort bilden.
Man kan ha olika synpunkter i frågan men faktum kvarstår: Det är olagligt att publicera bilder som man inte har upphovsrätten till.
CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 18:15) Nu ska jag minsann gnälla på nåt helt annat ..... F-n vad det är dåliga program på TV En lördagkväll  Bara skit på TV. Nu sitter jag och försöker få ihop ett växtregister för mina sådder.
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 18:23) CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 18:15) Nu ska jag minsann gnälla på nåt helt annat ..... F-n vad det är dåliga program på TV :( :( En lördagkväll :o Bara skit på TV. Nu sitter jag och försöker få ihop ett växtregister för mina sådder. Bra ändå att få lite annat gjort iofs Min man tittar på nåt tråkigt program på Discovery eller vad det nu är ..... Jag har lagt in lite nya bilder på hemsidan och surfat på odla i stället
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|