|
Full version: Ananas comosus
CITAT (russin @ 14-09-2009, 20:45)  Oj - jag måste oxå prova Jag har fått en period då jag tycker det är roligt driva upp lite nytt. Fick en liten kick efter frösådden från frukterna jag fick hem från Thailand. Så nu börjar jakten på dom perfekta ananaserna  En fundering. Eftersom dom lätt verkar kunna ruttna - är lerkrukor bättre än plast ? Jag har inte märkt skillnaden mellan lerkrukor och plastkrukor... bara att lerkrukor är mycket tyngre...  Det är dränering som gör skillnaden... MVH/clivia
en liten uppdatering för dem som har tålamod med ananasplantor.... ananasfröplantor och miniananasplantor (28.9.2008) idag... [attachment=44377:ananas_f....11.2009.jpg][attachment=44378:minianan....11.2009. jpg] ananas i köket... [attachment=44379:ananas_i....11.2009.jpg] MVH/clivia
johannaelisabeth
15-11-2009, 22:12
ÅH vad fantastiskt!!! Ananas är min absoluta favoritfrukt sedan jag var liten, men jag har aldrig trott att det skulle gå så bra att odla den här i Sverige att det faktiskt kan bli frukt på den! Det här måste jag verkligen verkligen prova! När jag är hemma i Sverige igen till jul blir det helt klart till att gå och köpa några ananasar (-er?) och börja en liten odling. Vilka FANTASTISKA plantor ni har allihopa, och herregud Clivia vilken plantage du har! Otroligt imponerande!
Sussie F-Flower
16-11-2009, 00:18
CITAT (clivia @ 15-11-2009, 20:02)  en liten uppdatering för dem som har tålamod med ananasplantor.... ananasfröplantor och miniananasplantor (28.9.2008) idag... [attachment=44377:ananas_f....11.2009.jpg][attachment=44378:minianan....11.2009. jpg] ananas i köket... [attachment=44379:ananas_i....11.2009.jpg] MVH/clivia Ojojoj, vad det har vuxit hemma hos dig, Clivia! Vad kul att prova med både fröer och minisar. Jag har fortfarande 2 av 3 planterade rosetter kvar. Jag har inte satt om någon än. Borde jag kanske det..? Dom är ju planterade den 17/6-08 och står fortf i samma jord + kruka. Den ena är dubbelt så stor/hög/vid som den andra. (Stor kruka har största plantan) Har för mig att jag blandade roddisjord+ sand/grus. Vet inte säkert just nu men det står nog i den här tråden. Gjorde i alla fall som du tipsade.
CITAT (johannaelisabeth @ 15-11-2009, 22:12)  ÅH vad fantastiskt!!! Ananas är min absoluta favoritfrukt sedan jag var liten, men jag har aldrig trott att det skulle gå så bra att odla den här i Sverige att det faktiskt kan bli frukt på den! Det här måste jag verkligen verkligen prova! När jag är hemma i Sverige igen till jul blir det helt klart till att gå och köpa några ananasar (-er?) och börja en liten odling. Vilka FANTASTISKA plantor ni har allihopa, och herregud Clivia vilken plantage du har! Otroligt imponerande!  Tack, johannaelisabeth... Alla kan skaffa plantor som inte kostar skjortan och ändå ger en fantastisk belöning i slutänden.... men, ja, det är tålamod du betalar med... Håller tummarna... MVH/clivia
CITAT (Sussie F-Flower @ 16-11-2009, 00:18)  Ojojoj, vad det har vuxit hemma hos dig, Clivia! Vad kul att prova med både fröer och minisar. Jag har fortfarande 2 av 3 planterade rosetter kvar. Jag har inte satt om någon än. Borde jag kanske det..? Dom är ju planterade den 17/6-08 och står fortf i samma jord + kruka. Den ena är dubbelt så stor/hög/vid som den andra. (Stor kruka har största plantan) Har för mig att jag blandade roddisjord+ sand/grus. Vet inte säkert just nu men det står nog i den här tråden. Gjorde i alla fall som du tipsade. Tack, Sussie... Gör inte om mina fel, Sussie... Plantera inte om nu, vänta på våren. Den stora ananasplantan jag planterade om i höstas, gick bort i början av detta året ... De är känsliga i denna mörka perioden och har svårt att växa när ljuset inte räcker till, rötter ruttnar mycket, mycket lätt. Jag tror att plantera om ananasplantor på våren och sommaren är bättre lösningen. MVH/clivia
Sussie F-Flower
16-11-2009, 22:07
CITAT (clivia @ 16-11-2009, 13:46)  Tack, Sussie... Gör inte om mina fel, Sussie... Plantera inte om nu, vänta på våren. Den stora ananasplantan jag planterade om i höstas, gick bort i början av detta året ... De är känsliga i denna mörka perioden och har svårt att växa när ljuset inte räcker till, rötter ruttnar mycket, mycket lätt. Jag tror att plantera om ananasplantor på våren och sommaren är bättre lösningen. MVH/clivia Vad tråkigt att din stora ananas dog bort... Då ska jag inte plantera om nu... för det är ju snart vår i alla fall och jag kan vänta tills dess. Tack för varningen!
blomkronan
16-11-2009, 22:26
CITAT (Sussie F-Flower @ 16-11-2009, 22:07)  Tack för varningen!  Säger det samma... här om dan var jag på väg att plantera om min för den har verkligen vuxit i sommar... något kom i vägen så det inte blev av  vilken tur att jag läste här jag är mycket stolt över min  Får passa på att tacka dig oxå för alla tips clivia, utan dom hade jag aldrig lyckats
CITAT (blomkronan @ 16-11-2009, 22:26)  Säger det samma... här om dan var jag på väg att plantera om min för den har verkligen vuxit i sommar... något kom i vägen så det inte blev av  vilken tur att jag läste här jag är mycket stolt över min  Får passa på att tacka dig oxå för alla tips clivia, utan dom hade jag aldrig lyckats  Det var inte så mycket att tacka för, Blomkronan... verkligen Grattis till din alldeles egen ananasplanta!!! Det är din förtjänst att du har en fin ananasväxt hemma och tänk på den dagen när den kommer att "skänka" dig en sådan fin "gåva" för din omsorg... Tro mig, den dagen kommer... [attachment=44452:ananasblommor_2007.jpg] MVH/clivia
Den stora ananasen i köket har blivit omplanterat, redan i december var den för stor, jag orkar inte vänta längre även om det fortfarande finns brist på ljuset.... Hoppas att den inte kommer att vara arg på mig...
[attachment=46555:ananas_i...dec.2009.jpg][attachment=46553:ananas_i...jan.2010. jpg]
MVH/clivia
jocke_u
20-04-2010, 07:31
Hur är det med frösådd? Jag testade att plantera ett par frön jag hittade i en ananas innan jag läste att man kan sätta hela rosetten. Till min förvåning så efter bara 2(!) dagar har det kommit upp två stycken ganska kraftiga groddar! Har satt hela rosetten nu med, men är det någon som har erfarenhet av frösådd? De växer otroligt snabbt.
CITAT (Basil @ 20-04-2010, 07:56)  Välkommen hit, Basil... Din ananas ser inte bra ut enligt mig, tyvärr... Jag tror att de bladen som är i mitten börjar ruttna även om bilden kan lura mig lite men den har inte frisk grön färg. Det händer väldigt ofta att rosetterna ruttnar...men var inte ledsen man kan experimentera ändå... Ananas är en växt som ger sig inte lätt, den har ganska bra överlevnadsförmåga...och även om den ruttnar lite och sen torkar kan små rosetter dyka upp så småningom... det gäller att inte kasta den ut tills alla förhoppningar om nytt liv i rosetten slocknar... Här har du bilder på små kämpare: Den första står ovanför vattenytan ganska länge kanske i en månad, vet inte precis har inte antecknat det, men den dör verkligen inte till och med har vuxit lite.... [attachment=49156:ananas_1...0.4.2010.jpg][attachment=49157:ananas1__20.4.2010.j pg] I den här fallet var det tre rosetter på en ananas, två har torkat ut och en växer, förhoppningsvis finns redan rötter i krukan... [attachment=49158:ananas_2...0.4.2010.jpg] Den här stackare har rottnat i vatten, då har jag tagit ut den och fem små rosetter är på gång... [attachment=49159:ananas_3...0.4.2010.jpg] Om du köper ananas och vill odla den från rosetten inspektera rosetten. Den bör se friskt ut och bladen måste hålla och inte lossna från mitten av rosetten... På våren är det ganska stor chans... ------ Min ananas i köket har vuxit lite och jag var tvungen att klippa några blad, den tar mycket plats (men jag gillar den ändå  ) [attachment=49160:ananas_i...0.4.2010.jpg] Min ananasplantage i vardagsrummer tog stryk av vintern som inte varit särskilt plantvänlig, jag hoppas att den kommer igång nu när solen tittar fram... [attachment=49161:ananaspl...0.4.2010.jpg] I sovrummet på västersidan växer de också... [attachment=49162:ananaspl...0.4.2010.jpg] MVH/clivia
CITAT (jocke_u @ 20-04-2010, 08:31)  Hur är det med frösådd? Jag testade att plantera ett par frön jag hittade i en ananas innan jag läste att man kan sätta hela rosetten. Till min förvåning så efter bara 2(!) dagar har det kommit upp två stycken ganska kraftiga groddar! Har satt hela rosetten nu med, men är det någon som har erfarenhet av frösådd? De växer otroligt snabbt. Du är en lycklig människa, grattis... jag måste vänta på mina fröplantor i nästan tre månader... Jag har skrev om mitt försök här i tråden tidigare och nu efter vintern ser mina två fröplantor så här ut, på bilden i jämförelse med rosetter... [attachment=49163:ananas_f...0.4.2010.jpg] MVH/clivia
CITAT (clivia @ 20-04-2010, 09:16)  Välkommen hit, Basil... Din ananas ser inte bra ut enligt mig, tyvärr... Jag tror att de bladen som är i mitten börjar ruttna även om bilden kan lura mig lite men den har inte frisk grön färg. Det händer väldigt ofta att rosetterna ruttnar...men var inte ledsen man kan experimentera ändå... Ananas är en växt som ger sig inte lätt, den har ganska bra överlevnadsförmåga...och även om den ruttnar lite och sen torkar kan små rosetter dyka upp så småningom... det gäller att inte kasta den ut tills alla förhoppningar om nytt liv i rosetten slocknar... Tack ja du verkar ha rätt, trodde det bara var unga blad i mitten därav färgen men nu har jag plockat bort bladen och de var helt lösa  .
jocke_u
06-05-2010, 11:39
Jag satte en rosett i jord med plastpåse för ett par veckor sedan, det blev snabbt mögel så jag öppnade påsen vilket resulterade i att det mesta försvann. Dock är de flesta bladen vissna och en stor mögelklump var kvar i mitten av rosetten och ville inte försvinna, jag tog tag i bladen där och ryckte loss det översta paret. Nu ser den ut som på bilden nedan. Jag tycker den har en väldigt frisk grön färg på de bladen som var under, men större delen av växten ser helt rutten ut. Tror ni denna kommer att ta sig? Jag drog upp den för att kolla hur underlivet såg ut på den, såg inga rötter någonstans, dock var det lika fin färg på delen av bladen som är under jorden. [attachment=49691:IMG_0142_1_.JPG]
äntligen kommer åtminstone ananasen i köket att blomma...
blommor på väg...
[attachment=50025:tjockare...6.5.2010.jpg][attachment=50026:blommor_...6.5.2010. jpg]
en av mina rosetter ruttnar och 5 nya unga rosetter växer från den ändå, jag är nyfiken hur detta kommer att förtsätta...
[attachment=50027:den_gaml...6.5.2010.jpg][attachment=50028:nya_rose...6.5.2010. jpg]
Jocke_u,
ananasen kan man rädda även om du tar bort alla blad och bara en liten bit av vita "basen" återstår... Det har tagit tre månader hos mig att ta fram nya små rosetter på sådant sätt, det är lite mer krävande men det går i alla fall....
MVH/clivia
Sussie F-Flower
16-05-2010, 22:19
Grattis Clivia! Vad kul att du har en blomma på gång!!! Har du haft äpplen liggandes på fönsterbrädan, under bladen? Eller vill ananasen blomma ändå? (gödning?) Hur gammal är denna ananasplanta?
CITAT (Sussie F-Flower @ 16-05-2010, 23:19)  Grattis Clivia! Vad kul att du har en blomma på gång!!! Har du haft äpplen liggandes på fönsterbrädan, under bladen? Eller vill ananasen blomma ändå? (gödning?) Hur gammal är denna ananasplanta?  Tack... Rosetten är från 16.9.2007, cca 2,5 år gammal. Nej, Sussie, jag använder inte någon etylen behandling, jag väntar tills ananasplantan blommar av sig själv... Någon speciel gödning använder jag inte... Ananasplantan var omplanterat i januari detta året till större kruka... MVH/clivia
Sussie F-Flower
17-05-2010, 09:35
CITAT (clivia @ 17-05-2010, 06:24)  Tack...
Rosetten är från 16.9.2007, cca 2,5 år gammal. Nej, Sussie, jag använder inte någon etylen behandling, jag väntar tills ananasplantan blommar av sig själv... Någon speciel gödning använder jag inte... Ananasplantan var omplanterat i januari detta året till större kruka...
MVH/clivia Tack! Ok. Ja, jag minns när du planterade om den. Det berättade du. Jag bara undrade... Mina två blir 2år om en månad precis, och jag har undrat om det KAN bli knopp nu i sommar, eller är dom för unga? Den största är 130 cm "mellan vingspetsarna". Om det inte skulle bli ngn knopp så har jag funderat på att lägga äpplen till vintern, för att få större chans till knopp nästa år. Men, -kan dom inte blomma vilken tid på året som helst? Av sig själv alltså? Hur lång tid, ungefär, kommer det att ta nu för din planta, från knopp till mogen ananas? Mvh. Sussie.
sparvuggla
17-05-2010, 10:57
Hur långe måste bladrosetten torka innan man kan plantera den eller sätta i vatten för rotbildning?
Sussie F-Flower
17-05-2010, 11:04
CITAT (sparvuggla @ 17-05-2010, 11:57)  Hur långe måste bladrosetten torka innan man kan plantera den eller sätta i vatten för rotbildning? Jag tror inte att dom måste torka. Jag gjorde inte så... Jag drog av blad nertill på bladrosetten så att det blev ca 1,5 cm "bladfritt" där. Där kunde man se små ögon som skulle bli rötter. Jag planterade mina i jord på en gång.
Sussie F-Flower
17-05-2010, 11:11
På sidan 4 i denna tråd visar clivia bilder hur rosetten ser ut efter att bladen tagits bort.
CITAT (Sussie F-Flower @ 17-05-2010, 10:35)  Tack! Ok. Ja, jag minns när du planterade om den. Det berättade du. Jag bara undrade... Mina två blir 2år om en månad precis, och jag har undrat om det KAN bli knopp nu i sommar, eller är dom för unga? Den största är 130 cm "mellan vingspetsarna". Om det inte skulle bli ngn knopp så har jag funderat på att lägga äpplen till vintern, för att få större chans till knopp nästa år. Men, -kan dom inte blomma vilken tid på året som helst? Av sig själv alltså? Hur lång tid, ungefär, kommer det att ta nu för din planta, från knopp till mogen ananas? Mvh. Sussie. Ja, Sussie, de kan blomma vilken tid på året som helst... Min första ananas här i Sverige började blomma (efter 5 år) tidigt på året... Januari-februari, men det är kanske bättre om det sker lite senare när ljuset kommer tillbaka... Någonstans har jag läst att ananasen har genetisk inbyggt omkring 40 blad och när alla har växt ut kommer den att blomma av sig själv... Jag är inte vän av etylen behandling för att jag tror att växten behöver tid att utvecklas och om den inte har tillräckligt med blad kommer den i bästa fallet att ge mindre frukt... Det är en annan sak när de gör det på plantagen, vi har inte tillräckligt med soliga dagar att experimentera på det här sättet innan ananasen når sin optimala storlek för att bära frukt... Det är min åsikt. Ja, hur lång tid kommer det att ta från knopp till mogen ananas ? Ungefär 6-7 månader beroende på väder och mängden av soliga dagar.... MVH/clivia
sparvuggla
17-05-2010, 18:54
CITAT (Sussie F-Flower @ 17-05-2010, 12:04)  Jag tror inte att dom måste torka. Jag gjorde inte så... Jag drog av blad nertill på bladrosetten så att det blev ca 1,5 cm "bladfritt" där. Där kunde man se små ögon som skulle bli rötter. Jag planterade mina i jord på en gång. OK, jag ska handla två ananas imorgon. Den ena får torka och andra inte Det verkar vara viktigt att rosetten ser frisk och välmående ut från affären. Det här verkar bli en folkrörelse att driva upp egna ananaser.......
två bilder på blommande ananasplantan....
[attachment=50117:ananas__18.5.2010.jpg][attachment=50118:ananas2__18.5.2010.jpg ]
------ 26.5.
blomställningen har utvecklats lite men man ser inte blommorna ännu... en ny rosett är på väg...
[attachment=50399:den_blom...6.5.2010.jpg][attachment=50400:den_blom...6.5.2010. jpg]
MVH/clivia
Sussie F-Flower
18-05-2010, 18:54
CITAT (clivia @ 17-05-2010, 18:59)  Ja, Sussie, de kan blomma vilken tid på året som helst... Min första ananas här i Sverige började blomma (efter 5 år) tidigt på året... Januari-februari, men det är kanske bättre om det sker lite senare när ljuset kommer tillbaka... Någonstans har jag läst att ananasen har genetisk inbyggt omkring 40 blad och när alla har växt ut kommer den att blomma av sig själv... Jag är inte vän av etylen behandling för att jag tror att växten behöver tid att utvecklas och om den inte har tillräckligt med blad kommer den i bästa fallet att ge mindre frukt... Det är en annan sak när de gör det på plantagen, vi har inte tillräckligt med soliga dagar att experimentera på det här sättet innan ananasen når sin optimala storlek för att bära frukt... Det är min åsikt. Ja, hur lång tid kommer det att ta från knopp till mogen ananas ? Ungefär 6-7 månader beroende på väder och mängden av soliga dagar....
MVH/clivia Tack clivia! Då lägger jag inga äpplen jag heller, utan hoppas att det ska gå bra ändå  . Jag planterade om mina i mars månad och jag har märkt att dom har satt fart i sin tillväxt. Det är bara att vänta. Mest väntar nog lilla Mathilda, en av de tre småtjejerna som var med och planterade för snart 2 år sedan...
CITAT (Sussie F-Flower @ 18-05-2010, 19:54)  Tack clivia! Då lägger jag inga äpplen jag heller, utan hoppas att det ska gå bra ändå  . Jag planterade om mina i mars månad och jag har märkt att dom har satt fart i sin tillväxt. Det är bara att vänta. Mest väntar nog lilla Mathilda, en av de tre småtjejerna som var med och planterade för snart 2 år sedan...  Håller tummarna att hon och du inte väntar för länge, Sussie... naturen är den mäktigaste trollkarln, då hoppas jag att den lyssnar på Mathildas tankar... ------ Den "lille prinsen" är på väg upp hos mig... även om man inte ser den från sidan ännu.... [attachment=50475:ananaspl...8.5.2010.jpg] [attachment=50476:ananaspl...5.2010_2.jpg] [attachment=50477:ananaspl...5.2010_3.jpg] 1.6.2010 [attachment=50568:ananaspl...1.6.2010.jpg] [attachment=50570:ananaspl...6.2010_3.jpg] [attachment=50569:ananaspl...6.2010_2.jpg] 5.6.2010 Första blommorna.... [attachment=50716:f_rsta_b...5.6.2010.jpg] [attachment=50717:f_rsta_b...5.6.2010.jpg] [attachment=50718:f_rsta_b...5.6.2010.jpg] MVH/clivia
några bilder på "lille prinsen"...
[attachment=50939:lille_pr...0.6.2010.jpg][attachment=50940:lille_pr...1.6.2010. jpg]
Nu ser man den gröna rosetten...
[attachment=50941:lille_pr...6.2010_2.jpg][attachment=50942:lille_pr...6.2010_3. jpg]
Blommorna är cca 1-1,5 cm långa, luktar inte...
[attachment=50943:lille_pr...6.2010_4.jpg][attachment=50944:lille_pr...6.2010_5. jpg]
[attachment=50945:lille_pr...6.2010_6.jpg]
MVH/clivia
Sussie F-Flower
11-06-2010, 14:20
Nämen Oj, vad den har vuxit!  Kul med bilden med citronen, då ser man ju bättre storleken på ananasen. Vad kul att se blommorna. Så söta. Blev först lite överraskad för jag tänkte inte på att det blir såna blommor, men det är ju klart att det blir... Har du tagit ut dina ananasväxter till balkongen nu, clivia, eller har du dom inne?
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-06-2010, 15:20)  Nämen Oj, vad den har vuxit!  Kul med bilden med citronen, då ser man ju bättre storleken på ananasen. Vad kul att se blommorna. Så söta. Blev först lite överraskad för jag tänkte inte på att det blir såna blommor, men det är ju klart att det blir... Har du tagit ut dina ananasväxter till balkongen nu, clivia, eller har du dom inne? Nej, Sussie, ananaserna finns inne hela tiden. Frukterna behöver värme för att växa tillfredställande och mogna... ja, ljuset också men värme är avgörande annars blir de små, hårda och ganska sura. Den svenska sommaren räcker inte till dessa tropiska växter... den är kort och ibland ganska kylig.... Häromdagen fick också mina två fröplantor och tre miniananasplantor (som jag skrev tidigare om) var sin kruka... [attachment=50949:tv__fr_p...1.6.2010.jpg] MVH/clivia
BigDaddy
12-06-2010, 20:22
Hej Clivia! Sagolik tråd! Och vilken magnifik samling du har av ananaser. Själv är jag allergisk mot ananas. Det hindrar mig dock inte från att bli mycket sugen på att testa detta. Har läst igenom hela tråden nu även om fotbollen på TV är svårt att släppa. Snappat upp en del iaf men några frågor för att försäkra mig om att jag gör rätt. Hoppas du har tid att svara. 1. För sent nu till helgen att köpa ananas & sätta i jord + vatten? 2. Du har ju nu fått en hel del rotade, vilket har fungerat bäst; Jord el vatten? 3. Var hittar jag fröerna i ananasen om jag vill testa att fröså också? 4. Om jag skulle lyckas med en frösådd, blir den mer anpassad i vårt klimat & då klarar vintern bättre här, än stickling från frukten? Det ska bli jäkligt skoj detta. Har dock ingen plats här hemma men får leta upp ngn annans fönster att ställa dem i tills vidare.
CITAT (BigDaddy @ 12-06-2010, 21:22)  Hej Clivia! Sagolik tråd! Och vilken magnifik samling du har av ananaser. Själv är jag allergisk mot ananas. Det hindrar mig dock inte från att bli mycket sugen på att testa detta. Har läst igenom hela tråden nu även om fotbollen på TV är svårt att släppa. Snappat upp en del iaf men några frågor för att försäkra mig om att jag gör rätt. Hoppas du har tid att svara. 1. För sent nu till helgen att köpa ananas & sätta i jord + vatten? 2. Du har ju nu fått en hel del rotade, vilket har fungerat bäst; Jord el vatten? 3. Var hittar jag fröerna i ananasen om jag vill testa att fröså också? 4. Om jag skulle lyckas med en frösådd, blir den mer anpassad i vårt klimat & då klarar vintern bättre här, än stickling från frukten? Det ska bli jäkligt skoj detta. Har dock ingen plats här hemma men får leta upp ngn annans fönster att ställa dem i tills vidare.  Tack, BigDaddy, och välkommen i tråden.... 1. det är aldrig för sent att köpa en ananas, om jag ser en intressant rosett köper jag ananasen närsomhelst... även på vintern, på sommaren är det förstås lättare att rota den.... 2. Vad fungerar bäst...  . Jag tror att detta är individuelt. Hos mig fungerar båda sätten. Har för mig att någon provade vittmossa också... och lyckades. 3. Inte alla ananaser innehåller frö, de är ganska små bruna eller svarta och du hittar dem strax under "naturförpackningen" som du skär bort. 4. Om den är mer anpassad som fröplanta för vårt klimat? Det vågar jag inte uttrycka mig om för att jag är bara i början av min experiment med frösådda plantor. Vad som är säkert, fröplantor är mer tidskrävande än de rosetter man lyckas rota. ------- Blommande ananas idag.... [attachment=51009:den_blom...4.6.2010.jpg][attachment=51010:den_blom....2010__2. jpg] Lycka till, BigDaddy!!! MVH/clivia
Sussie F-Flower
14-06-2010, 09:42
CITAT (clivia @ 11-06-2010, 18:47)  Nej, Sussie, ananaserna finns inne hela tiden. Frukterna behöver värme för att växa tillfredställande och mogna... ja, ljuset också men värme är avgörande annars blir de små, hårda och ganska sura. Den svenska sommaren räcker inte till dessa tropiska växter... den är kort och ibland ganska kylig....
Häromdagen fick också mina två fröplantor och tre miniananasplantor (som jag skrev tidigare om) var sin kruka...
[attachment=50949:tv__fr_p...1.6.2010.jpg]
MVH/clivia Tack clivia, då får mina också stå inne hela sommaren. Vem vill ha sura ananaser? Åhh, vilken härlig grön färg på miniananasplantorna!  Vad dom har vuxit allihopa.  Njae.... inte den där allra minsta då kanske...
BigDaddy
14-06-2010, 10:06
Tack & bock! : Då ska jag snart göra ett försök. Tusen tack.
kerstin z5-6
14-06-2010, 18:06
Jojo det börjar med en ananas i kruka sen vet man aldrig var det slutar  Vill minnas att min kom från Ica sattes i så- jord till jul [attachment=51030:1662_p23240.jpg] och tog 2 år att få frukt.Under tiden odlade jag en massa annat med
sparvuggla
14-06-2010, 18:27
CITAT (clivia @ 14-06-2010, 09:41)  Tack, BigDaddy, och välkommen i tråden.... 1. det är aldrig för sent att köpa en ananas, om jag ser en intressant rosett köper jag ananasen närsomhelst... även på vintern, på sommaren är det förstås lättare att rota den.... 2. Vad fungerar bäst...  . Jag tror att detta är individuelt. Hos mig fungerar båda sätten. Har för mig att någon provade vittmossa också... och lyckades. 3. Inte alla ananaser innehåller frö, de är ganska små bruna eller svarta och du hittar dem strax under "naturförpackningen" som du skär bort. 4. Om den är mer anpassad som fröplanta för vårt klimat? Det vågar jag inte uttrycka mig om för att jag är bara i början av min experiment med frösådda plantor. Vad som är säkert, fröplantor är mer tidskrävande än de rosetter man lyckas rota. ------- Blommande ananas idag.... [attachment=51009:den_blom...4.6.2010.jpg][attachment=51010:den_blom....2010__2. jpg] Lycka till, BigDaddy!!! MVH/clivia Mina ananaser har fått rötter nu efter 3-4 veckor. Det fungerade både i vatten och jord. Men Clivia, vad gör du med dina anaser sen dom blommat över och du har tagit frukten? Såvitt jag vet blommar alla ananasväxter bara EN gång, sen dör dom såsmåningom....... Eller vad händer hos dig........
kerstin z5-6
14-06-2010, 18:34
Inte Clivia men...min hade vid det laget gjort en ny ananasrosett bredvid den gamla, den bar frukt året därpå
sparvuggla
14-06-2010, 19:01
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-06-2010, 19:34)  Inte Clivia men...min hade vid det laget gjort en ny ananasrosett bredvid den gamla, den bar frukt året därpå OK, kul! Och grattis till din stora bananplanta? Imponerande.
CITAT (sparvuggla @ 14-06-2010, 19:27)  Mina ananaser har fått rötter nu efter 3-4 veckor. Det fungerade både i vatten och jord. Men Clivia, vad gör du med dina anaser sen dom blommat över och du har tagit frukten? Såvitt jag vet blommar alla ananasväxter bara EN gång, sen dör dom såsmåningom....... Eller vad händer hos dig........  Grattis till lyckat experiment!!!! Ja, sparvuggla, det är som Kerstin z5-6 säger, de producerar nya rosetter när de börjar blomma... plantan skjuter dem på hela sin växtkropp: rotrosetter som brukar blomma om 12 månader, sedan är det bladrosetter som brukar blomma om 24 månader och topprosetten som sitter på en ananasfrukt som också brukar blomma om 24 månader, ja, men tiden måste man ta med en nypa salt, allt beror på förhållandena ananasen växer i. Min planta skjuter tre rosetter nu en rotrosett som kommer att överta moderns plats, sen är det en bladrosett strax under frukten och till slut topprosett, som båda går att använda vidare... Om du redan har ananas som bär frukt, du kan praktiskt taget odla den i all evighet... Ja, men de är mycket känsliga varelser vad gäller övervattning... Några fina har dött även hos mig... rotrosett, 14.6.2010 [attachment=51038:ananasen...4.6.2010.jpg] bladrosett, 14.6.2010 [attachment=51039:bladrose...4.6.2010.jpg] topprosetten med fyra rosetter.... 14.6.2010 [attachment=51040:topprose...4.6.2010.jpg] Ibland händer det att även på toppen växer det mer än en rosett.... Den här rosetten har nästan ruttnat bort men fyra nya rosetter finns fortfarande där...och börjar växa. ------------- 16.6.2010 [attachment=51170:blommand...6.2010_2.jpg][attachment=51169:blommand...6.6.2010. jpg] 18.6.2010 [attachment=51168:blommand...nanas....jpg][attachment=51167:blommand...8.6.2010. jpg] MVH/clivia
sparvuggla
15-06-2010, 05:50
Inga gula blad på dina ananaser inte, dom ser jättefina ut clivia. Och jag ser sidorosetten som redan är rätt stor på den blommande!
Själv planterade jag mina i lerkrukor. Vilket hjälper nog till att hålla jorden luftigare då lerkrukor andas. Blandade in lecakulor i jorden också. Jag skriver mer sen när det händer nåt.
Väldigt fina plantor måste jag säga=) Man blir ju lite avundsjuk, hihi. Det jag funderar över är om det kan vara möjligt att försöka sig på detta även uppe i norr, eller om solen är för stark, å sommaren för kort här?
kerstin z5-6
16-06-2010, 18:22
Jag bor i Västerbotten :)De flesta odlar ananas bakom glas större delen av året har man extraljus på dem vintertid får man bättre resultat -de tar som sagt 24 mån ofta till frukt. Om de ska vara ute sommartid,( , det kan ger surare frukt) Jag hade mina ute i juli då jag försöker rensa orangeriet) så avhärda mot sol, noga annars blir det fula märken på bladen.
De sista blommorna idag....
[attachment=51256:de_sista...1.6.2010.jpg][attachment=51257:de_sista...6.2010_2. jpg]
den "lille prinsen" växer, ganska stor citron den här gången på bilden; väger 220 g...
[attachment=51258:ananas__...6.2010_2.jpg][attachment=51259:ananas__21.6.2010.jp g] --------------------- 23.6.2010 nu har ananasplantan blommat klart....
[attachment=51311:ananas__23.6.2010.jpg][attachment=51312:topprose...3.6.2010.jp g]
[attachment=51313:efter_bl...3.6.2010.jpg][attachment=51314:ananaspl...3.6.2010. jpg]
[attachment=51315:en_av_ro...3.6.2010.jpg][attachment=51316:sidorose...3.6.2010. jpg]
MVH/clivia
sparvuggla
23-06-2010, 13:34
Riktigt fina! Du ska få se mina så småninom.......  Just nu ser den som jag satte direkt i jorden ut så här efter bara 4-5 veckor i kruka. [attachment=51375:ananas.jpg] Brukar du plantera om dina clivia, och hur ofta?
CITAT (sparvuggla @ 23-06-2010, 14:34)  Riktigt fina! Du ska få se mina så småninom.......  Just nu ser den som jag satte direkt i jorden ut så här efter bara 4-5 veckor i kruka. [attachment=51375:ananas.jpg] Brukar du plantera om dina clivia, och hur ofta? den är fin, grattis sparvuggla!!! Nu är den bästa tiden att rota rosetterna för att de gillar sommarvärme, då menar jag temperaturer omkring 25-30 grader... Om de har tillräckligt med vatten, rotar de sig ganska snabbt bakom fönstret. Det är betydlig mindre risk att de rutnar när det är riktigt varmt... Ja, jag brukar plantera om mina ananasplantor men man måste vara försiktigt med det och inte göra det på vinterhalvåret... enligt mina erfarenheter, de är oerhört känsliga; att hålla dem vid liv i denna period av året går bättre när man inte stör rotsystemet på hösten även om man har tillräckligt varmt inne. Kanske finns här på forumet människor som har andra erfarenheter om de använder tillskottljus. Det gör jag inte, hos mig växer plantorna inte på vintern, de vilar tills ljuset kommer tillbaka i januari, februari. Vad gäller storleken på kruka, då väljer jag vid omplantering lite större kruka. Den blommande ananasen är placerat i en 30 cm kruka (djupet är 28cm). Jag ska se om det räcker på hösten när ananasen kommer att bli mogen. Igår köpte vi en mindre ananas (1.2 kg) för att jämföra med vår lille prins, hoppas att den växer åtminstone till denna storlek... men ja, det är minst fyra månader till att vänta på skörden... [attachment=51394:tv__anan...4.6.2010.jpg] Håller tummarna, sparvuggla, att du också lyckas med din planta och önskar att den ger dig en riktigt stor och söt ananas som belöning... --------- 30.6.2010, omkrets 27 cm, höjd (med rosett) 17 cm... [attachment=51627:ananas__30.6.2010.jpg][attachment=51628:ananas__...6.2010_2.jp g] -------- uppdatering 5.7.2010.... omkrets 29 cm, höjd 19 cm [attachment=51879:ananas_5.7.2010.jpg][attachment=51880:rotroset...5.7.2010.jpg] MVH/clivia
Tessalia
09-07-2010, 10:43
Vilken helt underbar tråd!!  Är alldeles lyrisk över alla ananaser ni visat upp och bara måste göra ett eget prov!
CITAT (Tessalia @ 09-07-2010, 11:43)  Vilken helt underbar tråd!!  Är alldeles lyrisk över alla ananaser ni visat upp och bara måste göra ett eget prov! Välkommen i denna tråden, Tessalia... Håller tummarna att du lyckas också!!! Titta bara hur den växer inne bakom glaset,omkretsen är redan 30 cm och längd 20 cm !!! [attachment=52057:ananas__9.7.2010.jpg][attachment=52058:ananas__9.7.2010_2.jpg] MVH/clivia
Sussie F-Flower
10-07-2010, 00:06
Underbart, clivia! Vad stor den har blivit!
Tessalia
13-07-2010, 11:15
Nu har jag en fin rosett i vatten, hoppas den vill rota sig och bli min sambo...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|