Full version: Ananas comosus
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
WingDing
Nu slänger jag mig in i frågandet.

Hur stor ca då blir en ananasplanta/växt & samma för en "Mini" ananas ?

Vill just veta så man får plats med den i mina ynka 56kvm

Mvh Fredrik
Kee
Jag har femtiofyra kvadrat och gott om plats för en ananas och ett trettiotal andra inomhusväxter så det ska inte vara ngt problem för dig!
clivia
CITAT (WingDing @ 05-08-2008, 18:25) *
Nu slänger jag mig in i frågandet.

Hur stor ca då blir en ananasplanta/växt & samma för en "Mini" ananas ?

Vill just veta så man får plats med den i mina ynka 56kvm

Mvh Fredrik

Om du menar den miniananasen som man säljer i affären är den inte så pass mindre än vanligt ananas enligt mig, den har bara mindre frukt...Hos mig finns två exemplar, av dem en ett år gammal men den är lite efter för att jag har övervattnat honom på vintern...Du kan se den bakom pinnen placerad i en större kruka tillsammans med andra blommor på en liten bord bredvid västfönstret i min lägenhet...

[attachment=22389:minianan...ust_2008.jpg]

Snart två år gammal miniananas på bilden kan du se hos Dimlite...

MVH/clivia
februaribarn

Oh, ingen kan vara stoltare än jag, efter några misslyckade försök så har jag nu en ananasrosett som har rotat sig smile.gif den har fått stå ute lite, varma, soliga dagar och verkar trivas bra med livet smile.gif Hur ska jag behandla de nu? Näring? Hur mycket vill den ha att dricka?
clivia
CITAT (februaribarn @ 14-08-2008, 12:35) *
Oh, ingen kan vara stoltare än jag, efter några misslyckade försök så har jag nu en ananasrosett som har rotat sig smile.gif den har fått stå ute lite, varma, soliga dagar och verkar trivas bra med livet smile.gif Hur ska jag behandla de nu? Näring? Hur mycket vill den ha att dricka?

Grattis, februaribarn!!!! bravo.gif bravo.gif

Hitta soligaste plats inne och vattna sparsamt, jorden måste torka nästan helt mellan vattningarna...Rör inte mycket på den...

Lycka till!! blomma.gif

MVH/clivia
clivia
Lite bilder på mina ananasplantor så här året, för dem som är intresserade yes.gif

ananas med tre rosetter, august 2008:
[attachment=22782:ananas_m...ust_2008.jpg]

Mina ananasplantor ett och tvååriga:
[attachment=22783:Mina_ana...ust_2008.jpg]

tre pyttesmå ananaser:
[attachment=22784:tre_små_...ust_2008.jpg]

de två guatemalaser, august 2008
[attachment=22785:2_guatem...ust_2008.jpg]

Hoppas att det går bra med era plantor...

blomma.gif

MVH/clivia

Kee
Det går alldeles utmärkt med min planta och det glädjer mig att det går bra för dig också Clivia! Kom att tänka på en sak dock. Med tanke på olika rosetters benägenhet att kunna rota sig när man skurit av dem från en frukt, borde inte den nya rosettten som bildas ovanpå plantans frukt, ha ungefär samma benägenhet att rota sig som moderplantan? Jag menar det är ju ändå sticklingar och de borde ju ha samma genupsättning, eller?

Ur ett längre persepektiv tänker jag nog ta till vara på den nya rosetten som bildas ur frukten från denna planta för att få en planta till och samtidigt testa detta! Hur ovetenskapligt det än må bli med ett enda försök. smile.gif
clivia
CITAT (Kee @ 19-08-2008, 11:15) *
Det går alldeles utmärkt med min planta och det glädjer mig att det går bra för dig också Clivia! Kom att tänka på en sak dock. Med tanke på olika rosetters benägenhet att kunna rota sig när man skurit av dem från en frukt, borde inte den nya rosettten som bildas ovanpå plantans frukt, ha ungefär samma benägenhet att rota sig som moderplantan? Jag menar det är ju ändå sticklingar och de borde ju ha samma genupsättning, eller?

Ur ett längre persepektiv tänker jag nog ta till vara på den nya rosetten som bildas ur frukten från denna planta för att få en planta till och samtidigt testa detta! Hur ovetenskapligt det än må bli med ett enda försök. smile.gif

Tack, Kee... rose.gif

Det går bättre för den nya rosetten för att du kan sätta den i jorden omedelbart när du skördat din ananas...man kan säga ungefär en halvårs försprång...ja, om det inte sker någon mutation på vägen borde de ha samma genusupsättning enligt mig...men jag är ingen expert, tro inte på mig shy.gif Det är bara en lekmans tankar...Jag måste säga att alla mina försök är oveteskapliga några till och med galna... naughty.gif flirting.gif
Nu (lite OT men ändå mycket intressant för mig) tex försöker jag förstå hur kan en hoyasticklig få rötter vänd uppochner i krukan och till och med börja växa...Kan någon hjälpa mig och förklara?

Hoya sticklingen vänd uppochner har fått rötter och börjat växa:

[attachment=22958:sticklin...ust_2008.jpg][attachment=22960:uppochne...ust_2008.
jpg]

En hoyastickling som växer rätt:

[attachment=22959:sticklin...ust_2008.jpg]

MVH/clivia
WingDing
Jao då blir det bara att åka iväg å handla en lr 2 *stora* ananaser med ....

Bara lite avis på din odling clivia bara lite grann.... hihihihi

Mvh Fredrik
clivia
CITAT (WingDing @ 19-08-2008, 22:14) *
Jao då blir det bara att åka iväg å handla en lr 2 *stora* ananaser med ....

Bara lite avis på din odling clivia bara lite grann.... hihihihi

Mvh Fredrik

En stor ananas har jag hittat för dig, jag är generös... flirting.gif naughty.gif whist.gif cool.gif

[attachment=23153:en_stor_ananas.....jpg]

blomma.gif

MVH/clivia

WingDing
HAHAHAHA Nice !!!
clivia
För dem som är intresserade....
Den här ananasen åt vi upp förra året i augusti:

[attachment=23273:ananasfr...ust_2007.jpg]

och så här har dennes rosett vuxit upp sedan dess (den tredje krukan från vänster). Den andra stora ananasplantan är ungefär ett halvår äldre...

[attachment=23275:ananaspl...7.8.2008.jpg]

Önskar lycka till alla som försöker...

smiley_small_hug.gif

MVH/clivia

blomkronan
Läste den här tråden för några dagar sedan och fick lov att gå till affären och köpa två ananaser, satte dom i vatten i går, nu väntar jag med spänning på att dom ska få rötter så jag kan plantera.
Visst kan man ha ananas utomhus på sommaren??? dom tål väll svensk sommar med regn och stormar giggle.gif
Kee
Det är kul med ananasen som rumsväxt. Både för att folk blir väldigt impade när man berättar att det är en ananas, och för att det är en snygg växt! Jag menar, kan man ha Yucca eller Dracena hemma kan man ju lika gärna ha en Ananas!
clivia
20.7.2008 postade jag några bilder hur två skadade ananasrosetter hade utveklats...
Liten uppdatering...

1. den skadade ananasrosetten i mitten växer utan problem och har tillochmed skjutit en liten rosett till:

[attachment=23284:ananasro...7.8.2008.jpg][attachment=23286:ananasro...7.8.2008.
jpg]

2. den andra skadade ananasrosetten har två fina skott:

[attachment=23283:den_andr...7.8.2008.jpg][attachment=23285:två_nya_...7.8.2008.
jpg]

en gång till..., det är tålamod som behövs, jag har en känsla att växten prövar först om vi förtjänar hennes närvarande... shy.gif flirting.gif

blomma.gif

MVH/clivia
Sussie F-Flower
Hej på Er!
Nu är jag här igen! Var ett tag sedan sist...

Clivia:
Jag har lite funderingar ang de tre ananaserna (!?) som jag satt den 17/6.
Alla är fortfarande gröna med lite bruna bladspetsar... Kul, ef.s. det är mina första!
Två av dom växer. Den minsta med "riktiga" blad. Den större har skjutit upp samma blad som jag rivit bort för att dom var ruttna. (låter kryptiskt)
Den tredje är grön på bladen men inget nytt blad har kommit. Ser inte heller att ngn ny rosett är på gång men -det kanske beror på att det har varit för kallt för den?

Alla har stått ute sedan dom blev planterade men nu är det väl dags att ta in dom för det är bara 2-3 grader nu på nätterna.

Kan jag räkna med att alla kommer att överleva ef.s. dom alla är gröna?
Jag tänkte att jag tar upp dom till mitt sovrum med söderfönster. Måste väl vara OK?

Håller du på att "laborera" med Hoyasticklingar eller vad gör du? Har du satt fel eller gjort med flit?
Ska man plantera sticklingen uppochned för att den ska växa rätt, eller?
Nyfiken då min kompis vill ha stickling från min hoya men jag vet inte hur/var man tar? Tänka på?

Hoppas allt går bra för Er andra också med era ananaser! (låter dumt, vad heter ananas i plural?)

kompiskram.gif
clivia
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-09-2008, 15:23) *
Hej på Er!
Nu är jag här igen! Var ett tag sedan sist...

Clivia:
Jag har lite funderingar ang de tre ananaserna (!?) som jag satt den 17/6.
Alla är fortfarande gröna med lite bruna bladspetsar... Kul, ef.s. det är mina första!
Två av dom växer. Den minsta med "riktiga" blad. Den större har skjutit upp samma blad som jag rivit bort för att dom var ruttna. (låter kryptiskt)
Den tredje är grön på bladen men inget nytt blad har kommit. Ser inte heller att ngn ny rosett är på gång men -det kanske beror på att det har varit för kallt för den?

Alla har stått ute sedan dom blev planterade men nu är det väl dags att ta in dom för det är bara 2-3 grader nu på nätterna.

Kan jag räkna med att alla kommer att överleva ef.s. dom alla är gröna?
Jag tänkte att jag tar upp dom till mitt sovrum med söderfönster. Måste väl vara OK?

Håller du på att "laborera" med Hoyasticklingar eller vad gör du? Har du satt fel eller gjort med flit?
Ska man plantera sticklingen uppochned för att den ska växa rätt, eller?
Nyfiken då min kompis vill ha stickling från min hoya men jag vet inte hur/var man tar? Tänka på?

Hoppas allt går bra för Er andra också med era ananaser! (låter dumt, vad heter ananas i plural?)

kompiskram.gif

Dina ananaser saknar värme...Sovrum med söderfönster låter utmärkt för dem. Bladen hos dina ananaser börjar bli lite gula på grund av lägre temperatur, de gillar inte stora skiftningar... därmed inte sagt att de inte tål dem men de växer sämre. Alla dina ananaser kommer att överleva om du inte övervattnar dem yes.gif Vattna bara när jorden är torr, inte bara på ytan...Ja har råkat övervattna några gånger i den här övergångsperioden, ananaser svarar med bruna spetsar och om du förtsätter ruttnar mitten av rosetten...jag tror att om du tar alla tre in, placerar i ditt sovrum, ger de lite tid att anpassa sig utan att röra på dem (som jag har gjort i början shy.gif ) kommer de att växa lite till tills vinter kommer.... yes.gif

jaha, mina hoya sticklingar... När du tar stickligar från hoya är det ibland svårt att bestämma vilken riktning är rätt om du inte kommer ihåg hur du klippt den...Just denna stickling råkade hamna i vatten på fel sida men trots detta har den gjort rötter, samma försök hos passiflora slutade fatalt...jag förstår fortfarande inte hur den kan växa... du kan se på bilden att den försökte göra kallus på uppsidan men ändå gjorde den rötterna på nersidan...
I alla fall det är inte svårt att rota de här Hoya (macgilivrayii) sticklingar... yes.gif ...andra har jag inte försökt...

Mina små ananaser är placerade i sovrummet på västsidan (söderfönster är upptagen med stora):

[attachment=24014:små_anan...ept.2008.jpg]

blomma.gif

MVH/clivia
Sussie F-Flower
Tack så väldigt mycket för dina fina tips!
Nu har jag tagit in dom för vintern!!!

kompiskram.gif
blomkronan
Hej allihop
Jag blev biten av denna tråd för en tid sedan och köpte två annanaser.. skar bort all frukt och satte i en glas med vatten. Dom ruttna...
Tänkte köpa nya annanaser och undrar nu hur ska jag göra är det bättre och sätta dom direkt i jorden ????

/Mari
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 11-09-2008, 21:52) *
Hej allihop
Jag blev biten av denna tråd för en tid sedan och köpte två annanaser.. skar bort all frukt och satte i en glas med vatten. Dom ruttna...
Tänkte köpa nya annanaser och undrar nu hur ska jag göra är det bättre och sätta dom direkt i jorden ????

/Mari

Hej Mari!
Vi blir visst fast för samma växter vi...! laugh.gif

Läs mina frågor på sidan 4 i den här tråden.
Jag gjorde precis som jag fick tips av Clivia, och ännu så länge så lever ju alla tre, fortfarande.

Jag planterade tillsammans med mina tre systerdöttrar som sov hos mig den helgen, och ananaserna är döpta efter dessa tre tjejer...
Dom fick plantera var sin, i jord som jag blandat till "á la Clivia"...
Mina första, också.... wub.gif
Nu ska jag hoppas att det kommer lite nya blad också!

kompiskram.gif
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-09-2008, 22:31) *
Hej Mari!
Vi blir visst fast för samma växter vi...! laugh.gif

kompiskram.gif

giggle.gif Ja...

Jag ska köpa nya annanaser i morgon och följa era råd nu ska jag banemej fixa det!
tack för tipset Sussie F-Flower

När man ser hur andra har lyckats med denna växt OCH fått frukt sick.gif Avundsjuk!!! Måste HA!!
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 11-09-2008, 23:45) *
giggle.gif Ja...

När man ser hur andra har lyckats med denna växt OCH fått frukt sick.gif Avundsjuk!!! Måste HA!!

Ja, det är preciiis så det är!!!!!!! Exakt!!!!!!!!!!

flirting.gif yahoo.gif laugh.gif
clivia
Ja, mina damer, that`s the spirit!!!!! yahoo.gif bravo.gif yahoo.gif bravo.gif yes.gif flirting.gif

Ananaser 13.9.2008

[attachment=24164:ananaser...3.9.2008.jpg]

kompiskram.gif

MVH/clivia

Sussie F-Flower
CITAT (clivia @ 14-09-2008, 11:19) *
Ja, mina damer, that`s the spirit!!!!! yahoo.gif bravo.gif yahoo.gif bravo.gif yes.gif flirting.gif

Ananaser 13.9.2008

[attachment=24164:ananaser...3.9.2008.jpg]

kompiskram.gif

MVH/clivia

Nämen, vad tjusigt!!!! tummenupp.gif

Vad är det för något som blommar i framkanten? Vacker!
clivia
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-09-2008, 11:34) *
Nämen, vad tjusigt!!!! tummenupp.gif

Vad är det för något som blommar i framkanten? Vacker!

Tack thanks.gif , Sussie F-Flower,...

du säkert känner till den blommande växten.... flirting.gif yes.gif

Fuchsia ´Koralle`heter den
[attachment=24169:Fuchsia_...ept.2008.jpg]

rose.gif

MVH/clivia

Sussie F-Flower
CITAT (clivia @ 14-09-2008, 15:06) *
Tack thanks.gif , Sussie F-Flower,...

du säkert känner till den blommande växten.... flirting.gif yes.gif

Fuchsia ´Koralle`heter den
[attachment=24169:Fuchsia_...ept.2008.jpg]

rose.gif

MVH/clivia

Jahaa, var det en fuchsia... laugh.gif Ja, jag ser ju det nu, på närbilden...
Tyckte blommorna var så långa så jag tänkte att det kanske var någon "ampelfacklasläkting"...?

Ja, där ser man... Den var väldigt fin i alla fall!!! yes.gif
blomkronan
CITAT (clivia @ 14-09-2008, 11:19) *

NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ..........det var inte snällt sick.gif sick.gif sick.gif
inte nog med alla fina anannaser, en otroligt fin Fuchsia OCH en banan planta!!

Men jag är glad för din skull, men mycke grön avis... VAD GÖR JAG FÖR FEL -cry-.gif
Som min jag alltid säger... ingenting är omöjligt det omöjliga tar bara lääääääääääääängre tid.

smiley_small_hug.gif //Mari
clivia
CITAT (blomkronan @ 14-09-2008, 18:26) *
NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ..........det var inte snällt sick.gif sick.gif sick.gif
inte nog med alla fina anannaser, en otroligt fin Fuchsia OCH en banan planta!!

Men jag är glad för din skull, men mycke grön avis... VAD GÖR JAG FÖR FEL -cry-.gif
Som min jag alltid säger... ingenting är omöjligt det omöjliga tar bara lääääääääääääängre tid.

smiley_small_hug.gif //Mari

Precis...ingenting är omöjligt det omöjliga tar bara lääääääääääääääääääääääääääängre tid biggrin.gif

Nääääästa steg... flirting.gif whistling.gif (inte min bild)

[attachment=24235:pineapple_twins.jpg]

kompiskram.gif

MVH/clivia
blomkronan
CITAT (clivia @ 15-09-2008, 15:22) *
Precis...ingenting är omöjligt det omöjliga tar bara lääääääääääääääääääääääääääängre tid biggrin.gif

Nääääästa steg... flirting.gif whistling.gif (inte min bild)

[attachment=24235:pineapple_twins.jpg]
kompiskram.gif

MVH/clivia

coolgleam.gif
Suz
Jag är så glad bravo.gif
Idag såg jag att det är nya blad på gång inuti rosetten på min lilla ananas yahoo.gif
Men sicken tid den har tagit på sig!! Men som Clivia säger...tålamod lönar sig!!!
clivia
CITAT (Suz @ 19-09-2008, 14:37) *
Jag är så glad bravo.gif
Idag såg jag att det är nya blad på gång inuti rosetten på min lilla ananas yahoo.gif
Men sicken tid den har tagit på sig!! Men som Clivia säger...tålamod lönar sig!!!

Grattis, Suz!!!! tummenupp.gif

Oroa dig inte, den kommer att växa, den lilla naughty.gif ... flirting.gif

Idag har vi omplanterat en av våra "bebisplantor" till en större kruka... sweatingbullets.gif w00t.gif

[attachment=24838:ananaspl...ept.2008.jpg][attachment=24841:ananaspl...._2008_3.
jpg]

Kanske kommer den att blomma redan i januari...ja, vi får väl se...

Lycka till i förtsättningen!!!

blomma.gif

MVH/clivia
Kee
Okej, dags för update. Såhär såg plantan ut den 27 juli:

Och såhär ser den ut idag:

Verkar trivas och är på väg att bli en praktfull växt!
clivia
CITAT (Kee @ 02-11-2008, 21:41) *
Okej, dags för update. Såhär såg plantan ut den 27 juli:

Och såhär ser den ut idag:

Verkar trivas och är på väg att bli en praktfull växt!

Ja, Kee, den verkar trivas... tummenupp.gif bravo.gif nu gäller det att klara vintern...

Jag håller tummarna... yes.gif

Ska fota mina imorgon, ojdå, idag nu är jag trött...

MVH/clivia

clivia
här finns de lovade bilderna...

Ananasplantor i novembersolen idag...

[attachment=26816:ananaspl...nov.2008.jpg][attachment=26818:ananaspl...nov.2008.
jpg]

en bild till...

[attachment=26819:ananaspl...nov.2008.jpg]

MVH/clivia

JacobVF
Hej!
Kom precis hem från Thiland där jag fick med mig en ananas som jag plockade från en planta på en odling. Tänkte att det borde vara en bra ananas att odla på. Inte bästa tiden på året, men ska göra ett försök. Tack för alla tips här på forumet och jättefina bilder + tips clivia!
/Jacob
blomkronan
CITAT (JacobVF @ 06-01-2009, 12:18) *
Hej!
Kom precis hem från Thiland där jag fick med mig en ananas som jag plockade från en planta på en odling. Tänkte att det borde vara en bra ananas att odla på. Inte bästa tiden på året, men ska göra ett försök. Tack för alla tips här på forumet och jättefina bilder + tips clivia!
/Jacob

OJ, fick du med dig en HEL ananas, vad sa dom i tullen om det???? får man ta med sig frukter hem???? jag åker om 9 timmar.... till thailand yahoo.gif
Berätta vad mera fick du med dig??

Edit: såg att du var ny medlem... smile.gif välkommen till odla...
djur7
Oj, vilken underbar tråd om ananas, nu blir jag inspirerad att försöka jag också, jag skall köpa när jag far tillaffären, jag skriver mera då.
Tack Clivia och alla andra som skrivit här och gett mig inspiration.
JacobVF
CITAT (blomkronan @ 06-01-2009, 12:23) *
OJ, fick du med dig en HEL ananas, vad sa dom i tullen om det???? får man ta med sig frukter hem???? jag åker om 9 timmar.... till thailand yahoo.gif
Berätta vad mera fick du med dig??

Edit: såg att du var ny medlem... smile.gif välkommen till odla...

Nja... Kankse inte var helt rätt att ta med sig den, hade inte hjärta att slänga den när jag plockat den själv. Brukar alltid ta med mig frön från växter när jag resar. Tog med mig lite frön från någon typ av fikonpalm nu. Lägger in en bild på ananasen här. Nu är den sprayad med starkt insektsmedel från Australien och satt för att rota sig i ett glas vatten. Får lägga in fler bilder sen smile.gif
Tack för välkomnandet smile.gif
idunno
satte mina för några månader sedan, en ser riktigt pigg ut, tror den är lite större än vad den var innan, men lite osäker.
totalt tre vanliga, och en miniananas (svindyr förövrigt, med mina mått mätta! dubbelt så mycket för den lilla som för en dubbelt så står? smile.gif)

hur som, iom att jag bara lyft på en kruka och sett rötter komma ut ur hålen.
sålänge alla blad, efter ett antal månader, fortfarande är gröna, kan jag anta att den rotat sig bra och mår hyfsat? smile.gif

när kan jag vänta mig att något händer?
blir det något bredvid, som jag såg ngn bild, eller nya blad i mitten?
när sommaren närmar sig, vill dessa ut på min inglasade balkong som har massa sol och kommer bli snorvarm under sommartiden?
hur tidigt vill dessa ut?

hur som, roliga växter.
alla som är här kommenterar att det står massa ananaser smile.gif

edit; i skrivande stund kom jag fram till att det var 5 stycken.
några tips på vad jag ska göra med, kanske ser ni direkt några defekter som jag kan slänga ut? smile.gif
nelly.trott
CITAT (clivia @ 03-11-2008, 11:06) *
här finns de lovade bilderna...

Ananasplantor i novembersolen idag...

[attachment=26816:ananaspl...nov.2008.jpg][attachment=26818:ananaspl...nov.2008.
jpg]

en bild till...

[attachment=26819:ananaspl...nov.2008.jpg]
MVH/clivia

Fantastiska plantor !!!! Verkligen !
JacobVF
Råkade lägga ett nytt inlägg i en ny tråd..
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...id=972351&#
clivia
CITAT (JacobVF @ 07-02-2009, 12:35) *
Råkade lägga ett nytt inlägg i en ny tråd..
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...id=972351&#

välkommen hit, JacobVF.... blomma.gif

Ja din ananas börjar skjuta rötter...men nu vänta med vatten tills jorden är torr, den är mycket känslig, jag själv kanske skulle vänta med planteringen tills vårsolen tittar genom fönstret. Mina ananaser sätter jag i jorden när rötterna är tillräckligt stora (om jag rotar dem i vatten förstås) men du kan lyckas också om du inte övervattnar den, den ruttnar mycket, mycket lätt...utan att du ens har chans att rädda den...En av mina gick bort efter omplanteringen i höstas, då vet jag nu att jag aldrig kommer att omplantera mina ananaser...tills solen inte är tillräckligt stark att väcka dem till livet igen...De växer nu men mycket långsamt om jag jämför det med sommarperioden...

Här är en som jag väntar med att plantera i jorden:

[attachment=30472:ananas_m...6.2.2009.jpg][attachment=30475:ananasr_...6.2.2009.
jpg]

I köket finns lite större exemplar som väntar på omplantering:

[attachment=30473:ananas_i...6.2.2009.jpg]

De här miniananasplantor är i jorden från början (28.9.2008):

[attachment=30477:minianan...6.2.2009.jpg]

Experiment med ananasfrön (tålamod, det dröjer nästan tre månader), de ska också i jorden (mars, april)

[attachment=30474:ananas_f...6.2.2009.jpg]

Ja, det är inte alla som jag har, men de andra ananasplantorna är fotade lite högre upp och de har inte ändrat sig mycket...

Hoppas att bilderna hjälper dig lite i din odling...

Jag håller tummarna att din ananasplanta vänjer sig vid jorden snart och börjar växa snabbt...Lycka till!!!

rose.gif

MVH/clivia

clivia
CITAT (nelly.trott @ 19-01-2009, 23:04) *
Fantastiska plantor !!!! Verkligen !

Tack, nelly.trott.... blush.gif

MVH/clivia
clivia
CITAT (idunno @ 18-01-2009, 20:18) *
satte mina för några månader sedan, en ser riktigt pigg ut, tror den är lite större än vad den var innan, men lite osäker.
totalt tre vanliga, och en miniananas (svindyr förövrigt, med mina mått mätta! dubbelt så mycket för den lilla som för en dubbelt så står? smile.gif)

hur som, iom att jag bara lyft på en kruka och sett rötter komma ut ur hålen.
sålänge alla blad, efter ett antal månader, fortfarande är gröna, kan jag anta att den rotat sig bra och mår hyfsat? smile.gif

när kan jag vänta mig att något händer?
blir det något bredvid, som jag såg ngn bild, eller nya blad i mitten?
när sommaren närmar sig, vill dessa ut på min inglasade balkong som har massa sol och kommer bli snorvarm under sommartiden?
hur tidigt vill dessa ut?

hur som, roliga växter.
alla som är här kommenterar att det står massa ananaser smile.gif

edit; i skrivande stund kom jag fram till att det var 5 stycken.
några tips på vad jag ska göra med, kanske ser ni direkt några defekter som jag kan slänga ut? smile.gif

Välkommen hit, idunno.... rose.gif

Du har en fin "ananasplantage"....Jag tror att du inte behöver några råd, dina ananasplantor mår verkligen hyfsat bra bravo.gif ....Inglasad balkong har jag inte provat...mina ananasplantor är hela tiden inne...

Lycka till i fortsättningen!!!

MVH/clivia
Bassam

Tack för frågan
Ananas ska inte stå i direkt sol också jorden ska inte vattna före torkat, de är mycket känsligt för vatten.

H: Bassam
karlsdal
Så där ja. Nu har jag också planterat en ananas laugh.gif Den står i fönstret här i datarummet (det enda söderfönstret), får se om den får vara i fred från katten. Han ska alltid pilla på allt tongue.gif wub.gif
Bladen såg inte sådär jättefräscha ut, men jag hoppas att den tar sig. God var den iaf. Vi gjorde fruktsallad i går på Sweetie, ananas, apelsin, banan och lite russin. Sweeti´n var i beskaste laget, men klart bättre än grape. Har sparat frön från den också, så får vi se om jag får några egenodlade sweetisar. (Men jag antar att de är ympade och förmodligen korsbefruktade med annat. Något gott kanske det blir ändå wink.gif )
clivia
En liten uppdatering för dem som är intresserade:

Ananasrosetten i vatten börjar skjuta ett nytt skott,...

[attachment=33237:ananasro...2.4.2009.jpg][attachment=33238:ananasro...2.4.2009.
jpg]

Ananas i köket växer i en ny lite större kruka (bilden kanske inte så lyckad för att solen skiner fram nu på morgonen):

[attachment=33236:ananas_i...3.4.2009.jpg]

Pyttesmå ananasfröplantor har jag omplanterat ganska nyligen:

[attachment=33240:pyttesm_...2.4.2009.jpg][attachment=33232:pyttesm_...2.4.2009.
jpg]

Miniananasplantorna...

[attachment=33234:minianan...3.4.2009.jpg]

Mina vuxna plantor i vardagsrummet behagar inte att blomma ännu... Kanske har det varit för lite soldagar för dem det här året, vem vet... Nu i april börjar de bara vakna...

Lycka till alla med ananasplantor!!!!

MVH/clivia

clivia
lite uppdatering....

Ananasrosett i vatten....

[attachment=37714:ananasro...8.7.2009.jpg][attachment=37715:ananasro...7.2009_2.
jpg]

Ananasfröplantor har vuxit lite....

[attachment=37716:ananasfr...8.7.2009.jpg]

Ananas i köket..., dags för omplantering igen...

[attachment=37717:ananas_i..._8.72009.jpg]

Miniananasplantor har också vuxit lite (en av dem gick bort)....

[attachment=37719:sm__anan...8.7.2009.jpg]

Ananasplantage i vardagsrummet... (inga blommor, tyvärr no.gif men de kommer förr eller senare det är jag övertygat om slap.gif )

[attachment=37718:ananaspl...8.7.2009.jpg]

Hoppas att det går bra för era plantor...

blomma.gif

MVH/clivia

clivia
September redan...

ananasplantor växer men tyvärr ännu ingen frukt i sikte no.gif ...

mitt ananasplantage idag...

[attachment=41993:ananaspl...4.9.2009.jpg]

ananasfröplantor har blivit lite större...

[attachment=41994:ananasfr...4.9.2009.jpg][attachment=41995:ananasfr...4.9.2009.
jpg]

miniananasplantor från förra året...

[attachment=41996:minianan...4.9.2009.jpg]

ananas i köket i jämförelse med fröplantor... och passiflora decaisneana i blom...

[attachment=41997:ananas_i...ept.2009.jpg][attachment=41998:passiflo...ept.2009.
jpg]

blomma.gif

MVH/clivia

russin
Oj - jag måste oxå prova smile.gif
Jag har fått en period då jag tycker det är roligt driva upp lite nytt. Fick en liten kick efter frösådden från frukterna jag fick hem från Thailand.

Så nu börjar jakten på dom perfekta ananaserna yahoo.gif

En fundering. Eftersom dom lätt verkar kunna ruttna - är lerkrukor bättre än plast ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon