|
Fiskbilen stinker helt klart, vidrigare doft får man leta efter, fast är fångsten från samma dag kan man nog känna sig trygg. Problemet är väl att avgöra om fisken verkligen är nyfångad eller ej. För visst kan de väl smyga ner gårdagens fisk bland de nyfångade och sälja den som färsk, om de inte fått den såld.
Det där systematiska fuskandet verkar ju utbrett och inte alls någon tillfällighet som så många försökt göra gällande.
CITAT (LadyG @ 09-12-2007, 12:35)  [ Köper inte kött så ofta, men det blir nog mer fågel och fisk i fortsättningen. Det går väl lika bra att märka om fågel och fisk. Gita
CITAT (Gita @ 09-12-2007, 19:55)  Det går väl lika bra att märka om fågel och fisk. Gita Visst går det, fast färsk fisk t ex är ganska svår att märka om när man köper den över disk. Det går säker att fuska med det också, men det är betydligt svårare.
niklaswik
09-12-2007, 20:59
Känns ju lite halväckligt nu att köpa köttfärs på ICA när det liksom kommit ut "svart på vitt" att det är så här i vissa affärer.
Fast om man tänker efter, åtminstone jag har aldrig blivit sjuk p.g.a. nån köttfärs vad jag vet, och det här har antagligen pågått ett antal år. Det låter nog värre än vad det är. Lite skit rensar magen.. (om man inte vet om att det finns där)
CITAT (niklaswik @ 09-12-2007, 20:59)  Känns ju lite halväckligt nu att köpa köttfärs på ICA när det liksom kommit ut "svart på vitt" att det är så här i vissa affärer. ---- Eller precis tvärtom, det är nu vi ska köpa köttfärs, för det är nu den är som finast. Inte sjutton vågar dom riskera sin verksamhet genom att sälja äcklig köttfärs efter det här avslöjandet! Men en sak... Tror ni att det förekommer överallt, det här? Eller är det bara nåt i just dom största Maxi-butikerna i den största staden? I den ICA-butiken jag brukar köpa köttfärs har dom två olika varianter. Dels den vanliga i plasttrågen med plastfolie om, och dels den som är färdigpaketerad när den kommer till butiken. Iaf inbillar jag mej att den är färdigpaketerad när den kommer dit. Den som ser ut som att dom paketerat själva, första varianten, är väl den som "misstanken" om ompaketering gäller? Bra! för den köper jag väldigt sällan.
CITAT (Berith @ 10-12-2007, 07:33)  Eller precis tvärtom, det är nu vi ska köpa köttfärs, för det är nu den är som finast. Inte sjutton vågar dom riskera sin verksamhet genom att sälja äcklig köttfärs efter det här avslöjandet! Men en sak... Tror ni att det förekommer överallt, det här? Eller är det bara nåt i just dom största Maxi-butikerna i den största staden? I den ICA-butiken jag brukar köpa köttfärs har dom två olika varianter. Dels den vanliga i plasttrågen med plastfolie om, och dels den som är färdigpaketerad när den kommer till butiken. Iaf inbillar jag mej att den är färdigpaketerad när den kommer dit. Den som ser ut som att dom paketerat själva, första varianten, är väl den som "misstanken" om ompaketering gäller? Bra! för den köper jag väldigt sällan.  Umeå, Köttfärs packas om och gammal kött mals: http://www.vk.se/Article.jsp?article=155408
anna_rispan
10-12-2007, 09:17
Berith: nej det har hänt även i "min" lilla stad. Lokala tidningen tog upp de två händelserna i samband med detta Uppdrag gransknings-avslöjandet. Det har hänt i två olika butiker och olika kedjor.
Jag tror ju fortfarande att det beror på ett grundfel. För mycket kött. Är det ingen mer som tror det??
Ok, det förekommer alltså även ute i landet. Jaa, men jag litar nog på "min" ICA-butik i fortsättningen också. Har aldrig köpt nåt kött där med konstigt utseende eller smak.
CITAT (anna_rispan @ 10-12-2007, 09:17)  Jag tror ju fortfarande att det beror på ett grundfel. För mycket kött. Är det ingen mer som tror det?? Jovisst är grundfelet att butikerna köper in mer kött än de lyckas sälja till oss konsumenter. Men sådant kan ju inte alltid uppskattas på förhand, så butikerna får väl köra sakerna på rea om de börjar närma sig sista datumet. Men det sker ju sällan vad det verkar. Just färs mald i butik är ju extra problematiskt, dels är hållbarheten kort, dels är det svårt att i efterhand kontrollera råvaran som använts. Var det kanske kött som precis var på gränsen att gå ut som sen malts ner till färs?
Om man vill vara rolig kan man peka på köttdisken och säga: -skämt!
anna_rispan
10-12-2007, 09:57
CITAT (Pirum @ 10-12-2007, 09:49)  Jovisst är grundfelet att butikerna köper in mer kött än de lyckas sälja till oss konsumenter. Men sådant kan ju inte alltid uppskattas på förhand, så butikerna får väl köra sakerna på rea om de börjar närma sig sista datumet. Men det sker ju sällan vad det verkar. Just färs mald i butik är ju extra problematiskt, dels är hållbarheten kort, dels är det svårt att i efterhand kontrollera råvaran som använts. Var det kanske kött som precis var på gränsen att gå ut som sen malts ner till färs? Men jag tolkar det som ett stort nederlag om en handlare inte känner sina kunder så väl att han kan beräkna åtgång av en vara mer exakt än en skillnad på 100 kilo. Nej, det är inte alls vanligt nuförtiden att se varor som är nedsatta pga kort datum. Antagligen beroende på en massa orsaker som är "affärshemligheter". Men en anledning bör ju vara att handlaren känner sin marknad och beställer hem "rätt" mängd av en vara. Det torde ju vara en förlust att sälja en stor mäng varor på halva priset.
Det är inte bara kött det är mycket av. Butikerna vet att kunderna blir mycket irriterade om något är slut. När det gäller t ex bröd så skulle jag tro att minst 20%? går tillbaka till producenten. Naturligtvis får det här konsekvensen att grundpriset blir högre, förutom att många matvaror får slängas, numera kan man ju inte ens använda matvaror som djurfoder.
anna_rispan
10-12-2007, 11:30
CITAT (KURT @ 10-12-2007, 10:18)  Det är inte bara kött det är mycket av. Butikerna vet att kunderna blir mycket irriterade om något är slut. När det gäller t ex bröd så skulle jag tro att minst 20%? går tillbaka till producenten. Naturligtvis får det här konsekvensen att grundpriset blir högre, förutom att många matvaror får slängas, numera kan man ju inte ens använda matvaror som djurfoder. Du skriver där att "kunderna blir mycket irriterade". Ja om det är så får vi verkligen skärpa till oss. Offrar vi säker mathantering och ett hållbart användande av resurser bara för att vi vill ha exakt just den limpan eller köttbiten just exakt i dag! Ja då är vi människor puckade. Suck.
CITAT (anna_rispan @ 10-12-2007, 11:30)  Du skriver där att "kunderna blir mycket irriterade". Ja om det är så får vi verkligen skärpa till oss. Offrar vi säker mathantering och ett hållbart användande av resurser bara för att vi vill ha exakt just den limpan eller köttbiten just exakt i dag! Ja då är vi människor puckade. Suck. AMEN.
anna_rispan
10-12-2007, 13:41
CITAT (LadyG @ 10-12-2007, 12:39)  AMEN. Det kanske därför det blev så tyst här i tråden??
CITAT (anna_rispan @ 10-12-2007, 13:41)  Det kanske därför det blev så tyst här i tråden??  Ojdå
CITAT (Berith @ 10-12-2007, 09:43)  Ok, det förekommer alltså även ute i landet. Jaa, men jag litar nog på "min" ICA-butik i fortsättningen också. Har aldrig köpt nåt kött där med konstigt utseende eller smak. Samma här, jag litar på min ICA-butik. Den har dessutom så pass hög omsättning i förhållande till sin storlek att jag tvivlar på att det blir så värst mycket mat över att märka om. Jag kommer dessutom i fortsättningen att försöka handla mer fabrikspackat än jag gjort tidigare.
pia i sundsvall
10-12-2007, 16:17
CITAT (Betty @ 10-12-2007, 14:46)  Samma här, jag litar på min ICA-butik. Den har dessutom så pass hög omsättning i förhållande till sin storlek att jag tvivlar på att det blir så värst mycket mat över att märka om. Jag kommer dessutom i fortsättningen att försöka handla mer fabrikspackat än jag gjort tidigare. Hur menar du nu?du litar på din ICA- butik, men kommer att handa mer fabriksförpackat! Ang fabriksförpackat så är det inget som jag gillar det är långhållbarhet, och det är grovmalt, jag vill ha finmalt och kort hållbarhet på köttfärsen, köttfärs skall beredas så fort som det är möjligt, då är det inge bra med dom fabriksförpackade köttfärsen, risken för bruten kylkjedja är stor med olika transporter,det är heller inte bra för miljön med transporter kors och tvärs genom landet.
I eftermiddags var jag in på Ica Maxi i Nacka.....det var förvånansvärt lite kunder där. Intill självscanningskassan fanns det skålar med gratis märken till kunderna. Tittade inte så noga, men det stod "Ica Maxi" på dem. Jaha, nu ska vi kunder som känner oss lojala med Ica Maxi ha rockmärken på oss. Tror Mats att det räcker med det??
CITAT (Kathy @ 10-12-2007, 17:46)  I eftermiddags var jag in på Ica Maxi i Nacka.....det var förvånansvärt lite kunder där. Intill självscanningskassan fanns det skålar med gratis märken till kunderna. Tittade inte så noga, men det stod "Ica Maxi" på dem. Jaha, nu ska vi kunder som känner oss lojala med Ica Maxi ha rockmärken på oss. Tror Mats att det räcker med det??  Såg du om de hade extrapris på köttfärsen?
Vidrigt, men det förekommer ju inte bara på ICA, så det var ju lite taskigt mot just den kedjan.
Men sedan flera år tillbaka köper vi kor tillsammans med syrrans familj & föder upp själva. Det kostar ju lite i både tid & pengar men vilken kvalité sen! Det går ju inte att köpa kött i butikerna om man är van vid detta. Vi mal färsen själva & sist så hummade vi fetthalten till max 10 % i vår egen & sen la vi ett paket bredvid från affären med max 10% fett i....pyttsan säger jag bara......kan ju tänka mig att det iallafall var minst 30-35% fett i deras färs.
Både konsistensen, lukten, färgen & smaken är det en väldigt stor skillnad på.
CITAT (KURT @ 10-12-2007, 17:16)  Såg du om de hade extrapris på köttfärsen?  Inte en aning, jag har slutat handla kött i den butiken.
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-12-2007, 20:15
Jag litar inte på ICA för fem öre.
När jag ser hu rmånga gånger dom säljer gamla grejor här in närmaste butik.....
Det finns många gamla människor här, bl.an. från servicehuset bredvid, och ´dom ser inte alltid så bra. Säljer fisk som har gott ut 2 dagar innan, likadant med pålägg. Pratar man med personalen så blir dom bar otrevliga.
Att kunderna är inte alltid dom bästa, ja det kann ja tänka mig. Vi såg en man som nös i handen och sedan gick han med samma hand in i brödburken. Fy f... säger jag bara. Sedan dess köper jag bara förpackad bröd. Aldrig mera färsk bakad bröd eller bullar.
Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-12-2007, 20:15)  Jag litar inte på ICA för fem öre.
När jag ser hu rmånga gånger dom säljer gamla grejor här in närmaste butik.....
Det finns många gamla människor här, bl.an. från servicehuset bredvid, och ´dom ser inte alltid så bra. Säljer fisk som har gott ut 2 dagar innan, likadant med pålägg. Pratar man med personalen så blir dom bar otrevliga.
Att kunderna är inte alltid dom bästa, ja det kann ja tänka mig. Vi såg en man som nös i handen och sedan gick han med samma hand in i brödburken. Fy f... säger jag bara. Sedan dess köper jag bara förpackad bröd. Aldrig mera färsk bakad bröd eller bullar.
Elisabeth Varför kontaktar du inte miljökontoret i kommunen när du ser att de upprepade gånger har utgången livsmedel i diskarna? Ring dem nästa gång så gör de oanmält besök i butiken och ertappar. Butiksbakat ... jag skulle vilja säga , butiksgräddat, köper jag aldrig någonsin. Inte heller köper jag lösgodis, förutom pappersinklädda praliner i den lilla ICA-butiken. Har alltför många ggr sett hur folk som först haft halva fingrar i näsan, sedan plockat åt sig smakprov av lösgodiset. Lika är det vid naturgodiset, herreje vad det grävs i lådorna med skitiga fingrar.
Såg ett tips i en insändare att det kanske behövs en Lex Stig?
CITAT (pia i sundsvall @ 10-12-2007, 16:17)  Hur menar du nu?du litar på din ICA- butik, men kommer att handa mer fabriksförpackat!
Ang fabriksförpackat så är det inget som jag gillar det är långhållbarhet, och det är grovmalt, jag vill ha finmalt och kort hållbarhet på köttfärsen, köttfärs skall beredas så fort som det är möjligt, då är det inge bra med dom fabriksförpackade köttfärsen, risken för bruten kylkjedja är stor med olika transporter,det är heller inte bra för miljön med transporter kors och tvärs genom landet. Jag litar på min ICA-butik - än så länge - eftersom jag aldrig någonsin har fått dåligt eller illaluktande kött av något slag med mig hem därifrån. När jag nämner fabrikspackat så syftar jag även på andra köttprodukter än just köttfärs, t.ex. lövbiff, fläskfilé m.m.
Piccante
11-12-2007, 18:56
Jag hörde på lokalradion att köttförsäljningen i de berörda butikerna hade gått ner rejält. Någon butik hade tappat så mycket som 50% av sin köttförsäljning.
anna_rispan
11-12-2007, 20:39
CITAT (Kathy @ 11-12-2007, 19:57)  Jag hörde på lokalradion att köttförsäljningen i de berörda butikerna hade gått ner rejält. Någon butik hade tappat så mycket som 50% av sin köttförsäljning. Eller så är det siffror som egentligen borde vara normalläge?? Bara en tanke, igen.
CITAT (anna_rispan @ 11-12-2007, 20:39)  Eller så är det siffror som egentligen borde vara normalläge?? Bara en tanke, igen. Normalläge? Tror inte det, vet hur mycket folk det brukar vara på Maxi i Nacka och det är en synbar skillnad på antalet bilar då man åker förbi parkeringen.
Farbror Blå
11-12-2007, 22:00
Nu kan det ju snart inte heta färskt kött
CITAT (Anma @ 11-12-2007, 21:59)  Axfood/Hemköp kickade två butikschefer pga att det hade fuskats i deras butiker.
Farbror Blå
12-12-2007, 20:54
Nu är det i alla fall säkert att köpa färs! Det är bra med skandaler, ingen vågar upprepa eländet
Jag var på Icabutiken i Sickla ikväll (inte Maxi) och där hade de fortfarande butiksmalen köttfärs. Att de t ö r s
Snöflinga
12-12-2007, 21:55
Varför inte? Den är säkert helt OK !
CITAT (Snöflinga @ 12-12-2007, 21:55)  Varför inte? Den är säkert helt OK ! Tycker jag också. Är ju bara så rädd att butiksmalt stoppas. Har aldrig någonsin haft anledning att tvivla på mina två ICA-handlares ärlighet och vilja att ge kunden det bästa.  Ska ta ett snack med en nära som jobbar på Coop Forum och även har hand om charken ibland. Fråga honom vad de har för regler gällande ompack av kött öht, samt hantering av köttfärs.
Piccante
12-12-2007, 22:52
CITAT (Netha @ 12-12-2007, 22:27)  Tycker jag också. Är ju bara så rädd att butiksmalt stoppas. Har aldrig någonsin haft anledning att tvivla på mina två ICA-handlares ärlighet och vilja att ge kunden det bästa.  Ska ta ett snack med en nära som jobbar på Coop Forum och även har hand om charken ibland. Fråga honom vad de har för regler gällande ompack av kött öht, samt hantering av köttfärs. Förhoppningsvis har din Coop butik samma regler som alla andra för det är reglerat i livsmedelslagen hur det får gå till. Andra regler är olagliga.
CITAT (Snöflinga @ 12-12-2007, 21:55)  Varför inte? Den är säkert helt OK ! Jag sa inte att den var dålig, men med tanke på de senaste dagarnas fokus på ommärkt, ny(?)mald köttfärs så förstår jag tveksamheten hos de kunder som hukade sig över köttdisken med butikspaketerat kött. Men med tanke på vem det var som startade upp den Ica-butiken jag var i idag, så gissar jag att kulturen med ompaketering funnits även hos dem. CITAT (Netha @ 12-12-2007, 22:27)  ...//....Har aldrig någonsin haft anledning att tvivla på mina två ICA-handlares ärlighet och vilja att ge kunden det bästa.  ...//..... Det låter hoppfullt om pålitligheten finns hos några Icahandlare så att de kan bli ett gott föredöme för de Icahandlare som inte förstått bättre.
CITAT (Netha @ 12-12-2007, 22:27)  ...//....Är ju bara så rädd att butiksmalt stoppas....//.... Ja, förmodligen är du inte ensam om att tycka det vore synd om butiksmalt kött stoppas, men skulden ligger tyvärr hos de Icahandlare som misskött sig och inte följt livsmedelslagen. Hade det funnit samma heder som hos de seriösa handlarna, i hela Ica-kedjan, så hade Josefsson aldrig haft något material att göra TV-program om.
ingrid fuxwall
12-12-2007, 23:37
Är kanske enfaldig men tror att även detta blåser bort och att det snart är glömt
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-12-2007, 23:37)  Är kanske enfaldig men tror att även detta blåser bort och att det snart är glömt Förmodligen.
En brottsutredning har satts i gång mot fyra Icahandlare i Stockholmsområdet efter avslöjandena om att butikerna fuskat med märkningen av köttfärs. Förutom brott mot livsmedelslagen kan det handla om bedrägeri och brott mot EU-regler. Länk till artikeln.
anna_rispan
13-12-2007, 09:39
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-12-2007, 23:37)  Är kanske enfaldig men tror att även detta blåser bort och att det snart är glömt klart det gör. det har det gjort här i stan efter det som uppdagades här. det ena är klart i domstol men det andra är inte klart än. men det gör väl inget om det pratas om det ändå.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1453942.ab "Så säljer de skämd fisk Uppskattningsvis blir 500 000 personer matförgiftade varje år i Sverige. Daniel såg hur fiskfiléer märktes om gång på gång"Visst kommer vi konsumenter att glömma det här, men förhoppningsvis kommer det att leda till striktare rutiner inom branschen.
Först avslöjade ”Uppdrag granskning” butikens fusk med märkningen av köttfärs. Sen avslöjade Aftonbladet att det var lika illa ställt med fisken. Igår slutade handlaren Markus Lönnroth på Ica Maxi i Botkyrka. Länk till artikeln.
ingrid fuxwall
14-12-2007, 23:05
Lite lustigt mitt i allt. Var på en ICA idag och i disken där de samlar varor som snart ska passera bäst före datum var det överfullt i dag - med köttfärs!! Brukar titta där, om det finns något gott till hundarna men inte köper jag fläskfärs vars bäst före datum ligger några dagar bakåt i tiden, ens åt dem.
ingrid
så var det på min ica oxå, men där var datumet 2 dar framåt, självklart handlade jag då, öppnade å packade om när jag kom hem, inget fel på den färsen
Piccante
15-12-2007, 00:09
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-12-2007, 23:05)  Lite lustigt mitt i allt. Var på en ICA idag och i disken där de samlar varor som snart ska passera bäst före datum var det överfullt i dag - med köttfärs!! Brukar titta där, om det finns något gott till hundarna men inte köper jag fläskfärs vars bäst före datum ligger några dagar bakåt i tiden, ens åt dem.
ingrid Skulle inte hundar klara det? De är väl oftast tåligare än vi.
Mina vovsingar brukar jag koka köttfärsen till, även fläskkött. Tänker som så att det som måste och bör tillagas väl åt oss tvåbeningar tillagar jag också väl till hundarna. Nötkött brukar de få rått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|