|
CITAT (pejori @ 20-12-2007, 22:17)  ...att säga att någon får skylla sig själv, är inte bara nedlåtande...det är rent ut sagt elakt... det kan när som helst drabba vem som helst så man får vara försiktig med sina domar över andras aktiviteter i sängen. Fast att säga att det kan drabba vem som helst när som helst är väl ändå att ta i. Den som tar "ansvar" för sitt sexuella utövande, den som skyddar sig och som inte "kn*llar runt till höger och vänster löper ju betydligt mindre risk att smittas än den person som inte tar ansvar. Naturligtvis kan folk smittas även fast de tar ansvar, men det risken borde vara ganska låg. Det är väl ganska självklart?
CITAT (sqrulan @ 20-12-2007, 21:57)  Jag hadde ingen aning om att du var bög Flaxss så det jag har skrivit var inte menat mot dej. Så nu anser du att flaxx har "bättre förstånd än djuren" när du insåg att han är homo? Du har ju tidigare påstått att till och med djuren har bättre förstånd... Och nu får du reda på att han tillhör de som enligt dig har sämre förstånd ska du släta över och "det gäller inte honom" för han är ju trevlig!! Typiska fördomar som handlar om rädsla för det man inget vet om och inte vill ta reda på för det är "äckligt"! Nu vet jag att du pratar om vad de gör i sängen, men du använder ju ord som drar över hela deras person. Faktiskt. Tänk på att ca 5-10% av mänskilgheten är homosexuell, bisexuell eller dold homo/bi som inte vågar leva ut sin sexualitet bland annat pga samhällets fördomar så betyder det att det finns bra många fler homosexuella aktiva medlemmar här på odla än de två jag vet om. Så hur många "mindre förståndiga" är du vän med utan att veta det? Något att tänka på... Flaxx! Förlåt att jag använder dig som exempel utan att kolla med dig först, om du inte vill så raderar jag mitt inlägg. Skicka PM i såfall...
sqrulan
20-12-2007, 22:26
att säga att någon får skylla sig själv, är inte bara nedlåtande...det är rent ut sagt elakt... Visst får man väl skylla sig själv???Vart man än stoppar den!Vem ska man annars skylla på om det inte är våldtäkt?
Piccante
20-12-2007, 22:29
CITAT (sqrulan @ 20-12-2007, 22:26)  att säga att någon får skylla sig själv, är inte bara nedlåtande...det är rent ut sagt elakt... Visst får man väl skylla sig själv???Vart man än stoppar den!Vem ska man annars skylla på om det inte är våldtäkt? Ska man skylla sig själv när kondom spricker eller när partnern ljuger......
CITAT (sqrulan @ 20-12-2007, 22:22)  Man skulle kunna skriva massor av detta för mej "udda" beteende,men mycket kan bero på att många killar växer upp utan en manlig förebild,många kvinnor lever ensamma med sina barn i dag.Vissa växer upp med drog missbrukare som inte kan lära ut vad "normalt" beteende är och då hamnar barnen i ett vakum där dom söker kärlek hos sin bäste vän?! Sånt kan man ju grubbla ihjäl sig på Detta är bara sånt som jag har läst om,till en viss del så tror jag att det har betydelse. Kram på er alla  har du tänkt på, att det som är normalt för dej, kan i högsta grad vara onormalt för någon annan? vissa gillar oralsex, medan andra tycker det är svinäckligt. jag kan rabbla preferenser i oändlighet, men till sist och syvene är det bara en persons sexvanor du kan lita på. det är dina egna. mäniskor har i alla tider exprimenterat, ljugit, bedragit för att framställa sig själv i bättre dager. sexuella fantasier som inte levs ut hemma, levs ut i en bastu, i lönndom eller hos en prostituerad som ställer upp. du kan aldrig veta var din partner har gjort, bara vad du själv har gjort. krasst utryckt har du/jag haft sex med alla våra män/kvinnors parter, så ingen är säker mot HIV-smitta. jag tror fortfarande på att ha en ödmjuk inställnig mot smittorisken och att akta sig noga för att dömma någon för sin läggning eller för att ha blivit smittad. kram själv CITAT (Tezzla @ 20-12-2007, 22:24)  Naturligtvis kan folk smittas även fast de tar ansvar, men det risken borde vara ganska låg. Det är väl ganska självklart? inget är självklart när det gäller smitta och sex. trohet är naturligtvis något som minskar risken, men folk ljuger!!!! det enda som skyddar dej, är total avhållsamhet eller kondom fast du varit gift i trettio år. och även kondom vid oralsex....
sqrulan
20-12-2007, 22:35
Om du tror att mitt sätt att se på det hela har med Flaxss sexliv att göra så har du väldigt fel. Vad jag menade och det skrev jag att "jag vill inte veta" vad dom gör,jag tycker att det är motbjudande och äckligt.Om Han gillar sånt så inte tycker jag sämmre om honom som person och människa jag gillar det inte helt enkelt,vad han gör privat vill jag helst inte veta. Förresten så tycker jag inte att det är så många som är klokare än djuren,det är vi som förstör ALLT!
Piccante
20-12-2007, 22:36
CITAT (pejori @ 20-12-2007, 22:34)  inget är självklart när det gäller smitta och sex. trohet är naturligtvis något som minskar risken, men folk ljuger!!!! det enda som skyddar dej, är total avhållsamhet eller kondom fast du varit gift i trettio år. och även kondom vid oralsex....  Avhållsamhet funkar inte, det gjorde det inte ens för Josef och Maria.......Man kan inte ta något för säkert tyvärr.
myskmadra
20-12-2007, 22:38
Bra skrivet Pejori. Varför slå på den som redan ligger? Möjligen skönt för den som slår då (vad kan det vara för läggning  ) Nej, man vet aldrig vad som väntar bakom nästa hörn, vad man själv är för i en sits. Om man har en fast partner, rättså vanligt, kan man någonsin vara säker på hans/ hennes ev lovade trohet?
Alexander-VG-zon3
20-12-2007, 22:38
CITAT (sqrulan @ 20-12-2007, 22:35)  Om du tror att mitt sätt att se på det hela har med Flaxss sexliv att göra så har du väldigt fel. Vad jag menade och det skrev jag att "jag vill inte veta" vad dom gör,jag tycker att det är motbjudande och äckligt.Om Han gillar sånt så inte tycker jag sämmre om honom som person och människa jag gillar det inte helt enkelt,vad han gör privat vill jag helst inte veta. Förresten så tycker jag inte att det är så många som är klokare än djuren,det är vi som förstör ALLT! men om vi är allvarliga nu , var har jag berättat om mitt sexliv ?
CITAT (pejori @ 20-12-2007, 22:34)  inget är självklart när det gäller smitta och sex. trohet är naturligtvis något som minskar risken, men folk ljuger!!!! det enda som skyddar dej, är total avhållsamhet eller kondom fast du varit gift i trettio år. och även kondom vid oralsex....  Jo, det borde vara självklart att risken att smittas är betydligt lägre för de som tar ansvar och som inte kn*llar runt. Inte bara självklart utan logik.
sqrulan
20-12-2007, 22:40
 Tezzla!
vindspel
20-12-2007, 22:42
CITAT (Markus_H @ 20-12-2007, 22:36)  Avhållsamhet funkar inte, det gjorde det inte ens för Josef och Maria.......Man kan inte ta något för säkert tyvärr. gjorde det väl??? jesus är ju en jungfrufödsel...där hade ingen varit och tafsat inte  CITAT (sqrulan @ 20-12-2007, 22:35)  Om du tror att mitt sätt att se på det hela har med Flaxss sexliv att göra så har du väldigt fel. Vad jag menade och det skrev jag att "jag vill inte veta" vad dom gör,jag tycker att det är motbjudande och äckligt.Om Han gillar sånt så inte tycker jag sämmre om honom som person och människa jag gillar det inte helt enkelt,vad han gör privat vill jag helst inte veta. Förresten så tycker jag inte att det är så många som är klokare än djuren,det är vi som förstör ALLT! tror inte flaxss, andreas lundstedt eller flaxss partner har ens andats om vad dom gör mellan lakanen...det är dina fantasier som spökar där och dina förutfattade meningar om hur homosexuella män/kvinnor har sex
sqrulan
20-12-2007, 22:51
Men Pejori,har jag sagt nåt annat? :flirting:Fantasi är ju en guda gåva,eller hur?
CITAT (vindspel @ 20-12-2007, 22:42)  klart han gör, han är ju far till barnet *förlåt alla troende att jag raljerar lite*  CITAT (sqrulan @ 20-12-2007, 22:51)  Men Pejori,har jag sagt nåt annat?  mmm...du sa att du inte vill veta....det gör du inte heller...du tror att du vet
sqrulan
20-12-2007, 22:54
CITAT (pejori @ 20-12-2007, 22:52)  klart han gör, han är ju far till barnet *förlåt alla troende att jag raljerar lite*  mmm...du sa att du inte vill veta....det gör du inte heller...du tror att du vet   Ha,ha....
Anders zon 1
20-12-2007, 22:54
sqrulan! Vet inte vem du är men jag ser att du har ett hjärta och en ros (i rosa till på köpet) som din bild. Misstänker att meningen är att det ska symbolisera kärlek och romantik. Så varför märker man så lite av det i dina inlägg här? Inser du inte att du skriver en massa saker som uppenbart sårar människor som inte gjort någon annat fel än älska varandra??? Du vräker ur dig den ena dumheten efter den andra. Antingen är du ovanligt trångsynt och självgod och försöker provocera eller så är du bara tanklös. Hoppas på det sistanämnda...... CITAT Varför det ibland slår slint och suget istället uppstår inom det respektive könet är nåt jag inte begriper. Enligt min mening är det mot naturens och utvecklingens vilja och uppsåt. Tyvärr finns det väl inga fullständiga undersökningar gjorda varför heller för då skulle undersökarna genast kallas för homofober. Jag kan ju nämna ett par orsaker jag misstänker men det får vara. Rudan, det är ju helt klart att du gillar att provocera så egentligen borde man inte svara, men jag kan inte låta bli. Det är inte första gången du försöker dra in naturen i den här typen av diskussioner här på Odla. Man kunde tro att du borde vara mer insatt i det här med natur än så (med tanke på vad du uppenbarligen pysslar med....). För det första har knappast "naturen" och "utvecklingen" någon vilja eller något uppsåt, för det andra förekommer homosexualitet, liksom en massa andra typer av sexuella beteenden i djurvärlden (många beteenden skulle du antagligen betrakta som extremt perversa). Ditt resonemang håller heller inte logiskt. Man kan ju lika gärna vända på det och säga att i och med att homosexualitet förekommer spontant bland människor så är det HELT naturligt!! Det har INTE sorterats bort av selektionen så med andra ord är det INTE mot naturens och utvecklingens vilja (om man nu tror på en sån vilja....). CITAT Vad var och en personligen sysslar med struntar jag faktiskt i men när man öppet går ut och deklarerar, nästan skriker ut det, att man är homo börjar jag lite undra över orsaken till valet. Ett val är det i dom flesta fall vilket framgår när man studerar vad en del företrädare har skrivit. .........en tämligen självklar förklaring skulle kunna vara att homosexuella lika väl som heterosexuella vill kunna prata fritt och öppet om valda delar av sitt privatliv (menar INTE sexlivet.....) på t ex fikarasten på jobbet.
sqrulan
20-12-2007, 23:01
redigerat
Du har bara ett rött kryss?Vad symboliserar det?
Anders zon 1
20-12-2007, 23:08
CITAT Du har bara ett rött kryss?Vad symboliserar det? lathet...har inte orkat lägga in någon bild.
Usch vad jobbigt det blev här. Hur löser man upp människors rädslor?
Min mamma säger jämt att har man inget snällt att säga så kan man lika gärna hålla tyst. Tror dock att den regeln passar bäst vid matbordet och vid paketöppningar. Diskussion är väl bra, men tänk på att ord sårar så mycket, speciellt i en känslig fråga. Vi fräkniga är hyperkänsliga mot kommentarer om prickig korv, för att man har blivit reatd för det. Drar upp så mycket känslor. Så bara för att man har en åsikt så måste man inte säga den hur som helst, tänk på att den människan som hör dina ord kan ha en väldigt annorlunda bakgrund. Vi måste vara lite försiktiga med varandra.
Så jag tänkte bara skicka ett värmande ord till alla som är fräkniga eller på annat sätt "avvikande", vi är bra som vi är och vi har rätt att synas och finnas och vara stolta över alla våra egenskaper!
Så jag kommer ut, jag är fräknig över hela kroppen och jag är stolt över det (jag är även rätt bisarra sexuella fantasier, men för känsliga läsare så hoppar vi över det avsnittet) =)
CITAT (Lavin @ 20-12-2007, 23:12)  Usch vad jobbigt det blev här. Hur löser man upp människors rädslor?
Min mamma säger jämt att har man inget snällt att säga så kan man lika gärna hålla tyst. Tror dock att den regeln passar bäst vid matbordet och vid paketöppningar. Diskussion är väl bra, men tänk på att ord sårar så mycket, speciellt i en känslig fråga. Vi fräkniga är hyperkänsliga mot kommentarer om prickig korv, för att man har blivit reatd för det. Drar upp så mycket känslor. Så bara för att man har en åsikt så måste man inte säga den hur som helst, tänk på att den människan som hör dina ord kan ha en väldigt annorlunda bakgrund. Vi måste vara lite försiktiga med varandra.
Så jag tänkte bara skicka ett värmande ord till alla som är fräkniga eller på annat sätt "avvikande", vi är bra som vi är och vi har rätt att synas och finnas och vara stolta över alla våra egenskaper!
Så jag kommer ut, jag är fräknig över hela kroppen och jag är stolt över det (jag är även rätt bisarra sexuella fantasier, men för känsliga läsare så hoppar vi över det avsnittet) =) fräknar som är så charmigt
CITAT (Tezzla @ 20-12-2007, 22:24)  Fast att säga att det kan drabba vem som helst när som helst är väl ändå att ta i.
Den som tar "ansvar" för sitt sexuella utövande, den som skyddar sig och som inte "kn*llar runt till höger och vänster löper ju betydligt mindre risk att smittas än den person som inte tar ansvar.
Naturligtvis kan folk smittas även fast de tar ansvar, men det risken borde vara ganska låg. Det är väl ganska självklart? När jag tänker att det kan drabba vem som helst, då tänker jag på att det kan drabba vem som helst som inte är försiktig. Det är ju inte bara homosexuella som är oförsiktiga. När smittan var relativt okänd så trodde ju många att det bara drabbade bögar och sprutnarkomaner och att de själva var hur säkra som helst. Så är det ju inte. Sen finns ju även risken att ens partner som man tror är trogen, "knullar runt" utan att skydda sig.
CITAT (Magdis @ 20-12-2007, 23:16)  När jag tänker att det kan drabba vem som helst, då tänker jag på att det kan drabba vem som helst som inte är försiktig. Det är ju inte bara homosexuella som är oförsiktiga. När smittan var relativt okänd så trodde ju många att det bara drabbade bögar och sprutnarkomaner och att de själva var hur säkra som helst. Så är det ju inte.
Sen finns ju även risken att ens partner som man tror är trogen, "knullar runt" utan att skydda sig. precis, det räcker med ett ligg för att råka illa ut så man ska vara ytterst försiktig med att dömma andra "det drabbar inte mej" är en tes vi mäniskor alltid använt oss av...
sqrulan
20-12-2007, 23:27
 Därför så lever jag ensam just nu!
CITAT (pejori @ 20-12-2007, 23:20)  "det drabbar inte mej" är en tes vi mäniskor alltid använt oss av...  Exakt, och det kan vara väldigt farligt i en sån här situation t.ex. Hur många "HIV-män" har det varit på tapeten på sistone t.ex?  De som lurat unga naiva flickor (och pojkar) och gett dem smittan första gången de nånsin legat med nån. Ett enda misstag som aldrig går o rätta till.
CITAT (pejori @ 20-12-2007, 23:20)  precis, det räcker med ett ligg för att råka illa ut så man ska vara ytterst försiktig med att dömma andra "det drabbar inte mej" är en tes vi mäniskor alltid använt oss av...  Jag har inte dömt någon. Och jag kan absolut med säkerhet säga att jag inte kommer att drabbas av HIV.
sqrulan
20-12-2007, 23:28
 Mördare!
CITAT (Magdis @ 20-12-2007, 23:27)  Exakt, och det kan vara väldigt farligt i en sån här situation t.ex. Hur många "HIV-män" har det varit på tapeten på sistone t.ex?  De som lurat unga naiva flickor (och pojkar) och gett dem smittan första gången de nånsin legat med nån. Ett enda misstag som aldrig går o rätta till.  Förmodligen är det mina kristna värderingar, men varför är sex alltid så självklart?
sqrulan
20-12-2007, 23:31
Anders zon 1
20-12-2007, 23:32
CITAT När jag tänker att det kan drabba vem som helst, då tänker jag på att det kan drabba vem som helst som inte är försiktig. Det är ju inte bara homosexuella som är oförsiktiga. När smittan var relativt okänd så trodde ju många att det bara drabbade bögar och sprutnarkomaner och att de själva var hur säkra som helst. Så är det ju inte.
Sen finns ju även risken att ens partner som man tror är trogen, "knullar runt" utan att skydda sig Så sant som det är sagt!
Folks sexuella preferenser struntar jag i. Däremot är det faktum att analsex och otrohet är två riskfaktorer. Båda dessa riskfaktorer kan man såklart se i vilka sexuella relationer som helst. Homo, hetero, grupper, queer, vad tusan som helst. Det kvittar ju om man själv har varit "duktig" och (båda parter givetvis) gjort tester vid begynnelsen av förhållandet, om det senare visar sig att ens partner är otroget slödder. (Oskyddat sex är såklart största riskfaktorn, men det vet ju alla idag så på det sättet är det få som smittas...eller hur det nu var) En annan riskfaktor är alkohol. Inte bara gör det folk mer korkade, det ökar dessutom risken för skador på kondomer. Är man full och rispar en kondom så den senare går sönder, ja, då finns det en inte oväsentlig skyll-dig-själv-faktor med. Angående att analsex i vissa kulturer används för att bevara oskulden - ja, det stämmer säkert, men det låter som väldigt korkade och omoderna kulturer. Fast man kanske inte kan säga det utan att stämpas som rasist, jag är lite osäker faktiskt. Tycker det bör vara helt ok att säga att en kultur är dålig i avseende x, y och z, etc, men jag vet inte om det är acceptabelt idag. Katolska kyrkan i Afrika (som ju är flera länder, även om man ofta klumpar samman dem...) bör skämmas i de fall de ljuger om att kondomer ökar skyddet mot HIV. En rejäl skandal. Däremot bör såklart kyrkan få fortsätta rekommendera avhållsamhet, trohet, som andra "skydd". Det är ju inte fel i sak, och folk får väl tro som de vill vad gäller avhållsamhet och trohet. Jag undrar förresten om islam är mer progressivt vad gäller kondomanvändning i Afrika. Jag är för övrigt stor vän av att HIV-testa alla invånare i Sverige. Och sedan testa alla som passerar rikets gränser. Vad man ska göra med sjuka vet jag inte, men det kanske skulle ha en negativ inverkan på okynnesresande, och det vore ju bra för vår miljö om inte annat  (Och så är jag jävligt vrång också, och tycker om att jävlas)
CITAT (Tezzla @ 20-12-2007, 23:30)  Förmodligen är det mina kristna värderingar, men varför är sex alltid så självklart? Jag är nog inte rätt person att svara på det egentligen.
 suck vad jag blir trött ibland. det kan ta upp till ett år innan symptomen visar sig, under den tiden riskerar du att smitta alla du har sex med. mängder av i huvudsak kvinnor, utsätts för misshandel och övergrepp inom sin familj av sin make och smittas helt oförskylt. kvinnor och män hoppar över skacklarna på semester eller firmafester och drabbas. kvinnor och män tar ett glas för mycket och vaknar utan att ha en aning om hur dom kom i säng och med vem... olyckor händer eller som sonen säger..."shitt hapends when you party naked" så visst....du smittas inte om du inte har sex...såvida du inte har otur och smittas via en blodtransfusion innan givaren testas positiv, så råka inte ut för någon olycka vad du gör. CITAT (Tezzla @ 20-12-2007, 23:30)  Förmodligen är det mina kristna värderingar, men varför är sex alltid så självklart? sex är en del av vår natur och kristna värderingar trodde jag i min enfald tydde på ett öppet och förlåtande sinne.
CITAT (pejori @ 20-12-2007, 23:40)  sex är en del av vår natur och kristna värderingar trodde jag i min enfald tydde på ett öppet och förlåtande sinne.  Ursäkta, men varför känner du att du måste skriva "öppet och förlåtande sinne" till mig? Har jag någonstans i denna tråd dömt någon? Hoppad på någon?
herkules
20-12-2007, 23:45
hiv verkar vara ett större problem för dem som inte har det än för dem som har det..och hur människor har fått sjukdomen är det största problemet!? är "glad" att hiv fått ett "känt" ansikte, förhoppningsvis sprids kunskap.
CITAT (Pirum @ 20-12-2007, 23:34)  Folks sexuella preferenser struntar jag i. Däremot är det faktum att analsex och otrohet är två riskfaktorer. Båda dessa riskfaktorer kan man såklart se i vilka sexuella relationer som helst. Homo, hetero, grupper, queer, vad tusan som helst. Det kvittar ju om man själv har varit "duktig" och (båda parter givetvis) gjort tester vid begynnelsen av förhållandet, om det senare visar sig att ens partner är otroget slödder.
(Oskyddat sex är såklart största riskfaktorn, men det vet ju alla idag så på det sättet är det få som smittas...eller hur det nu var)
En annan riskfaktor är alkohol. Inte bara gör det folk mer korkade, det ökar dessutom risken för skador på kondomer. Är man full och rispar en kondom så den senare går sönder, ja, då finns det en inte oväsentlig skyll-dig-själv-faktor med.
Angående att analsex i vissa kulturer används för att bevara oskulden - ja, det stämmer säkert, men det låter som väldigt korkade och omoderna kulturer. Fast man kanske inte kan säga det utan att stämpas som rasist, jag är lite osäker faktiskt. Tycker det bör vara helt ok att säga att en kultur är dålig i avseende x, y och z, etc, men jag vet inte om det är acceptabelt idag.
Katolska kyrkan i Afrika (som ju är flera länder, även om man ofta klumpar samman dem...) bör skämmas i de fall de ljuger om att kondomer ökar skyddet mot HIV. En rejäl skandal. Däremot bör såklart kyrkan få fortsätta rekommendera avhållsamhet, trohet, som andra "skydd". Det är ju inte fel i sak, och folk får väl tro som de vill vad gäller avhållsamhet och trohet. Jag undrar förresten om islam är mer progressivt vad gäller kondomanvändning i Afrika.
/.../ håller med dej utom i den sista delen som jag klippte bort. vad folk tänder på, är deras sak, så länge det inte skadar andra, (som pedofili eller djursex) jag kan bara ta ansvar för min egen sexualitet och min smittorisk, ingen annans. jag personligen tycker det är tragist att någon drabbas av "skiten" och det är fortfarande viktigt att prata om riskerna och inte inbilla sig att det numera bara förekommer i afrikanska länder och i tredje världen.
Pejori, vill du vänligen svar på min fråga?
CITAT (Tezzla @ 20-12-2007, 23:42)  Ursäkta, men varför känner du att du måste skriva "öppet och förlåtande sinne" till mig? orsaken var att du skrev att "jag kommer aldrig att drabbas av HIV"....det är inte ett varken öppet eller förlåtande sinne i mina ögon, och att tro att alla smittade "kn**lar runt" är trångsynt och fel...
CITAT (pejori @ 20-12-2007, 23:51)  orsaken var att du skrev att "jag kommer aldrig att drabbas av HIV"....det är inte ett varken öppet eller förlåtande sinne i mina ögon, och att tro att alla smittade "kn**lar runt" är trångsynt och fel... TROR jag det? Jag har skrivit flera gånger att även de som tar ansvar kan bli smittade. Har du struntat i att läsa det? Att jag vet att jag aldrig kommer att drabbas av HIV betyder knappast att jag inte har ett öppet eller förlåtande sinne. Det handlar om mig, inte om andra.
CITAT (herkules @ 20-12-2007, 23:45)  hiv verkar vara ett större problem för dem som inte har det än för dem som har det..och hur människor har fått sjukdomen är det största problemet!? är "glad" att hiv fått ett "känt" ansikte, förhoppningsvis sprids kunskap. hoppas kan man...
Anders zon 1
20-12-2007, 23:58
CITAT hiv verkar vara ett större problem för dem som inte har det än för dem som har det..och hur människor har fått sjukdomen är det största problemet!? är "glad" att hiv fått ett "känt" ansikte, förhoppningsvis sprids kunskap. Det var kloka ord!
CITAT (Tezzla @ 20-12-2007, 23:55)  TROR jag det?
Jag har skrivit flera gånger att även de som tar ansvar kan bli smittade. Har du struntat i att läsa det?
Att jag vet att jag aldrig kommer att drabbas av HIV betyder knappast att jag inte har ett öppet eller förlåtande sinne. Det handlar om mig, inte om andra. har kollat tidigare inlägg och har missuppfattat dej bara... ber om ursäckt för det hängde upp mej på frasen "aldrig" bara ...sorry
CITAT (herkules @ 20-12-2007, 23:45)  hiv verkar vara ett större problem för dem som inte har det än för dem som har det..och hur människor har fått sjukdomen är det största problemet!? Hehe!  Fast å andra sidan är det ju rätt viktigt i förebyggande syfte att rekognoscera smittvägar.
CITAT (pejori @ 20-12-2007, 23:58)  har kollat tidigare inlägg och har missuppfattat dej bara... ber om ursäckt för det hängde upp mej på frasen "aldrig" bara ...sorry  Skönt  Jag kände att jag började bli småilsk över "falska anklagelser" och att bli ilsk är inte bra. Nu är jag inte ilsk längre
herkules
21-12-2007, 00:16
CITAT (Magdis @ 21-12-2007, 00:06)  Hehe!  Fast å andra sidan är det ju rätt viktigt i förebyggande syfte att rekognoscera smittvägar. jo så klart.
CITAT (Magdis @ 21-12-2007, 00:06)  Hehe!  Fast å andra sidan är det ju rätt viktigt i förebyggande syfte att rekognoscera smittvägar. Hm, ja, och då är det ju en fördel om folk som vet att de är smittade berättar det för sina partners. Hur är lagen där egentligen? Faller inte sådana här sjukdomar under nån smittoskyddslagstiftning eller nåt? Dvs, när den här snubben fick reda på att han hade HIV så var han tvungen att ge lista på alla tidigare partners så att dessa kunde kontaktas och testas? Då bör han rimligen även upplysa kommande partners om sin smitta? Kan han åka i finkan för det här tro?
Vad handlade tråden om från början? Att Andreas " klev ut ur garderoben" och talade om att han var HIV-smittad? Att Andreas är bög, det visste vi ju sedan långt tillbaka. Vi kan ju bara spekulera om att han fått det genom sitt sexualliv. Helt säkra kan vi dock inte vara om han inte sagt det högt? Vilket jag inte hört nåt om. Alltså vet jag inte. ( som Anma egentligen redan sagt )Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att nån, idag år 2007, ska behöva komma ut ur nån garderob över huvud taget. Men tyvärr, så länge det finns så stor oacceptans mot, vad en del anser, avvikande läggning, så är det faktiskt så. Den dan vi alla accepterar att det är lika naturligt att vara kvinna/kvinna, man/man som hetero, först då slipper de komma ut ur nån garderob. Att, som du Netha, påstå att du inte mött en " homo " som inte blivit utsatt för trakasserier eller våld måste bero på att du inte mött nån i verkligheten? I tidningar och på nyhetssändningar har du säkert både hört och sett om motsatsen tror jag? Rätta mig gärna om jag har fel. Behöver det verkligen vara så svårt för oss heterosexuella att försöka sätta oss in i hur det måste vara att upptäcka att man blev kär i "fel" person? Att det inte är accepterat vem man föll för! Att titta in i nån annans ögon, känna hjärtat bulta, bli matt i hela kroppen.........och sen till slut vara tvungen att inse att det är fel!!! Du får inte!! Det är tabu, förbjudet!! Sen får du gå där med skammen över att inte vara "normal" !!! Det handlar till syvende och sist om kärlek. Och man väljer inte vem man blir kär i. Jag kan personligen inte för mitt liv tro att det är nån skillnad i känslorna vem man än blir kär i. I ett kärleksförhållande faller det sig dessutom ganska naturligt att ha sex. Sköt om er därute och försök att acceptera att vi inte är lika, men älskar, det gör vi allihopa
anna_rispan
21-12-2007, 08:08
När det gäller könssjukdomar så visar de ju på ett sätt hur äckligt det är att ha sex. Någon i tråden skrev att man vet bara vad man själv gjort och med vilka.
Börjar man tänka vidare så kan man ju komma på att 1 har haft sex 5 som haft sex med 5 som haft sex med 7 som haft sex 2 som haft sex 18 som haft sex med 1 som haft sex 14 som haft sex med 50. Osv.
Och en del som är singel kanske har sex med en på fm och en på kvällen. vad vet jag. och vilka har den andra då mött under den tid som flutit sedan sist de sågs??
Då mår jag illa över att tänka att i princip så kan den förstas sekret blandas med den tredjes i den andras.
Låter det äckligt och elakt?? Ja men jag skojar inte för jag har grubblat på det när jag pratat med en bekant som inte använder kondom och som hävdar att det finns folk som inte ens nämner kondom när det är dags att göka.
Gossen Ruda
21-12-2007, 08:29
God morgon i stugan. Mycket att läsa igenom i tråden sen jag sa godnatt. Det jag skrev "naturens och utvecklingens vilja och uppsåt" var väl lite högtravande men det är svårt att uttrycka sig på rätt sätt när John Blund lurar i skuggorna. Skulle väl skrivit nåt om att ta avstånd från naturens utveckling men det är överspelat nu.
Beträffande homosexualitet utanför männinskans art anser jag att det inte förekommer utom i extrema fall eftersom alla såna tendenser sållas bort pga att det är en återvändsgränd i evolutionen. Det är bara människan som sysslar med sådant eftersom vi via vår vilja kan sätta oss över det genetiska arvet. Nån som har några exempel på motsatsen är välkomna. Bonobonerna(dvärgschimpanserna) sysslar med en del bisexuella lekar men det kan inte kallas för homosexualitet.
Sen lite om att "råka" bli kär i en av samma kön. I dom berättelser jag läst, framför allt mellan raderna, verkar det först vara ett val av att söka sig till det egna könet, därefter letar man en partner. När man sen hittat nån och påstår att det "råkade" bli en av samma kön är det hyckleri på hög nivå. Alla kontaktannonser där bög söker bög och liknande styrker detta förhållande. Som jag skrivit tidigare så skulle jag gärna se en undersökning som tar fram dom rätta orsakerna men det lär vänta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|