Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Biggan_
CITAT (renate @ 31-05-2007, 20:17) *
Idag tog jag de sista majbilderna i trädgården.
[attachment=3510:Blå_berg..._närbild.JPG] [attachment=3514:En_del_a...ädgården.JPG]

[attachment=3511:Iris_Germanica.JPG] [attachment=3512:PICT0012.JPG]

[attachment=3513:Nunneört..._Bernt_N.JPG]

Blå bergvallmo, blommar den redan? Min har inte knopp ännu! unsure.gif Jag köpte den förra året i blom, men jag har kanske planterat den fel för jag har bara lite blad på min unsure.gif
Vackra irisar du har! wub.gif
Blå nunneört satte jag förra året, jag blev lite besviken för att blomningstiden var så kort. Jag har gul nunneört lite varstans i trädgården och dom blommar ju hela sommaren.

CITAT (AnnammA @ 26-05-2007, 23:27) *
Therese.JPG

Trädpion.JPG

Vad vacker den är! wub.gif
Biggan_
CITAT (Gillan @ 24-05-2007, 12:09) *
Tack, till er båda! Jag trodde att det var besvärligare än så, eftersom det står att bifogade filer inte får överstiga 1000kb. Och det trodde jag var sammanlagt, men det måste alltså vara för var bild för sig rolleyes.gif

....och vart tar dina bilder vägen då Gillan? Eller det har inte börjat blomma hos dej än? naughty.gif kompiskram.gif
pusillus
CITAT (Biggan_ @ 01-06-2007, 11:22) *
Jättefin bild på baggen! bravo.gif
Men vad är det för blomma? En julros eller?

Blomman med baggen är en Frittilaria persica, köpte den på växtauktion i år och den har blommat jättefint med många svarta klockor.

[attachment=3526:liljebaggen.JPG]

[attachment=3527:Frittilaria.JPG]
[attachment=3528:Frittilaria_2.JPG]
stennie
CITAT (pusillus @ 01-06-2007, 13:18) *
Blomman med baggen är en Frittilaria persica, köpte den på växtauktion i år och den har blommat jättefint med många svarta klockor.

Den var verkligen snygg! tummenupp.gif
kerstin z5-6
Bidrag från min trädgård idag -hann med att se
Kobrakalla-Arisema

kabbleka dubbel

Dårört
Halli
Här kommer två växter som blommar mig, bägge inköpta i år, från odla. Pionen är min första blommande!!! Andra bilden är fänrikshjärta....
Biggan_
Så roligt att se det man köpt blomma. Fin rosa dubbel pion, vilken sort var det? Fänrikshjärtan är ju bara så fina, blommar jättelänge.
Alexander-VG-zon3
åhh så många underbara vackra bilder här va
Halli
CITAT (Biggan_ @ 02-06-2007, 21:19) *
Så roligt att se det man köpt blomma. Fin rosa dubbel pion, vilken sort var det?

Den heter 'Alice Harding' och har en helt underbar färg! Jag köpte tre olika rosa pioner när vi var på odla, och det här var den enda som hade knoppar, så de andra får jag nog ge mig till tåls innan jag får se i blom....!

Jag har läst ditt PM, vi hörs om det längre fram! smile.gif
stennie
Här kommer lite mer!
Min första Pion frå Odla!
Paula Fay
[attachment=3611:070603__14_.JPG]

Kaukasisk Näva
[attachment=3612:070603__1_.JPG][attachment=3613:070603__3_.JPG]

Första dagliljan
[attachment=3616:070603__9_.JPG]

Och en liten lök som jag inte vet vad det är...
[attachment=3614:070603__8_.JPG]
Biggan_
CITAT (stennie @ 03-06-2007, 22:58) *

Det kan inte vara något slags Allium?

CITAT (pusillus @ 01-06-2007, 13:18) *

Läcker blomma, är det en surjordsväxt tro?
Biggan_
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-06-2007, 18:58) *
Bidrag från min trädgård idag -hann med att se
Kobrakalla-Arisema

kabbleka dubbel

Dårört

Är det en vinterhärdig kalla?
Dubbel kabbleka har jag också haft, men den bara försvann efter några år. Den enkla breder ut sig och trivs bra. Undrar vad det beror på, jag tycker att dom borde trivas i under samma förhållande! unsure.gif
Jag har varit inne och tittat i dina album på AOT Kerstin, vilken makalöst fin trädgård du har, och underbara växter.
Riddarsporrarna säger jag bara, vilka färger och så ståtliga! ...och alla dessa olika slag av rabatter och olika rum i trädgården. Så synd att man inte kan få se det in natura!
Biggan_
Den här tyckte jag blev så fin på vår garagevägg
[attachment=3624:010.jpg] [attachment=3625:040.jpg]
En liten jordgubbsblomma
[attachment=3627:067.jpg] [attachment=3628:066.jpg]
Vallmon börjar blomma nu ...och blågullet
kerstin z5-6
Arisema triphyllum-ja man kan nog säga kalla om den -och visst är den vinterhärdig smile.gif
jakob
Biggan jag gillade din väggblomma, och din vallmo .. Jag köpte en rosa vallmo på¨odla men den behagar ej blomma,,Kerstin din trädgård är en fröjd för skälen,, sitter ofta och njuter av dina bilder,
Ja denna tråd är en av mina favoriter,,vad som händer ivårt avlånga land,,för varje dag,, tänk hos oss blommar flädern redan enormt tidigt [attachment=3656:Flädern_i_blom.JPG]
en tur hos mej,, nu
[attachment=3652:DSC01592__Small_.JPG] denna lilla vallmo som jag fått av min svärmor, den var fin ihop med bollöken, fast jag trodde den skulle ha en gul färg.
[attachment=3653:DSC01603__Small_.JPG]
så dessa löss..myror och larver,,måste erkänna att idag har gift kommit över alla mina roser,,usch vilket dåligt samvete
[attachment=3654:DSC01610__Small_.JPG]
Stora jättevallmon mm vacker har tre rosa med men de är mini små plantor ännu..
[attachment=3655:DSC01615__Small_.JPG]
oh vårt rivningsobjekt blir vackert med Irisar framför..
jakob
oj sista bilden vallmo knoppen den råkade komma med,, shy.gif jag är lite klumpig med hanteringen,, så jag kan inte ta bort den,,
Fortsätter lite till hemma hos mig,,kolla denna nu är den vacker
[attachment=3657:honungsl...n_är_fin.JPG]

[attachment=3658:bondpion_i_blom.JPG],och bondpioner mm

och idag,,knappt tro att de är sant,,men nu är det klart,,på nationaldagen läggs plattor,,och därefter flyttar mina plantor in ,, (kanske inte hör hit men tre eftermiddagar har det pysslats med detta,,var som en byggsats ifrån Ikea,,fast ifrån Willab[attachment=3659:växthuse...art_idag.JPG]

letade efter min Paula fay pion ,,som du köpt med Stenine,,[attachment=3660:pion_köp...__28_maj.JPG] kan det vara denna?? din var helt utslagen ,,du bor 16 mil söder om mig...kan bero på det.

En June, som jag köpte i mars som en pytte liten stickling,,tre blad,,spännande jag visste inte allls hur den skulle bli ,,men blomman var fin
[attachment=3661:June.JPG]

Ja nu är jag nöjd,, vattning ,,besprutning Morr,, snigelplock och en tur på forumet,, nu kan jag krypa till kojs
gonatt mvh Jakob
noora
Jag har varit borta hemifrån i fem dagar, och under tiden har trädgården gått från vår till sommar... Det går verkligen fort just nu smile.gif Härligt att se alla era bilder, här är det inte så många spännande blommor än men massor av knoppar... och syrenerna är i full blom fortfarande smile.gif
Biggan_
Lycka till med nya växthuset jakob blomma.gif
jakob
smiley_small_hug.gif Idag har plattorna lagts,, vilken fest ,,,och jag har burit in plantorna ikväll femton tomatplantor, en chili Piri piri,,ja och en massa annat lycklig ja,, var tvungen att bara sitta där en stund i skymningen.[attachment=3728:flyttat_...lantorna.JPG]

[attachment=3726:ricinknopp_juni.JPG] och hittade då en knopp på ricinen,, när jag bar ner plantor till växthuset.

Kvälls tur..på Pepparbacken.. fattar inte att någon kan leva utan trädgård naughty.gif ,,vad gör man då på sin fritid..
[attachment=3727:doftande_nejlikor.JPG] oh dessa doftar gott ,, borde finnas doft dator

[attachment=3730:rosa_Iris.JPG] en blomma blir det varje år,, fick den 2003,, gör jag fel borde den inte få mer blommor ,, bladen har ju blivit fler
Biggan_
Fina bilder, och så roligt att ni fortsätter att lägga in bilder i tråden. Det kan ju vara kul att kunna gå in och kolla ett annat år vilket som blommade när och var år 2007 när vi alla tyckte att det var så tidigt allting.
Biggan_
[attachment=3732:020a.jpg] [attachment=3733:002a.jpg]

[attachment=3734:023.jpg] [attachment=3735:023a.jpg]

[attachment=3736:062b.jpg] [attachment=3737:043a.jpg]
Gillan
Ni har så fantastiska bilder allihop så man blir smått lyrisk av att titta på dem. Då ska vi se om jag lyckas med att få hit åtminstonde några bilder jag också giggle.gif . Fast i ärlighetens namn så beror det mest på att ta sig tid att redigera och lägga upp som hållit mig tillbaka flirting.gif .

gammeldags ros som jag inte vet namnet på. Kanske nån annan vet?
[attachment=3753:20070607...008_odla.JPG]

Stjärnflockan "major Claret"
[attachment=3754:20070607...006_odla.JPG]

jaha, fler fick det inte plats, men jag får väl lägga till fler sen då.

stennie
CITAT (jakob @ 04-06-2007, 22:51) *
letade efter min Paula fay pion ,,som du köpt med Stenine,,[attachment=3660:pion_köp...__28_maj.JPG] kan det vara denna?? din var helt utslagen ,,du bor 16 mil söder om mig...kan bero på det.

Är den gul i mitten är det nog Paula fay yes.gif

CITAT (Gillan @ 07-06-2007, 12:02) *

Vilken underbar ros, så många knoppar det är.
Längtar till min Piruette slår ut, har ganska många knoppar på den, fast det är första året.
Gillan
Tack Stennie! Jo, den är väldigt vacker tycker jag också. Det är tredje året den blommar, så jag tycker det gått ganska snabbt för den att bli så stor. Synd att den har så kort blomningstid bara.

Jag googlade på Piruette, men fann inga bilder. Du får lägga in bild när den blommar giggle.gif
stennie
Det kommer bild på Piruette när den blommar, har jättemånga knoppar, finns en bild i mitt album, enda som blommade när jag köpte den i höstas.

Men så länge.......

Andra Pionen från Odla, Alice Harding
[attachment=3775:070608__8_.JPG]

Purpurklätt
[attachment=3776:070608__29_.JPG]

Den här Nejlikan köpte jag i fjor som ettåring att ha i kruka. När hösten kom såg den forfarande så frisk ut att jag tänkte, "Jag gräver ner den, klarar den sig så klarar den sig!" och tänk det gjorde den!
[attachment=3777:Rotation...608__17_.JPG]

Sist men inte minst

Lammöra
[attachment=3778:Rotation..._lammöra.jpg]

Och Harsvans
[attachment=3779:Harsvans.jpg]
Biggan_
CITAT (Gillan @ 07-06-2007, 12:02) *
Ni har så fantastiska bilder allihop så man blir smått lyrisk av att titta på dem. Då ska vi se om jag lyckas med att få hit åtminstonde några bilder jag också giggle.gif . Fast i ärlighetens namn så beror det mest på att ta sig tid att redigera och lägga upp som hållit mig tillbaka flirting.gif .

Stjärnflockan "major Claret"
[attachment=3754:20070607...006_odla.JPG]

jaha, fler fick det inte plats, men jag får väl lägga till fler sen då.

Vilken underbar rosbuske! wub.gif
Blommar din Stjärnflocka redan? Mina har inte knoppar ännu. Kanske en senare sort, den heter Astrantia major har jag för mej.
Om du minskar ner storleken på dina bilder lite till så får du plats med fler! kompiskram.gif

CITAT (stennie @ 08-06-2007, 12:13) *
Det kommer bild på Piruette när den blommar, har jättemånga knoppar, finns en bild i mitt album, enda som blommade när jag köpte den i höstas.

Men så länge.......

Andra Pionen från Odla, Alice Harding
[attachment=3775:070608__8_.JPG]

Purpurklätt
[attachment=3776:070608__29_.JPG]

Den här Nejlikan köpte jag i fjor som ettåring att ha i kruka. När hösten kom såg den forfarande så frisk ut att jag tänkte, "Jag gräver ner den, klarar den sig så klarar den sig!" och tänk det gjorde den!
[attachment=3777:Rotation...608__17_.JPG]

Sist men inte minst

Lammöra
[attachment=3778:Rotation..._lammöra.jpg]

Och Harsvans
[attachment=3779:Harsvans.jpg]

Vilken vacker pion Stennie, och nejlikan är ju också fantastisk i blomningen. Fina bilder! tummenupp.gif
kerstin z5-6
Gillan! Rosen är Rosa pimpinellifolia plena även kalad Finlands vita ros

Här bilder från min trädgård idag
[attachment=3818:ostron5.jpg] mertensia maritima ostronört
[attachment=3819:podop.jpg] Podophylum hexandrum
[attachment=3820:haq.jpg] Haquetia epipactis variegata
[attachment=3821:lunddocka.jpg] Glaucidum palmatum

cool.gif
Biggan_
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-06-2007, 23:22) *

Här bilder från min trädgård idag
[attachment=3818:ostron5.jpg] mertensia maritima ostronört
[attachment=3819:podop.jpg] Podophylum hexandrum
[attachment=3820:haq.jpg] Haquetia epipactis variegata
[attachment=3821:lunddocka.jpg] Glaucidum palmatum

cool.gif

Åh så fina Kerstin, dom ser exotiska ut för mej, jag känner bara igen den med stora bladen, är det inte fotblad?
Gillan
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-06-2007, 23:22) *

cool.gif

Tack Kerstin smiley_small_hug.gif ! Du är en pärla tummenupp.gif
catlady
ÄNTLIGEN!
[attachment=3842:IMG_1413.jpg]
kerstin z5-6
Japp podophyllum är fotblad -glaucidum palmaticum är Lunddocka smile.gif
Halli
Här är min ros (någon som kan avgöra sorten?) och vit storklocka framför lavendelrabatten. Snart blommar den också.... wub.gif
kerstin z5-6
rågissar på Nina weibull angel_not.gif
stennie
Doreen slog ut idag! wub.gif
[attachment=3867:PICT0040.JPG]
jakob
Har varit borta för mycket och för sent ,, men såg ikväll att mina Odla pioner har slagit ut,, som dina Stenine. (har inte fotat ännu,,pga det är lite för mörkt),,men de är vita och vackra även i juni mörker,,oh dessa underbara sommar nätter. Doreen är fin Stenine.

Men såg era rosor här,, och då måste jag visa mina insamlade fynd,, har frågat förr vad detta var , då tror jag Kerstin gissade oh minns inte letat,, men du sa också att lägg in dem när de blommar och nu kansek du vet.

[attachment=3866:pepparba...__Small_.JPG], denna ros har växt på en ödetomt, (som vi köpte till vår tomt) i många år,,utan blommor,, Äldre damer i 70 års åldern sa till mej att den skulle bli vit,, de kom de ihåg att Hanna på Pepparbacken hade vita rosor,,,kan det stämma att den är så gammal 1901- 77..bodde denna Hanna här kanske inte rosen är så gammal ändå. ??

[attachment=3865:ros_av_c...all___2_.JPG] denna fick jag av min svägerska jag tror det var den som hon fått av sin ,,mormor,, det som är lite kul med dessa rosor är deras växtkraft ifrån att varit en anspråkslös taggig pinne växer de upp och blir fina buskar ,,med väldoftande underbara blommor..tror dessa får tillhöra mina favoriter,,

Nej nu ska jag titta lite på Lundockan ,,den är så fin,, den står på min önskelista,,

thanks.gif så tack alla som förgyller vardagen med underbara bilder. help.gif sista bilden kom med ,en rospinne,skulle inte alls med, det händer mej ofta att det plötsligt finns med bilder som jag inte tänkt få med,, undrar vad jag sysslar med hur kan den komma med,, jag får dessutom inte väck den,,
stennie
Underbar tråd den här.....
Här kommer mera!

Två okända pioner, som fanns i trädgården.Fast förra ägarna hade grävt upp hela mitten, så det har tagit några år innan de börja blomma.
Kanske det är någon som har ett förslag!
[attachment=3899:PICT0002.JPG] [attachment=3900:PICT0003.JPG]

Blåklint
[attachment=3901:PICT0011.JPG]

Näva, Blue Cloud
[attachment=3902:PICT0012.JPG]

Persika
[attachment=3903:PICT0008.JPG]

Gillan
Åhhh, alla dessa Pioner! De är så vackra. Jag har efter alla dessa år här ( nio år i år) inte lyckats med att få en enda Pion i Blom. Först har jag skyllt på att det varit för blött. Sen på att jag antagligen planterat dem för djupt. Nu börjar jag fundera på om jag ska ställa dem ovanpå jorden giggle.gif confused.gif .

Hur som helst så har jag en som är full med knopp nu och den heter Bowl of Beauty , och jag tycker min bild av den påminner om den till höger av dina bilder stennie. Men det är bara en gissning.
jakob

oh jag vill med ha ett sådant fruktträd.. stenine härliga bilder
appro på pionerna ,,den till höger,,kanske är du en ekorre som jag,,det finns vissa tidningar jag sparar,,hmm min man tycker jag är lite crazy.gif men jag lovar jag tittar i dem och läser om dem ofta,, ivarje fall om du hittar eller har nr 8 ifrån maj /juni 2006, där finns Bowl of Beauty,, jag tycker inte den till höger är riktigt lik den ,,Bowl of Beauty är mer nekjlikeflikig inuti.. finns säkert ng här som kan detta,,
jag har himla svårt att se vilka mina är..mina odla skyltar är väldigt solblekta
[attachment=3933:pion_Odl...__Small_.JPG][attachment=3932:pion_köp...__Small_.JP
G][attachment=3931:ännu_ett...__Small_.JPG]

här är några någon som vet ,,ska ut en runda med kameran nu och se om de är fler utslagna
en solig rundá, har i det senaste mest varit ute sent på kvällen..
kerstin z5-6
Jacob:)
nr 1 vit- ser ut som rosa alba maxima -blomtiden stämmer-blad o blomma med-en mycket gammal ros före 1900
tilhör gruppen alba rosor engångsblommande -kan bli stor -överdådig blommning doftar härdig
nr 2
Rosa Maidens blush eller Rosa Minette-tror på den senare , särskilt om blomblden tenderar att bli bruna och knopparna har svårt att slå ut efter regn
smile.gif
hälsar K
Gillan
Okej, lite nya bilder från mig kommer här.
Först kommer Clematis " Mulyi Blue". Tyvärr ser det ut att bara komma en enda blomma i år?[attachment=3935:20070612_006_odla.JPG]

Söt liten Isört
[attachment=3936:20070612_001_odla.JPG]

Purpurvinda "Kniolas Black"
[attachment=3937:20070612_007_odla.JPG]

Svenska Flaggan Rabatten, bestående av Iris och Dagliljor
[attachment=3938:20070612_003_odla.JPG]

Dvärgsosenpraktry
[attachment=3939:20070612_005_odla.JPG]
kerstin z5-6
[attachment=3940:brevend.jpg]
Mitt Glaspärlevin har nyss blommat ampelopsis brevinpenduculata
[attachment=3942:berb11.jpg]
Gulbladig berberis till
[attachment=3941:berborod0.jpg]
Rhododendron är fint
[attachment=3943:viola.jpg]
min sötaste viol
[attachment=3945:opuntia.jpg]
Utomhuskaktus
[attachment=3944:utebord9.jpg]
kronan från mässan smile.gif
Betty
[attachment=3985:xxx.jpg]
Det kanske inte syns så tydligt på bilden att den faktiskt är rosafärgad min lilla liljekonvalj. Jag har haft plantan i tre år och nu blommar den för allra första gången.
jakob
Glaspärlevin, som du hade blommande Kerstin, tror det är Peter Lemarc som sjunger om detta.. har alltid undrat vad han sjunger om,, en blomma alltså alltid lär jag mig ngt nytt,,
Tack thanks.gif för identifikationen av rosorna det var ju kul att veta, den vita kallas vit bondros med , sa min kollega på jobbet. Vad du är duktig Kerstin biggrin.gif det är helt enormt vad du kan.
Biggan_
Åh så många vackra blommor ni har! Här kan man sitta och dregla ju!
Rosa liljekonvaljer, Svenska Flaggan-rabatt, Stennies okända pioner, vita rosor, glaspärlevin o.s.v....
Tack för att ni delar med er av er blomsterprakt.
Skall se om jag hinner lägga in några bilder i morgon.
Fortsätt att lägga in bilder, nu är det midsommarblomsterns tur och sedan kommer högsommarblommorna och till sist höstens överdåd av blommor.
Marlene z v
CITAT (Gillan @ 12-06-2007, 05:31) *
Åhhh, alla dessa Pioner! De är så vackra. Jag har efter alla dessa år här ( nio år i år) inte lyckats med att få en enda Pion i Blom. Först har jag skyllt på att det varit för blött. Sen på att jag antagligen planterat dem för djupt. Nu börjar jag fundera på om jag ska ställa dem ovanpå jorden giggle.gif confused.gif .

Hur som helst så har jag en som är full med knopp nu och den heter Bowl of Beauty , och jag tycker min bild av den påminner om den till höger av dina bilder stennie. Men det är bara en gissning.

Såhär ser min Bowl of Beauty ut, blommningen från förra sommaren.
rose.gif
Biggan_
några till...
[attachment=4076:043c.jpg] [attachment=4077:020d.jpg]

[attachment=4078:016d.jpg] [attachment=4079:008d.jpg]

[attachment=4080:009d.jpg] [attachment=4081:023d.jpg]

[attachment=4082:003.jpg] [attachment=4083:012d.jpg]

[attachment=4084:004d.jpg] [attachment=4085:048.jpg]

[attachment=4086:009.jpg] [attachment=4087:055c.jpg]
Biggan_
CITAT (stennie @ 03-06-2007, 22:58) *
Här kommer lite mer!
Min första Pion frå Odla!
Paula Fay
[attachment=3611:070603__14_.JPG]

Kaukasisk Näva
[attachment=3612:070603__1_.JPG][attachment=3613:070603__3_.JPG]

Första dagliljan
[attachment=3616:070603__9_.JPG]

Nu har jag hittat din lök Stennie!
Berglök
stennie
CITAT (Biggan_ @ 15-06-2007, 12:05) *
Nu har jag hittat din lök Stennie!
Berglök

Visst är det berglök !!! smiley_small_hug.gif thanks.gif
Elisabeth P
Beglök har jag ochå i så fall. Både rosa och gul
Biggan_
CITAT (Elisabeth P @ 15-06-2007, 14:50) *
Beglök har jag ochå i så fall. Både rosa och gul

...fast den gula heter nog guldlök!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon