|
Preussen
26-06-2007, 08:18
nä men jag har inte semester förrän 4 veckor så då får vi hoppas att dina plantor satt frukt
emmapemma
26-06-2007, 16:07
Grillade en Hungarian Hot wax förra veckan, för enligt örtagården skulle det, tillsammans med olivolja och flingsalt, vara en delikatess. Det var gott. och  starkt
Preussen
26-06-2007, 17:32
oftast lönar det sig att ha koll på sina papper om man inte vill fara med osanning, vilket jag gjort. det var inte min aji amarillo som satt till frukt utan CAP 220, även det en baccatum. skäms lite för att ha dragit vissa i villfarelse men jag kan nog kompensera detta på något sätt. övriga baccatum jag odlar är Hot lemon, CGN 22871, CAP 1035 och starfish. Bland mina jalapenos (c.annum) är det Jalapeno stuard som satt till frukt. Övriga, Jalapeno Tiant och Jalapeno Fuego blommar för fullt och kommer när som helst ge frukt dem med. Av mina c.chinense har 2 st som bär frukt. Det är Ivorian Pimente och en som jag kallar Costa Rica 2 efter att fått frö från frukter från detta land. Fatalii, Red Savina, Yellow Bumpy väntar på sig men är i full blom. Övriga chinense har jag i krukor och de blev sent satta. PICT0006.JPG PICT0003.JPG
Jonas70
27-06-2007, 08:59
[attachment=4528:Copy_of_..._big_jim.jpg] Här har jag en bild på en av mina plantor av Big Jim. Själva plantan är inte så stor, men däremot börjar frukterna bli rätt rejäla. Någon som vet hur stark denna chili är?
Preussen
27-06-2007, 09:53
jag odlade den förra året och plantan blev inte så hög. jag gillar big jim väldigt mycket, framförallt när man rostar den. hettan är runt medium ungefär.
emmapemma
27-06-2007, 19:35
Preussen - var har du hittat dina roliga jalapeno-sorter. Själv har jag enbart köpt från Örtagården och Weibulls/Lord Nelson hittills... ja, förutom de sorter min chilenske kollega köpte åt mig
Preussen
27-06-2007, 21:18
fröbytartjänster finns och det är där jag fått dessa. sen finns det olika capsicumforum på det världsomfattande nätet av datorer. seed exchangepepparforum
myrtille
28-06-2007, 18:43
Fina plantor, Preussen. De ser verkligen ut att trivas. Är det Jalapenos på bilderna? Och Jonas70, så där stora frukter har då inte min Big Jim ännu, och ändå kan du inte ha sått fröerna tidigare än mig. Det gör verkligen stor skillnad att ha plantorna i växthus jämfört med ute, märker jag. Vi har trist väder, temperaturen går ner mot sju grader nu på nätterna, tretton på dan, regn och blåst. Speciellt chinense-plantorna ser inte ut att gilla det. Vart tog sommaren vägen?
Preussen
28-06-2007, 23:32
CITAT (myrtille @ 28-06-2007, 19:43)  Fina plantor, Preussen. De ser verkligen ut att trivas. Är det Jalapenos på bilderna? nope, Ivorian Pimente och CAP 220.
marcusjj
29-06-2007, 04:52
Fina plantor ni har allihop  Mina plantor har nu börjat sätta massa frukt och jag väntar med spänning tills de är skördklara  min piri piri planta är nog runt 150cm hög i topparna och har en himmla massa frukt måste jag säga. Myrtille, big jim fröt jag fick av dig har tatt sig och plantan är ca 20cm hög nu. Hur hög kommer den bli tro? Ska se om jag kan posta lite bilder om jag har tid någon gång efter jobbet idag.
myrtille
29-06-2007, 06:55
CITAT (marcusjj @ 29-06-2007, 05:52)  Myrtille, big jim fröt jag fick av dig har tatt sig och plantan är ca 20cm hög nu. Hur hög kommer den bli tro? Ha ha, det sista! Vilken tur att det tog sig. Jag har delat ut Big Jim-fröer till höger och vänster, kul att höra hur det går. En stickling skickade jag till England och jag fick nyligen en rapport därifrån också. Det känns som när man hittat nya hem åt en kull kattungar. Min egen B.J. som snart är fem månader gammal är en halvmeter hög nu. De blir nog inte så mycket större än så trots att frukterna blir stora.
Jonas70
29-06-2007, 07:30
CITAT (myrtille @ 28-06-2007, 19:43)  Fina plantor, Preussen. De ser verkligen ut att trivas. Är det Jalapenos på bilderna? Och Jonas70, så där stora frukter har då inte min Big Jim ännu, och ändå kan du inte ha sått fröerna tidigare än mig. Det gör verkligen stor skillnad att ha plantorna i växthus jämfört med ute, märker jag. Vi har trist väder, temperaturen går ner mot sju grader nu på nätterna, tretton på dan, regn och blåst. Speciellt chinense-plantorna ser inte ut att gilla det. Vart tog sommaren vägen? Ja, växthus gör nog väldigt mycket för att få chilisarna att utvecklas väl. Jag har ju nästan aldrig under 15 grader i växthuset nu, och på dagarna behövs det ju inte många solglimtar för att temperaturen ska gå upp mot 25 grader. Dessutom slipper man vinden som jag personligen tror är dett som allra mest hämmar chili och tomater. CITAT (marcusjj @ 29-06-2007, 05:52)  Fina plantor ni har allihop  Mina plantor har nu börjat sätta massa frukt och jag väntar med spänning tills de är skördklara  min piri piri planta är nog runt 150cm hög i topparna och har en himmla massa frukt måste jag säga. Myrtille, big jim fröt jag fick av dig har tatt sig och plantan är ca 20cm hög nu. Hur hög kommer den bli tro? Ska se om jag kan posta lite bilder om jag har tid någon gång efter jobbet idag. Min planta är inte heller speciellt hög. Kanske 30-40 cm.
genmaicha
30-06-2007, 11:00
Hur lång tid brukar det ta innan chilifrukterna blir röda? Jag har några plantor (C. annuum Cayenne Long Slim) som jag sådde i mars och som har haft stora gröna frukter ganska länge nu... Har hört att de behöver mycket värme för att mogna. Är det någon idé att vänta på att de ska bli röda om man har dem på en blåsig västerbalkong (på 4:e vån...) i Umeå, eller är det bättre att helt enkelt skörda dem gröna? Hur länge kan man låta dem vara kvar på plantan?
Åsa, mälardalen zon 2
30-06-2007, 11:23
Ingen fara det kommer bli röda frukter inte ens de supersnabba sorterna som man sår i mars har börjat byta färg det kan ta många månader för frukterna att byta färg men i norr kan det gå snabbare tack vare att det är så långa dagar och finns det omogna frukter på plantan till hösten då det blir risk för nattfrost kan du ta in plantan och låta frukterna mogna inomhus.
TantGredelin
01-07-2007, 00:47
Vad heter de supersnabba sorterna? Kan vara bra att veta tills nästa år...
genmaicha
01-07-2007, 09:09
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-06-2007, 12:23)  Ingen fara det kommer bli röda frukter inte ens de supersnabba sorterna som man sår i mars har börjat byta färg det kan ta många månader för frukterna att byta färg men i norr kan det gå snabbare tack vare att det är så långa dagar och finns det omogna frukter på plantan till hösten då det blir risk för nattfrost kan du ta in plantan och låta frukterna mogna inomhus. Tack!
TantGredelin
01-07-2007, 18:41
Genmaicha! Ett te som även jag tycker om! Bra namn.
myrtille
01-07-2007, 18:53
Supersnabba sorter? Jag vet inte riktigt... Den snabbaste jag har haft är Cayenne. Det finns olika familjer av chilli, de vanligaste är annuum, baccatum, chinense och frutescens. De två första är vanligtvis snabbare än de två sista. Min erfarenhet är också att de sorter som har sitt ursprung i Europa är snabbare och framförallt tåligare än sådana som växer i varmare trakter. Men det här stämmer inte alltid - Cayenne är både tålig och snabb trots att den kommer från Franska Guyana.
Preussen
07-07-2007, 19:39
PICT0013.JPG C.chinense från Costa Rica. Fick fröerna av en god vän 05 som reste runt i Costa Rica. Plantan är lågväxande och mognadsfärgen blir röd. PICT0009.JPG C.Chinense. Fatalii. Tror att den blir röd. Odlade en gul fatalii förra året men tog ej fröer.
myrtille
13-07-2007, 15:59
Den Fataliin ser farlig ut! Jag har fröer till den gula (tror jag), men det får bli till nästa år. Jag har inte så mycket frukt att visa än så länge, men det här är några av mina "finaste" plantor. Fröerna såddes i mitten av februari. 1. Rawit (jag är osäker på om det är annuum eller frutescens, har sett båda uppgifter). Den härstämmar från Indonesien. Robust och tålig planta. Har klarat väder och vind bättre än någon annan. Blommar för fullt. 60 cm  2. Serrano (annuum), mycket "bladig", förgrenade sig tidigt så att den nu är nästan lika bred som hög. Sätter rikligt med frukt. 70 cm  3. Red Surinam eller Madame Jeanette som den också heter (chinense). Det här är den av mina chinense som har tagit sig bäst även om bladen krullar sig (tror det beror på de svala nätterna). Den börjar få blommor. 50 cm
Preussen
29-07-2007, 16:50
cap 220. C.Baccatum En baccatum som verkligen brer ut sig i sitt växtsätt. ska bli intressant och se hur det slutar. Fick plantan av en Patrik Hulstrand. C.Pubescens Egen frösådd. Fick fröerna av en god vän, Tere, i Mexico. Enligt henne var frukterna gula så det ska bli kul att se hur resultatet blir. Jalapeno Stuard. C.Annum Egen frösådd. Fröer från Marco Bodoni, Italien. 0728chB.jpg En liten översikt av capsicumsidan av växthuset. Om vi börjar närmast så odlas det jalapeno och serrano i den rutan. Rutan därefter odlas det c.chinense och en baccatum i och längst bort, de högsta plantorna, är c.baccatum (förrutom en c.annum Fish)
genmaicha
30-07-2007, 09:50
Kan ju lägga in en bild på min första skördade (tyvärr smaklösa) Cayenne också...  Jag sådde frön 17 mars och den här bilden är tagen 23 juli. På en av mina fyra plantor har frukterna blivit böjda!
Preussen
07-09-2007, 20:43
har lagt in lite nya bilder på chilefrukter i mitt album om detta intresserar någon. hoppas september fortsätter att vara varmt
Preussen
09-10-2007, 19:45
så renplockade jag i växthuset idag. de kalla nätterna har blivit fler och jag inväntar snart första frostknäppen. 7kg blev som jag fick med mig så nu blir det att ta hand om det. otrolig skörd på mina c.baccatum framförallt hot lemon. tyvärr är inte allt moget men det kan kvitta känns det som nu. även mina c.pubescens har gett bra skörd.
sen så plockade jag in de jag ska övervintra. vi ses nästa år.
Österläge
09-10-2007, 21:08
Jag (som ju inte har växthus) har skördat totalt 6 chilis från tre olika plantor i år... De sista tog jag in i dag, två var inte ens röda men plantan ser halvdöd ut så jag tog lika gärna in det... Jag har inte smakat på de sista än, de två först jag tog smakade mindre än köpepaprika... ingen hetta där inte! Riktigt uselt resultat men sommaren var ju himla blöt o kall så jag hoppas på bättre lycka nästa år!
Ojdå, då har jag nog fått en bra skörd jämfört med dig Uteplatsen! Har inte heller växthus, men har skördat massor.. Mitt heta tips är att ta frön från chili från fruktdisken! Ingen odlar väl chili med låg avkastning när de ska leva på det  . Men så har jag ingen aning om vad det är för sort jag odlar heller... Bättre lycka och mer sol nästa år! Wilma Förresten, Preussen, kul att läsa dina erfarenheter samt se bilder! Inspirerande.. Wilma
Preussen
09-10-2007, 21:59
tack, alltid kul med uppskattning  jo, året har varit det sämsta gällande chileodling. blöt och kall och det gillar inte chileplantorna. som tur är var jag ute i god tid och sådde mina c.chinense och c.pubescens i januari. c.annum (jalapeño och serrano) såddes redan i feberuari. jag kunde utnyttja den varma försommaren vi hade vilket gjorde att skörden ändå blev omfattande. om jag inte hade råkat både solbränna och frysa plantorna i april/majmånad hade jag nog haft fler mogna manzano men men. de erfarenheter jag själv dragit är: 1. så tidigt om du har möjlighet. det ger möjligheten till att utnyttja den stora mängden ljus som är innan midsommar. 2. snåla aldrig när det gäller inköp av såjord och sen planteringsjord. 3. gödsla rikligt i plantans tillväxtfas. minska gödning under blomning och fruktperiod. 4. spara frön och dela med dig. tills nästa år. sen så kommer det uppdateringar i fotoalbumet.
Kul Preussen att Cap 220 gav skörd, fick själv riktigt bra skörd på den plantan jag sparade. Hoppas de andra sorterna också gav lite skörd. De sorter som jag lyckades bäst med i år var Hot Lemon PI 260560 Cap 455 Cap 220Piment d´Espelette Omnicolor (Aji Omnicolor )Czechoslovakian BlackHabanero NuMex ChimayoPeruvian White Habanero
//Patrik från Bromma
Hejsan!
Just nu har jag Habanero Red Kenya, Habanero Chocolade, Habanero Golden, 2 Numex Suave Orange, Cgn 22798, 2 Short Yellow Tabasco, Starfish(hydro), Thai Rawit och Thaisun Hot Pepper. Och sen har jag en mandarin och en äpple. Det här vintern blir mitt första vinter med chilin, men annars har jag hållit på med dom i 3 sommar.
Här har jag ett av mina favorit chili forum; javu.kapsi.fi
//Jonte, Hpda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|