|
Ulrica Schenström tar time-outFredrik Reinfeldt ville på onsdagen inte kommentera sin statssekreterares beslut. Statssekreterare Ulrica Schenström lämnar sin post. Hon har begärt och fått ledigt. Läs här.Hur många har han tappat under de 13 månader som han varit statsminister?
Ja, jag tycker det känns som om personalomsättningen varit rätt stor...
CITAT (Tosan @ 31-10-2007, 20:51)  Ja, jag tycker det känns som om personalomsättningen varit rätt stor...  Undrar om han inte börjar känna lite panik... så som han betett sig det senaste dygnet? Ja, ja... han hade väl inte så många att välja mellan... tog de han tyckte var som bäst.. men ack så fel det gick.
CITAT (Netha @ 31-10-2007, 22:37)  Ja, ja... han hade väl inte så många att välja mellan... tog de han tyckte var som bäst.. Varför antar du det?
CITAT (Tezzla @ 31-10-2007, 22:39)  Varför antar du det? Med facit av det som hänt sedan tillträdet.
CITAT (Netha @ 31-10-2007, 22:40)  Med facit av det som hänt sedan tillträdet. Men Schenström har arbetat nära Reinfeldt under många år.
CITAT (Tezzla @ 31-10-2007, 22:56)  Men Schenström har arbetat nära Reinfeldt under många år. Och?
CITAT (Netha @ 31-10-2007, 22:59)  Och? Ähh, nu slirar tråden iväg åt fel håll  men så här menar jag: Du skrev: Ja, ja... han hade väl inte så många att välja mellan... tog de han tyckte var som bäst.. Och sedan skriver du: Med facit av det som hänt sedan tillträdet.Eftersom Schenström arbetat nära R. under många år så har han knappast valt henne nu och heller inte valt henne för att han inte hade några andra att välja bland. Att det har varit en del turbulens med ministrar som fått avgå har liksom inget med detta att göra. Förstår du hur jag menar? Vi behöver inte gräva i detta
Nämen hörru... förstår inte alls vad du vill ha sagt...mer än att du vill ha "locket på" Du vet så väl att jag avsåg alla ministrar han Reinfeldt valt. Avhoppen det senaste åretDen 6 oktober 2006 presenterade Fredrik Reinfeldt sina ministrar. Den 14 oktober 2006, efter åtta dagar, avgick handelsminister Maria Borelius efter bland annat avslöjande om att hon trots miljoninkomster betalat svart lön till barnflickor och att sommarhuset ägdes av ett företag i skatteparadiset Jersey. Den 16 oktober 2006, efter tio dagar, avgick kulturminister Cecilia Stegö Chilò efter turbulensen kring hennes obetalda tv-licens. Den 5 september 2007 avgick försvarsminister Mikael Odenberg i missnöje över besparingar på försvaret. Saxat från DN.seoch nu tar Ulrica Schenström time out.
CITAT (Netha @ 31-10-2007, 23:19)  Nämen hörru... förstår inte alls vad du vill ha sagt...mer än att du vill ha "locket på" Du vet så väl att jag avsåg alla ministrar han Reinfeldt valt. Nej nej nej, jag vill inte alls lägga något lock på. Jag har inte ens de tankegångar du tror jag har. Ähh, du har missförstått det jag har försökt få fram här ovan och jag har antagligen missförstått dig. Vi nöjer oss med det för jag vill inte tjabbla om något som jag inte vet vad det är egentligen
ingrid fuxwall
31-10-2007, 23:52
Du har säkert något du vill ha sagt med denna tråd - säg det
Det är ju ganska skrämmande när mediadrevet väl drar i gång. Denna gång tog det en vecka innan det plötsligt och oberäkneligt tog fart, trots att TV4 suttit på informationen en vecka. Och när mediadrevet väl drar igång är det inte vackert, då förvandlas en pansartax snabbt till en fyllehund.
Gossen Ruda
01-11-2007, 08:41
Funderar på hur det går med hennes äktenskap när hon sitter på krogen och pussas och kramas. Kanske timeout där också? Eller så är hon gift med en toffel. Vågar väl inte spekulera i om även Reinfeldt ingår i kramkretsen med tanke på hans uppbackande av henne.
Eftersom Reinfeldt inte vill säga om hon hade krisberedskap den kvällen, så anser jag det vara svar på frågan. Hade det varit så att hon INTE haft det, så hade han ju givetvis sagt det. Eller hur? Nu har i alla fall TV4 publicerat barnotan för kvällen, som var på 945:-. Detta räcker till 19 glas vin, och det på 2 personer. Att hon skulle ha druckit 1 glas och reportern 18 glas är det väl ändå ingen som tror på. Då skulle han ju ha legat på akuten. 19 glas motsvarar en hel bag-in-box, så dom bör ha varit bra på kanelen bägge två. Och för att återkoppla ... så beter man väl sig ändå inte om man har krisberedskap? Det är långt ifrån ansvarsfullt och givetvis ska hon avgå. Hon är inte värd att ha ett sånt toppjobb. Hon kan väl starta eget som Maudan brukar säga
herkules
01-11-2007, 08:54
Preussen
01-11-2007, 08:58
CITAT (AnitaO @ 01-11-2007, 08:44)  Hon kan väl starta eget som Maudan brukar säga  det tråkiga med sånna här historier är att det visar på hur torftigt det är i svensk politik. jag menar när det handlar om personliga affärer istället för ideologiska frågor så är det inte mycket att hurra för. förra oppositionen var på Danielsson och denna oppositionen var på pfanzerhund. vore det inte bättre om de bedrev opposition? (även om man inte ska vara onykter eller befinner sig hos sina älskarinnor när man har jour)
herkules
01-11-2007, 09:02
jajja, nu har hon avgått i alla fall. allt detta för ett kroghångel, hoppas det var värt det..
Ska tydligen bli åtalad för mutbrott också.
aanderss
01-11-2007, 09:37
CITAT (Netha @ 31-10-2007, 23:19)  Nämen hörru... förstår inte alls vad du vill ha sagt...mer än att du vill ha "locket på" Du vet så väl att jag avsåg alla ministrar han Reinfeldt valt. Avhoppen det senaste åretDen 6 oktober 2006 presenterade Fredrik Reinfeldt sina ministrar. Den 14 oktober 2006, efter åtta dagar, avgick handelsminister Maria Borelius efter bland annat avslöjande om att hon trots miljoninkomster betalat svart lön till barnflickor och att sommarhuset ägdes av ett företag i skatteparadiset Jersey. Den 16 oktober 2006, efter tio dagar, avgick kulturminister Cecilia Stegö Chilò efter turbulensen kring hennes obetalda tv-licens. Den 5 september 2007 avgick försvarsminister Mikael Odenberg i missnöje över besparingar på försvaret. Saxat från DN.seoch nu tar Ulrica Schenström time out. men de var avhopp i förra regeringen med personal. tex lars danielsson. sedan var jan o karlsson ingen hitt. ylva johnasson fick sluta för hon blev kär i erik åsbring men hon kom ju igen. britta lejon var värdelös o de var inez usman med. bkörn rosengren slutade för att han blev kär i en ung kvinnan. bosse ringholm blev ovänn med göran persson o slutade. de är bara någr avhopp hos göran persson
Vistt har det varit avhopp under förra regeringen också, det som är anmärkningsvärt nu är att det är så många på så kort tid.
Snöflinga
01-11-2007, 09:44
Skillnaden mellan före och efter valet: nuvarande regering sparkar sina ministrar när de visat sig inte hålla måttet ... medan förra regeringengen lät sina vara kvar, påhejade av Persson
aanderss
01-11-2007, 09:45
mm men många tar ofta på sig jonn som de tror de klarar av men inte gör de
CITAT (aanderss @ 01-11-2007, 09:37)  men de var avhopp i förra regeringen med personal. tex lars danielsson. sedan var jan o karlsson ingen hitt. ylva johnasson fick sluta för hon blev kär i erik åsbring men hon kom ju igen. britta lejon var värdelös o de var inez usman med. bkörn rosengren slutade för att han blev kär i en ung kvinnan. bosse ringholm blev ovänn med göran persson o slutade. de är bara någr avhopp hos göran persson Visst är det avhopp i alla regeringar. Däremot tycker jag man ska skilja lite på äpplen och päron. För Ylva Johansson handlade det om kärlek och ett öppet ställningstagande. Tycker du att man kan jämföra det med en som får kicken för att hon suttit på krogen, varit full och hånglat med en politisk reporter?
aanderss
01-11-2007, 10:28
CITAT (AnitaO @ 01-11-2007, 10:25)  Visst är det avhopp i alla regeringar. Däremot tycker jag man ska skilja lite på äpplen och päron. För Ylva Johansson handlade det om kärlek och ett öppet ställningstagande. Tycker du att man kan jämföra det med en som får kicken för att hon suttit på krogen, varit full och hånglat med en politisk reporter? nä men de finns andra även sossar som varit dåliga som fåt kicken
Hur länge satt sossarna? Hade de verkligen lika många avhopp under ett år och någon månad som moderaterna lyckats med?
Ska man jämföra, så gör det rättvist. Man kan inte jämföra ett decennium med ett år.
CITAT (aanderss @ 01-11-2007, 10:28)  nä men de finns andra även sossar som varit dåliga som fåt kicken Oh ja, visst gör det. Men två fel blir aldrig ett rätt
Snöflinga
01-11-2007, 11:04
CITAT (AnitaO @ 01-11-2007, 10:25)  Visst är det avhopp i alla regeringar. Däremot tycker jag man ska skilja lite på äpplen och päron. För Ylva Johansson handlade det om kärlek och ett öppet ställningstagande. Tycker du att man kan jämföra det med en som får kicken för att hon suttit på krogen, varit full och hånglat med en politisk reporter? Apropå suttit på krogen och varit full, dessutom både slagits och uttalat sig rasistiskt och läste jag .. bildat en grupp med någon medlem från Sverigedemokraterna mot myndighetsvåld
CITAT (LadyG @ 01-11-2007, 11:32)  Hur länge satt sossarna? Hade de verkligen lika många avhopp under ett år och någon månad som moderaterna lyckats med?
Ska man jämföra, så gör det rättvist. Man kan inte jämföra ett decennium med ett år. Nåja eftersom de bara har MAX 4 år på sig, så är det ju mycket de måste hinna med under den tiden!
CITAT (KURT @ 01-11-2007, 11:05)  Nåja eftersom de bara har MAX 4 år på sig, så är det ju mycket de måste hinna med under den tiden! Ja så kan man ju oxå se på det hela...
CITAT (AnitaO @ 01-11-2007, 10:25)  För Ylva Johansson handlade det om kärlek och ett öppet ställningstagande. Nja, jo, men om jag minns rätt så var även hon i ordentligt blåsväder p.g.a. av sin konsultverksamhet inom vårbranschen. Minns inte detaljerna men nog var det ordentligt ramaskri då också. Men hon fick stanna kvar under Göran persssons beskyddande vingar. Reinfeltd kanske inte hade agerat likadant. Bara en tanke...
CITAT (Tezzla @ 01-11-2007, 11:15)  Nja, jo, men om jag minns rätt så var även hon i ordentligt blåsväder p.g.a. av sin konsultverksamhet inom vårbranschen. Minns inte detaljerna men nog var det ordentligt ramaskri då också. Men hon fick stanna kvar under Göran persssons beskyddande vingar. Reinfeltd kanske inte hade agerat likadant.
Bara en tanke... Det är säkert så att hon inte är fläckfri, och om så är fallet så gissar jag att även hon fick manglas i media. Nu är det ju inte det som det handlar om, jag hoppas att det är avklarat. Förstår inte behovet av att jämföra med sossar som också har gjort fel ..... förändrar det någonting i sak? CITAT (KURT @ 01-11-2007, 11:05)  Nåja eftersom de bara har MAX 4 år på sig, så är det ju mycket de måste hinna med under den tiden!
CITAT (AnitaO @ 01-11-2007, 11:33)  Det är säkert så att hon inte är fläckfri, och om så är fallet så gissar jag att även hon fick manglas i media. Nu är det ju inte det som det handlar om, jag hoppas att det är avklarat. Förstår inte behovet av att jämföra med sossar som också har gjort fel ..... förändrar det någonting i sak?  Nej, det förändrar inget i sak. Det Schenström gjort är fel och det är bra att hon tar sitt ansvar. MEN, jag tycker definitivt man även bör tala om sossarna. I tråd efter tråd på detta forum spyr man galla över "borgarna" men ingen verkar minnas hur tidigare regeringar skött sig. Det stoppas undan och glöms bort och råkar någon nämna något om den förra regeringen så möts han/hon av kommentarer som din här ovan. Det är enbart den nuvarande regeringen som ska kritiseras, inget annat får nämnas. SUCK!
herkules
01-11-2007, 11:49
CITAT (Tezzla @ 01-11-2007, 11:42)  Nej, det förändrar inget i sak. Det Schenström gjort är fel och det är bra att hon tar sitt ansvar. MEN, jag tycker definitivt man även bör tala om sossarna. I tråd efter tråd på detta forum spyr man galla över "borgarna" men ingen verkar minnas hur tidigare regeringar skött sig. Det stoppas undan och glöms bort och råkar någon nämna något om den förra regeringen så möts han/hon av kommentarer som din här ovan. Det är enbart den nuvarande regeringen som ska kritiseras, inget annat får nämnas. SUCK! jag håller inte med dig, det är många i trådarna här på odla som definitivt inte stuckit under stol med att sossarna betedde sig som riktiga praktarslen, det var ju anledningen till att de inte fick sitta kvar, eller hur? det stoppas inte undan någonstans. tycker jag.
CITAT (AnitaO @ 01-11-2007, 11:33)  Förstår inte behovet av att jämföra med sossar som också har gjort fel ..... förändrar det någonting i sak? Eller hur! Nu handlar den här tråden ju om Reinfelds "personal" - då är det väl den som trådskaparen vill diskutera.
Det är ett anmärkningsvärt faktum att det är en rätt stor personalomsättning bland ministrarna i denna vår nya regering - oavsett vad tidigare regering och dess ministrar har gjort och/eller inte gjort.
aanderss
01-11-2007, 12:04
denna regeringen lär nog inte sitta kvar efter nästa val.
CITAT (Tezzla @ 01-11-2007, 11:42)  Nej, det förändrar inget i sak. Det Schenström gjort är fel och det är bra att hon tar sitt ansvar.
MEN, jag tycker definitivt man även bör tala om sossarna. I tråd efter tråd på detta forum spyr man galla över "borgarna" men ingen verkar minnas hur tidigare regeringar skött sig. Det stoppas undan och glöms bort och råkar någon nämna något om den förra regeringen så möts han/hon av kommentarer som din här ovan. Det är enbart den nuvarande regeringen som ska kritiseras, inget annat får nämnas.
SUCK! Hur långt tillbaka ska man gå och gräva för att älta gammalt bös då? 20 år? 30? Ska vi börja gnälla på Per-Albin Hansson också när vi ändå är i farten? Eller räcker det att vi stannar vid Gunnar Sträng? Vi VET att förra regeringarna (varenda en vi haft) har gjort dumheter, praktmisstag och dundertabbar både med flit och av misstag. Gör det Reinfeldts fel och brister mindre på något vis?
aanderss
01-11-2007, 12:14
alla sveriges regeringar har gjort dummeter och de är ju sossar som gjort de flästa men de har ju också varit längst vid makten
Fizzgigg
01-11-2007, 12:18
CITAT (LadyG @ 01-11-2007, 12:06)  Hur långt tillbaka ska man gå och gräva för att älta gammalt bös då? 20 år? 30? Ska vi börja gnälla på Per-Albin Hansson också när vi ändå är i farten? Eller räcker det att vi stannar vid Gunnar Sträng?
Vi VET att förra regeringarna (varenda en vi haft) har gjort dumheter, praktmisstag och dundertabbar både med flit och av misstag. Gör det Reinfeldts fel och brister mindre på något vis? Fälldin var storrökare vilket kan ses som en uppmaning till ungdomar att börja röka vilket är en skandal eftersom det äventyrar den svenska folkhälsan. Ullsten uppträdde med morakniv: brott mot knivlagen. "Den 7 januari 1964. En grupp statsråd och tjänstemän i statsförvaltningen går på bio för att se skandalfilmen som få har sett men vars titel är på allas läppar, Vilgot Sjömans och Lars Görlings 491." Palme, Sträng och Erlander har varit på bio och sett en kontroversiell film. Skandal? Ska vi fortsätta gräva bakåt i tiden?  Politiker har alltid varit, är och kommer alltid att åstakomma dumheter, skandaler och "spela på en annan bollplan i verkligheten" än vanligt folk. Vi kan bara hoppas att de gör något vettigt ibland också.
Gossen Ruda
01-11-2007, 12:20
Visst har sossarna gjort dumheter och praktvurpor av olika slag men inte i samma utsträckning som den nuvarande regeringen. Något som hör till saken är att borgarna tidigare varit snara till kritik och skrikit ut hur dåliga sossarna har varit, nu sitter dom där själva med skägget i brevlådan och skadeglädjen hos motståndarna är stor.
Fizzgigg
01-11-2007, 12:22
CITAT (aanderss @ 01-11-2007, 12:14)  alla sveriges regeringar har gjort dummeter och de är ju sossar som gjort de flästa men de har ju också varit längst vid makten I just det här fallet får man säga lite till Reinfeldts försvar att jag tror inte att han kommenderade ut Schenström att hångla med en TV4-reporter, så i det här fallet är han lite oskyldig iaf. Men vem vet, det kanske är hans sätt att försöka hålla koll på svenska pressen. Vem är Reinfeldts pressansvarige, Mata Hari?
CITAT (Fizzgigg @ 01-11-2007, 12:22)  I just det här fallet får man säga lite till Reinfeldts försvar att jag tror inte att han kommenderade ut Schenström att hångla med en TV4-reporter, så i det här fallet är han lite oskyldig iaf. Men vem vet, det kanske är hans sätt att försöka hålla koll på svenska pressen. Vem är Reinfeldts pressansvarige, Mata Hari? Hade han hållit låg profil och inte käftat med journalisterna som han gjorde hade han kommit undan, men nu får han ta skit för han ställde sig på hennes sida utan att kanske egentligen veta vilken jäkla grop hon grävt åt dem. CITAT Dagen efter krogbesöket åker Ulrica Schenström och Fredrik Reinfeldt till Gävle för att förbereda moderaternas partistämma som börjar nästa dag.
På tåget på väg upp till partistämman är bilderna det stora samtalsämnet bland både riksdagsledamöter och lokalpolitiker.
Kvällen innan har Aftonbladet ringt Oscar Hållén, Fredrik Reinfeldts pressekreterare, och frågat om Ulrica Schenström hade jouren under krogkvällen, utan att få svar.
Men han inser inte explosiviteten i frågeställningen. När regeringens pressekreterare träffas för sitt veckomöte är jourfrågan över huvud taget inte uppe på bordet.
Samtidigt på moderatstämman skämtar journalister och politiker friskt om pussar.
Thomas Nordegren, reporter på Sveriges Radio, är först med att ställa statsminister Fredrik Reinfeldt mot väggen.
– Är det lämpligt ur säkerhetssynpunkt att din statssekreterare uppträder berusad en vanlig tisdagskväll?
En uppenbart irriterad Reinfeldt svarar:
– Det tror jag inte att du har någon täckning för, det påståendet. Och det har inte haft några som helst påverkningar på några säkerhetsaspekter av det slaget.
...
När Aftonbladet försöker ställa frågor till Schenström om jourlistan, vänder hon på klacken och småspringer till kongresshallen.
Fredrik Reinfeldts kommentarer blir allt mer irriterade.
– Jag förstår att jag ibland så att säga
ska mötas av tuffa frågor, men ni får ursäkta, det här är lite svårt att ta på allvar, sa han i söndags.
Dagen efter fortsatte han i samma stil.
– Vem har sagt att hon var onykter? Har ni något bevis för det? Ni måste komma ihåg att ibland bygger ni historier som inte finns. I det här fallet finns den helt enkelt inte. Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1145242.abSom sagt, hade han hålli låg profil och inte anklagat journalisterna för att ljuga så hade han nog sluppit undan men han hade inte vettet att ducka när det skulle börja skjutas och då får han faktiskt skylla sig själv. Om inte annat bevisar det att han har dåligt omdöme tycker jag.
Fizzgigg
01-11-2007, 12:31
I sitt agerande efter "hångelgate" håller jag med dig. Däremot tycker jag inte att det påverkar hans utnämning av henne från början till skillnad från flera av de andra som har avgått, de var ju snedseglare redan när de blev utnämnda.
CITAT (Fizzgigg @ 01-11-2007, 12:31)  I sitt agerande efter "hångelgate" håller jag med dig. Däremot tycker jag inte att det påverkar hans utnämning av henne från början till skillnad från flera av de andra som har avgått, de var ju snedseglare redan när de blev utnämnda.  'Hångelgate' Nå, det kan vi ju inte vara helt säkra på, eller hur? Hennes mediepolicy är ju minst sagt tvivelaktig: CITAT "I journalisten Ulf Kristoffersons bok ”Fredrik Reinfeldt i huvudrollen” berättar Ulrica Schenström om sin mediefilosofi:
Jag säger ’tig ihjäl det’. Och det är inte svårt. Det är bara att undvika att ge kommentarer så dör det av sig självt.”
CITAT (Fizzgigg @ 01-11-2007, 12:18)  /.../ Politiker har alltid varit, är och kommer alltid att åstakomma dumheter, skandaler och "spela på en annan bollplan i verkligheten" än vanligt folk. /.../ "än vanligt folk", snarare är det så att de spelar på precis samma bollplan i verkligheten som vanligt folk, hur många lögnare och myglare finns det inte som inte är poltiker?! Tur att det finns hederligt folk både bland politiker och oss vanliga dödliga skulle jag vilja säga. För att jämna upp det lite...
Snöflinga
01-11-2007, 13:43
Läste nyss en liten tankeställare; Tänk om Schenström varit man och journalisten kvinna ... skulle någon ha misstänkt honom för att missköta sitt jobb genom att dricka vin  Skulle det ha blivit samma ståhej och alla krävt hans avgång ... månntro
Krav på journalistens avbön från politisk bevakning har det funnits hela tiden, med hänvisning till att han inte kan sköta sitt jobb. Vart vill du komma?
Snöflinga
01-11-2007, 15:42
CITAT (LadyG @ 01-11-2007, 13:58)  Krav på journalistens avbön från politisk bevakning har det funnits hela tiden, med hänvisning till att han inte kan sköta sitt jobb. Vart vill du komma? Att män öch kvinnor behandlas olika ...
CITAT (Snöflinga @ 01-11-2007, 15:42)  Att män öch kvinnor behandlas olika ... Ofta ja, men inte i det här fallet. Att det alls uppmärksammades berodde ju på att Aftonbladet inte tyckte att TV4 kunde rapportera opartiskt från stämman eftersom Pihlblad gullat med Schenström. Allra första artikeln om saken fokuserar helt på hans blunder: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1084313.abOm henne skrivs det bara: "Vad blir följden om journalister umgås för tätt med makthavarna? – Det blir ett beroendeförhållande. Man ger dem tjänster och de ger gentjänster. För henne är det inte alls ett lika stort problem. Det är han som är beroende av henne, säger Lena Mellin." Att hon sen pladdrade sig i klistret är hennes egen förskyllan. Hade hon harit rak och ärlig direkt hade det här aldrig blivit någon nationell nyhet ens.
Gossen Ruda
01-11-2007, 18:15
Nu har hon fått kicken iaf. Tio små negerpojkar...
Och jag hade rätt Idag erkände Reinfeldt att hon hade krisjour den kvällen. Också ett sätt att hantera rikets säkerhet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|