Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Biggan_
Bilder från trädgården just nu

[attachment=2465:006.jpg] [attachment=2466:085.jpg]

[attachment=2467:099.jpg] [attachment=2468:031.jpg]

[attachment=2469:104.jpg] [attachment=2470:033.jpg]

[attachment=2471:001a.jpg] [attachment=2472:096.jpg]

[attachment=2473:009_a.jpg] [attachment=2474:014.jpg]

[attachment=2475:015.jpg] [attachment=2476:097.jpg]
Elisabeth P
Vilka underbara bilder wub.gif wub.gif wub.gif Och detta redan NU ohmy.gif
kickibj
Tack för att du delar med dig som en påminnelse om vad som komma ska häruppe. Här ligger de flesta växter i startgroparna bara.
Bettis
Härliga bilder 000.gif här har smultornen börjat blomma, och lite annat med visst är det härligt wub.gif biggrin.gif
Sailor Pluto
Vilka härliga bilder yes.gif ! Här blommar det inte så mycket, men det växer så det knakar.
Pian
Sååå fint wub.gif finns det nåt vackrare att vila ögonen på?

Tack för att vi andra fick lite ögonfröjd!
stennie
Jättefina bilder!!! Visst är det en härlig tid nu!

Bild nr 8 och 10 är jag nyfiken på!!?? shy.gif
Alexander-VG-zon3
åhh så underbart fint ,, växer på jätte bra nu och för varje dag mer och mer blad och mer svällande knoppar
renate
Det kan man verkligen säger........Den blomstertid nu kommer....................Så vackra bilder.
Biggan_
CITAT (stennie @ 13-05-2007, 16:29) *
Jättefina bilder!!! Visst är det en härlig tid nu!

Bild nr 8 och 10 är jag nyfiken på!!?? shy.gif

Nr 8 är lewisia
Nr 10 är pärlhyacint, vet inte vad den heter men det är makalöst med små klockor på varje stängel, någon har kanske ett namn på den?
kickibj
Vad heter nr 9? Jag har den i trädgården men har ingen aning om vad den heter. Tacksam för svar.
stennie
Nr 9 ser ut som hjärtbergenia, Bergenia cordifolia.
Biggan_
Ni får gärna fylla på med vad som blommar hos er nu. Kan ju vara roligt att jämföra blomningstiden från sydliga ändan av landet och upp till den norra. Gissar att ni har dom tidiga vårblommorna nu i norr medan vi här i södern har försommarflor.
...jag fyller på med några, så får gärna ni andra fortsätta.

[attachment=3077:054.jpg] [attachment=3078:042.jpg]

[attachment=3079:066.jpg] [attachment=3080:068.jpg]

[attachment=3081:028_a.jpg] [attachment=3082:081_a.jpg]
Yin o Yang

Min vårhörna vid trappan

Bilden är ett par veckor gammal, men det blommar fortfarande lika fint. Beror nog på de kyliga nätterna smile.gif

Betty
Härliga försommarbilder Biggan! Uppe i Luleå är det vår nu med skir grönska överallt. Krokusarna är de enda blommor som har blommat klart hos mig. Här kommer några dagsfärska bilder:

[attachment=3094:Lungört.jpg]
Lungörten blommar för fullt

[attachment=3095:Pioner.jpg]
Länge än tills pionerna står i blom...

[attachment=3096:Praestans_Fusilier.jpg]
Tidiga låga tulpaner

[attachment=3097:Scilla_o_Blåsippor.jpg]
Scilla och blåsippor

[attachment=3098:Snödroppar.jpg]
Några av mina snödroppar

[attachment=3099:Trädgårdsaurikel.jpg]
Trädgårdsaurikel

[attachment=3100:Tulpaner.jpg]
Tulpaner

[attachment=3101:Vitsippor.jpg]
Första vitsippan slog ut för några dar sen.
Biggan_
Åh så härligt! Nu får vi uppleva våren på nytt! yahoo.gif
Trädgårdsaurikel är nog något som jag måste skaffa, dom är ju jättesöta! wub.gif Kan dom fungera i min lerjord tro? unsure.gif

Betty
CITAT (Biggan_ @ 24-05-2007, 11:04) *
Åh så härligt! Nu får vi uppleva våren på nytt! yahoo.gif
Trädgårdsaurikel är nog något som jag måste skaffa, dom är ju jättesöta! wub.gif Kan dom fungera i min lerjord tro? unsure.gif

Absolut! Mina aurikler står i lerjord och stortrivs med det. tummenupp.gif
Biggan_
Tack Betty! kompiskram.gif
Gillan
Ni har lagt in så fantastist fina bilder som vi får njuta av. Det tackar jag för. Det är ett rent nöje bravo.gif . Men en liten fråga sådär i förbigående..............hur mycket förminskar ni för att få med så många på en gång? rolleyes.gif
Biggan_
CITAT (Gillan @ 24-05-2007, 11:30) *
Ni har lagt in så fantastist fina bilder som vi får njuta av. Det tackar jag för. Det är ett rent nöje bravo.gif . Men en liten fråga sådär i förbigående..............hur mycket förminskar ni för att få med så många på en gång? rolleyes.gif

Jag vet inte hur Betty gör, men jag gör så här och sedan lägger jag dem sida vid sida i skrivfältet.
Betty
CITAT (Biggan_ @ 24-05-2007, 11:51) *
Jag vet inte hur Betty gör, men jag gör så här och sedan lägger jag dem sida vid sida i skrivfältet.

Jag krymper mina bilder i Photoshop innan jag lägger in dem i inlägget, under varann med texten mellan.
Gillan
Tack, till er båda! Jag trodde att det var besvärligare än så, eftersom det står att bifogade filer inte får överstiga 1000kb. Och det trodde jag var sammanlagt, men det måste alltså vara för var bild för sig rolleyes.gif
renate
Nu blommar det verkligen i våra trädgårdar,man hinner inte med och tar bilder plus redigera de.Men lite blir det i alla fall.
[attachment=3146:PICT0001.JPG][attachment=3147:Bondpion.JPG][attachment=3148:PIC
T0014.JPG][attachment=3149:PICT0006_1.JPG][attachment=3150:PICT0013.JPG][attachm
ent=3151:Tolvguda...kblomman.JPG]
Biggan_
Jättetjusig pion den lila och tolvgudablomman är bara så söt, fina bilder! bravo.gif
Fyll på med fler bilder ni andra också!
renate
Dagens fotorunda.
[attachment=3188:PICT0001_1.JPG] [attachment=3189:PICT0006_3.JPG] [attachment=3190:PICT0002.JPG]

[attachment=3191:PICT0003.JPG] [attachment=3192:PICT0008_r.JPG]

Bara lite pioner och nävor.Rosenpionen börjar sin föreställning nu,även nävorna slår ut.Den blåa är en Jonson blue och den vita en Kashmirnäva.
Den första iris håller på att slår ut.
stennie
Så många fina bilder...
här kommer några från mig.

Vit azalea
[attachment=3202:PICT0015.JPG]

Röd Azalea
[attachment=3203:PICT0016.JPG]

Guld Azalea
[attachment=3201:Rotation...PICT0018.JPG]

Blåbär
[attachment=3204:blåbär.jpg]

Liljekonvalj
[attachment=3205:PICT0023.JPG]

Akleja
[attachment=3206:Rotation...PICT0012.JPG]
humla
Vilka härliga bilder!! *njuter för fullt* rose.gif
AnnammA
Rosor i knopp, trädpionsblomning, vallmo i knopp:
Wramsknopp.JPG

Therese.JPG

Trädpion.JPG

Vallmoknopp

Hälsn

AnnA Zon 1-2

Biggan_
Åh, så vackra bilder! wub.gif
Har du en stor surjordsrabatt Stennie?
Mina rosa och röda trädpioner är slut för denna gången sad.gif , men jag går och väntar på att min gulorange trädpion skall slå ut snart! yes.gif
Biggan_
...några till!

[attachment=3255:008.jpg] [attachment=3256:007b.jpg]

[attachment=3257:041.jpg] [attachment=3258:011a.jpg]

[attachment=3259:052.jpg] [attachment=3260:039.jpg]
MrsMP
Några bilder ur trädgården idag...ursäktar på förhand för kvaliteten och skärpan på en del..är ingen expert direkt... rolleyes.gif
[attachment=3268:VITHÄCKBLOMMA.jpg]
Vår vildvuxna häck blommar...har som vanligt ingen aning om vad det är, men jag tycker blommorna är vackra.
[attachment=3269:GULASOLAR.jpg]
Lyser upp så fint...
[attachment=3270:GULMARKTÄCKARE.jpg]
Dessa sprider sig överallt...fina blommor som lyser upp mellan gångplattorna..
[attachment=3271:VITAHÄNGANDE.jpg]
[attachment=3272:FÖRGÄTMIGEJ.jpg]
Jag älskar förgätmigej..har vita och rosa också i trädgården..
[attachment=3274:SYREN.jpg]
Doften är bedövande just nu...
[attachment=3275:LÖJTNANTSHJÄRTA.jpg]
[attachment=3276:VITHÄCK2.jpg]
Häck nr två med vita blommor...någon som vet vad det är?
[attachment=3277:VITDENBLÅDÖRREN.jpg]
Fint välkomnande vid entredörren...
[attachment=3278:RODODENDRON.jpg]
Så här långt har vår rododendron kommit...
[attachment=3279:BLODHÄGG.jpg]
Blodhäggen...
renate
[attachment=3284:Pionrabatt_igen.JPG]
Här kommer min pionrabatt igen.
[attachment=3285:Paenoni_Veitchii.JPG]
Rosenpion i närbild.
De andra bilderna har jag inte redigerat så de kommer i morgon.
Biggan_
Vilken pampig pionrabatt du har Renate! tummenupp.gif
Mrs MP, du får gärna lägga in bild på de rosa förgätmigejen, inte så ofta man ser rosa förgätmigej!
n00b
Tolvgudablomma

Tusensköna

Mossflox

Rhododendron

renate
Nu är det aklejornas tur,de dansar som balettdansöser i trädgården,lite lättvindiga är de,man vat aldrig hur de ser ut i år,men en del håller färgen.För 2 år sedan reducerade jag mina aklejor drastiskt för de vanliga blåa hade invaderat en hel rabatt,nu får de inte frösår sig hur som helst,men visst är de vackra.
[attachment=3354:Akleja_m...ttkjolar.JPG] [attachment=3355:Gammalda...a_akleja.JPG]

[attachment=3356:Akleja.JPG] [attachment=3357:Modell_balettkjol1.JPG]

[attachment=3359:Mörkviolett_akleja.JPG]

Tyvärr fångade min kamera inte den mörkvioletta färgen,de är mycket mörkare i verkligheten.
jakob
Tog en runda med kameran
mina krukor i år [attachment=3399:ricin_pe...goner_mm.JPG][attachment=3397:mina_krukor_29_maj.JPG
][attachment=3398:pion_köp...__28_maj.JPG] en ny pion inhandlad då vi var på odlaträff
Min klematis oh vad den e fin
[attachment=3395:klematis_28_maj.JPG][attachment=3394:klematis_1.jpg]
en favorit att äta, och sätta in ibland ros i bukett
[attachment=3391:Björnrot_29_maj.jpg]

Strandiris eller vad de nu heter?
.[attachment=3389:iris.JPG]
[attachment=3390:allium_l...lgien_06.jpg][attachment=3392:Boll_lök...n_28_maj.JP
G]min bolllök ivory queen, den lilla vita är ng slags allium , vet ej namnet,, men de blir rätt fina
[attachment=3393:kan_det_...nungslök.jpg] oj den ska roteras men det kunde jag ej hmmr thumbdown.gif Någon som vet vad den heter,
[attachment=3396:lilje_bagge_maj_07.jpg] är detta en sk liljebagge?
rörig rabatt, här fyller jag på hej vilt,, då jag inte vet vart de ska stå får de bo här ett tag
[attachment=3400:rabatten..._garaget.JPG]
[attachment=3401:tobak_limegrön.JPG]visst är färgen mysig.

ja det var lite ifrån mej
Biggan_
Tog mej friheten att rotera din bild! Det är honungslök du har, jättesöta blommor!
[attachment=3403:post_937...17_thumb.jpg]
...och visst är det en liljebagge. Jag kan inte se vad det är som går att äta, eller är jag dum i huvet? unsure.gif
Betty
Verkligen fina sommarbilder allihop, här kommer några vårbilder från Luleå, fotade idag.

[attachment=3404:Blodört.jpg]
Blodört

[attachment=3405:Helleborus_på_G.jpg]
Helleborus på G

[attachment=3406:kirskål.jpg]
Och så min varigerade kirskål - ogräs enligt skylten... whist.gif
Biggan_
Jo du Betty, sådana skyltar hade jag behövt massor så man hade haft ordning på ogräset! giggle.gif
Så här såg min honungslök ut idag
[attachment=3410:037.jpg]
Elisabeth P
Så fina blommor ni har. Än har jag inte så mycket som blommar, men jag tog en lite runda och fotade följande.
Akleja
[attachment=3429:kmaj_2007_079.JPG]
Lötnantshjärta
[attachment=3430:kmaj_2007_075.JPG]
Alunrot
[attachment=3431:kmaj_2007_081.JPG]
mossflox med en vit kompis
[attachment=3432:kmaj_2007_080.JPG]
klematis
[attachment=3433:kmaj_2007_074.JPG]
Lewisia men en vacker kompis
[attachment=3434:kmaj_2007_082.JPG]
MrsMP
CITAT (Biggan_ @ 28-05-2007, 11:48) *
Vilken pampig pionrabatt du har Renate! tummenupp.gif
Mrs MP, du får gärna lägga in bild på de rosa förgätmigejen, inte så ofta man ser rosa förgätmigej!

Tog bilder på Rosa och Vit förgätmigej idag...beklagar kvaliteten..det blir aldrig som jag tänkt när jag väl redigerar...

[attachment=3437:rosaförgät.jpg]

[attachment=3438:vitförgät.jpg]
Halli
Hej Biggan!

Vilka fantastiska bilder! Får jag komma och titta i din trädgård någon gång? Jag är lite nyfiken på din slänt också.... happy.gif Jag undrar vad det är på den andra bilden i det första inlägget? Är det en klematis? Jag har sett den i några trädgårdar och den är helt fantastisk!
jakob
smiley_small_hug.gif oh jag njuter av alla bilder,, tror att några av er skulle kunna arbeta som proffsig fotograf,, de är så läckra bilder.

Tack Biggan ,,honungslök,, just idag har min ömsat skinn,, såg ut som ett ormskinn,, jag och granfrun har gått här i spänd förväntan,, en honungslök blev det,, giggle.gif

Jo på mina bilder så kan man äta Björnrot det är en gammal kryddväxt klippes över sallad,bladen, typ dill, gräslök, god i filsås,[attachment=3447:Björnrot_29_maj.jpg]

jaha liljebagge var det på mina kungsängsliljors frökapslar,, jag plockade två sedan hittade jag inte fler får väl kolla noga

tänk vad jag lär mig av er tack!
mvh Jakob
ps ,Biggan hur gjordem du när du roterade bilden? ds.
catlady
Så mycket fint att titta på! Måste också ge mig ut med kameran i rabatterna!
Jag väntar med spänning på att mina pioner ska slå ut. Har en stor buske med massor av mörkcerisa knoppar, men tyvärr ingen bild än. Här kommer salvia och allium så länge.
[attachment=3452:IMG_1367.jpg][attachment=3453:IMG_1368.jpg]
pusillus
Inspirerad tog jag mig en eftermiddagstur med kameran idag zon3
Allium får besök
[attachment=3462:allium.JPG]
Här är mina första små meconopsis plantor,ta i trä men dom lever ännu.
[attachment=3463:blå_smått.JPG]
Fint med droppar i sedumväxterna
[attachment=3465:droppen.JPG]
Gulltörel, glöm ej förstora bilden, de är så fina i närbild.
[attachment=3466:Gulltörel.JPG]
Kobrakallan
[attachment=3467:kalla.JPG]
man skulle kunna tro att detta är en ros...
[attachment=3468:knoppen.JPG]
Har för mig de heter roskrage men är osäker
[attachment=3469:krage.JPG]
Här ser man vem som är kung i trädgården nu, han vann tillslut ändå sad.gif
[attachment=3470:liljebaggen.JPG]
En frösådd lupin som skulle blivit mörkröd, men ganska fin ändå.
[attachment=3471:lupin.JPG]

[attachment=3472:Multiplex.JPG]
[attachment=3473:rams.JPG]
Så här kvälltrött blir man av att hänga med mamma på trädgårds o foto jobb hela dagen!
[attachment=3474:T__sover.JPG]

pusillus
Här kommer bilder som inte fick plats
Baggen måste också ses i storformat för att hans malliga min ska komma till sin rätt.
[attachment=3475:liljebaggen.JPG]
[attachment=3476:lupin.JPG]
Rosenpionen som fick sina två första blommor i år.
[attachment=3477:rosenpion.JPG]
renate
Idag tog jag de sista majbilderna i trädgården.
[attachment=3510:Blå_berg..._närbild.JPG] [attachment=3514:En_del_a...ädgården.JPG]

[attachment=3511:Iris_Germanica.JPG] [attachment=3512:PICT0012.JPG]

[attachment=3513:Nunneört..._Bernt_N.JPG]
Biggan_
Så vackra bilder och så många fina blommor, jätteroligt att ni delar med er av er trädgårdsprakt! Jag tycker att vi fortsätter hela sommaren och hösten att lägga in bilder efterhand som det blommar. Dels är det en uppdatering på när olika växter blommar i landet och man kan få lite tips och idéer om växter som kan passa i den egna trädgården, eller så kan man bara sitta här och dregla om man vill! yes.gif

CITAT (MrsMP @ 30-05-2007, 11:39) *
Tog bilder på Rosa och Vit förgätmigej idag...beklagar kvaliteten..det blir aldrig som jag tänkt när jag väl redigerar...

[attachment=3437:rosaförgät.jpg]

[attachment=3438:vitförgät.jpg]

Dom är väldigt söta alla färgerna! wub.gif
Själv har jag ett barndomsminne från min gammelfarmors trädgård där hon hade en hörna full med blå förgätmigej. wub.gif

CITAT (Halli @ 30-05-2007, 12:35) *
Hej Biggan!

Vilka fantastiska bilder! Får jag komma och titta i din trädgård någon gång? Jag är lite nyfiken på din slänt också.... happy.gif Jag undrar vad det är på den andra bilden i det första inlägget? Är det en klematis? Jag har sett den i några trädgårdar och den är helt fantastisk!

Clematis Montana tror jag den heter, enormt rikblommig. Du har förresten fått ett PM.
Biggan_
CITAT (jakob @ 30-05-2007, 18:42) *
smiley_small_hug.gif oh jag njuter av alla bilder,, tror att några av er skulle kunna arbeta som proffsig fotograf,, de är så läckra bilder.

Tack Biggan ,,honungslök,, just idag har min ömsat skinn,, såg ut som ett ormskinn,, jag och granfrun har gått här i spänd förväntan,, en honungslök blev det,, giggle.gif

Jo på mina bilder så kan man äta Björnrot det är en gammal kryddväxt klippes över sallad,bladen, typ dill, gräslök, god i filsås,[attachment=3447:Björnrot_29_maj.jpg]

jaha liljebagge var det på mina kungsängsliljors frökapslar,, jag plockade två sedan hittade jag inte fler får väl kolla noga

tänk vad jag lär mig av er tack!
mvh Jakob
ps ,Biggan hur gjordem du när du roterade bilden? ds.

Björnroten visste jag inget om, men nu vet jag tummenupp.gif
Ang. den roterade bilden, jag var så fräck att jag sparade ner bilden på min hårddisk, öppnade den i Paint och roterade den, sparade sedan om den och laddade upp den här igen! Hokus, pokus! laugh.gif

CITAT (catlady @ 30-05-2007, 20:59) *
Så mycket fint att titta på! Måste också ge mig ut med kameran i rabatterna!
Jag väntar med spänning på att mina pioner ska slå ut. Har en stor buske med massor av mörkcerisa knoppar, men tyvärr ingen bild än. Här kommer salvia och allium så länge.
[attachment=3452:IMG_1367.jpg][attachment=3453:IMG_1368.jpg]

Den som väntar på nåt fint, väntar aldrig för länge! biggrin.gif Kommer kanske bild senare?
Biggan_
CITAT (pusillus @ 30-05-2007, 22:50) *
man skulle kunna tro att detta är en ros...
[attachment=3468:knoppen.JPG]
Har för mig de heter roskrage men är osäker

Så här kvälltrött blir man av att hänga med mamma på trädgårds o foto jobb hela dagen!
[attachment=3474:T__sover.JPG]

Den där roskragen var ju väldigt söt, har jag nog inte sett innan.
Så där kvällstrött ser jag också ut efter en dag i trädgården! yes.gif

CITAT (pusillus @ 30-05-2007, 22:56) *
Baggen måste också ses i storformat för att hans malliga min ska komma till sin rätt.
[attachment=3475:liljebaggen.JPG]

Jättefin bild på baggen! bravo.gif
Men vad är det för blomma? En julros eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon