Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Fenja
Startar en egen tråd som jag hoppas att alla ni som inte gillar blandraser bara kan låta bli, utan att skriva en massa om vad ni tycker.
Tack!
Fenja
Christer i Falköping
Då kommer det bilder här på de två kattungarna (bröder)jag får hem om sisådär 6 veckor. En gulrandig och en grå. De har redan fått namnen Teodor och Bertil.
Christer.
Fenja
Idag är de små undren 15 dagar och vi tog lite nya bilder dagen till ära! En del sov och vägrade vakna helt enkelt biggrin.gif men alla har fått ögon nu och är hur söta som helst. Det är tre töser och fyra hanar i blandad kompott.

Härligt Christer det ser jag fram emot!!

Mvh
Fenja
Christer i Falköping
Oh så fina de är!!! Tack och lov att jag inte kan se dem på plats, jag har en tendens till att få med mig någon hem till slut nämligen laugh.gif
Christer.
Fenja
Du som bor så nära tongue.gif är välkommen när som helst laugh.gif!!
Vi har de här också! Födda den 29 maj. Jag tror aldrig någonsin att jag haft så blanka små kattvalpar.

David

Dennis

Diezel

Lillasyster Donna

Mvh
Fenja
Rapchic
wub.gif wub.gif wub.gif åååå kattungarna var ju underbara vill ha vill ha vill ha wub.gif

-cry-.gif men min sambo är allergisk -cry-.gif -cry-.gif
Tezzla
Svarta bondkatter är det bästa som finns!

Diezel! wub.gif wub.gif wub.gif

Och grävlinghundarna (påminner om grävlingar tycker jag biggrin.gif ) är bedårande! wub.gif
anne-li i olofstorp
Grattis!!!
Så underbart du måtte ha det nu, både kattungar och hundvalpar! biggrin.gif
Så söta allihop!
Men vilket jobb om någon/några veckor!!!!
Tyckte det räckte med 5 kattungar en gång för länge sen! ohmy.gif Dom var ju överallt!
Men men, grattis och njut lite för mig med!

Kram
Anne-Li
DragonLady
-cry-.gif Jag vill oxå ha pyssebäbar........
......... crying.gif det var så längesedan nu... 10år sedan mina var små bäbar wub.gif
Orättvist Fenja att du har både och rtfm.gif flirting.gif o sicka vargbäbbar det blev då... yes.gif så stora redan jämfört med min lilla innerficks vovva giggle.gif .... hon kommer att medtagas hem på tisdag el. onsdag wub.gif shy.gif äntligen
zaaritha
Vad är hundarna för "blandras"?
Så fina kattisar!
Christer i Falköping
Kattungar också! tror inte jag ens kan komma i närheten av ditt hem laugh.gif Alla kattungar är ju vackra, men Diezels och Donnas ansikten ser jättevackra ut.
Christer.
Anic
7 valpar och 4 kittekatter wub.gif , tänk om man kunde ha huset fult med såna små bebisar. vilken lycka det hade varit. Håller med Christer, tur att det är datorskärmar och en massa sladdar i mellan, annars vet man inte vad som kommit in i huset. Fast finns det hjärterum så finns det stjärterum tongue.gif
*Stintan*
Såna här trådar borde inte vara tillåtna!!!!!! Tur att alla sööötisarna bor långt bort! Annars hade nog lilla Donna wub.gif passat väldigt bra hos mej.
Anneth
Men åhhh vilka sötisar, vad är det för blandning i småvalpisarna?? dom ser ju helt underbara ut.

Jag har en blandras här hemma, en katt vars mamma är renrasig Norsk Skogkatt och pappan är en äkta bondkatt/huskatt. Mamman till min katt var ute och slarvade och fick ett gäng med söta ungar och då bla denna Diablo(döpt av sonen)

Fenja
Tack alla! wub.gif wub.gif Det är underbart med djurungar, vi njuter allt vad vi kan! Om ett par veckor så har vi väl 7 små krokdiler att skydda inredningen i från biggrin.gif.

Valpisarna är alaskan husky (med lite border colllie) och sibirian husky (med lite schäfer), här är de väna föräldrarna i väntans tider:

Varga och Frost

Kattungarna är perser/skogisar.

Mamma Maxi

Pappa Tudor

Mamma Maxi kommer från linjer jag började avla på under 1980-talet, jag byter bara hanar då och då.

Jättekul att ni visar bilder på era blandisar! biggrin.gif

Mvh
Fenja

lottapotta
Tack för en tråd utan bråk... tummenupp.gif Vilka fina älsklingar du har, Fenja.

Jag har inte varit här så mycket på sistone. Har haft sorg. Min allra finaste och käraste vän finns inte längre i livet. Elsa började kräka våldsamt och efter tre dagar utan bättring trots skonkost, åkte vi in till djursjukhuset. Efter fem dagar och fyra nätters kämpande av veterinärerna gav de till slut upp, och jag blev tvungen att avliva Elsa den 3 april. Hon hann inte ens bli fyra, och saknaden efter henne är enorm. Hon är den renaste och finaste kärlek jag någonsin upplevt.
Här är vackraste Elsa (50%boxer/50%schäfer):

[attachment=19346:vanås_042.jpg]

I höstas fick hon en "lillebror" (Fritz, ca 60%skogis/40%perser), och de avgudade varandra.
Här är vackre Fritz:
[attachment=19341:Fritz_i_profil.jpg]
[attachment=19342:Snygge_Fritz.jpg]

Eftersom Fritz också blev sorgsen och letade efter Elsa, skaffade jag nytt sällskap till honom. Han fick en lillebror, och de leker mest hela tiden och tar hand om varandra. De är så söta ihop, och på god väg att växa ihop till de bästa vänner.
Detta är söte lillebror Harry (75%maine coon/25%perser):
[attachment=19343:Harry1.jpg]
[attachment=19344:Harry3.jpg]

Detta är mina blandrasälsklingar. wub.gif
Fenja
Men så tråkigt med Elsa, jag beklagar. Det är så hemskt när våra fyrfota vänner måste gå bort. Sörj färdigt och låt det ta den tid det behöver, så kan du i sinom tid skaffa dig en ny vovve när du är redo.
Vilka jättevackra katter! wub.gif
Mvh
Fenja
Gåsis
Blanka små kattvalpar blir som regel långhåriga, säger en som haft katt med p-piller länge...
Om inte tiggernorrman vore så utpräglat ensamkatt skulle jag lägga ett bud på raringarna. Helt ljuvliga var dom.

/Åsa
ingrid fuxwall
En sådan kattunge skulle jag vilja ha men frågan är om Chiva tycker samma sak
Fenja
Ingrid! Det är väl klart att Chiva skulle gilla en kattunge wink.gif Medan de ännu är små är det lättast att vänja dem.

Nu har valpisarna blivit så stora att det är lättare att skilja dem åt, så nu har de fått namn:

Alva

Engla

Yla

Gråben

Storm

Vinter

Warg

Mvh
Fenja
Wilmer
wub.gif Så gosigt..
Anneth
Åhh vilka underbara goseklumpar valparna ser ut att vara..
Grå
Jag är mycket emot blandrasavel på hundar men kunde inte låta bli att öppna och titta iallafall. Urfina valpar Fenja! Jag hoppas du hittar bra hem åt dem.
storm
Oooh! jag ser att jag har en namne Storm wub.gif
Christer i Falköping
Så fina de är Fenja! Föll för Vinter direkt.
Christer.
Ingrid Zon3
Jag antar att det är skillnad på blandrasavel och "vägkorsningar", men ni får gärna berätta om hur ni resonerar.

Mina katter är av ren "whiskas-linje" - katterna har fått välja själva så långt tillbaka någon minns. Jag kan inte önska mig härligare katter, nu 10 år gamla (bilder finns här).

Visst är det sött med kattungar och valpar, men inte slår det relationen man har till sina vuxna djur inte.
Grå
CITAT (Ingrid Zon3 @ 11-06-2008, 20:10) *
Visst är det sött med kattungar och valpar, men inte slår det relationen man har till sina vuxna djur inte.

Men det är lättare att åka till kompisar och titta på deras vuxna djur och sedan åka hem tomhänt än vad det är att åka till kompisar och titta på deras valpar och kattungar och åka hem tomhänt. Det är nästan omöjligt.

Jag tränade i flera veckor och upprepade mantrat " Jag ska ingen valp ha, jag ska ingen valp ha, jag ska ingen valp ha" innan jag åkte till Jim och tittade på hans nya Grandisvalpar och åkte 8 veckor senare hem med ett ljuvligt, sammetslent litet tryne vid namn Alfons Maximus, även kallad Valpons...

"Jag har en valp, jag har en valp, jag har en valp"

[attachment=19559:9_veckor.JPG]

Nu är ju då Valpons renrasig så jag kontrar med en bild på min omplacerings- border schäfer Diesel som börjat bli en riktigt trivsam kuf (förutom när han jagar iväg grannbondens kor ut i skogen):

[attachment=19560:Slötugg.JPG]

Katter tycker jag däremot att det är bättre att de får blanda sig som de behagar. Blandraskatter anser jag är smartare än raskatter och jag vill hellre ha smarta och vackra katter än bara vackra. (Talar inte för alla raser nu, men har haft Perser en gång och aldrig mer)
Ingrid Zon3
CITAT (Grå @ 11-06-2008, 20:24) *
Jag tränade i flera veckor och upprepade mantrat " Jag ska ingen valp ha, jag ska ingen valp ha, jag ska ingen valp ha" innan jag åkte till Jim och tittade på hans nya Grandisvalpar och åkte 8 veckor senare hem med ett ljuvligt, sammetslent litet tryne vid namn Alfons Maximus, även kallad Valpons...

"Jag har en valp, jag har en valp, jag har en valp"

a0a.gif Du vet väl det där med att hjärnan inte klarar av negationer? Mycket lättare med tankekedja nr 2!

Jo, det var precis så det gick till när jag blev med kattungar. Syrran ringde och frågade om jag visste nån som ville ha kattungar för annars var de tvungna att avliva de små liven (nu kapar jag visst tråden, ska försöka reparera det senare). Och jag frågade runt på jobbet osv. nä, ingen. Så åkte jag och hälsade på och passade på att titta på de små liven. Och på den vägen är det!

Hade jag åkt och tittat på otingade grandisvalpar hade jag torskat också! Älskar dom och speciellt tigrerade wub.gif . Att man sen får byta jobb osv för att hantera det, jaja... Men du Grå, Diesel får nog öva på att posera för kameran lite. Tog ett tag innan jag fattade vilken del av hunden det var jag såg.

NU åter till ämnet. Jag vill uppriktigt veta, hur tänker ni runt blandrasavel? Hälsa? lynne? utseende? osv. Varför blandar man just papillon och chihuahua t.ex.? Vad är det för egenskaper man vill förstärka?
Grå
CITAT (Ingrid Zon3 @ 11-06-2008, 21:06) *
Men du Grå, Diesel får nog öva på att posera för kameran lite. Tog ett tag innan jag fattade vilken del av hunden det var jag såg.

Bifogar en bild där Camomille trodde att han var en ren då... wink.gif

[attachment=19564:Diesel_1_080504.JPG]

Annars ser han för skön ut när han ligger raklång på rygg och spretar med benen och slötuggar på sina ben i luften smile.gif Han är en skön jycke med de bästa egenskaperna från båda raserna på gott och ont - schäferns trofasthet och border colliens skärpa och påhittighet, men jag misstänker att han är resultatet av en tjuvparning och de som hade honom som valp kom helt plötsligt på att de bodde för nära en väg.
Att det ska krävas att ha en hund tills den blir könsmogen för att lista ut att man bor för nära en väg, det slutar jag aldrig förundras över.

Christer i Falköping
Å vacker är han också!
Christer.
Fenja
Ingrid, du får gärna kapa tråden och prata om och visa bilder på dina djur, men själva blandrasavelns vara eller inte vara skippar jag gärna i den här tråden... det kan väl få vara en riktig gladtråd? wink.gif Det finns redan en tråd där blandrasavel diskuteras.

Hur ser Diesel ut på kroppen Grå? Han har döläcker färg på benen! Visst är det märkligt med alla hundar som just kommit in i andra trotsåldern och ägarna plötsligt kommer på att de inte har tid längre, ska flytta eller har blivit allergiska? Förvånansvärt ofta så behöver dessa hundar också en van ledare...

Kul att ni gillar valpisarna, de är helt underbara!

Här kommer lite bilder på Lizzies ungar, som föddes i lördags:

Elvira

Erika

Evert

Evita

Mvh
Fenja
Ingrid Zon3
Åh, gode tid så söta! wub.gif Elvira ser exakt ut som Msasi gjorde i samma ålder ("Var är mamma = min mat???!!!)
Jag tar tillbaka det jag sa tidigare...

(Jag menade det faktiskt inte som att ifrågasätta, Fenja, utan undrar hur ni väljer, men det är OK. Jag får starta en ny tråd vid tillfälle, för jag gillade inte stämningen den jag tror du syftade på)
Grå
CITAT (Fenja @ 11-06-2008, 22:06) *
Hur ser Diesel ut på kroppen Grå? Han har döläcker färg på benen! Visst är det märkligt med alla hundar som just kommit in i andra trotsåldern och ägarna plötsligt kommer på att de inte har tid längre, ska flytta eller har blivit allergiska? Förvånansvärt ofta så behöver dessa hundar också en van ledare...

Han ser ut sådär på alla fyra benen och en bit ut på undersidan av svansen, i övrigt är han kolsvart.
Han far runt som ett jehu så jag har inte så många bilder på honom där man kan se hela honom, utan jag brukar få passa på att ta kort när han ligger still wink.gif

Har ett par lite halvtaskiga bilder från tidigt i våras där Alfons har dregelfrisserat honom och där han badar i skogen:
[attachment=19576:Diesel1.JPG] [attachment=19577:Diesel2.JPG]

Men som sagt, det går bäst när han ligger still...

[attachment=19578:Diesel3.JPG] [attachment=19579:Diesel4.JPG]
cosmos
Hej! rolleyes.gif
Jag kan faktiskt motstå kattungar när dom är så där små...dom är rörande men inte så intressanta!
Men...skulle Fenja bjuda hem mej om några veckor och framåt..när dom börjar komma i slyngelåldern..och är så där fullständigt superaktiva och helgalna..så vet jag inte hur jag skulle kunna motstå att ta hem hela gänget!!
Cosmos
messermark
Kanske inte allt för purung men dock en blandras.
Hon heter Nadja är 13 år och är en korsning mellan Isländsk fårhund och Whorster.

[attachment=19643:IMG_0095.JPG]
*Stintan*
Fortfarande lika valpig är hon iallafall min lilla blandsudd.
[attachment=19649:tin.jpg]
Anic
eftersom andra visat sina blandraser vill jag också visa mina.

Här är Molly, mina lilla buse, mamman är skogkattsblandning och pappan okänd.

Molly har fått börja vara med ute nu, och allt är jättespännande. Med stora ögon stutsade hon fram över gräsmattan som en antilop för att undersöka omgivningen. Men när det var dags att gå in rusade hon som en geopard för att undgå matte. Tillslut fick matte tag på henne när hon av utmattning la sig på en sandhög och flåsade.

Mary, hon flyttade hem till oss en dag och vägrat flytta, vilket är väldigt trevligt och hon är varmt välkommen.

Mary i sin älskade låda. Hon trivs bäst i lådan på utsidan, vill bara komma in för att äta och gosa en stund då och då.

Gosan, min 17 åring, mamman en hittekatt som var dräktig.

Gosan Vaktar alla sina julklappar.

Här är Kim en blandnig med collie och schäfer( fast man kan inte ser schäfern i honom, mäjligen att han är lite större), en prins som tyvär inte finns längre, men jag kunde inte motstå en chans att visa upp honom.

Leia
Mina favvosar blev genast Mary och Kim wub.gif Superfina! smile.gif
Ingrid Zon3
CITAT (Anic @ 13-06-2008, 00:11) *
Här är Kim en blandnig med collie och schäfer( fast man kan inte ser schäfern i honom, mäjligen att han är lite större), en prins som tyvär inte finns längre, men jag kunde inte motstå en chans att visa upp honom.

Visst kan man väl se schäfern i honom i nospartiet och kanske på ögonen också? Eller kunde... Snyggt!
hjärtegull
Men vad tycker ni är skäliga priser för blandraser då? Hundar har jag inte så stor koll på, men jag håller på att jaga efter en kattunge nu, och har snubblat över priser som 800 spänn för en blandras-kisse utan stamtavla eller nåt.

Känns inte det liiiite dyrt? Nuvarande ägaren motiverade det med att vill man verkligen ha en katt så får man betala, och visst är väl det sant, men jag tänker då inte betala 800 kronor för en katt.

Är jag dumsnål?

Vad tycker ni?
Sofiia
Det är ju både dåligt och bra att blandraser är dyra. Bra för att då kan inte vem som helst köpa dem, dåligt för att det då finns något att förtjäna på dem.

Skulle jag köpa en blandrashund skulle jag nog ändå inte betala mer än ettpar tusen.

Stintan--> en sån sötnos wub.gif
Ingrid Zon3
Jag förstår säljaren, om köparen inte är beredd att lägga en rejäl summa på att köpa katten, är h*n då beredd att lägga det dubbla på ett veterinärbesök när/om det behövs? Prislappen på katten blir försumbar om man jämför med vad katten kommer kosta under sin livstid.

Men jag förstår dig också. Jag skulle nog hellre köpa från ett katthem som ser till att katten blir kastrerad märkt och veterinärundersökt för de pengarna.
Eva-Helene
Om kattungen är veterinärbesiktigad och chipmärkt när du köper den så är det nästan godtagbart med 800 kr för en blandis tycker jag. Fast det beror ju på hur mycket veterinärbesöket kostade, förståss....det är ju olika priser hos olika veterinärer, tyvärr!
Anneth
Jag tycker att det är bra att blandraserna kostar, så länge kattungen/hundvalpen är vaccinerad, vet.besiktigad, id-märkt och allt som hör till när den är lev.klar så tycker jag att säljaren gör rätt i att ta 800 eller mer för ex. blandraskatterna, på så vis sållar man genast bort impulsköparna, och man som köpare vet att katten har fått en bra start i livet. För det kostar att ta kattungar & föda upp dom, likaså är det ju med hundvalparna oavsett om det är blandras eller inte. Min son betalade 700:- för sin blandraskatt, vilket var väl värda pengar.

Jag planerar att köpa en till hund snart eller sedan när min nuvarande hund inte finns i livet längre(han är 10 år nu), Men om det blir en renras eller blandras vet jag inte, men skulle det bli en blandras så betalar jag gärna några tusenlappar för den så länge den är seriöst uppfödd.

Är den renrasig så vill jag ha papper på att den är renrasig, alltså reg.SKK, jag betalar inte gärna fullt för en "renrasig" som inte är reggad för då kan jag ju lika gärna köpa en minst lika trevlig snäll & go blandras, eller en renras hund som är SKK-reggad.
Anic
CITAT (Ingrid Zon3 @ 13-06-2008, 08:36) *
Visst kan man väl se schäfern i honom i nospartiet och kanske på ögonen också? Eller kunde... Snyggt!

Visst så är han lite olika de flesta collisar som är lite får man säga sönderavlade(?) efter lassie filmerna, men både vetrtinär och en hunddomare tyckte vi skulle ställa ut honom och kunde inte se att han vad en blandning. Men jag håller med om att nosen är lite grövre än collie brukar vara och han var som sagt lite större än de flesta collies, troligen att bra arv från schäfersläktingarna giggle.gif Vi fick ofta beröm för hans utseende (känner mig stolt som en tupp när jag talar om honom whist.gif ), men viktigast av allt han hade bra persolighet, jag gjorde ett mentaliets test (inofficielt, mest för skojs skull) på honom när jag gick en hundkurs med honom.

CITAT (hjärtegull @ 13-06-2008, 09:50) *
Men vad tycker ni är skäliga priser för blandraser då? Hundar har jag inte så stor koll på, men jag håller på att jaga efter en kattunge nu, och har snubblat över priser som 800 spänn för en blandras-kisse utan stamtavla eller nåt.

Känns inte det liiiite dyrt? Nuvarande ägaren motiverade det med att vill man verkligen ha en katt så får man betala, och visst är väl det sant, men jag tänker då inte betala 800 kronor för en katt.

Är jag dumsnål?

Vad tycker ni?

För en blandis katt som bara är avmaskad, tycker jag det är lite dyrt och kanske lite oseriöst. Alla borde avmaska, idmärka och vaccinerar 2 ggr innan en katt säljs och då tycker jag att det gott kan kosta 800 kr eller tom mkt mer, 2000 kr är ju vanlig att ffa lånhåriga blandisar som är avmaskade, idmärkta och vaccinerade 2 ggr kostar.
Köper du en katt med bra förutsättningar så är chansen att den är väl omhändertagen under första tiden större, vilket kan påverkar katten hälsa resten av livet.

Men det är klart, jag hade ju själv velat att raskatterna var gratis för min egen del, men vem vill inte att allt ska vara gratis naughty.gif
DragonLady
Jaha.. då var den tiden förbi när man kunde käka skinkmacka ifred..
Igår fick Hera smaka skinka för första gången i sitt liv o det var sååå gooooooott yes.gif
Idag visste hon exakt var det var jag hade på mackan för hon vaknade av lukten o blev helt till sig giggle.gif wub.gif
Titta så lååång jag kan bli crazy.gif
Grå
CITAT (DragonLady @ 14-06-2008, 15:30) *
Igår fick Hera smaka skinka för första gången i sitt liv o det var sååå gooooooott yes.gif

Hera... det var ett mäktigt namn på en sån liten tuss... biggrin.gif
zaaritha
Vår Whisky är galen i skinka, de andra bryr sej inte--tack-o-lov!
Fenja
Godingarna växer så det knakar!

Mvh
Fenja
DragonLady
Vargbäbbarna och mjölkfabriken wub.gif giggle.gif

Här ligger "Mufflan" giggle.gif skönt namn Fenja, Hera och Mäster i samförstånd... iaf. tills mäster vaknar o inser att baskevilles hund ligger brevid rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon