|
Farbror Blå
22-12-2007, 00:54
CITAT (zaaritha @ 22-12-2007, 00:26)  Tezzla: naturligtvis inte! som svar på vilket inlägg?
kerstin z5-6
22-12-2007, 01:06
Känner man rädsla , avsky -eller annat inför homosexualitet har det inget med PK att göra det är som att säga att man kan vara lite steril ..
De flesta med sådana ideer känner själva inga homosexuella -tror dom ..
Anders zon 1
22-12-2007, 01:10
CITAT Kan ni inte hålla er till att vissa uttalanden är homofoba, inte den som säjer det?.............. Detta gör INTE mej till homofob,kanske kan man argumentera att mina åsikter är det, men inte personen F B Hmmm...fler mysko argument som bubblar upp så här i natten. Dina åsikter är väl en del av dig? Det är ju ingen annan som tycker ditt tyckande så att säga... och man måste naturligtvis själv ta ansvar för vad man säger. Ska vi gå in på petitesser så undrar jag också hur ett uttalande skulle kunna vara homofobt? Fobi betyder rädsla och jag har då aldrig sett ett uttalande som varit skräckslaget......brukar väl vara den som uttalade det som har de känslorna i så fall? CITAT Alla känner vi väl någon som är kommunist? eller säjer sej vara det? Alla tycker vi väl att den personen ska få fortsätta leva som den person den är? Ingen av oss vill ju avrätta Ohly, men kommunismen i sejskulle de flesta inte ha nåt emot försvann helt, eller hur? Konstig liknelse. Är för övrigt inte helt övertygad om att alla håller med dig där. Säkert inte de som röstade på Vänsterpartiet i senaste valet.
GrönAnna
22-12-2007, 01:13
Nu har jag läst hela tråden och blir uppriktigt ledsen över många av inläggen. Vet inte var jag ska börja, skriver sällan inlägg, men det här måste jag kommentera. CITAT (Gossen Ruda @ 21-12-2007, 17:28)  Urspunget till mitt avståndstagande ligger långt tillbaka i tiden, närmare bestämt mitten av 70-talet. Som ganska ung telemontör skulle jag sätta upp en extrajack på nåt som hette RFSL. Hade ingen aning om vad det var då. Åkte dit, V Hamng 15, knallade upp och ringde på. Ett äckel öppnade. - Nämen heeeeej. Är det Teeeeeleveeeerket, Vad treeeevligt, kom iiiiin. Betoningen går inte fram i skrift men kan kanske anas. Rörelsemönstret framkallade äckel, som en mannekäng på catvalken och det var bara handväskan som saknades.  Han var inte ensam om att vara sån, det fanns ett par till likadana därinne. Jacken kom upp i rekordfart och jag försvann fortare än kvickt. Där fick jag en dos antihomo som kommer att räcka fram till kistlocket skruvas på. Det har visserligen mildrats lite under årens lopp men minnet finns kvar. Ok, har jag fattat det rätt? Du åkte dit. Någon öppnade och släppte in dig med en välkomstfras ("Ett äckel öppnade"). Du blev uppenbarligen upprörd och störd av denna person. Något i hans rörelsemönster framkallade "äckel" hos dig. Jaha. För att ...? För att du uppfattade hans rörelsemönster som feminint ("det var bara handväskan som fattades" - illustrerat med dubbla må-illa-smilies)? Jaha. Och det fanns flera som var som han där inne ("han var inte ensam om att vara sån, det fanns ett par till likadana därinne"). Jaha. Du mådde illa. Du jobbade därför extra snabbt. Du försvann därifrån fortare än kvickt. Jaha. Och så förstår du inte att någon kan ta illa upp för att du väljer att formulera dig som ovan. Nähä. Detta ska beskriva "ursprunget till ditt avståndstagande" för 30(!) år sedan. ...eh, förlåt men jag förstår faktiskt inte. Inte alls. Försöker ha ett öppet sinne för att vi alla är olika, att vi är känsliga för olika saker. Men jag förstår faktiskt inte hur en annan mans eventuella feminina framtoning kan påverka dig så starkt och illa ("där fick jag en dos av anti-homo..."). Han har ju ingenting med dig att göra? Att denna icke-händelse har satt så djupa spår och präglat dig sedan dess är jättesvårt för mig att förstå. Däremot känner jag igen reaktionen. Inte helt sällan hör jag män runtomkring uttrycka ungefär detsamma som du. Det är uppenbarligen starkt provocerande för många män med det man benämner som "fjolliga" män. Betydligt mer provocerande än sk."manhaftiga" kvinnor, även om de också får en gliring emellanåt. Att vissa överträdelser av det vi traditionellt betraktar som kvinnligt och manligt kan vara så hotande för många har jag uppriktigt svårt att förstå. Stackars alla små pojkar som inte passar in i den manliga normen som upprätthålls av Gossen Ruda och hans kamrater. Tänk dig in i hur det måste kännas att framkalla äckel hos andra bara genom att vara dig själv och uppträda artigt. Måste tillägga att några inlägg gör mig glad också. Skönt!
Piccante
22-12-2007, 01:33
CITAT (GrönAnna @ 22-12-2007, 01:13)  ......../ Däremot känner jag igen reaktionen. Inte helt sällan hör jag män runtomkring uttrycka ungefär detsamma som du. Det är uppenbarligen starkt provocerande för många män med det man benämner som "fjolliga" män. Betydligt mer provocerande än sk."manhaftiga" kvinnor, även om de också får en gliring emellanåt. Att vissa överträdelser av det vi traditionellt betraktar som kvinnligt och manligt kan vara så hotande för många har jag uppriktigt svårt att förstå. Stackars alla små pojkar som inte passar in i den manliga normen som upprätthålls av Gossen Ruda och hans kamrater. Tänk dig in i hur det måste kännas att framkalla äckel hos andra bara genom att vara dig själv och uppträda artigt. Måste tillägga att några inlägg gör mig glad också. Skönt! I boken No tears for queers, förövrigt en mkt bra och läsvärd bok försöker man analysera hur homofobi uppstår och vad som är så provocerade homosexuella. Just "fjollighet" verkar var det värsta för många. Ett "kvinnligt" beteende hos män gör många väldigt osäkra. Jag har nog världens sämsta "gay-radar" alla killar/ män jag har sett som har varit väldigt fästa vid sitt utseende, tränat mkt, rakat bröstet, magen o.sv, klätt sig moderiktigt, bär smycken etc har förvånansvärt nog alltid haft flickvänner! I dessa tider med metrosexuella män så vet man snart inte vem som är vad så jag förstår inte hur man kan få sån aversion mot ett helt kollektiv för att man har mött en som man kände sig osäker inför?
Anders zon 1
22-12-2007, 10:22
Jag kan ha fel, men tycker mig kunna ana att de flesta i den här tråden som är klart negativa till homosexuella (eller till homosexualitet...om man nu anser sig kunna dra sådana gränser) antingen har råkat ut för "hemska" upplevelser eller så är det underliggande skälet religiöst. Från det kan man väl dra slutsatsen att avsmak/rädsla för homosexuella i huvudsak är ett inlärt beteende. Det är helt enkelt något man fått från andra och har att göra med den närmaste omgivningens inställning. När det gäller "hemska" upplevelser så skulle jag ändå tro att Gossen Ruda inte drabbades av sin aversion mot homosexuella vid det nämnda tillfället - det var säkerligen något som fanns sedan tidigare. Möjligen stärktes tidigare åsikter, men det verkar osannolikt att denna "icke-händelse", som GrönAnna så träffande kallar det för, ensam skulle vara orsaken. Om det ändå är denna händelse som är orsaken så blir jag uppriktigt sagt orolig - hur påverkas man då av andra, betydligt värre påfrestningar i livet?
CITAT (Anders zon 1 @ 22-12-2007, 00:09)  Hmm...låter rätt luddigt. Hur menar du att man skulle dra den gränsen? Homosexuella människor ägnar sig ju åt homosexualitet annars är dom ju knappast homosexuella.  Luddigt? För mig är det glasklart. Man behöver inte se på en människa som antingen hetero eller homo för att acceptera människan, eller hur? Det finns massa saker människor är och gör som jag kanske inte ställer mig bakom, men jag sågar ju inte människan för det. Jag är inte rädd för homosexualitet. Jag känner ingen avsmak för homosexuella människor. De finns runt omkring mig precis som alla andra människor och skulle det vara så att jag inte gillar en person så har det att göra med personligheter, inte om de är homo eller hetero.
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-12-2007, 01:06)  Känner man rädsla , avsky -eller annat inför homosexualitet har det inget med PK att göra det är som att säga att man kan vara lite steril ..
De flesta med sådana ideer känner själva inga homosexuella -tror dom .. Nu förstår jag inte hur du menar. Vill du utveckla lite?
sqrulan
22-12-2007, 15:46
CITAT (zaaritha @ 21-12-2007, 23:02)  sqrulan; du är väl homofob? Jag diskuterar inte detta längre,jag har sagt det jag ville säja!
Gossen Ruda
22-12-2007, 15:53
Ingen ursäkt har kommit bara mer fördomar om mig så jag avslutar mitt deltagande här med detta inlägg. Det gäller vad som avhandlades i början om bögar och HIV-smitta. Tydligen skulle det vara jämnt skägg mellan homo och hetero där vilket skulle vara till homos fördel. Statistik ljuger inte däremot kan man tillämpa den felaktigt.
50 % smittade är alltså homo. 5 % av befolkningen är homo enligt uppgift fast flator blir väl knappast smittade sexuellt så om procentsatsen är lika mellan könen så står Sveriges 2,5 % bögar för 50 % av alla nya HIV-fall. Jag får det till en risk för bögar som är 20 gånger högre än för alla hetero, så ickekondomanvändningen och annat riskbeteende är nog ganska vanligt. Visserligen är det statistiska underlaget lite svårbedömt, skall man räkna med invandrare, är det 2,5 % bögar, andra smittvägar, finns det snedfördelning i antalet testade mm men tendensen går knappast att bortse ifrån. God middag.
zaaritha
22-12-2007, 20:14
Du går väl inte ur "odla nu", utan enbart ur denna diskussion?
Anders zon 1
22-12-2007, 21:54
CITAT Ingen ursäkt har kommit bara mer fördomar om mig så jag avslutar mitt deltagande här med detta inlägg. Det gäller vad som avhandlades i början om bögar och HIV-smitta. Tydligen skulle det vara jämnt skägg mellan homo och hetero där vilket skulle vara till homos fördel. Statistik ljuger inte däremot kan man tillämpa den felaktigt. Som man ropar i skogen får man svar. För övrigt kan jag inte se att du själv kommit med något som ens liknar ett försök till ursäkt för de kränkande och fördomsfulla uttalanden som du gjort. Uttalanden som med den statistik du hänvisar till drabbat minst 5% av dem som läser denna tråd. Under de premisserna är det faktiskt rätt magstarkt att kräva andra på en ursäkt ...........
Anders zon 1
22-12-2007, 22:04
CITAT Luddigt? För mig är det glasklart. Man behöver inte se på en människa som antingen hetero eller homo för att acceptera människan, eller hur?
Det finns massa saker människor är och gör som jag kanske inte ställer mig bakom, men jag sågar ju inte människan för det.
Jag är inte rädd för homosexualitet. Jag känner ingen avsmak för homosexuella människor. De finns runt omkring mig precis som alla andra människor och skulle det vara så att jag inte gillar en person så har det att göra med personligheter, inte om de är homo eller hetero. Ok, där håller jag med dig till 100%!  Ett tag var jag lite orolig för att du mellan raderna menade att homosexuella gärna får vara homosexuella bara de inte ägnar sig åt homosexualitet (finns en del som försöker påstå sådana dumheter).
Gossen Ruda
22-12-2007, 22:20
CITAT (zaaritha @ 22-12-2007, 20:14)  Du går väl inte ur "odla nu", utan enbart ur denna diskussion? Bara ur den här tråden. Jag skall fortsätta vara både till glädje och som en nagel i ögat.
Alexander-VG-zon3
22-12-2007, 23:00
CITAT (Gossen Ruda @ 22-12-2007, 22:20)  Bara ur den här tråden. Jag skall fortsätta vara både till glädje och som en nagel i ögat. läste en kul sak på din profil , ''bara från kvinnor dock.'' ,, tror du på allvar att bögar skulle börja flörta med dig på ett trädgårds forum ?? .
CITAT (Gossen Ruda @ 22-12-2007, 22:20)  Bara ur den här tråden. Jag skall fortsätta vara både till glädje och som en nagel i ögat. som det ska vara då god jul på dej gossen och ni andra med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|