Full version: Min Chiliodling 2007
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Jonas70
CITAT (skogstroll @ 23-05-2007, 10:50) *
själv har jag sått (igår, lite sent kanske) Brown Bonnet Habanero och Ancho chili. Gillar att ha Anco-chili i min Chili con Carne... Hoppas det hinner bli nått innan det blir höst...

Blir nog tyvärr svårt för dem att hinna utveckla frukt om du först sått nu. Själv sådde jag i början på februari, och jag vet de som så ännu tidigare.

CITAT (fin jord @ 23-05-2007, 15:03) *
Ja jag vet inte men det känns som när man tittar på praktexemplar så sticker grenarna hit och dit och det ser så fint ut... Men din inställning låter helt klart mycket sund måste jag säga yes.gif ...fast å andra sidan vill man ju ha maximal skörd också och då kanske det finns lite knep som man vill komma åt!

Vill man att de ska förgrena sig lättare så brukar jag knipsa av blomknopparna i början för då växer de på ytterliggare en bit. Själv så har jag gjort så på en del plantor i år, och låtit bli andra. Resultatet är att de som jag knipsat av blomknoppar på är idag större plantor, men har precis börjat blomma. Medans de som jag lät bli är mindre plantor, men fullt av frukt.
noora
CITAT (fin jord @ 23-05-2007, 14:00) *
Tänkte på det Noora skrev här innan om att plocka knoppar innan växten börjar förgrena sig. Eftersom jag aldrig lyckas få mina chillisar att förgrena sig så funderar man på om jag måste göra ngt för att de skall förgrena sig? Skall jag beskära / toppa dem på ngt sätt (och i så fall hur)? Eller beror det på att växterna står för trångt (vilket de nog gör innan de får flytta ut på balkongen...)?

Jag brukar inte toppa plantorna. De grenar sig av sig själva i toppen efter att de har gjort de första blommorna. Om man inte låter dessa blommor sätta frukt växer grenarna bättre, så får man fler blommor på de nya grenarna och kan få många fler frukter samtidigt.

Att de står trångt är inget problem, men om man vill att de ska växa ordentligt måste man gödsla.
marcusjj
Halloj!

Odlar också chili iår och de har blivit stora och fina(de största runt 80-90cm). Odlar bl.a. Piri piri, spansk peppar och habanero. De har många blommor och knoppar nu och det här även kikar fram 2 fruker smile.gif

Har några frågor bara. Ibland när jag "pillar" i blommorna för å få de pollinerade så händer det att hema blomman trillar av. Är det någon som jag gjort fel eller är de sås sköra?

Undrar också om man ska fortsätta ge plantorna näring när de blommar och även när de kikar fram frukt?

//Marcus
Jonas70
ja de ska ha näring hela säsongen med undantag precis nar man planterat om dem.
marcusjj
CITAT (Jonas70 @ 25-05-2007, 12:44) *
ja de ska ha näring hela säsongen med undantag precis nar man planterat om dem.

Oki tack för tipset smile.gif
noora
CITAT (marcusjj @ 25-05-2007, 12:06) *
Har några frågor bara. Ibland när jag "pillar" i blommorna för å få de pollinerade så händer det att hema blomman trillar av. Är det någon som jag gjort fel eller är de sås sköra?

Då är du nog bara för sent ute med pollineringen. Blommorna kan falla av redan två-tre dagar efter att de har slagit ut.
emmapemma
marcusjj, skaka plantan lite lätt när du ska pollinera (ta tag en bit ner från toppen och "ruska" (fast väldigt väldigt lätt) ett par gånger). Nu tror jag iofs att insekter hjälper till när våren är så långt gången, och att vi människor inte behöver agera bin längre.

Jag upplever att blommor som är "friska" inte trillar av så lätt, och de som trillar av gör det pga någon företeelse som gjorde det ogynnsamt för plantan att sätta frukt. Men det beror ju på hur hårthänt du har varit mot blommorna som trillat.
marcusjj
CITAT (emmapemma @ 25-05-2007, 13:13) *
marcusjj, skaka plantan lite lätt när du ska pollinera (ta tag en bit ner från toppen och "ruska" (fast väldigt väldigt lätt) ett par gånger). Nu tror jag iofs att insekter hjälper till när våren är så långt gången, och att vi människor inte behöver agera bin längre.

Jag upplever att blommor som är "friska" inte trillar av så lätt, och de som trillar av gör det pga någon företeelse som gjorde det ogynnsamt för plantan att sätta frukt. Men det beror ju på hur hårthänt du har varit mot blommorna som trillat.

Jag behöver tyvärr agera bi hela tiden då jag undrar de inne under lampa. Har bara morgon och kvällssol i min lägenhet sad.gif
Ska försöka me det där att ryska de lite lätt. Hoppas det funkar bättre smile.gif
Österläge
Jag måste ha varit ett duktig bi tongue.gif för nu börjar mina chiliplantor få frukt! Två små frukter på var sin planta, och de ser ut att vara olika sorter! yahoo.gif

Jag pillade lite i blomman precis när den hade slagit ut, det verkar ha funkat bra!
Österläge
Någon som har testat näringen Chillifocus? Funderar på att beställa från Wexthuset men det vore ju bra att veta om den är bra först...
emmapemma
Jag har den. Tja... den är väl bra, har inte mycket att jämföra med. Det borde finnas större förpackningar dock!
Lillja
Var trivs chili-plantorna bäst, de har stått iskugga till
ungefär två-tiden på dagen, då fick jag för mig att de
stog för skuggigt så jag flyttade de till ett soligare läge
då tyckte jag de hängde de står i ett plastväxthus, nu
har jag hängt väv över växthuset undrar om det funkar
ni som kan hur gör man?
myrtille
Chiliplantor brukar lätt se hängiga ut när de står i gassande sol, men det är ingen fara. De brukar piggna till framåt kvällen. Man kan spraya bladen lite lätt med vatten sen (på kvällen då). Det sägs att frukterna blir hetare om de står i solen och om man låter jorden torka ut en del mellan vattningarna. Men det är säkert inte fel att använda väv heller. Det kanske skyddar mot de solskador som kan uppstå på bladen. Mina plantor står utomhus i sol från morgonen till framåt tretiden på eftermiddagen.
gustav1977
Hej!

Jag använder chillifocus och tycker att den funkar bra. Mina plantor ser glada ut iallfall. Men men det är ju svårt att dra några särskilda slutsatser efter bara en halv säsongs testande och utan nån jämförelsegrupp eller nåt. Plantorna blir inte sämre.. så köp å testa!!

Lycka till!

/gustav
Österläge
CITAT (gustav1977 @ 12-06-2007, 20:42) *
Hej!

Jag använder chillifocus och tycker att den funkar bra. Mina plantor ser glada ut iallfall. Men men det är ju svårt att dra några särskilda slutsatser efter bara en halv säsongs testande och utan nån jämförelsegrupp eller nåt. Plantorna blir inte sämre.. så köp å testa!!

Lycka till!

/gustav

Ja, får nog göra det! Har ni som har den, köpt från Wexthuset eller finns det någon annan stans?
destination
CITAT (uteplatsen @ 12-06-2007, 22:18) *
Ja, får nog göra det! Har ni som har den, köpt från Wexthuset eller finns det någon annan stans?

Köpte min här http://www.vaggivagg.se/ hoppas man får den idag så jag kan testa...
Samma pris, men fick för mig att frakten va billigare? Står iofs högst 98kr i frakt på wexthuset, eller är det beroende på hur mycket man beställer? Köpte lite annat på vägg i vägg, frakten hamnade på 59kr.

MVH
Maria i Helsingborg
Själv har jag misslyckats aldeles med mina frösådder i år confused.gif
Tack och lov har jag en övervintrad Habanero som jag kan skörda första frukten av nu i dagarna - den ger massor av frukt i år! yahoo.gif
gustav1977
Roligt!

Jag har också en övervintrad habanero, en carribean red habanero som ger massvis heta frukter i år!! Vad har du för sort?

/gustav
Maria i Helsingborg
Precis likadan, Gustav!
Och het är bara förnamnet devil.gif

Har du testat att mixa röd paprika, habanero (ta lite och späd på efterhand), vitlök och olivolja till en pasta att ha i olika maträtter?
Jag fick receptet här på Odla. Harissa heter det. Går att frysa. Marockanskt? Otroligt gott!
emmapemma
Min chilifocus växtnäring håller på att ta slut.

Hur funkar biobact eller weibulls "rika" biologisk växtnäring? Är de bra för chili och tomat? Hur funkar pelleterad algomin?

I övrigt håller min Paprika "Tasty Grill Yellow" att bli orange... spännande yahoo.gif
gustav1977
Strålande Maria!!!

Jag brukar köpa en hel del Harissa i butiken och fullkomligt älskar det! Brukar ha det i köttfärs, grytor mm mm. Har aldrig gjort någon Harissa själv dock. Vilket skönt tips!! Använder du receptet på odla.nu? (har inte kollat det än) Hur mycket habanero brukar du ha i?

/gustav
Gurkan
Harissa brukar också innehålla malen (eller mortlad) spiskummin och korianderfrö. Ruskigt gott till det mesta ... tänk bara på att hållbarheten inte är obegränsad, alltid risk att det börjar mögla eller växa till bakterier i såna här röror även om det står i en burk kylen.

Ett enkelt sätt att konservera chilifrukter är att mixa lika delar chili och vinäger till en pasta och förvara i täta burkar i kylen, naturligtvis kan man ha i vitlök, salt och kryddor efter tycke och smak. Sen är det bara att slänga i en sked av smeten när man lagar mat ... mycket praktiskt. Och gott ...
Jonas70
Väldigt bra tips om vad man kan göra med sina chilisar, och det är välkommet nu när de börjar bli klara för skörd. Man tackar!
Maria i Helsingborg
Ja, just det Gurkan - glömde spiskummin (ännu en favoritkrydda)!

Gammal bra tråd
Österläge
CITAT (destination @ 13-06-2007, 06:24) *
Köpte min här http://www.vaggivagg.se/ hoppas man får den idag så jag kan testa...
Samma pris, men fick för mig att frakten va billigare? Står iofs högst 98kr i frakt på wexthuset, eller är det beroende på hur mycket man beställer? Köpte lite annat på vägg i vägg, frakten hamnade på 59kr.

MVH

Ja, jag hittade oxå den sidan, men vågade inte riktigt beställa eftersom det inte fanns nån kontaktinformation... Väntar med spänning på att du får din flaska! smile.gif När jag endast valde chili focus stod det att frakten skulle bli 0 kr, men det låter ju för bra för att vara sant... På Wexthuset kostar frakten för 1 flaska 33 kr, mailade dem o frågade. Maxpriset 98 kr är oavsett hur mycket du handlar för, frakten blir alltså aldrig över 98 kr.
destination
CITAT (uteplatsen @ 13-06-2007, 16:11) *
Ja, jag hittade oxå den sidan, men vågade inte riktigt beställa eftersom det inte fanns nån kontaktinformation... Väntar med spänning på att du får din flaska! smile.gif När jag endast valde chili focus stod det att frakten skulle bli 0 kr, men det låter ju för bra för att vara sant... På Wexthuset kostar frakten för 1 flaska 33 kr, mailade dem o frågade. Maxpriset 98 kr är oavsett hur mycket du handlar för, frakten blir alltså aldrig över 98 kr.

Okej, då va ju frakten inte alls dyr smile.gif

Fick inget idag, kan hända att hon inte hade hunnit få pengarna igår eller att paketet/brevet ligger på posten om det inte fick plats i brevlådan. Återkommer när jag fått sakerna jag beställde.

Har sett att hon som har 'vaggivagg.se' även säljer på tradera under nickname: "IrinaKv"

I år är första gången jag provar att odla chili, gjorde misstaget att smaka på en liten liten chilifrukt (apache). Fy tusan va det brännde i munnen! Glömde att tvätta händerna sen också och kliade mig i ögonen sad.gif plus att det kom in under naglarna och sved värre än att lägga handen på spisplattan, i två dagar. Är det normalt att det känns som ett brännsår på fingarna om man glömmer att tvätta sig? Eller kan det ha berott på att det kom in i huden på något sätt? Apache är på heat level 5, kanske har förväxlat plantan med en starkare? (Har aldrig ätit chili innan:)

Odlar: Demon Red, Pepper (Hot) Super Chilli F1, Thailand, Bailey Piquin, Apache, Salmon, Jalapeno, Krabbpeppar, De Arbol och Capsicum frutescens 'tabasco' Louisianapeppar. Kanske borde ha nöjt mig med ett par sorter första gången men frödemonerna inom mig skriker efter mer och mer fröer ;D
emmapemma
Ni som har chinense-sorter (habanero och sånt) - vilken storlek har ni på slutkrukan? Jag står och tvekar mellan att plantera i 5-6 liters eller 12literskrukor. De är ju trots allt mycket mindre än de andra sorterna chile. help.gif

destination: Capsaicin är väldigt starkt, och kan kännas genom huden om man tillreder starka sorter utan plasthandskar. Har själv lyckats få capsaicin på mina linser. Min man fick hjälpa mig att få ut linserna, för jag kunde inte öppna ögonen själv. Sedan (efter att de legat i linsvätska ett par dagar) satte jag i dem igen, och det var dumt gjort... duh.gif

Olika människor upplever chilestyrkan olika mycket. Mina svärisar kan knappt ha pulveriserad köpe-mild chile i sina maträtter utan att brinna upp, medan jag inte känner av det alls. Så en medium chile kan vara fullt tillräcklig i styrka för vissa människor, medan andra tycker den är alldeles för mild. Dessutom blir frukterna på samma sorter olika starka beroende på växtförhållande, så dina apache kan vara starka jämfört med andras odlade apache.
myrtille
Chinensorna blir lika stora i slutändan. Det är bara att de växer långsammare - vissa långsammare än andra som t.ex. min Chocolate Habanero. Jag varierar mellan 3, 6 och 11 liter som slutkruka. Eftersom jag har platsbrist kan jag inte ha så stora krukar som jag skulle vilja. Jag har märkt att plantorna anpassar sig efter krukan, dvs. de blir större ju större kruka man ger dem.
emmapemma
OK, men då tror jag att jag köper stora krukor till dem också...

Platsbrist? Moi? rotfl.gif
Gurkan
CITAT (emmapemma @ 14-06-2007, 12:37) *
.....

Platsbrist? Moi? rotfl.gif

Sluta fåna dig ... det finns alltid plats för "bara en" planta till ... kompiskram.gif

Bifogar lite skrytbilder från idag. Hoppas nån blir avundssjuk. coolgleam.gif

Aji Crystal, Capsicum baccatum. Fruktig och fräsch smak, lite citrustoner i de knappt mogna frukterna. Ger mycket stor skörd på väldigt buskiga plantor. Hyfsat tidig skörd också, från juli fram till frost. Lagom hetta ... stark men inte överdrivet. Vackra blommor (om man tittar nära) dessutom. Från PoD.

Orange Habanero, en av de starkaste och godaste. Har lång utvecklingstid och mognar sent men är väl värd väntan, fantastisk doft av "lösgodis", söt och fruktig och heeeet så det killar i öronen. En planta ger massor !!!! Växthus är att föredra, annars soligt fönster vår och höst och så ute under sommaren. Habanero tillhör släktet Capsicum chinense och är i regel ganska okänsliga mot ohyra (framför allt spinnkvalster) som annars drabbar många chiliplantor. Från Örtagården.com.

Hot Palett, en 'palettbladig' Capsicum annum. Frukterna är upprättstående och smala, vita till en början, sen orangea och röda. Mycket effektfullt. God och stark dessutom. Och fantastiskt vacker ... vissa blad är helt vita, andra brokiga. Blomstjälkarna är helt vita ... frön från Örtagården.com.

Alexander-VG-zon3
åhhhh så avis jag blir på er som har chili . jag hade med fick frön av en god vän och dom kom upp började blomma även början till frukter sen så hade sniglarna kalas så där rök alla mina fina chili plantor . men men till nästa år så ska jag har chili är för sent att så nya plantor nu

CITAT (Gurkan @ 14-06-2007, 19:17) *
Hot Palett, en 'palettbladig' Capsicum annum. Frukterna är upprättstående och smala, vita till en början, sen orangea och röda. Mycket effektfullt. God och stark dessutom. Och fantastiskt vacker ... vissa blad är helt vita, andra brokiga. Blomstjälkarna är helt vita ... frön från Örtagården.com.

den var ju bara så snygg en sån ska jag skaffa till nästa år
Gurkan
Kom hit så kan du ha en redan i år !!!! naughty.gif

Har en till som är cool .... den heter helt enkelt Variegata, får lila blommor och svarta/röda frukter ... frön från Örtagården.

rosita
#231: Apropå sniglar, så är chili- och paprikaplantor det allra bästa man kan servera åtminstone mördarsniglar! naughty.gif Numera odlar jag alltid dem i krukor, så blir det lättare att hindra sniglarnas kalas. Första året jag odlade chili och paprika, försvann plantorna dagen efter jag planterat dem i rabatten. Att det kan gå så fort! -cry-.gif
Gurkan
Har ännu inte haft problem med sniglar här ... tack-o-lov ... men däremot möss. Förra året när chilifrukterna började bli mogna kom mössen och knaprade hål i frukterna och käkade upp alla fröna. Vissa plantor hade inte en enda frukt kvar.

Antar att det var efter Habaneron dom gick och dränkte sig i vattenkannan ... w00t.gif
noora
CITAT (destination @ 13-06-2007, 22:00) *
I år är första gången jag provar att odla chili, gjorde misstaget att smaka på en liten liten chilifrukt (apache). Fy tusan va det brännde i munnen! Glömde att tvätta händerna sen också och kliade mig i ögonen sad.gif plus att det kom in under naglarna och sved värre än att lägga handen på spisplattan, i två dagar. Är det normalt att det känns som ett brännsår på fingarna om man glömmer att tvätta sig? Eller kan det ha berott på att det kom in i huden på något sätt? Apache är på heat level 5, kanske har förväxlat plantan med en starkare? (Har aldrig ätit chili innan:)

När jag får stark chili på händerna brukar jag se till att tvätta händerna med kallt vatten. Tvättar man med varmt vatten börjar chilin på händerna brännas mer smile.gif Men det är helt normalt att det kan ta ett par-tre dagar för all chili att gå bort, speciellt om man får det under naglarna smile.gif Jag gillar habanero, så jag börjar bli ganska van vid chili på fingrarna. Till och med torkad habanero sitter kvar på fingrarna i flera dagar... Använd latex-handskar så slipper du chili på fingrarna.

Fast det värsta är när man lagar mat med stark chili och det kommer chiliångor i luften, eller om man mal torkad chili i mortel. Då kan man få chili i näsan och i värsta fall i halsen så att man knappt kan andas.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Gurkan @ 14-06-2007, 19:33) *
Kom hit så kan du ha en redan i år !!!! naughty.gif

Har en till som är cool .... den heter helt enkelt Variegata, får lila blommor och svarta/röda frukter ... frön från Örtagården.

åhhh den va snygg också ,, på riktigt att jag kan komma ditt ??

CITAT (rosita @ 14-06-2007, 19:39) *
#231: Apropå sniglar, så är chili- och paprikaplantor det allra bästa man kan servera åtminstone mördarsniglar! naughty.gif Numera odlar jag alltid dem i krukor, så blir det lättare att hindra sniglarnas kalas. Första året jag odlade chili och paprika, försvann plantorna dagen efter jag planterat dem i rabatten. Att det kan gå så fort! -cry-.gif

mina va med i krukor men sen en morgon så vara alla bladen veck plus så hängde stammarna ihop i trådar dom hade gnagt eller tuggat jätte mycket på stammarna .
gustav1977
Härliga bilder!!

Kul att se vad ni andra fått fram för fina plantor!

Jag har två frågor idag om två vanliga sorter. Jag har ett gäng Anaheim med många stora gröna frukter, en har börjar bli svart. Vad får Anaheim för färg när den är klar?

Mina jamaican bells har också många frukter med de är ganska små ca 4*5 cm kanske och kompakta. Hur stora blir de, och vilken färg?

Ikväll ska jag göra hemgjord harissa på mina carribean red habs!

/gustav
Jonas70
Jag har oxå Anaheim, och de blir i alla fall röda. Men jag vet inte om det finns flera olika färger på Anaheim. Någon annan som vet det?
Österläge
flaxss, du kan få chiliplantor av mig om du vill... smile.gif Jag har planterat om de jag ska spara, har inte plats för alla så ska ge bort dem till vänner o bekanta. Bor du i Skåne eller? Jag bor i Göteborg, så om du har vägarna förbi kan du ju komma o hämta, annars kan jag försöka skicka i posten om du vill.

Tror ni chiliexperter att en planta klarar sig i posten, om jag tar fuktigt papper runt rötterna o lägger i vadderat kuvert? Har fått myntasticklingar på det sättet men chili är kanske känsligare..?
Jonas70
Är inte plantorna alltför stora så går det säkert bra att skicka dem med posten!
Preussen
såg igår att min Ivorian Pimente (c.chinense) som jag frösådde i januari iår har börjat sätta till frukt. aji amarillo (c.baccatum) har sedan 2 veckor oxå producerat härligheter och nu är aji benito (c.baccatum) på gång.
fish (c.annum) som jag köpte av en välsorterad torghandlare whist.gif sätter till frukt och lika så den söta paprikor jag köpte av desamma. nu väntar jag på att övriga 25 plantor oxå ska börja producera.
Gurkan
Har du frukter på Aji Amarillo ? Förra året när jag odlade den började jag se blommor i september ... hann aldrig se några mogna frukter innan frosten. Plantorna var då över 2 m höga !

Mina Fish börjar också blomma nu ... och nästan alla de andra har blommor eller frukter.

Spännande tid nu ... får bli fler rundor med kameran.
Preussen
jodå, den blommar och har små frukter på sig. den breder sig fint men är inte så hög som jag trodde att den skulle bli. den är knappt en meter nu och personen som jag fick plantan av har en som är över 1.5 meter. jag tog en ca 3cm lång frukt förra helgen som åt till maten och det var en härlig fräschör och hetta. ska bli spännande och se vart det slutar.

är det någon som har erfarenhet av en baccatum starfish?
Aenima
CITAT (uteplatsen @ 18-06-2007, 10:27) *
flaxss, du kan få chiliplantor av mig om du vill... smile.gif Jag har planterat om de jag ska spara, har inte plats för alla så ska ge bort dem till vänner o bekanta. Bor du i Skåne eller? Jag bor i Göteborg, så om du har vägarna förbi kan du ju komma o hämta, annars kan jag försöka skicka i posten om du vill.

Tror ni chiliexperter att en planta klarar sig i posten, om jag tar fuktigt papper runt rötterna o lägger i vadderat kuvert? Har fått myntasticklingar på det sättet men chili är kanske känsligare..?

Ett tips om du ska skicka dem är att emballera dem precis så du skrev och sedan stoppa in dem i ett gammalt ursköljt mjölkpaket, förutsatt att plantan inte är för stor. =) Skicka också alltid i början av veckan så att paketet inte riskerar att bli liggandes på posten över helgen.

/Jonas

edit:
Glömde att det går bra att kapa av toppen på en PET-flaska och skicka också...
myrtille
Ja, visst är det spännande nu när plantorna tar sig och det bli frukt. Posta gärna (mer) bilder av era sorter, det är alltid kul att se. Ingen av dem ni nämner har jag. Jag har haft en del ohyra på mina plantor, framförallt löss och trips, men samtidigt har jag andra kryp som tar hand om dem. Jag har sett rovdjurssteklar ta lössen och rovdjurskvalster ta tripsen. Ett mysterium hur de hittar dit... Jag har i alla fall köpt Neemolja nu som jag tänker spraya på de värst tripsdrabbade plantorna, vilket nästan enbart är av sorten baccatum. Oljan dödar inte ohyran direkt men gör miljön omöjlig för dem så att de dör ut av sig själva (de slutar reproducera sig). Bin, nyckelpigor osv. ska inte ta någon skada.

Så här ser det ut hos mig. Det står mer plantor till höger och vänster om dörren. Jag har 35 chiliplantor på min 2 kvm stora (lilla) balkong, plus Tamarillo, Physalis, jordgubbar, ringblommor och en del kryddor. Det har varit ett himla pusslande för att få plats med allt. Jag har löst det genom att ha en blomtrappa, en balkonglåda och två små bord från Ikea som man hänger över balkongräcket.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (myrtille @ 24-06-2007, 14:02) *
Ja, visst är det spännande nu när plantorna tar sig och det bli frukt. Posta gärna (mer) bilder av era sorter, det är alltid kul att se. Ingen av dem ni nämner har jag. Jag har haft en del ohyra på mina plantor, framförallt löss och trips, men samtidigt har jag andra kryp som tar hand om dem. Jag har sett rovdjurssteklar ta lössen och rovdjurskvalster ta tripsen. Ett mysterium hur de hittar dit... Jag har i alla fall köpt Neemolja nu som jag tänker spraya på de värst tripsdrabbade plantorna, vilket nästan enbart är av sorten baccatum. Oljan dödar inte ohyran direkt men gör miljön omöjlig för dem så att de dör ut av sig själva (de slutar reproducera sig). Bin, nyckelpigor osv. ska inte ta någon skada.

Så här ser det ut hos mig. Det står mer plantor till höger och vänster om dörren. Jag har 35 chiliplantor på min 2 kvm stora (lilla) balkong, plus Tamarillo, Physalis, jordgubbar, ringblommor och en del kryddor. Det har varit ett himla pusslande för att få plats med allt. Jag har löst det genom att ha en blomtrappa, en balkonglåda och två små bord från Ikea som man hänger över balkongräcket.

Bionim (=Neemolja för bekämpning av skadeinsekter) kan INTE se skillnad på olika insekter så även nyckelpigelarver etc. tar skada av medlet ifall de blir sprayade ex. kan de förlora fortplantningsförmågan precis som många skadeinsekter.. (man trodde förr att bara insekter som åt på plantan skadades av oljan men man har märkt i odlingar att även kvalster och insekter man använder som biologisk bekämpning har minskad drastiskt i antal efter att man använt neemolja och man har nu förstått att medlet även kan tas upp via huden hos insekter och kvalster)

Annars brukar Bionimet vara mycket effektivt (det tog död på alla sköldlössen som fanns på orkideerna på bara ett par behandlingar) men medlet tycker jag är för dyrt numera och jag tyckte det lucktade ganska illa.
myrtille
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-06-2007, 15:36) *
Bionim (=Neemolja för bekämpning av skadeinsekter) kan INTE se skillnad på olika insekter så även nyckelpigelarver etc. tar skada av medlet ifall de blir sprayade ex. kan de förlora fortplantningsförmågan precis som många skadeinsekter.. (man trodde förr att bara insekter som åt på plantan skadades av oljan men man har märkt i odlingar att även kvalster och insekter man använder som biologisk bekämpning har minskad drastiskt i antal efter att man använt neemolja och man har nu förstått att medlet även kan tas upp via huden hos insekter och kvalster)

Då har man fel information på förpackningen där det står att "das Mittel ist nicht bienengefärlich (B4) und wird als nicht schädigend für Populationen von Siebenpunkt-Marienkäfern, Laufkäfern, Brackwespen und Raubmilben eingestuft". Det är inte Bionim jag har utan ett tyskt märke som heter Celaflor. Men det borde inte vara någon större fara ändå bara man ser till att inte träffa nyttoinsekterna med strålen (blir svårt med kvalstren förstås). Lukten vet jag inget om än eftersom jag fortfarande inte provat, men dyrt kan jag hålla med om att det var.
Preussen
imponerande odling myrtille, kul att se. det är som man blir sugen på att komma på besök.
som sagt, kameran tar jag med mig nästa gång jag är i växthuset.
Jonas70
Jag skördade mina första Hungarian Hot igår. Mixade ihop det till en härligt kryddig Harissa.
myrtille
CITAT (Preussen @ 24-06-2007, 22:10) *
imponerande odling myrtille, kul att se. det är som man blir sugen på att komma på besök.

He he, det får nog vänta ett tag i så fall. Det dröjer innan jag kan skörda något. Jag var så sen med att så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon