Full version: Passionsblomma
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Kee
Det är en intressant fråga du ställer lissa! jag hade lite bekymmer med detta första sommaren, då jag ville ta in hela rankan över vintern. Men i år kommer jag bara ta sticklingar och resten får stå kvar. Då får den för min del gärna växa hur vilt den vill, det är ju bara snyggt! Ibland leder jag den dit jag vill och gör då som flaxss säger. Tentaklerna blir ju efter ett tag "dött material" ändå så det göra inget om man klipper lite i dem om man vill leda om den.

Tillan: Jag tror din satte igång att blomma just för att den kom in i värmen. Att den släppte knopparna tidigare kan bero på ojämn temperatur, eller att högsommaren tog slut just då. Min erfarenhet (mestadels caerula) är att den sätter knopp när det blir varmt och kräver då en tids värme för att börja blomma. När den väl blommar blommar den villigt och länge. Precis som flaxss har jag idag ett exemplar som blommar med 3-4 blommor åt gången trots att det nu är höst och riktigt kallt. Sen ska du inte förvänta dig för mycket av små sticklingar när det gäller blomfronten. Man brukar väl säga att passisticklingar blommar först som tidigast andra året så har din blommat redan nu så har du väl haft "tur" antar jag. Annars är dessa växter häftiga även när de inte blommar. Fast fascinationen när en ranka ska till att blomma första gången är häftig!
Sussie F-Flower
CITAT (clivia @ 15-09-2008, 15:44) *
Hur kan jag få plats med alla mina växter....Om du har stor balkong, stora fönster och ännu större hjärta går allt att lösa... flirting.gif

Tack för dina ord, thanks.gif smiley_small_hug.gif

MVH/clivia

Haha, -Ja, det låter ju bra!
lissa
Clivia...Nu vet jag inte hu jag ska kunna uttrycka min beundran, vilken blomsterprakt ...förstår att Decaisneanan kan tas för Quadrangularis utan större svårighet, vilken härlig belöning dom ger dig just nu för år av bra och rätt skötsel..

Tillan , jag tror som Kee att det nästan måste vara tur, för dom blommorna på en förstaårsstickling kan väl inte vara det normala...tror jag, men jag har egentligen ingen aning om hur sticklingar fungerar. Men även om det var tur, så vet du ju nu hur dina fönster kommer att se ut i framtiden...härlig amatistfärg, man ser verkligen varför den har fått det namnet...
Jag blir verkligen sugen på att ha fler arter, och på att mina Edulisuschlingar tar till sig för att blomma nästa år, annars får vi se vad jag gör med dom. Jag är ju en som aldrig kan kasta något, hur dålig den än ser ut, MEN...när man har så ont om plats som jag har, då kan man inte vänta för evigt på en som trular år efter år. ( hoppas att mitt hot tas på allvar av Edulisen iaf, tongue.gif )

Jag har tagit bort tentakler ibland, men har alltid varit rädd för att göra det när dom är små och nyfödda, men det känns skönt att inte behöva bekymra mig om det nu.. Man måste ju vara försiktig med hur man böjer dom också, så att dom inte går av. Vet inte med era, men mina brukar vara stela och svåra att böja, förutom att dom slingrr sig fast hårt väldigt snabbt.
Det verkar nästan som om flera av er har era på friland , är det så ? för mina lever i krukor allihop....
Det viktiga är att vi lyckas allihop så att vi kan sätta in en massa bilder att visa och njuta av tummenupp.gif
Kee
Mina lever i kruka lissa, så du är inte ensam! smile.gif

Jag tycker det är ganska lätt att avgöra om tentaklerna går lätt att plocka av. Antingen är de mjuka och man bara drar i dem och de släpper. Sen kan man kroka fast dem där man vill ha dem, eller så är de för hårda och då brukar de få vara tills det är dags att flytta på växten då de klipps av...
Tillan
Ja jag måste haft tur som någon sa att fått förstaårssticklingar att blomma. Den blomman som blommar har nu så mycket knoppar och blommorna formligen exploderar det är en härlig syn när man kommer ut i köket på morgonen. Ska nu bli intressant att se vad den andra som också börjar ränna iväg och få knopp är för sort. Jag väntar med spänning och tar sedan en bild och lägger in här så får jag kanske ett namn på den med . Och som sagt jag rekommenderar varmt att köpa sticklingar härifrån odla till våren för de är lätta att få fart på och alla de olika t ex fushior också tre sticklingar har svämmat över med blommor i sommar och blommar fortfarande ./Tillan
Alexander-VG-zon3
sticklingar har ju samma genetik som moderplantan . så första år sticklingar kan blomma .

mina passionsblommor började blomma innan värmen kom ( dom som kräver svalt ) dom behöver ju ca +15c +10c för att bilda blomskott . tropiska arter kan lätt tappa knopparna om det blir för kallt
och behöver över +15c för att blomma bra .
clivia
Clivia...Nu vet jag inte hu jag ska kunna uttrycka min beundran, vilken blomsterprakt ...förstår att Decaisneanan kan tas för Quadrangularis utan större svårighet, vilken härlig belöning dom ger dig just nu för år av bra och rätt skötsel..

Lissa...jag bara ger dem utrymme att växa och lyssnar lite på dem...det är naturen som förtjänar din beundran... yes.gif kram2.gif

Fyra på en ranka idag:
[attachment=24301:fyra_på_...t.2008_2.jpg]

En till decaisneana öppnar sig....
[attachment=24302:P.decais...ept.2008.jpg]

P.citrina idag...
[attachment=24304:p.citrin...ept_2008.jpg]

bara njut av... happy.gif naturen är en mäktig trollkarl...

MVH/clivia

lissa
Underbara Clivia, och att ha dom inne är verkligen en lyx !!!!
Jag har flyttat mina Caerulas idag, och ser pplötsligt en pytteknopp, men med behandlingen den hade fått kommer den nog att falla av, men jag blev glad ändå. Jag tror ( hoppas) att dom kommer att trivas bättre på den nya platsen. Inte för att dom inte trivdes, men dom kommer att få vara helt ifred där, och om dom trivs blir det deras permanenta plats. Jag har bara klippt dom en aning, så att det inte blir för traumatiskt för dom ,och klipper ordentligt tidigt i vår....men jag har verkligen klippt tentakler, både hårda och gamla vita, för som du säger Kee, dom tunna smala kan man ju lossa när man ruskar dom lite, men när 2 gamla vita smala tentakler har skruvat in sig i varandra.. mad.gif biggrin.gif och jag brukar också försöka använda dom tjocka till att hänga upp grenarna på..
Jag har en liten tunn Carula till som jag hittade i en kruka med upplindade murgrönor, antagligen har den kommit med jord, eller så har jag tappat ett frö i den krukan utan att märka det när dom såddes. Den lirkade jag ur och planterade den för sig själv, och den har tagit sig bra. Den tänker jag försöka ha inne, hoppas att den klarar sig.
Ser fram mot att se dina bilder Tillan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon