Full version: Passionsblomma
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
juddan
Nu måste jag skriva en berömelse grej!

Jag beställde några passiflora frön från plantim.se haromdan, och så passade jag på att skriva in att dom borde beställa passiflora incarnata frön, inte för att jag vet vart dom skulle beställa dom ifrån, men jag bara skrev in det. sen får jag ett svar där vad jag antar är ägaren skriver att han sätt några fröer på lagret och att jag kan få dem gratis. jag blir förstås jätte glad efter som att jag har sökt såna fröer överallt och tackade och bockade, och dagen efter att jag betalat för fröerna så får jag ett brev med några påsar med fem passiflora fröer vardera och en överfylld påse med säkert över hundra passiflora incarnata fröer! Jag vet inte om man får göra reklam här men jag måste få rekomendera plantim.se!! /Judit
lissa
Grattis Juddan, det kan man kalla tur, du kan ju nästan öppna en egen fröfirma med det lagret, giggle.gif Allvarligt talat, det är alltid roligt att träffa på människor som reagerar som dom gjorde mot dig. Nu hoppas jag att dom kommer att ta sig så att vi så småningom kan få se bilder på dom tongue.gif
juddan
Haha, ja eller hur! Jätte trevligt. Nu ska jag snart göra massor av örtte. Jag kanske kan starta en firma med både te och fröer. giggle.gif Näe, men jag håller med, kul när folk man inte ens känner gör sig så mycket besvär för en.
Sofiia
efter att ha blivit så inspirerad av denna tråd gick jag till affären och köpte en passionsfrukt. Sådde 6 frön och 5 av dem bestämde sig för att gro smile.gif Så nu lär jag väl få vänta några år på blomning happy.gif
MariaS
CITAT (Sofiia @ 14-07-2008, 18:03) *
efter att ha blivit så inspirerad av denna tråd gick jag till affären och köpte en passionsfrukt. Sådde 6 frön och 5 av dem bestämde sig för att gro smile.gif Så nu lär jag väl få vänta några år på blomning happy.gif

Ja mina egenspottade passisar, blommar nu på tredje sommaren. (2,5 år totalt) Det var i alla fall den tid det tog för mina. Nu ser jag fram mot att se, vad de pyttesmå frukterna kommer att utvecklas till biggrin.gif
lissa
Visst är det något speciellt med växter som man har sått själv.
Det är andra sommaren som den stora blommar, förra året blev det 3 blommor, och på den har jag 2 frukter iår. Det ska bli spännande att se om dom har frön i sig, och dom kommer att åka ner i jorden, iaf några av dom.
MariaS, fick du frukt första gången dom blommade ?? Det kan man verkligen kalla tur, men då har du väl flera plantor, för jag har hört sägas att dom inte är självpollinerande.
Jag tror att jag fick frukt i år för det var 2 växter i samma kruka. Jag trodde att det var bara en, men sen såg jag att det är 2 olika stammar,så antagligen blommade bara en förra året och därför ingen frukt.
Nu hoppas jag att Edulisen blommar nästa år för att få se dom vackra blommorna...Lycka till alla smile.gif
Alexander-VG-zon3
nästan alla dom jag köpte på tradera har grott med varierande resultat . köpte en passiflora som hete petra som är dö läcker och den är på väg upp till grannens balkong nu . sedan den blåa växer fint fint har precis blommat klart och har frukter ( dock blir det ju inget av dessa ) . edulisen växer så det knakar där ute inga blommor än ca runt 1och sådd i höstas tror jag .
MariaS
Jag har totalt tre edulis, varav två frösådda. Bägge de frösådda har blommat i år (för första gången). Men om det blir något av de där små ärtorna som sitter där just nu, får framtiden utvisa.
lissa
Spännande på Passi fronten där flera är på väg att ge oss svar på våra önskningar.. wub.gif
Alexander-VG-zon3
två bilder på dom som blommar just nu

den helt blå/lil mörka ''petra'' har blommat klart ( hann tyvärr inte ta kort )

men hann ta två bilder på dessa .

vanlig blå ,, som även har mognade frukter ( dock oätliga tycker jag )
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_.../21870432.jpg?0

och så denna röd/lila heter Passiflora violacea
http://www.pixbox.se/pic_show_id22112549.html

lissa
Jättefina båda två, den rödlila var rolig att se eftersom den är mer ovanlig...Man ser inte riktigt bladen på den, har den samma blad som Caerulan?
Även om den är ätlig, så säger mina forumkompisar på andra sidan att den mest används till att göra juce..
Min har slutat att blomma trots att den växer väldigt mycket. Eftersom vi har fått kyliga nätter hoppades jag på nya knoppar, men inte en enda lite knopp i sikte. Däremot sitter båda frukterna kvar, hoppas som sagt på frön så småningom.
Grattis Flaxss
Alexander-VG-zon3
den på bild var sista knopp som slog ut så för tillfället har mina blåa också slutat .

den lila har många knoppar kvar men växer inte så mycket .

lånad bild från nätet ,, på hur bladen ser ut . nog har den fått lite från den blåas blad . och blommor som liknar mer passiflora racemosa

den mörk lila ''petra'' har slutat blomma men växer bra än . nu är den inte snart hos granen utan är .

frösådderna växer på bra ute .

jag tycker frukten blir dålig hos mig så jag har dom mest för ''prydnad'' .
lissa
Dom där bladen liknar bladen som min edulis har, jag kanske inte har en edulis ändå unsure.gif men om den någon gång får blommor som den på bilden dimpar jag nog av.. tongue.gif
Du kan ju alltid använda fröna till att byta dig till andra som du vill ha, för den är ju underbart vacker.... passiflororna är otroligt vackra allihop, synd att dom bara håller 1 dag...under normala förhållanden... smile.gif
juddan
Jag har en pytteliten knopp på min passiflora edulis!!! åååh, jag höll nästan på att dö av glädje när jag såg det. tack för alla tipsen härifrån, det var nog dom som gjorde susen. jag har följt allt ni sagt. smile.gif jag längtar så jag spricker på att få se den blomma. jag tror att jag har samma blå/lila passiflora som du visade på bilden flaxss, den ser likadan ut som din men jag hittade den på en vanlig blomaffär så min kan ju inte vara hur ovanlig som helst. jag hittade den i alla fall för tjugofem spänn i våras, den var halvdöd, sen planterade jag om den och vattnade ordentligt, och alltså jag tror att jag har typ femtio knoppar på den nu. den är helt ofattbar. den har växt till det dubbla också. jag kanske borde fota. men jag tänkte i alla fall fråga, tror ni att man kan pollinera edulis blomman med den här lila och få ätliga frukter på edulisen?
lissa
Enligt vad jag har hört så kan vissa olika passis korsa sig, men inte alla. Det finns mycket info om vilka som korsar sig med andra, och vilka som inte gör det, samt att en del behöver inte en annan växt utan det räcker med att det är en annan blomma från samma växt..Ibland finns det många frukter som inte har några frön, eller bara några få, och även sterila frön. Många ( däribland jag) hjälper till på traven med polliniseringen. Med en liten liten borste eller en bomullspinne tar du försiktigt frömjöl från pistillen och sen överför du den till ståndaren. Det allra bästa är om man kan ta pollen så tidigt som möjligt efter det att blomman har öppnat sig, och när ståndaren på blomman man vill pollinisera börjar böja sig nedåt, då är det det perfekta ögonblicket att föra dit pollen, för då är den riktigt klibbig så att pollen ska fastna bra..men det går nog lika bra utan att vänta ( ursäkta, men jag kommer inte riktigt ihåg vem som är ståndare och vem pistill, hoppas att jag fick in det rätt)Detta har jag just läst i ett forum om bara Passifloras som jag inte hade sett förut.. Tyvärr så är det på spanska, men om någon vill ha webben så säg bara till.
Jag såg att det finns ett stort intresse att exprimentera med hybrider över huvud taget, och någon här vet säkert om edulis och cerula passar ihop...
Dom flesta frukterna är ätliga, men alla är inte så goda och dom flesta proppade med kärnor som gör att man nästan inte har något fruktkött alls att äta , det är därför man använder dom till juicer..
Jag ville bara gratulera till kapet du gjorde, och till att du redan har fått så många knoppar..hoppas att alla ger dig blommor att njuta av...och du borde absolut fota så att vi också får ta del av din passi... smile.gif
Mysis
Hej! Det här bör vara rätt tråd för en liten fråga om "passionsfrön". Jag har satt frön från en passionsfrukt (efter att ha rengjort dem noga), är det så man gör för att få sin "egen passioflora"? De har inte grott än, efter mer än en vecka. Jag är inte så high på det här med passionsblommor. Tacksam för tips!

/Linda
bogg
CITAT (Mysis @ 25-07-2008, 13:10) *
Hej! Det här bör vara rätt tråd för en liten fråga om "passionsfrön". Jag har satt frön från en passionsfrukt (efter att ha rengjort dem noga), är det så man gör för att få sin "egen passioflora"? De har inte grott än, efter mer än en vecka. Jag är inte så high på det här med passionsblommor. Tacksam för tips!

/Linda

Japp, det är ett av sätten att göra det, håll jorden fuktig så brukar de komma upp efter 1-3 veckor.

lissa
Hej, jag har varit borta nàgra dagar , och har problem med dom svenska vokalerna, men det gar nog bra andà...hoppas jag
Det beror lite pà vilken passi du har, en del kan komma snabbt, men andra kan ta mànader, sà ge inte upp.En kompis fick upp en Quadrangularis efter mer an ett àr !!
Don vanliga man normalt handlar i butikerna brukar vara Edulis eller Caerula, kommer aldrig ihàg vilken det aer, men Bqq vet nog vilken det gaeller, men jag ville bara varna dig for att ge upp efter nàgon mànad eftersom det KAN ta langre tid...lycka till
Mysis
Ja, då ska jag inte ge upp! Men det är inte utan att jag funderar på om växten kommer att hinna "stabilisera" sig innan vintervilan, om den inte kommer upp förrän framåt hösten.

En fråga till: vad gör jag för att få min (redan färdiga) passionsblomma att blomma en gång till, och inte bara skjuta rankor? Ska jag knipsa skotten, eller?

Ytterligare en fråga till: jag har sparat några frön, måste de sättas "färska", eller kan jag vänta till framåt våren?

Tacksam för svar

/Linda
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mysis @ 02-08-2008, 17:49) *
Ja, då ska jag inte ge upp! Men det är inte utan att jag funderar på om växten kommer att hinna "stabilisera" sig innan vintervilan, om den inte kommer upp förrän framåt hösten.

En fråga till: vad gör jag för att få min (redan färdiga) passionsblomma att blomma en gång till, och inte bara skjuta rankor? Ska jag knipsa skotten, eller?

Ytterligare en fråga till: jag har sparat några frön, måste de sättas "färska", eller kan jag vänta till framåt våren?

Tacksam för svar

/Linda

låta den stå svalt och ljust under vintern så blommar den till våren-sommaren-hösten på ettåriga skott . du kan klippa in skotten till hösten eller till våren om du vill ta dom då in till ca 2-4bladpar . den blåa passionsblomman sätter knopp som bäst om natttempen ligger runt +12c +15c . är dagarna och nätterna varma än +15c så sker enbart tillväxt . tropiska passiflora sätter som bäst knopp om tempen är över +15c nattetid . och aktiv tillväxt hos tropiska arter sker runt +25c +30c .

nu när det varit varmt ett tag ( upp till +43c i solen och i skuggan runt +30c ) och nätter runt +15c +11c har gett hög tillväxt men också många knoppar på dom flesta . på en av dom är där ca 10knoppar på ett skott . även dom tropiska arterna ( som varit i miniväxthus ) har hos mig fått högtillväxt men dom har ju också haft tropiskt klimat ( dagar runt +40c +45c och nätter runt +20c +25c och hög fukt ) . under en tid när det steg mot +50c flämtade dom mest och växte inte alls det ändå som växte i växthuset då var bananen och fikonen . lika så frösådderna har växt jätte bra .

lite bilder på dom som blommar nu
http://www.pixbox.se/pic_show_id22515346.html
lissa
Det var inga dåliga grejor Flaxss, verkligen vackra, grattis !! Har du lekt bi också ? Vet inte om det är samma med Passin som med Gloriosan, för där har jag märkt att när jag har agerat som bi har alla fått frön, men när jag inte har hjälpt till har det inte blivit några.
Flaxss...min caerula är väldigt kal nertill, och du säger att man ska lämna några blad kvar...ska jag verkligen låta ca 1 meter helt kal stam innan man klipper av. Jag har ju som du vet aldrig klippt ner den, men vet att den blommar på årsskott....hur anser du att jag ska bete mig i höst eller i vår med klippning??

Mysis, enligt mina källor, och egen erfarenhet, bör man försöka sätta fröna så färska som möjligt, dessutom verkar dom gro fortare. Mina frön som jag tog direkt från en frukt satte jag pinfärska , och dom kom till min förvåning upp väldigt fort, tyvärr skrev jag inte upp hur lång tid , men snabbt gick det, och grobarheten var bra.
Någonstans läste jag att man kunde så dom med fruktkött och allt, men jag tror nog att det är bäst att tvätta dom ordentligt om man kan...

smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 02-08-2008, 22:22) *
Det var inga dåliga grejor Flaxss, verkligen vackra, grattis !! Har du lekt bi också ? Vet inte om det är samma med Passin som med Gloriosan, för där har jag märkt att när jag har agerat som bi har alla fått frön, men när jag inte har hjälpt till har det inte blivit några.
Flaxss...min caerula är väldigt kal nertill, och du säger att man ska lämna några blad kvar...ska jag verkligen låta ca 1 meter helt kal stam innan man klipper av. Jag har ju som du vet aldrig klippt ner den, men vet att den blommar på årsskott....hur anser du att jag ska bete mig i höst eller i vår med klippning??

smile.gif

tack tack

nepp har inte lekt bi ,, dom får frukt men utan pollinering blir dom ju sterila men insekterna älskar dom så hoppas dom gör ett bra jobba ,, nu där ute doftar både citrusarna ochpassionsblommorna ( hlet under bart ) . min caerula är också kal nu den tappade en massa blad när det var så torrt och varmt . så den ska jag klippa i snart . men klipp du den du har ju varmare klimat än mig så hos dig borde den växa tillbaka snart . men när jag har min caerula ute så brukar den bli extra seg om man klipper ner den hårt . min Edulis klippte jag ner nu för ett par veckor sen dels så hade den ränt i väg väldans mycket plus hade topparna vissnat ner kraftig i torkan . men nu skjuter den nya skott men där lämnade jag blad kvar ju . hur som helst är dom tåliga . plus får du rotskott så ska du toppa dessa ofta för att tvinga fram knoppar annars låter du dessa växa så kommer dom bilda knoppar sämre .

denna på bild ( glömt vad den hete nu )
http://www.pixbox.se/pic_show_id22515375.html

har fått fatt i grannens balkong ovan . så den ända som ser blommorna bra blir grannen om hon glor ut **fniss'' ska jag se blommorna får jag ställa mig på en stol och dra blomman till mig . jätte kul att få veck dom när vinter kommer rolleyes.gif
Mysis
Äntligen har ett utav de åtta frön (från passionsfrukt), jag satte för två veckor sedan, grott! Kommer växten att blomma nästa sommar, tror ni? Går det bra att övervintra den i norrfönster?
Alexander-VG-zon3
en del blommar efter 2-5år medan andra väntar till 10år . ja det går bra att övervintra den i ett norrfönster bara det är svalt ,, över 10c vill den ha extra ljuse .
Mysis
Åh, vad jag önskar jag hade ett svalt och ljust källarrum! Vilka möjligheter! Det finns verkligen vissa begränsningar med att bo i lägenhet...

Vad tror du (flaxss) om att övervintra den där den står nu, i söderfönstret? Har nog lagt ner planerna på extrabelysning, som kräver en del utrymme, och vissa avkall på den höstliga mysigheten (där inga starka vita sken passar in).
Alexander-VG-zon3
ge den extra ljuse så borde den klara vintern bra i ett söderfönster . sköt den som en krukväxt . väl ute kommer den bilda knoppar när det blir svalare nätter ute .
MariaS
CITAT (Mysis @ 04-08-2008, 18:50) *
Åh, vad jag önskar jag hade ett svalt och ljust källarrum! Vilka möjligheter! Det finns verkligen vissa begränsningar med att bo i lägenhet...

Vad tror du (flaxss) om att övervintra den där den står nu, i söderfönstret? Har nog lagt ner planerna på extrabelysning, som kräver en del utrymme, och vissa avkall på den höstliga mysigheten (där inga starka vita sken passar in).

Det funkar utmärkt att använda en vanlig sån där hängande fönsterlampa med energisparglödlampa i. Har du flera blommor i samma fönster, finns det faktiskt riktigt snygga lysrörsramper att hänga upp också. Det måste inte vara ngt avancerat för att blomman ska trivas, bara den får mer ljustimmar.
Kee
Jag har skött min som en helt vanlig krukväxt utan extra LJUS (utan E på slutet) och den blommar villigt med 1-2 blommor om dagen nu hela sommaren, ett tjugo- trettiotal blommor är avverkade och minst lika många knoppar har den satt. Detta är en caerula i söderläge utomhus på sommaren och inomhus på vintern. Visst den trivs inte inne på vintern men den överlever och lever ut sina lustar på sommaren istället. Säger inte att det är optimalt, eller ens att det är att föredra, bara att det funkar för mig och att växten ger mig mycket glädje. Det finns hopp för oss utan svala och ljusa vinterträdgårdar. I vinter tänker jag dock arrangera ett växtrum i en klädkammare där den komer att få stå, lika "varmt" som i fönstret men desto ljusare.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 04-08-2008, 23:05) *
Jag har skött min som en helt vanlig krukväxt utan extra LJUS (utan E på slutet) där den komer att få stå, lika "varmt" som i fönstret men desto ljusare.

irriterad ?

fick ett pm innan av att jag stavade det med e på slutet ( av min dialkt att jag pratar så) och har fortsatt för att jag gör det av farten ingen stor sak att märka på . förresten så stavas det kommer med två m och inte ett m .

CITAT (Kee @ 04-08-2008, 23:05) *
Jag har skött min som en helt vanlig krukväxt utan extra LJUS (utan E på slutet) och den blommar villigt med 1-2 blommor om dagen nu hela sommaren, ett tjugo- trettiotal blommor är avverkade och minst lika många knoppar har den satt. Detta är en caerula i söderläge utomhus på sommaren och inomhus på vintern. Visst den trivs inte inne på vintern men den överlever och lever ut sina lustar på sommaren istället. Säger inte att det är optimalt, eller ens att det är att föredra, bara att det funkar för mig och att växten ger mig mycket glädje. Det finns hopp för oss utan svala och ljusa vinterträdgårdar. I vinter tänker jag dock arrangera ett växtrum i en klädkammare där den komer att få stå, lika "varmt" som i fönstret men desto ljusare.

så som jag skrev ,, sköt den som en krukväxt och med extra ljuse kommer den må bättre . men det funkar utan extra ljuse också . jag har övervintrat edulis och caerula i ett östfönster utan extra ljuse . caerulan blommade vackert till sommaren då det främst är svala nätter som gör att den bildar knoppar vilket jag skrivit innan . min ena har nu ca 70knoppar och 4utslagna blommor just nu och den övervintras som en krukväxt så visst går det utan extra ljuse . och den har nu skickat blomskott till grannen rolleyes.gif biggrin.gif visst det är väl trevligt mindre trevligt för mig är att stå på en stol till hösten och ska försöka rycka loss den från balkongen ovan .
Kee
CITAT (flaxss @ 05-08-2008, 20:20) *
irriterad ?

Inte det minsta! Vad fick du det ifrån? Haft en dålig dag? smiley_small_hug.gif

fick ett pm innan av att jag stavade det med e på slutet ( av min dialkt att jag pratar så) och har fortsatt för att jag gör det av farten ingen stor sak att märka på

Misstänkte att det var dialektalt men förstod inte vilken dialekt det isf var. Vill minnas att du är skåning, men kunde inte minnas att någon av mina skånska bekantskaper uttalade ordet så. Men det spelar mindre roll, skriv som du vill, jag har aldrig sagt ngt annat!

förresten så stavas det kommer med två m och inte ett m

Om du har läst något av det jag skrivit tidigare på forumet skulle du haft starka skäl att misstänka att detta var frågan om "boxningshandskar" eller att jag helt enkelt slant på tangentbordet. Jag är för övrigt mån om att stava rätt och att inte särskriva såsom jag vet att alltför många gör.

Åter till topic!
Mysis
Ha ha! Uppfriskande med lite småsinta intriger, grabbar!

Jag har för övrigt beslutat mig för att låta alla (jag är optimistisk vad det gäller de planterade fröna) mina passionsblommor övervintra i söderfönster! Nöden har ju, som bekant, ingen lag! Vilken passionsfrukt (potentiell blomma) är den som oftast säljs i matvarubutiken? Har fått för mig att det är Passioflora edulis, stämmer det?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 06-08-2008, 09:19) *
Om du har läst något av det jag skrivit tidigare på forumet skulle du haft starka skäl att misstänka att detta var frågan om "boxningshandskar" eller att jag helt enkelt slant på tangentbordet. Jag är för övrigt mån om att stava rätt och att inte särskriva såsom jag vet att alltför många gör.

Åter till topic!

tror du inte att jag visste att du slant ?

CITAT (Mysis @ 06-08-2008, 11:45) *
Ha ha! Uppfriskande med lite småsinta intriger, grabbar!

Jag har för övrigt beslutat mig för att låta alla (jag är optimistisk vad det gäller de planterade fröna) mina passionsblommor övervintra i söderfönster! Nöden har ju, som bekant, ingen lag! Vilken passionsfrukt (potentiell blomma) är den som oftast säljs i matvarubutiken? Har fått för mig att det är Passioflora edulis, stämmer det?

ja det brukar vara Edulis som säljs här från frön . köper du planta är det oftast caerula ,, köper du på plantskola eller blomsteraffär med stor utbud så kan du hitta andra arter också .
Kee
CITAT (flaxss @ 06-08-2008, 20:24) *
tror du inte att jag visste att du slant ?

Rätt uppfattat!
Alexander-VG-zon3
förstår man ordet är det inget att märka på . därför förstår jag inte varför du skrev nåt . mitt stavnings program som jag har tycker att det är rätt ,, så då har jag inte ändrat för det lyser illrött annars under ordet om det är fel . smile.gif . lite löjligt att märka ord bara min åsikt .

du skrev ju nu

''Men det spelar mindre roll, skriv som du vill, jag har aldrig sagt ngt annat!''

varför då märka ord ,, om det inte spelar roll ?? och om jag får skriva som jag vill så varför då märka ordet ?

du själv använder ju internet förkortningar av ord ,, har jag sagt nåt om det ? nej smile.gif
Kee
Du har verkligen svårt för att släppa det här va? Jag tycker vi pratar passio istället mycket trevligare än felstavningar, speciellt eftersom det dessutom är lit väl långt utanför ämnet.

Allt jag ville säga till folket här på odla var att man gott klarar sig utan ljuse, att det räcker med helt vanligt ljus. coolgleam.gif
Sussie F-Flower
Hej på Er!
Trevlig tråd!
Ni verkar vara ungefär samma personer i den här tråden, mest hela tiden har jag märkt.
Ni har fantastiska passifloror allihopa!
Jag har lite funderingar och undrar om det är ok att vara med?

Jag har ju nyligen (för första ggn) satt frö från passionsfrukt köpt på ICA. Fem st. har det blivit, än så länge.

Den första/största har sitt tredje karaktärsblad på gång. Formen ser ut som syrénblad. Alltså inte flikiga som dom ni har. Vet ni vad det är för sort jag har då?
Finns det kanske flera sorter som ser ut som syrénblad? Finns det någon chans att den kommer att blomma över huvud taget?

Jag vet att jag har sett bild på likadan men hittar inte igen dom...
Tacksam att få veta detta då jag behöver söka ytterligare info.

Mvh/ Sussie
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 07-08-2008, 08:02) *
Du har verkligen svårt för att släppa det här va? Jag tycker vi pratar passio istället mycket trevligare än felstavningar, speciellt eftersom det dessutom är lit väl långt utanför ämnet.

Allt jag ville säga till folket här på odla var att man gott klarar sig utan ljuse, att det räcker med helt vanligt ljus. coolgleam.gif

visst kan vi pratat passiflora ,, det var ju ändå du som började så du får väl lägga lock på det också . den sista meningen kunde du framföra utan att märka ord eller hur ? . då jag faktiskt är känslig med hur jag skirver vilket man märkt på odla innan . jag märker ju som sagt inte dina förkortningar .

CITAT (Sussie F-Flower @ 07-08-2008, 10:06) *
Hej på Er!
Trevlig tråd!
Ni verkar vara ungefär samma personer i den här tråden, mest hela tiden har jag märkt.
Ni har fantastiska passifloror allihopa!
Jag har lite funderingar och undrar om det är ok att vara med?

Jag har ju nyligen (för första ggn) satt frö från passionsfrukt köpt på ICA. Fem st. har det blivit, än så länge.

Den första/största har sitt tredje karaktärsblad på gång. Formen ser ut som syrénblad. Alltså inte flikiga som dom ni har. Vet ni vad det är för sort jag har då?
Finns det kanske flera sorter som ser ut som syrénblad? Finns det någon chans att den kommer att blomma över huvud taget?

Jag vet att jag har sett bild på likadan men hittar inte igen dom...
Tacksam att få veta detta då jag behöver söka ytterligare info.

Mvh/ Sussie

dom får som unga hela blad som äldre får dom flikiga blad . dom flikiga bladen visar sig när plantan är ca 50-100cm hög . du har en Passiflora edulis
Sussie F-Flower
dom får som unga hela blad som äldre får dom flikiga blad . dom flikiga bladen visar sig när plantan är ca 50-100cm hög . du har en Passiflora edulis[/quote]

Oj, måste dom växa så pass innan det blir flikar...?
Ok. Då är det bara att vänta.

Tack flaxss!
Alexander-VG-zon3
den brukar bli redan första året runt 50cm 100cm .
lissa
Hej igen, tillbaka i stan ett par dagar igen for att kolla vattnet. Av nagon anlednig har jag problem igen med stavningen igen, den vagrar att skriva pà svenska, sa nu far ni tyda svenska utan dom speciella svenska bokstavera...
Har varit borta i 11 dagar(tror jag) och fattar inte att dom flesta fortfarande ar fuktiga!!!! Visserligen fick dom en riktig rotblota, men vi har ju haft mer an 30 grader och minimum 21-23 grader natt tid !!! OK, fukt har vi ju mycket, men har aldrig sett nàgot liknande..
T. o.m Caerulerna màdde ratt bra. Dom har verkligen vaxt mycket, och blommat en massa dessutom, ( snyft) men idag har den iaf 1 blomma plus flera knoppar. Det blev bara 2 frukter, den lilla hade 5 pyttefron, och den stora har ratt mànga verkar det som, màste bara suga av fruktkottet, for det ar nog det basta sattet att fà frona rena och klara till att komma i jorden.
Konstigt att ni kan ha en massa vaxter inomhus under vintern som aldrig klarar sig har hos mig tex Hibiskus och passis, jag skulle garna ha dom inne eftersom dom ar sà fina..men det gàr inte..
En annan konstig sak ar att hos mig vaxer Caerulan mycket mer, och snabbare an Edulisen, for visst ar det val underligt. Jag har antingen fàtt rotskott eller sà har ett par fron grott i bàda Caerulakrukorna, och dom har dom fàtt treflikiga blad pà en gàng, men for Edulisen tog det langre tid innan den borjade flika sig.
Dom ar harliga, men nyckfulla, man vet aldrig nar dom ska behaga gro eller nar dom ska blomma..

PS Kee, vad betyder sarskriva ??Ar det nar man skriver iaf i stallet for i alla fall ??
Fasiken ocksà. Det ar jobbigt att inte kunna skriva normalt...har bara fàtt problem sen jag updaterade till explorer7, och inte gillar jag hur skarmen ser ut heller, 6an var verkligen praktisk, men den làter mig inte flytta tillbaka till 6 igen...ursakta min off topik bit, men jag blir sà sur pà strul
Kee
CITAT (lissa @ 15-08-2008, 03:36) *
PS Kee, vad betyder sarskriva ??Ar det nar man skriver iaf i stallet for i alla fall ??
Fasiken ocksà. Det ar jobbigt att inte kunna skriva normalt...har bara fàtt problem sen jag updaterade till explorer7, och inte gillar jag hur skarmen ser ut heller, 6an var verkligen praktisk, men den làter mig inte flytta tillbaka till 6 igen...ursakta min off topik bit, men jag blir sà sur pà strul

Att särskriva är när man skriver ett ord som två ord, en av de absolut vanligast förekommande felstavningarna i det skrivna svenska språket. Jag vill påstå att den utgör över 90% av felstavningarna. Engelskans inflytande på oss svenskar är nog den främsta orsaken till detta, till skillnad från Svenskan kan det i Engelskan inte uppstå missförstånd om man skriver orden isär eller ihop. En tumregel jag fick lära mig i grundskolan och som jag tycker fler borde ta intryck av är att SÄGER man ordet som ett ord så ska det SKRIVAS som ett ord! Ett svenskt ord kan inte bli för långt. Vanliga felstavningar:

Herr toalett (syftar på en man vid namn "toalett), herrtoalett (en toalett där män kan uträtta sina behov).
Lama djur (djur som inte kan röra på sig), lamadjur (ett sorts fyrfota djur som de flesta känner till).

Sen ett exempel från verkligheten, "du själv använder ju internet förkortningar av ord" betyder att jag använder internet och förkortningar av ord, hade det stått "internetförkortningar" så hade innebörden blivit en helt annan! Återigen, ett svenskt ord kan inte bli för långt!

Jag tycker särskrivningen är såpass allvarlig just i och med att den är så utbredd. Att man glömt ta av sig boxningshandskarna eller att man inte vet exakt hur ett ord stavas är inte alls lika irriterande för "flytet" när man läser någons text. Dessutom kan man inte hålla reda på hur vartenda ord stavas men en enkel regel är desto lättare att komma ihåg!

Nog med OT för mig, vil ni diskutera detta mer så startar jag en ny tråd i ämnet, tog upp detta eftersom du frågade!

Min passio växer och blommar alltjämt och det ser riktigt vanvårdat ut på balkongen nu! Snart är det dags att ta några sticklingar från den för jag tänker inte övervintra hela plantan inomhus!
Alexander-VG-zon3
idag slog denna passionsblomma ut vet inte vilken det är !! . då alla har växt in i varandra .

men doftar underbart och jätte vacker .

xsantippa
Prova med www.vaggivagg.se där finns det massor av smått o gått
Alexander-VG-zon3
CITAT (xsantippa @ 18-08-2008, 18:32) *
Prova med www.vaggivagg.se där finns det massor av smått o gått

vi hade en diskussion om det företaget på odla .

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...l=v%E4ggiv%E4gg

lissa
Kee, tack för förklaringen, jag fick ett gott skratt när jag läste det där med herr toalett, jag läser ju inte så mycket på svenska och ser nästan bara såna saker i roliga historier..Det jag däremot har märkt är att man i svenskan tyvärr använder väldigt många engelska ord, men utvecklingen kanske för sånt med sig...
Jag vet inte heller vilken passi du har fått Flaxss, men den är ju jättesöt, och om den dessutom doftar gott så får du ju dubbelt nöje...grattis
lissa
Glömde en sak...När jag tittade på Caerulan såg jag att den hade pyttesmå droppar, speciellt i vecket stam/blad, men på en del fanns det i mitten på själva bladet också. Det ser inte ut som om det kommer från något djur utan det kommer från själva växten. Har ni också upplevt det någon gång??
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 18-08-2008, 21:08) *
Jag vet inte heller vilken passi du har fått Flaxss, men den är ju jättesöt, och om den dessutom doftar gott så får du ju dubbelt nöje...grattis

iför sig har jag fler som doftar mycket men idag hittade jag 2till . har ju mina klättrande på balkong räcket och där har nog 3 eller 4 växt ihop fear.gif blir mycket pyssel med att få in dom innan den värsta frosten kommer .

CITAT (lissa @ 18-08-2008, 21:24) *
Glömde en sak...När jag tittade på Caerulan såg jag att den hade pyttesmå droppar, speciellt i vecket stam/blad, men på en del fanns det i mitten på själva bladet också. Det ser inte ut som om det kommer från något djur utan det kommer från själva växten. Har ni också upplevt det någon gång??

är det inte sånt som kommer om man har bladlöss ?
lissa
Nja, när det är skadedjur brukar dom ge ifrån sig en söt vätska som blir klibb på bladet under det dom sitter på.
Det Caerulan har här är perfekta runda droppar som är kanske mindre än ett litet knapphålshuvud som sitter i kanten där bladet sitter ihop med dess lilla skaft, och i vecket mellan stam och gren... som om växten själv har utsöndrat det.
Jag var på vippen att smaka, men sen drog jag mig tillbaka iom att jag inte vet om det kommer från växten eller från någon insekt..

Har ni redan frostvarningar ?? Ska du inte klippa ner den i år ?? Kan den fortsätta att växa ordentligt inne om du försöker?

Tack för försöket Flaxss
clivia
CITAT (lissa @ 18-08-2008, 22:24) *

Är det de här dropparna ibland i mitten på själva bladet (titta på bilden) så är det belöning för myrorna i naturen..., ännu ett exampel på samarbete mellan djur och växter ( om det finns myrorna på växten betyder det avsevärt mindre antal fjärillarver som skadar växten)...

Nektar hos passiflora coccinea 19.8.2008:
[attachment=22947:nektar_p...9.8.2008.jpg]

MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 18-08-2008, 23:00) *
.

Har ni redan frostvarningar ?? Ska du inte klippa ner den i år ?? Kan den fortsätta att växa ordentligt inne om du försöker?

frostvarningar hoppas jag verkligen inte på nu . ohmy.gif

nere i trädgården i skåne dröjer det in i okt-dec innan den första frosten visar sig . här där jag bor nu med balkongen och uteplatsen vet jag inte när frosten kommer för jag har inte bott här så länge .

jag var på Plantagen i dag och dom hade 70% Rea på sina passioflora plantor .

CITAT (clivia @ 19-08-2008, 07:13) *
Är det de här dropparna ibland i mitten på själva bladet (titta på bilden) så är det belöning för myrorna i naturen..., ännu ett exampel på samarbete mellan djur och växter ( om det finns myrorna på växten betyder det avsevärt mindre antal fjärillarver som skadar växten)...

Nektar hos passiflora coccinea 19.8.2008:

MVH/clivia

tack för infon tummenupp.gif ,, verkligen intressant .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon