|
Gossen Ruda
29-03-2007, 16:15
CITAT (Whiskuchi @ 29-03-2007, 15:55)  Det går inte och kommer aldrig gå att bevisa att något inte finns. Man kan bara bevisa att något finns. Vilket jag tidigare har framhållit många gånger här i forumet. Beträffande Bee´s dotter och hennes historia så finns det givetvis en avlägsen möjlighet att det är så här även om jag inte tror det. Sen finns det en del andra möjligheter varav jag drar ett par. 1. Det är en ren tillfällighet. 2. Din man har berättat om mormordern nån gång men kommer inte ihåg detta. 3. Han kommer ihåg men spelar med. Givetvis kommer då mothugg om att det är otänkbart men då kontrar jag med uppmaningen: Bevisa det! Det är den springande punkten i alla såna här berättelser. Nämligen att i efterhand bevisa och verifiera vad som hänt och vad som inte hänt i förgången tid. Det är totalt omöjligt så allt blir en fråga om vad man tror på. Till sist en kommentar om detta: "Astrologi och psykologi är samma mynt med olika sidor. Jung och grabbarna höll på väldigt mycket med astrologi när dom uppfann sina teorier. Jämför tex Jungs tolv arketyper med zodiakens tolv tecken Och astrologi och astronomi skildes åt på 1700-talet när vetenskapen blev tillåten av kyrkan. Sent omsider fick dom ju erkänna att jorden är rund. Men astrologin var ett stort hot mot kyrkan och måste tystas. Man lyckades inte helt med det." Psykologi är läran om människans psyke. Astrologi är ett tappert försök att förutsäga framtiden genom att studera vissa fenomen i forntiden. Helt befängt. Astronomi är läran om världsrymden och har inget med ovanstående att göra. Att jorden är rund var nog inget som någon hetsade upp sig för när det blev klart att det var så, hotet mot kyrkan var att astronomerna satte solen i mitten och inte jorden som det stod i bibeln.
Jag tror att det är ett manligt drag (vanligast bland män i alla fall) att inte tro på det man inte kan se eller ta på. Men i så fall finns ju inte vinden heller
Gossen Ruda
29-03-2007, 16:53
Det räcker med att man kan känna vindens kraft. Men det ligger mycket i det du skriver. Män vill gärna ha alla fakta på bordet, för kvinnor räcker det med att nån säger att det är fakta för att dom skall tro på det. Sen vill jag bara återknyta till vad Magdis skrev:"vi finns på jorden och är så fantastiskt konstruerade som vi är". Jag håller inte med om att vi är så fantastiska. Vi är en skaplig kompromiss av olika egenskaper men långt ifrån perfekta, men det är en konsekvens av evolutionen. Skulle nån utifrån skratsch konstruera en människa skulle vi vara annorlunda. Om den nuvarande konstruktionen är ett resultat av en styrd process är den som styrde processen en sadist och cyniker eller en hopplös klant.
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-03-2007, 17:00
CITAT (Magdis @ 29-03-2007, 15:53)  Jag har inga erfarenheter av seanser och sånt men jag kan bara konstatera för mig själv att det finns saker som vi inte kan förklara. Jag har svårt att tänka på det som nåt övernaturligt utan ser det snarare som naturligt. Varför skulle det inte finnas saker utöver det som vi upplever varje dag?
Tillägg: Jag tror också att det finns massor med bluffmakare på det här området, tyvärr. Jag är väldigt tveksam till att det går att utbilda sig till medium, antingen har man förmågan eller inte. Kunde jag har skrivit. Precis så tycker jag med Elisabeth
CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2007, 17:53)  Det räcker med att man kan känna vindens kraft. Men det ligger mycket i det du skriver. Män vill gärna ha alla fakta på bordet, för kvinnor räcker det med att nån säger att det är fakta för att dom skall tro på det. Nu är du aningen nedlåtande mot kvinnor faktiskt  Precis som man kan känna vindens kraft kan man känna energier. Jag personligen är övertygad av egen erfarenhet och inte för att "någon sagt att det är fakta"
Gossen Ruda
29-03-2007, 17:24
CITAT (AnitaO @ 29-03-2007, 18:08)  Nu är du aningen nedlåtande mot kvinnor faktiskt  Precis som man kan känna vindens kraft kan man känna energier. Jag personligen är övertygad av egen erfarenhet och inte för att "någon sagt att det är fakta"  Det var inte meningen, dessutom är inte skillnaden så stor som jag skrev. Det var kanske generaliserande. Men om man inte kan detektera "energin" du talar om hur kan den då finnas? Vi kan med tekniken hjälp detektera så otroligt låg vanlig energi att det är otroligt att nåt med kan finnas. Om det inte bara finns inne i hjärnan men snart är den också kartlagd in i minsta detalj.
Sailor Pluto
29-03-2007, 17:36
CITAT (Whiskuchi @ 29-03-2007, 15:55)  Det går inte och kommer aldrig gå att bevisa att något inte finns. Man kan bara bevisa att något finns. Jag kanske borde ha formulerat mej på ett annat sätt  . Försöker igen: Om någon gör en studie av dessa saker för att kontrollera vad som är möjligt, och kommer fram till att det endast är inbillning eller att det har naturliga förklaringar (fråga mej inte hur det ska gå till, för det har jag ingen aning om  ).. Då kommer jag att sluta var öppen för möjligheten! Och om studierna utesluter att det går att vara synsk, ja då har man väl bevisat att något inte finns? Herregud, det är så svårt att uttrycka sej! Får ändå inte fram precis vad jag vill ha sagt  .
Gossen Ruda
29-03-2007, 17:46
Jag förstår vad du menar men vet inte hur man skall ställa upp problemets lösning. Ofta kommer man dragande med upplevelserna i efterhand och då är det kört på förhand. Bevisa inbillning? Skeptikerna kommer ändå hela tiden att hävda att vi inte har möjlighet att mäta eller detektera vad man nu skall motbevisa.
CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2007, 17:53)  xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Om den nuvarande konstruktionen är ett resultat av en styrd process är den som styrde processen en sadist och cyniker eller en hopplös klant.  Eller komiker kanske!
Airamya
29-03-2007, 18:16
Wow... Det här har utvecklats till en riktigt intressant tråd  Så kul att läsa om de erfarenheter o upplevelser som vissa av er skriver om! Tack för att ni delar med er. CITAT (Svante, zon 1 @ 29-03-2007, 16:32)  En liten fråga till er som säger att det finns både falska och äkta medier (Fenja, Airamya, AnitaO, Magdis): Hur gör man för att skilja de falska från de äkta? Vilken metod använder ni?
Det finns gott om folk som berättar om sina övertygande upplevelser, men ju mer detaljer folk berättar, desto mindre övertygande tycker jag det låter! Metod? Du kanske har missuppfattat det hela lite, jag vet inte, men jag springer inte runt och engagerar mig speciellt mycket i falska kontra äkta medier och har inte utarbetat någon metod för detta heller  Däremot så känner jag ett äkta medium, det räcker för mig. Jag behöver ingen annan, vilket innebär att jag struntar ganska högaktningsfullt i alla övriga medier. Jag ser bluffmakare på TV precis som ni andra och kan därav konstatera att det finns scumbags. Jag arbetar medialt och upplever 'det övernaturliga' nästan på daglig basis och det är lika verkligt för mig som vindens kraft är för alla andra. (Håller med om att det borde kallas naturligt istället för övernaturligt  Extranaturligt kanske?  ). Men efter att ha arbetat ihop med ett äkta medium några år så har man inga tvivel. Jag har inte heller några bevis, förutom vittnesmål, men det är ju faktiskt helt oviktigt. Jag har inga behov av att övertyga någon annan, jag vill bara bli respekterad i min tro, mitt liv. Och oftast blir jag det
Airamya
29-03-2007, 20:21
Rapchic
29-03-2007, 20:54
ang att killar inte skulle tro på övernaturliga saker bullshit jag känner lika många (om inte mer) killar som tjejer som tror och upplever nu oförklarliga ting
ang medium det finns ju folk som bluffar i alla brancher varför inte denna? men varför skulle det inte finnas ärlighet där me?
ps har alldrig besökt nått medium eller liknande
Gossen Ruda
29-03-2007, 21:05
CITAT (Airamya @ 29-03-2007, 21:21)  Självklart inte. Jo, det är Rudan som tagit bilden för snart 25 år sen. Springaren var en bensinluktande SAAB 900.
lena:-)
29-03-2007, 23:32
Föreningen Vetenskap och folkbildning länk till test av ett svenskt medium det finns de som försöker ta reda på det vetenskapligt, utdrag ur föeningens hemsida:
En vetenskaplig förening mot astrologi, scientologi och flygande tefat? Ja, men framför allt en förening för folkbildning om vetenskaplig metod och för att vi ska använda vetenskapen i frågor där den kan vara oss till hjälp. Under våren 1982 skickade tio personer ut ett upprop för att bilda en förening för vetenskap och folkbildning. I uppropet varnades för tendenser till ökad vetenskapsfientlighet i samhället. "Pseudovetenskapliga och mysticistiska riktningar verkar på en del håll mötas med ökad respekt."
Pseudovetenskapen är långtifrån alltid ofarlig, menade undertecknarna. Den är farlig när den lockar människor till kvacksalveri i stället för sakkunnig vård, och den är farlig när den drar in människor i ett auktoritetsbundet beroendeförhållande, som fallet är i många sekter. Vidare hette det:
Det finns de som ändå anser det lönlöst att bekämpa irrationalismen, eftersom förnuftsargument inte förefaller ha någon verkan. Vi delar inte denna bedömning. Vi tror att människors motståndskraft mot irrationalism kan ökas genom kunskap om vetenskapens metoder och resultat Själv vet jag inte riktigt vad jag skall tro, jag vill gärna veta................./lena
CITAT (lena:-) @ 29-03-2007, 23:32)  Föreningen Vetenskap och folkbildning länk till test av ett svenskt medium det finns de som försöker ta reda på det vetenskapligt, utdrag ur föeningens hemsida:
En vetenskaplig förening mot astrologi, scientologi och flygande tefat? Ja, men framför allt en förening för folkbildning om vetenskaplig metod och för att vi ska använda vetenskapen i frågor där den kan vara oss till hjälp. Under våren 1982 skickade tio personer ut ett upprop för att bilda en förening för vetenskap och folkbildning. I uppropet varnades för tendenser till ökad vetenskapsfientlighet i samhället. "Pseudovetenskapliga och mysticistiska riktningar verkar på en del håll mötas med ökad respekt."
Pseudovetenskapen är långtifrån alltid ofarlig, menade undertecknarna. Den är farlig när den lockar människor till kvacksalveri i stället för sakkunnig vård, och den är farlig när den drar in människor i ett auktoritetsbundet beroendeförhållande, som fallet är i många sekter. Vidare hette det:
Det finns de som ändå anser det lönlöst att bekämpa irrationalismen, eftersom förnuftsargument inte förefaller ha någon verkan. Vi delar inte denna bedömning. Vi tror att människors motståndskraft mot irrationalism kan ökas genom kunskap om vetenskapens metoder och resultat Själv vet jag inte riktigt vad jag skall tro, jag vill gärna veta................./lena Just sista stycket är ju mycket aktuellt: "Det finns de som ändå anser det lönlöst att bekämpa irrationalismen, eftersom förnuftsargument inte förefaller ha någon verkan. Vi delar inte denna bedömning. Vi tror att människors motståndskraft mot irrationalism kan ökas genom kunskap om vetenskapens metoder och resultat" Även om man ibland kan tycka att det verkar tröstlöst!
djingis
30-03-2007, 06:21
CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2007, 17:15)  Vilket jag tidigare har framhållit många gånger här i forumet. Beträffande Bee´s dotter och hennes historia så finns det givetvis en avlägsen möjlighet att det är så här även om jag inte tror det. Sen finns det en del andra möjligheter varav jag drar ett par. 1. Det är en ren tillfällighet. 2. Din man har berättat om mormordern nån gång men kommer inte ihåg detta. 3. Han kommer ihåg men spelar med. Givetvis kommer då mothugg om att det är otänkbart men då kontrar jag med uppmaningen: Bevisa det!
Det är den springande punkten i alla såna här berättelser. Nämligen att i efterhand bevisa och verifiera vad som hänt och vad som inte hänt i förgången tid. Det är totalt omöjligt så allt blir en fråga om vad man tror på.
Till sist en kommentar om detta: "Astrologi och psykologi är samma mynt med olika sidor. Jung och grabbarna höll på väldigt mycket med astrologi när dom uppfann sina teorier. Jämför tex Jungs tolv arketyper med zodiakens tolv tecken Och astrologi och astronomi skildes åt på 1700-talet när vetenskapen blev tillåten av kyrkan. Sent omsider fick dom ju erkänna att jorden är rund. Men astrologin var ett stort hot mot kyrkan och måste tystas. Man lyckades inte helt med det."
Psykologi är läran om människans psyke. Astrologi är ett tappert försök att förutsäga framtiden genom att studera vissa fenomen i forntiden. Helt befängt. Astronomi är läran om världsrymden och har inget med ovanstående att göra. Att jorden är rund var nog inget som någon hetsade upp sig för när det blev klart att det var så, hotet mot kyrkan var att astronomerna satte solen i mitten och inte jorden som det stod i bibeln. Oavsett vad som sägs eller kommer att sägas så kommer du ändå att skriva: bevisa det! För vem? För dig? Du skriver om teser som var på 1700 talet men fick ändras då bevisen pekade på annat. Du är just en sådan man som vill hålla i det gamla som inte trodde på att jorden var rund. Visst fanns det människor som trodde på jordens rundhet innan det fanns bevis. som kämpade mot tvivlare och belackare. Sent ska syndaren vakna!
Gossen Ruda
30-03-2007, 07:46
CITAT (djingis @ 30-03-2007, 07:21)  Oavsett vad som sägs eller kommer att sägas så kommer du ändå att skriva: bevisa det! För vem? För dig? Du skriver om teser som var på 1700 talet men fick ändras då bevisen pekade på annat. Du är just en sådan man som vill hålla i det gamla som inte trodde på att jorden var rund. Visst fanns det människor som trodde på jordens rundhet innan det fanns bevis. som kämpade mot tvivlare och belackare. Sent ska syndaren vakna!  Fattar inte så mycket av ovanstående.  Menar du att jag håller fast vid det gamla när jag tar avstånd från div parapsykologiska företeelser? Snarare tvärtom, vetenskapen står för det nya.
Airamya
30-03-2007, 09:10
Ja, vetenskap i all ära och visst är det viktigt att folk blir medvetna om fällorna och riskerna. Sekter som t ex scientologerna är definitivt av ondo som jag ser det, liksom många andra företeelser inom den 'andliga sfären' men det finns så mycket som är bra också.Vad som skulle behövas är väl en instans som synar allt detta och sållar agnarna från vetet, som vi gör med det mesta i samhället. I Sverige har man klumpat ihop allt till en enda stor gröt som man kallar New Age och där ingår allt från alternativmedicin till UFOn och skumma sekter. Inte konstigt om folk blir förvirrade. Det ena har absolut ingenting med det andra att göra. Säger man att man är 'new-age-are' så utgår nästan alla man pratar med från att man tror på precis vad som helst, helt utan urskiljning. Det finns de som gör det förstås, men inte många. De flesta 'inom New Age' står faktiskt med bägge fötterna på jorden och har inte mycket till övers för sekterism och flum, mm Det mesta inom New Age handlar faktiskt om Kärlek. En mycket stor andel av det som kallas newage-are tror på att varje människa innerst inne är ren kärlek, (allt levande faktiskt, inte bara människor) och att det inte finns något viktigare än Kärleken. Det kanske låter flummigt? Finns kärlek enligt vetenskapen? Går den att bevisa? Man kan väl bevisa nån sorts hormonförändringar som sker när en människa blir förälskad tror jag... men det är ju inte samma sak. Jag vet inte, men jag vet att kärlek finns. Enligt mig är det den absolut högsta kraften utav alla, vår innersta drivkraft. Varför går inte VoF till storms mot kärleken? Den är ju fullkomligt livsfarlig! Hur många har inte begått självmord eller mördat pga kärlek? Det finns t o m ett ord för det - crime passionell (kan inte stava franska). Eller det är kanske det de gör... på sitt sätt...
Gossen Ruda
30-03-2007, 09:32
Instämmer i föregående talare. Frågan är vad dom som flummar tycker om att skiljas från dom mer sansade?
Beträffande kärlek så försökte man förklara åkomman för en ovetande. Man blir matt, kan inte sova osv och till slut undrade den ovetande om kärlek var någon sorts influensa.
Airamya
30-03-2007, 10:11
CITAT (Gossen Ruda @ 30-03-2007, 10:32)  Beträffande kärlek så försökte man förklara åkomman för en ovetande. Man blir matt, kan inte sova osv och till slut undrade den ovetande om kärlek var någon sorts influensa.
djingis
30-03-2007, 10:38
Gossen Ruda: mitt första inlägg skrev jag till inlägget där jag kanske hittade likasinnade: alltså inte dig.
Gör som jag när jag inte hittar något intressant och inte tror på- jag läser helt enkelt inte.
jag tycker tycker det är mycket skrik för lite ull!
Du tycker inte att det jag och några andra skriver inte är bevisligen något att tala om- men ändå har du någon lockelse ditåt- för annars hade du inte läst det.
jaja!!!!!
CITAT (djingis @ 30-03-2007, 10:38)  Gossen Ruda: mitt första inlägg skrev jag till inlägget där jag kanske hittade likasinnade: alltså inte dig.
Gör som jag när jag inte hittar något intressant och inte tror på- jag läser helt enkelt inte.
jag tycker tycker det är mycket skrik för lite ull!
Du tycker inte att det jag och några andra skriver inte är bevisligen något att tala om- men ändå har du någon lockelse ditåt- för annars hade du inte läst det.
jaja!!!!! Man kan inte alltid bara ignorera det man inte håller med om. uttrycker t ex någon rasistiska åsikter så har jag svårt att bara vara tyst. Och på samma sätt är det med paranormala företeelser, de utgör på sätt och vis en utmaning mot människans existens och på tron att människan har ett förnuft! Det här är ju ett trädgårdforum, där det t ex förekommer många frågor om hur man skall så olika växter. Men tror man på paranormala fenomenen så finns det ju ingen anledning att så något. Då kan ju växter genereras genom biogenes utan att några frön är inblandade!
Airamya, Djingis: Gossen Ruda: Vetenskap = "Detta gäller tills annat sägs". Ungefär så kan man sammanfatta vetenskap. Att man inte kan mäta allt beror ju endast på att man inte har konstruerat någon apparat som kan utföra mätningen. Och man måste ju veta vad man skall mäta som sagts tidigare
djingis
30-03-2007, 11:08
jodå, tro det eller ej. jag har maasor med sunt förnuft eller du tycker inte det bara för att jag inte tror som du?
Jag hävdade dock att min första inlägg var inte för belackare eller tvivlare. För det skrev jag att det har vi alldeles tillräckligt av i den egna familjen eller släkt. Jag var också en tvivlare tills jag inte kunde stå för det längre.
Däremot så kräver jag inte att andra ska tro- det jag tror på.
Skulle aldrig få för mig att säga att någon annan inte har något sunt förnuft bara för att den/ de inte tror som jag.
Nänä, sk "förståsigpåare" och "klappa-på-huvud" mentalitet passar inte för mig. Precis som dotterns synska förmåga inte passar en del andra.
Rapchic
30-03-2007, 12:15
gossen ruda får jag fråga en sak?
om man nån gång i framtiden vetenskapligt sett kan förklara att det finns andar att det typ är som många tror nu men man kan förklara hur det är (alltså inte det är bara vinden förklaring) skulle du då tro på andar?
Gossen Ruda
30-03-2007, 12:27
Jag är egentligen på väg ut till sommarstugan men klämmer in ett sista(?) inlägg. Bland alla som tror på det paranormala finns många som inte tror på den exakta vetenskapen och därför på olika sätt rackar ner på den. En vanlig kommentar är att vetenskapen har haft fel och hela tiden får ändras. Tyvärr helt fel eftersom det då inte handlar om vetenskap utan möjligen vetenskapliga teorier. Men det ligger i vetenskapens natur att man hela tiden måste undersöka och testa, vi har ju inte facit utan måste hela tiden testa svaren vi får och ibland blir det fel och får göras om. Den som är uppmärksam klarar dock av att skilja mellan fastställda svar och gissningar. Det västa är dock när man plockar fram obevisade teorier som är några hundra år gamla och hävdar att pga att dom var felaktiga så är all vetenskap felaktig. En märklig bevisföring. Vetenskap innehåller ordet "vet" och är inte något sädesslag. Det finns lite mer på Wikipedia. Beträffande andeväsen och annat oknytt så går det inte att vetenskapligt bevisa eller förkasta dessa. Ingen har under kontrollerade former lyckats mana fram något sådant väsen och därmed går dom inte att på något sätt undersöka. Frågan är om dom finns? Kanske bara i vissa människors fantasi? Ingen vet och tills dess någon verkligen VET tror jag inte på dom. God helg på er alla.
30-03-2007, 12:43
Om man läser min länk hittar man ett test som gjorts i Sverige av ett medium.
Det finns ett utlyst pris av James Randi som sedan många år en utmaning till alla som anser sig ha en paranormal förmåga:
Visa upp den förmågan i ett välkontrollerat test, arrangerat av Randi, så får du en miljon dollar.
Proceduren är att personen i fråga först ska lyckas i ett ”relativt enkelt test” som arrangeras i vederbörandes hemland.
Detta test har gjorts i Sverige av ett medium som anmält sig frivilligt. ..
vårsolen och värmen tror jag på i vart fall....nu skall jag slipa utemöblerna!
KarinWikman
30-03-2007, 13:46
Efter att ha varit "oaktiv" här inne ett litet tag p.g.a av att min syster, genom sin svåra sjukdom, nu gått in i livets slutskede och att jag fått hem en älskad dotter från en resa i Mexiko och Guatemala som pågått i över 4 månader, haft besök av en andra älskad dotter som är bosatt långt norröver, vårdat en hemsk förkylning och haft mycket att göra på jobbet,  så tittar jag nu in och finner genast denna utomordentligt intressanta tråd. Jag håller med om något som nå´n redan skrivit, nämligen att det man vet och har upplevt, det är tillräckligt, man behöver inte bevisa någonting, man behöver inte försöka att övertyga någon annan, man bara tror. Att det finns mycket "falska profeter" innom det paranormala, det är helt sant, men det finns även seriösa och rikt begåvade individer som bara vill dela med sig av sina upplevelser och har man själv liknande upplevelser då är det mycket skönt att få veta att man inte är ensam. Eftersom jag själv är uppväxt med en far som hade "gåvan" så är inget som ter sig konstigt, innom det paranormala, för mej. Han tog aldrig ett endast öre i betalning av någon, när han förutsåg saker som skulle hända, tvärom, han kände en glädje när han kunde varna någon inför en kommande olycka. Han sa att han såg saker som skulle hända uppspelas som en film framför hans ögon, ibland bara en glimt, ibland återkommande gång på gång. Jag har aldrig varit på någon seans, men blev en gång tilltalad av en man och en kvinna som jag aldrig sett förut och dessutom på en pub mitt i centrala Göteborg. Mannen var ett medium och både han och kvinnan hade haft en seans och skulle ta tåget hem . Mannen berättade om de ledsagare jag hade bredvid mej, bl.a. en svart hund, sedan så beerättade han saker som ingen utom jag själv visste om. Jag blev oerhör tagen och när han beskrev min döde far i minsta detalj och skickade ett budskap från honom med ord som inte kunde komma från någon annan, bl.a. använde han mitt smeknamn som far alltid använde, nämligen KALINTA, jag heter Karin Linnéa, ingen annan människa än min far har någonsin använt det namnet. Jag är född i Ångermanland, min far dog när jag var 13 år gammal 1958 där uppe, själv så flyttade jag till Göteborg 1963. Jag har INGEN förklaring till detta som utspelade sig 1983, en sen kväll på en pub, men jag kommer ihåg vartenda ord och detta "budskap" har varit till stor tröst och vägledning sedan dess.......det räcker för mej, jag behöver ingen förklaring, jag är nöjd ändå
zaaritha
30-03-2007, 23:19
Hur skulle dessa medier kunna veta vem som tänker gå på deras seanser? Inga namn, inga förbeställda biljetter el dyl. Besökare bara droppar in!
djingis
31-03-2007, 10:35
Tack Karin och tack Zaarita
Har oxå varit på seans (dock ingen stor) och fått kontakt.  Orkar inte diskutera vad som är riktigt el inte just nu men det är definitivt en upplevelse!!
Gossen Ruda
01-04-2007, 19:08
CITAT (Rapchic @ 30-03-2007, 13:15)  gossen ruda får jag fråga en sak?
om man nån gång i framtiden vetenskapligt sett kan förklara att det finns andar att det typ är som många tror nu men man kan förklara hur det är (alltså inte det är bara vinden förklaring) skulle du då tro på andar? OM det fanns en vetenskaplig förklaring, ja. Fast jag bedömer risken att jorden plötsligt skulle börja snurra åt andra hållet som större.
Gossen Ruda
02-04-2007, 07:25
Kände bara för att tillägga en sak. När jag läser inlägg i denna tråden och försöker minnas tidigare inlägg så slår det mig att dom flesta som upplevt positiva saker av mediumbesök är såna som tror på det eller åtminstone är nyfikna. Dvs men har vissa förväntningar på besöket, annars hade man inte gått dit, och då är det lätt att vara mottaglig för tveksamma manipuleringar. Man har helt enkelt sänkt garden. Tomas Tvivlaren eller jag skulle säkert ha en annan uppfattning. Det skulle faktiskt vara roligt att gå en seans men dels skulle jag aldrig betala för det, dels så måste jag vara helt säker på att man inte har kunnat kolla upp mig i förväg.
Airamya
02-04-2007, 07:39
Jag hoppas du får uppleva det någon gång Ruda. Inte nödvändigtvis en seans utan vad som helst som ger dig visshet om att det finns något högre än oss själva, att döden inte är det definitiva slutet, att världen faktiskt är en magisk plats (inte alltid helt igenom logisk). Det är en härlig o fantastisk upptäckt.
KarinWikman
02-04-2007, 07:39
Tvivlande Ruda *skrattar* Jag kan hålla med dej i ett och annat, men när man står vid baren på en pub och blir tilltalad av ett okänt par som börjar med att säga att jag inte ska bli rädd, men att de vill tala med mej, DÅ är man knappt förberedd och inställd på att få veta något paranormalt. Som jag tidigare skrev så har jag aldrig besökt en seans och kommer aldrig att göra det heller. Jag har aldrig betalt ett öre för att någon ska sia eller tala om något paranormalt för mej. Jag tvivlar på mycket, speciellt när pengar är inblandade, MEN jag tvivlar aldrig på vad jag själv upplevt, sett, eller hört och jag letar heller inte efter någonting, jag bara ÄR, här och nu, något annat bryr jag mig inte om. Att det finns massor som vi varken inte förstår eller ser, det har jag accepterat för länge sedan och om någon ger mej en glimt av detta och jag kan få vägledning om jag behöver det vid tillfället, ja, då är jag bara oerhört tacksam och tar det som det kommer, OM det kommer. Att tvivla är logiskt och mänskligt, djur är inte logiskt tänkande, därför är de mycket mottagliga för paranormala händelser och de flesta har nog någon gång sett en katt eller hund "se" något som du inte kunnat se och även reagerat på märkliga sätt, utan att vi förstått varför.
Kajsa i Arvika
02-04-2007, 07:56
Jag skulle också gärna vilja gå på en seans..  Sist jag försökte kom jag inte in för det var för mycket folk i kön!
Det finns dom som tror på horoskop också, själv tillhör jag dem som absolut inte tror varken på horoskop eller medier. Vad är förresten nyttan med att någon påstår sig förmedla budskap från avlidna, att någon t.ex beskriver ett smycke. För min del föredrar jag att bära mina kära avlidna inom mig som vackra minnen. För min del tror jag att det är frågan om ett rent manipulerande av människor i vinningssyfte, alltså ganska obehagligt, många vill bedras. Gita
Gossen Ruda
02-04-2007, 17:38
Det är strålande Gita, du och jag KAN ha samma uppfattning.
Beträffande Karin och din pubupplevelse så borde jag kanske avhålla mig från nån kommentar men eftersom jag är den jag är kan jag inte låta bli. Jag skall ge en möjlig förklaring. Du sitter på en pub i den stad där du bor. Kanske finns det på samma ställe någon annan som känner dig och vet lite om din far och även nån gång har hört hans smeknamn på dig. Denne träffar på honom som utger sig för att vara ett medium och tillsammans beslutar dom sig för ett litet practical joke.
Jag säger inte att det har hänt så här men kanske. Det finns andra möjligheter. Det låter kanske lite långsökt men för mig låter det ännu mer långsökt att din döde far skulle prata med dig genom en helt obekant person. Det är svårt att veta vad som skett runt omkring en själv.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-04-2007, 18:38)  Det är strålande Gita, du och jag KAN ha samma uppfattning.
Beträffande Karin och din pubupplevelse så borde jag kanske avhålla mig från nån kommentar men eftersom jag är den jag är kan jag inte låta bli. Jag skall ge en möjlig förklaring. Du sitter på en pub i den stad där du bor. Kanske finns det på samma ställe någon annan som känner dig och vet lite om din far och även nån gång har hört hans smeknamn på dig. Denne träffar på honom som utger sig för att vara ett medium och tillsammans beslutar dom sig för ett litet practical joke.
Jag säger inte att det har hänt så här men kanske. Det finns andra möjligheter. Det låter kanske lite långsökt men för mig låter det ännu mer långsökt att din döde far skulle prata med dig genom en helt obekant person. Det är svårt att veta vad som skett runt omkring en själv. "Beträffande Karin och din pubupplevelse så borde jag kanske avhålla mig från nån kommentar men eftersom jag är den jag är kan jag inte låta bli. Jag skall ge en möjlig förklaring." Japp, jag tycker också att du skulle låtit bli.
Gossen Ruda
02-04-2007, 18:00
CITAT (KarinWikman @ 02-04-2007, 08:39)  Att tvivla är logiskt och mänskligt, djur är inte logiskt tänkande, därför är de mycket mottagliga för paranormala händelser och de flesta har nog någon gång sett en katt eller hund "se" något som du inte kunnat se och även reagerat på märkliga sätt, utan att vi förstått varför. Nja, att framföra att djur på något sätt skulle kunna vara mottagliga för sånt är nog ett önsketänkande. Det är möjligt att jag gör mig ovän med en del djurägare men nån större intelligens finns nog inte hos djuren. Dom kan lära och minnas men inte så mycket mer. Många är dock direkt urblåsta om uttrycket tillåts. Däremot kan nog en del ägare ge dom egenskaper dom inte har.
Ruda, du kan säkert mycket om annat men det här begriper du inte nånting av.  Håller du på så här så börjar jag nog tvivla på din kunskap i övriga ämnen också. Synd!
evelina
02-04-2007, 18:18
CITAT (Berith @ 02-04-2007, 19:09)  Ruda, du kan säkert mycket om annat men det här begriper du inte nånting av.  Håller du på så här så börjar jag nog tvivla på din kunskap i övriga ämnen också. Synd!  Håller fullständigt med!!! Jag brukar aldrig skriva i sådana här trådar men ibland tycker jag du är fullständigt blåst i huvudet!!
02-04-2007, 18:27
Jag tycker inte alls att Ruda är särskilt blåst i huvet. Isåfall är det många som är blåsta i huvet, vad nu det innebär?
Att kalla en annan odlait för blåst i huvudet anser jag vara personangrepp.
evelina
02-04-2007, 18:43
Jag skriver bara vad JAG tycker efter ha följt Ruda i många år och läst hans uttalanden i många frågor. Han kan mycket men ibland vet han ingenting i frågorna anser JAG.
Alla har vi rätt till egna åsikter hoppas jag. Och för mig är han nu blåst.
Det var ju inte meningen att jag skulle dra igång nånting som kunde resultera i personangrepp.
Nu har jag läst igenom hela denna tråd och för min egen del så verkar det vara precis som med religion: Har man bestämt sig för att tro - ja då tror man, och logik eller argument från en som inte tror är bortkastad möda. För min del anser jag att var och en har rätt att tro vad man vill ävenså Gossen Ruda. Att påstå att han inte begriper något av detta, som Berith gör, visar bara att du är fastlåst i dina egna åsikter och inte vill ge andra rätten att ha avvikande åsikt. Bottennappet står evelina för när hon kallar Ruda för blåst i huvudet. Dessutom påstår även hon att Ruda "ibland inte vet någonting i frågorna". Innebär det att man är blåst i huvudet och har förlorat rätten att uttala sig i detta forum ? Både evelina och Berith påstår att han inte vet något... Men vilken tur då att ni finns här och VET, dvs. uppenbarligen är övertygade om att er tro är den enda rätta, och genom okvädningar försöka hindra tvivlare från att uttala sig. Ni borde fan i mig skämmas båda två.
Gossen Ruda
02-04-2007, 19:12
Jag visste väl att många djurägare skulle reagera när jag kallar deras kelgrisar för urblåsta, men såna tankar uppstår när jag ser svägerskan för sjuttielfte gången lyfta ner katten från bordet där den inte får vara. Eller hundägaren som skriker sig hes efter hunden som totalt ignorerar henne. Fast detta var ett sidospår, låt oss återvända till siarna.
Bodenblomman
02-04-2007, 20:15
CITAT (Gossen Ruda @ 01-04-2007, 20:08)  OM det fanns en vetenskaplig förklaring, ja. Fast jag bedömer risken att jorden plötsligt skulle börja snurra åt andra hållet som större. Vad säger egentligen vetenskapen? Vad är egentligen vetenskapen? Hur har man kommit fram till de olika slutsatserna? Vem har gjort det? Vad trodde man på innan det? När NY vetenskap framkommer vad betyder de? Det finns alltid många frågor med lite mindre svar, visst är det intressant. Jag tror inte att man får vara så fyrkantig i sitt tänkande för då skulle vi inte få fram nya vetenskapliga bevis. Vetenskapen skulle inte gå framåt utan nytänkande! / Susanne
evelina
02-04-2007, 20:32
CITAT (Gossen Ruda @ 02-04-2007, 20:12)  Jag visste väl att många djurägare skulle reagera när jag kallar deras kelgrisar för urblåsta, men såna tankar uppstår när jag ser svägerskan för sjuttielfte gången lyfta ner katten från bordet där den inte får vara. Eller hundägaren som skriker sig hes efter hunden som totalt ignorerar henne. Fast detta var ett sidospår, låt oss återvända till siarna. Ja det lyckades du bra med men det var väl kanske meningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|