Full version: Blandrasavel
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Solstorm
CITAT (Lemonne @ 01-05-2008, 11:46) *
Import tycker jag enbart ska skötas av kennlar och kunniga, inte av privatpersoner.

Man ska inte utgå från att privatpersoner är okunniga. En familj som tar en kull om året och kanske har haft hundar hela sitt liv kan absolut vara lika kunniga och insatta som någon som föder upp hundar i massor.
*Stintan*
CITAT (Anic @ 01-05-2008, 11:50) *
Men om jag som privatperson skulle vilja köpa en hund eller annat djur från ett annat land till mig själv bör jag väl få göra det? eller hur menar du?

Av vilken anledning ska man som privatperson imortera en hund? Ska vara mycket speciella skäl till det tycker jag.
Anic
CITAT (Stintan43 @ 01-05-2008, 12:10) *
Av vilken anledning ska man som privatperson imortera en hund? Ska vara mycket speciella skäl till det tycker jag.

Man kanske känner någon som man vill ha en hund från. Även om man inte avlar, kanske man vill ställa ut/ träna. Eller det finns en ras som inte är så vanlig i sv men kan fås från ett annat land?
Man kanske tycker att de som finns i en ras i sv är "sönderavlade" och man vill ha en gammal "typ". Ex persier, har ju avlats till att se ut som den sprungit in i väggen för många gånger(ursäkta mig alla persierälskare), men det finns ju exemplar från den gamla typen, nu finns dessa exemplar även i sv, men det kunde liaväl varit så att de bara fanns utomland.

.Jag vet inte, jag tror dessutom att det är mer krångel att köpa en hund från ett annat land att de flest av bekvämlighet väljer en svenkfödd.
*Stintan*
Det kan väl gå in under speciella skäl då om man vill importera en renrasig. Jag är mest emot gatuhundsimporten.
Anic
CITAT (Stintan43 @ 01-05-2008, 12:30) *
Det kan väl gå in under speciella skäl då om man vill importera en renrasig. Jag är mest emot gatuhundsimporten.

Den enda anlednig till gatuhundsimporten(som jag känner till) är väl att man vill hjälpa dessa hundar från ett liv på gatan eller avlivning. Men jag har för mig att man inte får avla från de som kommer genom såna organisationer(daisy hopp, PETS och allt vad det heter) och att flera är kasterade.
Kvarnvik
Jag sticker ut hakan här och säger att det finns en vettig lösning på gatuhundsproblemet och det är avlivning på plats. Finns ingen som helst anledning till att vi ska ta hit hundar från tex Spanien som aldrig har levt som sällskapsdjur.

Jag hoppas också att alla som kan tänka sig att se mellan fingrarna med illegal hundimport för att skaffa sig exempelvis en chihuahua också tar sitt ansvar när vi har dvärgbandmask i Sverige som gör att vi inte kan äta bär och svamp från våra skogar hur som helst längre.

När det gäller en familj som tar en kull valpar om året så blir de ju kennelinnehavare redan efter två år eftersom man bara får ta två kullar utan att registrera kennel.
*Stintan*
Det finns väl ingen blanbdrasuppfödare som registrerar kennel g.gif
Anic
Alla gatuhundar från andra länder är inte vilda, många har haft hem men blivit utslängda och det är oftast de som kommer in. Det är inget fel i att rädda det som räddas kan, tycker jag.

Olagligt är olagligt och ska inte ses mellan fingrana! Tycker det är vedervärdigt, de dör ju väldigt många djur i denna typ av "import". Som du säger alla sjukdomsrisker som finns, det kan ju drabbar alla hundägare i slutändan och ingen vill väl risker sina djur så.

Kan man registerar en blandrasuppfödning överhuvudtaget? En sån möjligthet hade ju varit jättebra.
*Stintan*
Men att importera löser inga problem med gatuhundar. Insatserna ska sättas in i de länder där gatuhundarna finns.
Det finns mer än nog med hundar som inte har det bra i vårt eget land som skulle behöva tas om hand.

Nej det går inte att registrera en blandraskennel och jag har tyvärr svårt att se hur det skulle kunna fungera.
Anic
CITAT (Stintan43 @ 01-05-2008, 14:05) *
Men att importera löser inga problem med gatuhundar. Insatserna ska sättas in i de länder där gatuhundarna finns.
Det finns mer än nog med hundar som inte har det bra i vårt eget land som skulle behöva tas om hand.

Jo det är ju sant, men men för mig får folk göra som de vill... Jag inriktar mig på svenska vildkatter jus nu istället.

CITAT (Stintan43 @ 01-05-2008, 14:05) *
Nej det går inte att registrera en blandraskennel och jag har tyvärr svårt att se hur det skulle kunna fungera.

Som jag ser det skulle det kunna funka samma som med remraserna, när det gäller stamtavlor osv, Om man hade ett register som renrasernas, fast man kunde registerar vem som helst. Idag måste ju alla hundar var idmärkta och reggade. Svårare är det ju med katter eftersom många inte idmärker dem(borde vara lag på samma sätt som för hundarna tycker jag peronligen), men de som ville kunde ju, och då hade folk kunna köpa av "seriös blandras uppfödare".
I det här faller är det bara viljan som sätter stopp, tycker jag.
humla
Den erfarenhet jag har kommer från Marsvinsvärlden så det är främst det mitt inlägg syftar på smile.gif

Blandrasavel kan både vara positiv och negativ när det gäller marsvin, det handlar om vilken eftertanke som ligger bakom. Marsvin har inte som ex. hundar olika beteendemässiga egenskaper pga sin ras, utan det är mer upp till varje individ. Det enda som skiljer är egentligen utseendet. Med detta menar jag inte att marsvin är lika varandra till sättet - de är oerhört olika! Men detta hänger inte samman med rasen, utan det kan skilja mycket mellan individer inom samma ras.

Blandrasavel med eftertanke - att man parar blandisar som är friska, har bra temperament o.s.v. kan jag inte se något negativt med. Däremot om man bara vill ha ungar "på skoj" och parar djur utan eftertanke, som egentligen kanske inte är så friska/starka/har bra temperament o.s.v. så blir det ju inte bra.

Samma med rasavel - de som enbart parar djur efter rastypiskhet kan tappa sådant som sundhet och temperament. Det gäller att välja sina avelsdjur med omsorg, vill man avla efter en viss ras så måste djuren man använder också vara friska, starka och ha ett bra temperament.
Chivvie
Hoppar in här med ett citat, som jag hört med egna öron, från en inom hundvärldens mentalbedömning mycket känd person (Sven Järverud):

"Det tar bara fem generationer att få fram en vacker idiot, men minst fem år att få fram en mentalt sund hund".
Anki på Öland
CITAT (Chivvie @ 01-05-2008, 15:47) *
Hoppar in här med ett citat, som jag hört med egna öron, från en inom hundvärldens mentalbedömning mycket känd person (Sven Järverud):

"Det tar bara fem generationer att få fram en vacker idiot, men minst fem år att få fram en mentalt sund hund".

Det innebär alltså att det är betydligt lättare att avla fram en mentalt sund hund för är du det minsta seriös i din avel hinner du max 2 generationer på 5 år........ så man måste alltså jobba rätt hårt för att få fram en vacker idiot... rolleyes.gif
Anki
Whiskuchi
CITAT (Anic @ 01-05-2008, 14:15) *
Som jag ser det skulle det kunna funka samma som med remraserna, när det gäller stamtavlor osv, Om man hade ett register som renrasernas, fast man kunde registerar vem som helst.

Men det skulle bara funka ett par generationer, sedan skulle det bli för långt; "schäfer-terv-labrador-tax-golden-drever-beagle-rottweiler-kelpie-bearded collie" flirting.gif
Anic
CITAT (Whiskuchi @ 01-05-2008, 16:28) *
Men det skulle bara funka ett par generationer, sedan skulle det bli för långt; "schäfer-terv-labrador-tax-golden-drever-beagle-rottweiler-kelpie-bearded collie" flirting.gif

giggle.gif

Kan inte bara skriva blandis, hushund eller som jag presis såg på tv4 program lyxhundar, "designerhundar" a0a.gif

Jag tänkte mig mer som en kattstamtavla, och man kan gå tillbaka i flera generationer och kolla färg, ras, va den är testade för och svar mm. Det finns ju pawpeds, jag tänkte mig ett liknade program. För står nogon hur jag menar, eller cyklar jag ensam i skogen igen.
Solstorm
Fast nu blandar ni ihop legal och illegal import. Jag är ganska säker på att alla är emot illegal import, när det gäller legal import så finns det regler som ska skydda mot tex rabies och bandmask.
*Stintan*
Nej åtminstone blandar inte jag ihop för jag gillar inte någon import, om det inte är renrasigt och då för att tillföra rasen något ur avelssynpunkt.
Chivvie
CITAT (Anki på Öland @ 01-05-2008, 15:53) *
Det innebär alltså att det är betydligt lättare att avla fram en mentalt sund hund för är du det minsta seriös i din avel hinner du max 2 generationer på 5 år........ så man måste alltså jobba rätt hårt för att få fram en vacker idiot... rolleyes.gif
Anki

Njaä! Fel av mig!

Det framgick ju inte av sammanhanget, men det var tänkt på en ganska bred avelsbasis. Kontentan av det hela var ju att det var f-n så mycket svårare att genom avel påverka mentaliteten än kroppskonstitutionen.
Myosotis
Ett skumt skäl till att importera är att folk vill ha kuperade hundar, det ser man tyvärr fortfarande ibland (boxer, dobermann...). Det är väl inte olagligt men omoraliskt.
Det här med smuggelhundar och dvärgbandmask är en underskattad risk, knappt man hör talas om det. Det vore hemskt om vi fick in den i Sverige. Det kom in en tax till veterinärkliniken där jag jobbade. De hade hittat den och ville kolla om den var chippad, för den var inte öronmärkt, och ingen saknad hund hade rapporterats till polisen. Den var inte id-märkt alls!! fear.gif Var kommer en sån hund ifrån?! Vi avmaskade den omedelbart, för tänk om den på något konstigt sätt kommit från kontinenten?
Anki på Öland
CITAT (Myosotis @ 01-05-2008, 16:53) *
Den var inte id-märkt alls!! fear.gif Var kommer en sån hund ifrån?! Vi avmaskade den omedelbart, för tänk om den på något konstigt sätt kommit från kontinenten?

Ser man lite nu och då på t.ex. Blocket - extra billig för att den inte är vaccinerad eller ID-märkt. Hur många av köparna går och får det gjort??? Är nog ganska många blandraser som inte är ID-märkta kan jag tro, för där kan ju ingen tvings att göra det.
Anki
Fenja
Lagen säger väl att alla hundar ska vara id-märkta och registrerade hos Jordbruksverket numera? Vill minnas att man införde den lagen för att komma åt kamphundägare framförallt.
Mvh
Fenja
Anic
CITAT (Myosotis @ 01-05-2008, 16:53) *
Ett skumt skäl till att importera är att folk vill ha kuperade hundar, det ser man tyvärr fortfarande ibland (boxer, dobermann...). Det är väl inte olagligt men omoraliskt.

Du menar att det inte är olagligt att importera dem, för det är väl olagigt att göra det i sverige?
Whiskuchi
CITAT (DragonLady @ 30-04-2008, 11:16) *
Samma här..
Huskatterna är mer robusta o friska, gråter varje dag för att min älskade skogis inte var det...

CITAT (Whiskuchi @ 30-04-2008, 11:57) *
Europén då? En RASKATT, som härstammar från den gamla svenska bondkatten. Bondkatten, som knappast finns kvar längre, då det är ganska vanligt med rasinslag längre bak i släkten ("50% norsk skogskatt-ungar" på Blocket, någon?)

Väntar på svar wink.gif
DragonLady
Med huskatt menade jag ju då blandraskatt.

""Europén då? En RASKATT, som härstammar från den gamla svenska bondkatten""

Vad var bondkatten från början då?? en blandning av allt möjligt tror jag väl.. Importerat..., är väl det som håller dem robusta o friska antar jag..
Jag gillar europén också.. fina katter med normalt utseende o kan sköta sig självt wub.gif
Wilmer
CITAT
Varför anmäler man inte en sån uppfödare?? Någon som misssköter sina djur så, varesej dom är renrasiga eller ej, bör väl i alla händelser anmälas till endera kommunen eller SKK!!

SKK var ej intresserade, de hänvisade till kommunen. Bara en liten anm. Resten vill jag ej gå in på här eftersom andra parten ej kan försvara sig..
Christer i Falköping
Personligen kommer jag troligen aldrig att köpa en renrasig hund. Men jag kan nog säga att jag egentligen är mot många hundägare. De bryr sig inte om att lära sig något om att ha hund innan de skaffar någon, oavsett om det är renrasig eller blandrashund. Hur många aggresiva små monster möter man inte när man går omkring i stan, bara för att lilla dottern fia (fiktiv person) ville ha något litet fluffigt? Gäller även större hundar, men mer sällan tycker jag. Varför uppfostra en liten hund verkar många tro. Men det gör ont att bli biten av dem med. Köper man en blandras måste man veta vad för raser det finns i den och ta reda på vad som utmärker varje ras, allt för att man inte skall bli överraskad längre fram. Orkar man inte ens med det eller att uppfostra sina hundar, anser jag att man inte borde få ha hund.
Christer.
DragonLady
Ja det är många som inte borde ha djur och/eller barn.
Anki på Öland
Men ni som talar för att para blandraser pratar ju om en fiktiv värld där man bara blandar "den och den" rasen som passar typmässigt och arbetsmässigt ihop och bara säljer till kunniga valpköpare som tänkt efter före köpet och vet vad dom köper. Så ser ju tyvärr inte verkligheten ut idag inom blandrasproduktionen. Man blandar hej vilt alla sorter och t.o.m. storlekar så man baxnar ibland och säljer till alla som vill ha. Tar helst handpenning också så att ingen får en chans att ändra sig innan leveransdagen om dom mot förmodan skulle tänka till och inse att det inte var så välövertänkt.
Anki
*Stintan*
Det kanske är lätt att blunda för verkligheten blink.gif
Christer i Falköping
Faktum är att det går allt mer mot kontrollerade former där också. Just nu är det småhundar som gäller och då blandar ingen in större raser i dem. Framförallt om tiken är liten, de vill ju inte att den skall skadas. Det är snarare när det är olyckor som storlekar kan blandas ihop. Fantastiskt vad små hanar kan komma på för att komma till på en stor tik laugh.gif Jag tror att bägge sidor i den här frågan har lika många fördomar om varandra. Till syvende och sist är det ändå den blivande hundägaren det kommer an på. Är de inte lämpliga att ha hund, så blir det problem vare sig det är blandras eller inte de skaffar.
Christer.
Anic
CITAT (Anki på Öland @ 02-05-2008, 18:47) *
Men ni som talar för att para blandraser pratar ju om en fiktiv värld där man bara blandar "den och den" rasen som passar typmässigt och arbetsmässigt ihop och bara säljer till kunniga valpköpare som tänkt efter före köpet och vet vad dom köper. Så ser ju tyvärr inte verkligheten ut idag inom blandrasproduktionen. Man blandar hej vilt alla sorter och t.o.m. storlekar så man baxnar ibland och säljer till alla som vill ha. Tar helst handpenning också så att ingen får en chans att ändra sig innan leveransdagen om dom mot förmodan skulle tänka till och inse att det inte var så välövertänkt.
Anki

Hmm, fiktiv värld, kalla det vad du vill. Men ska man dömma ut all blandrasavel bara för att vissa sköter det dåligt? Då är det väl bättre att se till att förutsättningarna för en bra blandras avel finns istället. Eller vill ni total förbjuda blandras aveln? Efter som det finns några oseriösa inom renrasavel, tex folk som avlar för ett utseende iställer för sundhet, inavel osv som tagits upp tidigare i tråden, kan man ju likaväl dömma ut den aveln också.

Som Christer i Falköping skrev, det är lika många som skaffar renraser de inte klarar av att sköta.
Tex de flesta jack russel jag träffat har varit riktigt odrägliga, för att det just nu är en modehund är det många som skaffar den utan att tänka på att det är en ganska krävande ras. Och alla små renrasiga ettriga terrier som folk går runt med som skäller hysterisk på allt och inget, för att ägarna inte klara av att uppfostra den. Ska vi kalla dessa uppfödare till dessa renrasiga för oseriösa för att de sålt till personer som inte klarar av att uppfostra dem?

Problemet ligger sällan hos hunden utan snarare hos ägarna oavsett om de är renrasiga/blandrasiga..
zaaritha
Har haft två blandrashundar hittills i mitt liv: Tessi, vår älskade
schäfer/ norsk buhund, samt Tussi; shetland sheepdog/ collie.
Underbara hundar!
Lättlärda, lydiga!
gunvor
CITAT (Stintan43 @ 01-05-2008, 16:49) *
Nej åtminstone blandar inte jag ihop för jag gillar inte någon import, om det inte är renrasigt och då för att tillföra rasen något ur avelssynpunkt.

håller med - det är därför jag skulle vilja ha tillbaka det gamla systement med importtillstånd från Jordbruksverket för varje enskild individ.
Lemonne
CITAT (Anic @ 02-05-2008, 21:07) *
Hmm, fiktiv värld, kalla det vad du vill. Men ska man dömma ut all blandrasavel bara för att vissa sköter det dåligt? Då är det väl bättre att se till att förutsättningarna för en bra blandras avel finns istället. Eller vill ni total förbjuda blandras aveln? Efter som det finns några oseriösa inom renrasavel, tex folk som avlar för ett utseende iställer för sundhet, inavel osv som tagits upp tidigare i tråden, kan man ju likaväl dömma ut den aveln också.

Som Christer i Falköping skrev, det är lika många som skaffar renraser de inte klarar av att sköta.
Tex de flesta jack russel jag träffat har varit riktigt odrägliga, för att det just nu är en modehund är det många som skaffar den utan att tänka på att det är en ganska krävande ras. Och alla små renrasiga ettriga terrier som folk går runt med som skäller hysterisk på allt och inget, för att ägarna inte klara av att uppfostra den. Ska vi kalla dessa uppfödare till dessa renrasiga för oseriösa för att de sålt till personer som inte klarar av att uppfostra dem?

Problemet ligger sällan hos hunden utan snarare hos ägarna oavsett om de är renrasiga/blandrasiga..

tummenupp.gif
Mycket klokt sagt, tycker jag!!
zaaritha
Instämmer, absolut!
Bettis
Är 50+ idag och har haft hundar både blandisar men mest renrasiga ( om man nu ska kalla dem så) sedan jag var 13 år och innan dess var jag mycket hos moster som hade schäfer och pudel kennel. Idag är jag SBK instruktör och håller kurser för bl.a valköpare/ägare och tyvärr måste jag säga att vissa blandraser är inte bra t.ex en new founland och flat den hunden finns nog inte idag, en så stor hund med en flat:s lynne, jösses passade inte alls han var en så go och glad hund men det var ju en stor hund och flaten är ju inte så himla stor, stackarn så gullego hund men en dålig blandning, tycker jag iaf.
zaaritha
New Foundland är nog aldrig bra att blanda!?
Antar att du menar FlatCoated Retriever, m "flat"?
Två så olika hundar..--tja?
Anic
CITAT (Bettis @ 03-05-2008, 20:54) *
Är 50+ idag och har haft hundar både blandisar men mest renrasiga ( om man nu ska kalla dem så) sedan jag var 13 år och innan dess var jag mycket hos moster som hade schäfer och pudel kennel. Idag är jag SBK instruktör och håller kurser för bl.a valköpare/ägare och tyvärr måste jag säga att vissa blandraser är inte bra t.ex en new founland och flat den hunden finns nog inte idag, en så stor hund med en flat:s lynne, jösses passade inte alls han var en så go och glad hund men det var ju en stor hund och flaten är ju inte så himla stor, stackarn så gullego hund men en dålig blandning, tycker jag iaf.

Vad vad det som var fel med blandningen? Tycker du beskriven den som en trevlig hund, och då borde det var en lyckad blandning? Har flatar ett dåligt lynne? Är inte så bekant med flatar, så det är därför jag undrar...
Whiskuchi
CITAT (zaaritha @ 02-05-2008, 23:54) *
Har haft två blandrashundar hittills i mitt liv: Tessi, vår älskade
schäfer/ norsk buhund, samt Tussi; shetland sheepdog/ collie.
Underbara hundar!
Lättlärda, lydiga!

Och jag har haft renrasiga - Bimbo, labrador, Jackie, labrador, och Joker, schäfer.
Underbara hundar!
Lättlärda, lydiga!
zaaritha
Bra för dej!
Är det nå´t du vill säja med detta?
Fenja
Här har vi blandisar på g, sibirian husky/lite schäfer och alaskan husky/lite bordercollie!! biggrin.gif

Stolta föräldrar Varga och Frost

Börjar bli tungt nu tycker Varga, beräknad till 20 maj enligt första parningen

Mvh
Fenja

Whiskuchi
CITAT (zaaritha @ 03-05-2008, 23:24) *
Bra för dej!
Är det nå´t du vill säja med detta?

Jag undrade mer vad du hade att tillföra i blandrasdebatten med ditt inlägg. Att du haft två underbara blandraser? Jaha, jag har haft tre underbara renraser. Jag tillförde lika mycket som du.

CITAT (Fenja @ 03-05-2008, 23:35) *
Här har vi blandisar på g, sibirian husky/lite schäfer och alaskan husky/lite bordercollie!! biggrin.gif

Av ren nyfikenhet - alaskan husky som i den inte godkända Siberian Husky/sprinterras eller som i korsning Alaskan Malamute/Siberian Husky?
herkules
Stolta föräldrar Varga och Frost
Börjar bli tungt nu tycker Varga, beräknad till 20 maj enligt första parningen
Mvh
Fenja

avlar du på omplaceringen du tog? du har väl inte haft hunden/hundarna så länge så du kan säga något om dem vare sig fysiskt eller mentalt?
Fenja
Alaskan Husky som Siberian Husky/sprinterras, hanen är har border i sig för att få en lite bättre "hjärna", draghundar är inte alltid så smarta ärligt talat...

Och ja Herkules, i samråd med deras uppfödare, veterinär och på önskemål så tar vi en kull.

Mvh
Fenja
anncharlotte
Nej jag tycker inte om blandrasavel, eller kanske ska börja med att säga att det enda jag har åsikt om är katt, något annat djurslag har jag för dålig kunskap om.
Men blandraskattavel tycker jag endast åstakommer "nästan raskatter" som ofta är uppfödda utan någon form av regler eller hälsokrav, som säljs till relativt höga priser och som sänker den redan låga statusen på den vanliga huskatten ytterligare en bit.
Istället för att höja statusen på den vanliga huskatten har vi skapat ett A och ett B-lag huskatter, och förloraren är den nästan ursprungliga huskatten som inte kan uppvisa några likheter med dom populärare raserna.
Det tycker jag är det främsta skälet, sen kan jag inte se meningen med det, jag kan inte låta bli att tycka att om jag är huskattförespråkare så vill jag ha en vanlig huskatt, inte en som ser ut som en Birma tex. Vill jag ha en katt som ser ut som en Birma, varför inte köpa en sån då ?
Någon nämnde doldafelförsäkringar, jag har svårt att tro att det går att få ut några pengar på en sådan för en blandras. Ett köp som görs mellan en näringsidkare och en privatperson regleras av konsumentköplagen, vilket betyder att köparen har rätt att klaga på sin vara under 3 år för dolda fel. Detta har ju egentligen inte med doldafelförsäkringen att göra, den är ju ett skydd för uppfödaren, även om inte någon försäkring finns så är ju uppfödaren skyldig att ersättta om det bedöms som ett dolt fel.
Men en blandrasuppfödare är ju sällan registrerad som uppfödare och räknas därmed som privatperson, och för köp som görs mellan privatpersoner gäller ju andra regler. En kattunge räknas alltså som vilken som helst begagnad vara som säljs mellan två privatpersoner, alltså i befintligt skick och som köpare har man svårt att få någon ersättning om inte varan är i det skicket man hade väntat sej.
För att en doldafelförsäkring ska ge någon ersättning så krävs det ju också att katten är vetrinärbesiktad innan den säljs.
Undantaget är ju om denna blandraskattunge är en kattunge som ingår i ett avelsprogram för att på nått sätt förbättra en ras, då säljs ju kattungen av en registrerad uppfödare, eller så kan det ju hända att denna parningen blev till av ett misstag, även då kan det ju vara en uppfödare som är ägaren.
Men i alla fall en registrerad Sverak uppfödare kan inte göra en planerad blandrasparning om det inte ingår i ett avelsprogram.
Christer i Falköping
Men en blandning mellan NewFoundland och flat borde ju bli en fantastisk hund. Bägge har ju ett fantastiskt lynne så jag kan inte se något fel med det. (Stammoderna till mina hundar var ju hälften newfoundland ochh resten schäfer och labrador. Hon var en helt fantastisk hund. Konstigt nog inte glad i att bada som man ju tycker borde vara naturligt hos henne.) Fast det blir ju en stor, stark och väldigt lyckligt hund som kräver sin ägare. Och med det kommer jag tillbaka till att det spelar ingen roll vad hunden har för bakgrund. Allt hänger på ägaren!!!
Christer.
Anic
CITAT (anncharlotte @ 04-05-2008, 00:45) *
Men en blandrasuppfödare är ju sällan registrerad som uppfödare och räknas därmed som privatperson, och för köp som görs mellan privatpersoner gäller ju andra regler.
........
Men i alla fall en registrerad Sverak uppfödare kan inte göra en planerad blandrasparning om det inte ingår i ett avelsprogram.

Ja, där ser du även om man ville ha en blandras avel kan man ju inte, eftersom man inte får registera sig någonstans.

Jag tycker alltså att lösning borde vara att skapa möjlighet till en bra blandras avel istället för att göra det svårare eller bara gnälla över hur dåligt och oseriöst det är.
Sen har jag fått den uppfattning att de som oftast är mest oseriösa är det som har "bondkatter/huskatter/stallkatter" eller vad man skall kallar det, som låter sina djur springa och yngla av sig hur som helst. Rätta mig om jag har fel...

Sen finns det faktist en del som blandar raskatter och ger samma förutsättningar för sina katter om en renrasuppfödare gör, när det gäller besiktning, id-märkning, vacccinering, avmaskning, köpekontrakt och försäkringar.
Anki på Öland
....................... sibirian husky/lite schäfer och alaskan husky/lite bordercollie!! biggrin.gif
..........................

Hmm, jag är i alla fall varmt tacksam att jag inte måste köpa en sån blandning.......
Anki
anncharlotte
CITAT (Anic @ 04-05-2008, 09:38) *
Ja, där ser du även om man ville ha en blandras avel kan man ju inte, eftersom man inte får registera sig någonstans.

Jag tycker alltså att lösning borde vara att skapa möjlighet till en bra blandras avel istället för att göra det svårare eller bara gnälla över hur dåligt och oseriöst det är.
Sen har jag fått den uppfattning att de som oftast är mest oseriösa är det som har "bondkatter/huskatter/stallkatter" eller vad man skall kallar det, som låter sina djur springa och yngla av sig hur som helst. Rätta mig om jag har fel...

Sen finns det faktist en del som blandar raskatter och ger samma förutsättningar för sina katter om en renrasuppfödare gör, när det gäller besiktning, id-märkning, vacccinering, avmaskning, köpekontrakt och försäkringar.

Javisst det finns blandrasavlare som sköter sej helt ypperligt , som gör allt man ska, tar hand om sina kattungar väl och ser till att dom får bra hem. Men dom är ju inte så många i jämförelse med dom som inte gör det. Och frågan är ju fortfarande Varför ?
Jag kan förstå argumentet att det borde finnas registrerad huskattavel för att bevara vår vanliga huskatt men blandrasavel kan jag inte hitta något hållbart argument för.
Anic
CITAT (anncharlotte @ 04-05-2008, 12:25) *
Och frågan är ju fortfarande Varför ?

Jag antar att du inte tycker de förklaringar som getts i tidigare inlägg är tillräckliga.
Man kan å andra sidan fråga sig varför inte? Det finns många nya raser som avlats fram på detta sätt, och alla raser är ju framavlade någon gång. Tänk om man sagt så från början om blandrasavlen, då hade vi inte haft så många raser att välja mellan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon