|
Österläge
25-04-2007, 15:29
HJÄLP!!  Jag upptäckte just att det finns mögel i några av min chilikrukor, där mina små plantor står!! Möglet måste ha kommit fort eftersom jag inte märkt det tidigare, brukar ändå kolla till dem varje dag... Det är liksom rostbrunt, och det verkar sprida sig fort, för tidningarna som ligger under för att skydda fönsterbrädan har oxå fått mögel på sig... Jag fick snabba svar i en egen tråd om det här, tack för det Noora och Gurkan!  Så problemet är inget problem längre... Möglet var förmodligen svamp och alger, btw...
Österläge
27-04-2007, 09:26
Jag skulle behöva hjälp med identifiering av mina chiliplantor... Som någon kanske minns sådde jag en blandning av C annuum, sorterna är Early Jalapeno, Hungarian Hot Wax och Buldog Hungarian Spice. Eftersom de inte var separat förpackade vet jag inte vilka plantor som är av vilken sort... Plantorna är nu 2 månader och 3 veckor gamla och börjar bli ganska olika stora. Jag funderar på om storleken kan vara en ledtråd till vilken sort de är? För övrigt har jag svårt att se skillnad på dem, tycker bladen ser lika ut, men kanske någon med mer erfarenhet ser större skillnader... Jag vore jättetacksam om ni tar en titt på mina bilder och försöker hjälpa mig identifiera dem! störst o minst.JPG Här ser man den stora skillnaden på den största och minsta chilin - 13 resp 4 cm! Fast de såddes samma dag, har omskolats samtidigt, stått under samma lysrör... chili 7 cm.JPG Mellanstorleken på chili sådd 4 feb är, den 25 april, ca 7-8 cm. största uppifrån.JPG minsta uppifrån.JPG förgrenad.JPG En av de mellanstora chilisarna har redan delat sig i två grenar.
Österläge
27-04-2007, 10:01
förgrenad.JPG Den förgrenade chillin framifrån.
myrtille
27-04-2007, 21:54
Jo, jag har haft just den här fröblandningen. Vad jag kan minnas var det ingen större skillnad på just plantorna. De hade samma slags form på bladen och förgrenade sig efter ett par bladpar eller så. Det enda jag kan komma på är att Boldog Hungarian Spice hade något grövre stam än de båda andra, och att Early Jalapeno var den som trots namnet fick frukt sist. Men jag vet inte om man kan se det så här tidigt.
Av det jag sått i år har jag märkt att det är skillnad i längd på samma sorter. Jag har till exempel två Serrano, den ena är efter två månader 11 cm och den andra 6 cm, trots samma odlingsvillkor. Därför tror jag inte längden kan användas för att bestämma sort (det beror nog snarare på det enstaka fröets kvalitet).
Dina plantor ser fina ut annars. Jag har inte haft någon som förgrenat sig så snabbt som den på den sista bilden. I allmänhet gör de inte det förrän de får blommor.
Preussen
28-04-2007, 08:12
det är alla C.Annum och som myrtille skrev så är det nu svårt att se vilken som är vilken. när jag själv sådde denna blandning hade jag turen att få en av var sort när jag skolade om från frösådden.
Österläge
28-04-2007, 10:37
CITAT (myrtille @ 27-04-2007, 22:54)  Jo, jag har haft just den här fröblandningen. Vad jag kan minnas var det ingen större skillnad på just plantorna. De hade samma slags form på bladen och förgrenade sig efter ett par bladpar eller så. Det enda jag kan komma på är att Boldog Hungarian Spice hade något grövre stam än de båda andra, och att Early Jalapeno var den som trots namnet fick frukt sist. Men jag vet inte om man kan se det så här tidigt.
Av det jag sått i år har jag märkt att det är skillnad i längd på samma sorter. Jag har till exempel två Serrano, den ena är efter två månader 11 cm och den andra 6 cm, trots samma odlingsvillkor. Därför tror jag inte längden kan användas för att bestämma sort (det beror nog snarare på det enstaka fröets kvalitet). Ok, ja då kanske man inte kan använda sig av storleken... CITAT (myrtille @ 27-04-2007, 22:54)  Dina plantor ser fina ut annars. Jag har inte haft någon som förgrenat sig så snabbt som den på den sista bilden. I allmänhet gör de inte det förrän de får blommor. Roligt att höra! Nybörjartur...  CITAT (Preussen @ 28-04-2007, 09:12)  det är alla C.Annum och som myrtille skrev så är det nu svårt att se vilken som är vilken. när jag själv sådde denna blandning hade jag turen att få en av var sort när jag skolade om från frösådden. Oj, vilken röta!  Sparade du tre st, och de var olika sorter? Jag hade ju ånget vid omskolningen eftersom jag slängde några, tänk om det var de enda av en viss sort! Men jag har fortf 18 (av 25) kvar så några av varje sort borde det ju vara...
Preussen
04-05-2007, 09:23
CITAT (uteplatsen @ 28-04-2007, 11:37)  Ok, ja då kanske man inte kan använda sig av storleken... Roligt att höra! Nybörjartur...  Oj, vilken röta!  Sparade du tre st, och de var olika sorter? Jag hade ju ånget vid omskolningen eftersom jag slängde några, tänk om det var de enda av en viss sort! Men jag har fortf 18 (av 25) kvar så några av varje sort borde det ju vara... jag är fortfarande väldigt nöjd över min fingertoppskänsla  nåväl. i helgen planterar jag ut mina capsicumplantor i djuppbädden. Det är främst olika soters Jalapeno (C.Annum), Habanero (C.Chinense) och Aji (C.Baccatum). Dessutom 2 st Manzano (C.Pubescens) som jag sätter i nergrävd kruka. Äntligen
gustav1977
05-05-2007, 14:28
Liten uppdatering!
Mina Chilisar har växt fantastiskt bra i år. Mina övervintrade Carribean Red Habaneros ger redan fina frukter, mina Anaheim är robusta å börjar sätta lite frukt också. Min rocoto blommar i lila väldigt vackert, tabascoplantorna är kompakta och härliga! Min jamaican Bell är VÄLDIGT hög;) i övrigt är alla plantor väldigt buskiga och friska!
Jag ska plantera om dem i 5 liters krukor idag och i början på juni sätter jag ut dem utomhus i 10-20 liters krukor!
Eftersom jag bor i en etta utan balkong så är det mer platsbrist än vanligt och jag ger bort plantor till vänner och bekanta!
Kul med ett så stort chiliintresse bland alla! Kul att läsa om alla som odlar!!
/gustav
Österläge
06-05-2007, 19:55
Jag håller med Gustav om att det är kul med så många chiliodlare! För min del är det ju första året, bra med många att fråga! Nu har några av mina fått blomknoppar! Det känns kul, men jag funderar på om jag borde knipsa av dem, så att plantorna får koncentrera sig på att växa istället... Vad tror ni? De är sådda 4 feb, så de är drygt 2 månader nu. De största med knoppar är 15-18 cm höga, men det är även några på bara ca 10-12 cm som har fått knoppar. Jag tänkte oxå sätta ut dem i juni, det kan fortfarande bli nån frostnatt i maj-juni så vågar inte än...
Preussen
06-05-2007, 21:16
gällande att knipsa av blomsterknoppar så kan man göra det så länge man inte vill ha frukt. men nu ser jag inte anledningen till att göra det, vi är ju i maj och har 4 månader till att få skörd på. visst det varierar i vilken växtzon man odlar i.
det tråkiga med mina plantor i år är att de blivit lite solsvedda men det är mest fernissa.
Jonas70
07-05-2007, 10:26
CITAT (Preussen @ 04-05-2007, 10:23)  jag är fortfarande väldigt nöjd över min fingertoppskänsla  nåväl. i helgen planterar jag ut mina capsicumplantor i djuppbädden. Det är främst olika soters Jalapeno (C.Annum), Habanero (C.Chinense) och Aji (C.Baccatum). Dessutom 2 st Manzano (C.Pubescens) som jag sätter i nergrävd kruka. Äntligen  Sätter du dem i nergrävd kruka för att enklare kunna ta upp dem för övervintring, eller varför gör du det?
Österläge
07-05-2007, 11:03
CITAT (Preussen @ 06-05-2007, 22:16)  gällande att knipsa av blomsterknoppar så kan man göra det så länge man inte vill ha frukt. men nu ser jag inte anledningen till att göra det, vi är ju i maj och har 4 månader till att få skörd på. visst det varierar i vilken växtzon man odlar i. Ja, jag bor ju i zon 2, så har lite kallare än du, men... Hur lång tid tar det från knopp till frukt då? Och om jag knipsar av knoppen, hur länge dröjer det tills det kommer en ny?  Kanske ska spara knopparna på de största plantorna men knipsa på de mindre, så de får växa till sig lite...
Jonas70
07-05-2007, 11:14
Jag knipsade av knoppar förut, men nu har jag låtit dem börja blomma, och för mig verkar det som om de sätter knopp hela tiden så länge du är försiktig med vad du klipper av.
Blomman slår ut inom några dagar, om den pollineras börjar frukten växa direkt. Sedan tar det mellan några veckor och ett par månader för frukterna att växa upp och mogna, tiden varierar beroende på sort. De sorter du har sått är ganska snabba. Om du låter blommorna vara kvar och pollineras kan du kanske få svar på vilka plantor som är av vilka sorter ganska snart
Preussen
07-05-2007, 21:01
CITAT (Jonas70 @ 07-05-2007, 11:26)  Sätter du dem i nergrävd kruka för att enklare kunna ta upp dem för övervintring, eller varför gör du det? delvis men även för att nordvästra hörnet i växthuset är en bra plats för pubescens. jag hade 2 plantor där förra året så att minska riskerna av dålig växtföljd planterade jag dem i kruka.
Jonas70
08-05-2007, 08:38
CITAT (Preussen @ 07-05-2007, 22:01)  delvis men även för att nordvästra hörnet i växthuset är en bra plats för pubescens. jag hade 2 plantor där förra året så att minska riskerna av dålig växtföljd planterade jag dem i kruka. Ja det låter ju som en bra lösning på problemet.
Österläge
08-05-2007, 10:36
CITAT (noora @ 07-05-2007, 12:19)  Blomman slår ut inom några dagar, om den pollineras börjar frukten växa direkt. Sedan tar det mellan några veckor och ett par månader för frukterna att växa upp och mogna, tiden varierar beroende på sort. De sorter du har sått är ganska snabba. Om du låter blommorna vara kvar och pollineras kan du kanske få svar på vilka plantor som är av vilka sorter ganska snart  Hmm, det är förstås sant...  Men hur gör jag för att pollinera om de fortfarande står inomhus? Och slutar plantan växa när den sätter frukt? För isåfall kommer ju några bli väldigt små, orkar kanske inte hålla uppe några frukter...
Du får leka bi! Fram med pensel (jag använder en akvarell pensel) och pensla blommorna. Vet inte om det behövs, men jag har alltid gjort så och alltid fått frukt så jag vågar inte sluta. Just nu växer frukterna fram så fint!
/ Wilma
Har köpt några olika sorter av chilifrön som jag ska så, så fort dom dyker ner i lådan. Men jag har en lite fråga, och tänkte att detta kanske kunde vara en bra tråd att fråga i.
Kan man äta alla frukter som blir från chilifrån man sått? Allstå är alla chilifrukterna ätliga, eller dom bara för prydnad? Om det är blandat. hur vet jag vilka som är ätliga och inte?
Jag skulle googlat på namnen eller sökt här inne på Odla. Tror det finns prydnadschili, själv tar jag fröer ur de frukter jag köper i affärens grönsaksdisk (som jag förutsätter är ätliga  ). / Wilma
Ska googla på mina chilli fröer så frt jag får hem dom. Ska bli spännande.
Om jag inte sår alla fröerna som jag köpt. Kan jag då spara dom till nästa år. Eller blir fröerna dåliga då?
Jonas70
09-05-2007, 07:57
CITAT (znazit @ 08-05-2007, 23:06)  Ska googla på mina chilli fröer så frt jag får hem dom. Ska bli spännande.
Om jag inte sår alla fröerna som jag köpt. Kan jag då spara dom till nästa år. Eller blir fröerna dåliga då? Något eller några år kan du säkert spara fröerna. Kanske blir grobarheten något lägre, men det kommer säkert gro en del saker i alla fall. En sak att tänka på; kanske kan det vara lite sent att så chilifröer nu om du vill ha frukt i år. Själv så sådde jag mina i januari-februari, och jag vet de som sår ännu tidigare.
Preussen
09-05-2007, 15:39
spara fröerna till nästa år, gör det gärna i papperspåse. om du vill köpa plantor så ta o kolla på denna tråd köpa plantor?
Österläge
09-05-2007, 20:46
CITAT (Wilmer @ 08-05-2007, 22:36)  Du får leka bi! Fram med pensel (jag använder en akvarell pensel) och pensla blommorna. Vet inte om det behövs, men jag har alltid gjort så och alltid fått frukt så jag vågar inte sluta. Just nu växer frukterna fram så fint! Ok, men hur blir det om de tär olika sorter, korsas de med varann då?
Preussen
09-05-2007, 21:59
jodå, chillisar hoppar lätt över skankeln så om du vill ha sortsäkra fröer till nästa år får du allt ta och isolera.
Jonas70
10-05-2007, 08:30
CITAT (uteplatsen @ 09-05-2007, 21:46)  Ok, men hur blir det om de tär olika sorter, korsas de med varann då? Ja, de korsar med varandra, men det har ingen betydelse för den frukt du får i år, utan det är fröna i denna frukt som du inte kan lita på kommer ge samma planta som moderplantan.
Österläge
10-05-2007, 08:33
CITAT (Jonas70 @ 10-05-2007, 09:30)  Ja, de korsar med varandra, men det har ingen betydelse för den frukt du får i år, utan det är fröna i denna frukt som du inte kan lita på kommer ge samma planta som moderplantan. Ja det klart, tänkte lite fel där...  Biologi är inte mitt starka ämne... Eftersom jag inte vet vilka sorter som är vilka blir det svårt att isolera, men det behövs ju inte då. Och nästa år ska jag bara köpa sorter som jag vet vilka de är!!
Jonas70
10-05-2007, 08:42
Nej ingen isolering av plantor behövs så länge det bara är frukten du ska skörda.
gustav1977
16-05-2007, 15:31
Vilken form!
Det är första gången jag odlar Rocoto (den verkar ha flera namn?) Capsicum pubescens och den har ett så speciellt växtsätt. Den har kanske blivit 25 cm hög med en stabil stam. 25 cm upp kommer att horisontellt löv/grentak som är kanske 40-50 cm i diameter! Som en liten mörkgrön luden bonsai med massor lila blommor. Detta måste vara den vackraste chili jag odlat! Rätt kul att ställa den bredvid en Jamaican Bell som är nästan en meter hög redan...
ha de
Gustav
marcusjj
16-05-2007, 15:52
CITAT (gustav1977 @ 16-05-2007, 16:31)  Vilken form!
Det är första gången jag odlar Rocoto (den verkar ha flera namn?) Capsicum pubescens och den har ett så speciellt växtsätt. Den har kanske blivit 25 cm hög med en stabil stam. 25 cm upp kommer att horisontellt löv/grentak som är kanske 40-50 cm i diameter! Som en liten mörkgrön luden bonsai med massor lila blommor. Detta måste vara den vackraste chili jag odlat! Rätt kul att ställa den bredvid en Jamaican Bell som är nästan en meter hög redan...
ha de
Gustav Låter ju jättevackert! Du har inga bilder på de? kanske att man ska ge sig på att odla en sådan nästa sommar. Har en liten fråga också ang. blommning. Mina piri piri och spansk peppar har fått många blommor redan men min habanero har inte ens fått några knoppar än. Läste någonstans att habaneron tar längre tid på sig att bli klar men hur lång tid längre handlar det om? //Marcus
emmapemma
17-05-2007, 07:03
Mina habaneros har börjat få blomknoppar nu, när det stora flertalet av de andra chili och paprika redan har omogen frukt. Det kan handla om en skillnad på 3-4 veckor för mig, på ett ungefär. Vissa frukter ser ut att vilja skifta färg nu, tänk vilken lycka ifall jag kommer kunna sköra grönsaker redan i juni!
Österläge
18-05-2007, 13:16
Vad kul Emmapemma, frukt så tidigt! En fråga ang att pollinera själv: om jag har flera blommor på samma planta, kan de pollinera varandra? Då skulle jag ju få sortäkta frön... Eller, tänker jag rätt nu? (De står fortfarande inne så inga bin är där o "stör")
Preussen
18-05-2007, 22:31
CITAT (uteplatsen @ 18-05-2007, 14:16)  Vad kul Emmapemma, frukt så tidigt! En fråga ang att pollinera själv: om jag har flera blommor på samma planta, kan de pollinera varandra? Då skulle jag ju få sortäkta frön... Eller, tänker jag rätt nu? (De står fortfarande inne så inga bin är där o "stör") jao, det är endast vissa sorter av c.pubescens som behöver en annan planta för att pollineras. andra sorter är självpolinerande. skaka lite lätt på plantan.
Hej! Jag har smygit omkring här och tjuvkikat ett tag men aldrig kommit längre... Jag är helt ny på det här men har gett mig på att så några chiliplantor. (och mycket annat) Nu är jag lite orolig att de inte är så stora som de borde. Jag sådde fröna i mitten på mars och så här ser de ut nu. [attachment=2887:DSC00169.JPG] Vad säger ni?
emmapemma
19-05-2007, 20:53
Sandie, de ser jättefina ut. Om man inte har tillskottsbelysning är det ju bättre att så när du gjorde det, och få så fina plantor du har, än att så i januari och få veka, liggande plantor.
Vad glad jag blir! Har liksom inget att jämföra med...
Preussen
19-05-2007, 23:03
ser fin fina ut. vad är det för sorter?
Hej, jag har chili och paprikor i mitt fönster som i ligger åt nordöst mina paprikor blommar, men blommorna ramlar bara av och det blir inga frukter. Är det för att dom får för lite ljus? Eller ska jag lösa det på något annat sätt?
Fru Frö
21-05-2007, 20:01
Jag blir alldeles svettig när jag läser och kikar in i era otroliga album - en liten amatör-små-odlare som jag själv måste passa på att visa och be om utlåtande på mina små peppers "Sweet Orange Baby" som åkte med i farten då jag beställde ett gäng fröer härifrån......
Jag planterade om dem för en vecka sen - tycker att krukvalet är coolt, det var väl en parantes - men jag tycker inte att de har växt på ett tag.......? Hur mycket växer de på några veckor? Ska de toppas? Har nån erfarenhet av denna chilin?
Var modig (korkad?) att låta dem stå i ute solen i söndags då det var härligt väder, hade dem under uppsikt i fall att de skulle krokna, men de såg väldigt nöjda ut hela tiden.
Tjingelig
Preussen
21-05-2007, 20:51
ett klart plus till krukorna, bullens och chile är en oslagbar kombination. om du vill ha någon nämvärd skörd ska du nog ha belysning dygnet runt på dina käresta. vill du inte stå utan skörd så köp några plantor på närmsta plantskola. du kanske bor i närheten av åkerby? när det gäller frågan om toppning av planta så är det aktuellt först när man inte vill att plantan ska växa mer på höjden av utrymmes eller estetiska skäl.
Österläge
22-05-2007, 08:14
CITAT (Preussen @ 21-05-2007, 21:51)  om du vill ha någon nämvärd skörd ska du nog ha belysning dygnet runt på dina käresta. Dynget runt är väl inte så bra, även chili måste väl vila på natten?!? ca 14 timmar per dygn har jag hört/läst... Jag är ju amatör själv men undrar oxå om inte plantorna skulle växa bättre om de stod en och en i krukorna...? (som för övrigt är jättesnygga!  )
Fru Frö
22-05-2007, 12:49
En omplantering alltså till en i varje kruka säger du..... ok, vad händer om jag väntar med att plantera om och dela? Blir plantorna mindre och skadas de lättare när rötterna är ihopväxta...? Och ingen beskärning! 14 timmar sol, eller ljus, per dygn...... några special lampor hade jag inte planerat att införskaffa i detta skede, så jag ska bära runt mina Bullen krukor så plantorna får så mycket ljus som möjligt....... Åkerby handelsträdgård ska jag minsann ta mej en närmare titt på!
Preussen
22-05-2007, 21:11
CITAT (uteplatsen @ 22-05-2007, 09:14)  Dynget runt är väl inte så bra, även chili måste väl vila på natten?!? ca 14 timmar per dygn har jag hört/läst.. men nu är dessa plantor så pass sent sådda så för att åtminstone ge dem en teoretisk chans att producera frukt detta år så behöver mer belysning. får du inte frukt i år så övervintra dem tills nästa år.
CITAT (Preussen @ 20-05-2007, 00:03)  ser fin fina ut. vad är det för sorter? Tack! Det är Cayenne Long Slim. Har ingen erfarenhet alls så jag åkte till växtförsäljningen och tog en påse som såg snygg ut... Trodde aldrig att de skulle överleva men nu har det kommit små knoppar. Fantastisk känsla! Sandra
skogstroll
23-05-2007, 09:50
själv har jag sått (igår, lite sent kanske) Brown Bonnet Habanero och Ancho chili. Gillar att ha Anco-chili i min Chili con Carne... Hoppas det hinner bli nått innan det blir höst...
CITAT (skogstroll @ 23-05-2007, 10:50)  själv har jag sått (igår, lite sent kanske) Brown Bonnet Habanero och Ancho chili. Gillar att ha Anco-chili i min Chili con Carne... Hoppas det hinner bli nått innan det blir höst... Det är bara att hålla tummarna! Sandra
Jag planterade om mina chiliplantor idag, lite sent omsider  En del har börjat blomma, men jag ska inte låta dem sätta frukt ännu eftersom ingen har börjat grena sig än. Om kanske tre veckor ska de ut i hinkar, hoppas att de har vuxit lite tills dess. Jag kommer inte att gå och plocka knoppar efter att jag har ställt dem ute i alla fall.
fin jord
23-05-2007, 13:00
Tänkte på det Noora skrev här innan om att plocka knoppar innan växten börjar förgrena sig. Eftersom jag aldrig lyckas få mina chillisar att förgrena sig så funderar man på om jag måste göra ngt för att de skall förgrena sig? Skall jag beskära / toppa dem på ngt sätt (och i så fall hur)? Eller beror det på att växterna står för trångt (vilket de nog gör innan de får flytta ut på balkongen...)?
Mina hot lemon börjar visa vissa tendenser till knoppar, de är ca 30-40 cm höga med stora fina blad men bara på en stamm, vad skall jag göra med dem?
emmapemma
23-05-2007, 13:35
Varför vill ni ha förgreningar?
Jag låter mina chili få mat och husrum, i övrigt får de bestämma hur de vill växa själva. Och sätter de blommor i toppen på en enstammad planta, tja, då sätter de blommor där. Min rumänska chile har snart röda frukter i toppen på en stam, och jag ser nog tendenser till förgreningar som har skett efter fruktsättningen.
/Emma
fin jord
23-05-2007, 14:03
CITAT (emmapemma @ 23-05-2007, 14:35)  Varför vill ni ha förgreningar?
Jag låter mina chili få mat och husrum, i övrigt får de bestämma hur de vill växa själva. Och sätter de blommor i toppen på en enstammad planta, tja, då sätter de blommor där. Min rumänska chile har snart röda frukter i toppen på en stam, och jag ser nog tendenser till förgreningar som har skett efter fruktsättningen.
/Emma Ja jag vet inte men det känns som när man tittar på praktexemplar så sticker grenarna hit och dit och det ser så fint ut... Men din inställning låter helt klart mycket sund måste jag säga  ...fast å andra sidan vill man ju ha maximal skörd också och då kanske det finns lite knep som man vill komma åt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|