Det är en intressant fråga du ställer lissa! jag hade lite bekymmer med detta första sommaren, då jag ville ta in hela rankan över vintern. Men i år kommer jag bara ta sticklingar och resten får stå kvar. Då får den för min del gärna växa hur vilt den vill, det är ju bara snyggt! Ibland leder jag den dit jag vill och gör då som flaxss säger. Tentaklerna blir ju efter ett tag "dött material" ändå så det göra inget om man klipper lite i dem om man vill leda om den.
Tillan: Jag tror din satte igång att blomma just för att den kom in i värmen. Att den släppte knopparna tidigare kan bero på ojämn temperatur, eller att högsommaren tog slut just då. Min erfarenhet (mestadels caerula) är att den sätter knopp när det blir varmt och kräver då en tids värme för att börja blomma. När den väl blommar blommar den villigt och länge. Precis som flaxss har jag idag ett exemplar som blommar med 3-4 blommor åt gången trots att det nu är höst och riktigt kallt. Sen ska du inte förvänta dig för mycket av små sticklingar när det gäller blomfronten. Man brukar väl säga att passisticklingar blommar först som tidigast andra året så har din blommat redan nu så har du väl haft "tur" antar jag. Annars är dessa växter häftiga även när de inte blommar. Fast fascinationen när en ranka ska till att blomma första gången är häftig!