Full version: Passionsblomma
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
lissa
Ahaaa, jag vågade ju inte smaka på den, och om jag hade gjort det hade jag alltså känt sötman..för mina droppar är precis som dina Clivia. Det jag inte visste var att myror åt fjärilslarver !! Jag såg några myror för ett tag sedan, men inte nu..17 också att jag inte visste det här tidigare. Jag har alltid trott att myror använde sig av bladlöss som om dom vore kossor som dom mjölkade och vaktade=mer bladlöss på växterna..
thanks.gif för svaren smile.gif
Alexander-VG-zon3
var på botaniskan i veckan och tog kort på denna

[attachment=23140:PICT3402.JPG]

visst är den vacker ? även om den inte har så många sprakande färger . och bara bladen isig är ju vackra ( tog dock inga kort på bladen )
Kee
Har en fundering kring Caerulans förökningssätt, bildar den alltid frukt eller kan fröer återfinnas inuti den ihopskrumpnade blomman? Dum fråga kanske, men jag plockade isär en torkad blomma med några hårda "korn" inuti sig, så därför frågar jag.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 23-08-2008, 13:23) *
Har en fundering kring Caerulans förökningssätt, bildar den alltid frukt eller kan fröer återfinnas inuti den ihopskrumpnade blomman? Dum fråga kanske, men jag plockade isär en torkad blomma med några hårda "korn" inuti sig, så därför frågar jag.

jag tror att den bilder frukt alltid . -
Kee
Ja något annat känns ju instinktivt väldigt lustigt, men fråga kan man ju alltid göra! smile.gif Har börjat samla frön från vänster och höger på sistone och naturen upphör aldrig att fascinera!
lissa
Wow, en liten frukt till, hoppas att den också har frön...och "takrankan" har verkligen växt sig riktigt frodig.[attachment=23202:DSCN7237.JPG]
Det där med att samla frön blir nästan som en mani..När jag var uppe på kusten såg jag underbara strimmiga mirabilis jalapa, och jag plockade frön på trottoaren som bara den..och varje gång jag gick förbi dessutom.
Synd att det inte fanns några Passis biggrin.gif
clivia
CITAT (lissa @ 25-08-2008, 03:17) *
Wow, en liten frukt till, hoppas att den också har frön...och "takrankan" har verkligen växt sig riktigt frodig.[attachment=23202:DSCN7237.JPG]
Det där med att samla frön blir nästan som en mani..När jag var uppe på kusten såg jag underbara strimmiga mirabilis jalapa, och jag plockade frön på trottoaren som bara den..och varje gång jag gick förbi dessutom.
Synd att det inte fanns några Passis biggrin.gif

Grattis, Lissa, det syns att den trivs hos dig...Jag väntar nu på min passiflora citrina som kommer att blomma snart... och vad gäller passi-frön har jag sått Passiflora macrophylla...myyyycket stora blad...men, men vi får se om de gror överhuvudtaget...

Två bilder till på passifloror:

P.coriaceae i köket och P. ´Empress Eugenie´ på balkongen:

[attachment=23259:passiflo...oriaceae.jpg][attachment=23261:passiflo...alkongen.
jpg]

MVH/clivia

Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 25-08-2008, 02:17) *
Wow, en liten frukt till, hoppas att den också har frön...och "takrankan" har verkligen växt sig riktigt frodig.

du har ju fått en rejäl planta där nu ju !! är det en frösådd ?

CITAT (clivia @ 26-08-2008, 15:45) *
Två bilder till på passifloror:

P.coriaceae i köket och P. ´Empress Eugenie´ på balkongen:

MVH/clivia

vackra bilder !! gillar verkligen bladverket på passiflora coriacea . min frösådda passiflora coriacea växer på fint men än bara en liten planta .
lissa
Ay Clivia, vad vackra dom är, och fina kort dessutom,. Empressen ser lite näckrosaktig ut på det kortet, grattis igen !!!
Har du inga prroblem med att ha dom inne ?? Jag funderar på att så några frön att ha inne..men hur blir det då med vintervilan?
Caerulan måste jag väl klippa ner ordentligt lite längre fram, för dom blommar väl på dom årskvistarna ???

Flaxss, Ja dom är frösådda båda två, säger båda två, för nu ser jag att den som jag har i en hink på golvet också syns lite på bilden. Det har kommit upp några rotskott, tror jag, men det kan ju faktiskt vara frön som inte har vaknat förrän nu. En tjej från Nicaragua ( paradis för Passis) säger att vissa frön kan ta upp till 3 år att gro..
Fröna jag fick från frukterna har jag pulat ner i både krukan och hinken, så nästa år kommer jag förhoppningsfullt att ha verkligen tätt tak och den andra har jag tänkt forma till något bollaktigt, för den har ju nästan den formen nu...svårt att tänka mig att jag måste klippa den snart, men det finns ju inte mycket att välja på ... smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 27-08-2008, 01:18) *
Flaxss, Ja dom är frösådda båda två, säger båda två, för nu ser jag att den som jag har i en hink på golvet också syns lite på bilden. Det har kommit upp några rotskott, tror jag, men det kan ju faktiskt vara frön som inte har vaknat förrän nu. En tjej från Nicaragua ( paradis för Passis) säger att vissa frön kan ta upp till 3 år att gro..
Fröna jag fick från frukterna har jag pulat ner i både krukan och hinken, så nästa år kommer jag förhoppningsfullt att ha verkligen tätt tak och den andra har jag tänkt forma till något bollaktigt, för den har ju nästan den formen nu...svårt att tänka mig att jag måste klippa den snart, men det finns ju inte mycket att välja på ... smile.gif

dom skickar rotskott ,, och dom ska du toppa mycket för dom blommar sämre har jag läst . hur det är i verkligheten vet jag inte . så jag låter några rotskott vara och så toppar jag några så ser jag .

hoppas fröna gror tummenupp.gif ,, jag har redan klippt ner min edulis och ska även göra det snart på den blåa . resten blommar så vackert än så dom låter jag va .
clivia
CITAT (flaxss @ 26-08-2008, 17:06) *
du har ju fått en rejäl planta där nu ju !! är det en frösådd ?
vackra bilder !! gillar verkligen bladverket på passiflora coriacea . min frösådda passiflora coriacea växer på fint men än bara en liten planta .

Tack, Flaxss...

Den (P.coriaceae) växer som ogräs och blommar mycket villigt inne i lägenheten hela sommaren och hösten...

[attachment=23324:passiflo...7.8.2008.jpg]

MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
jätte vacker passiflora coriacea du har Clivia ,, vet du hur lång tid det tar från 1års frösådd till att den blommar ?
lissa
Hej igen Clivia, nu fick jag svar på min fråga samtidigt som du svarade Flaxss, 2 flugor i en smäll tummenupp.gif
Är det bara under sommar och höst som dom blommar inne ? och bara en fråga till, klipper du ner dom helt när blommnngen är över ? Nu när jag skriver får jag en känsla av att du svarade på det förra året , men jag kanske får svar i år också blush.gif
Dom där "knopparna " runt själva blomman, är det knoppar eller frökapslar ? Jag har nog aldrig sett knoppar så tätt ihop...och med dom bladen i bakgrunden blir det verkligen vackert...
clivia
CITAT (lissa @ 27-08-2008, 02:18) *
Ay Clivia, vad vackra dom är, och fina kort dessutom,. Empressen ser lite näckrosaktig ut på det kortet, grattis igen !!!
Har du inga prroblem med att ha dom inne ?? Jag funderar på att så några frön att ha inne..men hur blir det då med vintervilan?
Caerulan måste jag väl klippa ner ordentligt lite längre fram, för dom blommar väl på dom årskvistarna ???

Tack, Lissa...

Denna passiflora Empress Eugenie finns på balkongen...men en jag har inne i köket tillsammans med P. coriacea, coccinea och citrina det här året...Coccinea har lite problem att vara inne, P. citrina, coriaceae och Empress Eugenie trivs inne och blommar...

Passiflora citrina knoppar och hela plantan:

[attachment=23331:Passiflo...7.8.2008.jpg][attachment=23332:Passiflo...7.8.2008.
jpg]

MVH/clivia

CITAT (flaxss @ 27-08-2008, 22:40) *
jätte vacker passiflora coriacea du har Clivia ,, vet du hur lång tid det tar från 1års frösådd till att den blommar ?

Den kan blomma andra året....

MVH/clivia
clivia
CITAT (lissa @ 27-08-2008, 22:57) *
Hej igen Clivia, nu fick jag svar på min fråga samtidigt som du svarade Flaxss, 2 flugor i en smäll tummenupp.gif
Är det bara under sommar och höst som dom blommar inne ? och bara en fråga till, klipper du ner dom helt när blommnngen är över ? Nu när jag skriver får jag en känsla av att du svarade på det förra året , men jag kanske får svar i år också blush.gif
Dom där "knopparna " runt själva blomman, är det knoppar eller frökapslar ? Jag har nog aldrig sett knoppar så tätt ihop...och med dom bladen i bakgrunden blir det verkligen vackert...

Om du inte tillför ljus, ja, bara på sommaren och hösten...jag klipper dem när våren kommer...kanske lite tidigare februari, mars...
Det är knoppar runt blomman, Passiflora coriaceae brukar blomma på det här sättet ibland... (50 st i rad)

[attachment=23336:50_st._i...7.8.2008.jpg]

MVH/clivia
lissa
Clivia, vi skrev tydligen samtidigt nu...hihhihi
Jag har aldrig sett en coriaceaeplanta förut, bara själva blomman..vilken läcker ranka den har, den är ju vacker som den är till och med som bara ranka, verkligen intressant... och citrinan !!! vacker och ovanlig i allra hösta grad.
Jag visste att jag inte kan något om andra passis än dom jag har, och ine ens där kan jag mycket, men jag märker att det finns ett helt universum runt Passis man kan gro själv. Jag har varit inne på en web som är helt otroligt med hundratals underbara Passis, men när jag ser sånt är det som om det bara kan existera hos speciella "uppfödare" , och att vi vanliga amatörer inte kan få tillgång till dom lite ovanliga arterna ( om man inte bor i Nicaragua eller liknande platser) men där har jag helt klart tänkt fel, för nu ser jag ju på dina exemplar, att om dom får vad dom behöver kan även vi vanliga få fram ovanliga sorter...Tänk om jag bara hade lite mer plats....men då skulle det nog bli ett heldagsjobb för att sköta om dom..
Tur att ni som har andra sorter delar med er via kort i forumet, så tack till alla som delar med sig av blomsterfröjden.. thanks.gif
Alexander-VG-zon3
just nu har jag en massa fröplantor av
Passiflora tarminiana
Passiflora adenopoda
Passiflora alata
Passiflora capsularis
Passiflora flavicarpa
Passiflora gilbertii
Passiflora ligularis
Passiflora macrocarpa
Passiflora maliformis
Passiflora subpeltata
Passiflora actinea
Passiflora quadrangularis
Passiflora racemosa

,, undrar hör jag ska få plats med alla . och hoppas jag lyckas hålla liv i dom .
lissa
Wow wow wow..det ska bli roligt och väldigt intressant att se hur dom artar sig... Håller tummarna för att dom ska ta sig bra och att dom klarar vintern utan problem.. Men hur har du fått tag på så mång olika Passifrön ??? Har du skickat efter dom ??
clivia
CITAT (flaxss @ 28-08-2008, 00:07) *
just nu har jag en massa fröplantor av
Passiflora tarminiana
Passiflora adenopoda
Passiflora alata
Passiflora capsularis
Passiflora flavicarpa
Passiflora gilbertii
Passiflora ligularis
Passiflora macrocarpa
Passiflora maliformis
Passiflora subpeltata
Passiflora actinea
Passiflora quadrangularis
Passiflora racemosa

,, undrar hör jag ska få plats med alla . och hoppas jag lyckas hålla liv i dom .

Grattis... du har några verkligen stora blink.gif ... alata, quadrangularis, actinia, ligularis är också platskrävande naughty.gif , ja, men det går i alla fall att klippa dem annars kan de växa över huvudet... flirting.gif smile.gif ...
Titta bara på min fyraåriga P. ´curiosa` (coriaceae x suberosa), den är inte stor:

[attachment=23372:Passiflo...8.8.2008.jpg]

MVH/clivia

glassica
Trevlig tråd det här... smile.gif
Jag har också trillat ner i Passifloraträsket rejält!!! biggrin.gif
Dessa sorter har jag: Citrina, Aurantia, Incense, Purple Haze, Alata, Suberosa, Racemosa, Lady Margareth, Belotti, Edulis.... + nån jag glömt antagligen... + Foetida, tarminiana och "kardborrepassion" som inte dykt upp ovan jord än.

Min Alata har precis börjat blomma... shit, vilka underbara blommor!!!!! Den doftar helt underbart också.... Mmmmm.... yahoo.gif

Finns det nån mer här som har Lady Margareth??? Jag har försökt att rota sticklingar från den i sommar, men inte lyckats, undrar nu om det finns nån här som lyckats med det??? I så fall... hur 17 gör man???? angry.gif
Alla de andra är urenkla att rota, men just Lady Margareth vill inte, hur jag än gör!

Roligt att så många är intresserade av Passiflora!!! biggrin.gif
En bild på Alatan!!!
[attachment=23380:alata.jpg]
clivia
CITAT (glassica @ 28-08-2008, 18:24) *
Trevlig tråd det här... smile.gif
Jag har också trillat ner i Passifloraträsket rejält!!! biggrin.gif
Dessa sorter har jag: Citrina, Aurantia, Incense, Purple Haze, Alata, Suberosa, Racemosa, Lady Margareth, Belotti, Edulis.... + nån jag glömt antagligen... + Foetida, tarminiana och "kardborrepassion" som inte dykt upp ovan jord än.

Min Alata har precis börjat blomma... shit, vilka underbara blommor!!!!! Den doftar helt underbart också.... Mmmmm.... yahoo.gif

Finns det nån mer här som har Lady Margareth??? Jag har försökt att rota sticklingar från den i sommar, men inte lyckats, undrar nu om det finns nån här som lyckats med det??? I så fall... hur 17 gör man???? angry.gif
Alla de andra är urenkla att rota, men just Lady Margareth vill inte, hur jag än gör!

Roligt att så många är intresserade av Passiflora!!! biggrin.gif
En bild på Alatan!!!
[attachment=23380:alata.jpg]

vilken fin bild... happy.gif Grattis till blommande P. alata, blommorna är verkligen fascinerande!!!

Vad gäller rotningen har jag det samma problem med P. coccinea, den gör callus men har problem att göra rötter...Kanske hjälper någon rothormon...

MVH/clivia
lissa
Gulp....jag blir verkligen grön när jag läser era listor och ser "undren"...vilka skönheter!!!!Alatan är underbar..
Hur gör ni för att rota sticklingarna med sån lätthet?? confused.gif confused.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (clivia @ 28-08-2008, 16:52) *
Grattis... du har några verkligen stora blink.gif ... alata, quadrangularis, actinia, ligularis är också platskrävande naughty.gif , ja, men det går i alla fall att klippa dem annars kan de växa över huvudet... flirting.gif smile.gif ...
Titta bara på min fyraåriga P. ´curiosa` (coriaceae x suberosa), den är inte stor:

[attachment=23372:Passiflo...8.8.2008.jpg]

MVH/clivia

jätte
vacker planta !! japp tyvärr har jag inte plats för fullvuxna ex av dom . i nuläget är dom väl mellan 5-10cm höga bara en lagom storlek .

CITAT (glassica @ 28-08-2008, 17:24) *
En bild på Alatan!!!

underbar !! ,, jag har bara lyckas rota edulis, tarminiana . Passiflora tarminiana råkade jag ha ute lite för kallt så den vissnade till hälften men roten klarade sig så nu har stcklingen åter igen börjat växa i somar .

CITAT (lissa @ 28-08-2008, 19:08) *
Gulp....jag blir verkligen grön när jag läser era listor och ser "undren"...vilka skönheter!!!!Alatan är underbar..
Hur gör ni för att rota sticklingarna med sån lätthet?? confused.gif confused.gif

varmt och soligt i såjord så har mina sticklingar rotat sig lätt .
lissa
Det är så jag brukar försöka, i vatten har jag också försökt, men bara 1 gång lyckades jag få rötter i vatten, men när jag planterade den i jorden så var det slut på den glädjen.
Det kanske är så att en del har lättare att få frön att gro, en del fixar sticklingar, och andra fixar ALLT..
Ska kanske försöka igen när jag klipper ner dom ....men just nu väntar jag på att min Caerula frukt ska mogna ordentligt.Tack för svar.. smile.gif
clivia
CITAT (lissa @ 29-08-2008, 15:34) *
Det är så jag brukar försöka, i vatten har jag också försökt, men bara 1 gång lyckades jag få rötter i vatten, men när jag planterade den i jorden så var det slut på den glädjen.
Det kanske är så att en del har lättare att få frön att gro, en del fixar sticklingar, och andra fixar ALLT..
Ska kanske försöka igen när jag klipper ner dom ....men just nu väntar jag på att min Caerula frukt ska mogna ordentligt.Tack för svar.. smile.gif

...lite tålamod, du kommer att lyckas, Lissa,... trostar.gif

[attachment=23416:....passi.jpg]

MVH/clivia

lissa
Hoppas att du har rätt wub.gif
Vilken härlig bild, och vilken bra ide !! Det ser ju verkligen aptitligt ut, och dekorativt....Kan man äta den Passiblomman??
hjärtegull
Jag undrar lite när man ska ta in passionsblommorna från balkongen egentligen, och måste man klippa ner dom?

Jag har en caerulea och två stycken okända passionblommor. Vad jag har förstått är caerulean ganska så tålig, och klarar rätt så låga temperaturer, men kruxet är dom okända stackarna. Vågar jag riskera att dom står ute på balkongen några nätter till, eller är det lika bra att ta in hela rasket så snart som möjligt?

Det ska väl tilläggas att vi som kallast har haft typ 8+ någon natt.

Och det där med nedklippning, måste man göra det? Nog för att jag måste beskära ner dom lite för att få loss dom från spaljén, men jag kan nog rädda större delen av plantorna.

Hoppas någon kan vägleda mig i mina funderingar : )
Alexander-VG-zon3
CITAT (hjärtegull @ 04-09-2008, 18:07) *
Jag undrar lite när man ska ta in passionsblommorna från balkongen egentligen, och måste man klippa ner dom?

Jag har en caerulea och två stycken okända passionblommor. Vad jag har förstått är caerulean ganska så tålig, och klarar rätt så låga temperaturer, men kruxet är dom okända stackarna. Vågar jag riskera att dom står ute på balkongen några nätter till, eller är det lika bra att ta in hela rasket så snart som möjligt?

Det ska väl tilläggas att vi som kallast har haft typ 8+ någon natt.

Och det där med nedklippning, måste man göra det? Nog för att jag måste beskära ner dom lite för att få loss dom från spaljén, men jag kan nog rädda större delen av plantorna.

Hoppas någon kan vägleda mig i mina funderingar : )

det är jätte svårt att säga exakt ,, bäst är ju såfall att ta in dom två okända innan det går under +5c . klipp ner dom okända så lite som möjligt alla blommar inte på ettåriga skott .

caerulea kommer inte klaga i första taget ,, dom jag har haft på friland har inte frusit förens det blev under -10c . men den kan ju ta in den innan det blir frost så du inte chockar den för mycket . den kan du klippa ner .

Kee
Låter ju lovande att Caerulan kan klara neråt tio minus med lite tur. Jag står i valet och kvalet om jag ska beskära(ta sticklingar) och låta moderplantan stå kvar ute och hoppas att den överlever eller om jag ska beskära och ta in "rotklumpen" över vintern. Den är ju så stor så hela plantan kommer inte gå att spara eller ens flytta på i ett stycke. Tilläggas bör att jag har ju min på en balkong invid en husvägg, och där är ju förhållandena mildare än på friland, och milda (slaskiga) vintrar har vi ju här i Sthlm. Kanske tom skulle pröva täckväv?
Alexander-VG-zon3
min när jag hade den ute har överlevt -18c med nya skott på våren . dock hade vi snö drivor på 100-50cm som skyddade plus hade jag skyddat med löv,gräs . den frös ner till ett par knoppar .

men rankorna frös inte ner förens det gick under -10c . dock tappade den ju blad innan .

och den går ju ha på friland i zon 1-2 om man skyddar den eller plantera den djupare i marken och låter den frysa ner .
clivia
CITAT (lissa @ 29-08-2008, 18:39) *
Hoppas att du har rätt wub.gif
Vilken härlig bild, och vilken bra ide !! Det ser ju verkligen aptitligt ut, och dekorativt....Kan man äta den Passiblomman??

Tack, Lissa...

Om du vill...den är inte farlig i alla fall flirting.gif men jag själv föredrar kakan... yes.gif

Lite bilder till... (att hålla lusten att odla passifloror uppe) nu på min decaisneana i köket (första blomman det här året) för att bevisa att det går att ha den inne i lägenheten med blommor på...(förra året blommade en annan P.decaisneana men det var på balkongen):

[attachment=23759:den_förs...008__5.9.jpg][attachment=23763:den_förs...008__5.9.
jpg]

knoppar:

[attachment=23766:passiflo...5.9.2008.jpg][attachment=23767:Passi_de...5.9.2008.
jpg]

Djungel i köket:

[attachment=23762:djungel.....jpg][attachment=23765:passi_i_...ept.2008.jpg]

Jag håller tummarna...

blomma.gif

MVH/clivia

Moonbeam
Jag är ganska säker på att jag skrivit ett inlägg, har till och med laddat upp bilder, som någon (enligt kontrollpanelen tittat på) men jag hittar inte inlägget och inte heller några svar till mig!

Blir galen på Odlas forum, det är seeeegt och mina inlägg försvinner allt som oftast.... thumbdown.gif

Hursom, jag behöver hjälp med mina passisar. Ska jag eller ska jag inte klippa ner dem nu så de blir stadiga och får tjockare stänglar?

CillaM
CITAT (Moonbeam @ 08-09-2008, 17:51) *
Jag är ganska säker på att jag skrivit ett inlägg, har till och med laddat upp bilder, som någon (enligt kontrollpanelen tittat på) men jag hittar inte inlägget och inte heller några svar till mig!

Blir galen på Odlas forum, det är seeeegt och mina inlägg försvinner allt som oftast.... thumbdown.gif

Hursom, jag behöver hjälp med mina passisar. Ska jag eller ska jag inte klippa ner dem nu så de blir stadiga och får tjockare stänglar?

Nej, du ska inte klippa dom nu! Till våren istället. Fina bilder ovan Clivia förresten. Min edulis vägrar att blomma, förra året kom 1, i år inga. Däremot mina andra passifloror har blommat och blommat o blommar än.
clivia
CITAT (Moonbeam @ 08-09-2008, 17:51) *

Moonbeam, jag tror inte att något försvinner, bara byter plats... yes.gif
Titta bara längst ner på den här sidan tråden - Hjälp mig nu snälla!
och på sidan 6 tråden Passiflora sp.
då hittar du dina inlägg och svar på dem...

shy.gif trostar.gif

MVH/clivia
clivia
CITAT (CillaM @ 08-09-2008, 20:52) *
..... Fina bilder ovan Clivia förresten. Min edulis vägrar att blomma, förra året kom 1, i år inga. Däremot mina andra passifloror har blommat och blommat o blommar än.

Tack, CillaM...

Min decaisneana i köket vägrade att blomma förra året...men nu är den mycket snäll mot mig happy.gif
nästa år överraskar kanske din P. edulis ...
Om något går mycket lätt ger det oss inte så mycket glädje... trostar.gif

blomma.gif

MVH/clivia

CillaM
Så sant men efter 3 år börjar jag bli less på edulisen, trots absolut maxläge vägrar den, väldigt varmt ( i växthus) och ändå inget. Ger nog bort den snart, tar några sticklingar först.

CITAT (clivia @ 08-09-2008, 22:00) *
Tack, CillaM...

Min decaisneana i köket vägrade att blomma förra året...men nu är den mycket snäll mot mig happy.gif
nästa år överraskar kanske din P. edulis ...
Om något går mycket lätt ger det oss inte så mycket glädje... trostar.gif

blomma.gif

MVH/clivia

clivia
CITAT (CillaM @ 08-09-2008, 22:13) *
Så sant men efter 3 år börjar jag bli less på edulisen, trots absolut maxläge vägrar den, väldigt varmt ( i växthus) och ändå inget. Ger nog bort den snart, tar några sticklingar först.

Ger den ett år till...glöm edulisen, ibland skämmer vi bort dem och kontrolerar för mycket, de saknar kanske lite frihet... när du slutar tänka på blommor, då kommer de... det funkar verkligen hos mig... smile.gif

kram2.gif

MVH/clivia
clivia
lite bilder till...
En stjärna lyser just nu på mitt kökfönster...Jag kan inte förmedla dennes sagolika doft men dennes skönhet talar för sig själv...

[attachment=23861:blomman_...9.9.2008.jpg][attachment=23862:andra_bl...0.9.2008.
jpg]

En bild på P. Empress Eugenie och en på en lustig knopp hos den:

[attachment=23864:P._Empre...9.9.2008.jpg][attachment=23863:P.Empres...0.9.2008.
jpg]

Lycka till alla...

smiley_small_hug.gif

MVH/clivia
clivia
Jag tror inte det behövs några ord...

Passiflora decaisneana blommar i köket...6 blommor idag... happy.gif

[attachment=23973:P.decais...1.9.2008.jpg][attachment=23976:P.decais...9.2008_3.
jpg]

[attachment=23975:P.decais...9.2008_2.jpg][attachment=23974:P.decais...1.9.2008.
jpg]

Passiflora decaisneana med Passiflora curiosa och den lustiga knoppen på Passifloran Empress Eugenie:

[attachment=23977:P.curios...1.9.2008.jpg][attachment=23978:den_lust...1.9.2008.
jpg]

MVH/clivia

hjärtegull
clivia: dendär ser precis ut som mina två okända rackare! Fast dom har ju inte blommat ännu, så säker kan jag inte vara.

Finns det andra som ser ut som den, dvs bladen och rankorna?

Tänkte ta in dom från balkongen idag, då kanske dom vill börja blomma...
clivia
CITAT (hjärtegull @ 11-09-2008, 10:12) *
clivia: dendär ser precis ut som mina två okända rackare! Fast dom har ju inte blommat ännu, så säker kan jag inte vara.

Finns det andra som ser ut som den, dvs bladen och rankorna?

Tänkte ta in dom från balkongen idag, då kanske dom vill börja blomma...

Ja, hjärtegull, det finns några fler med sådana blad... du kan ha actinia, alata eller quadrangularis..., det är svårt att identifiera dem utan att se på blommorna, tyvärr har jag inte så många erfarenheter att avgöra vilken det rör sig om även om jag ser blad och rankorna... blommorna skiljer sig faktiskt lite hos alata, quadrangularis och decaisneana (actinia har vita blommor)...Hoppas det hjälper lite...

MVH/clivia

lissa
Finns det ingen riktig drägelsmilie här?? Den behövs när man ser såna läckerheter som Clivia har. Vill minnas att du förra hösten hade en lång girland med knoppar, och sent på hösten var det också !! Underbara. Måste läsa namnen ordentligt, för jag har hittat en blomsterförsäljare som har sagt att jag kan ringa honom nästa vår, och då kan jag beställa vilken passi jag vill !!!!!
Vet inte, men det låter nästan allt för bra för att vara sant yahoo.gif
Jag hade tänkt fråga hur ni leder rankorna, men nu ser jag hur du gör Clivia, men är det inte lite knepigt, dom griper ju tag snabbt och hårt på ställen man inte vill att dom ska vara....dessutom vill dom ju vara åt ljuset till=med ryggen mot oss..
Tar du loss tentaklerna och sätter du dom där du vill ? och petar du ut blommorna ur bladverket så att du kan se dom , eller har du turen att dom tittar ut själva ? Och till sist..kan man vrida på krukan eller vill den stå stilla ??
Jag har varit borta i nästan 2 veckor och mina ser inte glada ut, hoppas att dom tar sig med lite vatten. Det konstiga är att frukten fortfarande är lika grön som när jag åkte..
clivia
CITAT (lissa @ 12-09-2008, 00:36) *
Finns det ingen riktig drägelsmilie här?? Den behövs när man ser såna läckerheter som Clivia har. Vill minnas att du förra hösten hade en lång girland med knoppar, och sent på hösten var det också !! Underbara. Måste läsa namnen ordentligt, för jag har hittat en blomsterförsäljare som har sagt att jag kan ringa honom nästa vår, och då kan jag beställa vilken passi jag vill !!!!!
Vet inte, men det låter nästan allt för bra för att vara sant yahoo.gif
Jag hade tänkt fråga hur ni leder rankorna, men nu ser jag hur du gör Clivia, men är det inte lite knepigt, dom griper ju tag snabbt och hårt på ställen man inte vill att dom ska vara....dessutom vill dom ju vara åt ljuset till=med ryggen mot oss..
Tar du loss tentaklerna och sätter du dom där du vill ? och petar du ut blommorna ur bladverket så att du kan se dom , eller har du turen att dom tittar ut själva ? Och till sist..kan man vrida på krukan eller vill den stå stilla ??
Jag har varit borta i nästan 2 veckor och mina ser inte glada ut, hoppas att dom tar sig med lite vatten. Det konstiga är att frukten fortfarande är lika grön som när jag åkte..

Tack, Lissa... blomma.gif

Ja, Lissa det gäller att hitta någon kompromis med din Passiflora för att hon måste trivas för att blomma och ge frukt...Jag säger inte att det är lätt...Ibland känns det svårt att hitta lösningar som passar växter och människor...Men...om du lyckas... happy.gif happy.gif happy.gif ... känslan är obeskrivlig...(Jag har försökt pollinera också... naughty.gif...men, men...du vet nyfikenhet ... råkade ta bort pytteliten frukt...)

[attachment=24038:P.decais...ept_2008.jpg]

...tillbaka till din fråga, om jag tar loss tentaklerna, ja, i början hos första rankorna men sen låter jag plantan att bestämma...och visst, petar jag ut knoppar ur bladverket när de är tillräckligt stora...ja, några tittar själva på mig...Jag vrider aldrig på krukan för att jag inte vill att plantan slösar energi att hela tiden anpassa sig efter solen,...om jag vill byta plats eller göra någonting med växten, gör jag det på våren...

Håller tummarna att frukten på din passi mognar...Du måste vänta tills den faller på marken för att vara på säkra sidan...

en till blomma för att njuta tills de varar...

[attachment=24039:passiflo...ept.2008.jpg]

rose.gif

MVH/clivia

lissa
Drägel drägel igen biggrin.gif Underbar bild igen, jag märker att jag nästan tycker bäst om dom som har långt " skägg" anagligen för att dom är så speciella.
Tack för förklarningarna, jag har länge funderat på det där med tentaklerna , och hade fått för mig att man kunde skada växten om man tog bort dom, så det var en lättnad att höra att jag kan vara lugn på den sidan. Eftersom jag har så gott som bestämt mig för att ta bort Caeruan från sin ställning i en hink, och sätta den bredvid sin "syster" mot väggen, och då behöver jag inte tänka på om det inte är bra att vrida på den längre.
Frukten tog jag ner idag då nästan hela hade blivit gul. Att jag inte väntade längre var för att jag håller på att pussla om på balkongen och var rädd att förlora frukten i hastigheten..
Min Edulis är nu minst 2 år ( tror jag) och hoppas på blommor nästa år, och antagligen kommer Passisarna jag ska beställa vara så pass stora att den har blommor första året, och det måste bli någon som doftar, för jag blir avundsjuk när ni talr om doftande Passis tongue.gif ..
thanks.gif
clivia
CITAT (lissa @ 15-09-2008, 01:13) *
Drägel drägel igen biggrin.gif Underbar bild igen, jag märker att jag nästan tycker bäst om dom som har långt " skägg" anagligen för att dom är så speciella.
Tack för förklarningarna, jag har länge funderat på det där med tentaklerna , och hade fått för mig att man kunde skada växten om man tog bort dom, så det var en lättnad att höra att jag kan vara lugn på den sidan. Eftersom jag har så gott som bestämt mig för att ta bort Caeruan från sin ställning i en hink, och sätta den bredvid sin "syster" mot väggen, och då behöver jag inte tänka på om det inte är bra att vrida på den längre.
Frukten tog jag ner idag då nästan hela hade blivit gul. Att jag inte väntade längre var för att jag håller på att pussla om på balkongen och var rädd att förlora frukten i hastigheten..
Min Edulis är nu minst 2 år ( tror jag) och hoppas på blommor nästa år, och antagligen kommer Passisarna jag ska beställa vara så pass stora att den har blommor första året, och det måste bli någon som doftar, för jag blir avundsjuk när ni talr om doftande Passis tongue.gif ..
thanks.gif

thanks.gif thanks.gif smiley_small_hug.gif

...jag bara måste ta bilder nästan varje dag nu...

P.decaisneana igår:

[attachment=24226:Passisar...ept.2008.jpg][attachment=24227:passi...sept.2008.jp
g]

Det är den största blomningen jag upplever hos den...verkligen är det roligare med äldre växter smile.gif

jag håller tummarna att dina passisar kommer med mängden av blommor nästa år, det ska bli bästa belöningen för din tålamod...

kram2.gif

MVH/clivia
Sussie F-Flower
CITAT (clivia @ 15-09-2008, 11:54) *
thanks.gif thanks.gif smiley_small_hug.gif

...jag bara måste ta bilder nästan varje dag nu...

P.decaisneana igår:

[attachment=24226:Passisar...ept.2008.jpg][attachment=24227:passi...sept.2008.jp
g]

Det är den största blomningen jag upplever hos den...verkligen är det roligare med äldre växter smile.gif

jag håller tummarna att dina passisar kommer med mängden av blommor nästa år, det ska bli bästa belöningen för din tålamod...

kram2.gif

MVH/clivia

-NÄMEN, Häääärrrreguuud!!! Vilken blomsterprakt du har hemma hos dig!!!!
Kan inte förstå hur du får plats med allt, egentligen??? Måste gå åt måånga fönster till alla dina vackra blommor!!!! Du har ju så många av allting....

Kram till dig, för att du är så duktig och för att du visar oss alla andra att det verkligen går...
kompiskram.gif

clivia
CITAT (Sussie F-Flower @ 15-09-2008, 12:03) *
-NÄMEN, Häääärrrreguuud!!! Vilken blomsterprakt du har hemma hos dig!!!!
Kan inte förstå hur du får plats med allt, egentligen??? Måste gå åt måånga fönster till alla dina vackra blommor!!!! Du har ju så många av allting....

Kram till dig, för att du är så duktig och för att du visar oss alla andra att det verkligen går...
kompiskram.gif

Hur kan jag få plats med alla mina växter....Om du har stor balkong, stora fönster och ännu större hjärta går allt att lösa... flirting.gif

Tack för dina ord, thanks.gif smiley_small_hug.gif

MVH/clivia
Tillan
Hej allihop ni är många som är så duktiga på passiflora. I våras närmare bestämt i maj beställde jag på lite kul härifrån odla bl a 3 olika passionsblommesticklingar.Det kom tre ca 5 cm höga skott. Har haft alla tre ute i en balkonglåda under sommaren . Den första tog sig snabbt och började i slutet av juli knoppa men knopparna föll . Den andra tog sig också relativt bra men den tredje fick nog inte tillräckligt med näring förrän jag satte över den till en egen kruka. Nu har jag satt in alla tre i mina köksfönster (norrläge) . Den första(bilden) blommar nu så det står härliga till. Den andra kommer också nu med en hel del knopp och även den tredje drar iväg men dock ännu utan knoppar. Så av visdom så har jag nu lärt att passionsblommor trivs bäst i egen kruka och i jämn rumstemperatur verkar det som eller har jag fått det om bakfoten? Har aldrig tidigare haft passionsblommor.
DSC_00010.jpg

DSC_00003.jpg
Alexander-VG-zon3
fast inte behöver du väl ta in dom än i skåne (om det inte gäller dom tropiska)?? längre norrut i zon 3 här i Västgötland har jag än mina ute på östbalkongen och dom blommar glatt än lyser solen så växer dom även lite också dock dom tropiska passionsblommorna som är frösådder ca 10-15cm höga är inne men resten är ute . .

det beror på vilken sort du har i vilken temp dom trivs i . en del vill ha nätter på +5c +15c för att bilda knoppar och dagar på +25c +35c . en del vill ha på dagen +15c +20c och nätterna runt +10c +15c . och en del kräver direkt tropiskaförhållande där det aldrig går under +15c +20c . en del går även ha på friland i sverige .

underbara bilder på underbara blommor Clivia smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 11-09-2008, 23:36) *

när jag leder dom så hänger jag dom lätt där jag vill ha dom sedan greppar dom själva tag . växer dom fel lossar jag dom ( klipper av tentaklarna ) och placerar rankan åt en annat håll .
mina verkar inte ha problem att vända sig mot ljuset på nytt . min edulis greppar i allt !! häcken andra krukor och i väggen och i möbler . den får jag lossa hela tiden och försöka få den till att växa vidare på spaljen .
funkar det inte alls så klipper jag istället in rankorna .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon