Full version: Blandrasavel
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Myosotis
Det var mycket intressant, Bettson!! Tack för en bra förklaring. Hade ingen aning om att begreppet "avel" kunde ha en så snäv innebörd. Det förklarar nog till en del varför folk blir så förbannade.
Anki på Öland
CITAT (Bettson @ 30-05-2008, 10:25) *
Håller nog inte riktigt med dig där. Tror nog att det är det som gör debatten ang blandrasavvel och renrasavel så infekterad. Här är en annan beteckning på avel.

Avel, system för planerad befruktning av djur, för att få avkomma med önskade egenskaper.

eller

Avel, urval för att förstärka eller utesluta vissa egenskaper hos avkomman.

Det förekommer tex korsningsavel hos lantbruksdjur, men man håller då en renrasig stam man korsar endast en generation för att få tex bättre tillväxt. Man har alltså ett system med renrasiga djur som korsas till ett visst syfte. Man använder inte korsningsavkomman vidare.

Avel inom tex sällskapdjursområdet är kostsamt. Inom hundsporten så förekommer det väldigt många varianter.

Du har uppfödare som både avlar och föder upp, en hobby som går med förlust.Man meriterar sina tikar på både utställningar och prov, man lusläser nästan hela rasens matrikel för att hitta bästa möjliga hane, man rådgör med avelrådet för att få bästa möjliga hund både för kullen och rasen.Man drar si inte ens en gång för att ta en veckas semester och åka utomlands och para tiken. Man föder upp valpen på bästa sätt och när man lämnat över den till nya hundägaren, så fortsätter man att ge råd och stöd. Många telefonsamtal och minst fyra heldagar för att förmå valpköparna att merietera sina hundar genom tex unghundsprov. Det bruksprovet är nämligen det bästa instrumentet för att föra aveln vidare. Intäkt ca 9500 kr / valp. En sådan uppfödare har en lista med valpköpare innan parningen är gjord och kan välja bästa möjliga hem för sin hund. Devisen för avel skulle kunna jämföras med ordspråket som står i målgången för Wasaloppet. I fäders spår för framtids segrar.

Att jämföra med renrasavel som jag personligen kallar för uppförökning. Man gör minsta möjliga med sin tik innan man tar valpar. Tex bara röntgar enligt hälsoprogrammet. Man väljer första bästa renrasiga hane att para med där den avgörande grejen för parningen är att det är nära att åka. Man vaccinerar, registrerar och ger ett veterinärintyg. Så säljer man valpen och eftersom man inte har en kvalitetesuppfödning så står de ofta där med halva valpkullen osåld, blir desperata och säljer nästa till vem som helst för att bli av med valparna.Kraven på ett gott hem får ofta stryka på foten. Ofta ser man annonser om sk sena återbud med 12-16 veckor gamla valpar som man desperat försöker placera.
Intäkt ca 9500 kr / valp. Denna uppfödare har ofta den bästa ekonomiska vinsten för att han säljer en sämre produkt som kostat mindre att framställa med mindre arbete. Systematiken i parandet och utvärderingen av avkomman saknas och jag skulle definitivt inte kalla detta för avel utan uppfödning/uppförökning av hund. Något som helst försök att få valpköparna att prova och meritera avkomman görs inte för det är för arbetssamt och eftersom man inte bedriver avel så finner man det ointressant med ett sådant utvärderingsinstrument. Man tog ju själv en valpkull utan någon som helst meritering så man ser ingen vits i att försöka få valparna meriterade.

Det förekommer planerad korsningsavel även inom hundområdet. Tyvärr så har utövarna väldigt dåligt klart för sig vilka egenskaper som är arvbara och vilka som inte är det. Det förekommer sk gråwachtlar där man korsar Wachtelhund med Gråhund för att få fram en ställande grishund. Dessa har nästan inga kostnader alls mer än en slant till hanhundägaren och maten till valparna. Av en kull på åtta brukar man få fram två med de egenskaper man eftersträvat de andra sex blir egentligen bara skit. Då är det frågan hur man gör med dessa. Behåller man dom till man ser vilka som har de önskvärda egenskaperna och avlivar resten eller.... prånglar man på valpköpare en avkomma som man inte vet hur den blir (kanske bra eller kanske oanvändbar) till nästan samma pris som en rasren hund 8000 kr. Funnes det ett genomtänkt system och urval, skulle jag kunna kalla detta korsningsavel om det gav resultatet att den dominerande delen av avkomman har de önskvärda egenskaperna och att man inte använder avkomman i avel. Om inte så kallar jag nog även detta uppförkning av hund. Prånglar man ut alla valparna även de odugliga så har man god ekonomisk vinst på försäljningen.

Det finns ju också även blandrasuppfödning av sällskapshundar utan egentligt syfte och mål och det är väl inget fel i det så länge som man är klar över vad man säljer och gör det på ett ansvarsfullt sätt.

Fast...... det är egentligen kanske bara den första och kanske i undantagsfall den tredje som bedriver avel. Dvs man har en systematik för urval och utvärdering av avkomman mot ett bestämmt mål.

Nummer två och nummer fyra oftast också nummer tre bedriver uppfödning men ingen avel.

Det innebär att när de andra säger sig bedriva avel så blir nummer ett minst sagt sur och det har jag faktist viss förståelse för.

Så jag tycker nog att det är viss skillnad och gör att debatten hamnar fel just att man använder fel ord.
De flesta vet faktist inte vad den andra menar.

tummenupp.gif

Anki
Fenja
Du har nog en poäng där Bettson, som så ofta när du skriver. Men vare sig jag kallar det för uppfödning, förökning eller planerad parning så är blandrashundar och -katter helt förkastligt enligt en stor grupp "renrasfolk". Det spelar ingen roll om det finns en tanke eller en förklaring eller om jag kollat upp föräldrarna innan. Ordet blandras, följt av -avel, - uppfödning, -förökning, -valpar eller vad som helst, får dem att se rött och bli onyanserade.
Mvh
Fenja
Christer i Falköping
Ibland undrar jag om ni som enbart vill se rashundar, ser hunden eller bara rasen? Jag har två egenupplevda små berättelser som förklarar vad jag menar.
En dag mötte jag en dam med en allt annat än trevlig pudel när vi var och promenerade i Göteborgs centrum. Min dåvarande tik, Sickan, som var en blandrashund mellan Golden, drever och hamiltonstövare gick lugnt och sakta bredvid mig utan koppel. Hon behövde aldrig kopplas, utan visste vad som gällde. Jag stod och pratade en stund med damen , vars pudel gjorde aggressiva utfall mot min tik som helt sonika backade en bit bort. Efter en stund frågade hon vad det var för ras på min, eftersom den var så lugn och lydig. Blandras svarade jag. Hon såg ut som om jag spottat på henne och hon svarade att det var svårt att tro för man visste ju hur blandrashundar var.

En annan gång var jag ute vid havet med samma tik och mötte då en dam som hade en väldigt vacker engelsk setter (som verkligen uppförde sig som den skulle, en mycket trevlig hund.) Vi promenerade en stund med varandra och så frågar hon vad det var för ras på min. Vet inte vad som flög i mig, men jag svarade att det var en Brasiliansk apelsinlundshund, Dogo lárangereira (tror att det sistnämnda faktiskt är ett portugisiskt ord för något med apelsinträd att göra). Mycket ovanlig utanför Brasilien där jag köpt henne. De var jäklar på att fånga småapor som åt på apelsinerna. Naturligtvis blev hon mycket imponerad och jag fick visa hur duktig min tik var. Efter en stund säger hon att hon först trott att det var en sådan där blandrashund, men nu märkte hon ju hur duktig och vältränad den var så det kunde hon ju naturligtvis inte vara.

De här två damerna kunde alltså inte se hunden, hur trevlig den än var. De kunde bara se raser på hundar vilket är väldigt sorgligt när man tänker efter.
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
Har enbart goda erfarenheter av blandrashundar. Brukar gå ut med mina föräldrars hund (golden + schäfer) och många frågar om vilken ras det är och kommenterar att hon är en drömhund med perfekt lynne. Hon har t.o.m omvänt en person som inte gillade hundar och som var något rädd för hundar på bara en kort stund. Hon visar aldrig någon aggressivitet varken mot hanar eller tikar eller människor, visar bara sin bästa kompissida åt människor hon möter etc. Hon har i stort sett aldrig varit sjuk (syrrans renrashund har både haft problem med leder och hud).

Lekfull och pigg är hon trots sina troligtvisa 9år (vet inte hur gammal hon är förra ägaren fick en stroke)

Själv bryr jag mig inte om ras utan personligheten, en hund får vara hur ful som helst bara den har en bra personlighet.
anncharlotte
En av dom främsta genetiker när det gäller smådjur som vi har här i sverige, Per-Erik Sundberg skriver i en av sina böcker att varje gång du medvetet parar 2 djur så bedriver du avel. Bra avel eller dålig avel, men avel är det likfullt. Sen kan man ju själv ha åsikter om vad man vill kalla det, det är ju en annan sak.
Jag anser mej inte bli onyanserad när jag hör begreppet blandras, och jag skiljer i allra högsta grad på djuret och företeelsen. Med andra ord jag kan mycket väl anse ett blandrasdjur vara helt underbart.
Huskatter finns av dess mest skilda slag och dom allra flesta är hur trevliga som helst och väldigt vackra. Så djuren har jag verkligen inget emot.
När jag hör ordet blandrasavel så ser jag framför mej 2 renrasiga djur av olika ras, med stamtavla, som paras med varandra. Avkomman kan inte registreras, och då kan jag inte låta bli att undra, varför göra denna parning, när man lika gärna kan para med en katt av samma ras och få en rasren avkomma ?
Tyvärr är det ju så att orsaken många gånger är att föräldradjuren utav något skäl inte får gå i avel, att dom tex har en defekt som gör att dom har avelsförbud i sin stamtavla. Det kan ju också vara en uppfödare som blivit utesluten ur sitt förbund utav någon orsak.
Men så finns det ju en annan form av blandrasavel, där det inte finns stamtavla på föräldrarna och där man ofta inte heller vet hur bakgrunden ser ut.
Sådana kattungar föds upp i parti och minut, katthemmen översvämmas av dom, trots ett ihärdigt arbete av många frivilliga som ställer upp till 100 % blir det inget stopp på det, räddas 10 så kommer det 20 nya.
Det är ju framförallt på grund av detta som man reagerar negativt för avel på huskatter. Visst förekommer raskatter på katthemmen också, men dom är ju bra mycket mer sällsynta.
Så min åsikt är att ska man föda upp inte rasrena djur ska man göra det på samma sätt som en registrerad uppfödare, ta rejält betalt för sina kattungar och sälja dom kastrerade. Då gör man sitt bästa för att inte öka på antalet hemlösa katter i alla fall.
pejori
CITAT (Myosotis @ 30-05-2008, 08:15) *
-cry-.gif ranting.gif -cry-.gif
Fy fan, det finns nog inget jag blir så upprörd över som djurplågeri!!!

Det visade sig vara värre än ja hade befarat.
Valpen var återlämnad, för tredje gången då hon var omöjlig att lära upp.
Att hunden vandrat runt bland missbrukarvänner, var inget som medföljde historien.
"hur badar man en valp?"...jo man kastar ner den i havet från bryggan
"hur lär man en valp att vara rädd om tassarna och vägra kloklippning???....jo man nyper den i tassarna och klorna så mycket man kan.
Hur lär man en valp att vara rädd för rengöring av öronen????.... Jo.. man drar den i öronen så mycket man kan, med motiveringen..."så gör mamman"... ranting.gif ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Det ligger många månaders träning för att vinna en sådan hunds tillit, och att lära in ett nytt beteende, men det gick. tummenupp.gif
Hon älskade att bada, men när hon såg klotången, vek hon in tassarna som om "jag hr inga klor, nääähääädå" men fann sig ändå i proceduren även om det var motvilligt blush.gif
herkules
Håller nog inte riktigt med dig där. Tror nog att det är det som gör debatten ang blandrasavvel och renrasavel så infekterad. Här är en annan beteckning på avel.

Avel, system för planerad befruktning av djur, för att få avkomma med önskade egenskaper.

eller

Det förekommer tex korsningsavel hos lantbruksdjur, men man håller då en renrasig stam man korsar endast en generation för att få tex bättre tillväxt. Man har alltså ett system med renrasiga djur som korsas till ett visst syfte. Man använder inte korsningsavkomman vidare.

Avel inom tex sällskapdjursområdet är kostsamt. Inom hundsporten så förekommer det väldigt många varianter.

Du har uppfödare som både avlar och föder upp, en hobby som går med förlust.Man meriterar sina tikar på både utställningar och prov, man lusläser nästan hela rasens matrikel för att hitta bästa möjliga hane, man rådgör med avelrådet för att få bästa möjliga hund både för kullen och rasen.Man drar si inte ens en gång för att ta en veckas semester och åka utomlands och para tiken. Man föder upp valpen på bästa sätt och när man lämnat över den till nya hundägaren, så fortsätter man att ge råd och stöd. Många telefonsamtal och minst fyra heldagar för att förmå valpköparna att merietera sina hundar genom tex unghundsprov. Det bruksprovet är nämligen det bästa instrumentet för att föra aveln vidare. Intäkt ca 9500 kr / valp. En sådan uppfödare har en lista med valpköpare innan parningen är gjord och kan välja bästa möjliga hem för sin hund. Devisen för avel skulle kunna jämföras med ordspråket som står i målgången för Wasaloppet. I fäders spår för framtids segrar.

Att jämföra med renrasavel som jag personligen kallar för uppförökning. Man gör minsta möjliga med sin tik innan man tar valpar. Tex bara röntgar enligt hälsoprogrammet. Man väljer första bästa renrasiga hane att para med där den avgörande grejen för parningen är att det är nära att åka. Man vaccinerar, registrerar och ger ett veterinärintyg. Så säljer man valpen och eftersom man inte har en kvalitetesuppfödning så står de ofta där med halva valpkullen osåld, blir desperata och säljer nästa till vem som helst för att bli av med valparna.Kraven på ett gott hem får ofta stryka på foten. Ofta ser man annonser om sk sena återbud med 12-16 veckor gamla valpar som man desperat försöker placera.
Intäkt ca 9500 kr / valp. Denna uppfödare har ofta den bästa ekonomiska vinsten för att han säljer en sämre produkt som kostat mindre att framställa med mindre arbete. Systematiken i parandet och utvärderingen av avkomman saknas och jag skulle definitivt inte kalla detta för avel utan uppfödning/uppförökning av hund. Något som helst försök att få valpköparna att prova och meritera avkomman görs inte för det är för arbetssamt och eftersom man inte bedriver avel så finner man det ointressant med ett sådant utvärderingsinstrument. Man tog ju själv en valpkull utan någon som helst meritering så man ser ingen vits i att försöka få valparna meriterade.

Det förekommer planerad korsningsavel även inom hundområdet. Tyvärr så har utövarna väldigt dåligt klart för sig vilka egenskaper som är arvbara och vilka som inte är det. Det förekommer sk gråwachtlar där man korsar Wachtelhund med Gråhund för att få fram en ställande grishund. Dessa har nästan inga kostnader alls mer än en slant till hanhundägaren och maten till valparna. Av en kull på åtta brukar man få fram två med de egenskaper man eftersträvat de andra sex blir egentligen bara skit. Då är det frågan hur man gör med dessa. Behåller man dom till man ser vilka som har de önskvärda egenskaperna och avlivar resten eller.... prånglar man på valpköpare en avkomma som man inte vet hur den blir (kanske bra eller kanske oanvändbar) till nästan samma pris som en rasren hund 8000 kr. Funnes det ett genomtänkt system och urval, skulle jag kunna kalla detta korsningsavel om det gav resultatet att den dominerande delen av avkomman har de önskvärda egenskaperna och att man inte använder avkomman i avel. Om inte så kallar jag nog även detta uppförkning av hund. Prånglar man ut alla valparna även de odugliga så har man god ekonomisk vinst på försäljningen.

Det finns ju också även blandrasuppfödning av sällskapshundar utan egentligt syfte och mål och det är väl inget fel i det så länge som man är klar över vad man säljer och gör det på ett ansvarsfullt sätt.

Fast...... det är egentligen kanske bara den första och kanske i undantagsfall den tredje som bedriver avel. Dvs man har en systematik för urval och utvärdering av avkomman mot ett bestämmt mål.

Nummer två och nummer fyra oftast också nummer tre bedriver uppfödning men ingen avel.

Det innebär att när de andra säger sig bedriva avel så blir nummer ett minst sagt sur och det har jag faktist viss förståelse för.

Så jag tycker nog att det är viss skillnad och gör att debatten hamnar fel just att man använder fel ord.
De flesta vet faktist inte vad den andra menar.

det kan ju hända att en del människor blir sura för att man använder fel ord men de flesta som håller på med hundar vet ju ändå vad man menar när man pratar avel.
antingen så tycker man att blandrasuppfödning är ok eller så tycker man det inte.
Anic

Olika avelsprogram trodde jag det kallades...

Enligt saol betyder avel fortfarande fortplantning, förökande, uppfödande av djur ocg det står onget om att det måste vara "planerad avel". Problem verkar ju snarare vara att renrasavlarna vill byta betydelse för ordet avel och hade det för sig själv. Om det nu är så viktigt med ett eget ord, kan de väl komma på ett lämpligare ord för det de gör istället.

Men jag förstår vad du menar att det lätt blir missförstånd när en diskussion går lite hettare.

Tydligen vill ingen som är för renrasaveln att blandrasavel skall bli bättre och mer planerad, undra varför...
anncharlotte
CITAT (Anic @ 01-06-2008, 14:56) *
Olika avelsprogram trodde jag det kallades...

Enligt saol betyder avel fortfarande fortplantning, förökande, uppfödande av djur ocg det står onget om att det måste vara "planerad avel". Problem verkar ju snarare vara att renrasavlarna vill byta betydelse för ordet avel och hade det för sig själv. Om det nu är så viktigt med ett eget ord, kan de väl komma på ett lämpligare ord för det de gör istället.

Men jag förstår vad du menar att det lätt blir missförstånd när en diskussion går lite hettare.

Tydligen vill ingen som är för renrasaveln att blandrasavel skall bli bättre och mer planerad, undra varför...

Men, det är väl snarare dom som avlar med icke renrasiga djur som hävdar att det inte är avel ? Så många gånger har jag hört att jag är inte uppfödare och jag sysslar inte med avel, jag tar bara en kull efter min hona. Dom flesta uppfödare brukar hävda att det är avel, kanske inte bra avel, men avel likfullt.

När det gäller att vilja att blandrasaveln ska bli bättre och mer planerad. Jovisst, den dagen det behövs blandrasavel (huskattavel) , jag förstår fortfarande inte riktigt vad vi pratar om när vi säger blandrasavel, avel mellan två rasrena djur utan avelsplan kan jag inte förstå överhuvudtaget, men handlar det om att para två huskatter så kan jag förstå det och tycka det är ok den dagen det inte finns ett överflöd av dom.
På vilket sätt jag tycker det ska göras har jag skrivit i ett inlägg här tidigare.
Anic
CITAT (anncharlotte @ 01-06-2008, 19:52) *
Men, det är väl snarare dom som avlar med icke renrasiga djur som hävdar att det inte är avel ? Så många gånger har jag hört att jag är inte uppfödare och jag sysslar inte med avel, jag tar bara en kull efter min hona. Dom flesta uppfödare brukar hävda att det är avel, kanske inte bra avel, men avel likfullt.

När du skriver det så blir jag lite fundersam, jag förstår vad du menar. Det jag svarade på var Bettsons uttalande om vad som var avel och inte, och jag tolkade det som om att det ur renrasavel synsett inte ansågs "värdigt"(eller vad man ska kalla det) att kallas avel om man inte avlade renraser. Om de flesta uppfödare brukar hävda att det är avel, så håller jag med dem. Även om jag förstår folk som inte tycker att det de håller på med är avel, när de bara tar en kull efter sin hona. Men tror du inte att det är för att de bara tar just en kull och tycker att avel är när man tar flera kullar(per katt eller per år eller liknade)?

CITAT (anncharlotte @ 01-06-2008, 19:52) *
När det gäller att vilja att blandrasaveln ska bli bättre och mer planerad. Jovisst, den dagen det behövs blandrasavel (huskattavel) , jag förstår fortfarande inte riktigt vad vi pratar om när vi säger blandrasavel, avel mellan två rasrena djur utan avelsplan kan jag inte förstå överhuvudtaget, men handlar det om att para två huskatter så kan jag förstå det och tycka det är ok den dagen det inte finns ett överflöd av dom.
På vilket sätt jag tycker det ska göras har jag skrivit i ett inlägg här tidigare.

Då förstår jag dig, om jag hade haft en raskatt med stamtavla hade jag nog hellre valt att para den med en annan katt av samma ras och fått ut en stamtavla. Men jag tycker fortfarande att blandrasavel är helt okej och skulle inte ha något imot att ta kittekatter på min yngsta tjej vars mamma är en skogskattblandning och pappan okänd, om jag kunde bestämma mig och hittar en trevlig långhårig pojk.
När jag säger blandrasavel syftar jag på all avel där man inte kan ta ut en stamtavla, oavsett om det är mellan 2 olika rena raser eller där ursprunget är okänt.
Och renrasavel är all avel där man tar ut en stamtavla.
anncharlotte
CITAT (Anic @ 01-06-2008, 21:14) *
Men jag tycker fortfarande att blandrasavel är helt okej och skulle inte ha något imot att ta kittekatter på min yngsta tjej vars mamma är en skogskattblandning och pappan okänd, om jag kunde bestämma mig och hittar en trevlig långhårig pojk.

Fast hur ser du på problemet med alla dessa hemlösa katter som finns, har ju läst i nån tråd att du faktiskt jobbar med att hjälpa dom. Är inte risken stor att du ökar på beståndet ?
Jag vet att renrasig uppfödning inte är någon garanti för att katterna inte ska bli hemlösa, det händer där också, men utan tvekan så är ju huskatterna överrepresenterade på katthemmen och i hemlösa kattkolonier.
Anic
CITAT (anncharlotte @ 03-06-2008, 12:29) *
Fast hur ser du på problemet med alla dessa hemlösa katter som finns, har ju läst i nån tråd att du faktiskt jobbar med att hjälpa dom. Är inte risken stor att du ökar på beståndet ?
Jag vet att renrasig uppfödning inte är någon garanti för att katterna inte ska bli hemlösa, det händer där också, men utan tvekan så är ju huskatterna överrepresenterade på katthemmen och i hemlösa kattkolonier.

Ja, det är ju just det som är problemet och därför jag tvekar, så jag har ingen svar på den frågan eftersom jag har dubblakänslor om det. Och det är även därför jag överväger att vänta med kattungar och skaffa med en raskatt istället, eller inte ta kattungar alls. Och med tanke på att jag knappt klarar av att säga hejdå till min duvunge skulle jag säker få svårt att hitta hem till kattungar som duger enl mig, och risken är att jag inte klarar av att gör mig av med dem och sedan står där med en massa katter.

MEN jag har också sett att många renrasuppfödare har hittekatter och föröker hjälpa dem, och det verkar ju inte vara någon som reagarar över det. Så det ena verkar ju inte utesluta det andra.
Azur
Vi har tre blandraskatter. Det var ett medvetet val från vår sida, vi sökte efter just blandraser, eftersom vi inte tänkt avla vidare och blandraser är friskare, växer snabbare, blir större, och har stabilare psyke än någon av föräldra-raserna. Vi bestämde vilka egenskaper vi ville ha hos våra katter, och sökte efter korsningar med raser som passade mallen.

Det hela har funkat ypperligt, och rekommenderas till den som i alla fall tänkt kastrera/sterilisera sin katt.

(Ja, det kan hända att vissa kombinationer existerar där bägge föräldra-raserna har recessiva alleler som i kombination blir dåliga, men regeln är att första generationen korsning mellan två inavlade stammar < vilket är vad rena raser är > får de bästa egenskaperna från sina föräldrar plus lite extra pga att de har mycket få homozygota recessiva alleler)
Bettson
Tänk så olika utgångpunkter man har.

SJälv sitter jag och läser hundprovningar och vill att nästan alla delmoment ska ligga över index.
Lusläser stamboken, lusläser om information på skk.

Andra ha andra utgångpunter och andra mål
Anic
Fast det tycker jag är bra, att alla är olika och har olika krav. Det ökar mångfalden hos djuren.

Fast Bettson, du söker väl inte bara en nallebjörn utan du vill väl arbeta med hunden (jakt?)? I så fall är det ju knappast konstigt att du "kräver mer" av din hund, jag hoppas verkligen att du hittar vad du söker, läste din andra tråd och du har ju verkligen haft rejält med otur.

Hade man velat ha en bra vallhund hade jag nog tittat på renraser med föräldrar med bra meriter.

Annars och framfört allt när det gäller katter så är det inte skillnaderna lika stora från ras till ras som det är med hundar, även om det är skillnad, så kanske man inte heller är så intresserad av meriter eller att man får just de egenskaperna, som ex kunna valla, jaga, söka mm. Och utseendet är ju inte det viktigaste här i världen så om det blir en långhårig rottweiler liknade hund så är det kanske charmigt.

När det gäller utseende så är den vackraste hund jag träffat en blandning mellan tysk schäfer och rottweiler, den blev en bamse hund som var som en långhårig rottweiler (black&tan), lte schäfer i ansiktet men mkt grövre nos. Riktiga björntassar. Om jag fick en drömhund skulle den se ut som den, och dennes psyke var det inget fel å heller, en av områdets mest väluppfostrade hundar, gick alltid löst och stannande på momangen så fort ägaren gjorde en liten handrörelse. Vackraste pojken jag sett wub.gif
Fenja
Idag kom jag att tänka på en anekdot om seriös renrasavel. Under 80-90-talet när jag var som mest aktiv med schäfrar så köpte den välrenommerade hundkännaren och domaren Marianne Fürst-Danielsson och dåvarande schäferhundklubbens ordförande Ove Buchman (numera SKK-ordförande om jag inte missminner mig), in en hane från Tyskland, Wesso von Hünhegrab (reservation för stavningen). Wessos pappa var den mytonspunna Uran vom Wildstiegerlands (Uran var världens vinstrikaste schäfer, en storartad nedärvare, som såldes några år senare till Japan som 8-åring för flera miljoner). Wesso var ursnygg och hade ett rörelseschma som fick alla schäfermänniskor att le drömmande. Eftersom importen av Wesso gick på närmare 500 000 kr så började man matadoravla, vilket var vanligt inom schäferrasen då i alla fall. Det vill säga man parar alla tikar man kan för att få tillbaka de pengar man ligger ute med så snabbt som möjligt. (På den tiden tjänade man i alla fall pengar på att föda upp...) Det gjorde att plötsligt föddes det en otrolig mängd vackra idioter, för en urusel mentalitet på nästan samtliga valpar gav Wesso. I genomsnitt får en schäfer 8 valpar. Många av dem avlivades och Wesso finns inte i så många stamtavlor om letar bakåt idag.
Denna lilla berättelse får åtminstone mig att fundera över i vilken utsträckning man kan planera avel. Jag tycker att det verkar som om man tar det friskaste och bästa man kan hitta och så hoppas man att ungarna blir likadana. Ibland blir de uppenbarligen inte det.
Mvh
Fenja
Bettson
CITAT (Anic @ 12-06-2008, 21:42) *
Fast det tycker jag är bra, att alla är olika och har olika krav. Det ökar mångfalden hos djuren.

Fast Bettson, du söker väl inte bara en nallebjörn utan du vill väl arbeta med hunden (jakt?)? I så fall är det ju knappast konstigt att du "kräver mer" av din hund, jag hoppas verkligen att du hittar vad du söker, läste din andra tråd och du har ju verkligen haft rejält med otur.

Hade man velat ha en bra vallhund hade jag nog tittat på renraser med föräldrar med bra meriter.

Annars och framfört allt när det gäller katter så är det inte skillnaderna lika stora från ras till ras som det är med hundar, även om det är skillnad, så kanske man inte heller är så intresserad av meriter eller att man får just de egenskaperna, som ex kunna valla, jaga, söka mm. Och utseendet är ju inte det viktigaste här i världen så om det blir en långhårig rottweiler liknade hund så är det kanske charmigt.

När det gäller utseende så är den vackraste hund jag träffat en blandning mellan tysk schäfer och rottweiler, den blev en bamse hund som var som en långhårig rottweiler (black&tan), lte schäfer i ansiktet men mkt grövre nos. Riktiga björntassar. Om jag fick en drömhund skulle den se ut som den, och dennes psyke var det inget fel å heller, en av områdets mest väluppfostrade hundar, gick alltid löst och stannande på momangen så fort ägaren gjorde en liten handrörelse. Vackraste pojken jag sett wub.gif

Men visst är det så. FOlk får ha hur mycket blandras de vill. Det passar dom. Men helt riktigt som du påpekar så om man ksa ha en arbetande hund med vissa egenskaper så gö rman något annat. Det låter säkert läjligt när jag säger att hela kullen ska ligga över index. Dessutom så försöker man få vissa moment att ligga kanske 5% över index. Tex för min del är det näsa, skall, vilja och spårsäkerhet.

Det verkar som en liten skillnad men efter några generationer så ger det en märkbar skillnad mellan olika linjer.

CITAT (Fenja @ 12-06-2008, 22:12) *
Idag kom jag att tänka på en anekdot om seriös renrasavel. Under 80-90-talet när jag var som mest aktiv med schäfrar så köpte den välrenommerade hundkännaren och domaren Marianne Fürst-Danielsson och dåvarande schäferhundklubbens ordförande Ove Buchman (numera SKK-ordförande om jag inte missminner mig), in en hane från Tyskland, Wesso von Hünhegrab (reservation för stavningen). Wessos pappa var den mytonspunna Uran vom Wildstiegerlands (Uran var världens vinstrikaste schäfer, en storartad nedärvare, som såldes några år senare till Japan som 8-åring för flera miljoner). Wesso var ursnygg och hade ett rörelseschma som fick alla schäfermänniskor att le drömmande. Eftersom importen av Wesso gick på närmare 500 000 kr så började man matadoravla, vilket var vanligt inom schäferrasen då i alla fall. Det vill säga man parar alla tikar man kan för att få tillbaka de pengar man ligger ute med så snabbt som möjligt. (På den tiden tjänade man i alla fall pengar på att föda upp...) Det gjorde att plötsligt föddes det en otrolig mängd vackra idioter, för en urusel mentalitet på nästan samtliga valpar gav Wesso. I genomsnitt får en schäfer 8 valpar. Många av dem avlivades och Wesso finns inte i så många stamtavlor om letar bakåt idag.
Denna lilla berättelse får åtminstone mig att fundera över i vilken utsträckning man kan planera avel. Jag tycker att det verkar som om man tar det friskaste och bästa man kan hitta och så hoppas man att ungarna blir likadana. Ibland blir de uppenbarligen inte det.
Mvh
Fenja

Uppförökning av hund förekommer even inom den sk renrasaveln. Matadoravel går nästa undantagslöst åt h****e.

INom min ras så får en hane inte ha mer än 5 kullas sedan är han stoppad i avel. Han kan sedan få ta ytterligare några kullar under förutsättning att avkomman provas, annars är det stopp.

SJälv ksulle jag vilja ha en begränsning så att en hane inte kunde ha mer än en kull / år precis som tikarna så att man hinner se vad avkomman blir.
Motti
Håller med Kvarnvik helt i det hon skrev i sitt innlägg.Hörde på P1 att man ska ska passa sig för att köpa en blandning mellan vallhund och vakthund då de ofta "snäpper" i huvudet för eller senare därför att deras hjärna inte vet om den ska valla eller vakta,alltså ingen bra korsning och som kan bli knäpp och angripa.Hundar har ju olika funktioner en del vallar jagar är brukshund eller rena sällskapshund man kan inte korsa hur som haver för då kan man få en överaktiv dödsjobbig hund som man inte klarar av eftersom man inte kan tillfredställa hundens specifika behov till fullo,en renrasig hund vet man precis var man ha menthalt vad den är ämnad för osv och därur kan man tillfredställa hundens naturliga behov.Obs !alla hundar behöver mental träning liksom fysisk annars får man en problemhund.

Mvh motti
Jan Lindgren
Hej!
Inavel måste förekomma inom alla djurraser. Det är enda sättet att hitta recessiva negativa gener. (I dag kan man ibland göra en DNAkontroll.) Slår man ut alla avelsdjur vars avkomma visar recessiva sjukdommar så får man bort en massa skräp ur aveln. Det finns extremt hårt inavlade djur vars avkomma är mycket sund och frisk.

Blandrasavel är ibland bra när man vill producera bruksdjur. Dessa djur används normalt inte till avel. Ibland används treraskorsningar där man växlar mellan handjur av tre olika raser. Kan ge bra produktionsresultat. Vid produktion av bruksdjur hos höns används normalt fyra hårt inavlade stammar.

Använder man handjur av hög kvalitet så förbättrar man rasen även om lite sämre hondjur används. Man måste ofta använda lite sämre hondjur när det gäller husdjur som har låg reproduktionshastighet.

Det som förtvånar mig när jag läser den här tråden är att det tydligen inte finns några vettiga undersökningar om vilka raskorsningar som ger bra resultat. Är inte korsningsaveln inom hund och katt mer seriös? Att man någon gång träffat en trevlig eller otrevlig hund är inte särskilt relevant.

Jag har aldrig sysslat med hund och kattavel men självklart kan man inte bara bedöma utseendet på ett djur som ska fungera som familjemedlem. Jag har däremot sysslat lite med islandshästar och där har man i alla tider använt bruksvärdet som det viktigaste kriteriet vid bedömningar vilket innebär både fysiska prestationer och beteende. Det var kanske däremot inte helt lyckat enligt vår tids syn att använda hingsthetsningar som ett urvalskriterium. ( vikingatiden )

När man ställer ut fjäderfä så är det utseendet man bedömer men det är oftast inte djur som anses vara familjemedlemmar så det gör inte så hemskt mycket om lynnet är lite sämre.

Att slumpmässigt korsningsavla kräver ett mycket stort ansvarstagande hos uppfödaren och man måste vara beredd att ta sitt ansvar och vid behov avliva hela kullen.

Självklart vill uppfödaren tjäna pengar. Lägger jag ner tiotusen kronor på en betäckning så hoppas jag att avkomman ska bli så bra att jag kan tjäna några tusen. Ibland kan det vara trevligt att föda upp ett souvernirdjur för eget behov. Vi har två sådana hemma. Döttrar efter en underbar hingst som vi inte brytt oss om att få godkänd. Naturligtvis är de renrasiga och vi tror att fölen kommer att bli underbara ridhästar men knappast några svenska mästare. När det gäller de flesta djurarter så kan man bara få ett vettigt pris på toppdjur, hundar tycks vara ett undantag.
MVH
Jan Lindgren
*Stintan*
CITAT (Jan Lindgren @ 29-06-2008, 21:56) *
Det som förtvånar mig när jag läser den här tråden är att det tydligen inte finns några vettiga undersökningar om vilka raskorsningar som ger bra resultat. Är inte korsningsaveln inom hund och katt mer seriös? Att man någon gång träffat en trevlig eller otrevlig hund är inte särskilt relevant.

Jag kan inte så mycket om korsningsavel men när det gäller hundar betraktas det i allmänhet som oseriös. Självklart kan korsningsavel resultera i bra individer. Prestationsavel har vi ju t.ex. för att få fram den ultimata draghunden eller jakthunden då man korsar två raser, Det har väl även gjorts försök med tjänstehundar. Då kollas ju föräldradjuren i flera led bakåt så att bästa möjliga individer används.

anncharlotte
CITAT (Jan Lindgren @ 29-06-2008, 21:56) *
Hej!
Inavel måste förekomma inom alla djurraser. Det är enda sättet att hitta recessiva negativa gener. (I dag kan man ibland göra en DNAkontroll.) Slår man ut alla avelsdjur vars avkomma visar recessiva sjukdommar så får man bort en massa skräp ur aveln. Det finns extremt hårt inavlade djur vars avkomma är mycket sund och frisk.

Blandrasavel är ibland bra när man vill producera bruksdjur. Dessa djur används normalt inte till avel. Ibland används treraskorsningar där man växlar mellan handjur av tre olika raser. Kan ge bra produktionsresultat. Vid produktion av bruksdjur hos höns används normalt fyra hårt inavlade stammar.

Använder man handjur av hög kvalitet så förbättrar man rasen även om lite sämre hondjur används. Man måste ofta använda lite sämre hondjur när det gäller husdjur som har låg reproduktionshastighet.

Jag har aldrig sysslat med hund och kattavel men självklart kan man inte bara bedöma utseendet på ett djur som ska fungera som familjemedlem. Jag har däremot sysslat lite med islandshästar och där har man i alla tider använt bruksvärdet som det viktigaste kriteriet vid bedömningar vilket innebär både fysiska prestationer och beteende. Det var kanske däremot inte helt lyckat enligt vår tids syn att använda hingsthetsningar som ett urvalskriterium. ( vikingatiden )

När man ställer ut fjäderfä så är det utseendet man bedömer men det är oftast inte djur som anses vara familjemedlemmar så det gör inte så hemskt mycket om lynnet är lite sämre.

Att slumpmässigt korsningsavla kräver ett mycket stort ansvarstagande hos uppfödaren och man måste vara beredd att ta sitt ansvar och vid behov avliva hela kullen.

Självklart vill uppfödaren tjäna pengar. Lägger jag ner tiotusen kronor på en betäckning så hoppas jag att avkomman ska bli så bra att jag kan tjäna några tusen. Ibland kan det vara trevligt att föda upp ett souvernirdjur för eget behov. Vi har två sådana hemma. Döttrar efter en underbar hingst som vi inte brytt oss om att få godkänd. Naturligtvis är de renrasiga och vi tror att fölen kommer att bli underbara ridhästar men knappast några svenska mästare. När det gäller de flesta djurarter så kan man bara få ett vettigt pris på toppdjur, hundar tycks vara ett undantag.
MVH
Jan Lindgren

Jag tror att du ser lite annorlunda på avel än vad vi gör som enbart avlar sällsakapsdjur, eller ev djur för utsällning och fortsatt avel. Katt för min del. Visst kan man hitta reccesiva gener genom att använda sej av hård inavel, men det är inte den vägen jag vill gå, att föda upp kullar som rena expriment för att sen avliva eller få döda kattungar är inte ett alternativ. Viss inavel förekommer därimot i raser med extremt liten avelsbas, och där använder man sej också av utavel på andra raser för att med tiden få en avelsbas som är stor nog för att kunna existera på egen hand utan varesej inavel eller utkorsningar.
När det gäller katt så finns det nog mycket riktigt inte några undersökningar om vilka raskorsningar som ger bäst reslultat, mer än rent utseendemässigt. Men katten är ju även om skillnader finns i temprament inte så "specialiserad" som vissa hundraser kan vara. Så jag har aldrig hört talas om en rasblandning som gett problem på det sättet, det som kan hända är väl att man från början inte riktigt vet vad man har fått. Har kattungen fått det livliga och pratsamma temperamentet från siamesen, är den lugn och stillsam som en perser eller ligger den nånstans mittimellan.
Sen finns det ju rasbundna sjukdomar och sjukdomar som är mer vanliga i vissa raser, så att blandar man kors och tvärs så är det betydligt svårare att hålla koll på vad katten kan bära på, utan risken är stor att det visar sej efter några generationer.
Men min absolut grundläggande protest mot avel på huskatt är ju det stora antalet hemlösa och dåligt uppfödda som finns, och att det år efter år bara ökar, trots information och idogt arbete på katthemmen och bland andra frivilliga.
Tezzla
CITAT (anncharlotte @ 30-06-2008, 12:52) *
Men min absolut grundläggande protest mot avel på huskatt är ju det stora antalet hemlösa och dåligt uppfödda som finns, och att det år efter år bara ökar, trots information och idogt arbete på katthemmen och bland andra frivilliga.

Och vill man få ner antalet hemlösa katter så får ALLA dra sitt strå till stacken. Dra ner på raskattaveln och avla INTE fram nya raser.
anncharlotte
CITAT (Tezzla @ 30-06-2008, 13:04) *
Och vill man få ner antalet hemlösa katter så får ALLA dra sitt strå till stacken. Dra ner på raskattaveln och avla INTE fram nya raser.

Men varför det, så länge det inte är raskatterna som är hemlösa och som behandlas som slit och slängvarelser så kan jag inte se att det skulle förbättra läget.
Att noggranna uppfödare som tar stort ansvar för sina katter och kattungar, som ser till att kattungarna får allt vad dom behöver under sin uppväxt, blir vaccinerade, chipmärkta och vetrinärundersökta, ska sluta med sin avel för att ansvarslösa uppfödare inte tar hand om sin avkomma är enligt min mening inte lösningen på problemet.
Visst finns det ansvarsfulla huskattuppfödare, som så långt det är möjligt försöker göra allt på rätt sätt och som ser till att kattungarna kommer till bra hem där dom i fortsättningen får det bra och där dom inte ger upphov till en mängd nya katter som inte får den framtid dom förtjänar. Men dom är ju i det stora hela alldeles för få.
Det man kan hoppas på är ju att det en dag ska finnas möjlighet till godkänd och registrerad huskattavel, avel enligt samma regler som raskatter och som säljs till ett rimligt pris (betydligt högre än i dag alltså) den dagen kommer jag inte protestera mot huskattavel.
*Stintan*
Det räcker nog inte med godkänd och registrerad huskattavel och för den delen blandrasavel på hundar för att lösa problemen. Det måste nog också till förbud för annan avel än registrerad och godkänd och dit lär vi nog aldrig komma.
anncharlotte
CITAT (Stintan43 @ 30-06-2008, 23:09) *
Det räcker nog inte med godkänd och registrerad huskattavel och för den delen blandrasavel på hundar för att lösa problemen. Det måste nog också till förbud för annan avel än registrerad och godkänd och dit lär vi nog aldrig komma.

Nej det är väl lite av min utopi, att det en dag skulle vara förbjudet att avla om man inte var en registrerad uppfödare, om den dan kom så skulle det ju finnas utrymme för registrerade uppfödare av huskatter.
Men jag håller med om att det är inte troligt att vi får uppleva det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon