Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
stennie
Satt och tittade igenom tråden igår...tänk vad tiden går fort...där har varit så mycket fint.
Pioner, Valmo,Cosmos,nävor, rosor, m.m yes.gif
Betty
Äntligen började min lilla Clematis viorna blomma!
[attachment=7057:Cl._viorna.jpg]
Echinacea angustifolia - Läke-rudbeckia. slingrar omkring de andra blommorna i rabatten
[attachment=7058:echinace...stifolia.jpg]
Krolliljan
CITAT (Betty @ 05-09-2007, 09:40) *
Äntligen började min lilla Clematis viorna blomma!
[attachment=7057:Cl._viorna.jpg]

Blommar den så sent?

CITAT (stennie @ 05-09-2007, 09:26) *
Satt och tittade igenom tråden igår...tänk vad tiden går fort...där har varit så mycket fint.
Pioner, Valmo,Cosmos,nävor, rosor, m.m yes.gif

Ja . Denna tråden kan man njuta av även under vintern sen . yes.gif

(I år köpte jag en ny kamera vid midsommar så nu kan jag titta på mina växter även när det blir mörkt och kallt.) smile.gif
Betty
Nästan alla mina klematisar blommar nu, alla utom de alpina.
Här en bild på min klematisspaljé:
[attachment=7061:klematis.jpg]
Krolliljan
CITAT (Betty @ 05-09-2007, 09:56) *

Så vackert ! wub.gif
Irene_L
Här kommer lite bilder på 4 av mina 9 änglatrumpeter. Det är dom här som blommar nu men de andra har knopp. Hoppas de hinner blomma också innan de blir för kallt.
[attachment=7062:röd_ängel.JPG]
Det här är en röd ängel, Brugmansia Sanguinea, köptes som stickling i våras.
[attachment=7063:ängel_vit.JPG]
En vit ängel som köptes som stickling i våras.
[attachment=7064:ängel_rosa.JPG]
Den här har jag fått av en odlait som jag hälsade på i somras.
[attachment=7065:ängel.JPG]
Min största ängel. Den är nog 2,5 meter hög. Den är 2 år gammal och har övervintrat inne i rumstemperatur.
Biggan_
CITAT (Betty @ 05-09-2007, 09:56) *

Åh, en så vacker vägg av clematis Betty! wub.gif

CITAT (Irene_L @ 05-09-2007, 11:30) *
Här kommer lite bilder på 4 av mina 9 änglatrumpeter. Det är dom här som blommar nu men de andra har knopp. Hoppas de hinner blomma också innan de blir för kallt.
[attachment=7062:röd_ängel.JPG]
Det här är en röd ängel, Brugmansia Sanguinea, köptes som stickling i våras.
[attachment=7063:ängel_vit.JPG]
En vit ängel som köptes som stickling i våras.
[attachment=7064:ängel_rosa.JPG]
Den här har jag fått av en odlait som jag hälsade på i somras.
[attachment=7065:ängel.JPG]
Min största ängel. Den är nog 2,5 meter hög. Den är 2 år gammal och har övervintrat inne i rumstemperatur.

Fina trumpeter Irene! Visst är det synd att behöva kånka in dem när de blommar som finast!
Lady Hamilton
Och hos mig ser det ut så här nu
[attachment=7148:PICT8548.JPG]

[attachment=7149:PICT8550.JPG]

[attachment=7150:PICT8551.JPG]
Krolliljan
CITAT (Lady Hamilton @ 07-09-2007, 12:39) *
Och hos mig ser det ut så här nu
[attachment=7148:PICT8548.JPG]

[attachment=7150:PICT8551.JPG]

Så vackra färger !! yahoo.gif

( men inte är det väl snart jul. Och jag som inte köpt klappar än giggle.gif )
Biggan_
CITAT (Lady Hamilton @ 07-09-2007, 12:39) *

Vad är detta? confused.gif Jättefina ju! tummenupp.gif
Irene_L
Jag är inte Lady hamilton men jag svarar eftersom jag har fått frön av henne och själv sått dom. Det är ett Känguruäpple. Jättefin ettårig blomma eller mer ett träd. Min är flera meter hög så den blir stor på en sommar. tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (Irene_L @ 08-09-2007, 11:20) *
Jag är inte Lady hamilton men jag svarar eftersom jag har fått frön av henne och själv sått dom. Det är ett Känguruäpple. Jättefin ettårig blomma eller mer ett träd. Min är flera meter hög så den blir stor på en sommar. tummenupp.gif

Tack Irene! Gogglade, och den verkade lättsådd! tummenupp.gif Skall se till våren om jag hittar frö, annars kanske någon av er vill förbarma sig? rolleyes.gif
Gillan
CITAT (Biggan_ @ 09-09-2007, 00:38) *
Tack Irene! Gogglade, och den verkade lättsådd! tummenupp.gif Skall se till våren om jag hittar frö, annars kanske någon av er vill förbarma sig? rolleyes.gif

giggle.gif , Misstänker att du kan få frön till en hel skog om du vill Bigggan tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (Gillan @ 09-09-2007, 03:55) *
giggle.gif , Misstänker att du kan få frön till en hel skog om du vill Bigggan tummenupp.gif

Jag nöjer mej nog med några stycken, men visst hade det varit vackert med en hel skog med känguruäpple! biggrin.gif
Biggan_
Nu kom jag på att det är dags att ta några foton igen. Det blommar ju ännu, men jag vet inte om där är något nytt. Jag får se i morgon om jag hinner. Ni andra då, vad blommar hos er nu?
Krolliljan
Ja visst blommar det lite än. yahoo.gif

Hos oss bommar strålrudbeckia, dagöga, flicköga,höstöga,glansrudbeckia, paradisblomster,rosenskära,kantnepeta,rosenvial,luktärt och dagliljan Stella de Oro.
Nyligen har också drakmyntan slagit ut och höstastrarna tittar fram försiktigt.

Har ett par nytagna bilder.

Drakmynta
[attachment=7366:drakmynta0001.jpg]

Flicköga
[attachment=7367:flicköga0001.jpg]
Irene_L
Så här såg det ut hos mig igår. Fortfarande blommar det så fint hos mig.
[attachment=7384:septemberblomning.JPG]
[attachment=7385:Magnus_mm.JPG]
I stubben växer det tagetes som är en tacksam blomma så här års.
[attachment=7386:stubbe.JPG]
Sommarblommarna vid altanen fortsätter att glädja mig.
[attachment=7383:hängpetunia.JPG]
Så här har det sett ut vid altanen när det har varnats för frost. giggle.gif Det ser ut som stora kokonger.
[attachment=7387:fiberduk2.JPG]
Krolliljan
Jag har tittat i ditt album då och då och jag då så förstår jag att du har mycket att skydda.

Så vackra dina blommor var ! yes.gif
Biggan_
CITAT (Irene_L @ 14-09-2007, 16:24) *
Så här såg det ut hos mig igår. Fortfarande blommar det så fint hos mig.
[attachment=7384:septemberblomning.JPG]
[attachment=7385:Magnus_mm.JPG]
I stubben växer det tagetes som är en tacksam blomma så här års.
[attachment=7386:stubbe.JPG]
Sommarblommarna vid altanen fortsätter att glädja mig.
[attachment=7383:hängpetunia.JPG]
Så här har det sett ut vid altanen när det har varnats för frost. giggle.gif Det ser ut som stora kokonger.
[attachment=7387:fiberduk2.JPG]

Sådan blomsterprakt har inte jag. Det mesta är så förblåst och kyla o regn har det varit. Skapligt väder igår men idag är det ruskväder igen! -cry-.gif ....och jag som skulle fotografera idag! no.gif
Så buskiga och fina penséer du har vid denna årstiden.
Irene_L
Tack så jättemycket! wub.gif
Inga från Närke
En bild från mig av en blomma som jag älskar trots att den bara är ettårig, men jag passar på att ta frö från den när den blommat över. Zinna heter den och blommar i olika färger och olika utseenden.

[attachment=7403:2007_09_...ika_färg.JPG] [attachment=7404:2007_09_...a_o_gräs.JPG]

Sedan vill jag be er om en sak, citera inte med bilder tråden blir så lång och mycket att bläddra i. Det går att radera bilden och ha texten enbart kvar. Tack på förhand.
Vill också säga att ni har mycket fina blommor i era trädgårdar.
stennie
Till er alla så här i höstrusket ! kompiskram.gif

Irene_L
åhhh tack så jättemycket Stennie! thanks.gif Vilken härlig blomkorg!!! tummenupp.gif
Anki V
I helgen så jag till min förtjusning att Höstanemonen äntligen visar en blomma. Det är årets frösådd och knopparna har stått och tjurat länge
[attachment=7465:höstanemon__Large_.jpg]
Ytterligare några plantor av åretsfrösådder har börjat blomma nu bl.a astilben
[attachment=7466:astilbe__Large_.jpg]
Sedan en av årets stora favoriter som bara blommar och blommar
[attachment=7467:batbatus__Large_.jpg]

/Anki
Biggan_
CITAT (stennie @ 15-09-2007, 10:15) *
Till er alla så här i höstrusket ! kompiskram.gif

Tack Stennie! Den är ljuvlig! kompiskram.gif
AnnammA
...en höstanemon:

Höstanem.JPG

Hälsn

AnnA

Betty
CITAT (AnnammA @ 18-09-2007, 10:27) *
...en höstanemon:

Höstanem.JPG

Hälsn

AnnA

Sååå vacker bild! tummenupp.gif
stennie
Verkligen vacker!
AnnammA

CITAT (stennie @ 18-09-2007, 13:01) *
Verkligen vacker!

CITAT (Betty @ 18-09-2007, 12:00) *
Sååå vacker bild! tummenupp.gif

Jag bugar och tackar för berömmet, men sedan jag blev med digitalkamera förra sommaren har det bara bli så roligt(igen) att fotografera...
Hälsn
AnnA
AnnammA
Krasse tycker jag om!
Krasse.JPG

Hälsn

AnnA

Biggan_
CITAT (AnnammA @ 19-09-2007, 09:04) *
Krasse tycker jag om!
Krasse.JPG

Hälsn

AnnA

Ibland är det enkla bara så vackert! Vilken eldig liten skönhet wub.gif
AnnammA
Jovisst är krasseblommor härliga!!! Några säsonger har jag haft för mig att göra Monets krassegång i min tappning - dock inte i år - och tryckt ner krassefrön i mängder längs med en av rabattkanterna som gränsar till gången in mot ytterdörren... Jodå!!!
En sommar utan lite krasse härochvar, tja den är bra trist, tycker jag...

Hälsn

Anna
AnnammA
Jätteverbenan har nog gillat den regniga sommaren, för hon har blivit rätt så hög...
Jätteverbena

Charmig växt förresten och fin ihop med rosenskäror och gammaldags rosor. Här i zon 1-2 kan hon övervintra i rabatten med täckning över vintern.

Hälsn

AnnA

Biggan_
CITAT (AnnammA @ 20-09-2007, 09:46) *
Jätteverbenan har nog gillat den regniga sommaren, för hon har blivit rätt så hög...
Jätteverbena

Charmig växt förresten och fin ihop med rosenskäror och gammaldags rosor. Här i zon 1-2 kan hon övervintra i rabatten med täckning över vintern.

Hälsn

AnnA

Jättefin är den! wub.gif Man ser den rätt ofta i allmänna planteringar och den är ju så ståtlig!
Jag har hört att den är knepig att så, så jag har aldrig brytt mej om att prova. Jag har faktiskt inte sett den som planta i handeln iheller. Har du sått din själv, och i så fall hur gjorde du?
Krolliljan
Så roligt att det som blommar hos er. yes.gif

Bidrar med höstastrar
[attachment=7634:IMG_0001_11.jpg]

och om än små så söta citrontimjan.

[attachment=7635:IMG_0001_12.jpg]
renate
Vad fina blommor ni har,hm har väl några jag med haha.

[attachment=7652:PICT7034.jpg] [attachment=7653:PICT7019.jpg]

[attachment=7654:PICT7036.jpg] [attachment=7655:PICT7211.jpg]

[attachment=7656:PICT7210.jpg] [attachment=7657:PICT7204.jpg]
Anki V
Förvånandsvärt mycket blommar fortfarande trots frost och annat elände...Det är väl bara Dahliorna som givit upp hos mig.

Den här stora rufsiga prästkragen bara blommar och blommar.....Trots ordentlig frost natten som var så är den helt opåverkad

Den här Potentilla nepalensis skulle väl egentligen inte blomma i år (årets frösådd) men det var i alla fall kul att se hur den ser ut De övriga plantorna har massor av knoppar med de kommer inte att hinna med sig.

/Anki
renate
Än blommar det lite här och var i trädgården,bla höstanemonerna är riktiga långblommare,fast förra natten var bambi framme och åt upp en del av dem de vita så klart,grrrrrr. Träd och buskar börjar klä sig i språkande färger. Jag har lagt upp lite nya bilder i trädgårdsalbum här.

Katsuran igen nu i sprakande färger

Gillenia med fin höstfärg

Ullungrönnen skiftar färg

Mongolisk näva

Höstanemonknopp

Svarta solrosor i vas

Krasse i kruka på altanen

Krolliljan
Så fina blommor ni satt in. yahoo.gif
Jag ska se om jag kan ta lite foton i eftermiddag. ( det ska bli hemskt blåsigt dock) sad.gif
Biggan_
Åh så mycket vackert det finns i era trädgårdar fortfarande, och vilka höstfärger! Jag har fortfarande inte hunnit med att fotografera, vi har fullt upp med att måla huset färdigt innan det blir för kallt. Så roligt att se era bilder! bravo.gif
AnnammA
[quote name='Biggan_' date='21-09-2007, 12:17' post='670819'
Jättefin är den! wub.gif Man ser den rätt ofta i allmänna planteringar och den är ju så ståtlig!
Jag har hört att den är knepig att så, så jag har aldrig brytt mej om att prova. Jag har faktiskt inte sett den som planta i handeln iheller. Har du sått din själv, och i så fall hur gjorde du?
[/quote]

Hej Biggan!
Apropå jätteverbenan, min är övervintrad(täckt) i rabatt intill huset. Jag har hört att man även kan gräva upp rötterna, precis som med dahlior, men det har aldrig lyckats för mig(däremot dahliorna brukar jag kunna övervintra). Jätteverbenan självsår sig också evinför nästa säsong. Jag har en del miniplantor här och var...
Hälsn
AnnA
Biggan_
CITAT (AnnammA @ 24-09-2007, 15:35) *
[quote name='Biggan_' date='21-09-2007, 12:17' post='670819'

Hej Biggan!
Apropå jätteverbenan, min är övervintrad(täckt) i rabatt intill huset. Jag har hört att man även kan gräva upp rötterna, precis som med dahlior, men det har aldrig lyckats för mig(däremot dahliorna brukar jag kunna övervintra). Jätteverbenan självsår sig också evinför nästa säsong. Jag har en del miniplantor här och var...
Hälsn
AnnA

Då skulle man ju kunna så dem ute på sommaren, eller är det för enkelt? Har hört att man måste ha sådden i kyl i flera omgångar för att få dem att gro.
Betty
Lite höstblommor från mig smile.gif
[attachment=7726:höstblommor.jpg]
Krolliljan
CITAT (Betty @ 25-09-2007, 16:06) *

Så ljuvliga färger !! bravo.gif
AnnammA
CITAT (Biggan_ @ 25-09-2007, 11:46) *
Då skulle man ju kunna så dem ute på sommaren, eller är det för enkelt? Har hört att man måste ha sådden i kyl i flera omgångar för att få dem att gro.

Ja, kanske om du sår fröna i krukor som förvaras på ett bra läge utomhus...Alltså, jag tror att mina självsådda har kommit från frön från förra sommaren; att fröna har legat i marken över vintern, och sedan kommit upp nu på sensommaren...Å andra sidan är det kanske mer tidskrävande att så verbenan på det viset, ändå...Hm...Många perenner kan man i allafall göra på det viset med: så fröna på sensommaren/hösten och låta krukorna stå ute över vintern. Då blir det naturlig stratifiering(=köldbehandling)...
Hälsn

AnnA
Biggan_
thanks.gif AnnA

Biggan_
CITAT (Betty @ 25-09-2007, 16:06) *

Å så snyggt! wub.gif
Så fint du har fått till det med färgerna! tummenupp.gif
Irene_L
Lite septemberblomning från mig:

blomster.JPG Ännu blommar petuniorna vid altanen.

riddarsporre.JPG Den här riddarsporren sådde jag i våras.

gul krasse.JPG Krassen blommar fortfarande.

Biggan_
Fantastisk blomning ännu, och vilken sötnos på första bilden Irene! wub.gif
Chamomille
CITAT (Irene_L @ 26-09-2007, 19:15) *
Lite septemberblomning från mig:

blomster.JPG Ännu blommar petuniorna vid altanen.

riddarsporre.JPG Den här riddarsporren sådde jag i våras.

gul krasse.JPG Krassen blommar fortfarande.

Åh... Vovsegullet va me också... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon