Full version: Ananas comosus
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
clivia
uppdatering för dem som är intresserade.... smile.gif

omkrets 32 cm, längd 26 cm...(själva ananasen utan rosett 14 cm)

[attachment=52460:ananas_19.7.2010.jpg][attachment=52464:ananas_19.7.2010_3.jpg]

en ny rosett på väg...

[attachment=52463:en_ny_ro...9.7.2010.jpg]

MVH/clivia

sparvuggla
CITAT (clivia @ 19-07-2010, 09:57) *
uppdatering för dem som är intresserade.... smile.gif

omkrets 32 cm, längd 26 cm...(själva ananasen utan rosett 14 cm)

[attachment=52460:ananas_19.7.2010.jpg][attachment=52464:ananas_19.7.2010_3.jpg]

en ny rosett på väg...

[attachment=52463:en_ny_ro...9.7.2010.jpg]
MVH/clivia

Alltid lika roligt att se dina så välmående ananaser!

Även mina har börjat växa nu. Knappt 2 mådader gamla än så länge bara......

Förresten, vattnar du bara i jorden, eller får dom vatten också i tratten??
clivia
CITAT (sparvuggla @ 19-07-2010, 15:02) *
Alltid lika roligt att se dina så välmående ananaser!

Även mina har börjat växa nu. Knappt 2 mådader gamla än så länge bara......

Förresten, vattnar du bara i jorden, eller får dom vatten också i tratten??

Jag vattnar bara i jorden och på sommaren (när det behövs) även underifrån tills vatten försvinner... Kanske den här sommaren skulle det gå bra även med vattningen i tratten men jag har förlorat några plantor på grund av för mycket fuktighet, det avdunstar inte så snabbt i nordiska förhållanden som i länder med tropisk klimat... Det kan vara mycket stora växlingar i temperatur här i Sverige även på sommaren... När det inte är omkring 30 grader bakom glaset då stannar vatten i tratten tillräckligt länge för att starta process som jag inte gillar....

MVH/clivia
clivia
ananasen har blivit ännu en cm tjockare (33 cm) och 28 cm är längden nu... yahoo.gif

[attachment=52878:ananas_28.7.2010.jpg][attachment=52879:ananas_28.7.2010_2.jpg]

[attachment=52881:ananas_28.7.2010_3.jpg]

MVH/clivia
sparvuggla
Har man så fina ananaser,behöver man inga andra krukväxter............... yes.gif
clivia
Tack, Sparvuggla... jag hoppas att du lyckas också!!!!

[attachment=52967:ananaspl...9.7.2010.jpg]

[attachment=52969:tv__st_r...9.7.2010.jpg]

MVH/clivia

Suz
Hej!
Ananasen växer och frodas men jag tycker den ser lite blek ut.....
Vad ska ge den för näring?
sparvuggla
Det är Clivia som är proffs på det här, men i allmänhet ska man inte ge så mycket näring till ananasväxter, skärskild inte i början när dom är små.

Mina frodas också, har inte gett dom något näring än (9 veckor), och tänker inte ge det heller förran till våren.
Har t.o.m. köpt ett par ananaser till, man blir biten på det här........... smile.gif
Suz
Den är ca 2 år eller lite till......och det är hemskt blek...
sparvuggla
Då tänker jag på att du har övervattnat..............?

Vi får vänta vad Clivia säger.
Suz
CITAT (sparvuggla @ 02-08-2010, 19:10) *
Då tänker jag på att du har övervattnat..............?

Vi får vänta vad Clivia säger.

Nej inte det heller tyvärr dunno.gif
Ja jag väntar med spänning på om Cliva dyker in!!
clivia
CITAT (Suz @ 02-08-2010, 18:36) *
Den är ca 2 år eller lite till......och det är hemskt blek...

Suz, har du en bild på den? Det kan vara övervattning men det kan vara högre Ph i jorden som är problemet. När omplanterade du den senast?

-----

För två veckor sedan planterade jag om en av mina två fröplantor just på grund av att den verkade lite ljusgrön.... Den hade en liten kruka och rötterna tittade genom hålen i krukan... Ananas behöver att bilda rotsystemet när den är ung för att sedan orka bära frukt och bilda nya rosetter. Enligt mig är det bättre att plantera om ganska flitigt i början tills man kommer till diameter cca 30 cm på krukan och sedan gödsla men ganska sparsamt när den bär frukt. Nu när temperaturerna har sjunkit bör man vara observant för att inte övervattna... jag märker att en gång i veckan räcker hos mig för närvarande....

Ananasfröplantor idag...

[attachment=53234:fr_plant...2.8.2010.jpg]

Min ananasplanta med frukt för närvarande....

[attachment=53235:ananas_2.8.2010.jpg][attachment=53236:ananas_2.8.2010_2.jpg]

MVH/clivia

MVH/clivia
Suz
Man blir ju sååååå avundsjuk på dina ananaser Clivia!!!

Här kommer några dåliga kort tagna i en hast nu ikväll!
Och nej,....jag har ännu inte planterat om den......kanske är det som är felet??
Vågade inte det......tyckte den är så liten men det kanske är dags att det får "växta upp" smile.gif
Är ju insnöad på vad som gäller för de andra växterna....när rötterna letar sig ut är det dags för en omplantering.
Dessa rötter tittar inte ut...ännu..

Den står inte på golvet normalt...bara nu under fotograferingen!

[attachment=53237:DSC_0478.JPG]
[attachment=53238:DSC_0479.JPG]
[attachment=53239:DSC_0480.JPG]
[attachment=53240:DSC_0481.JPG]
clivia
CITAT (Suz @ 02-08-2010, 20:19) *
Man blir ju sååååå avundsjuk på dina ananaser Clivia!!!

Här kommer några dåliga kort tagna i en hast nu ikväll!
Och nej,....jag har ännu inte planterat om den......kanske är det som är felet??
Vågade inte det......tyckte den är så liten men det kanske är dags att det får "växta upp" smile.gif
[attachment=53237:DSC_0478.JPG]
[attachment=53238:DSC_0479.JPG]
[attachment=53239:DSC_0480.JPG]
[attachment=53240:DSC_0481.JPG]

Suz, du har övervattnat den... Det händer mycket lätt när temperaturerna växlar så mycket. Jag har upplevt det... Ta den från krukan och se på rötterna. Var har du den placerat? Den har ganska smala blad som tyder att den inte fick tillräckligt med ljus nu på sommaren eller att rötterna har problem lite längre tid... ge den ny jord, vattna efter omplanteringen, sedan vänta tills den är torr... om rotsystemet inte är tillräckligt utvecklat kan det dröja två veckor, under denna tid rör inte på den... Välj den varmaste och soligaste platsen du kan hitta i din lägenhet...

MVH/clivia
Suz
CITAT (clivia @ 02-08-2010, 20:41) *
Suz, du har övervattnat den... Det händer mycket lätt när temperaturerna växlar så mycket. Jag har upplevt det... Ta den från krukan och se på rötterna. Var har du den placerat? Den har ganska smala blad som tyder att den inte fick tillräckligt med ljus nu på sommaren eller att rötterna har problem lite längre tid... ge den ny jord, vattna efter omplanteringen, sedan vänta tills den är torr... om rotsystemet inte är tillräckligt utvecklat kan det dröja två veckor, under denna tid rör inte på den... Välj den varmaste och soligaste platsen du kan hitta i din lägenhet...

MVH/clivia

Jag ska genast göra som du säger!!!
Önskar inget hellre än att den blir bra!

Dock...jag kan omöjligt ha övervattnat den,,,den torkar ut bra mycket mellan gångerna...är verkligen snustorr och jag känner att nej nu måste jag innan den torkar ihjäl.
Den står i ett fönster där det är sol från kl 8 till solnedgång, den har varit ute (skyddat) under den varma perioden sen åkte den in egen pga kallt och dåligt väder.....kanske är det den inte gillar??
Har kollat krukan och det är inte så stora rötter...inte så att jag spontant tänker att den behöver planteras om.
Men ska göra det i morgon!!
Sandblandad jord var det så??
clivia
CITAT (Suz @ 02-08-2010, 21:12) *
Jag ska genast göra som du säger!!!
Önskar inget hellre än att den blir bra!

Dock...jag kan omöjligt ha övervattnat den,,,den torkar ut bra mycket mellan gångerna...är verkligen snustorr och jag känner att nej nu måste jag innan den torkar ihjäl.
Den står i ett fönster där det är sol från kl 8 till solnedgång, den har varit ute (skyddat) under den varma perioden sen åkte den in egen pga kallt och dåligt väder.....kanske är det den inte gillar??
Har kollat krukan och det är inte så stora rötter...inte så att jag spontant tänker att den behöver planteras om.
Men ska göra det i morgon!!
Sandblandad jord var det så??

Ja, Suz, den gillar verkligen inte temperaturer under 18 grader... Och definitivt inte stora växlingar i temperatur i tillväxtperioden och när den bär frukt. I Sverige händer det ganska ofta. Därför är det bättre att ha ananasen hela tiden inne enligt mig, temperaturen är ganska stadig där. Man ser inte genast att ananasplantan lider men efter en tid märker man att växten inte mår bra och slutat växa i bästa fallet. Rosetten i mitten börjar få gul färg och om man inte upptäcker det kommer den att ruttna. I detta läge hjälper det inte att vattna även om den är torr om man samtidigt inte placerar den på varmare ställe...(omkring 25 gr) Det tar tid att komma igång igen...

Vänta med omplantering om rötterna inte tittar genom hålen...

MVH/clivia
clivia
CITAT (clivia @ 02-08-2010, 21:59) *
Ja, Suz, den gillar verkligen inte temperaturer under 18 grader... Och definitivt inte stora växlingar i temperatur i tillväxtperioden och när den bär frukt. I Sverige händer det ganska ofta. Därför är det bättre att ha ananasen hela tiden inne enligt mig, temperaturen är ganska stadig där. Man ser inte genast att ananasplantan lider men efter en tid märker man att växten inte mår bra och slutat växa i bästa fallet. Rosetten i mitten börjar få gul färg och om man inte upptäcker det kommer den att ruttna. I detta läge hjälper det inte att vattna även om den är torr om man samtidigt inte placerar den på varmare ställe...(omkring 25 gr) Det tar tid att komma igång igen...

Vänta med omplanteringen om rötterna inte tittar genom hålen... jag menar om du är säker på att du inte övervattnat den, då är det bättre att vänta om det hjälper att vara bakom glaset i varmare miljö ett tag,...
MVH/clivia

Suz
CITAT (clivia @ 02-08-2010, 21:59) *

Vänta med omplantering om rötterna inte tittar genom hålen...

MVH/clivia

Tack snälla Clivia för dina råd!! blomma.gif

Jag som trodde att den ville vara ute lite när det var så varmt men nu får den semestra inomhus året om yes.gif

Hoppas hoppas verkligen att den inte tagit allvarlig skada!!
BigDaddy
Hej

Jag har läst igenom hela tråden tidigare, flera ggr till & med, men just nu hinner jag inte riktigt leta upp vad jag söker, & har glömt, så testar att fråga.
Satte 2st ananastoppar i vatten för ca 2 månader sedan & en av dem har i dagarna fått en rot. Har blivit ungefä 4cm lång.
När är det dags att sätta den i jord?

Frukten är en köpt frukt från butik jag testade efter att ha läst detta att skära av toppen på. smile.gif
När jag planterar om den, ska den stå i ett ljust fönster inomhus?
clivia
CITAT (BigDaddy @ 17-08-2010, 22:37) *
Hej

Jag har läst igenom hela tråden tidigare, flera ggr till & med, men just nu hinner jag inte riktigt leta upp vad jag söker, & har glömt, så testar att fråga.
Satte 2st ananastoppar i vatten för ca 2 månader sedan & en av dem har i dagarna fått en rot. Har blivit ungefä 4cm lång.
När är det dags att sätta den i jord?

Frukten är en köpt frukt från butik jag testade efter att ha läst detta att skära av toppen på. smile.gif
När jag planterar om den, ska den stå i ett ljust fönster inomhus?

BigDaddy, du har ingenting att förlora med att vänta... Det tar tid för ananaserna att sätta ordentliga rötter i vatten, jag tror du kan vänta tills våren kommer. En rot är ganska lite, den behöver ha många rötter för att må bra och överleva omställningen från vatten till jorden. Temperaturen omkring 25-30 grader är ganska viktigt i detta skede annars riskerar du att rosetten ruttnar. Här kan du se min vattenrotade rosett efter cca 7 månader, strax före omplanteringen till jorden:

[attachment=54028:ananasro...8.7.2009.jpg]

Som du ser ibland får den en rosett till om den får tillräckligt med tid i vatten... smile.gif

Vad gäller placeringen gillar ananasen de varmaste och soligaste platserna i din lägenhet.
------

Min ananas har vuxit lite till och har nu 35 cm i omkretsen och själva frukten är 16 cm lång...

[attachment=54032:ananas_18.8.2010.jpg][attachment=54033:ananas_18.8.2010_2.jpg]

MVH/clivia

stef
Står skära av, jag bröt av toppen och satte ner i vatten, såg inget fruktkött, men lite strån dock?

Måste man skära av botten?
clivia
CITAT (stef @ 08-09-2010, 00:01) *
Står skära av, jag bröt av toppen och satte ner i vatten, såg inget fruktkött, men lite strån dock?

Måste man skära av botten?

Jag tror inte att det spelar någon större roll om du gör det eller inte, stef, den viktigaste nu är temperatur... Ananasplantor gillar inte särskilt mycket temperaturer lägre än 20 grader och rosetter rotar sig sämre i den här perioden av året... därmed inte sagt att man inte kan lyckas ändå... shy.gif men det tar lite längre tid än på sommaren.

-----

ananasen hos mig är fortfarande grön, jag hoppas på skörden i oktober...

[attachment=54758:ananas_8.9.2010.jpg][attachment=54759:ananas_2__8.9.2010.jpg]

MVH/clivia
Sussie F-Flower
CITAT (clivia @ 08-09-2010, 17:35) *
ananasen hos mig är fortfarande grön, jag hoppas på skörden i oktober...

[attachment=54758:ananas_8.9.2010.jpg][attachment=54759:ananas_2__8.9.2010.jpg]

MVH/clivia

Härligt clivia! Snart är det dags... tummenupp.gif

Hos mig har inga knoppar kommit men jag ser tydligt att dom har vuxit på sig under sommaren. biggrin.gif
stef
Hmm då får vi ordna lite mer värme smile.gif
sparvuggla

Planterar du rosetten av "skörden" sen Clivia? yes.gif
Rotar den sig lika lätt som dom köpta...........?
clivia
CITAT (sparvuggla @ 09-09-2010, 17:21) *
Planterar du rosetten av "skörden" sen Clivia? yes.gif
Rotar den sig lika lätt som dom köpta...........?

Ja, Sparvuggla, de rotar sig bättre... men vinterperioden är svår för dem också och det händer att de inte överlever till nästa säsongen. Hos mig har en av plantorna i vardagsrummet bestämmt sig att blomma nu... vi får väl se hur det går i vinter med fruktbärande ananasplantor, jag misstänker att ljuset kommer inte att räcka...

Ananasplantor i vardagsrummet... den tredje i rad från vänster visar sin skatt happy.gif

16.9.2010

[attachment=54934:ananaspl...6.9.2010.jpg][attachment=54935:p__v_g_a...6.9.2010.
jpg]

18.9.2010

[attachment=54963:ananas_18.9.2010.jpg][attachment=54964:ananas_18.9.2010_2.jpg]

Ananas i köket har 36 cm i omkretsen och längden är 17 cm utan rosett... man kan säga att den är så stor som genomsnittligt exemplar i affären, ja, bara gul färg saknar den nu...

[attachment=54936:ananas_16.9.2010.jpg][attachment=54937:hela_pla...6.9.2010.jpg
]

MVH/clivia
clivia
liten uppdatering...

ananasen i köket har blivit lite tjockare, 37 cm nu i omkretsen, längden 17 cm har inte ändrats...

[attachment=55231:ananas___1.10.2010.jpg][attachment=55232:ananas__1.10._2010.jp
g]

I vardagsrummet fortsätter blomningen....

[attachment=55233:det_blom....10.2010.jpg][attachment=55234:det_blom....10.2010.
jpg]

4.10.2010

blommor i oktobersolen... happy.gif

[attachment=55310:ananas_4.10.2010.jpg][attachment=55311:ananas_b....10.2010.jpg
]

MVH/clivia
clivia
skörden närmar sig... näst sista uppdatering av denna tråd, tackar alla som har läst den och hoppas att den var till nytta åtminstone för några intresserade... thanks.gif blomma.gif

Ananasen som blommade i maj börjar gulna och dofta i hela köket.... happy.gif I kanske 7-10 dagar kommer vi att skörda frukten som kostar kanske 10-15 kr i affären... Men den här ananasen skulle jag aldrig byta med en sådan, aldrig... shy.gif

[attachment=55616:ananas__16.10.2010.jpg][attachment=55617:ananas_2....10.2010.j
pg]

[attachment=55618:ananas_3...10._2010.jpg][attachment=55619:ananas_4....10.2010.
jpg]

20.10.2010, nästan mogen...

[attachment=55707:ananas__20.10.2010.jpg][attachment=55708:ananas_20.10.2010.jpg
]

[attachment=55709:ananas_2..._plantan.jpg]

Min andra ananas har nyligen slutat blomma...

[attachment=55620:2.ananas....10.2010.jpg][attachment=55621:2.ananas...0.2010_2.
jpg]

Lycka till alla som försöker... och tänk på:
Lyckans fjäril sätter sig på axeln på den som har tid att vänta... yes.gif

MVH/clivia
BigDaddy
Hej

Min ananas rotade sig under sommaren i vatten & fick som råd att avvakta till våren innan jag satte den i jord. Den har en massa rötter nu & har växt nya gröna blad inifrån rosetten & upp medan de på sidorna ruttnar.
Sedan växer en ny del ut från ena sidan. Den delen växer fort men det stannar kanske upp nu under mörkare tid.

Jag hoppas min överlever vintern så jag till våren kan sätta den i jord. Kommer inte få speciellt bra förutsättningar antar jag då den inte får extra ljus. Hoppas det inte blir för kallt för den här hemma heller.
Lite knepigt med lgh.
Dock har jag sålt lgh:en & letar hus så hoppas att den överlever till våren då jag förhoppningsvis har ett hus & bättre förutsättningar.

Ngt jag kan tänka på mer än så ljust det går & så varmt som jag maximalt kan få det?
Alltså varmt innebär runt 20 grader.
Jag byter vattnet då & då men oftast fyller jag bara på. Ska den vattnas i rosetten ngt?

Den andra ananasen slängde jag häromdagen, den såg så död ut den bara kunde. Har dessutom oerhört problem med plats. Speciellt nu när växterna från balkongen flyttat in.

Kan passa på att fråga ang övriga växter jag ska försöka ge lite extra ljus så gott det går; Vilket datum här i Götet är lämpligt att börja med extra ljus?
Hade tänkt mig 1 Nov -> Början på Mars.
sparvuggla
CITAT (clivia @ 16-10-2010, 18:49) *
skörden närmar sig... näst sista uppdatering av denna tråd, tackar alla som har läst den och hoppas att den var till nytta åtminstone för några intresserade... thanks.gif blomma.gif

Ananasen som blommade i maj börjar gulna och dofta i hela köket.... happy.gif I kanske 7-10 dagar kommer vi att skörda frukten som kostar kanske 10-15 kr i affären... Men den här ananasen skulle jag aldrig byta med en sådan, aldrig... shy.gif

[attachment=55616:ananas__16.10.2010.jpg][attachment=55617:ananas_2....10.2010.j
pg]

[attachment=55618:ananas_3...10._2010.jpg][attachment=55619:ananas_4....10.2010.
jpg]

Min andra ananas har nyligen slutat blomma...

[attachment=55620:2.ananas....10.2010.jpg][attachment=55621:2.ananas...0.2010_2.
jpg]

Lycka till alla som försöker... och tänk på:
Lyckans fjäril sätter sig på axeln på den som har tid att vänta... yes.gif

MVH/clivia

Mina ananaser har växt lite och ser väldigt välmående ut. Har värmeelement under fönstret, ca 22 grader inne, det kanske gynnar dessa värmeälskare. Säkerligen varmare än så på fönsterbrädan.
Har satt också en rosett i en kruka med enbart lecakulor, och vattennivåmätare, den har börjat också växa och ser ut att må bra. Tänkte prova då jag läste att anansen passar bra i vattenkultur.

Ang. dina ananaser Clivia, ser det lite grotesk ut att växten orkar bära så tung och stor frukt. Behöver dom inget stöd?
Och vilka stora rosetter dom mogna frukterna har!

Varför näst sista uppdatering? Jag tycker det är roligt att läsa och se bilder på dina så fina växter. Dom har nog inspirerat många att prova själva, bl.a. mig...... yes.gif
clivia
CITAT (BigDaddy @ 16-10-2010, 21:22) *
Hej

Min ananas rotade sig under sommaren i vatten & fick som råd att avvakta till våren innan jag satte den i jord. Den har en massa rötter nu & har växt nya gröna blad inifrån rosetten & upp medan de på sidorna ruttnar.
Sedan växer en ny del ut från ena sidan. Den delen växer fort men det stannar kanske upp nu under mörkare tid.

Jag hoppas min överlever vintern så jag till våren kan sätta den i jord. Kommer inte få speciellt bra förutsättningar antar jag då den inte får extra ljus. Hoppas det inte blir för kallt för den här hemma heller.
Lite knepigt med lgh.
Dock har jag sålt lgh:en & letar hus så hoppas att den överlever till våren då jag förhoppningsvis har ett hus & bättre förutsättningar.

Ngt jag kan tänka på mer än så ljust det går & så varmt som jag maximalt kan få det?
Alltså varmt innebär runt 20 grader.
Jag byter vattnet då & då men oftast fyller jag bara på. Ska den vattnas i rosetten ngt?

Den andra ananasen slängde jag häromdagen, den såg så död ut den bara kunde. Har dessutom oerhört problem med plats. Speciellt nu när växterna från balkongen flyttat in.

Kan passa på att fråga ang övriga växter jag ska försöka ge lite extra ljus så gott det går; Vilket datum här i Götet är lämpligt att börja med extra ljus?
Hade tänkt mig 1 Nov -> Början på Mars.

Hej, BiggDaddy,

jag bor i en vanlig lägenhet och extraljus för växter använder jag inte. Mina växter måste klara de förhållandena jag har till förfogande. Ananas är en stor växt som gillar värme även på vintern och överlever den inne med mycket lite vatten. Att vattna ananasen i rosetten på vintern resulterade med säkert död hos mig. Kanske bättre att vattna underifrån då och då. Det är lättare att ta hand om nyligen rotade plantor i vatten än i jorden enligt mina erfarenheter och sätta dem i jorden när solen börjar skina lite längre (februari), därför fick du rådet av mig att vänta till våren. Den svenska vintern är verkligen en utmaning speciellt för växter som redan är lite större. Det är svårt att hitta en kompromis mellan värme, ljus och vatten för att tillfredställa ananasplantor. Jag hade förlorat några riktigt stora växter tills jag lyckades. Undvik att byta plats i den här perioden av året, det tar mycket energi att anpassa sig till nya förhållanden. Hellre torrt än vått i jorden. Vattna underifrån och ta bort överflödigt vatten om det är nödvändigt. Det är mina slutsatser jag kommit fram genom att odla dessa plantor i en svensk lägenhet i 10 år. Det tar tid att hitta egna lösningar men jag är nöjd med resultat.

en bild på vattenrotade plantan som fick byta till jorden detta år....

[attachment=55640:vattenro....10.2010.jpg]

Ibland gör man fel och vattnar för mycket i början när plantan inte är tillräckligt anpassad till jorden men om du upptäcker det och slutar vattna kommer ananasplantor inte att ruttna, de kommer att läka sig själv och skjuta nya rosetter. Uppmärksamhet är mycket viktig...

MVH/clivia
clivia
CITAT (sparvuggla @ 17-10-2010, 08:28) *
Mina ananaser har växt lite och ser väldigt välmående ut. Har värmeelement under fönstret, ca 22 grader inne, det kanske gynnar dessa värmeälskare. Säkerligen varmare än så på fönsterbrädan.
Har satt också en rosett i en kruka med enbart lecakulor, och vattennivåmätare, den har börjat också växa och ser ut att må bra. Tänkte prova då jag läste att anansen passar bra i vattenkultur.

Ang. dina ananaser Clivia, ser det lite grotesk ut att växten orkar bära så tung och stor frukt. Behöver dom inget stöd?
Och vilka stora rosetter dom mogna frukterna har!

Varför näst sista uppdatering? Jag tycker det är roligt att läsa och se bilder på dina så fina växter. Dom har nog inspirerat många att prova själva, bl.a. mig...... yes.gif

Säkert gynnar det dina växter, Sparvuggla!!! tummenupp.gif Jag tror att det är spännande att prova andra metoder än jorden men jag är lite skeptisk till denna metoden på grund av att mitt mål är just frukten och inte själva växten även om den har sin roll i spelet... Som du påpekar frukten är tung när den mognar och behöver stöd annars faller den... Lecakulor är utmärkta val om du vill ha den bara som prydnadsväxt enligt min mening men jag kan säkert ha fel också, för jag inte har provat det... Kanske är jag bara för konservativ... flirting.gif
Du har rätt, min ananas i köket ser lite groteskt ut, den har valt att växa och mogna lite närmare fönstret men den faller inte nu, den har stöd i den andra ananasväxten och fönstret... men ja, det är bra att använda stöd, för mig det är sent nu för att den har anpassats just för detta läge och jag vill inte bryta den...
Ett av problem med hemmaodlade ananaser är för stora rosetter på själva frukten... Jag har ännu inte kommit fram vad det beror på, tyvärr...

Och varför den näst sista uppdateringen? Jag tror att tråden har blivit ganska lång och jag har skrivit färdigt om mina erfarenheter. Du vet det är bäst att inte tjata för mycket... shy.gif Men förstås, om det kommer några frågor i denna tråden kommer jag att svara...

MVH/clivia
äppel
Hur gör man med ananas plantan nu när vintern kommer?
clivia
CITAT (äppel @ 21-10-2010, 15:58) *
Hur gör man med ananas plantan nu när vintern kommer?

Lämnar man den i fred med lite vatten, äppel. Det är inte lätt och som jag har redan sagt en utmaning för alla som försöker. Några äldre blad kommer den säkert att fälla, några nya kommer att växa smalare... I själva verket är svenska vinter en överlevnadsfråga för alla ananasplantor men om du lyckas att hålla dem vid liv till slutet av januari, februari kommer plantan att sätta fart i tillväxten igen.

De här ananasplantorna går mot sin tredje vinter... och växer på västsidan i min lägenhet.

[attachment=55734:ananaspl....10.1010.jpg]

utmaning för mig... är inte helt säker att den här lilla prinsen klarar svenska förhållanden i den mörkaste perioden av året... även om den har den bästa placeringen på sydsidan av min lägenhet.

[attachment=55735:ananasen....10.2010.jpg]

... och den här kommer vi att skörda på lördag, den är gul som solen... happy.gif happy.gif happy.gif

[attachment=55736:ananas_21.10.2010.jpg][attachment=55738:ananas__21.10.2010.jpg
]

Lycka till, äppel !!!

MVH/clivia
äppel
tack så mkt biggrin.gif
WingDing
Jag gjorde efter denna lilla filmsnutten å det funkar rätt bra ok ingen frukt än.

http://www.youtube.com/watch?v=Y1klxRnjZOI
clivia
CITAT (WingDing @ 21-10-2010, 19:19) *
Jag gjorde efter denna lilla filmsnutten å det funkar rätt bra ok ingen frukt än.

http://www.youtube.com/watch?v=Y1klxRnjZOI

Frukten kommer, det tar bara lite tid... Problemet är att ganska många slutar tidigt efter första motgångar, tyvärr... Jag är kanske lite galen på något sätt... flirting.gif kan inte sluta...

Den gyllene frukten idag... ja, på första bilden i jämförelse med en köpt frukt...

[attachment=55780:gyllene_....10.2010.jpg][attachment=55781:ananasen....10.2010.
jpg]

Håller tummarna att du lyckas också, WingDing!!!

MVH/clivia

WingDing
Jupp kommer att kämpa ett tag till så man får hoppas på det bästa.

Hoppas att frukten smakar lika gott som det ser ut att göra.
Sussie F-Flower
CITAT (clivia @ 23-10-2010, 16:47) *
Frukten kommer, det tar bara lite tid... Problemet är att ganska många slutar tidigt efter första motgångar, tyvärr... Jag är kanske lite galen på något sätt... flirting.gif kan inte sluta...

Den gyllene frukten idag... ja, på första bilden i jämförelse med en köpt frukt...

[attachment=55780:gyllene_....10.2010.jpg][attachment=55781:ananasen....10.2010.
jpg]
MVH/clivia

Ville bara passa på att önska en smaklig och underbart ljuvlig "ananasstund"!!! wub.gif

Vad fin den är... smile.gif
clivia
Tack, Sussie och WingDing,...

här är den sista lovade uppdateringen... Nu är det slut av det här kapitlet. Ananasen smakade fantastiskt och här är lite bilder på min skörd... Båda den från affären och min ananas var kanske lika söta men den hemmaodlade var mjukare och mycket mer doftande... happy.gif Den vägde 1040 g utan rosett och den nedre delen s0m man ser på första bilderna, med rosett 1366 g... Rosetten skruvade jag bort som man ser på WingDings video, det gick mycket lätt... Jag är verkligen nöjd med min resultat. yes.gif

Den svenska ananasen själv och med min bättre halvan...
[attachment=55831:ananas__25.10.2010.jpg][attachment=55832:min_man_....10.2010.j
pg]

tillsammans med den köpta frukten och på vågen...
[attachment=55833:tv__anan....10.2010.jpg][attachment=55834:utan_den....10.2010.
jpg]

utan rosett och på tallriken...

[attachment=55835:tv__anan....10.2010.jpg][attachment=55836:b_da_tv_....10.2010.
jpg]

Lycka till!!!

MVH/clivia

sparvuggla
Vilken jättestor rosett på frukten!!

Den behöver inte växa alls, är redan fin som den är........... yes.gif
clivia
Det är november och min lilla prins fortfarande växer trots att det har blivit mörkare nu... jag är mycket tacksam för det men ändå är jag tveksam till om den orkar hela vägen... ja, det återstår att se...

[attachment=56296:ananas__14.11.2010.jpg]

Mina två nya rosetter från den uppätna ananasen börjar få rötter i vattnet... På bilden den som växte strax under själva frukten... Ja, Sparvuggla, de är jättestora i jämförelse med rosetter från affären yes.gif

[attachment=56297:de_nya_r....11.2010.jpg]

------

20.11.2010 upptäckte jag att en av mina ananasplantor i sovrummet på västsidan av min lägenhet är på väg att blomma, intressant i detta fallet är att det finns tre plantor i en kruka och plantan är mindre än alla andra som har blommat hos mig tills idag... Ananasplantor verkligen struntar i att det inte finns tillräckligt med ljus...

tredje krukan från vänster....

[attachment=56446:ananaspl....11.1010.jpg][attachment=56447:blommand....11.2010.
jpg]

MVH/clivia
Suz
Clivia, tro det eller ej men min ananas överlevde sweatingbullets.gif och mår bra!
Nu har den massor av ljus och ser mycket piggare ut!
Antar att den behöver en ny kruka och min fråga är när planterar man om den?
Våren? Sommaren??
clivia
CITAT (Suz @ 01-01-2011, 22:29) *
Clivia, tro det eller ej men min ananas överlevde sweatingbullets.gif och mår bra!
Nu har den massor av ljus och ser mycket piggare ut!
Antar att den behöver en ny kruka och min fråga är när planterar man om den?
Våren? Sommaren??

Grattis, Suz, att du har lyckats att rädda den!!! tummenupp.gif

Jag är inte så säker på att den behöver en ny kruka, jag har börjat experimentera med mindre krukor förra året och det har gått ganska bra... men om du vill byta krukan gör det senare på våren när värmen och solen återvänder och tillväxten kommer att sätta fart... Nu är det ganska riskfyllt enligt min åsikt, deras tillväxt är inte tillräckligt stark ännu... och störa dem i sådant här läge med lite ljus lönar sig inte...

Vad gäller blomningen kan de verkligen blomma när som helst på året... Nu har jag en som började blomma om jag minns rätt i november och en som börjar blomma just nu...

[attachment=57252:ananaspl...2.1.2011.jpg][attachment=57253:ananas_b...2.1.2011.
jpg]

Strax efter blomningen... en liten ananasfrukt i den andra krukan med fyra plantor i en...
[attachment=57256:fyra_i_k...2.1.2011.jpg][attachment=57257:strax_ef...2.1.2011.
jpg]

Hoppas också att min ananas i vardagsrummet kommer att mogna även om den valde att blomma på hösten och är lite mindre än den som blommade på våren och mognade i augusti.

[attachment=57254:ananas_i...2.1.2011.jpg][attachment=57255:20110102_03.JPG]

Om du håller ut, Suz, kommer du också att lyckas, tro mig... shy.gif Allt har sin tid...

MVH/clivia

Suz
Tack Clivia!
Ja inte hade jag planer på att plantera om den just nu smile.gif men vi får se hur den ser ut under krukan till våren då.

På ett av korten dina ser jag vattendroppar längst bladen.....duschar du dem?
Har för mig att jag läste någonstans att det inte fick komma vatten i bladrosetten...men jag har nog blandat i hop någonting....som vanligt.
clivia
CITAT (Suz @ 05-01-2011, 15:47) *
Tack Clivia!
Ja inte hade jag planer på att plantera om den just nu smile.gif men vi får se hur den ser ut under krukan till våren då.

På ett av korten dina ser jag vattendroppar längst bladen.....duschar du dem?
Har för mig att jag läste någonstans att det inte fick komma vatten i bladrosetten...men jag har nog blandat i hop någonting....som vanligt.

Ja, ibland måste man göra det om man inte vill använda bekämpningsmedel senare... För mycket smuts på bladen blir inte bra för växten och då måste man kompromissa även med sina regler. Det är frågan om anpassning till rådande omständigheter... Jag gör detta bara en gång på vintern och bara om det är nödvändigt för att det finns alltid risk att plantan reagerar negativt.

Men nu är jag mycket lycklig för att jag har tre nya ananaser på gång...
[attachment=57441:ananas_1__9.1.2011.jpg][attachment=57442:ananas_2__9.1.2011.jp
g]
[attachment=57443:ananas_3__9.1.2011.jpg]

De växer på västsidan av min lägenhet...

[attachment=57444:ananaser...9.1.2011.jpg]

Intressant är att den som är störst har inte blommat ännu, det är de mindre som börjar blomma...

MVH/clivia

skanepagen
Tjenare, blev sjukt sugen på att prova detta, men har lite funderingar.
Håller på mycket med terrarien och har därför massa växter där, vilket också gör att jag har en massa värmelampor och uv-lampor liggande.
Skulle man kunna sätta upp en sån till sin planta och skulle detta hjälpa den?
tänker att det håller uppe värmen bättre och att man skulle kunna hålla den varmt och ljust även på vintern?

clivia
CITAT (skanepagen @ 26-01-2011, 20:53) *
Tjenare, blev sjukt sugen på att prova detta, men har lite funderingar.
Håller på mycket med terrarien och har därför massa växter där, vilket också gör att jag har en massa värmelampor och uv-lampor liggande.
Skulle man kunna sätta upp en sån till sin planta och skulle detta hjälpa den?
tänker att det håller uppe värmen bättre och att man skulle kunna hålla den varmt och ljust även på vintern?

Om du frågar mig, skanepagen, jag har inga erfarenheter med värmelampor eller uv-lampor, tyvärr... no.gif mina ananaser klarar sig utan...

De blommar och växer ändå, här två av de på väg att blomma i sovrummet på västsidan av min lägenhet...

[attachment=57923:ananaser...4.2.2011.jpg]

MVH/clivia
clivia
Ananasen i vardagsrummet har mognat, det är verkligen otroligt att den orkade göra det i denna mörka perioden av året, den är mindre så klart än den som mognade i somras, väger bara 880 g men smakar gott, den är inte sur som jag förväntade mig efter så många trista molninga vinterdagar...

de sista bilderna på plantan med den mogna ananasen:

[attachment=58433:ananas_i...7.2.2011.jpg]

[attachment=58434:ananas_i...2.2011_2.jpg]

[attachment=58437:ananas_d...7.2.2011.jpg]

Själva ananasen efter skörden:

[attachment=58435:ananas__27.2.2011.jpg]

[attachment=58436:2._anana...7.2.2011.jpg]

Hoppas ni andra också lyckas, jag håller tummarna åt er..., belöning är söt även i vinter yes.gif

MVH/clivia

sparvuggla
Vilka jätterosetter på frukterna! Dom är redan avskurna och planterade igen antar jag......

Ja, Clivia, mina ananaser har övervintrat väldigt bra, inte ett enda blad har torkat ut under vintern. Nu syns det på dom att dom börjat växa. Även den i vattenkultur i lecakulor.

Jag ska lägga ut någon bild lite senare i vår när den första fyller ett år..............
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon