Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
*Stintan*
CITAT (Stella-Polaris @ 01-03-2008, 22:24) *
ÅÅÅÅÅÅÅÅ jag ser det framför mig!!!!!! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ en olycka........ Som tur är så anses jag ju vara den bästa drömtydaren i Norra Europa....... Du måste såga ner alla träd inom 100 m från huset och tillfarts vägen ÅÅÅÅÅÅÅÅ Jag har tytt santa.gif

Ovanligt plumt måste jag säga nono.gif
zaaritha
Ok, jag har haft kontakt med Terry Evans, Jörgen, m fl. och det har --som jag skrivit förut
vart direkta träffar, på min barndom o tidiga vuxna liv, samt nutiden!
Så--om de är falska---hur kan de då träffa så rätt?
De känner inte mej!
mamamaggan
CITAT (Gossen Ruda @ 01-03-2008, 22:16) *
Människan har i alla tider utforskat det okända så där förstår jag drivkraften. Fast till skillnad från upptäcktsresor på eller utanför jorden eller vetenskapliga experiment där man vet mer eller mindre vad man håller på med så är man vad gäller andar inne på ett totalt okänt område. Vad du än får reda på genom ett medium så kan du eller någon annan inte veta om det stämmer eller är ren bluff.

Edit: Ändrat ordföljd

Nej man kan inte veta men det finns ju de som tvivlar på att besöket på månen verkligen ägt rum. Själv vet jag som sagt var inte vad jag ska tro . Tycker det ska få vara upp till var och en att försöka bilda sig en uppfattning . Tyvärr så förekommer det väl inom det här området , såväl som inom andra , ett det finns rena bluffmakare som bara skor sig på andra.
Wilmer
Jag hoppar in med; Jag tvivlar skarpt på att någon varit på månen.

Kort o gott.
Gossen Ruda
Jag småler lite när jag läser inläggen. Tvivla på månfärderna? Finns säkert nån term inom psykologin för sånt. Visst skall man kunna ifrågasätta allt men det är föga konstruktivt med sådana galenskaper. För den som orkar leta kan man hitta hur mycket bevis för att det är sant men eftersom jag var med på den tiden, var 18 år, behöver jag inte bry mig. Det enda råd jag kan ge tvivlarna är att söka hjälp inom sjukvården.

Att jämföra månfärderna med andevärlden är helt sjukt. Det finns hur mycket bevis som helst i verkligheten och arkiven för månfärderna, för andevärlden finns det inte ett enda. Bara människors personliga vittnesmål och det är otroligt lätt att manipulera människans uppfattning och minne för att inte tala om rena lögner.
rahmat2
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2008, 08:40) *
Jag småler lite när jag läser inläggen. Tvivla på månfärderna? Finns säkert nån term inom psykologin för sånt. Visst skall man kunna ifrågasätta allt men det är föga konstruktivt med sådana galenskaper. För den som orkar leta kan man hitta hur mycket bevis för att det är sant men eftersom jag var med på den tiden, var 18 år, behöver jag inte bry mig. Det enda råd jag kan ge tvivlarna är att söka hjälp inom sjukvården.

Att jämföra månfärderna med andevärlden är helt sjukt. Det finns hur mycket bevis som helst i verkligheten och arkiven för månfärderna, för andevärlden finns det inte ett enda. Bara människors personliga vittnesmål och det är otroligt lätt att manipulera människans uppfattning och minne för att inte tala om rena lögner.

En dokumentär från ett engelsktalande land har även jag sett. Därt tog man upp bluffen med färd till måne. Bevis framfördes också.
Rahmat
Pirum
Det finns en del som tror att jorden är platt också.

Tillägg : man kan såklart sätta frågetecken kring en del foton från månfärderna, speciellt som en del bilder är panoramabilder som klippts ihop från flera bilder, men den där dokumentären som nämns är väl känd för att vara en bluff?

http://science.nasa.gov/headlines/y2001/ast23feb_2.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Moon_L...oax_accusations
Netha

Skulle nog bli överfullt på mottagningarna om alla tvivlare följde ditt råd.

Personligen är jag kluven i frågan... varken tror el inte tror. yes.gif no.gif confused.gif
Berith

Men lilla Ruda *klappar Gossen lite överseende på huvudet* biggrin.gif Alla är väl inte psykiskt sjuka? Jag tycker att du slänger ur dej det lite väl ofta när det diskuteras ämnen som ibland går/och ibland inte går att bevisa hur det egentligen ligger till.
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 02-03-2008, 09:18) *
Men lilla Ruda *klappar Gossen lite överseende på huvudet* biggrin.gif Alla är väl inte psykiskt sjuka? Jag tycker att du slänger ur dej det lite väl ofta när det diskuteras ämnen som ibland går/och ibland inte går att bevisa hur det egentligen ligger till.

Klapp, klapp. rolleyes.gif När det gäller andevärldens vara eller inte vara är jag lite försiktig med psykomdömen men när man ifrågasätter saker som verkligen har hänt börjar jag fundera på den mentala hälsan. Skulle alla dessa tusentals, kanske miljoner, människor som på något sätt jobbade med projektet vara inblandade i en bluff och kunna bluffa alla miljoner som följde det hela? Otroligt! Det krävs dels att man dels inte var med på den tiden, dels att man har förmåga att skärma bort sig från verkligheten. Sen kanske samma människor är övertygade om att guds son en gång har vandrat på jorden, helt utan bevis. Suck!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Rapchic
CITAT (Gita @ 01-03-2008, 21:43) *
Kan ni som tror på andar, medium m.m svara på vad som är värdet, meningsfullheten med detta.
För mig är det helt befängt att tala med andar eller att betala någon för för att framföra något meningslöst medelande från den s.k. andra sidan, mina kära som gått bort har jag kvar inom mig och det räcker väl för mig.
Gita

jag har alldrig testat att gå till ett medium även om jag tror..
bland annat för att jag tycker inte att man ska fiffla med andrar på egen hand
(gör ej heller saker som anden i glaset och svarte madame tex)
och dels för jag tror det finns fifflare i den branchen (som i många andra brancher)
och skulle nog bara fara till nån som har blivit rekomenderad till mig
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2008, 09:28) *
---

När det gäller andevärldens vara eller inte vara är jag lite försiktig med psykomdömen men när man ifrågasätter saker som verkligen har hänt börjar jag fundera på den mentala hälsan.

---

Den meningen tyckte jag var bra. Det är verkligen nånting att tänka på nästa gång nån berättar nåt för dej som den personen varit med om. yes.gif
Rapchic
det är just om detta ämne på tv4 just nu
rahmat2
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2008, 09:28) *
Klapp, klapp. rolleyes.gif När det gäller andevärldens vara eller inte vara är jag lite försiktig med psykomdömen men när man ifrågasätter saker som verkligen har hänt börjar jag fundera på den mentala hälsan. Skulle alla dessa tusentals, kanske miljoner, människor som på något sätt jobbade med projektet vara inblandade i en bluff och kunna bluffa alla miljoner som följde det hela? Otroligt! Det krävs dels att man dels inte var med på den tiden, dels att man har förmåga att skärma bort sig från verkligheten. Sen kanske samma människor är övertygade om att guds son en gång har vandrat på jorden, helt utan bevis. Suck!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Aj Aj Aj Gossen! rolleyes.gif Du har ställt till med svårigheter och blandat ihop två saker:

1) rena vetenskapliga diskussioner om "Andes" existens.

2) Konkurrens mellan Rysslan och USA om rymden.

Den dokumentären jag såg menade att USA ville inte hamna efter när det gällde strategiska punkter i Universum. Färd till Månen togs som svar på ryssarnas färd till rymden.
Och detta var kopplade till det "kalla kriget". Hur "kall" det var kan man säkert prata om, men verje uppgift i sågana krigsmässiga sammanhang brukar vi ta med en nyppa salt, eller?
emmas matte
vet inte vad jag ska tro. Har en granne som SER,hon ser vad hon vill,ser auror om vad kön det blir på barn osv. HADE FEL,ändå hade hon 50 prosents chans att se rätt. Men det finns nog de som ser saker som ska eller har hänt. O jag tycker att alla har rätt att tro på vad dom vill. o ingen ska bli hånad för det..diskutera gärna men utan att blanda in förolämpningar. Det sänker inte den som framför en åsikt utan den som hånar. visar på en tankens stelhet att bara acceptera sina ideer. De flesta stora upptäckter har fått kämpa hårt för att få bli trodda. Ursäkta stavning o meningsbildning.
Gossen Ruda
CITAT (rahmat2 @ 02-03-2008, 10:46) *
Aj Aj Aj Gossen! rolleyes.gif Du har ställt till med svårigheter och blandat ihop två saker:

1) rena vetenskapliga diskussioner om "Andes" existens.

2) Konkurrens mellan Rysslan och USA om rymden.

Den dokumentären jag såg menade att USA ville inte hamna efter när det gällde strategiska punkter i Universum. Färd till Månen togs som svar på ryssarnas färd till rymden.
Och detta var kopplade till det "kalla kriget". Hur "kall" det var kan man säkert prata om, men verje uppgift i sågana krigsmässiga sammanhang brukar vi ta med en nyppa salt, eller?

Visst var det konkurrens och tävlan mellan Sovjet och USA. USA kom på efterkälken direkt, Sovjet var först uppe i rymden med sputnik och först med att placera både hundar och en människa, Gagarin, i rymden. För att revanchera sig satte Kennedy? upp ett mål: Före det datumet skall USA på folk på månen. Dom lyckades. Sovjet klarade inte upploppet, dom försökte men höll inte hela vägen. Dom var dock först med att fotografera månens baksida.

Men att med utgångspunkt från kalla kriget hävda att USA bluffade håller inte, man kan dränka alla tvivlare i floder med bevis. Vad som försiggick i Sovjet var mer hemligt, man vet dock att dom drabbades av flera olyckor, fler än USA. Skillnaden var att olyckorna i USA inträffade inför världens alla blickar och kameror.

Det är trist med alla konspirationsteoretiker, dom bara ställer till med problem. Vem sköt Palme? Varför sjönk Estonia? Mm.

Men låt oss diskutera andar och spöken i den här tråden istället. Buuuuuhhhh
rahmat2
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2008, 17:21) *
Visst var det konkurrens och tävlan mellan Sovjet och USA. USA kom på efterkälken direkt, Sovjet var först uppe i rymden med sputnik och först med att placera både hundar och en människa, Gagarin, i rymden. För att revanchera sig satte Kennedy? upp ett mål: Före det datumet skall USA på folk på månen. Dom lyckades. Sovjet klarade inte upploppet, dom försökte men höll inte hela vägen. Dom var dock först med att fotografera månens baksida.

Men att med utgångspunkt från kalla kriget hävda att USA bluffade håller inte, man kan dränka alla tvivlare i floder med bevis. Vad som försiggick i Sovjet var mer hemligt, man vet dock att dom drabbades av flera olyckor, fler än USA. Skillnaden var att olyckorna i USA inträffade inför världens alla blickar och kameror.

Det är trist med alla konspirationsteoretiker, dom bara ställer till med problem. Vem sköt Palme? Varför sjönk Estonia? Mm.

Men låt oss diskutera andar och spöken i den här tråden istället. Buuuuuhhhh

1) Detta med färd till månen tog jag från dig.
2) Har också talat bara om Ande, Andar i denna tråd.
3) Den dokumentären som jag nämnde och inte referera till just nu var gjort av just amrikaner.

Rahmat
Gossen Ruda
Det var mamamaggan och Wilmer som spånade in på tvivlet på månfärder, inte jag. rolleyes.gif Jag har nog sett "dokumentären" också, jag har iaf sett en film som visade hur lätt det är att manipulera människor med felaktiga uppgifter. NU tar andarna över.
Jan Lindgren
Hej!
Konstigt att magin inte fungerar när man försöker göra ett kontrollerat försök.
MVH
Jan Lindgren
Myosotis
CITAT (Jan Lindgren @ 02-03-2008, 20:05) *
Konstigt att magin inte fungerar när man försöker göra ett kontrollerat försök.

Det fanns en (amerikan?) som sa att han skulle ge en miljon eller så till den som kunde visa honom ett övernaturligt fenomen som höll för vetenskaplig prövning. Han lär ha kvar sina pengar fortfarande.
Grå
CITAT (Myosotis @ 02-03-2008, 20:08) *
Det fanns en (amerikan?) som sa att han skulle ge en miljon eller så till den som kunde visa honom ett övernaturligt fenomen som höll för vetenskaplig prövning. Han lär ha kvar sina pengar fortfarande.

Det är skillnad på magi och illusion. De magiker som talas om här kallar sig själv illusionister, så det har inte lurat någon, mer än under sina shower, och vi åker dit på det varenda gång. Härligt med skickliga trollkarlar smile.gif

Magi å sin sida, är en helt annan sak och utövas varje dag av alla människor, men kanske främst av religiösa människor som ber om saker tillsammans, men det skulle de aldrig erkänna själva. Ett annat ord för "magi" är "viljestyrka".

Ska vi återgå till ämnet andar?
Myosotis
CITAT (Grå @ 02-03-2008, 20:13) *
Det är skillnad på magi och illusion. De magiker som talas om här kallar sig själv illusionister, så det har inte lurat någon, mer än under sina shower, och vi åker dit på det varenda gång. Härligt med skickliga trollkarlar smile.gif

Magi å sin sida, är en helt annan sak och utövas varje dag av alla människor, men kanske främst av religiösa människor som ber om saker tillsammans, men det skulle de aldrig erkänna själva. Ett annat ord för "magi" är "viljestyrka".

Ska vi återgå till ämnet andar?

confused.gif visst - återgå till andarna du. Jag tycker också att duktiga trollkarlar är häftiga. Men eftersom jag varken pratade om magi eller illusion utan om övernaturliga fenomen, dit väl andarna ändå räknas, så undrar jag lite hur din kommentar hänger ihop med mitt citat. confused.gif
Grå
CITAT (Myosotis @ 02-03-2008, 20:19) *
så undrar jag lite hur din kommentar hänger ihop med mitt citat.

Ja, jag vet. Kom på det alldeles för sent att jag citerat fel inlägg, skulle ha klickat en bit högre upp. Ber om ursäkt!
Myosotis
Jaha! giggle.gif sånt händer...
rahmat2
CITAT (Grå @ 02-03-2008, 20:21) *
Ja, jag vet. Kom på det alldeles för sent att jag citerat fel inlägg, skulle ha klickat en bit högre upp. Ber om ursäkt!

Haj!
Jag har också gått fel en gång rolleyes.gif
Wilmer
CITAT

Bland annat så fick vi lära oss på fysiken i skolan med medföljande förklaringar hur omöjligt det var att någon kunde ha varit på månen. (Olika lärare, men båda kanske var psykiskt sjuka?!). Kanske borde anmäla skolan så här i efterhand g.gif

Sedan har jag sett "bevis" mot landningen på flera ställen, men jag är inte rymdaustronaut, så jag vet inte vad jag ska tro - och ärligt talat tycker jag inte det är värt att lägga någon större energi på att fundera över det.
Netha
CITAT (Rapchic @ 02-03-2008, 10:30) *
det är just om detta ämne på tv4 just nu

Mediet som skulle analysera Siroun... hon var ju ett stort skämt!
Allmänt svepande omdömen, där det mesta passar in på så gott som alla.
mamamaggan

Det beror ju lite på hur man läser det som jag skrev. Man kan kanske uppfatta det som att JAG tvivlar på att månlandningarna ägt rum.

Så är det nu inte utan jag tog dem som ett exempel på att man kan tvivla på allt som man inte själv varit med om ( såg något på TV häromdagen om just det , därav mitt exempel). Vi kan väl egentligen inte säga varken bu eller bä till något som vi inte varit med om själva.

Jag vet inte vad jag ska tro om detta med andar , det var vad jag skrev .
Gossen Ruda
Ok, mamamaggan. smile.gif
tettan
jag håller fullständigt med Mamamaggan, så länge jag inte har upplevt eller sett så kan jag inte uttala mej vare sej negativt eller positivt. Tänk bara så många upplevelser eller vänner jag hade missat om jag gått efter hörsägen(skvaller i vanligt ordalag). Det som är rätt å riktigt för en kan ju vara hur fel som helst för en annan
Gita

Tja, det finns ju faktiskt dom som på allvar hävdar att Elvis lever, och så finns det dom som tror sig pratat med Elvis ande.
För mig känns det som om det är något galet med verklighetsförankringen i båda fallen.
Gita
Biggan_
Kom att tänka på den här tråden när jag såg det här
grace
[attachment=15486:img_465147e22ef21.gif]Jag har aldrig tvivlat på att det finns en annan dimension. Jag kan nog anses som en "normal" svensson, och efter det att min lillebror dött började det hända saker hemma hos mej. Jag har alltid kunnat kommunicera med min häst utan problem, det har bara blivit nåt självklart. Jag gick en helgkurs hos Anders Åkesson, och det har jag aldrig ångrat. Jag var total nybörjare på området och var helt säker på att jag inte skulle kunna klara någon av övningarna. Men det jag fick vara med om var helt otroligt!
Utan påverkan från nån annan kunde jag sätta mej i en stol där en annan av deltagarna suttit medan jag var utanför byggnaden, vi var 18 st. Jag bara satt där och kunde känna av att det vara en kvinna, och sen kom informationen om henne som ett rinnande vatten! Allt stämde! Jag fick även kontakt med andevärlden, vilket var helt fantastiskt. Känslan går inte att beskriva i ord. Alla som har upplevt detta kan bekräfta att efter det är man absolut inte rädd för att dö. När min styvfar dog för 2 1/2 år sedan kom han ofta med små tecken på att han var närvarande, det kändes trevligt. Jag skulle aldrig bli rädd för något sådant! Min newfoundlandshund som dog för 5 mån. sedan kom kvällen efter med ett budskap till mej. Mitt i ett samtal med min man kom en känsla som stoppade upp allt annat, och jag säjer rakt ut "Taikon är alldeles förvirrad". Jag vet inte vad orden kom ifrån, men det måste ha varit ett budskap från honom. Senare på kvällen när jag satt ensam uppe pratade jag med honom. Jag berättade om ljuset han skulle följa till andra sidan och hur bra han skulle få det där. Jag talade om att han inte skulle ha ont längre och att det fanns andra som tog hand om honom där, och att jag snart skulle komma till honom. Efter det kändes det helt lugnt. Nu hälsar han ofta på mej, och jag kan känna honom vid sidan om mej! Jag vet att en del tycker jag är knäpp, men det bjuder jag på! För mej finns det inga tvivel. Jag VET vad jag har upplevt och upplever, och för mej är det en gåva!
Netha
Idag vid 18-tiden har maken och jag, både tagit ihand och språkat med ett medium. tongue.gif
Vi träffades i kassakön på Coop.

Nepp ... jag frågade inte något om min framtid. rotfl.gif
Whiskuchi
James Randi med miljonen
Cold reading (ja, Wikipedia, duger det inte kan jag leta upp en annan länk)

..nej, jag tror inte på andar. Jag tror på folks vilja att bli lurade. Tänk bara på hur många det är som tror på Sylvia Browne *kräks*
Piccante
CITAT (Whiskuchi @ 21-05-2008, 09:22) *
..nej, jag tror inte på andar. Jag tror på folks vilja att bli lurade.

rotfl.gif tummenupp.gif vilken bra formulering, önskade att jag hade kommit på den själv. Håller med till 100%.
Berith
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon