Full version: Fredrik Reinfeldt
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
pejori
CITAT (KURT @ 07-11-2007, 04:29) *
När Fredrik Reinfeldt nu sökte ny statssekreterare så annonserade man med rubriken "Kaka söker maka". Och denna gång blev det inte en ung oerfaren kvinna, utan en äldre man som garanterat inte anlitat svart arbetskraft.

Han hette visst Lars-Inge Svartenbrant, har tydligen haft ett längre engagemang i statlig tjänst, och har bakgrund som expert inom pengatransfereringssystem. Det låter ju lite tråkigt, men det är väl så som tjänstemän skall vara.

har hört att han ska passa utmärkt för jobbet. han vill ju förkunna kärlek till folket, så dom kommer att älska när staten snor dom på varenda krona rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif a0a.gif a0a.gif a0a.gif 000.gif
Gossen Ruda
CITAT (krellus @ 05-11-2007, 14:16) *
Vilka ungmoderater har berättat det för dig?

Har missat denna fråga. Informationen kommer från media, främst vad man läser mellan raderna. Den färska undersökningen bland fifflande statssekreterare stärker uppfattningen. Med ungmoderater så menar jag unga moderater till skillnad från det gamla gardet som var mer att lita på. Inte bara bland M.
Gita
Har det inte slagit någon vad som är orsaken till det utbredda fifflet? Nämligen de orimligt höga skatterna och det faktum att vi inte får särskilt mycket för våra skattepengar. Dåligt fungerande skola, sjukvård m.m
Dessutom kan man väl ifrågasätta definitionen av t.ex svartjobb. Vem har inte hjälpt en granne eller kompis i utbyte mot t.ex. en låda vin eller en gentjänst? Svartjobb enl. nuvarande definition.
Gita
krellus
Gita, du har naturligtvis en bra poäng här.

Det är ju inte bara politiker utan många "vanliga" medborgare som tycker att det är väldigt kostsamt att anlita "proffs" vid renovering av hus etc.

Gossen Ruda
Det var ju inte speciellt svårt att lista ut att det var från media...
KURT
CITAT (Gita @ 07-11-2007, 09:26) *
Har det inte slagit någon vad som är orsaken till det utbredda fifflet? Nämligen de orimligt höga skatterna och det faktum att vi inte får särskilt mycket för våra skattepengar. Dåligt fungerande skola, sjukvård m.m
Dessutom kan man väl ifrågasätta definitionen av t.ex svartjobb. Vem har inte hjälpt en granne eller kompis i utbyte mot t.ex. en låda vin eller en gentjänst? Svartjobb enl. nuvarande definition.
Gita

Just det, det är naturligtvis bättre att anpassa lagarna efter brottslingarna.

Folk bryter mot hastighetsbegränsningarna - det löses med fri hastighet på alla vägar
Illegal jakt och vapenbrott - löses med fri jakt för alla och slopande av vapenlicenser.
Kvinnor utsätts för våltäkt på allmän plats - förbjud kvinnor att vistas utomhus ensamma .
Pirum
CITAT (Gita @ 07-11-2007, 08:26) *
Har det inte slagit någon vad som är orsaken till det utbredda fifflet? Nämligen de orimligt höga skatterna och det faktum att vi inte får särskilt mycket för våra skattepengar.

Ah, det klassiska argumentet. "Det är så dyrt att betala skatt, speciellt om man är rik." Och boten är skattelindring? Men när det gäller 'bidrag' så ska det minsann vara piska istället, då är det inte bidragen det är fel på utan mottagarna. Den med mycket mat ska ha en extra morot, den fattige med tomt bord ska ha en spark i baken.

Angående tjänster/gentjänster så kan jag inte den exakta lagen. Men som sades på radion idag, "det är egentligen otillåtet" att utföra dem utan att skatta. Förmodligen finns någon slags "maxbelopp" också. Fast i Sverige är det ju så finurligt att vi inte bara ska se exakt vad som står i lagtexten, vi ska också ta hänsyn till andemeningen i lagen, och den diskussion som föregått lagen innan den godkändes i riksdagen. Det har aldrig varit meningen att Kurt-Erik ska hamna i brottsregistret för att han bjuder på en kopp kaffe med tårta och lagar Josefins trasiga byxor, samtidigt som hon lagar Kurt-Eriks trasiga trappa med ett par skruv. Om Josefin däremot lägger om hela Kurt-Eriks tak, och han som gentjänst tapetserar om i halva hennes hus, då är det såklart mer problematiskt att utreda om saker och ting gått rätt till. De kanske kan skylla på kärlek och dit tillhörande sinnesförvirring kanske.
Netha
Vad som väl inte förvånar så värst... det är att det alltid är höginkomsttagare som fifflar.

Vi som tillhör det lägre inkomstskiktet... har öht inte råd att anlita vare sig vit eller svart arbetskraft.
Vi fixar vårt själva.
Snöflinga
CITAT (Netha @ 07-11-2007, 21:35) *
Vad som väl inte förvånar så värst... det är att det alltid är höginkomsttagare som fifflar.

Vi som tillhör det lägre inkomstskiktet... har öht inte råd att anlita vare sig vit eller svart arbetskraft.
Vi fixar vårt själva.

Tror inte alls att det enbart är höginkomsttagare som fifflar utan det är nog vida utbrett i alla samhällsskikt whist.gif Kanske mer ändå hos dem som inte har så tjock plånbok ...

Det har uttryckts mycket avsky för dem som anlitat svart arbetskraft här ranting.gif visst, tycker också att med de inkomsterna kunde de betalat ljust ... Men de som utfört arbetet unsure.gif är inte de lika mycket lagbrytare och skattefuskare dunno.gif och handen på lilla hjärtat; hur många av oss kan ärligen säga att vi aldrig betalat svart för någon tjänst eller utfört någon sådan ... tror att det är väldigt få wub.gif
Netha
Javisst är ju de som utför det svarta arbetet lika mycket lagbrytare och skattefuskare.
Och... Nej! varken maken, jag eller något av våra barn m fam har någonsin utnyttjat svart arbetskraft.

herkules
CITAT (Snöflinga @ 07-11-2007, 22:06) *
/--/
Kanske mer ändå hos dem som inte har så tjock plånbok ...
/--/

jag tror inte det. faktiskt så tror jag att folk med mindre pengar är mer noga med att betala skatt och göra rätt för sig än vad folk med mycket pengar är.
det handlar om trygghet, den som ska finnas då alla betalar skatt - från var och en till var och en efter förmåga.... eller hur var det nu igen.. g.gif
Piccante
Jag säger som Birger Schlaug:

CITAT
För övrigt: Gör Fredrik Reinfeldt till ny generaldirektör för SJ - han är så bra på regelbundna avgångar.

rotfl.gif
krellus

Vi fixar vårt själva.

rotfl.gif
Det där tror du väl ändå inte på?

krellus

Vi fixar vårt själva.

rotfl.gif

Ska vi leta efter anledningen till att många "fuskar" vilket vi alla vet är vanligt?

Om du går i en affär och ska köpa något och du tycker att priset är rimligt så köper du kanske men tycker du att det är på tok för dyrt så försöker du pruta, avstår köpet eller försöker hitta en billigare någon annanstans.

Grundproblemet är ju att det här landet har utformats till att bli just så här "dyrt".
Människor klagar på elbolagen men är elen verkligen dyr? De som har någon ekonomisk kunskap förstår att det inte är kr/kwh som är den stora posten utan skatten/påslagen.
Samma sak gäller ju bensinen och mycket annat.
herkules
CITAT (krellus @ 08-11-2007, 09:06) *
rotfl.gif
Ska vi leta efter anledningen till att många "fuskar" vilket vi alla vet är vanligt?
Om du går i en affär och ska köpa något och du tycker att priset är rimligt så köper du kanske men tycker du att det är på tok för dyrt så försöker du pruta, avstår köpet eller försöker hitta en billigare någon annanstans.
Grundproblemet är ju att det här landet har utformats till att bli just så här "dyrt".
Människor klagar på elbolagen men är elen verkligen dyr? De som har någon ekonomisk kunskap förstår att det inte är kr/kwh som är den stora posten utan skatten/påslagen.
Samma sak gäller ju bensinen och mycket annat.

elen i sig är väl inte så dyr utan det är väl det att elbolagen ska ha in så mkt pengar så direktörerna kan få sina mångmiljonlöner, så jäkla hög är inte skatten så den inte går att betala, det gäller att prioritera.
det som är skumt är ju att de som HAR råd att betala vad saker och ting kostar väljer att INTE göra det. cool.gif
gammelnalle
Skall vi acceptera att det fuskas.
"ALLA" Fuskar ?

alltså skall vi tillåta fusket..... ?

"ALLA" kör för fort- kan man lätt konstatera när man är ute i trafiken.

Då bör vi alltså höja fartgränserna så att ingen kör för fort. Så har vi löst problemet. "Och det drabbar ju int mej, jag kör ju så bra och min bil tål en krock"

Visst lite fler mäniskor som dör och lemlästas... "lite måste det ju kosta" och de som skall ha sjukvård får sämre vård eftersom skatteintäckterna blir mindre... "men det drabbar ju inte mej, jag blir ju aldrig sjuk"
Och de dumbommarna som jobbar för 80:-/timmen får skylla sig själva, inte mitt fel att de inte är försäkrade eller får någon pension på de pengarna.

b
Gita
CITAT (gammelnalle @ 08-11-2007, 11:36) *
Skall vi acceptera att det fuskas.
"ALLA" Fuskar ?

alltså skall vi tillåta fusket..... ?

För att lagar och förordningar skall fungera och efterföljas tror jag att de måste anses som rimliga av den stora allmänheten. Att man måste arbeta en dag för att köpa en timme t.ex hantverkstjänst är helt enkelt inte rimligt och därför har ingen dåligt samvete om man köper svart.
Sen en sak till, de flesta svartjobben utförs av hantverkare (målare,snickare osv.) en yrkesgrupp som är relativt högavlönade.
Tror inte att speciellt många är intresserade av att köpa t.ex en biokemists tjänster svart.
Gita
Ralf
CITAT (Gita @ 11-11-2007, 10:33) *
Att man måste arbeta en dag för att köpa en timme t.ex hantverkstjänst är helt enkelt inte rimligt och därför har ingen dåligt samvete om man köper svart.
Gita

Hur räknar du Gita?

Vi kan ta ett exempel
lön 18.000
skatt 4.500

kvar 13.500
170 arbetstimmar ger en timlön på a 80 kr

hantverkar kostar på den byggfirma jag jobbar 320 kr+ moms dvs 400 kr
400 dividerat med 80 ger 5 arbetstimmar.
Detta är ändå en låginkomsttagare, som alltså jobbar en lite mera än en ½-dag, inte en hel dag. O dom som tjänar mera jobbar alltså ännu mindre....

KURT
CITAT (Ralf @ 11-11-2007, 23:15) *
Hur räknar du Gita?

Vi kan ta ett exempel
lön 18.000
skatt 4.500

kvar 13.500
170 arbetstimmar ger en timlön på a 80 kr
hantverkar kostar på den byggfirma jag jobbar 320 kr+ moms dvs 400 kr
400 dividerat med 80 ger 5 arbetstimmar.
Detta är ändå en låginkomsttagare, som alltså jobbar en lite mera än en ½-dag, inte en hel dag. O dom som tjänar mera jobbar alltså ännu mindre....

Jo, men det blir ju naturligtvis ännu mycket bättre om man först trycker ned lönen för lågavlönade, och sedan dessutom sänker eller tar bort skatten. Då kan man ju t o m ha en person som t ex bär in morgontidningen från postlådan, skottar snö och sandar på morgonen, innan man själv gått upp.
*Stintan*
Ralf var någonstans är skatten bara 4.500 på en lön på 18.000?
LadyG
CITAT (Stintan43 @ 12-11-2007, 08:06) *

Där skulle jag vilja bo smile.gif

Med en skatt på 30% (ungefärlig siffra) får jag det till 5 400 i skatt på 18 000 men jag är inget mattegeni och jag kan mycket lite om skatt annat än att den måste betalas så jag kan ha fel.
krellus
Lätt att bara räkna "inkomstskatten" men det totala skattetrycket ligger ju runt 50% vilket suger rätt bra.
Nu har ju iofs skatterna gått ner men ändå.

"Vi betalar hellre hög skatt för att behålla välfärden" låter ju bra men sanningen är ju den att den sk "välförden" har urholkats mer och mer och det handlar inte om att "behålla" något på "samma" nivå. Den har inte legat på "samma" på många år.
Pirum
Har 'välfärden' urholkats så mycket som det ofta sägs? Vilka grupper har egentligen lägre levnadsstandard nu än för 20 år sedan? (Undantaget studenter givetvis, men de är väl knappt att räkna som fullvärdiga medborgare...:/ )
herkules
CITAT (Pirum @ 12-11-2007, 16:19) *
Har 'välfärden' urholkats så mycket som det ofta sägs? Vilka grupper har egentligen lägre levnadsstandard nu än för 20 år sedan? (Undantaget studenter givetvis, men de är väl knappt att räkna som fullvärdiga medborgare...:/ )

det sociala skyddsnätet har fått mycket större maskor de sista 10 åren, det märks bland missbrukare, psykiskt sjuka och ensamstående föräldrar. det finns många fler hemlösa, tyvärr också barnfamiljer. så man kanske kan säga att socialgrupp 3 och 4 har fått det sämre..
Aqvakul
Är det någon mer än jag som tycker att den gode Fredrik mer och mer låter och ser ut som en robot? Han rabblar samma ramsor om och om igen, men det är inte mycket känsla bakom. Lite Bosse Ringholmvarning faktiskt. sick.gif
Ralf
CITAT (Stintan43 @ 12-11-2007, 08:06) *

Tabell 32, från skatterverket.

CITAT (LadyG @ 12-11-2007, 12:26) *
Där skulle jag vilja bo smile.gif

Med en skatt på 30% (ungefärlig siffra) får jag det till 5 400 i skatt på 18 000 men jag är inget mattegeni och jag kan mycket lite om skatt annat än att den måste betalas så jag kan ha fel.

Du kan ej räkna rakt av bara. Det förekommer ju massa olika avdrag, tex grundavdraget.
Gita
CITAT (krellus @ 12-11-2007, 14:37) *
Lätt att bara räkna "inkomstskatten" men det totala skattetrycket ligger ju runt 50% vilket suger rätt bra.
Nu har ju iofs skatterna gått ner men ändå.

"Vi betalar hellre hög skatt för att behålla välfärden" låter ju bra men sanningen är ju den att den sk "välförden" har urholkats mer och mer och det handlar inte om att "behålla" något på "samma" nivå. Den har inte legat på "samma" på många år.

Inte räcker väl 50%, först har vi en arbetsgivaravgift på 32,42% som måste dras av från det man arbetat ihop, sedan cirka 35 % på det som är kvar ( bruttolönen). Och det slutar ju inte där, utan sedan får man betala 25 % i moms på i princip allt man konsumerar, samt en massa olika punktskatter på bensin, el m.m.

Ett välbekant talesätt är ju att du får behålla det du jobbar ihop efter kl 14 torsdag eftermiddag.
Fast jag är inte säker på att man får behålla ens så mycket.

Är det någon som är förvånad att svartjobb är vanligt?
Gita
gammelnalle
CITAT (Gita @ 12-11-2007, 19:32) *
Inte räcker väl 50%, först har vi en arbetsgivaravgift på 32,42% som måste dras av från det man arbetat ihop, sedan cirka 35 % på det som är kvar ( bruttolönen). Och det slutar ju inte där, utan sedan får man betala 25 % i moms på i princip allt man konsumerar, samt en massa olika punktskatter på bensin, el m.m.

Ett välbekant talesätt är ju att du får behålla det du jobbar ihop efter kl 14 torsdag eftermiddag.

Gita

Nyfiken bara: men hur mycket skatt betalar vi då?? Du drar i från och lägger till på olika belopp så man blir snurrig.
Säg att jag tjänar 100:-/timme . Hur mycket betalar jag då i skatt??? (När jag har varit och handlat upp den i Matvaruaffären- inte cigaretter, bensin eller alkohol)
Och hur mycket får jag för den skatten???

b
Piccante

Gita

Fast man kan ju undra varför det mest är Cedeshiöldar och von och af det ena och andra som har svart arbetskraft? konstigt att de som är högavlönade tycker att allt är så dyrt att de måste köpa svart confused.gif
Tezzla
CITAT (Markus_H @ 12-11-2007, 19:52) *
Fast man kan ju undra varför det mest är Cedeshiöldar och von och af det ena och andra som har svart arbetskraft? konstigt att de som är högavlönade tycker att allt är så dyrt att de måste köpa svart confused.gif

Fast är det verkligen mest såna? Vet man (du) det eller är det bara det man (du) tror för att det liksom passar bäst så? Jag tycker nog både den ena och den andra köper svart arbetskraft. Inte sjutton är det enbart "af Ugglas" som gör det. Med tanke på hur stor andel svenskar som faktiskt använt (och använder) sig av svarta tjänster så blir det väldigt konstig matematik att säga att det är de rika som köper dessa svarta tjänster.
Gita
CITAT (Markus_H @ 12-11-2007, 19:52) *

Nu är det väl ändå de som säljer svarta tjänster som tjänar mest, o kr i skatt, (och det är ju oftast ganska välbetalda yrkeskategorier som målare, snickare, elektiker m,m) köparen betalar väl nästan alltid med skattade pengar. För övrigt är det näst intill omöjligt att få tag i hantverkare som vill göra mindre arbeten i privata hem vitt.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 12-11-2007, 20:08) *
För övrigt är det näst intill omöjligt att få tag i hantverkare som vill göra mindre arbeten i privata hem vitt.
Gita

Då är det väl där problemet ligger??
LadyG
CITAT (gammelnalle @ 12-11-2007, 19:47) *
Nyfiken bara: men hur mycket skatt betalar vi då?? Du drar i från och lägger till på olika belopp så man blir snurrig.
Säg att jag tjänar 100:-/timme . Hur mycket betalar jag då i skatt??? (När jag har varit och handlat upp den i Matvaruaffären- inte cigaretter, bensin eller alkohol)
Och hur mycket får jag för den skatten???

b

Bra fråga som jag också vill ha svar på för jag begriper ingenting av allt avdragande hit och dit. Jag räknade bara inkomstskatten, inte alla andra skatter och avgifter.

Behöver jag säga att jag inte deklarerar själv... Jag begriper det helt enkelt inte!!! whist.gif
Ralf
Gita

Men du som har så bestämmda åsikter kan väl redogöra för det totala skattetrycket inkl de skatter som företag betalar. Berätta gärna för mig hur stort Sveriges totala skattetryck är jämfört med andra länder.
Aqvakul
Om Fredrik Reinfeldt: tycker jag - inte!
KURT
CITAT (aq42 @ 12-11-2007, 22:32) *
Om Fredrik Reinfeldt: tycker jag - inte!

Du kanske skulle gå på lunch med honom, så kanske du skulle få ett annat intryck av honom?

http://www.expressen.se/nyheter/1.923686/a...kr-for-en-lunch
Pinglan
Fredrik Reinfeldt Usch usch!!!!!!
Snöflinga
Så barnsligt unsure.gif
Tezzla
CITAT (Snöflinga @ 13-11-2007, 16:23) *
Så barnsligt unsure.gif

Ja, eller hur! crazy.gif Men någon skrev tidigare att detta inte var en tråd ämnad att diskutera och att vrida och vända på saker i... Så det är väl en ren gnälltråd då yes.gif
Ralf
Jag ser ingen större skillnad på dessa inlägg

Gita

CITAT (Pinglan @ 13-11-2007, 12:47) *
Fredrik Reinfeldt Usch usch!!!!!!

Båda e känslogmässigt skrivna och e klicheaktiga. och nu ser jag att det första dessutom innehåller siffror som jag tror inte stämmer.
Tezzla
CITAT (Ralf @ 13-11-2007, 16:39) *

.....

Båda e känslogmässigt skrivna och e klicheaktiga. och nu ser jag att det första dessutom innehåller siffror som jag tror inte stämmer.

Ingen skillnad? Okej! sleep.gif
Gita

Gita

CITAT (Ralf @ 13-11-2007, 16:39) *

Vilka siffror är felaktiga? Berätta!
Gita
Farbror Blå
Håller med tidigare inlägg, om det ska vara så himla svårt att få allt rätt, lagligt och fylla i aalla papper som behövs, skatta för allt, så är det klart att det blir mer svartjobb.

Allt är en ond cirkel egentligen:

Krångel och fördyring ger
färre anlitade fackmän ger
mer gör det självande och mer svartjobb som ger
färre fackmän som kan klara sig, vilket ger
högre priser, som i sin tur ger
mer svartjobb
gammelnalle
Gita!!!

Jag hoppas Ralf kommer in och berättar.

Vad jag reagerar på dina siffror är att du tydligen lägger hop alla % vilket är fel.
Sen vill du DRA AV 32,42 % på det du arbetat ihop ???

Gör följande räkneoperation. Antag att du betalar 50% inkomstskatt och 50% moms ... MYCKET FIKTIVA SIFFROR MEN ENKLA ATT RÄKNA MED....

Menar du då att du betalar 100% i skatt???

Nej just det...

b
Anma
Att skattereglerna är krångliga och svåra att begripa, det är inte klokt det.

Men.... Ni som gnäller över skattetrycket. Ta bort 50 % av alla skatter. Vad tror ni skulle hända då? Hur skulle vårt samhälle se ut?
KURT
CITAT (Anma @ 13-11-2007, 18:51) *
Att skattereglerna är krångliga och svåra att begripa, det är inte klokt det.

Men.... Ni som gnäller över skattetrycket. Ta bort 50 % av alla skatter. Vad tror ni skulle hända då? Hur skulle vårt samhälle se ut?

Regeringen anser ju att svartarbetet skulle minska då, de internationella föredömena för regeringen är väl då Mexiko & Grekland om tillhör de länder som har allra lägst skattetryck. Men mitt personliga intryck av dessa länder är ju att det är betydligt mera omfattande svartarbete i dessa länder.
Ralf
CITAT (Gita @ 13-11-2007, 17:18) *

Gita
Vilka siffror är felaktiga? Berätta!
Gita

Din siffra på skatt, 35% varifrån får du den

Jag har kollat upp i SCB och skatteverket, om jag antar en medelinkomst på 280.000 dvs en månadslön på 23.000 vilket faktiskt är högt så skall man betala enligt tabell 36, dvs en väldigt hög tabell, betala 30% i skatt. (om nu nå vill träna procenträckning så sger jag att din skattesats på 35 % är 17 % högre än min).

Sen blandar du procentsatser utan att hejda dig o tänker ej på åt vilket håll du räknar ... det blir liksom inget särskilt sagt i ditt inlägg.

Ser fram emot att du kommenterar det totala skattetrycket.smile.gif
Anma
CITAT (KURT @ 13-11-2007, 18:40) *
Regeringen anser ju att svartarbetet skulle minska då, de internationella föredömena för regeringen är väl då Mexiko & Grekland om tillhör de länder som har allra lägst skattetryck. Men mitt personliga intryck av dessa länder är ju att det är betydligt mera omfattande svartarbete i dessa länder.

Okej, ponera att regerngen skulle mot all förmodan ha rätt. Bra där, men räcker skattepengarna då till allt det i samhället vad skattepengarna används till idag? (bortse från statstjänstemännens slöseri med skattepengar och vi vanligas bidragsfusk vilket enligt regeringen är SKYHÖGT)
Gita
Nu tjänar jag kanske lite mer än genomsnittet ( inte särskilt mycket mer) och enl. skatteverkets tabell 34 betalar jag 34.9 % av min bruttolön i skatt.

Låt oss för enkelhetens skull räkna på 100 kr. För att jag skall få 100 kr brutto måste jag arbeta ihop 132:42 kronor (visserligen arbetsgivaren som betalar, men mitt arbete måste generara) Jag har nu alltså 100 kr och får lov att betala 34.90 i skatt, kvar blir då 65.10. Av det jag måste arbeta ihop (132.40) får jag alltså 65:10, dvs ca 49.1 % och har betalat 50,9 % i skatt så långt.

Av det jag får kvar går säkerligen mer än 25% bort i moms och andra punktskatter, men låt oss för enkelhetensw skull räkna med 25 %. Av de 65:10 jag har går då 16.28 kr bort.
Nu har jag 48.82 kvar. Av de 132.42 som jag arbetat ihop har alltså36.8 % kvar, det ger ett totalt skattetryck på 63.2 %.

Klart att svartjobb är vanligt. Någon som vill köpa lite biokemiska analyser svart?
Gita
Anma
Gita, en del av dessa 32,42 som arbetsgivaren betalar från dina intjänade 134,42 får du tillbaka som pension en gång i framtiden. Räknar du med det?
Ralf
CITAT (Gita @ 13-11-2007, 20:02) *
Nu tjänar jag kanske lite mer än genomsnittet ( inte särskilt mycket mer) och enl. skatteverkets tabell 34 betalar jag 34.9 % av min bruttolön i skatt.

Låt oss för enkelhetens skull räkna på 100 kr. För att jag skall få 100 kr brutto måste jag arbeta ihop 132:42 kronor (visserligen arbetsgivaren som betalar, men mitt arbete måste generara) Jag har nu alltså 100 kr och får lov att betala 34.90 i skatt, kvar blir då 65.10. Av det jag måste arbeta ihop (132.40) får jag alltså 65:10, dvs ca 49.1 % och har betalat 50,9 % i skatt så långt.

Av det jag får kvar går säkerligen mer än 25% bort i moms och andra punktskatter, men låt oss för enkelhetensw skull räkna med 25 %. Av de 65:10 jag har går då 16.28 kr bort.
Nu har jag 48.82 kvar. Av de 132.42 som jag arbetat ihop har alltså36.8 % kvar, det ger ett totalt skattetryck på 63.2 %.

Klart att svartjobb är vanligt. Någon som vill köpa lite biokemiska analyser svart?
Gita

Som andra skribenter påpekat så tänker du ej rätt. Jag ser att du antar att din moms e 25%, det är fel. Lär dig räkna med procent.
Du har en lön på över 400.000:- inte illa. Men det är ju knappast en relevant lön som jämförelse när det total skattetrycket baserar sig på medelinkomsten som är nästan hälften så stor som din inkomst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon