Full version: Passionsblomma
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
CillaM
Nej, inte för att få frukt på passionsblomman.
Christer i Falköping
Nä, nu har det blivit lite fel. För att den skall ge frukt (med innehåll, det kan komma tomma frukter också) behövs två olika plantor. Det kan vara samma sort eller om man vill få en hybrid, en anna sort. Med två plantor av samma sort menas två skilda individer, alltså inte en stickling från den du redan har, för det är faktiskt samma planta även om den växer i egen kruka. Hoppas ni förstår vad jag menar med det. Två frösådda plantor ger frukt, men inte en frösådd och en stickling från den.
Christer.
lissa
Skönt att du skrev det Christer, för det var just vad jag hade fått höra...det där att det måste vara pollen från en annan planta för att det ska bli frukt och frön. Det är en av anledningarna till att jag längtar efter att min andra Caerla ska få blommor.
Jag har hört att om man har olika passis så har dom en tendens att korspollinera sig rätt friskt, och att många av dom hibryderna blir jättevackra.. Det ska bli roligt att se vad som händer när våra plantor har fått frukt, deras frön blivit sådda, och dom har i sin tur fått blommor, det kanske blir underbara korsningar... giggle.gif
CillaM
CITAT (Christer i Falköping @ 29-05-2008, 18:17) *
Nä, nu har det blivit lite fel. För att den skall ge frukt (med innehåll, det kan komma tomma frukter också) behövs två olika plantor. Det kan vara samma sort eller om man vill få en hybrid, en anna sort. Med två plantor av samma sort menas två skilda individer, alltså inte en stickling från den du redan har, för det är faktiskt samma planta även om den växer i egen kruka. Hoppas ni förstår vad jag menar med det. Två frösådda plantor ger frukt, men inte en frösådd och en stickling från den.
Christer.

Det stämmer inte riktigt Christer. Jag har flera gånger haft just P. caerulea som gett frukter, och då har jag bara haft 1 åt gången. Vissa har haft innehåll o andra har vart tomma. Just caerulean är bra på det, men även hybriderna och Amethyst och Eynsford Gem klarar det utmärkt.
juddan
Bara för att klargöra det totalt, jag förstår det där med en frösådd planta och en stickling från den, men om man har en frukt, och sätter flera frön från den frukten, sen kommer flera plantor upp. om de plantorna blommar sen, och man pollinerar emellan dem, blir det frukt då? eller räknas flera plantor från samma frukt som en planta också?
CillaM
CITAT (juddan @ 29-05-2008, 21:48) *
Bara för att klargöra det totalt, jag förstår det där med en frösådd planta och en stickling från den, men om man har en frukt, och sätter flera frön från den frukten, sen kommer flera plantor upp. om de plantorna blommar sen, och man pollinerar emellan dem, blir det frukt då? eller räknas flera plantor från samma frukt som en planta också?

Ja, det är det Christer menar. Flera frösådda växter är alltså INTE identiska med moderplantan, men det brukar bli samma sort, med samma utseende, förutsatt att man inte har flera olika passifloror i samma utrymme, då kan det nog bli intressanta fynd. Sedan kan man ju mixtra för skoj skull med att pensla pollen från en planta till en annan, men jag tycker nog att de är ganska så stadiga, dvs. att de brukar inte korsa sig hej vilt.
Christer i Falköping
Jo, CillaM,just Caerulean kan ge frukt med innehåll utan att det finns någon annan planta i närheten. Men det verkar dock inte vanligt bland passionerna.
Christer.
jahi
CITAT (Tosan @ 22-05-2008, 22:12) *
Rara växter har jag beställt flera sorter från. Impecta har åxå ett par.

Tack för dom tippsen.
Jag är irriterad på fröer.se så jag behöver nya ställen att handla på.
Solstorm
Det var verkligen roligt att få klart för mig hur det fungerar. Jag har alltid trott att man måste ha olika sorter för att det ska bli frukt. Och inte fått det att gå ihop med hur man vet sorten på fröet som säljs. Tack Christer i Falköping. Jag har två stycken sådda från samma frukt. Tänkte låte dem stå i samma kruka (lite större kruka då förstås).

Jag har länge tänkt att jag ville ha en med röda blommor, ingen som har någon stickling över?
Christer i Falköping
Ingen stickling tyvärr. Men ha dem inte i samma kruka. De behöver bra med utrymme själva och risken finns då att den ene blir utkonkurrerad.
Christer.
Solstorm
CITAT
Men ha dem inte i samma kruka. De behöver bra med utrymme själva och risken finns då att den ene blir utkonkurrerad.

Okej. Är kanske inte så roligt att försöka reda ut härvan om jag skulle behöva plocka bort en som dött.
MariaS
Här har jag fått korsresultat mellan careula och edulis. Ska bli kul att se vad det blir i slutänden senare i år.
lissa
Maria, har du satt in en bild eller tänker du sätta in en?? Jag kan inte se någon link eller liknande för att se den..
MariaS
CITAT (lissa @ 30-05-2008, 22:49) *
Maria, har du satt in en bild eller tänker du sätta in en?? Jag kan inte se någon link eller liknande för att se den..

Sorry blush.gif har inte ens fotat ännu. Ska försöka ta mig tid till det whistling.gif
KURT
I senaste avsnittet av Niklas Mat i SVT, så besöker han torpikbotanisten Magnus Neuendorf i göreborgs botaniska trädgård, som visar lite olika passionsfrukter.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=301&a=416490
http://www.gotbot.se/ExFr.html
Suz
Ikväll när jag gick runt och pysslade om mina plantor i trädgården såg jag att min passion, som växer som ogräs för övrigt bravo.gif, hade ett blad som var "silvrigt", vad kan det bero på?? confused.gif
Är det någon sjukdom??
Kee
Dåligt med bilder i den här tråden. Jag skulle kunna bidra men jag vet inte om ni tycker det är kul med helt "gröna" passios, dvs såna som inte blommar för tillfället. Min är alldeles underbart dekorativ och växer också som ogräs, men ett mycket vackert sådant.

Ska nog ta en bild ngn dag framöver, så ni får se min stolthet!
juddan
Många av mina blad är också silvriga, jag tror att det är frostskador. men det är nog ingen fara alls, mina har då varit silvriga och det verkar plantorna inte ha brytt sig om, det har kommit nya gröna blad i samma tempo. har du haft den ute kanske det har varit lite för kyligt nån natt

jag håller med kee, det vore kul med lite bilder. jag har inte heller några roliga passifloror nu, för de är nybeskurna och gröna, men jag har fotat en i alla fall, den ser ut såhär:
Passiflora Edulis

De två nedersta är bilder jag hittat på internet, åååh jag blir så avundsjuk. haha
CillaM
Det vore grejer det, att kunna ha sina växter utomhus året runt och få se dom blomma och växa så
lissa
Är den sista bilden en Passi?? Tycker mig inte känna igen bladen...Jag har också mina ute året runt, men dom känner av vintern för bladen gulnar och faller av, aldrig alla, men många. Men efter att ha sett den där "pergolan" måste jag lyckas så småningom...Hitintills har jag iaf lyckas få "takstegen" rätt så fylld med minst en blomma varje dag, om någon hade sagt det till mig förra året hade jag viftat bort det som en omöjlighet, så vem vet, nästa år har jag kanske en tät takstege......det är den som är den första bilden, på den andra bakom Jakarandan ser man en grön hink som har en Caerula som jag lindar runt en trekantig ställning..man ser den i bakgrunden på första bilden också.. , men den har aldrig blommat..än smile.gif
[attachment=19195:DSCN6810__Small_.JPG][attachment=19196:DSCN6808__Small_.JPG]
Kee
Tjötade ju om bilder så här är en bild på min passio. Bilden kanske inte ritkigt ger den rättvisa då den ju står bredvid den busikga sockerärten, men passion växer så det knakar och är nog den som trivs bäst! När det är soligt och varmt får den vatten varje dag.

lissa
Det blåa som skymtar i bakgrunden, det är väl inte din passi ??? Eller är det inte en Caerula??Mina har nämligen vita blommor, och väntar på Edulisen eftersom jag har hört att den har blåa blommor....Jättefrodiga är dom allihop, det syns att dom trivs. Ni har ju så ljust nu också, klockan 22 är det beckmörkt här, skymningen börjar vd 21....lite skillnad, finns inget skönare än en svensk sommarkväll/natt, helst när det är fint väder ...
Kee
Näe det blåa är lite vanliga "tråkiga" penséer i en lite låda som står på fönsterbrädet. Cearulan har blommat en gång tidigare i år (det var innan den kom ut) men igår såg jag att en ny knopp var på väg, hoppas det blir något!

När det gäller blomningar så är det en fröjd att inspektera sina växter just nu, chillin blommar, sockerärten blommar, tomaten blommar, kapkrusbäret blommar och orkidén (innomhus) blommar för fullt på sina två blomstänglar med hela 16 blommor!

(lissa: fint väder har vi haft i snart två veckor, helt underbart har det varit och nu till nationaldagen blir det riktigt varmt)
sockerkakan
Själv har jag beställt Passiflora quadrangularis frön från impecta, hoppas att de snart kommer så att jag kan börja så! laugh.gif

såhär ser blommorna ut:

[attachment=19244:passiongecko.jpg]
visst är de vackra..
lissa
Hoppas att dom kommer snart, för det blir ju perfekt nu när det är så varmt. Jag har inte lyckats med att få fram nån Quadrangularis, trots att jag fick en väl rotad stickling. Den gillade inte att bli omplanterad..men när Edlisen blommar för första gången ska jag försöka mig på den igen..

Kee, att du har fått nya knoppar beror nog på värmen ni har nu, och visst blir man glad när man ser dom öppna sig.
Det är en väldigt speciell blomma, om man ser den i profil så är det ju nästan otroligt att se hur den har olika färger och organ lagervis, för även om Caerulan kanske inte har så långt "skägg" som quadranguaisen , så facineras jag av det..det jag tycker om av den här bilden så är det just att man ser dom olika" etagerna "
[attachment=19263:DSCN4195__Small_.JPG]

Lycka till och hoppas att ni får ut mycket av era passis under resten av sommaren...
MariaS
Får väl bidra jag med då. Här på min edulis
[attachment=19306:Passiflo...dulis2.1.jpg]
[attachment=19307:Passiflo...dulis2.2.jpg]
Med blomma och ockuppering av husvägg!
lissa
Det var ordentligt lummigt grönt vill jag säga...wow..
Jag trodde att Edulisen hade blåa blommor....var har jag fått det ifrån ?? Kan det vara för att "skägget" är längre och tätare än Caerulans ?? Fast jag tror att jag har läst att någon kallade den för den vanliga blåa ????
Christer i Falköping
Era har kommit så mycket längre än mina. Men jag har fortfarande ganska kallt vissa nätter. Bara häromdagen sjönk det till +3grader.
Christer.
mjaumuffins
Min har fått flytta ut på balkongen där den växer så det knakar.. Men nu har mina jordgubbsplantor delat med sig av sina spinnkvalster åt den, så det borde jag göra något åt. :/ Ska se om skolan skulle kunna bidra med lite biologiskt bekämpningsmedel till min passi wink.gif
Kee
Nu har min Caerula verkligen satt igång med knoppsättning, väldigt kul! Det är liksom att man inte riktigt ser alla knoppar i det täta bladverket. Ska dessutom bli intressant att se om insekterna gillar blomman lika mycket som jag gör!
Sofiia
Tror ni att en passiflora skulle klara sommaren på en fransk balkong? Eller blir den alldeles för stor för det? confused.gif Eller kan man hålla den relativt liten så den får plats där, utan att skada växten alltför mycket?
balkongen är ca 20-30cm. Blir ju så inspirerad att pröva då man ser alla fina bilder här tummenupp.gif
lissa
20x30cm verkar vara lite väl lite, men om du använder hela utrymmet och använder ett riktigt djupt kärl skulle det kanske gå. Antagligen blir den lite mindre i storlek, men du kan ju alltid prova.
Kee, du har helt rätt i det där med knopparna och att dom gömmer sig i bladverket. En del blommor ser man nästan inte, men jag tycker att knopprankorna är jättesöta.. smile.gif
Sofiia
CITAT (lissa @ 09-06-2008, 18:07) *
20x30cm verkar vara lite väl lite, men om du använder hela utrymmet och använder ett riktigt djupt kärl skulle det kanske gå. Antagligen blir den lite mindre i storlek, men du kan ju alltid prova.
Kee, du har helt rätt i det där med knopparna och att dom gömmer sig i bladverket. En del blommor ser man nästan inte, men jag tycker att knopprankorna är jättesöta.. smile.gif

Alltså nej den är 2m bred och 20-30cm lång(?) smile.gif
juddan
ååh, det ösregnar i umeå och är nio grader varmt! vad ska jag göra, alla mina passifloror är ute, det är massor edulis, cruela eller vad den heter och två sorters frösådder. jag har bundit upp passionsfrukterna ordentligt och hade tänkt ha dom där på sommararbete nu. vad ska jag göra??? dom kan ju inte må nå bra av det här rusket. tror ni att dom bromsar av sitt sommarväxt tempo nu och går in i halv vila eller tror ni att kylan kanske till och med kan vara bra för knoppsättning? jag vill gärna ha frukt i år. /Judit
Christer i Falköping
Tror inte det påverkar dem nämnvärt, om det inte håller i sig en längre tid.
Christer.
lissa
Jag tror att dom stannar upp lite i växten, åtminstonde gjorde mina det. Dom första blommorna fick jag i mars eller så, och temperaturen sjönk plötsligt . Dom som hade slagit ut satt kvar i 3 dagar, vilket gjorde mig glad, för det normala är 1 dag max. Jag t om skrev om det här på odla. När det blev varmt igen återtog dom tillväxten, och fick massvis med knoppar..fler än vad jag hade väntat, så det kanske bidrog till knoppsättning, men jag kan ju inte vara helt säker på att kylan var anledningen.
Jag trodde att ni hade det väldigt varmt nio grader är inte mycket i juni.. Vi har den kallaste juni på jag vet inte hur många år, igår var det min 11 och max 21, men med kall vind..
Sofiia..lite skillnad på måtten du gav nu biggrin.gif biggrin.gif Med dom nya måtten har du ju möjlighet att ha ett större kärl, för jag tror inte att dom bryr sig om platsen för rötterna är i cirkel eller avlång, det viktiga är ju att dom får plats med dom, prova, dom kanske trivs jättebra och fyller upp stor del av utrymmet..lycka till smile.gif
juddan
Tack så mycket, det lät ju tryggande. Jag har faktiskt läst någonstans att "om dina passifloror inte blommar så kan det vara för att du har för varma nätter", jag har gått och tänkt på det massor, de sätter tydligen knoppar när det har varit kallt och blir varmare. så brukar ju alla blommor göra, att dom blommar efter vintervilan, men tydligen kan passifloror göra det efter bara en natts kyla. jag vet inte om det stämmer, jag minns inte vart jag läste det, men det är ju spännande. jag undrar om det funkar på andra växter också. fast det kanske är jobbigt för dom. /Judit
Alexander-VG-zon3
det är ingen fara för dom om det skulle bli svalt ,., min edulis växer än väldigt bra även då vi nu i två dagar nu med storm och kalla nätter och svalare dagar än innan och denna har jag i ett östläge . och den växer än . lite sämre tillväxt än när det var jätte varmt är det men den har inte avstannat . speciellt edulis och den blåa men även en del andra blommar bättre efter en kyligare period eller om nätterna är svala ,, dessa trivs med svala nätter och heta dagar . sedan blommar den under dagen eller när det blir varmt igen . däremot växer dom som bäst när det är varmt . du ska bli orolig när den tappar bladen då visar den själv att den tycker det är för kallt .

däremot tropiska passiflora blommar och växer sämre om det blir alltför kallt . dom dör inte men kommer lättare in i vila då och då avstannar dom . min mest tropiska fick komma ut i slutet av maj och då satte jag den i ett miniväxthus ute , och den står kvar ute men har nu slutat att växa men innan växte den .

CITAT (CillaM @ 03-06-2008, 20:06) *
Det vore grejer det, att kunna ha sina växter utomhus året runt och få se dom blomma och växa så

bor du milt kan du ju ha dom tåligaste ute med att du enbart lägger ner rankorna på marken och täcker dom med löv . min blåa har jag ute ( planterad som en ros ) och den fryser ner och skjuter nya skott den skyddar jag inte . men just nu bor jag ju inte i skåne så jag vet inte hur min ute passiflora mår .
juddan
vad tur för jag hoppas verkligen på blommor i år. jag förstår inte riktigt, jag har säkert tolv passiflora edulis, i genomsnitt fem år gamla, och dom blommar inte.. jaja. om dom gillar kalla nätter så borde dom blomma i år, det är ofta riktigt varmt på dagarna och kyligt på nätterna.
åh vad lyxigt för er som har dom ute! det måste vara jätte kul.

Vad är tropisk passiflora?

Förresten, jag har sått en passiflora quadrangularis för ett tag sen, och det stod att den kunde ta ett år på sig att gro. idag lyfte jag på den och då var det en massa rötter under den, men inget har visat sig på ytan. tror ni att rötterna kom från någon granne eller fanns i jorden sen tidigare eller kan den ha grott? /Judit
Bettis
Idag blev min första passionsblomma inhanlad, oj så roligt det ska bli men vad är det för sort det stod inget namn på den.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bettis @ 12-06-2008, 19:00) *
Idag blev min första passionsblomma inhanlad, oj så roligt det ska bli men vad är det för sort det stod inget namn på den.

en vanlig blå passiflora caerulea

CITAT (juddan @ 12-06-2008, 18:50) *
vad tur för jag hoppas verkligen på blommor i år. jag förstår inte riktigt, jag har säkert tolv passiflora edulis, i genomsnitt fem år gamla, och dom blommar inte.. jaja. om dom gillar kalla nätter så borde dom blomma i år, det är ofta riktigt varmt på dagarna och kyligt på nätterna.
åh vad lyxigt för er som har dom ute! det måste vara jätte kul.

Vad är tropisk passiflora?

en del blommar redan efter andra år medan en del av dom trilkas en längre tid .

tropisk passiflora är dom arter som trivs som bäst med att ha tropiskt klimat åretrunt på vintern lägst +15c och ljust och fuktigt och på sommaren +30c och nätter på +20c även då fuktigt i luften och i jorden och ljust . men dessa tål att övervintra +5c +10c och då går dom in i vila och växer inte alls . passiflora arter som kommer från högre höjd eller inte trivs med tropiskt klimat tål frost och vill helst ha svala nätter och varma dagar och övervintra svalt runt +5c +10c .
Bettis
CITAT (flaxss @ 12-06-2008, 21:07) *
en vanlig blå passiflora caerulea

Hur kul lät det "en vanlig" flirting.gif för mig är den ovanlig för här har det aldrig varit någon förut. Tack för svaret. tummenupp.gif nu fick jag iaf ett namn på min vanliga passiflora giggle.gif (konstigt att ingen har svarat tidigare när den är vanlig shy.gif . thanks.gif flaxss
lissa
Varför kallas caerulan för blå ?? Jag har aldrig förstått det, är det bara för att det korta skägget den har är blått??
För mig är inom dom "äkta" passisarna Amathyst blå, inom hybriderna finns det många, bla blue moon, sätter in en link till en topp sait med bilder på ca 800 passis, rent otroligt vackert..passi link
och här ett smakprov på en blå passi
[attachment=19644:amethyst...20teresa.jpg]
Kee
Håller med dig lissa, jag skulle nog säga att den är vit...
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 12-06-2008, 22:19) *
Varför kallas caerulan för blå ?? Jag har aldrig förstått det, är det bara för att det korta skägget den har är blått??
För mig är inom dom "äkta" passisarna Amathyst blå, inom hybriderna finns det många, bla blue moon, sätter in en link till en topp sait med bilder på ca 800 passis, rent otroligt vackert..passi link
och här ett smakprov på en blå passi
[attachment=19644:amethyst...20teresa.jpg]

vet inte heller varför den kallas för blå . den kallas ju även för härdig passionsblomma ,, för det fins ju som sagt passiflora med mer blåare blommor än denna .
juddan
Är det någon som har någon aning om ifall man kan få tag på läkepassionsblommefrön någonstans i sverige? Alltså typ beställa?
bogg
CITAT (juddan @ 25-06-2008, 19:46) *
Är det någon som har någon aning om ifall man kan få tag på läkepassionsblommefrön någonstans i sverige? Alltså typ beställa?

Jag har sett på tradera, annars finns det på http://onaleeseeds.bizhosting.com/passiflo...nata_seeds.html och www.easywildflowers.com

(Inte i sverige förstås, men vad spelar det för roll när det är över internet)
lissa
Jag beställer ofta från ställen utanför Sverige. Jag googlar på det jag vill ha , och sen läser jag igenom vad dom olika företagen har att erbjuda...det är både roligt, intressant och livsfarligt, för det finns mängder av blommor som man bara MÅSTE ha:lol:
hjärtegull
Men hur vet man vilka som är tropiska eller inte? Jag slängde ut mina passionsblommor på balkongen i förrgår, men det är ju bara en av dom som jag vet vilken sort det är (en vanlig caeruela). Sen har jag två stycken med typ kantiga tjocka "stammar" och gigantiska blad, de är typ nästan lika stora som min hand. Dom har dock inte blommat, så då går det ju inte att artbestämma dom.

Jag tycker lite synd om dom dock, nu har det ju varit jätteruskväder ända sen dom flyttade ut, med regn och blåst och så. Vi får hålla tummarna för att det blir bra väder : ) Och att dom andra två klarar sig bra ute såklart : P
Alexander-VG-zon3
den blåa som du har ,, den vanliga blommar bättre i rusk väder . lika så edulis ( den ätliga ) och racemosa den röda, blommar bättre i regnigt och lagom varmt och svala nätter . men konstigt nog så växer dom bättre när det är varmt ( runt +25c ) . medans tropiska blommar som bäst när det är soligt och varmt .

de som blommar när det är svalt är oftast dom som växer vilt på högre höjder där det oftast är skillnad mellan sommar och vinter och oftast varmt på dagen och svalt på nätterna även under sommaren . med en sval vinter även dagtid . dom blommar ju då som bäst under vår-höst och växer under sommar och vilar under vintern .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon