Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
stennie
Ahhhhhhh!!!! så många fina blommor. dagliljan, tror du det blir frön på dina flox och purpurklätt? flirting.gif
Monarda
Hon är pålitlig gamla Bettan, ger sig inte fast hon måste kämpa mot äppelmyntorna. Visst ser hon ut som vore hon av marsipan?

P1010005a.jpg

Krolliljan
En riktig marsipanros !!

CITAT (AnnammA @ 23-07-2007, 01:34) *
Jag hittade denna tjusiga lilja i en kruka på ICA, och tyckte den kunde få plats i en av mina krukor:
ICA.JPG
Hälsn

AnnA

Så vackra de var !!
stennie
Nerium oleander
[attachment=5445:oleander.jpg]

Lilja och 2 olika hortensia.
[attachment=5444:070722__2_.JPG]

Phlox
[attachment=5446:070722__6_.JPG]
Krolliljan
Vad kan den vackra liljan heta? En sådan skulle man ha !!!
stennie
Har ingen aning, köpte den billigt på AG's förra året biggrin.gif
Irene_L
Åhhhhh så många vackra blommor det är i den här tråden, Man vill ju ha alla yes.gif
Monarda
[quote name='stennie' date='24-07-2007, 22:18' post='639558']
Nerium oleander

Jag har nyss köpt en Nerium. Hur gör du för att få den att trivas?
Gåsis
Så här ser det ut hos mig just nu.

Mertensia som vävt sig in i malörten.

Sanguisorban, en favorit som passar till allt.

/Åsa
stennie
CITAT (Monarda @ 24-07-2007, 23:03) *
CITAT (stennie @ 24-07-2007, 22:18) *

Nerium oleander

Jag har nyss köpt en Nerium. Hur gör du för att få den att trivas?

På sommaren ställer jag ut dom! På vintern är det nog bäst om man kan förvara dom lite svalare ( jag har haft mina inne i rumstemp.).
Låt dom torka up mellan vattningarna.
Elisabeth P
här kommer lite bidrag från mig.
[attachment=5456:k_juli_2007_270.JPG]
Min första frösådda violbuske/miniängel.
[attachment=5457:k_juli_2007_271.jpg]
stockrosor
[attachment=5458:k_juli_2007_272.JPG]
snokört, hörligt blå färg.
[attachment=5459:k_juli_2007_273.JPG]
Annanaslilja, inköpt på Lisebergs trädgårdsmässa
[attachment=5460:k_juli_2007_274.JPG]
Atlasblomma

Än en gång Tusen thanks.gif alla som jag bytte fröer med smile.gif Hoppas ni ochså fick lyckade sådder.
stennie
Det som växer under Miniängeln, är det tvillingsporre, den hade jag förra året, den var helt underbar !!!!
Elisabeth P
CITAT (stennie @ 25-07-2007, 13:53) *
Det som växer under Miniängeln, är det tvillingsporre, den hade jag förra året, den var helt underbar !!!!

Vet tyvärr inte vad den heter, men den har blommat oavbrutet sedan jag köpte den så fort man kunde ha krukorna ute. Den är ljuvlig.
Biggan_
Dagens bilder

[attachment=5494:065fackelblomma.jpg] [attachment=5495:011lobelia.jpg]

[attachment=5496:028höstanemon.jpg] [attachment=5497:055solhatt.jpg]

[attachment=5498:050ros.jpg]
Krolliljan
Härliga !! rose.gif
Lillja
Nu blommar de på min altan, jag bor i en hyresrätt
men vill gärna ha blommer omkring mig, tagetes
är min favorit.
Åbytorp
Vad mysigt det ser ut. wub.gif smile.gif
Margith
Vilken härlig altan Lillja!
Och vad roligt att det är fler än jag som gillar Tagetes wub.gif
Här är ett litet bidrag från mig, apropå Tagetes biggrin.gif

[attachment=5531:070725_001.jpg]
AnnammA
CITAT (dagliljan @ 24-07-2007, 22:14) *
En riktig marsipanros !!
Så vackra de var !!
Apropå

Och därför var jag tvungen och köpa på mig en kruka till från ICA...Nu när den första är på väg att blomma över...Apropå:

ICA.JPG

Hälsn

AnnA

PS! Hoppas jag inte komplicerade till det för mycket nu....DS
stennie
Ännu en Daglilja
"Bonanza"
[attachment=5563:Rotation...Bonanza2.jpg]
Biggan_
CITAT (stennie @ 28-07-2007, 17:20) *
Ännu en Daglilja
"Bonanza"
[attachment=5563:Rotation...Bonanza2.jpg]

Gud, va läcker! wub.gif
renate
Nu har jag laddat upp lite nya bilder,äntligen går det att vara i trädgården igen,solen sken och det var roligt att rensar och klipper hela dagen lång.Jag är lite lat nu så ni får titta på hela albumet om ni vill.
Min trädgård i juli
Krolliljan
CITAT (renate @ 28-07-2007, 21:58) *
Nu har jag laddat upp lite nya bilder,äntligen går det att vara i trädgården igen,solen sken och det var roligt att rensar och klipper hela dagen lång.Jag är lite lat nu så ni får titta på hela albumet om ni vill.
Min trädgård i juli

Tack för titten! Så många intressanta växter ( och så många ,fina, album du har).
Krolliljan
Denna lilja "Arena" doftar och lyser upp just nu.

[attachment=5574:IMG_Arena0001.jpg]

Tezzla
Lite fler liljor.

"Marrakech"

Daglilja av okänd sort

stennie
CITAT (Tezzla @ 29-07-2007, 09:54) *
Lite fler liljor.

Daglilja av okänd sort

Jag tror det är Frans Hals , Snygg!!!!
Monarda
Den här underbara liljan växer tyvärr inte i min trädgård utan på Botaniska i Göteborg. Gjorde mitt första besök där i torsdags. Den som bor i närheten och gillar dagliljor kan jag verkligen rekomendera ett besök, de blommar för fullt just nu.

P1010109b.jpg

P1010110.JPG

Tante Morgan
Hej alla! Tack för alla fina bilder från era trädgårdar!!
Jag känner att jag måste vara med i lilje-racet!
Jag har inte alls så fina sorter som många av er visat upp,
men ni har väckt mitt begär!!!
Bild 010.jpg Det är första året jag har liljor och jag är helt såld!!! De är ju så vackra och doften är rent av livsfarligt god...<br />Den här bilden tog jag för ca tre veckor sedan och nu är en annan planta på väg med nya knoppar. Det är fördelen med att sätta ett gäng olika sorter ihop - de avlöser varandra under sommaren!!

Bild 036.jpg Jag plockade in en blomma och satte i köksfönstret och den fyllde hela lägenheten med väldoft!!
(och, ja, det ligger en vinflaska på taket mitt emot!! Hur sjutton kom den dit??).

Liljeknoppar.JPG Nya knoppar på väg att slå ut!!! Har ingen aning om sort men det ser ut som om de blir vita..!!

renate
Vackra och fina liljor ni visar här,men här väcks inget habegär,min liljeperiod är över,har några enstaka kvar som liljebaggarnas larver mumsat i sig.Några nya dagliljor har jag däremot,köpte 5 på Odla i våras,tre har knoppar men blommar inte än.Återkommer med bilder.
Krolliljan
Peppar, peppar men jag har haft tur när det gäller liljebaggar. I år tog jag några st i början av sommaren på kejsarkronorna och kungsängsliljorna och har inte sett någon sedan.

stennie
CITAT (dagliljan @ 29-07-2007, 17:58) *
Peppar, peppar men jag har haft tur när det gäller liljebaggar. I år tog jag några st i början av sommaren på kejsarkronorna och kungsängsliljorna och har inte sett någon sedan.

Samma här...tack och lov!
Biggan_
CITAT (renate @ 28-07-2007, 21:58) *
Min trädgård i juli

Vilken fin trädgård du har Renate! Passade på att titta i dina andra album också, mycket fint och vackert! yes.gif
Krolliljan
Här kommer en som jag längtar efter varje sommar ( tur att den blommar så länge då)

Dagöga

jakob
Var ett tag sedan jag var här,, men har nu tagit mej tid,, och njutit av era blommor,, härliga bilder,,hos mej blommar det med ,, men oj vad regnet förstör,,
Temyntan har klarat sig, den blommar i två våningar
[attachment=5711:dubbelte...__Small_.JPG]
Afrikas blå Lilja har en stängel som inte vill öppna sig, måste kanske in i värmen?
[attachment=5712:Afrikas_...__Small_.JPG]
Mina allium har varit vackra ,,och massor av bi på dem
[attachment=5713:bi_bi__Small_.JPG]
Min sådda klematis tar sig fint ska snart plantera ut dem.
[attachment=5714:Korean_b...__Small_.JPG]
Mina nejliker blommar och doftar,,men dom har jag kanske visat innan, dom tål ösregn bra..
[attachment=5715:nejlike_...__Small_.JPG]
Min perenna fucsia blommar fint ,,hittade den under den sibiriska Jättevallmon
[attachment=5716:peren_ut...__Small_.JPG]
Mina pelargonier fick flytta under tak, och min Els blommar tacksamt
[attachment=5717:Els__tro...__Small_.JPG]
även denna okända stjärnpelargonia, någon som vet namnet..[attachment=5718:stjärnpe...__Small_.JPG]
och sist men inte minst Pascalin köpt för 9 kr på Odla,,så fin
[attachment=5719:Pascali_...__Small_.JPG]
Nej nu orkar ni nog inte mer inte jag heller
mvh Jakob

Nina K
Ååååh jag blir så lycklig av allt som blommar! Även när man får se era fina bilder!
På tal om Pascali...Här är några bilder på min, som blommande med fantastiskt stora blommor denna sommar. Klippte ner den rätt rejält i våras så det är nog därför :-)

Det konstiga är att den i år inte har helt krämvita blommor utan med en ljust rosa nyans i toppen av kronbladen. Men det gör inget för det är sååå fint!

[attachment=5735:p1.jpg]
[attachment=5736:p2.jpg]
[attachment=5737:p3.jpg]
AnnammA
Liljebaggarna har varit svåra p en del av liljorna i år... Å andra sidan har jag inte själv angripit dem mer än då och då... Är det någon som vet om liljebaggarna går på liljelökarna med, när de kalätit själva stjälk och blomma?

Hälsn

AnnA
stennie
Dagöga ochTemynta är lagd till listan.

Denna köpte jag idag. det blev även en Pink Damask (daglilja) en vit höstanemon och en vit phlox 000.gif

Daglilja Green flutter

[attachment=5742:Green_Flutter__3_.jpg]
Betty
[attachment=5744:carex_pendula.jpg]

Min ståtliga Carex pendula - hängstarr

Tog bilden här om dan - när det inte regnade som idag...
jakob
Nina din Pascali var fin,,ska alltså klippas rejält nästa vår?
Stenine dagliljor oh vad fina ,,innan jag såg dina trodde jag att de var gula och trista,,,men de är underbara och kommer på min vill ha lista.
mvh Jakob
Biggan_
Det blir nog att leta dagliljor för min del också! Så många fina det finns!
Krolliljan
Så många vackra växter.
Temynta har jag haft i omgångar men aldrig en så välmående som din Jakob.

Nina K. så härliga rosor.

Betty hur bred blir ditt hängstarr d v s är det starkväxande?

Green flutter, stennie !!!!! tummenupp.gif
renate
Så fint det blommar hos er,nu kommer sensommarblomningen igång. här de första augustibilder,inte mycket att hänga i granen, det kommer mer.
Dagliljan heter 'Fooled Me' köpte den på Odla i våras.

[attachment=5763:PICT6580__Medium_.JPG] [attachment=5764:PICT6579__Medium_.JPG] Frökapsel från rosenpion

[attachment=5765:PICT6582__Medium_.JPG].
Rosenpionfrö
jakob
Jo Biggan du har en intensivt röd blomma på ditt inlägg den 26/7, bilden uppe till höger,, den heter vad,,för den ska jag sätta på min vill ha lista??

MIn stormhatt i närbild
[attachment=5768:Stormhat...__Small_.JPG]

[attachment=5769:Kronärts...__Small_.JPG]
Kronärtskocka äntligen syns en liten krona.

Fick frö av Marskatta på Odla träffen, hemma hos henne,,ock se så den blommar, den doftar svagt som karamell.
[attachment=5770:doftar_g...__Small_.JPG]

[attachment=5771:Sibbes_k...__Small_.JPG] En stinkande kaktus[attachment=5774:asblomma...__Small_.JPG]

billigt fynd..men har inte hittat en plats för den ännu ,,tror det är en bambu???
[attachment=5772:mini_bambu__Small_.JPG]

så tillsist min favo pellis
[attachment=5773:rosa_Mår...__Small_.JPG]

allt ifrån mig ikväll(..tänk idag har det inte regnat en droppe fantastiskt)
mvh Jakob

Biggan_
CITAT (jakob @ 01-08-2007, 22:27) *
Jo Biggan du har en intensivt röd blomma på ditt inlägg den 26/7, bilden uppe till höger,, den heter vad,,för den ska jag sätta på min vill ha lista??

Det är en perenn lobelia, Lobelia cardinalis.
[attachment=5780:011lobelia.jpg]
AnnammA
Jag hade tydligen fler regaleliljor som blommar nu.En rosa:
Rosa Reg.JPG

och 2 gula

Gul Reg.JPG

Jag tror de gula kallas för "Afrikansk lilja" el ngt liknande.

Hälsn

AnnA
Krolliljan
Här kommer en lustig blomma. Jag skickade efter frön till vita sömntutor. Så här blev den.

Lustig sömntuta

( hoppsan vad stor bilden blev)

Vad kan det vara?
Betty
Det är en Nigella hispanica - Spanska jungfrun.
Finns både blå och vit, liten lustig blomma med spindellik fröställning.
Krolliljan
CITAT (Betty @ 02-08-2007, 15:46) *
Det är en Nigella hispanica - Spanska jungfrun.
Finns både blå och vit, liten lustig blomma med spindellik fröställning.

Tack ! Som jag har väntat på att mina vita sömntutor skulle blomma och så kom denna. Jag blev så snopen. Nu får jag väl glädja mig åt dessa och så nya vita sömntutor nästa år. Jag kommer inte ihåg var jag skickade efter fröna ifrån. Det har blivit felexpedierat men, .......
Biggan_
Montbretia
[attachment=5830:107.jpg]
Hibiskusen blommar
[attachment=5831:116.jpg]
okänd lilja
[attachment=5832:137.jpg]
AnnammA
CITAT (dagliljan @ 02-08-2007, 17:35) *
Tack ! Som jag har väntat på att mina vita sömntutor skulle blomma och så kom denna. Jag blev så snopen. Nu får jag väl glädja mig åt dessa och så nya vita sömntutor nästa år. Jag kommer inte ihåg var jag skickade efter fröna ifrån. Det har blivit felexpedierat men, .......

Om du inte är för ivrig med att rensa bort allt i din rabatt, kan den kanske självså sig till nästa år. Det brukar min blå Nigella göra...
Dessutom är den fin att torka, och även fin att sätta i vas tillsammmans tex med rosor.

Hälsn

AnnA

PS! Är det inte denna som också brukar kallas för "Miss Jekylls Ghost"? Apropå att den kända trädgårdsmänniskan Gertrude Jekyll brukade ha frön av denna växt med sig i sina fickor och strödde ut fröna i trädgårdar hemma hos bekanta. Snälla, rätta mig om jag har fel apropå person och/eller växt... DS.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon