|
Det vet väl alla idag att det inte finns några fördelar med att röka?  Jag röker för att jag VILL röka, det är gott och för att jag är beroende. Mvh Fenja
Undrar om jag gör nåt sånt där?  Jag menar, nåt som andra tycker är  och nästan  av. Jag kan inte komma på nåt...  Kan ni? Fråga mej! Fråga om jag brukar ---- för det är det värsta ni vet!
CITAT (AnitaO @ 23-08-2007, 14:31)  Jo, jag förstår vad du menar. Men inte är väl LUKTEN av rök hälsofarlig ändå? Röken i sig, ja den är hälsofarlig. Jag riktade mitt inlägg till dom som klagade på att rökare luktar illa. Jo, passiv rökning är farligt. Röken innehåller cancerframkallande gifter, det är därför det numera är förbjudet att röka på resauranger där folk arbetar. CITAT Passiv rökning Tobaksrök skadar inte bara den som röker. En stor del av cigarettröken går ut i luften. Detta kan ge allvarliga hälsoeffekter hos människor och framför allt barn i rökarens omgivning. I Sverige dör varje år cirka 500 personer på grund av passiv rökning. Det finns i dag större kunskaper om vad passiv rökning betyder för hälsan. De som blir sjuka har inte själva valt att röka. De har kanske arbetat i restaurang- eller cafémiljö, där problemen är som störst. Restauranganställda löper två till tre gånger så stor risk att få lungcancer som resten av befolkningen. Föräldrars rökning anses orsaka åtmistone vart fjärde fall av astma hos barn.
I takt med att kunskapen om tobakens skadeverkningar har ökat, så har svenskarna förändrat sin attityd till tobak. I dag är det, till skillnad från för ett tiotal år sedan, allmänt accepterat att offentliga miljöer och arbetsmiljöer är rökfria. En jämförelse med tidigare studier visar att exponeringen för passiv rökning har minskat påtagligt under det senaste decenniet. Passiv rökning orsakar cirka 30-60 fall av lungcancer årligen. Varje år insjuknar drygt tusen personer i hjärtinfarkt på grund av passiv rökning. http://www.regeringen.se/sb/d/2390/a/13028Den som påstod att det inte var farligare med passiv rökning är lukten av stekt falukorv får läsa på lite - maken till felinformation får man leta efter.
CITAT (Berith @ 23-08-2007, 19:46)  Undrar om jag gör nåt sånt där?  Jag menar, nåt som andra tycker är  och nästan  av. Jag kan inte komma på nåt...  Kan ni? Nej, tänk det tror inte jag heller... CITAT (Fenja @ 23-08-2007, 19:46)  Det vet väl alla idag att det inte finns några fördelar med att röka?  Jag röker för att jag VILL röka, det är gott och för att jag är beroende. Mvh Fenja Tre korta svar som jag instämmer i. (Men vad spelar det egentligen för roll varför vi röker? )
Rapchic
23-08-2007, 18:51
CITAT (LadyG @ 23-08-2007, 19:47)  Jo, passiv rökning är farligt. Röken innehåller cancerframkallande gifter, det är därför det numera är förbjudet att röka på resauranger där folk arbetar. http://www.regeringen.se/sb/d/2390/a/13028Den som påstod att det inte var farligare med passiv rökning är lukten av stekt falukorv får läsa på lite - maken till felinformation får man leta efter. var representant för tobaksfri duo för ett tag sen och då fick man mycket nyttig information tex (kom ihåg lite gamla siffror har säkert blivit bättre sen det vart förbud mot rökning inomhus på restauranger etc) då var det 800 pers/år som DOG av passiv rökning så farligt äre då
CITAT (LadyG @ 23-08-2007, 19:47)  Den som påstod att det inte var farligare med passiv rökning är lukten av stekt falukorv får läsa på lite - maken till felinformation får man leta efter. Det var jag som skrev om stekt falukorv, men jag skrev ingenting om passiv rökning så maken till felläsning får man leta efter. Herregud! Lukten, d.v.s. det som eventuellt sätter sig i en rökares kläder (precis på samma sätt som os från falukorv kan göra) innebär INTE passiv rökning för de som är omkring mig. Röken däremot är passiv rökning.
CITAT (LadyG @ 23-08-2007, 19:47)  Jo, passiv rökning är farligt. Röken innehåller cancerframkallande gifter, det är därför det numera är förbjudet att röka på resauranger där folk arbetar. http://www.regeringen.se/sb/d/2390/a/13028Den som påstod att det inte var farligare med passiv rökning är lukten av stekt falukorv får läsa på lite - maken till felinformation får man leta efter. Men det är väl ändå en milsvid skillnad på passiv rökning och röklukt...då skulle ju alla bli rökförgiftade i hela nejden här när jag eldar i pannan..Och tänk när det var skogsbrand en kilometer härifrån...att jag ens lever  (det sista är på skoj..)
CITAT (Berith @ 23-08-2007, 19:46)  Undrar om jag gör nåt sånt där?  Jag menar, nåt som andra tycker är  och nästan  av. Jag kan inte komma på nåt...  Kan ni? CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 19:50)  Nej, tänk det tror inte jag heller... Äsch då, inte är jag väl så perfekt heller. Jag trodde att rökare också retade sej på nåt, och att jag kanske gjorde sånt utan att bry mej om er.
CITAT (Berith @ 23-08-2007, 19:46)  Undrar om jag gör nåt sånt där?  Jag menar, nåt som andra tycker är  och nästan  av. Jag kan inte komma på nåt...  Kan ni? Fråga mej! Fråga om jag brukar ---- för det är det värsta ni vet!  Brukar du snörpa på munnen när folk gör nåt som DU inte tycker riktigt passar sig?? ...för sånt är nåt av det värsta jag vet..
CITAT (Tesa @ 23-08-2007, 19:59)  Brukar du snörpa på munnen när folk gör nåt som DU inte tycker riktigt passar sig?? ...för sånt är nåt av det värsta jag vet..  Måste tänka efter.... jag vet inte om jag snörper på munnen, men jag gör säkert nån min. Lyfter på ögonbrynet, tror jag, och ser "ner" på den andre. Oavsett vem som är längst.  Ska försöka komma ihåg detta till nästa gång.
Jaa.....bra Berith, för kan man sluta röka så.....
CITAT (LadyG @ 23-08-2007, 19:47)  Jo, passiv rökning är farligt. Röken innehåller cancerframkallande gifter, det är därför det numera är förbjudet att röka på resauranger där folk arbetar. http://www.regeringen.se/sb/d/2390/a/13028Den som påstod att det inte var farligare med passiv rökning är lukten av stekt falukorv får läsa på lite - maken till felinformation får man leta efter. Ja, röken är farlig. Men inte lukten. Om jag röker en cigg och sen går jag till affären och träffar dig där så luktar jag förmodligen rök. Men inte utsätter jag dig för några hälsorisker. Det var där jag gjorde min jämförelse med bönder o.s.v. Någon skrev tidigare i tråden att det borde förbjudas för att det luktade illa
Eva-Helene
23-08-2007, 19:18
CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 10:26)  Jag tycker vi förbjuder ALLT som kan irritera människor. Allt blir så mycket enklare då och det blir mycket roligare att leva Vi förbjuder rökning, alkoholintag, man ska inte få gå naken, man får inte vara uppe för tidigt eller för sent på kvällen, man ska inte få grilla, inte använda parfym, inte laga fel mat med fel kryddor, inte få ha vänner hemma (och definitivt inte sitta ute med dem), inte ha husdjur, o.s.v, o.s.v. Tänk vad livet skulle bli underbart om vi genomförde förbud!  Ja så gör vi! Det blir väldigt spännande att se hur länge det skulle dröja innan "gnällspikarna" hittade något nytt att klaga på grannarna för!  dom skulle kanske börja klaga på att dom har ett så tråkigt liv!
CITAT (AnitaO @ 23-08-2007, 20:10)  Ja, röken är farlig. Men inte lukten. Om jag röker en cigg och sen går jag till affären och träffar dig där så luktar jag förmodligen rök. Men inte utsätter jag dig för några hälsorisker. Det var där jag gjorde min jämförelse med bönder o.s.v. Någon skrev tidigare i tråden att det borde förbjudas för att det luktade illa  Aha, jag trodde vi var kvar på röken som kommer ringlande från grannarna när de bolmar på sina balkonger. Jaja, då så.
Rapchic
23-08-2007, 19:21
man kan ju vara allergisk mot tobak... är man allergisk mot lukten (eller vad man nu ska säga) eller röken (undrar en som mår illa bara jag känner lukten av en som halvnyss rökt som tur är funkar detoftast med att flytta sig om inte man sitter på en buss)
CITAT (Rapchic @ 23-08-2007, 20:21)  man kan ju vara allergisk mot tobak... är man allergisk mot lukten (eller vad man nu ska säga) eller röken (undrar en som mår illa bara jag känner lukten av en som halvnyss rökt som tur är funkar detoftast med att flytta sig om inte man sitter på en buss) En allergiker får astmaproblem oavsett om det är rök eller röklukt, iaf de jag känner.
Rapchic
23-08-2007, 19:29
CITAT (LadyG @ 23-08-2007, 20:23)  En allergiker får astmaproblem oavsett om det är rök eller röklukt, iaf de jag känner.  kan inte va kul att jobba me rökare d
CITAT (LadyG @ 23-08-2007, 20:21)  Aha, jag trodde vi var kvar på röken som kommer ringlande från grannarna när de bolmar på sina balkonger. Jaja, då så.  Jag menar ju ändå att den röken är så utspädd när den ringlat sig fram i friska luften diverse meter att den är tämligen harmlös den också....
CITAT (Eva-Helene @ 23-08-2007, 20:18)  Ja så gör vi! Det blir väldigt spännande att se hur länge det skulle dröja innan "gnällspikarna" hittade något nytt att klaga på grannarna för!  dom skulle kanske börja klaga på att dom har ett så tråkigt liv!  Varför inte förbjuda gnällspikar och griniga grannar också? Dom är nog så irriterande. Gita
Såg n i nyheterna?? De knöt ihop våra båda trådar Den om nakenhet och den om rökningen.. ...hehe...tur man inte har grannar för då hade jag snart inte fått visa mig på utsidan dörren för det finns många som är snyggare utan kläder än jag är med...estetisk störning...ja jag säger då det...VEM bestämmer det??? Ska smala, snygga 20-åringar få röka nakna på balkongen...men feta 60-åringar måste klä på sig...?? ..eller ska dom inte få röka alls??
CITAT (Tesa @ 23-08-2007, 20:32)  Jag menar ju ändå att den röken är så utspädd när den ringlat sig fram i friska luften diverse meter att den är tämligen harmlös den också.... Visst är den utspädd, men harmlös är den då rakt inte. I Sverige beräknas upp till 60 lungcancerfall om året bero på passiv rökning. Borde inte jag som icke-rökare få välja själv om jag vill utsätta mig för det? Om jag väljer att fika på Hornsgatan i Stockholm (skitigaste gatan i stan) så är det mitt eget fel, om jag skulle ta upp en pipa och snutta på är det också mitt val men när grannen bolmar så jag mår illa i mitt eget vardagsrum har jag inte mycket val.
Fizzgigg
23-08-2007, 20:22
Folk har blivit vräkta för att de har ätit surströmming och grillat på balkongen. Fyllon har blivit vräkta för att de har stört omgivningen. Jag tycker inte rökare eller andra preparatberoende ska behandlas annorlunda. Stör de andra hyresgäster bör de få en tillsägelse till att börja med. Jag tycker fastighetsägarna borde sätta bättre gränser för vad som tillåts i deras fastigheter.
CITAT (LadyG @ 23-08-2007, 20:59)  Visst är den utspädd, men harmlös är den då rakt inte. I Sverige beräknas upp till 60 lungcancerfall om året bero på passiv rökning.
Borde inte jag som icke-rökare få välja själv om jag vill utsätta mig för det? Om jag väljer att fika på Hornsgatan i Stockholm (skitigaste gatan i stan) så är det mitt eget fel, om jag skulle ta upp en pipa och snutta på är det också mitt val men när grannen bolmar så jag mår illa i mitt eget vardagsrum har jag inte mycket val. Jo..men det är väl inte detsamma som passiv rökning riktigt...inte som att vistas i ett rum där folk röker och du andas in röken med vartenda andetag.. Skillnaden är ju ungefär som att sitta på skorsten eller att känna att det luktar rök när man eldar..  men det är klart...folk retar sig ju på det också... Jag tycker nog fortfarande att om man vill leva störningsfritt så får man bosätta sig låååångt från andra människor..och vilda djur..
CITAT (Fizzgigg @ 23-08-2007, 21:22)  Folk har blivit vräkta för att de har ätit surströmming och grillat på balkongen. Fyllon har blivit vräkta för att de har stört omgivningen. Jag tycker inte rökare eller andra preparatberoende ska behandlas annorlunda. Stör de andra hyresgäster bör de få en tillsägelse till att börja med. Jag tycker fastighetsägarna borde sätta bättre gränser för vad som tillåts i deras fastigheter. Jag skulle inte ha något emot att bo hos en värd som inte tillåter rökare, precis på samma sätt som det finns värdar som inte tillåter pälsdjur i sina lägenheter. CITAT (Tesa @ 23-08-2007, 21:29)  Jo..men det är väl inte detsamma som passiv rökning riktigt...inte som att vistas i ett rum där folk röker och du andas in röken med vartenda andetag.. Skillnaden är ju ungefär som att sitta på skorsten eller att känna att det luktar rök när man eldar..  men det är klart...folk retar sig ju på det också... Jag tycker nog fortfarande att om man vill leva störningsfritt så får man bosätta sig låååångt från andra människor..och vilda djur.. Jo, men det är ju passiv rökning det också. Det är så mycket rök att man mår illa av det, då är det väl för mycket? Det känns definitivt som att jag sitter på skorstenen snarare i så fall och det bli inte bättre av att både de på höger OCH de på vänster sida om oss röker ute. Killen under oss röker inne, så honom har jag inget emot. Sympatisk, ung invandrarkille f ö som inte stör en levande själ. Vilda djur är trevliga, och vildfåglar. Tamdjur och tamfåglar också för den delen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
23-08-2007, 20:52
CITAT (Tesa @ 23-08-2007, 21:29)  Jag tycker nog fortfarande att om man vill leva störningsfritt så får man bosätta sig låååångt från andra människor..och vilda djur.. och bilar......... för alla bilavgaser är väl inte heller så hälsosamt eller hur? När man ser den ena föräldrar efter den andra åka in till dagis och förskolan här och släpper av sind barn och har motorn på mens dom pratar med barnen kan man ju fråga sig hur mycket dom tänker på sina barns hälsa och omgivningen. Och lukta gott gör det inte heller Elisabeth
Tobaksröken blir inte mindre farlig bara för att det finns andra saker som också är farliga.
Elisabeth-Västkustkolonisten
23-08-2007, 21:00
CITAT (Magdis @ 23-08-2007, 21:55)  Tobaksröken blir inte mindre farlig bara för att det finns andra saker som också är farliga. Nej det vet jag också men många som gnäller att granen röker ut i trädgården eller på balkongen bryr sig inte om hur dom ber sig åt i andra saker, som t.ex. med sina bilar.
CITAT (LadyG @ 23-08-2007, 21:50)  Vilda djur är trevliga, och vildfåglar. Tamdjur och tamfåglar också för den delen.  Jojo...tills den dan en varg river en hund..älgen tuggar sönder äppleträdet..eller fåglarna skiter ner tvätten...eller skatorna rycker upp växtlapparna i rabatten..eller katten skiter i sandlådan...eller grannens hund skäller mitt i natten..
Fizzgigg
23-08-2007, 21:02
CITAT (Tesa @ 23-08-2007, 21:29)  Jag tycker nog fortfarande att om man vill leva störningsfritt så får man bosätta sig låååångt från andra människor..och vilda djur.. Generellt sett har jag hellre älgar än en del människor som grannar. Älgar är ståtliga och goda djur som det är jaktsäsong på, det är mer än vad man kan säga om mänskliga grannar.
CITAT (Magdis @ 23-08-2007, 21:55)  Tobaksröken blir inte mindre farlig bara för att det finns andra saker som också är farliga. Ska man tro tobaksfakta.org är rökning/passiv rökning farligare än alla andra cancerorsaker sammantaget. "6. Hur vanlig är lungcancer? Lungcancer orsakar fler dödsfall bland både män och kvinnor i världen än någon annan cancersjukdom. Omkring 90 procent av fallen orsakas av rökning. Före 1930 var det en ovanlig sjukdom, men den ökade snabbt i takt med att rökandet bredde ut sig. Passiv rökning ökar sjukdomsrisken med 24 procent. Andra sjukdomsorsaker är asbest, radon och ärftliga anlag. Luftföroreningar utomhus beräknas svara för högst en procent av fallen. År 2003 inträffade i Sverige 2 994 fall av lungcancer. 3 123 avled i sjukdomen samma år. Lungcancer är även i Sverige den cancerform som kräver flest liv." http://www.tobaksfakta.org/Default.aspx?id...0#IID1593_Q4267edit: stavning.
CITAT (Magdis @ 23-08-2007, 21:55)  Tobaksröken blir inte mindre farlig bara för att det finns andra saker som också är farliga. Självklart inte, men det kan ge lite perspektiv på saker.
CITAT (Tesa @ 23-08-2007, 22:01)  Jojo...tills den dan en varg river en hund..älgen tuggar sönder äppleträdet..eller fåglarna skiter ner tvätten...eller skatorna rycker upp växtlapparna i rabatten..eller katten skiter i sandlådan...eller grannens hund skäller mitt i natten..   CITAT Varje år anmäls ett flertal fall av varg- och andra rovdjursangrepp på tamdjur i Sverige. Men ofta är rovdjuren helt oskyldiga. Av de 145 anmälningar som gjorts hittills i år hade skadorna i drygt hälften av fallen andra förklaringar. Det visar statistik från viltskadecentret på Grimsö forskningsstation. ... Vid flera av länsstyrelsens besiktningar visade det sig att djuren var sjuka eller skadade och hade dött av naturliga orsaker. Vid andra tillfällen hade hundar varit framme. I ett fall anmälde en hästägare att hästen rivits av ett lodjur. Men DNA-prover visade att det inte fanns några spår av lodjurs- eller varg-DNA på platsen – däremot hittades DNA från hund. http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16784264.aspSkulle inte tveka att sätta ut fler äppelsträd om det innebar att jag fick se riktig vild-älg (ståtliga och vackra och inte som slöhögarna på Skansen)  Nej, djur och fåglar har jag kanske betydligt högre toleransnivå med eftersom de inte begriper bättre. Folk borde veta bättre helt enkelt. Men att ställa krav på omgivningen, när det gäller som hänsyn t ex, kanske är för avancerat för dagens moderna människa
CITAT (LadyG @ 23-08-2007, 22:11)  http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16784264.aspSkulle inte tveka att sätta ut fler äppelsträd om det innebar att jag fick se riktig vild-älg (ståtliga och vackra och inte som slöhögarna på Skansen)  Nej, djur och fåglar har jag kanske betydligt högre toleransnivå med eftersom de inte begriper bättre. Folk borde veta bättre helt enkelt. Men att ställa krav på omgivningen, när det gäller som hänsyn t ex, kanske är för avancerat för dagens moderna människa  Jag tror att "hänsyn" går absolut bäst hand i hand med "överseende"...kallas kompromiss..
Angående nikotinets effekter så är det väl psykiskt lugnande (man tycker att man känner sig lugnare), men fysiskt stressande. Halterna av adrenalin och blodsocker höjs, pulsen ökar, blodådrorna dras ihop, etc. Det sämsta en person som stressat sig till gränsen av en hjärtinfarkt kan göra är alltså att ta ett bloss för att koppla av eller lugna ner sig. Likaså är det farligt om man vistas i kalla omgivningar - man förfryser lättare kroppsdelar som fingrar, tår, sannolikt öron och näsa också, eftersom blodgenomströmningen minskar. Rökning är också nej-nej i samband med operationer och en lyckad läkning därefter, men på operationsbordet kan nog de flesta hålla sig ifrån cigaretterna. Jaha, nu yrade jag visst in på riskerna med rökning, som säkert alla redan vet. Men, lat som jag är får jag citera från en tråd från förra året : Rökning bör åtminstone förbjudas där kvinnor arbetar och för gravida kvinnor. En dansk undersökning presenterad för några veckor [2006] sedan visade att rökning skadar fostret kraftigt. http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_6576436.asp Bland annat pekar undersökningen på att pojkar, vars mödrar rökt under graviditeten, får klart försämrade spermier i vuxen ålder. Faktiskt är danska 20-åringars (som hade rökande mödrar) spermakvalitet så dålig att många pensionärer (vars mödrar inte rökte) har bättre. Passiv rökning för krogpersonal torde ge lika svåra skador på fostret.
Att röka i närheten av en gravid kvinna borde alltså kriminaliseras, eftersom det riskerar att svårt skada fostret. På samma sätt borde det vara kriminellt för en gravid kvinna att röka, i linje med att annan fysisk barnmisshandel är förbjuden i de flesta länder med lagstiftning inom området. (Med reservation för att man kan diskutera huruvida ett foster är ett barn, men, det tycker åtminstone jag i detta fall)
CITAT (Pirum @ 23-08-2007, 22:20)  Rökning är också nej-nej i samband med operationer och en lyckad läkning därefter, men på operationsbordet kan nog de flesta hålla sig ifrån cigaretterna. Men åååh så gott att ha när ens barn ligger där...en av gångerna jag "åkte dit" var när min son svalt en krona och sövdes för att den skulle kunna plockas ut..
Fizzgigg
23-08-2007, 21:28
Några av ämnena i cigarettröken:
Kolmonoxid: En osynlig och luktfri gas. Vid höga koncentrationer blockeras de röda blodkropparna så att syret inte kan transporteras runt i kroppen. Långvarig exponering för kolmonoxiden i cigarettrök ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns 10-23 milligram kolmonoxid i huvudröken och upp till fem gånger mer i sidoröken. Kolmonoxid finns det gott om också i bilarnas avgaser.
Ammoniak: Ett frätande ämne som används i gödningsmedel och rengöringsmedel. Den ammoniak som finns i cigarettröken sticker och irriterar och kan förvärra sjukdomar i luftvägarna. Ammoniak förekommer 4-5 gånger mer i sidoröken.
Vätecyanid: Ett färglöst, mandelluktande gift som använts för att avrätta människor i gaskammare. Det finns mellan 400 och 500 mikrogram av gasen i röken från en cigarett. Även kortvarig exponering kan orsaka huvudvärk, yrsel, illamående och kräkningar. Sidoröken innehåller mindre vätecyanid än huvudröken.
"Tjära": Gasmolnet från cigaretten innehåller en stor variation av förbrända lätthäftande partikelrester av både organiska och oorganiska ämnen.
Bly: En av tungmetallerna. Blyförgiftning kan orsaka födelsedefekter och inlärningssvårigheter hos barn. Forskning har visat att barn som har rökande föräldrar har mer bly i blodet än till och med barn som bor i närheten av smältverk för bly.
Andra metaller: Aluminium, zink, magnesium, kvicksilver, guld, kisel, silver, titan och koppar.
Några andra ämnen i röken som används för olika ändamål: aceton, för att ta bort nagellack, arsenik, gift, butan, bränsle i cigarettändare, kadmium, tungmetall som används i batterier, etanol, alkohol, formaldehyd, konserveringsmedel, hexamin, tändvätska, metan, sumpgas, metanol, raketbränsle, fenol, rengörings- och desinfektionsmedel, nikotin, insektsgift, glykol, kylarvätska, toluen, lösningsmedel,vinylklorid, vid plasttillverkning.
Cancerframkallande (eller misstänkt) cancerframkallande 4-aminodifenyl och betanaftylamin: Två ämnen som är förbjudna i arbetsmiljöer i Sverige. Ingen kan ens få dispens för att använda dem i någon tillverkningsprocess. De är tillåtna endast när de produceras vid rökning.
Andra cancerogena ämnen är arsenik, bensen, benso-a-pyren, formaldehyd, hydrazin, kadmium, nickel, nitrosaminer, nitrosopyrolidin, polonium-210 och vinylklorid.Tobaksfakta.orgMed tanke på innehållet har jag svårt att tänka mig något tillfälle där rökning inte är hälsovådligt för rökaren med omnejd. Inte heller något tillfälle där de eventuella positiva effekterna kan uppväga de skadliga.
vindspel
23-08-2007, 21:35
usch, då...ta nu ingen cigg bara...det är inte bra för blodtrycket... Så..så...lugna sig nu....
Jag vet egentligen inte vad som är mest sorgligt med såna här trådar. Den totala bristen på vett och sans eller försöken till uppfostran och undervisning? Nä, nu går jag ut och tar kvällsciggen. Får hoppas att det inte kommer någon smygande bakom huset där jag har min rökruta för det vore ju trist om han/hon utsattes för otäcka mig
CITAT (LadyG @ 23-08-2007, 22:11)  http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16784264.aspSkulle inte tveka att sätta ut fler äppelsträd om det innebar att jag fick se riktig vild-älg (ståtliga och vackra och inte som slöhögarna på Skansen)  Nej, djur och fåglar har jag kanske betydligt högre toleransnivå med eftersom de inte begriper bättre. Folk borde veta bättre helt enkelt. Men att ställa krav på omgivningen, när det gäller som hänsyn t ex, kanske är för avancerat för dagens moderna människa  Kom upp hit i jaktuppehållet, då brukar de minsann visa sig både här och där  CITAT (vindspel @ 23-08-2007, 22:35)  Mitt blodtryck höjdes till skyarna efter jag läst denna tråd idag. JAG HADE INGEN ANING OM ATT DET FANNS HÄXJAKT PÅ RÖKARE. Det har det varit ett bra tag nu...
CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 22:43)  Jag vet egentligen inte vad som är mest sorgligt med såna här trådar. Den totala bristen på vett och sans eller försöken till uppfostran och undervisning?   Mmm... jag tycker att det sorgligaste är bristen på vett - hos rökarna...
ingrid fuxwall
23-08-2007, 21:58
CITAT (Tesa @ 23-08-2007, 13:58)  Nånstans får väl gränsen gå...om nån röker 10 meter bort i sin trädgård så tvivlar jag på att det är särskilt farliga mängder man råkar få i sig...eller på balkongen bredvid..Då är de definitivt mer hälsovådligt att bo i en stad.. Och om man har såna besvär av att grannarna luktar eller låter eller ser ut (normalt alltså) så har man väl inte i tättbebyggt område att göra överhuvudtaget.. Har man såna problem att man måste ha syrgasmask för att det finns rökande grannar kanske man skulle bo mitt i skogen där ingenheller planterar några luktande blommor eller för den delen GRILLAR!!!!!! För om man inte tål cigarettrök tål man säkerligen inte grillrök...och sen kommer nån starkt luktande blomma och till slut grannens starka armsvett... Nä...tål man inte andra människor får man faktiskt flytta dit inga andra människor kan störa.. ..det har jag gjort..för jag vill inte ha några nära grannar.. Nu behöver jag inte svara själv - du skriver precis det jag tänkt göra. En människa som är elallergisk flyttar givetvis långt ut i skogen och samma sak bör personen som inlägget ursprunglingen handlar om göra. På stenåldern råkade jag hamna i samma klass (ca. 40 personer) som en som inte tålde parfym - synd om denna person men tyvärr kom hon in, skrek - Jag tål inte dofter så sluta med sådant. Tror Ni de andra 39 gjorde det? Vet inte vad jag ville få fram med detta mer än att det är synd om sådana som inte tål saker men för att få med sig omgivningen bör man vara lite ödmjuk och om inte så bör man flytta till ödemarken, där man får vara ifred
Snöflinga
23-08-2007, 21:59
Intolerans ... är inte det också en last
Ett stort problem är nog att många av oss rökare blir som tjuriga 3-åringar när folk talar om hur dumma å äckliga vi är och hur farligt det är och att vi måste sluta. Så därför röker vi bara ännu mer, i ren trots. Så funkar jag iaf Det krävs massa kraft, energi och motivation till att sluta. Måste man slösa bort det på att bemöta kritiken från icke-rökare så orkar man aldrig. Man måste komma på det själv, när man känner att NU är det dags. NU orkar jag.
CITAT (Snöflinga @ 23-08-2007, 22:59)  Intolerans ... är inte det också en last  Nej, snarare en brist.
CITAT (Betty @ 23-08-2007, 22:53)   Mmm... jag tycker att det sorgligaste är bristen på vett - hos rökarna... Jodå, det har framgått klart att åsikten är sådan! Har också framgått klart att det verkligen inte görs någon skillnad på rökare och rökare, vi är allihop samma hänsynslösa idioter
CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 23:02)  Jodå, det har framgått klart att åsikten är sådan! Har också framgått klart att det verkligen inte görs någon skillnad på rökare och rökare, vi är allihop samma hänsynslösa idioter  Iofs, det står ju idiot stämplat i pannan på oss, men det vet vi ju redan... Och inte röker vi mindre för det
CITAT (Tosan @ 23-08-2007, 23:01)  Man måste komma på det själv, när man känner att NU är det dags. NU orkar jag. Ja inte sjutton slutar jag röka för att de finns de som tycker jag är en idiot som röker! Jag slutar när JAG vill, har lust och kraft.
CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 23:02)  Har också framgått klart att det verkligen inte görs någon skillnad på rökare och rökare, vi är allihop samma hänsynslösa idioter  Nej det har då jag aldrig sagt. Alla rökare är inte hänsynslösa idioter enligt min åsikt. Du verkar inte vara en av de hänsynslösa - så vitt jag kan förstå av tidigare inlägg.
CITAT (Betty @ 23-08-2007, 23:06)  Nej det har då jag aldrig sagt. Alla rökare är inte hänsynslösa idioter enligt min åsikt. Du verkar inte vara en av de hänsynslösa - så vitt jag kan förstå av tidigare inlägg. Tack! Nej, det är jag faktiskt inte (vad det nu spelar för roll  )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|