Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Piccante
CITAT (Ralf @ 22-12-2007, 09:54) *
Men vad är det här för p******o
Köper köttfärs o kastar ej bort pappbiten som absorberar vätskan o sen ringer hon till COOP och tidningen och beklagar sig.
Och Coop budar över ny mat, efter som kvinnan antagligen redan börjat tulla på helgspriten...

http://www.city.se/nyheter/1.978532/annica...er-i-kottfarsen

a0a.gif haha så det kan gå. gisssar att hon bara tog paketet och stjälpte ur all färsd på en gång i pannan så att undersidan med pappen kom direkt i botten på pannan. Jaga har gjort den tabben en gång fast då hamnade pappen uppåt så jag kunde lätt dra bort den blush.gif tittar inte folk på maten de tillreder???
KURT
Det blåste ju snabbt över, ICA butikerna är redan åter igång och maler gammal kött:

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=709486,00.html

"- Jag har kontrollerat med Ica som hänvisade till livsmedelslagen där jag tolkar det som att det är den som styckar och packar som ska avgöra köttets hållbarhet. Vi sålde det här köttet för halva priset med kort datum.
Han medger att det inte handlar om en engångshändelse.
- Så här har vi alltid jobbat och det har inte varit något konstigt med det, säger han."
Berith
Vilket j---a sätt! Ursäkterna borde väl vara slut nu? nono.gif
anna_rispan
Har man tur kan man hitta en billig handkvarn på loppis/second hand. Sen kan man mala hemma.
Piccante
CITAT (KURT @ 08-01-2008, 06:59) *
Det blåste ju snabbt över, ICA butikerna är redan åter igång och maler gammal kött:

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=709486,00.html

"- Jag har kontrollerat med Ica som hänvisade till livsmedelslagen där jag tolkar det som att det är den som styckar och packar som ska avgöra köttets hållbarhet. Vi sålde det här köttet för halva priset med kort datum.
Han medger att det inte handlar om en engångshändelse.
- Så här har vi alltid jobbat och det har inte varit något konstigt med det, säger han."

slap.gif fear.gif ICa-handlarna har visst svårt att följa lagarna och inte omtolka dem själva! Får de ingen intern utbildning i den kedjan?

CITAT (anna_rispan @ 08-01-2008, 08:14) *
Har man tur kan man hitta en billig handkvarn på loppis/second hand. Sen kan man mala hemma.

Trodde du menade att man kunde hitta billigt kött på second hand att mala själv, så har man gjort handlarnas jobb rolleyes.gif
anna_rispan
CITAT (Markus_H @ 08-01-2008, 09:44) *
Trodde du menade att man kunde hitta billigt kött på second hand att mala själv, så har man gjort handlarnas jobb rolleyes.gif

nej det tror jag inte att du trodde. rolleyes.gif
Kathy
CITAT (Markus_H @ 08-01-2008, 09:44) *
slap.gif fear.gif ICa-handlarna har visst svårt att följa lagarna och inte omtolka dem själva! Får de ingen intern utbildning i den kedjan?...//....

Det sades innan jul att alla färskvaruhanterare inom Ica-koncernen skulle få en internutbildning i livsmedelshantering under januari månad.
Pirum
Märkligt korkade de verkar vara. Jag är uppriktigt förvånad, vilket jag inte trodde jag kunde bli vad gäller kötthantering i butiker längre.

Egentligen borde ju butiksmalet kött vara att föredra. Dvs, kött som ännu inte gått ut på datumet mals ner och säljs samma dag, med 1 dags hållbarhet. Centralt packad köttfärs görs ju säkert på mycket slamsigare råvaror kan jag tänka mig. Men så som butikerna slarvar så vettetusan vad man vill ha. Tur att man har för vana att steka på färsen rejält.

Ska faktiskt köpa köttfärs idag, har inte bestämt mig för om det blir till ICA eller Coop jag går...
Ralf

[attachment=11441:blocket_585.jpg]
ingrid fuxwall

Jag har en bra kvarn till salu - mal 300 kg per timme
Ralf
*edit*
KURT
Och fläskfilén märker man på ICA om med nytt datum när den kommer till butiken:

http://www.kristianstadsbladet.se/article/...NSTAD/716171826
Berith
Jag fattar inte!! Hur sjutton tänker dom?

Dom kan bara inte spela dumma och låtsas som ingenting, det finns inte en chans att dom kan spela trovärdiga sen! nono.gif
Anma
CITAT (Berith @ 09-01-2008, 07:54) *

Dom kan bara inte spela dumma och låtsas som ingenting, det finns inte en chans att dom kan spela trovärdiga sen! nono.gif

Precis! Två till i Uppsala har fuskat, "butiken har uppfattat att det är ok att mala kött som går ut idag och flytta datummärkningen till imorgon"... Dra den om rödluvan också! wacko.gif nono.gif
Ralf
Lite fel e oxå rätt kanske dom tänker.... smile.gif
messermark
Jag handlar inte kött över huvud taget på affär, köper kött (en halv kalv) av en bonde i närheten varje år. Styckar, maler och paketerar själv smile.gif Vet alltid vad de är jag har i frysen och hur gammalt det är. (kräver dock en frysbox och ingen liten söt som sitter ihop med kylen)
Kathy

Tänker?
Ja, möjligtvis "Jag dumpar det här i köttkvarnen, det går nog bra".
Sen verkar det vara väldigt fri och kreativ tolkning av livsmedelslagen. thumbdown.gif

Piccante

Man börjar ju undra om de är korkade på riktigt eller om de gör sig till? såg i tidningen att den ena chefen försvarade sig med att: "så har vi alltid gjort ju! "så gör man alltid fel så blir det rätt??? eller hur tänker han?
Inga från Närke
Blir vi värkligen sjuka så fort av maten?
Var det ingen som kollade på Outsider i måndags där många gick i soptunnorna och plockade mat. Ingen sa något om att de blev sjuka.
har köpt köttfärs med kort datum, om man lagar till den omgående när man kommer hem så är det ju inte hela världen tycker jag.

Men det är klart lagar är ju till för att följas så man ska väl inte vara för snäll.
KURT
CITAT (Inga från Närke @ 09-01-2008, 18:23) *
Var det ingen som kollade på Outsider i måndags där många gick i soptunnorna och plockade mat. Ingen sa något om att de blev sjuka.
har köpt köttfärs med kort datum, om man lagar till den omgående när man kommer hem så är det ju inte hela världen tycker jag.

Men det är klart lagar är ju till för att följas så man ska väl inte vara för snäll.

Ca 20% blir matförgiftade årligen. Köttfärs med "kort datum" har ju förhoppningsvis haft obruten kylkedja, om man maler om den så hanterar man den och värmer upp den i rumstemperatur.
Piccante
CITAT (Inga från Närke @ 09-01-2008, 17:23) *

Tanken med livsmedelslagen är att vi inte ska behöva utsätta oss för onödiga risker att bli sjuka, därför ska maten märkas med bäst före datum/ sista förbruknings datum. Sen är ju personer olika känsliga. jag har klarat mig från magsjuka i många situationer när andra har blivit dåliga. Men att köpa mat borde inte vara som rysk roulette.
Pirum
Steker man maten väl brukar man ju klara sig, MEN, köttfärs kan ha otjänliga halter av bakterier även om den inte luktar dåligt. När den luktar dåligt är det snarare en indikation på att den var dålig redan igår...smile.gif
Piccante
CITAT (Pirum @ 09-01-2008, 20:59) *
Steker man maten väl brukar man ju klara sig, MEN, köttfärs kan ha otjänliga halter av bakterier även om den inte luktar dåligt. När den luktar dåligt är det snarare en indikation på att den var dålig redan igår...smile.gif

Ordentlig tillagning tar död på bakterier, men bakteritoxiner kan finnas kvar efter tillagning. Så man bör inte göra färs av redan utgånget kött för då kan bakteriehalten redan vara hög.
Kathy

Omärkt kött på Maxi i Hyllinge.
Ralf
nu känner jag ej till Hyllingen men såg för några år sen att en del av dessa Maxi-handlare tjänade otroligt mkt. Dom hade taxerade inkomster på en och flera miljoner! rekordet låg väl på nästan tre miljoner, alltså i taxerad inkomst. Då under man om man måste vara så j-a penningkåt att man ändå bryter mot reglerna.
Kathy

Dags igen för ommärkt kött, denna gång Ica Kvantum i Varberg;

Det hela handlar om ett parti med lammfilé från Nya Zeeland. Köttet har frysts den 2 maj 2006 och förutsatt att det var fruset skulle det hålla i två års tid.
Men den 31 december tinades köttet, Ica Kvantum i Varberg försåg det med svensk flagga och trots att det i tinat tillstånd bara är hållbart i två dagar så sattes bästföredatumet till den 30 januari.

Länk till artikel.

Länk till TV-inslag.
KURT
ICA Torghallen i Laholm:

"I Torghallen i Laholm hittade den kommunala livsmedelsinspektören 23 förpackningar halvtinad fläskfilé som såldes som kylvara. Filéerna kom från ett parti som levererats den 25 november. En del av köttet såldes direkt i butik, det som blev över frystes in.

I januari tinades köttet upp igen, fick ny märkning med nytt datum och så lades det i kyldiskarna igen. Det är inte tillåtet enligt livsmedelsdagen"

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=733732
Kathy

När ska ICA-handlarna lära sig att inte bryta mot lagen????? ranting.gif
LadyG
Ush, snart får man väl sluta äta kött helt om man ska vara på den säkra sidan. Quorn är gott...
Piccante
CITAT (LadyG @ 17-01-2008, 10:53) *
Ush, snart får man väl sluta äta kött helt om man ska vara på den säkra sidan. Quorn är gott...

Quorn smakar radergummi.. sick.gif Men jag begriper inte hur handlarna tänker när det fuskas gång på gång på gång.... rtfm.gif ranting.gif
Leia
CITAT (Markus_H @ 17-01-2008, 12:18) *
Quorn smakar radergummi.. sick.gif Men jag begriper inte hur handlarna tänker när det fuskas gång på gång på gång.... rtfm.gif ranting.gif

Här är en till som undrar vad det är för fel på dessa människor. confused.gif

Några förslag på åkommor:

-en skruv som är lös?
-hissen går inte ända upp?
-alla är inte hemma?
-något fel som är trasigt?

Listan kan med all säkerhet göras längre, fyll gärna på gott folk! biggrin.gif
Kathy
CITAT (Leia @ 17-01-2008, 17:15) *
Här är en till som undrar vad det är för fel på dessa människor. confused.gif

Några förslag på åkommor:

-en skruv som är lös?
-hissen går inte ända upp?
-alla är inte hemma?
-något fel som är trasigt?

Listan kan med all säkerhet göras längre, fyll gärna på gott folk! biggrin.gif

- Lyset är tänt men det är ingen hemma.
- Har inte alla får hemma.
- Har två hjärnceller som är osams.
- Mentalt kalhygge.
- Motorn är igång men ingen kör.
- Har otur då h*n tänker.

Netha
Tror att det är penningdjävulen som spökar ... mycket vill ha mer. thumbdown.gif

Men... jag litar på mina två ICA-butiker ... alltså att de hanterar kött mm som man ska. smile.gif
Leia
CITAT (Kathy @ 17-01-2008, 17:20) *
- Lyset är tänt men det är ingen hemma.
- Har inte alla får hemma.
- Har två hjärnceller som är osams.
- Mentalt kalhygge.
- Motorn är igång men ingen kör.
- Har otur då h*n tänker.

rotfl.gif måste kanske starta en egen tråd för detta! rotfl.gif
KURT
Ståuppkomikern Robin Paulsson:

Vet ni vad det är för likhet mellan Icas färs och en svensk tonåring på Kos? Bägge är packade 7 gånger på en vecka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon