|
CITAT (AnitaO @ 01-11-2007, 18:58)  Och jag hade rätt Idag erkände Reinfeldt att hon hade krisjour den kvällen. Också ett sätt att hantera rikets säkerhet  Man bågnar ju nästan!  Man kan ofta undra om det är så att politiker har väldigt mycket lägre IQ än normalbefolkningen.
CITAT (AnitaO @ 01-11-2007, 18:58)  Och jag hade rätt  Och det jublar du över? Är det något att jubla över?
CITAT (Tezzla @ 01-11-2007, 19:44)  Och det jublar du över? Är det något att jubla över?  Jag jublar inte över att den som hade ansvaret för rikets säkerhet satt på en krog och hinkade vin. Det var bara lite roligt att konstatera att politikers uttalanden är lite väl lätta att genomskåda ibland. Ta det inte så allvarligt, och framför allt inte personligt. Det är inte olagligt att skämta.
Snöflinga
01-11-2007, 21:14
CITAT (AnitaO @ 01-11-2007, 20:05)  Jag jublar inte över att den som hade ansvaret för rikets säkerhet satt på en krog och hinkade vin. Det var bara lite roligt att konstatera att politikers uttalanden är lite väl lätta att genomskåda ibland. Ta det inte så allvarligt, och framför allt inte personligt. Det är inte olagligt att skämta. Skadeglädjen är den enda sanna glädjen heter det ju  Skall vi vara riktigt korrekta så ingick S. i en grupp som ansvarade för rikets säkerhet, så det var nog ganska lugnt ändå ...
aanderss
01-11-2007, 21:31
konstigt nog är de bara folk i från moderaterna som är i blåsväder de är inga i från de övriga borgerliga partierna.
CITAT (aanderss @ 01-11-2007, 21:31)  konstigt nog är de bara folk i från moderaterna som är i blåsväder de är inga i från de övriga borgerliga partierna. Kanske beror på att de är litegrann "i lä" bakom moderaterna och därför mer noggrann med att inte göra bort sig.
aanderss
01-11-2007, 21:42
mm vem vet
ingrid fuxwall
01-11-2007, 21:46
Det har skrivits en hel del kloka saker i denna tråd.
Lyssnade på en debatt i radion i dag när man talade om Fredriks bortfall och då svarade reporten att Persson förbrukade 52 ministrar på 10 år, fast det var ju lite skillnad - alla 52 gjorde inte bort sig så som Fredriks skara gjort - eller gjorde de det? mitt minne är kort.
Gör inte de andra i alliansen bort sig? Kan det bero på att de inte fått så utmärkande placeringar? Vad jag därimot hörde, även detta på radion, är att Göran (inte Persson) var, i går eller om det var i dag, på ett äldreboende och umgicks med de boende och drack kaffe med dem och hörde även att speciellt Maja tyckte han var så trevlig.
ingrid
CITAT (Snöflinga @ 01-11-2007, 21:14)  /.../ Skall vi vara riktigt korrekta så ingick S. i en grupp som ansvarade för rikets säkerhet, så det var nog ganska lugnt ändå ... Ska jag tolka det som att du tycker att det var okej att bli berusad eftersom hon kunde lämna över till "gruppen"?
krellus
02-11-2007, 09:47
Maken till häxjakt har man väl aldrig bevittnat. Det började ju dag 1 efter valet. Det blir intressant att se om de "gräver" lika mycket efter nästa val.
CITAT (krellus @ 02-11-2007, 10:47)  Maken till häxjakt har man väl aldrig bevittnat. Det började ju dag 1 efter valet. Det blir intressant att se om de "gräver" lika mycket efter nästa val. Nåja, det är ju inte precis så att journalisterna direkt behöver gräva, regeringen är ju så duktig på att sprätta dynga offentligt, så något grävande behövs ju inte. Men annars har du nog rätt i att denna regering nog inte kommer få förnyat förtroende vid nästa val.
Oavsett färg på politikerna så är det inte konstigt att det finns ett ploitikerförakt när det ständigt händer såna här och liknande saker.
Var finns de goda värderingarna? Var finns den ödmjuka synen på att det faktiskt är ett förtroendeuppdrag? Hur kommer det sig att de flesta politiker inte förstår vikten av symboliskt ledarskap?
krellus
02-11-2007, 10:49
CITAT (Snöflinga @ 01-11-2007, 13:43)  Läste nyss en liten tankeställare; Tänk om Schenström varit man och journalisten kvinna ... skulle någon ha misstänkt honom för att missköta sitt jobb genom att dricka vin  Skulle det ha blivit samma ståhej och alla krävt hans avgång ... månntro  Troligtvis inte... CITAT (KURT @ 02-11-2007, 10:25)  Nåja, det är ju inte precis så att journalisterna direkt behöver gräva, regeringen är ju så duktig på att sprätta dynga offentligt, så något grävande behövs ju inte.
Men annars har du nog rätt i att denna regering nog inte kommer få förnyat förtroende vid nästa val. Och leds då av en statsminister som systematiskt har myglat... Helt otroligt att de flesta förknippar den affären med Toblerone när det var så mycket allvarligare.
aanderss
02-11-2007, 10:50
CITAT (krellus @ 02-11-2007, 10:49)  Troligtvis inte...
Och leds då av en statsminister som systematiskt har myglat... Helt otroligt att de flesta förknippar den affären med Toblerone när det var så mycket allvarligare. jag hoppas att de hade hänt samma sak även då
krellus
02-11-2007, 11:16
Här är en lite påminnare till Kurt... Nästa statsminister???
CITAT (krellus @ 02-11-2007, 11:16)  Här är en lite påminnare till Kurt... Nästa statsminister???Ja, det är ju verkligen ett statsministerämne
Nå, det är inte färdigfifflat hos moderaterna än: CITAT Hösten 1994 skrev alla de dåvarande partiledarna under en överenskommelse som slog fast hur statssekreterarnas förmåner skulle se ut. Enligt dokumentet har den som får sparken en rad rättigheter.
Den som däremot själv säger upp sig har inte rätt till en krona. Utan ska i stället genast bli av med sina förmåner.
Det finns dock ett kryphål. Regeringen kan gå runt överenskommelsen och därefter i princip göra som de vill.
– Men det har aldrig hänt tidigare. Inte vad jag kan komma ihåg i alla fall, säger Ingrid Carlberg, ämnesråd på enheten för statlig arbetsgivarpolitik.
Fram till i går var hennes inkomst 84 000 kronor i månaden, vilket ger en fallskärm på upp till 2 016 000 kronor.
– Ja, det var det beslut som regeringen tog på sitt sammanträde tidigare i dag, säger Edvard Unsgaard, pressekreterare hos Fredrik Reinfeldt.
– Men avgångsvederlaget räknas av mot andra inkomster som hon kan tänkas ha framöver.
Enligt er egen förvaltning så är det här beslutet väldigt ovanligt. Har regeringen angett några särskilda skäl till att Schenström plötsligt får pengar?
– Vi har inga övriga kommentarer just nu. Man blir illamående.
Klipper ut de första raderna ur Lady G's artikel och fetmarkerar:
Hösten 1994 skrev alla de dåvarande partiledarna under en överenskommelse som slog fast hur statssekreterarnas förmåner skulle se ut. Enligt dokumentet har den som får sparken en rad rättigheter.
CITAT (Tezzla @ 02-11-2007, 11:41)  Klipper ut de första raderna ur Lady G's artikel och fetmarkerar:
Hösten 1994 skrev alla de dåvarande partiledarna under en överenskommelse som slog fast hur statssekreterarnas förmåner skulle se ut. Enligt dokumentet har den som får sparken en rad rättigheter. Ja? Hon får avgångsvederlaget, trots att hon inte enligt reglerna ska ha en krona. Vad har det med det urklippta att göra? Eller gäller reglerna inte henne för att de skrevs 1994, eller vad försöker du säga?
CITAT (LadyG @ 02-11-2007, 11:47)  Eller gäller reglerna inte henne för att de skrevs 1994, eller vad försöker du säga?  Vad jag säger är att dessa regler gäller alla. Detta är något som alla partiledare från alla de olika partierna kommit överens om. Illa.
CITAT (Tezzla @ 02-11-2007, 11:56)  Vad jag säger är att dessa regler gäller alla. Detta är något som alla partiledare från alla de olika partierna kommit överens om. Illa. Där håller jag absolut med dig - reglerna är lika för alla.
Statssekreterare Ulrica Schenströms ersättare Nicola Clase, har tydligen blivit polisanmäld för skattebrott idag.
CITAT (KURT @ 02-11-2007, 12:02)  Statssekreterare Ulrica Schenströms ersättare Nicola Clase, har tydligen blivit polisanmäld för skattebrott idag. Finns det nån vanlig människa som inte fuskat? Eller vill dom kanske inte bli politiker?
CITAT (AnitaO @ 02-11-2007, 12:53)  Finns det nån vanlig människa som inte fuskat? Eller vill dom kanske inte bli politiker?  "Clase berättade inte för Fredrik Reinfeldt om svartjobbet när hon anställdes som statssekreterare. Det medger hon för TT. – Den här uppgiften hade inte framförts, säger hon." Alla har väl gjort något dumt någon gång, men att inte erkänna det vid samtalet inför anställningen var dummare. Samtalet med stadsministern hålls av bland annat den anledningen, för att rensa ut gamla lik ur garderoben och rätta till misstag som begåtts. Att tiga då är i mina ögon det samma som att mygla. Jag förväntar mig inte att de ska hitta oförvitliga människor till varenda plats, men jag förväntar mig att de vid samtalet med statsministern är ärliga nog att erkänna sina misstag och visa vilja att göra rätt för sig självmant. Att krypa till korset först när media sätter blåslampa under rumpan tycker jag signalerar ohederlighet och motvilja att göra rätt för sig, och är det kvalitéer vi vill ha hos våra politiker? Men som sagt, det är bara så jag uppfattar det.
CITAT (LadyG @ 02-11-2007, 13:55)  Alla har väl gjort något dumt någon gång, men att inte erkänna det vid samtalet inför anställningen var dummare. Samtalet med stadsministern hålls av bland annat den anledningen, för att rensa ut gamla lik ur garderoben och rätta till misstag som begåtts. Att tiga då är i mina ögon det samma som att mygla.
Jag förväntar mig inte att de ska hitta oförvitliga människor till varenda plats, men jag förväntar mig att de vid samtalet med statsministern är ärliga nog att erkänna sina misstag och visa vilja att göra rätt för sig självmant.
Att krypa till korset först när media sätter blåslampa under rumpan tycker jag signalerar ohederlighet och motvilja att göra rätt för sig, och är det kvalitéer vi vill ha hos våra politiker?
Men som sagt, det är bara så jag uppfattar det. Håller med, L.G
CITAT (LadyG @ 02-11-2007, 13:55)  Att krypa till korset först när media sätter blåslampa under rumpan tycker jag signalerar ohederlighet och motvilja att göra rätt för sig, och är det kvalitéer vi vill ha hos våra politiker? Visst signalerar det ohederlighet och även dumhet. Hur kan man tro att ens fuffens inte kommer att komma fram i ljuset?
CITAT (Tezzla @ 02-11-2007, 14:11)  Visst signalerar det ohederlighet och även dumhet. Hur kan man tro att ens fuffens inte kommer att komma fram i ljuset? LOL Sant, det har du rätt i
herkules
02-11-2007, 14:34
jösses, snart måste det väl ändå de där pajasarna få gå?
CITAT (herkules @ 02-11-2007, 14:34)  jösses, snart måste det väl ändå de där pajasarna få gå? Och ersättas med andra pajaser?
CITAT (Kathy @ 02-11-2007, 14:39)  Och ersättas med andra pajaser?   Precis. Eller hur var det nu  Alliansen har patent på pajaseri, va?
herkules
02-11-2007, 15:41
CITAT (Kathy @ 02-11-2007, 14:39)  Och ersättas med andra pajaser?  inte vet jag - det får vi väl se hur nästa regering sköter sig? leker de cirkus? eller så har de bara fått hybris. nä - nytt val pga misstroende vore på sin plats, nån jäkla ordning får det faktiskt lov att vara!
CITAT (herkules @ 02-11-2007, 15:41)  inte vet jag - det får vi väl se hur nästa regering sköter sig? leker de cirkus? eller så har de bara fått hybris. nä - nytt val pga misstroende vore på sin plats, nån jäkla ordning får det faktiskt lov att vara!  Den här typen av problem tycks finnas oavsett färg på styret. Vin i mängder i kombination med jour ena gången, toblerone och svartbetald barnvakt andra gången.
herkules
02-11-2007, 16:31
CITAT (Kathy @ 02-11-2007, 16:17)  Den här typen av problem tycks finnas oavsett färg på styret. Vin i mängder i kombination med jour ena gången, toblerone och svartbetald barnvakt andra gången. kanske det. reinfeldt har dåligt omdöme när han väljer medarbetare - han ska inte vara statsminister. har man över 80 000 kr i månadslön och jour så släpper man jävlar inte telefon med blicken - så är det. avskyr folk som inte gör det de är ålagda att göra.
CITAT (herkules @ 02-11-2007, 16:31)  har man över 80 000 kr i månadslön och jour så släpper man jävlar inte telefon med blicken - så är det. Det gjorde hon inte heller  Enligt Pihlblad svarade hon på vartenda samtal som kom. Dock var hon full och det är helt uppåt väggarna, självklart! Bara som en liten parantes... Persson valde tokigt han också. Danielsson var statssekreterare och Perssons närmaste man. Danielsson ljög. Och fortsatte ljuga. Och än är inte alla kort lagda på bordet.
Så bra att folk redan börjar hjälpa Fredrik Reinfeldt med vad han skall göra när han avgått som statsminister, man har föreslagit att han skall utses till ny generaldirektör för SJ - han är så bra på regelbundna avgångar.
Jag förstår inte relevansen i att andra regeringar gjort bort sig också, gör det sittande regerings blundrar mer ursäktliga på något vis?
Jag förstår inte heller relevansen i att kommande regeringar eventuellt kommer att göra bort sig. Det får vi väl se antagligen, och var dag har nog av sin börda.
Fast det är ju ett känt, om än inte särskilt snyggt, retoriskt knep att försöka avleda uppmärksamheten från det som diskussionen egentligen handlade om, dvs sittande regerings dumhet, oärlighet och lögnaktighet. Lura pöbeln att prata om hur illa andra också skött sig så kommer man undan ansvaret för det aktuella.
Vad hände med att ta ansvar för sina handlingar??? Få, om någon, politiker har behövt ta fullt ansvar för sina handlingar. Fundera på om en Sven eller Ahmed hade kommit undan så lindrigt som politikerna gjort när det gäller så allvarliga saker som skattebrott, obetal tv-licens, svartjobb och svartbygge. Fundera på om vi verkligen bedöms efter samma måttstock.
Jag tror inte det. Vad tror ni?
CITAT (herkules @ 02-11-2007, 16:31)  kanske det. reinfeldt har dåligt omdöme när han väljer medarbetare - han ska inte vara statsminister. har man över 80 000 kr i månadslön och jour så släpper man jävlar inte telefon med blicken - så är det. avskyr folk som inte gör det de är ålagda att göra. Göran Perrson hade också dåligt omdöme när han valde medarbetare - han skulle aldrig varit statsminister. Beträffande journumret, så finns det en jourlista vad jag förstår. Det borde innebära att det finns flera på den listan och att jouren varvas. CITAT (LadyG @ 02-11-2007, 16:52)  Jag tror inte det. Vad tror ni? "Lika inför lagen" - eller hur var det nu?
CITAT (Kathy @ 02-11-2007, 16:54)  "Lika inför lagen" - eller hur var det nu? Ja, så hette det ju... Fast jag tror inte en sekund på det, tyvärr.
CITAT (Tezzla @ 02-11-2007, 16:38)  .......//........Danielsson ljög. Och fortsatte ljuga. Och än är inte alla kort lagda på bordet. Nej och nu är Tsunamindokumenten sekretessbelagda. Märkligt. CITAT (LadyG @ 02-11-2007, 16:55)  Ja, så hette det ju...
Fast jag tror inte en sekund på det, tyvärr. Nej, bevisligen så gäller det inte alla.
Snöflinga
02-11-2007, 16:58
CITAT (Tezzla @ 02-11-2007, 16:38)  Det gjorde hon inte heller  Enligt Pihlblad svarade hon på vartenda samtal som kom. Dock var hon full och det är helt uppåt väggarna, självklart! Bara som en liten parantes... Persson valde tokigt han också. Danielsson var statssekreterare och Perssons närmaste man. Danielsson ljög. Och fortsatte ljuga. Och än är inte alla kort lagda på bordet. Exakt och för att fortsätta på parantesen så vem glömmer den stiftelse i Stockholm där lägenheter avsedda för ensamstående mödrar gick till LO-toppar och socialdemokrater i maktställning ... jaja
herkules
02-11-2007, 17:05
jag trodde det var reinfeldt och hans bruttor vi snackade om?
jag vet precis vad som har varit och hänt i tidigare regeringar och jag försvarar inte det så sluta prata om, iaf i den här tråden. hävdar ff att reinfeldt har dåligt omdöme och är en dålig statsminister och att det borde bli nyval. att sekreteraren svarade i tfn - ja, det kan väl de flesta göra även om de är på fyllan, men skötte hon det hon hade betalt för? nä. de är en hoper inkompetenta hybrishöga clowner som leker politiker, bort, bort, bort.!
CITAT (LadyG @ 02-11-2007, 16:52)  Jag förstår inte relevansen i att andra regeringar gjort bort sig också, gör det sittande regerings blundrar mer ursäktliga på något vis? Självklart inte! Men det finns en stor relevans, enligt mig, att faktiskt även se på tidigare regeringars misstag. Det handlar i grund och botten om perspektiv och proportioner. Svensken är fantastiskt bra på att klaga och fördöma, men minnet är det sämre med. Med lite mer perspektiv och proportioner behöver inte alla såna här trådar utvecklas till simpla gnälltrådar om hur bedrövliga borgarna är och att hela regeringen är "inkompetenta hybrishöga clowner" som borde avsättas bums. (Lady G: Tycker du har en bra argumentation (trots att jag inte alls delar din åsikt))
herkules
02-11-2007, 17:19
CITAT (Tezzla @ 02-11-2007, 17:13)  Självklart inte! Men det finns en stor relevans, enligt mig, att faktiskt även se på tidigare regeringars misstag. Det handlar i grund och botten om perspektiv och proportioner. Svensken är fantastiskt bra på att klaga och fördöma, men minnet är det sämre med. Med lite mer perspektiv och proportioner behöver inte alla såna här trådar utvecklas till simpla gnälltrådar om hur bedrövliga borgarna är och att hela regeringen är "inkompetenta hybrishöga clowner" som borde avsättas bums. snacka för dig själv, jag gnäller inte!
CITAT (herkules @ 02-11-2007, 17:19)  snacka för dig själv, jag gnäller inte! Nej, du vråååålar ut din ilska
CITAT (KURT @ 02-11-2007, 16:50)  Så bra att folk redan börjar hjälpa Fredrik Reinfeldt med vad han skall göra när han avgått som statsminister, man har föreslagit att han skall utses till ny generaldirektör för SJ - han är så bra på regelbundna avgångar. dom kan ju byta namn till "bowlingpartiet"...dom faller som käglor
Farbror Blå
02-11-2007, 17:21
Jag tycker det är lika enfaldigt NU som DÅ att klandra chefen för hans medarbetares klanterier.
Borde inte Göran Persson ha avgått när Mona Sahlin klantade sej då? Och när Han Danielsson surrade, mumlade och ljög om tsunamibanden och om var han varit, borde det inte ha dragit ner Persson?
Jag tycker Reinfeldt får oförtjänt dålig kritik faktiskt.
Sen undrar jag en sak... har ni tänkt på att ingen pratar om nån romans mellan pihlblad och hon tjejen, bara att de kysstes och att hon hade druckit.. tänk om dom e kära i varann?? Jag skulle då inte hångla på krogen me nån jag inte tyckte väldigt mycket om.
Sen att man ska diskutera HUR berusad hon var när hon gick jour tycker jag är löjligt.
Får käkare gå å kröka när dom har jour? Inbegriper inte uppdraget nykterhet? Om man blir inkallad att leda en krisgrupp kan man ju inte lukta alkohol?
herkules
02-11-2007, 17:25
CITAT (Farbror Blå @ 02-11-2007, 17:21)  Jag tycker det är lika enfaldigt NU som DÅ att klandra chefen för hans medarbetares klanterier.
Borde inte Göran Persson ha avgått när Mona Sahlin klantade sej då? Och när Han Danielsson surrade, mumlade och ljög om tsunamibanden och om var han varit, borde det inte ha dragit ner Persson? Jag tycker Reinfeldt får oförtjänt dålig kritik faktiskt.
Sen undrar jag en sak... har ni tänkt på att ingen pratar om nån romans mellan pihlblad och hon tjejen, bara att de kysstes och att hon hade druckit.. tänk om dom e kära i varann?? Jag skulle då inte hångla på krogen me nån jag inte tyckte väldigt mycket om. Sen att man ska diskutera HUR berusad hon var när hon gick jour tycker jag är löjligt.
Får käkare gå å kröka när dom har jour? Inbegriper inte uppdraget nykterhet? Om man blir inkallad att leda en krisgrupp kan man ju inte lukta alkohol? vad är en käkare? så klart att persson borde avgått - är man en dålig chef ska man inte vara kvar. och dålig är man om man anställer personal som ljuger, stjäl och dricker på jobbet. CITAT (Tezzla @ 02-11-2007, 17:20)  Nej, du vråååålar ut din ilska  jaha...
CITAT (herkules @ 02-11-2007, 17:05)  jag trodde det var reinfeldt och hans bruttor vi snackade om?
jag vet precis vad som har varit och hänt i tidigare regeringar och jag försvarar inte det så sluta prata om, iaf i den här tråden. hävdar ff att reinfeldt har dåligt omdöme och är en dålig statsminister och att det borde bli nyval. att sekreteraren svarade i tfn - ja, det kan väl de flesta göra även om de är på fyllan, men skötte hon det hon hade betalt för? nä. de är en hoper inkompetenta hybrishöga clowner som leker politiker, bort, bort, bort.! Trådar utvecklas åt olika håll vartefter inläggen kommer. Hur det än är, så är Reinfeldt & co valda på demokratisk grund. Att säga CITAT ...//....hoper inkompetenta hybrishöga clowner som leker politiker, bort, bort, bort.! är inte speciellt sakligt, eller hur? Men du får naturligtvis ha din åsikt.  CITAT (Tezzla @ 02-11-2007, 17:20)  Nej, du vråååålar ut din ilska   F'låt att jag fnissar...
herkules
02-11-2007, 17:35
CITAT (Kathy @ 02-11-2007, 17:31)  Trådar utvecklas åt olika håll vartefter inläggen kommer. Hur det än är, så är Reinfeldt & co valda på demokratisk grund. Att säga är inte speciellt sakligt, eller hur? Men du får naturligtvis ha din åsikt.  ja det får jag förhoppningsvis. och om du inte tycker det jag skriver är sakligt så får det stå för dig. och det där med demokrati kan vi ju ta i en annan diskussion, personligen anser jag inte det är så jäkla mycket bevänt med den i det här landet.. CITAT (Kathy @ 02-11-2007, 17:34)   F'låt att jag fnissar... mobbning kallas det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|