Full version: Min Chiliodling 2007
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Gurkan @ 28-02-2007, 11:58) *
Ewa, har du nåt speciellt fabrikat av krukväxtjorden du använder som du kan rekomendera ? Har Hasselfors nån KRAV-jord ? Tror inte jag har sett den isf.

Jag använder Hasselfors P-jord, tycker den har överlägsen kvalite på torven, blir inte hård och vattenavstötande som annan jord brukar bli efter ett tag.

Hasselfors har ekologisk jord även den på stor säck med älg på heter E-jord.
ewa zon 3
CITAT (Natures wisdom @ 28-02-2007, 12:28) *
Jag tror snarare P-jord står för Planteringsjord, men jag vet inte, mycket möjligt att den egentligen är anpassad för perennväxter.

Beskrivningen från hasselfors:

"P-jord
P-jord är en mörk och myllig plantjord för växter i kruka, både ute och inne. En klassisk jord för yrkesodlare och hobbyodlare med krav.

P-jord är kraftigt gödslad för att plantorna skall etablera sig och växta till snabbt."

Du har så rätt så. Det är jag som har missuppfattat det hela blush.gif

/Ewa
Jonas70
Chili är väl rätt näringskrävande, så jag tror inte man ska ska plantera om den i såjord!
Österläge
En fråga om jord, jag ska snart skola om mina chiliplantor och funderar på om jag kan använda den jorden jag har kvar sen i höstas, eller om jag ska köpa ny. Det är Blomsterlandets planteringsjord, och har sått ute under hela vintern, så den är väl rätt våt... Funkar det eller kommer jag ta död på alla chilisarna?

Om jag ska köpa ny, hur stor skillnad är det egentligen på Hasselfors och Plantagens eller Blomsterlandest egna märken? Jag har en bit till närmsta Hasselfors-återförsäljare och inte alltid tillgång till bil...
Eleanor
På tal om jord, jag skulle ju välja Hasselfors. Jag har köpt den som jag tror heter Y-jord (iallafall den med älgen på säcken!).
Har fått skrämmande uppgifter om Plantagens jord.... Förra säsongen planterade en bekant växter i deras jord & växterna dog!!! angry.gif & det här handlar om en erfaren odlare.

Var inne på Hasselfors sida & ser nu att det är P-jord som jag har! rolleyes.gif
gustav1977
Jag använder som sagt också P-jord och tycker att den känns mkt bra. Gillar verkligen strukturen på den! Rekommenderas!

Sitter å väntar på att mina Chocolate Scotch Bonnet frön ska gro(chinense). Förra året hade alla mina chinense grott på 18 dagar. I år har ingen kommit upp efter 17 dagar. Vad har ni för groningstider på chinense? Jag vet att den är seg men ändå;)

/gustav
Gurkan
CITAT (gustav1977 @ 28-02-2007, 15:36) *
Jag använder som sagt också P-jord och tycker att den känns mkt bra. Gillar verkligen strukturen på den! Rekommenderas!

Sitter å väntar på att mina Chocolate Scotch Bonnet frön ska gro(chinense). Förra året hade alla mina chinense grott på 18 dagar. I år har ingen kommit upp efter 17 dagar. Vad har ni för groningstider på chinense? Jag vet att den är seg men ändå;)

/gustav

Mellan 5 dar och 3 veckor ... typ ... har 7 sorter och dom är väldigt olika och det är även ojämnt i de enskilda sålådorna.

Se till att du har dem varmt så kommer dom snart. Mina står uppe på en lysrörsarmatur och det verkar funka bra, knappt 30 grader i jorden.

Eleanor : håller med dig, jag kommer aldrig att köpa jord (eller nåt annat för den delen) på Plantagen igen. Var där för nån vecka sen och skulle ha såjord, dom hade en hel lastpall med säckar från förra året, solblekta och fulla med alger och skit. Skulle aldrig komma på tanken att stoppa ner frön för tusentals kronor i den gamla sura jorden. Grrrr ... thumbdown.gif

Fick tag på fräsch Hasselfors S-jord på ett annat ställe och den är verkligen överlägsen allt jag provat tidigare.
Natures wisdom
CITAT (Eleanor @ 28-02-2007, 14:55) *
På tal om jord, jag skulle ju välja Hasselfors. Jag har köpt den som jag tror heter Y-jord (iallafall den med älgen på säcken!).
Har fått skrämmande uppgifter om Plantagens jord.... Förra säsongen planterade en bekant växter i deras jord & växterna dog!!! angry.gif & det här handlar om en erfaren odlare.

Var inne på Hasselfors sida & ser nu att det är P-jord som jag har! rolleyes.gif

Jag har använt plantagens jord en del, och inte haft några problem med den öht. Fina små leca är i den också, alltid uppskattat. Men skulle nog hellre använda Hasselfors P-jord, den får ju så mycket bra kritik här. Men finns inte alltid inne.
emmapemma
Gustav - min chocolate scotch bonnet kom upp efter ca 3 veckor, men bara ett frö av 4 grodde. Det verkar (för mig i alla fall) som att chilifrön måste vara färska för att gro.

Bl.a. har jag försökt gro några år gamla jalapeno-frön (upp till 20 har jag låtit plantera) men inget har grott. Jag har nu köpt en jalapeno-påse från Lord Nelson. Tyvärr en F1-hybrid, annars undviker jag dem för att kunna ta frön från frukterna. Men det är kanske möjligt att ta frön och få ursprungsjalapenon?

Men utöver det har jag frön från Chile, som är markerade med 2008 (jag antar att det antingen är sista försäljningsåret, eller sista året för god grobarhet), och de har inte heller grott, tyvärr.

Nu när forumet äntligen är uppe igen ska jag ta och fixa in ett foto på mina fina chiliplantor (jättestolt!)
Jonas70
CITAT (emmapemma @ 01-03-2007, 08:26) *
Gustav - min chocolate scotch bonnet kom upp efter ca 3 veckor, men bara ett frö av 4 grodde. Det verkar (för mig i alla fall) som att chilifrön måste vara färska för att gro.

Bl.a. har jag försökt gro några år gamla jalapeno-frön (upp till 20 har jag låtit plantera) men inget har grott. Jag har nu köpt en jalapeno-påse från Lord Nelson. Tyvärr en F1-hybrid, annars undviker jag dem för att kunna ta frön från frukterna. Men det är kanske möjligt att ta frön och få ursprungsjalapenon?

Men utöver det har jag frön från Chile, som är markerade med 2008 (jag antar att det antingen är sista försäljningsåret, eller sista året för god grobarhet), och de har inte heller grott, tyvärr.

Nu när forumet äntligen är uppe igen ska jag ta och fixa in ett foto på mina fina chiliplantor (jättestolt!)

Chilisarna i min förkultiveringshylla växer oxå verkligen så att det knakar. Det är verkligen roligt att se. Tidigare år när jag inte haft extraljus så har de blivit så gängliga, men i år är det fina plantor. Ser ju verkligen skillnaden. Ska bli skoj att sätta ut i växthuset.
LadyG
CITAT (Jonas70 @ 21-02-2007, 09:51) *
De ska definitivt INTE sättas i såjord när du planterar om. Såjord ska bara användas när man sår och inte när man planterar om eftersom såjorden är magrare än annan jord.

Vilken jord rekommenderar du helst när du ska plantera om plantorna?
Gurkan
Nu heter ju inte jag Jonas men jag provar att svara ändå.

Hasselfors P-jord (stor blå säck) är mycket bra, till chili kan man gärna blanda i lite perlite och lecakulor som gör att det kommer ner luft till rötterna och jorden får en ännu bättre struktur. Jag brukar också blanda i lite pelleterad hönsgödsel.
LadyG
Tack Gurkan, då vet jag vad jag ska leta efter! smile.gif
Jonas70
Jag heter däremot Jonas tongue.gif
Nu första gången planterar jag om i blomjord, men sedan när det är dags att plantera om innan de ska ut i växthuset så blir det någon typ av planteringsjord tror jag. Jag har ju inte köpt den jorden än smile.gif
LadyG
Ok, men andra jorden ska vara näringsrik iaf?
Österläge
Någon som känner till Weibulls jord? Ringde en handelsträdgård nära mig för att kolla om de har Hasselfors, det hade de inte men däremot Weibulls lera/kisel, gröna säckar, jättebra enligt henne (förstås). Nån som vet nåt om det? rolleyes.gif
Jonas70
Jag har ju ingen egen erfarenhet, men jag vet att Weibulls fick dålig kritik i en annan tråd på forumet.
Preussen
CITAT (Jonas70 @ 02-03-2007, 10:54) *
Jag har ju ingen egen erfarenhet, men jag vet att Weibulls fick dålig kritik i en annan tråd på forumet.

jag kan rekomendera weibullsjord, vet dock inte hur den i gröna säckar är. weibulls såjord är prima vara i varje fall

vid första omplantering av plantan blandar jag i 1/4 såjord med 3/4 kogödsel på säck. fungerar prima. jorden blir lucker o bra samt att plantan får rejält med näring. de andra omplanteringarna sker i kogödsel.
Österläge
CITAT (Preussen @ 02-03-2007, 11:05) *
jag kan rekomendera weibullsjord, vet dock inte hur den i gröna säckar är. weibulls såjord är prima vara i varje fall

vid första omplantering av plantan blandar jag i 1/4 såjord med 3/4 kogödsel på säck. fungerar prima. jorden blir lucker o bra samt att plantan får rejält med näring. de andra omplanteringarna sker i kogödsel.

Oj, ren gödsel sen alltså? det måste växa så det knakar! tongue.gif

Jag köpte faktiskt varken Hasselfors eller Weibulls när jag var iväg nu, åkte till en annan handelsträdgård o där hade de nåt danskt märke som hon sa var bra, det står på att det är bra till bla "peberplantor" så jag hoppas på det... Orkade liksom inte åka till ett annat ställe, o nu pendlar jag mellan att tänka "Äsch, jag är ju ingen proffsodlare, det blir säkert jättebra med den jorden!" och att tänka "Fasiken, skulle kanske ha köpt Hasselfors iallafall, tänkt om det inte växer bra nu"... crying.gif Den jag köpte kostade 25 kr för 50 liter så det var ju ett bra pris, hoppas jorden är bra oxå! Jaja, det löser sig säkert, annars vet jag det till nästa år o får köpa dyr proffsjord då! sleep.gif
Preussen
CITAT (uteplatsen @ 02-03-2007, 15:36) *
Oj, ren gödsel sen alltså? det måste växa så det knakar! tongue.gif

Ja, det gör det.
emmapemma
Måste bara berätta om vad jag hittade imorse yahoo.gif en utav mina jalapenofrön, satta den 14:e januari har tittat upp! 2 månader!

Så jag kanske ska ha hopp om den chilenska sorten också!
noora
Nu har den första chacoensen grott också, så alla fem sorterna jag sådde är på väg!
LadyG
Spännande emmapemma och noora smile.gif

Man får alltså vänta ganska länge på att det ska hända något? Det kan vara bra att veta så man inte kastar ut krukorna i förtid.
Chanku
Jalapeno - Grodde på 8 dagar
Red Cherry - Grodde på 7 dagar
Orange Thai - Grodde på 7 dagar
Chili Hot Wax - Grodde på 9 dagar
(räknas Spansk röd peppar till chilin? Jaja, den grodde iallafall på 4-5 dagar)

Väntar på att Fire Cracker ska komma upp.

Första gången jag odlar chili så vi får se hur det går.
LadyG
Chanku, har du extra belysning eller något sådant?
Chanku
CITAT (LadyG @ 10-03-2007, 19:34) *
Chanku, har du extra belysning eller något sådant?

Erkänner att jag inte har det. På kvällstid har jag däremot en skrivbordslampa vid drivhuset. Om plantorna blir väldigt rangliga så ska jag försöka få tag på bättre belysning, men jag hoppas att jag klarar mig med det jag har.
LadyG
Det lär du ju märka ganska snart i så fall, tror jag. Borde det inte fungera med en sån där skrivbordslampa med lysrör i, eller är det för många plantor för en så liten?
emmapemma
I går såg jag att min rumänska chile har blomanlag... ska jag toppa, eller ska jag få tidig frukt? dunno.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du behöver inte toppa det räcker att du nyper bort knoppen/blomman ifall det är en liten planta då är det bättre att den satsar energin på att växa.
myrtille
Det är lätt hänt att man kommer åt småblad när man nyper bort knoppen, så det kan vara idé att låta den växa ut en bit så att man tydligt ser vad man gör.

På tal om nypa, är det någon här som brukar nypa sina chiliplantor för att stimulera dem till att förgrena sig?
Gurkan
Jag har aldrig nypt av toppen på nån chiliplanta, olika sorter växer helt enkelt olika, en del blir uppstammade av sig självt medan andra är buskiga i sitt växtsätt. Att kapa toppen försenar plantans utveckling ganska mycket.

Andra har säker annorlunda erfarenheter men jag tycker att bästa sättet för att få buskiga plantor är att se till att dom har mycket ljus, dåligt ljus ger förskräckligt höga plantor.
Jonas70
CITAT (emmapemma @ 11-03-2007, 09:29) *
I går såg jag att min rumänska chile har blomanlag... ska jag toppa, eller ska jag få tidig frukt? dunno.gif

När jag flyttade om bland mina plantor igårkväll, så såg jag samma fenomen som dina har (blomknoppar). Mina plantor är bara 15-20 cm höga. Tycker ni att jag ska knipsa bort knopparna?
myrtille
Det sägs att man ska ta bort de första blomknopparna så att plantan får en chans att växa till sig. Den mesta energin går annars till fruktsättningen. Vill man ha tidig frukt kan man ju låta knopparna vara, men en större planta får fler frukter, så det lönar sig på lång sikt.
Jonas70
Tror nog jag knipsar av de där knopparna i så fall, för jag vill ju ändå inte att de ska sätt frukt här inomhus.
Österläge
Nu har mina Piment d'Espelette kommit upp! Alla fyra jag satte den 3 mars. yahoo.gif

Jag omskolade min mix i tisdags, nu står de i 8x8 cm krukor, sparade 18 chili och tre paprika. Jag har fått låna en till skrivbordslampa av föräldrarna så nu får alla ljus, hoppas ljuset är tillräckligt när jag måste plantera om nästa gång, eller att jag kan se vilka som är vilken sort, så jag kan rensa ut några till... sleep.gif
myrtille
bravo.gif
Mina med har kommit upp, plus ett tjugotal andra sorter, bland annat dynamitchilin Naga Morich devil.gif
Men hur ska jag få plats med allt på min lilla balkong? Jag vill ju ha kryddväxter också...
Och att rensa i samlingen har jag inte hjärta att göra.
Österläge
Nej det är mitt problem oxå, hur ska jag få plats?!? unsure.gif Jag har ju tre sorters chili som jag inte vet vilka sorter det är, plus Espeletten... Och en paprika! blush.gif Och jag vill oxå ha kryddväxter... Men vi får hoppas på en kanonsommar, då behöver man ju inte förodla så mycket utan kan så eller sätta direkt ute...
noora
När jag hade balkong satte jag balkonglådor på hela räcket (på insidan så att grannarna inte skulle klaga) och nån sorts bänk eller hylla längre in på balkongen så att jag kunde ställa plantor både på bänken och på golvet utan att dom skymde varandra. Innan jag kunde ställa ut alltsammans tog det upp halva köksbordet (förutom hela köksfönstret) smile.gif En del av kryddväxterna köpte jag som färdiga plantor för att kunna ställa ut dem på en gång. Det värsta var egentligen vattnandet, när det blev som varmast fick man vattna allt två gånger om dagen, och med all chilin gick det åt flera kannor vatten vid varje tillfälle.
gustav1977
Uppdatering!

Nu börjar det äntlingen växa på lite ordentligt hemma hos mig! Har planterat om några Rocoto, Tabasco och Jamaican Bell. Mina övervintrade Carribean Red Habanero trivs makalöst bra och växer så det knakar! Det som är så fantastiskt är att alla växer så mustigt buskigt och mörkgrönt, riktigt kompakt med kraftiga stammar! Jag har mina Chilis under en kallvit 200W lågenergilampa och den har verkligen gjort susen. Förra året odlade jag under 2 st 36W lysrör i fönstret men det går inte jämföra med hur bra plantorna blir under den starka lampan. Snart är jag inte avundsjuk på plantskolorna längre;)

Det tråkiga med årets säsong hittils har varit att jag har haft lite problem med grobarheten på mina frön. Anaheim kom upp 100% men mina andra sorter (jamaican bell, rocoto, Chocolate Scotch Bonnet och tabasco) har jag haft större problem. Den sämsta sorten har varit Chocolate Scotch Bonnet där bara en av sex har kommit upp... Sen har jag haft problem med att "fröskalen" sitter kvar på hjärtbladen och inte vill komma av. Ibland har de ruttnat/torkat efter ett tag och dött.... Ha rni haft problem med det?

/gustav
emmapemma
Jag fick endast en chocolate scotch bonnet av fyra sådda frön. I övrigt har de flesta köpta frön grott, utom jalapeno-frön från örtagården (kanske 2-3 år gamla) där en har grott av kanske 20 sådda thumbdown.gif . En köpt sort från Chile har inte grott, men nu har jag satt in det tunga artilleriet med pappersmetoden på kanske 20 fröer, men förmodligen gror de ändå alldeles försent för skörd iår, tråkigt nog.

I övrigt har jag fått upp åtminstone 90% av det jag har sått (ca 20 andra chili från örtagården, plus några paprikor och jalapeno från lord nelson och weibulls)
gustav1977
Trist att höra att du också haft problem med Chocolate Scotch Bonnet:( Jag har tyvärr haft väldig otur med mina frön just från Örtagården. Det är nog inte därför men ibland undrar jag om fröna var dåliga.. men men det var nog bara jag som slarvade med temperaturen eller nåt

/gustav
myrtille
Om det är mycket dålig grobarhet på vissa sorter men inte på andra, då tror jag det är nåt fel på fröerna. Man kan testa grobarhet med pappersmetoden. Det behövs nämligen inte så mycket mer än värme och fukt för att de ska gro - gör inte de flesta det, då är det något fel. Det enda som man kan göra fel är väl om det blir för varmt och fuktigt för länge så att de ruttnar. Om det är för svalt och torrt händer väl inget mer än att det tar längre tid för fröerna att gro. Temperaturväxlingar tror jag inte spelar någon roll.

Totalt har runt 80% av mina fröer grott. Det är genomgående några sorter som krånglat, trots att jag försökt om och om igen med dem. Jag har också haft problem med att fröskalet inte lossnar på en sort - Fresno - och den har inte grott så bra heller, så jag tror på dåliga fröer. De kanske inte har förvarats riktigt eller så kommer de från en frukt som inte var helt mogen. Om man köpt fröerna kan jag förstå om man blir besviken, och då tycker jag att det borde gå att reklamera.
emmapemma
Men frågan är ju hur länge efteråt man kan klaga? Så länge "bäst-före"-datumet inte har gått ut eller?

Tillslut fick jag i alla fall en jalapeno att gro, så nu har jag den "rena" jalapenon, samt en F1-hybrid från Lord Nelson ('Hercules'). Det tycker jag bler lite roligt, så kan jag jämföra dem yahoo.gif Jag ska försöka lägga in skivad jalapeno som de som man köper till tacos också.

Dessutom - den okända sorten som jag fick av en kollega, som är inköpt i Chile, jag använde din pappersmetod myrtille, och ett frö fick faktiskt en liten grodd igår (1 av 20), så jag planterade den i lite såjord. Sedan satte jag plastfolie med hål över. Jag ska behandla den varsamt!!! Att man kan bli så glad för något så litet!

Jag undrar ifall jag har fröerna för torrt och varmt? Jag har dem i en skokartong i mitt arbetsrum. I garaget blir det ju lätt fuktigt (även om vi ska hålla fukten borta i fortsättningen för att skydda makens motorcykel duh.gif ). Hur hanterar ni fröerna off-season?
myrtille
En av tjugo är ju inte vidare bra, men jag förstår att du är glad för den som grodde i alla fall, nu när den är så exotisk. Jag har några fröer från Brasilien på gång som jag är mer orolig för än några andra.
Jag brukar förvara mina fröer i en plastburk i kylskåpet. Det vill på bildas kondens inne i burken när den öppnats, men om man först tar ut den och låter den uppnå rumstemperatur innan man öppnar den så undviker man det. Jag har även couscousgryn inne i burken för att fånga in fukt.
Gurkan
Jag har också haft väldigt dålig grobarhet på just Chocolate Scotch Bonnet från Örtagården så det verkar vara nåt skumt med just de fröerna.
gustav1977
Jaså, du också, vad trist sad.gif

Det känns ju dumt att säga det men det känns skönt att man inte var ensam;) då kanske det var risiga fröer trots allt... Ja ja mina övriga plantor verkar trivas ypperligt i min lilla, trånga, mörka lägenhet utan balkong men med mkt extraljus;)

/gustav
Tobb
I år har jag köpt Habanero som jag ska testa att odla, beställde igår från impecta smile.gif
Hoppas jag orkar ta hand om den så det blir något med den, för jag bryr mig mest om pumpan smile.gif
jakob
Nytt för mej med chili plantor. Fick frö av en vän som för tre år sedan köpte chili frukter som satt i en torkad krans, hon "slaktade"kransen,, och jag plockade fröerna,, sådde dem och de är nu små plantor som jag skolat om och har i fönstert vågar ej ta ut dem i utermmet ännu.. confused.gif är nog för kylslaget på natten 5 grader?
Har också fått fröer som heter Capsicum annum , ska visst också vara chili sort fast gul,, någon som vet hur den ser ut,, den frodas fint i mitt fönster.
med vänlig hälsning Jakob
Åsa, mälardalen zon 2
De flesta paprika och chilisorter heter Capsicum annuum som vetenskapligt namn för att veta utseende mm. bör man även veta sortnamnet (+många sorter i handeln är F1 hybrider och är inte fröäkta) så det räcker inte att veta att växten heter Capsicum annuum och att den är gul för att man ska veta vilken sort det är och hur den ser ut och vilken styrka den har.
noora
CITAT (Tobb @ 16-03-2007, 18:10) *
I år har jag köpt Habanero som jag ska testa att odla, beställde igår från impecta smile.gif
Hoppas jag orkar ta hand om den så det blir något med den, för jag bryr mig mest om pumpan smile.gif

Du får låtsas att habanero-frukterna är små mini-pumpor smile.gif Om man har den orange sorten så ser dom nästan ut som små pumpor ju! För mig brukar dom dessutom mogna lagom till halloween, vilket är ganska passande eftersom man verkligen skulle kunna skrämma en del människor med styrkan happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon