|
Österläge
25-01-2008, 11:22
Tänkte bara påminna om att jag kör bil från Angered centrum om någon vill åka med! Kan ju hämta upp i Surte eller så på vägen... Ulrica, det blir lite långt för mig att åka in till Göteborg, men kan du ta dig till Angered centrum tror du? 4an, 8an eller 9an...
Jag har varit utan fast telefoni och därmed även internet sen i tisddags. Är nu inne och lånar dator av dottern i stan  Telia eller är det grävmaskinisterna Till saken. Jag har ju haft gott om tid i alla fall, så nu har jag packat alla sticklingar och krukor, sorterat och packetrat fröer och vandrar som en orolig skugga i väntan på morgondagen. Kontakt har tagits (via en nästan lika taskig mobilmottagning) med de som ska åka med. Jag lääääängtar såååå att få lite Odla i mig igen (Lider av abstinens) PS. Har med mig mina lathundslistor också. För de som vill ha kopior, får jag väl ta upp en intresselista imorgon. DS
*Ulrica*
25-01-2008, 15:03
CITAT (EKLO @ 25-01-2008, 10:38)  Ingen som har några överblivna lysrörsarmaturer att sälja till en suktande? Hm, nä, tänkte väl det. Men kanske små såkrukor Lysrörsarmaturer finns mkt billigt på Harald Nyborg, kan berätta mer i morgon. Krukor har jag med mej, minsta är 7,5x7,5x7 cm, kolla på dem på min halvfärdiga hemsida. ps. träffade en som jobbar där vi ska vara i morgon som blev jätteintresserad, hon och hennes kompis kanske kommer. Hon är medlem på odla men det var längesedan hon var här! Tänk så liten världen är!
Jeanette/västra götaland
25-01-2008, 16:40
Så, nu är fröer packade, växter framplockade och märkta extra fröpåsar vikta. Och herre jisses vad mycket växter jag hade  hoppas att tänkt ha med mer hem än dit. Nu skall det bara bli kväll, den kommer var hur lång som helst, och sedan är det dax  . Får ta och läsa blomböcker så tiden går.....  . Älvängen here I come.
*Ulrica*
25-01-2008, 19:30
Jag förberedde det mesta redan idag så jag kommer inte att vara på plats förrän 12.30 för sonens skull. Kom därför inte innan dess! Pengarna räckte till många fina priser, så nu är det 10 av er som kommer att vinna!
LindaLunda
25-01-2008, 20:40
Sorry ... blir inga orkideer härifrån... behöver yxa för att dela... det går åt skogen! Linda
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-01-2008, 09:33
God morgon,
fortfarande vet ja inte hur svågern skall fira sin 65 års dag idag.
Men vi skall gå fram till dom om en timma och sedan hoppas jag att vi kan åka till Älvängen. Vi får se. Jag gillar inte när jag inte vet hur jag kan planera min dag. Räcker med att hälsan sätter Stopp för så mycket.
Det var väldigt nära att vi idag hade flygit till Innsbruck men tyvärr så är min ena dotter där vi skulle ha bott, så förkyld att jag inte vågade.
Inget går som jag vill
Elisabeth
Nu är jag i startgroparna. Bussen packad och alla annat med (Utom jag då  ) Om tio minuter är det start med första målet...Inköp semla... Sen bär det iväg mot Älvängen
CITAT (MariaS @ 26-01-2008, 10:05)  Nu är jag i startgroparna. Bussen packad och alla annat med (Utom jag då  ) Om tio minuter är det start med första målet...Inköp semla... Sen bär det iväg mot Älvängen  vi åker kl 12 (vi har inte så långt, har ingen semla men en smörgås  )
*Ulrica*
26-01-2008, 10:28
Sonen har lovat att inte tjata men han ser väääldigt mycket fram emot detta och tittar på klockan var 10:e minut samt räknar växelkassan i sitt kassaskrin! Vi åker också klockan 12, hoppas jag är framme först!
 Ulrika för en trevlig träff med Odlaiter oj så mycket nya växter och frö det blev tack också alla andra för en trevlig stund
LindaLunda
26-01-2008, 16:00
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-01-2008, 16:09
CITAT (Bettis @ 26-01-2008, 15:44)   Ulrika för en trevlig träff med Odlaiter oj så mycket nya växter och frö det blev tack också alla andra för en trevlig stund  Jag instämmer. Hade visserligen mina händer i byxfickan för att inte komma hem med nya växter. Men det var mycket trevligt. Det var ju så nära att jag hade missat träffen men då tänkte jag att minst en gång varje år åker gubben och jag till träffar i Tyskland och då har vi en träff så nära Göteborg och den skulle jag missa..... Tack Ulrica och alla ni som var där Och nu väntar jag på gubben som åkte och köper Chinamat för att vi sen går och firar svågern... Elisabeth
CITAT (Bettis @ 26-01-2008, 15:44)   Ulrika för en trevlig träff med Odlaiter oj så mycket nya växter och frö det blev tack också alla andra för en trevlig stund  Kan bara instämma med tidigare inlägg! Jättetrevligt, mycket bra sätt att tillbringa lördag eftermiddag på...
anne-li i olofstorp
26-01-2008, 16:29
Tack snälla för en trevlig stund idag. Jag häll också händerna hårt i fickorna (utom när jag kokade kaffe) Kommer inte att ha tid med fröer och sticklingar i år (heller) Men det var jättekul att träffa er alla... Hälsningar Anne-Li med dotter (Anita) och dotterdotter (Nea)
*Ulrica*
26-01-2008, 16:41
Tack allihopa! Januariträffen blev väldigt lyckad, och fort gick det! Helt plötsligt är jag hemma igen... Men en del växter har jag med mej som minne. Ett collage från träffen (hoppas ingen tar illa upp): [attachment=12241:collage.jpg] Nu har jag även lagt upp en ny tråd som vi kan starta på när vi har tackat varandra färdigt för den här träffen! tack, tack, tack igen!!!!
Jeanette/västra götaland
26-01-2008, 16:49
Tack Ulrika för att du anordnat denna jättetrevliga träff och tack alla snälla odlaiter som var där. Var inget vidare på att hålla händerna i byxfickorna utan kom hem med mer än jag hade med dit.
Dito Verde
26-01-2008, 17:47
Tusen tack Ulrica (och Simon) Det var mycket välordnat. Nu har jag planterat Kardemumma och lite annat. Fick med mig en del fröer hem.....suck.... Kul att få ett ansikte på er. /p
Varmaste tack Ulrica och Simon - det var fint att se er och alla andra! Nyinköpta hoyasticklingar är nu planterade resp. satta i vatten, och vad grönsaksfröerna beträffar kom jag givetvis hem med några fler än de jag hade med mig. Det blir till att spetta upp fler odlingsbäddar... mvh Eklo
Jag säger som alla andra, tusen tack för ett väl arrangerad träff Ulrica! Det var jättetrevligt att få träffa er alla andra och jag säger också suck... för fröer kom jag hem med också. Och jag som hade gett mig sjutton på att bli av med alla växterna! Nå ja, tur att det finns äldreboende! Tack igen Ulrica, och Simon!  /Cilla
Stort tack för en kanontrevlig eftermiddag som ni anordnade Ulrika och Simon. Det gjorde ni bra.Kul med alla nya kontakter. Hoppas vi ses snart igen. Hälsar Maria och Strepp
Nu har allt kommit på plats så roligt det är med lite nytt :yes MariaS jag har ställt dom jag köpte av dig i en kopp vatten, är det ok? det var någon liten rot men jag tänkte att det kanske kan bli fler om dom står i vatten rätt/fel? Han du köpa något själv, tyckte du hade fullt upp
CITAT (Bettis @ 26-01-2008, 19:16)  Nu har allt kommit på plats så roligt det är med lite nytt :yes MariaS jag har ställt dom jag köpte av dig i en kopp vatten, är det ok? det var någon liten rot men jag tänkte att det kanske kan bli fler om dom står i vatten rätt/fel? Han du köpa något själv, tyckte du hade fullt upp  Ingen Aloe eller Agave i vatten bara. Hälften sand/grus med jord. Gärna för mycke sand än jord och vatten 1ggr/månad. Då trivs de. Kardemumma sätts i vanlig plantjord. Jisses, hann jag inte säga detta till er som handlade? Denna dagen har gått hur fort som helst och jag tror att Ulrika förstod att jag inte ville att den skulle ta slut heller...  Simon och Ulrika för en kanondag!
Jag ska alltså ta ur dom ur vattenkoppen????? kan dom ligga torra tills i morgon när jag köpt jord??
CITAT (Bettis @ 26-01- :shy:2008, 19:32)  Jag ska alltså ta ur dom ur vattenkoppen????? kan dom ligga torra tills i morgon när jag köpt jord??  De kan ligga torrt tills du fått hem jord, annars går du ut till barnens sandlåda och stjäl lite sand att sätta dem i
CITAT (MariaS @ 26-01-2008, 19:36)  De kan ligga torrt tills du fått hem jord, annars går du ut till barnens sandlåda och stjäl lite sand att sätta dem i Ska rusa iväg och ta upp dom, har inga små barn längre men jag får nog stjäla från grannens i kväll när det är mörkt
ingrid fuxwall
26-01-2008, 23:45
Vad roligt att Ni hade det trevligt.
Fortsätt ordna träffar och har jag tur kommer jag med någon gång - men aldrig mer att jag anmäller intresse i förväg.
Har en mångd krukor avsedda för träffen den 18:e september - då när jag var tvungen att avliva min hund Kajsa och nu är köket fullt av krukväxter som jag inte orkade ge mig iväg med bara för att sambon blivit lite sjuk. Helt klart är odla träffar inget för mig
ingrid
Har just varit inne och tittat/pillat på plantorna som jag köpte igår  så fina dom är. CillaM de skotten som du delade ut vad hette dom har glömt
Tack Ulrika och Simon som var så duktig! En så go grabb!! Är det någon som saknar fröer så säg till! Här finns att hämta  Bara att sätta i jorden! MariaS, mamma har redan fått sin Olivplanta levererad, hon blev glad. Ingrid, hoppas få träffa dig (oanmäld) vid senare tillfälle. Hoppas se er alla igen, nästa gång ska jag bara sitta i ett hörn och vara social, tiden gick för fort igår. Jag är imponerad av alla fina sticklingar/egna växter ni drivit upp, men tyvärr får jag inte föra in fler växter i huset  (eller är det tur?). Kicki
Oj, VILKA sticklingar menar du? Jag hade ju en hel del med mig. Jag hade palettblad, passionsblomma, Huernia, springpojke (karlbergare) o nåt mer, som jag redan glömt (slängt) CITAT (Bettis @ 27-01-2008, 07:51)  Har just varit inne och tittat/pillat på plantorna som jag köpte igår  så fina dom är. CillaM de skotten som du delade ut vad hette dom har glömt 
LindaLunda
27-01-2008, 12:24
Vem var det som hade röda och vita kaktusplantor med sig? Köpte vit... och tänkte ha en röd med... men då hade du försvunnit. Linda
CillaM det var dom skotten som tydligen någon på odla skulle köpa men när du inte tyckte att du skulle stå för frakten (med all rätt) aldrig hörde av sig igen  tog tre år tror jag innan dom blommar och växer av bara den.
Ah, jo men det är Passiflora edulis det. Sök på Google på latinska namnet så får du se hur blommorna är. Mycket vatten på sommaren, inte så mycket kväve (tror jag det var) men annars rikligt med näring. Vilket minne du har förresten!  CITAT (Bettis @ 27-01-2008, 18:30)  CillaM det var dom skotten som tydligen någon på odla skulle köpa men när du inte tyckte att du skulle stå för frakten (med all rätt) aldrig hörde av sig igen  tog tre år tror jag innan dom blommar och växer av bara den.
Hihi! Kommentaren som jag la gällde var att du kom ihåg hela historien om snubben som ville ha alla sticklingar utan att betala portot i förskott för dom, inget annat.... Hoppas det går bra med sticklingarna nu iaf, och om inte så finns det några kvar CITAT (Bettis @ 27-01-2008, 18:39) 
CITAT (CillaM @ 27-01-2008, 18:41)  Hihi! Kommentaren som jag la gällde var att du kom ihåg hela historien om snubben som ville ha alla sticklingar utan att betala portot i förskott för dom, inget annat.... Hoppas det går bra med sticklingarna nu iaf, och om inte så finns det några kvar Dom står så fint i vatten och ska ner i jord snar, tack så himla mycket ska bli kul att se hur dom utvecklas
Ja, passa dig för dom, rätt som det är har de tagit sig långt över huvudet på dig! Vem det än var som hade buskbegonian och elefanttungan så bockar och tackar jag så hemskt mycket! Min mamma blev jätteglad över buskbegonian och såg lite skeptiskt på elefanttungan men efter att jag förklarat för henne hur blomman ser ut så lugnade hon ner sig CITAT (Bettis @ 27-01-2008, 18:51)  Dom står så fint i vatten och ska ner i jord snar, tack så himla mycket ska bli kul att se hur dom utvecklas 
CITAT (CillaM @ 27-01-2008, 19:19)  elefanttungan så bockar och tackar  Den fick jag också med mig, kanske jag ska prata med din mamma hur vi ska sköta den
Österläge
27-01-2008, 19:54
 säger jag också! Jag är inte så duktig som ni så mina sticklingar står kvar i vatten (utan aloen som jag snabbt tog ur när jag läste inlägget från MariaS!!  )  Men nån kväll nu snart ska jag plantera dem o ta med till kontoret! Det var så roligt att träffa er o få ett ansikte på nicket! EKLO o jag fick dessutom en bonusvisning av Dito Verdes trädgård på vägen hem... Ha en trevlig söndagkväll önskar Uteplatsen!
Lars-Olof Arvids
28-01-2008, 08:32
Tack Ulrica och allihop för en jättetrevlig odlaträff! Kul att träffa er alla och få köpa lite nya växter och frön - jag som inte skulle ha något mer egentligen.  Fyndigt också att lokalen hette Inläggsmakaren - det måste väl syfta på oss som skriver inlägg på odla? Jag hoppas att det blir fler sådana här träffar framöver. Olle
Eva i Höga
28-01-2008, 09:23
Tack Ulrica för en härlig träff och tack för allt jobb du lägger ner för att vi ska få trevligt! Du är jätteduktig! Och en hälsning till trevliga Simon också. Instämmer med alla andra att det var jättekul att träffas och få fler ansikten att känna igen. MariaS, ingefärsmarmeladen var supergod, burken är nästan slut redan! ingrid fuxwall, förstår att du är deppig men det är klart att vi ses på nån träff i framtiden!
Ja, nu är det bara att ta hand om växterna och vänta på nästa Odlaträff.
Lars-Olof, vad fyndig du är betr inlägg!
Trädgårdsmästarn
05-02-2008, 16:13
Hej! Nästa gång ni ska träffas är Ni välkomna Till Tjörns Palmhus, www.tjornstradgardar.se
Mvh Mikael & Personal
*Ulrica*
05-02-2008, 16:48
CITAT (Trädgårdsmästarn @ 05-02-2008, 16:13)  Hej! Nästa gång ni ska träffas är Ni välkomna Till Tjörns Palmhus, www.tjornstradgardar.se
Mvh Mikael & Personal Den här tråden är avslutad eftersom Januariträffen redan har varit, men jag lägger in inbjudan i den aktuella tråden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|