Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
*Ulrica*
[attachment=10476:växt1.gif] Odlaklubben Väst´s Januariträff [attachment=10477:växt2.gif]
Lördagen den 26 januari
klockan 13 - 16
i Älvängen

Alla odlaiter och deras vänner är hjärtligt välkomna!
Du måste inte ha med dej växter eller fröer - ditt sällskap är gott nog!

Program:
Krukväxtloppis - ta med plantor och sticklingar och byt, sälj, skänk eller köp.
Fröfrossa - ta med frökataloger och överblivna fröer.
Fika - ta med din egen semla! Te, kaffe och läsk finns på plats till självkostnadspris.
Lotteri - Odla.nu har skänkt fina priser som kommer att lottas ut under träffen.

Adress kommer att PM´as till alla som anmäler sig.
Buss går bla. från Göteborg och Trollhättan och stannar några hundra meter från lokalen.
Avtala gärna om samåkning här i tråden, parkering finns.

Anmälan sker i denna tråden eller via PM direkt till *Ulrica*.
Efterhand kommer en lista upp på alla som har anmält sig.
Kan du inte komma är det bra om du meddelar detta.
Om du ska ta med dig växter, fröer eller annat så skriv gärna det i tråden!

[attachment=10478:växt3.gif]

Odlaklubben Väst bildades hösten 2007 och är en löst sammansatt klubb för Odlaiter och andra på västkusten.
Vi kan tipsa varandra om tillställningar, föreningsaktiviteter och växtloppisar. Vi kan hitta på egna utflykter,
byta frön och plantor, hälsa på i varandras trädgårdar, samåka till större evenemang och liknande.
Vill du läsa mer om vad vi har gjort och vilka som har varit med hittills
så kan du läsa i tråden "Odlaklubben Väst"
Alla är välkomna att följa med på en eller flera träffar! Under våren kommer vi bland annat att besöka Peter Korns trädgårt tillsammans.
ingrid fuxwall
Räcker det att anmälla sitt intresse här?

ingrid
CillaM
Jag kommer! Om det är hyggligt väglag vill säga, och det hoppas vi på att det är.

Sticklingar av

Tradescantia - lilabrokig

Rhoeo spathacea - Blomstervagga

Plectranthus - Spingpojke

Solenostemon scutellarioides - Palettblad

Passiflora edulis - passionsblomma (med mkt fina rötter)

Chlorophytum comosum - ampellilja, vit/grönbrolig och vanlig grön

Aloe

Crassula rupestris - trollhalsband (bara att sticka ner i jord så rotar den sig)

Det kommer säkerligen fler växter till listan men detta är vad jag har nu.

Krukväxter

Blomstervagga - 2 st

Tradescantia - 1 st

Ev. en Philodendron- ca 1,5 dm hög

Fröer

Aklejor - i blandad kompott (guldaklejor, pastellaklejor, Nora Barlow, Black Barlow, fyllda, dubbla, enkla, blå, rosa, röd, gul och vit)
*Ulrica*
CITAT (*Ulrica* @ 12-12-2007, 13:23) *
Odlaklubben Väst´s Januariträff
Lördagen den 26 januari
klockan 13 - 16
i Älvängen

Anmälda:
CillaM
ingrid fuxvall (jajamännsan ingrid - det räcker!)
*Ulrica* + son
Eva i Höga + ett gäng

Kan du inte komma, var vänlig skriv det i den här tråden eller skicka ett PM till *Ulrica*
Lars-Olof Arvids
Förhoppningsvis kan jag också komma. Ser att Cilla och jag till stor del odlar samma krukväxter, så jag får väl försöka sätta lite nya sorter att ta med mig.

Olle
MariaS
Jahaja, då får vi väl försöka fixa en lista då:

Sticklingar från: Aloe angustifolia, A.arborescens, A.aristata, A.black gem, A.ferox, A.greatheadii, A.jacksonii, A.juvenna, A.marlothii, A.rauhii, A.striatuala, A.turkanensis, A.variegata, Gasteria baylissiana, G.brachyphylla.

Sen har jag sticklingar från:kardemumma, Sanseveria parva, S.pearsonii och S.trifasciata (svärmors tunga), Agave geminifolia (nålagave) och med lite tur från doftpelargonerna Dr Westerman och Fancy Lemon.

I kruka har jag: Nålkrassula, apostlalilja, Agave americana, Agave picta och en rotad olivstickling (1år)

På frösidan har jag lite ricinfrön kvar, Yin och Yangböna, sparris och vad jag kan hitta...

Med andra ord, jag kommer med semla och allt
*Ulrica*
Lördagen den 26 januari
klockan 13 - 16
i Älvängen

Anmälda:
CillaM
ingrid fuxvall
*Ulrica* + son
Eva i Höga + ett gäng
Lars-Olof Arvids
MariaS

Kan du inte komma, var vänlig skriv det i den här tråden eller skicka ett PM till *Ulrica*
ingrid fuxwall
CITAT (MariaS @ 14-12-2007, 11:11) *
Jahaja, då får vi väl försöka fixa en lista då:

Sticklingar från: Aloe angustifolia, arborescens, aristata, black gem, ferox, greatheadii, jacksonii, juvenna, marlothii, rauhii, striatuala, turkanensis, variegata, Gasteria baylissiana, brachyphylla.

Sen har jag sticklingar från:kardemumma, Sanseveria parva, pearsonii och trifasciata, Agave geminifolia och med lite tur från doftpelargonerna Dr Westerman och Fancy Lemon.

I kruka har jag: Nålkrassula, apostlalilja, Agave americana, Agave picta och en rotad olivstickling (1år)

På frösidan har jag lite ricinfrön kvar, Yin och Yangböna, sparris och vad jag kan hitta...
Med andra ord, jag kommer med semla och allt

Vad heter dina växter på svenska blush.gif

Bara så att jag vet, när jag ska plocka ihop mina växter som bara har svenska namn whist.gif

ingrid som inte kan lika mycket som Er andra
strepp
Hej
Vi är tre st som tycker detta verkar jättekul.Anmäler oss bara det inte blir snöoväder el sjukdomar.
Vi har bland annat många krukväxter som Streptocarpusar,Saint paulior,Kohlerior/narrhuvor,Chirita ja många inom
fam Gesneriacea.Även Pelargonior samt lite annat material perlite,namnetiketter,vermiculite,små lecakulor,små självbevattningskrukor om intresse finnes .m,m
Önskar få mer info om vägbeskrivning till lokal mvh strepp
MariaS
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-12-2007, 22:53) *
Vad heter dina växter på svenska blush.gif

Bara så att jag vet, när jag ska plocka ihop mina växter som bara har svenska namn whist.gif

ingrid som inte kan lika mycket som Er andra

Aloena heter Aloe, sen är det en massa artnamn på dem. Sanseveria trifsciata kallas också för 'Svärmors tunga', annars är alla växter nämnda vid de svenska namn som finns.
*Ulrica*
CITAT (strepp @ 15-12-2007, 12:10) *
Hej
Vi är tre st som tycker detta verkar jättekul.Anmäler oss bara det inte blir snöoväder el sjukdomar.
Vi har bland annat många krukväxter som Streptocarpusar,Saint paulior,Kohlerior/narrhuvor,Chirita ja många inom
fam Gesneriacea.Även Pelargonior samt lite annat material perlite,namnetiketter,vermiculite,små lecakulor,små självbevattningskrukor om intresse finnes .m,m
Önskar få mer info om vägbeskrivning till lokal mvh strepp
Ni är hjärtligt välkomna! Du kommer att få ett PM med vägbeskrivning i mitten på januari. Jag tycker att det är en bra idé med annat material också (så länge det rör sig runt odling och det är privatpersoner/ej företag som säljer). Själv tänkte jag ta med fyrkantiga, svarta krukor för omskolning av tex. perenner.
Österläge
Jag kommer gärna! Åker förmodligen bil från Angered så om någon bor i närheten och vill åka med kan vi ses i Angered centrum! Jag har nog inte så mycket att byta med, har nästan bara uteväxter och det är ju lite tidigt för det... Jag får ta med pengar istället, för det verkar som att det kommer finnas mycket intressant!! blush.gif wub.gif

*Ulrica*
Lördagen den 26 januari
klockan 13 - 16
i Älvängen
Roligt att vi redan är så många fast det är mer än en månad kvar. Det här kommer att bli en dunderträff! kompiskram.gif

Anmälda:
CillaM
ingrid fuxvall
*Ulrica* + son
Eva i Höga + ett gäng
Lars-Olof Arvids
MariaS
strepp + 2 vänner
uteplatsen

Har du anmält dej men inte kan komma - var vänlig skriv det i den här tråden eller skicka ett PM till *Ulrica*
EKLO
Jag hoppas och tror att jag kan komma - jag har ingenting att byta/sälja, men jag köper gärna, särskilt saker för förodling som jag ska pröva för första gången i miniskala i vår.
Eklo
ingrid fuxwall
Krukväxer i all ära men själv skulle jag uppskatta att någon hade med sig fröer- är jag ensam om den åsikten?

ingrid
*Ulrica*
ingrid - jag ska försöka få med mej lite perennfröer - och en massa härliga kataloger att titta i!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag funderar ju också att komma. Men som jag sa vid förra träffen, förutsättningen är att hälsan tillåter det. Och så väglaget förstås. Krukväxter har jag inga med mig eftersom jag mest har orchider och de kan man ju inte dela. Kan tyvärr inte heller ha flera om inte någon har några lediga fönsterbrädor har med sig giggle.gif

Har en del fröer kvar sedan vi sålde stugan. Får gå genom allt och se vad som troligen fortfarande gror. Många fröer gror ju även efter flera år.

Men som sagt, jag kan inte bestämmer nu, får återkommer senare. Eller bara dyka upp så där, om det är tillåten???

Elisabeth - som är görförkyld och mår pyton.
*Ulrica*
Lördagen den 26 januari
klockan 13 - 16
i Älvängen
Elisabeth! Jag skriver upp dej så får vi leva på hoppet att hälsan och vädret är gynnsamma den aktuella dagen! Krya på dej! smiley_small_hug.gif

Anmälda:
CillaM
ingrid fuxvall
*Ulrica* + son
Eva i Höga + ett gäng
Lars-Olof Arvids
MariaS
strepp + 2 vänner
uteplatsen
EKLO

Har du anmält dej men inte kan komma - var vänlig skriv det i den här tråden eller skicka ett PM till *Ulrica*
Christer i Falköping
Även jag anmäler mig. Men jag är inte hundra på att jag kan komma, 99% dock. Bror min bor inte så långt bort, så då kan jag passa på att hälsa på där med. Något i växtväg borde jag kunna ta med också tycker jag, men vad vet jag inte än.
Christer.
*Ulrica*
Lördagen den 26 januari
klockan 13 - 16
i Älvängen

Anmälda:
CillaM
ingrid fuxvall
*Ulrica* + son
Eva i Höga + ett gäng
Lars-Olof Arvids
MariaS
strepp + 2 vänner
uteplatsen
EKLO
pegol
Christer i Falköping

Mittemellan 3:de och fjärde omgången mat önskar jag er en riktig god jul

Elisabeth
*Ulrica*
Detsamma! Jag tar en paus mellan maten och den halvt misslyckade Sachertårtan som jag har snickrat ihop. Och så har jag min underbara lilla prinsessa sovande i knät.... wub.gif
[attachment=10918:sover.jpg]

Wilmer
Jag kommer!

Måste kolla vad jag kan ta med, men jag har defenitivt fröer även om det kanske inte är några exklusiva varianter.

Wilma

God fortsättning!
*Ulrica*
Lördagen den 26 januari
klockan 13 - 16
i Älvängen

Anmälda:
CillaM
ingrid fuxvall
*Ulrica* + son
Eva i Höga + ett gäng
Lars-Olof Arvids
MariaS
strepp + 2 vänner
uteplatsen
EKLO
pegol
Christer i Falköping
Wilmer

Bettis
Vilken tur att jag hittade denna tråden, missat den tidigare men jag kommer gärna men har tyvärr inga sticklingar men jag har pengar giggle.gif
*Ulrica*
Du är jättevälkommen! Jag skriver in dej i listan så småningom och runt den 15:e kommer du att få en vägbeskrivning!
anne-li i olofstorp
Hej vänner!
Kommer antagligen! och troligen med dotera!

Anne-Li
*Ulrica*
Lördagen den 26 januari
klockan 13 - 16
i Älvängen

Tjohoooo! yahoo.gif Kolla så många vi blir! Kul! 000.gif
Men än så länge får några till plats. Jag säger stopp vid 20 odlaiter, nu är det 15.

Anmälda:
CillaM
ingrid fuxvall
*Ulrica* + son
Eva i Höga + ett gäng
Lars-Olof Arvids
MariaS
strepp + 2 vänner
uteplatsen
EKLO
pegol
Christer i Falköping
Wilmer
Bettis
anne-li i olofstorp + dotter

Dito Verde
Jag vill få plats!
Anmäler mig härmed. Tar med mig fröer, semla och pengar.
/p
Semla är väl inget tvång??? Jag föredrar nämligen kanelbulle yes.gif
*Ulrica*
CITAT (Dito Verde @ 03-01-2008, 17:36) *
Jag vill få plats! Anmäler mig härmed. Tar med mig fröer, semla och pengar./p
Jag undrade faktiskt när din anmälan skulle dyka upp! Du är hjärtligt välkommen! smiley_small_hug.gif

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-01-2008, 19:15) *
Semla är väl inget tvång???
Njaaaäää, okej då, det är väl inte det då... flirting.gif Klart du får ta med dej en kanelbulle istället! tummenupp.gif
ingrid fuxwall
CITAT (*Ulrica* @ 03-01-2008, 19:20) *
Njaaaäää, okej då, det är väl inte det då... flirting.gif Klart du får ta med dej en kanelbulle istället! tummenupp.gif

Tur!
Är ju inte så att jag har något emot semlor men mina byxor har blush.gif
Bettis
CITAT (Bettis @ 01-01-2008, 14:13) *
Vilken tur att jag hittade denna tråden, missat den tidigare men jag kommer gärna men har tyvärr inga sticklingar men jag har pengar giggle.gif

Jag har en vännina som också gärna vill komma.
*Ulrica*
Lördagen den 26 januari
klockan 13 - 16
i Älvängen

Jag säger stopp vid 20 odlaiter, nu är det 16.

Anmälda:
CillaM
ingrid fuxvall
*Ulrica* + son
Eva i Höga + ett gäng
Lars-Olof Arvids
MariaS
strepp + 2 vänner
uteplatsen
EKLO
pegol
Christer i Falköping
Wilmer
Bettis + väninna
Dito Verde

Dito Verde
CITAT (ingrid fuxwall @ 03-01-2008, 19:29) *
Tur!
Är ju inte så att jag har något emot semlor men mina byxor har blush.gif

Usch, nu blev man påmind om nåt...jag kanske inte heller har med mig en semla...
Men det ska bli trevligt!
*Ulrica*
CITAT (Dito Verde @ 03-01-2008, 20:55) *
Usch, nu blev man påmind om nåt...jag kanske inte heller har med mig en semla...Men det ska bli trevligt!
Jag fattade först inte alls vad Ingrid menade... skulle hon spilla på byxorna eller... confused.gif men nu tror jag att jag anar vad ni menar. Men jag tycker att ni ska tänka såhär: hoppa hellere över en av de andra semlorna så att ni kan vara med och smaska på januariträffen! Eller gå en promenad på eftermiddagen... eller köp nya byxor, det gör jag... flirting.gif
Österläge
CITAT (*Ulrica* @ 03-01-2008, 15:24) *
Tjohoooo! yahoo.gif Kolla så många vi blir! Kul! 000.gif
Men än så länge får några till plats. Jag säger stopp vid 20 odlaiter, nu är det 15.

Hurra vad kul det ska bli!! yaay.gif bravo.gif Ser fram emot att träffa alla!!
Wilmer
Urkul! Hoppas det inte blir snöstorm eller nå´t rackarstyg.
*Ulrica*
CITAT (Wilmer @ 04-01-2008, 19:56) *
Urkul! Hoppas det inte blir snöstorm eller nå´t rackarstyg.
Nu vet jag inte var du bor men på 45:an brukar det inte vara några problem i alla fall. Ni får se till att organisera er och samåka!
Wilmer
Jag kör 45'an ner, så det går säkert bra. Samåkning får arrangeras!
Discogiraffen
Tjolahopp! Discogiraffen tar med stora plånboken och kommer, dock utan semla men med bulle. Har tyvärr extremt lite att tillföra i växtväg, men ska försöka skramla ihop lite grönsaksfröer.
*Ulrica*
Lördagen den 26 januari
klockan 13 - 16
i Älvängen

Jag säger stopp vid 20 odlaiter, nu är vi 17!

Anmälda:
CillaM
ingrid fuxvall
*Ulrica* + son
Eva i Höga + ett gäng
Lars-Olof Arvids
MariaS
strepp + 2 vänner
uteplatsen
EKLO
pegol
Christer i Falköping
Wilmer
Bettis + väninna
Dito Verde
Discogiraffen

und
Hej,

Jag bor utanför Skepplanda och tar med mig en granne. Ev fröer med mig.
Wilmer
Puh, nu har jag knipsat sticklingar och planterat lite växter jag ska ta med till träffen. Inget orginellt kanske, men annars åker de i komposten;

Skobuske
Gummiplanta
Klängaloe (?) (bild i mitt album)
Ngn knubbig aloe
begonia med prickigablad, röd undersida, växer som hejjsan.
mussepigg kaktus, växer som hejjsan
buskkaktus som ovan men kraftigare
mårbacka pelargon (om de tar sig nu)

Om det är någon som vill ha sticklingar av blåvinge, skicka mig ett PM så kan jag offra lite av plantan. OBS, jag vet ej om det funkar med sticklingar från den, men har för mig jag läste det i någon tråd?
Samma gäller novemberkaktus, jag lägger bild på blomman i mina album snart.

Fröer;
Kardvädd
Mariaklocka
gammaldags akleja mix
drakmynta, vit
Stockros förmodligen röd

Jag uppdaterar här när jag vet vad jag mer har i gömmorna..

MVH Wilma
*Ulrica*
CITAT (und @ 05-01-2008, 15:19) *
Jag bor utanför Skepplanda och tar med mig en granne. Ev fröer med mig.
Hej och välkommen till Odla! Kul att du vill vara med på vår träff!
Eftersom du är helt ny på Odla och inte har någon presentation eller har skrivit i någon tråd får du väldigt gärna berätta lite mer om dej själv! Om du inte vill göra det här i tråden är du välkommen att skriva ett PM till mej.
Jeanette/västra götaland
Hejsan.
Har inte varit så aktiv med att skriva här på odla men har följt trådarna nogrannt whist.gif

Kan man anmäla sig med lite reservation, vet nämligen inte om jag får barnvakt till barnen. Men hoppas att det inte skall vara några problem att övertala min mamma eller svärmor.

Har rotade pelargonsticklingar som jag kan ta med. Om någon är intresserad av hoyor, Saint Paulia och Asblommor kan jag ta lite sticklingar av mina plantor också. Bara att tjoa så sätter jag på rotning.

Lite fröer kan säkert skakas fram också.
*Ulrica*
Välkommen Jeanette! Jag för in dej på listan med ett "antagligen" efter så hoppas jag kunna ta bort det så småningom.
Jag är jätteintresserad av hoyor för det har jag inga ännu (anar samlarpotential). Asblomma vet jag inte vad det är, det låter läskigt!
Pelargonerna får du också väldigt gärna ta med, mina Lord Bute som jag fick av Elisabeth har tyvärr dött (sorgmyggor?).

Vägbeskrivning kommer snart i ett PM till alla på listan.
Wilmer
OM Hoya är porslinsblomma så kan jag knipsa av en helt vanlig ordinär sort om du vill ha Ulrika?
*Ulrica*
CITAT (Wilmer @ 07-01-2008, 12:54) *
OM Hoya är porslinsblomma så kan jag knipsa av en helt vanlig ordinär sort om du vill ha Ulrika?
Jag nickar och niger så fint jag kan... wub.gif
*Ulrica*
Lördagen den 26 januari
klockan 13 - 16
i Älvängen

Nu är vi 20 stycken!

Anmälda:
CillaM
ingrid fuxvall
*Ulrica* + son
Eva i Höga + väninna
Lars-Olof Arvids
MariaS
strepp + 2 vänner
uteplatsen
EKLO
pegol
Christer i Falköping
Wilmer
Bettis + väninna
Dito Verde
Discogiraffen
und + granne
Jeanette/västra götaland (antagligen)
LindaLunda

Har du anmält dej men inte kan komma - var vänlig skriv det i den här tråden eller skicka ett PM till *Ulrica* så att någon annan kan få din plats!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon