Full version: Fredrik Reinfeldt
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Gita
CITAT (Anma @ 13-11-2007, 20:08) *
Gita, en del av dessa 32,42 som arbetsgivaren betalar från dina intjänade 134,42 får du tillbaka som pension en gång i framtiden. Räknar du med det?

Ja, fast å andra sidan räknade jag inte med avtalsförsäkringar och avtalpension, som ju kan variera beroende på yrkeskategorier,
och ju också är en lölnebikostnad som måste arbetas ihop.
Så totalt ger nog min bild ett lägre skattetryck än det verkliga.
Gita
Ralf
CITAT (Gita @ 13-11-2007, 20:34) *
Så totalt ger nog min bild ett lägre skattetryck än det verkliga.
Gita

Din bild ger ju över 60%
den officella siffran ca 50%. Din bild e 20 fel.
Blomstertanten
CITAT (Gita @ 11-11-2007, 10:33) *
För att lagar och förordningar skall fungera och efterföljas tror jag att de måste anses som rimliga av den stora allmänheten. Att man måste arbeta en dag för att köpa en timme t.ex hantverkstjänst är helt enkelt inte rimligt och därför har ingen dåligt samvete om man köper svart.
Sen en sak till, de flesta svartjobben utförs av hantverkare (målare,snickare osv.) en yrkesgrupp som är relativt högavlönade.
Tror inte att speciellt många är intresserade av att köpa t.ex en biokemists tjänster svart.
Gita

rotfl.gif
Det är därför man fått läsa så mycket i tidningarna om ministrar som köpt svart städning och anlitat barnflickor svart !!!!!!!!! Yrkesgrupper som är relativt högavlönade !!!!! sleep.gif
bravo.gif Ser verkligen fram emot nästa lönekuvert, för jag har väl fått en rejäl löneförhöjning g.gif Eller ?
Blomstertanten
CITAT (Gita @ 12-11-2007, 20:08) *
Nu är det väl ändå de som säljer svarta tjänster som tjänar mest, o kr i skatt, (och det är ju oftast ganska välbetalda yrkeskategorier som målare, snickare, elektiker m,m) köparen betalar väl nästan alltid med skattade pengar. För övrigt är det näst intill omöjligt att få tag i hantverkare som vill göra mindre arbeten i privata hem vitt.
Gita

Hm, det där är ju faktiskt inte riktigt med sanningen överenstämmande !
När svartjobbaren handlar betalar väl han/hon moms som alla andra ? unsure.gif
Anma
CITAT (Blomstertanten @ 13-11-2007, 21:22) *
Hm, det där är ju faktiskt inte riktigt med sanningen överenstämmande !
När svartjobbaren handlar betalar väl han/hon moms som alla andra ? unsure.gif

Och när svartjobbaren går i pension får han/hon inga pengar...
Blomstertanten
CITAT (Anma @ 13-11-2007, 21:26) *
Och när svartjobbaren går i pension får han/hon inga pengar...

Nepp
Och om svartjobbaren ramlar ner från en stege , vad händer då ?
Vilka försäkringar träder då in ? Inga !!!
Gita
"Sen en sak till, de flesta svartjobben utförs av hantverkare (målare,snickare osv.) en yrkesgrupp som är relativt högavlönade."
Tror inte att speciellt många är intresserade av att köpa t.ex en biokemists tjänster svart.
Gita
CITAT (Blomstertanten @ 13-11-2007, 21:12) *
rotfl.gif
Det är därför man fått läsa så mycket i tidningarna om ministrar som köpt svart städning och anlitat barnflickor svart !!!!!!!!! Yrkesgrupper som är relativt högavlönade !!!!! sleep.gif
bravo.gif Ser verkligen fram emot nästa lönekuvert, för jag har väl fått en rejäl löneförhöjning g.gif Eller ?

Hur läser Du egentligen, jag skrev att de grupper som säljer de flesta svasta tjänsterna, dvs hantverksjobb i privata hem, tillhör relativt högavlönade yrkeskategorier. Jag skrev inget om ministrarnas löner, inte om städarnas löner heller.
Gita
Blomstertanten
CITAT (Gita @ 13-11-2007, 21:35) *
"Sen en sak till, de flesta svartjobben utförs av hantverkare (målare,snickare osv.) en yrkesgrupp som är relativt högavlönade."
Gita

Hur läser Du egentligen, jag skrev att de grupper som säljer de flesta svasta tjänsterna, dvs hantverksjobb i privata hem, tillhör relativt högavlönade yrkeskategorier. Jag skrev inget om ministrarnas löner, inte om städarnas löner heller.
Gita

Det har jag inte påstått heller !
Jag citerade exakt vad du skrev och tog med hela just för att inga missförstånd skulle uppstå.
Men när man läser om svartjobb så är städbranschen den där det förekommer mest svartjobb !!!
Och eftersom denna tråd handlade om Fredrik Reinfeldt och hans ministrar så gjorde jag denna koppling.
Och det man kunnat läsa är om ministrar eller före detta ministrar i den borgerliga regeringen som anlitat städerskor och barnflickor svart.
AnitaO
CITAT (Gita @ 07-11-2007, 08:26) *
Har det inte slagit någon vad som är orsaken till det utbredda fifflet? Nämligen de orimligt höga skatterna och det faktum att vi inte får särskilt mycket för våra skattepengar. Dåligt fungerande skola, sjukvård m.m

Jo det har slagit mig. Det beror på roffarmentalitet och "mycket vill ha mer".
Människor som är uppfostrade med dåliga värderingar och aldrig behövt lära sig skillnad på mitt och ditt.
Förmodligen skrek som till sig den röda spaden redan i sandlådan och mamma (eller den svarta barnflickan) sprang dit och såg till att dom fick den.
Gita
Nåja, efter skatteverkets utspel att det ska bli OK att betala ut upp till 10 000:-/år till privatpersoner utan att behöva lämna kontrolluppgift eller betala arbetsgivaravgift så kan man ju låta kompis målare måla om hemma, anlita barnflickor eller köpa städning med vitt samvete. Jättebra, tror nämligen att det enda sättet att behålla någon form av skattemoral är att tillämpa rimliga regler.
Gita
Ralf
CITAT (Gita @ 14-11-2007, 09:32) *
Nåja, efter skatteverkets utspel att det ska bli OK att betala ut upp till 10 000:-/år till privatpersoner utan att behöva lämna kontrolluppgift eller betala arbetsgivaravgift så kan man ju låta kompis målare måla om hemma, anlita barnflickor eller köpa städning med vitt samvete. Jättebra, tror nämligen att det enda sättet att behålla någon form av skattemoral är att tillämpa rimliga regler.
Gita

Än en gång skriver Brigit Ek fel.....

läs själva här
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...mp;lpos=extra_0
Gita
CITAT (Ralf @ 14-11-2007, 10:18) *
Än en gång skriver Brigit Ek fel.....

läs själva här
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...mp;lpos=extra_0

Förstår faktiskt inte vad som är fel? Om min kompis "Målare" är anställd på en målerifirma så är han väl på sin fritid min kompis "Kompis", alltså en privatperson, alltså kan jag enl. de föreslagna reglerna betala homon upp till 10 000 kr om han hjälper mig att måla. Hade han däremot haft F-skattesedel hade det inte gått.
Eller var det något annat Du menade, förklara i så fall.
Gita
LadyG
Ser inte heller något fel i att kompisen målar om hos Birgit för under 10K. Vad kompisen jobbar med i vanliga fall spelar väl ingen roll så länge h*n inte har F-skattsedel eller är näringsidkare?
Ralf
Nåja, efter skatteverkets utspel att det ska bli OK att betala ut upp till 10 000:-/år till privatpersoner Gita

Du skriver SKA
Det är ett förslag och ansv minister har sagt, "Vi ska titta på detta". Han lät inte särskilt glad åt detta förslag.
krellus
Gita

Helt rätt Gita...

Vet inte om någon har nämnt dubbelbeskattning i form av moms ännu. Har inte orkat läsa alla inlägg.
krellus
CITAT (herkules @ 12-11-2007, 16:41) *
det sociala skyddsnätet har fått mycket större maskor de sista 10 åren, det märks bland missbrukare, psykiskt sjuka och ensamstående föräldrar. det finns många fler hemlösa, tyvärr också barnfamiljer. så man kanske kan säga att socialgrupp 3 och 4 har fått det sämre..

Förstår inte hur "många" verkar blunda för detta faktum som herkules skriver om.
Oavsett hur röd man är så kan man ju inte blunda för hur den röda politiken har försämrat för många människor. Märkligt att de som röstar rött orkar gnälla "just nu". Intressant är det hur som helst... någon form av hjärntvätt???
vindspel
CITAT (krellus @ 14-11-2007, 15:15) *
Förstår inte hur "många" verkar blunda för detta faktum som herkules skriver om.
Oavsett hur röd man är så kan man ju inte blunda för hur den röda politiken har försämrat för många människor. Märkligt att de som röstar rött orkar gnälla "just nu". Intressant är det hur som helst... någon form av hjärntvätt???

Röd politik???? Var det inte röd-grön röra den kallades sist.....
För övrigt anser jag inte att sossarna är ett rött parti, de har blivit liberaler.

Jag röstar på rött.
krellus
CITAT (vindspel @ 14-11-2007, 15:26) *
För övrigt anser jag inte att sossarna är ett rött parti, de har blivit liberaler.

Håller med dig i och för sig... de är ju inget arbetarparti men det har ju knappast undgått någon.
Det är väl Ohly som får representera arbetarna nu för tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon