Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Marlene z v
Jag tycker också att dehär är en underbar tråd, men som du säger farlig för pengbörsen whistling.gif . Jag vill visa min Törnrosakjortel och kanske lite till.
Krukan som jag fick till morsdag och knoppar på estlands klematisen "Multi Blue" kom också med, jag vet att jag borde ta bort knopparna första året men kan inte förmå mej till det, är aldeles för nyfiken.
Biggan_
CITAT (Betty @ 14-08-2007, 12:53) *
Jag har den med sen ett par år, blommar inte lika rikligt som 'Marrakech' - men den är ljuvligt rosa och nog så fin ändå. smile.gif
(fotad alldeles nyss)

Hoppas min blir lika vacker! wub.gif
Biggan_
CITAT (Marlene z v @ 16-08-2007, 09:54) *
Jag tycker också att dehär är en underbar tråd, men som du säger farlig för pengbörsen whistling.gif . Jag vill visa min Törnrosakjortel och kanske lite till.
Krukan som jag fick till morsdag och knoppar på estlands klematisen "Multi Blue" kom också med, jag vet att jag borde ta bort knopparna första året men kan inte förmå mej till det, är aldeles för nyfiken.

Nej det känns som ett helgerån att nipsa av knopparna, men den ser ut att ha många knoppar och du kunde stillat din nyfikenhet med att behålla bara en! naughty.gif Kraften behövs till rötterna! Fin törnrosakjortel och million bells är alltid tacksamma.
Biggan_
CITAT (Monarda @ 14-08-2007, 18:44) *
Grape Velvet heter den här liljan. Inhandlad på Botaniska Trädgården i Göteborg som semesterminne och hemforslad på tåget 50 mil i mitt knä. Vad gör man inte när man faller pladask. wub.gif Hoppas den ska trivas hos mig!

P1010196b.jpg

Underbar färg! Visst kommer den att trivas hos dej med den starten den fick! tummenupp.gif
AnnammA
Jag gillar Cosmos(=rosenskäror) och brukar fylla på lite överallt i rabatterna med dessa.
Cosmos3.JPG

Cosmos2.JPG

Hälsn

AnnA

Biggan_
CITAT (AnnammA @ 17-08-2007, 01:45) *
Jag gillar Cosmos(=rosenskäror) och brukar fylla på lite överallt i rabatterna med dessa.
Cosmos3.JPG

Cosmos2.JPG

Hälsn

AnnA

Jag kom på att det var många år sedan jag hade rosenskäror, måste nog ha sådana nästa år, dom är ju jättefina och hållbara.
Krolliljan
Ja de var ju vackra. Jag brukar bara ha vita men det ändring på det nu.
Betty
Jag har bara provat at ha Rosenskäror en gång, för flera år sen. Tycker att de är väldigt vackra men att de kom igång med blomningen så sent. Hur tidigt ska man så för att få sommarblomning?
Biggan_
Jag brukade direktså slutet av april ungefär.
LÄNK
Betty
CITAT (Biggan_ @ 17-08-2007, 15:02) *
Jag brukade direktså slutet av april ungefär.
LÄNK

OK, tack! thanks.gif
Krolliljan
CITAT (Betty @ 17-08-2007, 13:06) *
Jag har bara provat at ha Rosenskäror en gång, för flera år sen. Tycker att de är väldigt vackra men att de kom igång med blomningen så sent. Hur tidigt ska man så för att få sommarblomning?

Jag förgror i miniväxthus i mars för tidigare blommning
Margith
CITAT (Betty @ 17-08-2007, 13:06) *

Jag försår mina i växthuset i början av maj. Då blommar de i slutet av juli hos mig.
Betty
OK, tack även till Dagliljan och Margith! Nästa år ska jag med ha Rosenskäror i min trädgård! biggrin.gif
renate
Så fina dalior du har stennie,så roligt med denna tråd med alla härliga blommor ni har.Fotade mina få dalior jag har.De i kruka har jag frösådd en gång och tog sedan knölarna till vara.De röda fich jag av en trädgårdsvän förra våren.

[attachment=6475:PICT6810.jpg] [attachment=6474:PICT6809.jpg]

[attachment=6505:PICT6812__Medium_.JPG] [attachment=6476:PICT6811.jpg]
Monarda
CITAT (Marlene z v @ 16-08-2007, 09:54) *

Det där var ett riktigt fiffigt sätt att hänga Törnrosa på, det ska jag komma ihåg till nästa år. tummenupp.gif Dom måste ju faktiskt upp en bit för att man ska kunna se hela härligheten.
Marlene z v
CITAT (Monarda @ 18-08-2007, 15:42) *
Det där var ett riktigt fiffigt sätt att hänga Törnrosa på, det ska jag komma ihåg till nästa år. tummenupp.gif Dom måste ju faktiskt upp en bit för att man ska kunna se hela härligheten.

Jag tycker att Törnrosan blir vackrast när kjolarna får hänga fritt.
Biggan_
Trädgårdsrunda i dag.
[attachment=6595:027.jpg] [attachment=6596:018.jpg]

[attachment=6597:014.jpg] [attachment=6598:052a.jpg]
Vidjehortensian Annabell har jag ju glömt bort ohmy.gif Hon har snart blommat över!
[attachment=6599:037.jpg] [attachment=6600:045vidjehortensia.jpg]
Krolliljan
Gladiolerna är så vackra. Varför har jag inte satt det??? confused.gif duh.gif
Betty
Några höjdare i min trädgård...

Lilium regale - Kungslilja 180 cm hög, bakom den en rosenflockel på 190 cm.
[attachment=6616:lilium_r...e_180_cm.jpg]

Min allra högsta stockros 254 cm hög
[attachment=6617:stockros_254_cm.jpg]
Biggan_
CITAT (Betty @ 21-08-2007, 21:29) *

Åh, vad ståtliga alla tre! Jag har svårt för att ha så höga växter, jag får binda upp dem mot käppar annars lägger dom sej när det blåser, och det gör det nästan alltid här.
Krolliljan
CITAT (Betty @ 21-08-2007, 21:29) *

Så härligt höga!!
Biggan_
Har det redan slutat att blomma hos er? unsure.gif
Krolliljan
Nej här kommer några gula.

[attachment=6732:Strålrud...kior0001.jpg]

[attachment=6731:IMG_0001.jpg]

[attachment=6730:Dagöga0001.jpg]
Irene_L
[attachment=6729:innefrån.JPG][attachment=6728:framför_verandan.JPG]Nej då, inte har det slutat att blomma hos mig. Så här ser det ut framför och innefrån altanen.

Biggan_
CITAT (dagliljan @ 25-08-2007, 13:53) *
Nej här kommer några gula.

[attachment=6732:Strålrud...kior0001.jpg]

[attachment=6731:IMG_0001.jpg]

[attachment=6730:Dagöga0001.jpg]

Visst är det fint med alla gula höstblommor som blommar nu!

CITAT (Irene_L @ 25-08-2007, 13:54) *
[attachment=6729:innefrån.JPG][attachment=6728:framför_verandan.JPG]Nej då, inte har det slutat att blomma hos mig. Så här ser det ut framför och innefrån altanen.

Vilken blomsterprakt Irene! tummenupp.gif
AnnammA
Den här tittade fram härom dagen: en skugglilja
Skuggl.JPG

Ochså vill jag visa en bild på en gul Cosmos:

Gul Cosmos.JPG

Hälsn

AnnA

Krolliljan
Så vacker skugglijan var. yes.gif .
Jag önskar att jag hade en riktigt stor trädgård så jag hade fått plats med alla fina växter jag ser i denna tråden. sad.gif
Biggan_
CITAT (AnnammA @ 26-08-2007, 02:42) *
Den här tittade fram härom dagen: en skugglilja
Skuggl.JPG

Ochså vill jag visa en bild på en gul Cosmos:

Gul Cosmos.JPG

Hälsn

AnnA

Oj,oj,oj,den där skuggliljan triggar igång snålvattnet! En sådan har jag aldrig sett innan. Den var verkligen fin! wub.gif
AnnammA
Skuggliljan blommar rätt så sent på säsongen, så jag vet inte hur många zoner den trivs i.
Får jag bjuda på lite fjärilar som varit på besök i fjärilsbusken.(Det är faktiskt en vit fjärilsbuske. Vi har två lila längre ut i trädgården, men vintern var nog le´ mot dem, för de blev inte speciellt stora i år. Denna är planterad nära huset, och är rätt så stor.)
Fjärilar.JPG

Ami.JPG

Fj.JPG

Hälsn

AnnA

PS!
Förresten skuggliljan växer vid den vita fjärilsbusken, så det är blad från den vita fjärilsbusken som syns i bakgrunden på fotot.
DS.
Betty
CITAT (AnnammA @ 26-08-2007, 12:24) *
Skuggliljan blommar rätt så sent på säsongen, så jag vet inte hur många zoner den trivs i.

Det finns även en Tricyrtis formosana - Lila skugglilja och en gul variant, Tricyrtis latifolia - Gul Skugglilja. Mina gula skuggliljor blommade i juli. Funkar hur bra som helst i höga zoner.
Krolliljan
Men så söta !!! yahoo.gif
AnnammA
CITAT (Betty @ 26-08-2007, 18:24) *
Det finns även en Tricyrtis formosana - Lila skugglilja och en gul variant, Tricyrtis latifolia - Gul Skugglilja. Mina gula skuggliljor blommade i juli. Funkar hur bra som helst i höga zoner.

Vad fräck skuggliljan var i gult! wub.gif Den varianten har jag däremot inte sett...

Hälsn

AnnA
Biggan_
Den gula skuggliljan var ju också jätteläcker! Dom är nästan lite orkidéliknande tycker jag.
Krolliljan
Mina tre bästa långblommare, blekgul nunneört, rosenvialen och dagliljan Stella de Oro har blommat från tidig sommar och blommar än.

Blekgul nunneört

Rosenvial Mina vänner fram till frosten

Stelle de oro

( tog bilder från albumet. Orkar inte gå ut och fota dem men de ser likadana ut nu.)

Biggan_
Gul nunneört har jag och den har också blommat hela sommaren. Den är så tacksam, börjar blomma tidig vår och blommar tills frosten tar den.
Betty
Hittar två olika namn på denna vita stormhatt: Nordisk stormhatt och Elfenbensstormhatt... nåja, det vetenskapliga namnet är i vilket fall Aconitum septemtrionale 'Ivorine'
[attachment=6868:aconitum...Ivorine_.jpg]

Blommar nu gör även dagliljan 'Joan Senior'
[attachment=6869:joan_senior.jpg]

Klematisen 'Södertälje' svingar sig i pärlhagtornsträdet.
[attachment=6870:cl._södertälje.jpg]

Och så måste jag få visa boliviabegonian 'Bonfire'. Köpte den som "årets kruknyhet" förra året och den är verkligen en favorit i repris i år, blommar som bäst nu på sensommaren/höstkanten.
[attachment=6871:boliviab..._bonfire.jpg]
Biggan_
CITAT (Betty @ 29-08-2007, 23:00) *
Hittar två olika namn på denna vita stormhatt: Nordisk stormhatt och Elfenbensstormhatt... nåja, det vetenskapliga namnet är i vilket fall Aconitum septemtrionale 'Ivorine'
[attachment=6868:aconitum...Ivorine_.jpg]

Blommar nu gör även dagliljan 'Joan Senior'
[attachment=6869:joan_senior.jpg]

Klematisen 'Södertälje' svingar sig i pärlhagtornsträdet.
[attachment=6870:cl._södertälje.jpg]

Och så måste jag få visa boliviabegonian 'Bonfire'. Köpte den som "årets kruknyhet" förra året och den är verkligen en favorit i repris i år, blommar som bäst nu på sensommaren/höstkanten.
[attachment=6871:boliviab..._bonfire.jpg]

thanks.gif Betty! Där fick jag namnet på mina underbara begonior som har blommat så flitigt hela sommaren!
Vit stormhatt, jättefin ju! ...och dagliljan så elegant! yes.gif
Betty
CITAT (Biggan_ @ 29-08-2007, 23:21) *
thanks.gif Betty! Där fick jag namnet på mina underbara begonior som har blommat så flitigt hela sommaren!

tummenupp.gif
Irene_L
Här blommar det ännu!! Men jag är lite orolig om det blir frost. Ännu har jag klarat mig.
[attachment=6875:röd_vallmo_2.JPG]
Det här är en röd vallmo som har blommat hela sommaren. Det kommer nya blommor hela tiden. Jag tror att det är en ettårig vallmo.

[attachment=6876:tagetes.JPG]
Tagetes är mycket blomvillig.

[attachment=6877:rosenflockel_2.JPG]
Rosenflockel har jag i två olika höjder. Den lägre blir ca 140 cm och heter Eupatorium mac. Purple Blush. Den höga blir ca 200 cm och den har jag inget namn på.
stennie
Var tvungen att gå in och hämta kameran när jag såg denna, sådde dom väldigt sent så det är första blomman.

Sen har jag några pelargoner som har börjat blomma.

Frösådd Black velvet rose.

Frösådd Red ice

Pelargon som jag tog ett skott av i Spanien i påskas, är nu ca 50 cm hög och har börjat blomma yahoo.gif

och närbild

Någon som vet vad det är för pelargon ?
malin72
CITAT (Betty @ 26-08-2007, 18:24) *

nämen titta där är den ju............den såg jag en bild på i Aots forum och föll pladask en sån vill jag ha wub.gif har ju den lila men den där är ett måste w00t.gif så fin
Betty
CITAT (malin72 @ 30-08-2007, 21:10) *
nämen titta där är den ju............den såg jag en bild på i Aots forum och föll pladask en sån vill jag ha wub.gif har ju den lila men den där är ett måste w00t.gif så fin

Jag kan ta en titt i morgon i dagsljus - det kanske går att ta en bit av den, den har växt till sig rätt ordentligt i år. tummenupp.gif Själv önskar jag att jag fick tag på den lila och den rosa... smile.gif
Krolliljan
Så roligt att se era underbara blommor hoppas att de blommar länge än. yes.gif
malin72
CITAT (Betty @ 30-08-2007, 21:44) *
Jag kan ta en titt i morgon i dagsljus - det kanske går att ta en bit av den, den har växt till sig rätt ordentligt i år. tummenupp.gif Själv önskar jag att jag fick tag på den lila och den rosa... smile.gif

håller tummarna giggle.gif i mitt gamla album finns den skuggliljan jag har...har du den annars kan vi ju kanske byta med varann tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (stennie @ 30-08-2007, 19:29) *
Var tvungen att gå in och hämta kameran när jag såg denna, sådde dom väldigt sent så det är första blomman.

Så läcker färg på Blomman för dagen, och vilken fin bild du har tagit! tummenupp.gif
Krolliljan
Dessa små sötnosarna sådde jag sent( och med flera år gamla fröer)

[attachment=7026:Krasse0001.jpg]

Det är jag glad för att jag ändå gjorde. yes.gif
stennie
Så söta wub.gif , jag fick aldrig sått några i år, jag har saknat dom sad.gif
renate
Fina blombilder,vilken trevlig tråd.Sedan får det väl blir höstfägring,men ännu blommar det.Jag var tvungen går ut och kollar min skugglilja,som jag brukar glömmer bort vart enda år och missar blomningen.Den står i lunden,och ja den har knoppar men hinner de slår ut? frostnätterna är nära, och nästa veckan är jag bortrest.Här är knopparna,inte mycket till blommor idag men de finns i mitt album.Jo den ny klematis Clematis 'Warszawska Nike' blommar nu. Köpte den på Blomsterlandet i våras.

[attachment=7036:PICT7034.jpg] [attachment=7037:PICT7052.jpg].
evelina
Ännu blommar det lite hos mig.

Mvh Evelina
[attachment=7039:CIMG1993_1.JPG]
Krolliljan
CITAT (evelina @ 04-09-2007, 17:27) *
Ännu blommar det lite hos mig.

Mvh Evelina
[attachment=7039:CIMG1993_1.JPG]

Vilken vacker kombination ! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon