|
Lady Hamilton
19-09-2008, 12:49
malin72
19-09-2008, 17:23
Okej då, jag kanske skulle åka i vår då.....men jag tycker i alla fall att det går mer och mer åt pryl och gräsklipparhållet....kanske är jag inte någon "mässperson" längre helt enkelt. Eller också vill jag ha annat ut av det nu förtiden. Kanske är jag sugen när det är dags.....  vi får väl se! Det skiftar ju i "trädgårdslivet", vad man är sugen på. Just nu är det nog annat än mässor för min del....men jag förstår naturligtvis alla ni som älskar Trädgårdsmässan  ! Det gjorde jag också för ett par år sedan och antagligen gör jag det snart igen!?! Den ligger ju precis då när man verkligen längtar efter att få börja gräva igen!! Kram på er! //Heda
Överbölingen
23-09-2008, 10:55
Redan före förra fjolårets mässa hade jag funderingar på vad jag egentligen väntade mig.
Primo 1 blev framför allt att få träffa forumister från diverse forum. Var tre dagar på mässan för andra året i rad och det ger en lugn inramning till besöket. Vi träffar massor med forumister och eftersom vi ändå skall äta middag så blev det båda mässmiddagarna. AoT på fredag och Odlagänget på lördag. Trädgårdsriket får väl ordna en egen sal för en lunch någon dag. Växter: Förvisso ingen uppsjö av plantor när väl trädgården vuxit lite men guldkorn hittade vi lite här och var. Det är inte alltid i de jättestora montrarna guldkornen finns. Knölarna är ju som alla vet inte vad de utger sig för att vara annat än strax efter torsdagens öppning, men lite kan man ju chansa. Inte en enda av de inköpta dahliorna hann blomma i år, men jag hoppas att de har förknölat sig lite så jag har fler nästa år om jag tänker fortsätta med D. Liljor har alltid gått bra, men färger skall vi lämna därhän. Let it be gambling. Fröhandlarna och föreningsavdelningen bjöd på många häftiga hittar. Sedan att kolla den uppsjö av trädgårdsprylar och trädgårdstjafs som alltid finns med. Serösa och oseriösa grejor. Det är lite kul. Kul är det också att surra med lite udda försäljare. Fick bl a reda på skillnaden på han- och honblommor när det gäller hjortron. Så det så.
Generella råd: Bra skor och behaglig klädsel, det kan bli varmt. Ta med en vikbar väska som kan läggas i dramaten. Gå till gratisförvaringen ofta så du inte blir trött i armarna. Samla broschyrer som verkar vara intressanta och läs under matpausar. Gå tillbaka om det håller det du tror att de lovar. Försök inte ställa dig i en matkö när andra äter lunch. Ät före kl 12.00. Fika före kl 3 och ev ett till fika med macka för att orka åka hem vid stängningsdags. Medför om möjligt INTE eget fordon. Åk kommunalt. Fort, billigt och bekvämt. Parkeringarna ligger långt ifrån om man inte har en himla tur. Lämna mässan senast kl 16.30 om du skall på mässmiddagar. Framför allt om du måste leta dig till restaurangen. Ben och huvud behöver vila och efter dusch eller bad blir man så himla trött.
Tycker Överbölingen efter 6 år på mässan.
titti49zon6
23-09-2008, 13:12
Vill bara tillägga....Kloka ord av en klok man, för det är precis som du säger
Jahapp...då har man bokat både resan och boendet i Stockholm inför mässan!  Här kan vi snacka om att vara ute i god tid för att verkligen försäkra sig om att det ska bli rejält mässat!  Förra gången åkte jag ner fredag-söndag men denna gång har jag tagit i lite mer och bokat torsdag-måndag. Det ska bli så kuuuuuuuuuuuul!
Sedan finns det Rum & Trädgård , 5- 8 mars 2009, KistamässanDen var i Sollentuna i våras .
Kajsa i Arvika
02-12-2008, 17:14
Har snackat med ett par tjejjer på jobbet och tänkte som så att det vore himla trevligt att åka till mässan i mars, ingen av oss har varit där tidigare..
Kan ni tipsa om nåt lämpligt boende inte alltför långt från mässan eller nåt som ligger bra till för tunnelbana eller bussar dit ut..?
Nästa trädgårdsmässa hamnar vi i Solna (Coopforum kupong  ). Man kan ju inte ha samma tur jämt. Årets mässa hade vi turen att bo väldigt centralt. Men om jag förstått det rätt så kommer vi ändå bara att ha runt 20-25 min ut till mässan från vårt hotell. Allt i ”Fjolträsk” verkar vara väldigt centralt. Både flyg och hotell är redan bokat och får vi nu bara julen överstökad så går det fort sen. / Anki
blomkronan
02-12-2008, 19:32
När tråden startades var jag så ny här... men nu känner jag att jag har så många nya vänner, som jag bara måste träffa Självklart så kommer jag oxå... det ska bli så kul att träffa er (och shoppa loss  )
vanjalarsa
02-12-2008, 19:41
[size="3"][/size] HEj Jag måste säga att jag håller med Heda. DEt är alldeles för mycket annat på trädgårdsmässan. Jag blir mer och mer besviken! Jag tycker att det blir sämre för varje år. Örebromässan var en otrolig flopp förra åter. Där fanns nästan inga växter alls.... Någon borde komma på den briljanta iden att ha en trädgårdsmässa som handlar om trädgård , inte om att sälja renkorv sämskskinn och sylt som vilken marknad som helst. mvh Vanjalarsa  Ursäkta jag mende naturligtvis förra ÅRET.... mvh Vanjalarsa
CITAT (Peterlina @ 12-09-2008, 19:35)  Lyllos mig som bor i Älvsjö.   Jag har bott i Östberga och Västberga men har bara flyttat längre och längre bort. Nu har jag just flyttat till Järbo utanför Sandviken från Grillby utanför Enköping
CITAT (Heda @ 18-09-2008, 18:26)  Men saknar ni inte växterna?!? Senaste åren, i år struntade jag faktiskt i att åka, tycker jag att jag redan hade sett det mesta i trädgårdstidningarna och på nätet. Det är ju bara prylar och gräsklippare! Ok, lite julrosor och orkidéer och en och annan ros....men ändå!! Det är stenläggning och ekfat och fröpåsar från LN....var är växterna!?!? I våras struntade jag i att åka för att det kändes inte som att det var värt pengarna... Jo jag håller med dig! Jag kände lite av samma sak förra året. Det är mindre och mindre växter och mer och mer maskiner, konst, matlagning !!!, halsband Bubbelpooler mm. Vart har själva trädgården tagit vägen ?
blomkronan
02-12-2008, 23:30
CITAT Här hittar du Öppettider för 2009
Torsdag 2009-03-26 10:00 - 18:00 Fredag 2009-03-27 09:00 - 18:00 Lördag 2009-03-28 09:00 - 18:00 Söndag 2009-03-29 09:00 - 18:00
Entrépriser 2009 Vuxen: 140 kr Barn: 7-14 år 60 kr Grupprabatt: 110 kr vid köp av minst 10 biljetter Busspris: 110 kr texten tagen från Älvsjö Mässans hemsida... Där fanns även erbjudande om hotell... CITAT Torsdag den 26 mars 2009 till söndag den 29 mars 2009 Rica Talk Hotel - Toppmodernt boende vid Stockholmsmässans entré.
Uppge koden GARDEN09 när du bokar!
Rica Talk Hotel är ett bra val för dig som ställer ut eller besöker Stockholmsmässan. Hotellet erbjuder, förutom bekvämt boende, fullservicerestaurang och lobbybar med underhållning vissa kvällar samt en relaxavdelning med gym och bastu. Du bor nära mässan och kan passa på att träffa kunder/besökare i baren eller restaurangen. Dom har även grupprabatt... på inträdet, ska vi ta och utnyttja den??? Mann tjenar bara 30:- per person på att gå i grupp, visseligen  . Tror ni att Odla.nu fixa bra/bättre priser??? Om det finns intresse för att gå i två dagar kanke vi kan få "helg rabatt" menar jag... betala 140:- per dag vill jag inte... När jag gått på mässan tidigare gånger har jag köpt hela helgen... pris  Det vore roligare att få lägga pengarna på fika och mat
flinga100
03-12-2008, 08:17
Oj vad roligt! Jag vill också följa med om jag, som nästan helt ny, får det!
Österläge
03-12-2008, 08:45
Jag tänker absolut inte missa mässan 2009! Var första gången förra året och jag älskade det! Visst är det mycket annat än växter men det är ju så stort så nog är det gott om växter oxå! Dessutom gillar jag "krafset" runt omkring... flinga100: ALLA är välkomna, här på Odla är vi så trevliga så!!  Och du hinner ju bli en gammal odlaräv till mars 09...
Lady Hamilton
03-12-2008, 17:19
CITAT (blomkronan @ 02-12-2008, 23:30)  Om det finns intresse för att gå typ två dagar menar jag... betala 140:- per dag vill jag inte.. Vill man hinna uppleva hela mässan bör man avsätta 2 dagar för att hinna utan att stressa ihjäl sig  och det brukar finnas diverse "rabatt kuponger" i olika kataloger och tidningar som man kan utnyttja.  CITAT (Österläge @ 03-12-2008, 08:45)  ..flinga100: ALLA är välkomna.....
flinga100
03-12-2008, 19:46
 Malin, har väntat på en sådan tråd
malin72
17-12-2008, 14:45
Jaha, då har läget ändrat sig lite....jag har fått en släng av Julrosfeber! Så nu går jag och funderar över om det blir billigare att åka till mässan och köpa någon häftig eller om det är bättre att åka direkt till Ulriksdal, Kivik.....Om jag åker till Skånelandet kan jag ju passa på att svänga om Åbergs utanför Ystad och hälsa på vänner i Stavryd....  Hmmmm... Jag är ju inget "fan of" stora folksamligar och trängsel....det kostar ungefär en tank med diesel att åka ner och det är nog ungefär den summa jag räknat ut att det kostar med mässan utan att köpa något...undrar när Åbergs öppnar?? Kan man ta både Julrosfestival och Åbergs samtidigt tros?? Detta fordrar efterforskningar.... //Heda
Lady Hamilton
19-12-2008, 20:36
Naturligtvis prioriterar du Älvsjömässan  den är ju helt "out standing" Och i fjol fanns det även massor med Julrosor där
Maggan H
19-12-2008, 20:49
Ja det ska bli skitkul att träffa er alla, nya som gamla odlaiter! Jag har inte bokat nåt flyg än, boendet är ordnat, syrran bor i Bålsta och pendeln går hela vägen till mässan!
blomkronan
19-12-2008, 21:13
Jag ser verkligen fram emot att få träffa Er och att få gå på mässan. Jag måste bara byta bort min helg... det är min jobbarhelg!!! Men det är inga problem... nu när jag är ute i så god tid och mina arbetskamrater förstår... att jag måste vara ledig denna helg!Men jag är nyfiken... fikatider... midda på kvällen... har ju inte varit med förut... så berätta... låter JÄTTE trevligt  Hur brukar dagen.... helgen se ut?
Lady Hamilton
05-01-2009, 13:55
Nu är det bara ca 79 dagar kvar innan det är dax för Trädgårdsmässan rekommenderar er att börja äta rätt,träna och "stretcha" så ni prickar in eran "form topp" just denna helg Malin kommer säkert att lite längre fram skriva och berätta om hur det brukar se ut hon är ju lixom våran Mäss-allt-i-allo
Maggan H
05-01-2009, 15:34
Mat och dryck-dispensen som gällt från mitten av december är från och med i morgon em. indragen.
Sötsaker/godis/mackor och allt annat som gör livet glatt är från och med i morgon förbjudna igen utom vid festliga tillfällen.
Endast vid festliga tillfällen får kolhydratrika drycker inmundigas
Definition av ett festligt tillfälle: Grannens kusins faster-Hannas namnsdag kan i nödfall få räknas som ett festligt tillfälle
Promenaderna till och från jobbet kommer att utökas med ytterligare en sväng för att få gåmusklerna i god kondition.
Allt för att komma i form inför mässan.
Ladyn....Visst var det väl närmare 40.000 steg det blev på mässan i fjol? /Anki
Helen i Piteå Zon 5
05-01-2009, 16:04
Jag ska fixa en bussresa från Piteå som kommer att ta oss till mässan, prisuppgifterna får jag snart. Förra gången bodde vi på Scandic hotell vid Kungens kurva, bussen både skjutsade och hämtade oss från mässan. På vägen hem besökte vi Bo Rappnes trädgård för att göra slut på våra sista slantar. Det kommer att bli liknande upplägg även i år. Ju fler vi blir ju billigare blir resan, minst 36 bör vi vara. Ska bli sååå kul!
Lady Hamilton
05-01-2009, 16:22
CITAT (Anki V @ 05-01-2009, 15:39)  Ladyn....Visst var det väl närmare 40.000 steg det blev på mässan i fjol? /Anki Ja i den stora mässhallen EN dag ja CITAT (Maggan H @ 05-01-2009, 15:34)  Oj, är det nån som har koll på matsedlar o träningsprogram o sånt? I fjol minns jag att man skulle käka ett Kexchoklad och ett Mjölkchoklad per dag samt intaga 1½ l läsk, 1 st våffla med sylt o grädde och/eller 1 st semla med mycket grädde varje dag sista veckan innan mässan så man skulle vara säker på att orka med hela helgen.... Inte att förglömma soffläge 2 timmar varje eftermiddag samt inköp av Foppatofflor eller liknande skön sko som man kan gå i timme efter timme.... Träningen bestod i att man liggandes i soffan vickade med tår, fingrar och ankelleder så dom fick sig en rundsmörjning för vad som komma skulle.... Eller minns jag fel??  Ja det var en variant ......men..........våfflan bytte jag ut mot en extra semla och träningen var liiite annorlunda, ja la till lite armsträckning genom att passa på öch läsa frökataloger medans jag låg på soffan och tränade
flinga100
05-01-2009, 16:29
40.000 steg...  Jag måste börja träna! Semlor, sa ni? Chokladdieten är redan påbörjad. Och jag har laddat med mer energirik dryck än normalt under jul och nyårshelgen.
Maggan H
05-01-2009, 16:53
CITAT (Lady Hamilton @ 05-01-2009, 16:22)  Ja i den stora mässhallen EN dag ja Ja det var en variant ......men..........våfflan bytte jag ut mot en extra semla och träningen var liiite annorlunda, ja la till lite armsträckning genom att passa på öch läsa frökataloger medans jag låg på soffan och tränade  En katalog i varje hand + en stor, tung på magen, det glömde jag ju att säga! Är man riktigt energisk kan man knipa fast en eller två med tårna också! CITAT (flinga100 @ 05-01-2009, 16:29)  40.000 steg...  Jag måste börja träna! Semlor, sa ni? Chokladdieten är redan påbörjad. Och jag har laddat med mer energirik dryck än normalt under jul och nyårshelgen. Ja du, flinga, MINST 40 000.... det säger ju att man MÅSTE igång o träna! Bra att du har börjat i god tid med chokladdieten!
titti49zon6
05-01-2009, 21:18
Jaa,...jädrans....hur ska jag hinna????????Har ju precis käkat upp ett antal chokladaskar (innehållet) men stegen 40.000.....hur ska jag hinna träna upp mig så att jag orkar bara hälften  Idag orkar jag ju bara med att gå till brevlådan och då ligger pulsen på 130 slag/ minut så jag får käka Seloken för att hålla hjärtat lite lugnare. Fram med tips om jag ska kunna komma på mässan, jag vill ju så gärna träffa er alla igen både nya och gamla Odlaiter
blomkronan
05-01-2009, 21:36
CITAT (titti49zon6 @ 05-01-2009, 21:18)  Jaa,...jädrans....hur ska jag hinna????????Har ju precis käkat upp ett antal chokladaskar (innehållet) men stegen 40.000.....hur ska jag hinna träna upp mig så att jag orkar bara hälften  Idag orkar jag ju bara med att gå till brevlådan och då ligger pulsen på 130 slag/ minut så jag får käka Seloken för att hålla hjärtat lite lugnare. Fram med tips om jag ska kunna komma på mässan, jag vill ju så gärna träffa er alla igen både nya och gamla Odlaiter Titti det vore värkligen kul om du kom... men med tanke på vad du har varit med om... Vi får se... om din träning hjälper dig till stockholm. Ha det som mål... då kommer du långt  ändå... även om det inte blir till stockholm i mars -09, det kommer en mässa till  .
Titti din träning får bestå i att hålla dig lugn och vila upp dig så du orkar med mässan!  Vi är många som kan turas om att bära omkring dig där sen också om det skulle behövas.  Helen i Piteå, det hade kanske varit smidigt att åka med bussen härifrån men jag har beställt flyg för länge sen, allt för att det inte ska gå åt så mycket tid för att förflytta sig, jag åker redan på torsdagen.
malin72
06-01-2009, 01:06
Jag var på trädgårdsmässan 2008 men blev lite besviken. Dom hade mycket prylar alltså krukor och en massa annat till trädgården som var jättefint men dom knölar och lökar jag köpte var inte alls det dom sa att det skulle vara. Jag köpte en löjtntshjärta som skulle vara rosa. Den var vit. Jag köpte stockrosor (rosa) men det visade sig att det var lupiner (lila). Tror inte jag åker dit igen. Kanke /Eva
Åsa, mälardalen zon 2
06-01-2009, 08:50
De bästa ställena att handla brukar vara hos sällskapen. Holländarna bör man undvika det är mycket som inte stämmer där. Det mesta jag handlar kommer från sällskapen + förra året köpte jag en flaska SM3 hos Runåbergs, portot brukar bli ganska dyrt då man skickar efter en stor flaska.
blomkronan
06-01-2009, 10:04
Nä men nu kom jag på det... Titti du kan åka ner även om du inte orkar gå 10.000 steg, vi kan fixa en rullstol och så kan du hålla i alla kassar som vi handlar  och alla kan turas om att köra dig och jag kan turas om med dig att åka...
therese.kvist
06-01-2009, 11:19
Hej har aldrig vart på mässan när den är i älvsjö, har bara vart i sollentuna en gång... var brukar ni ses?? har ni nåt bord, kännetecken eller nåt??
Lady Hamilton
06-01-2009, 14:09
Vi brukar bestämma träff vid någon förutbestämd monter. Och vi kan bära våra Odla tröjor och/eller Odla knappar som igenkännings märke. När vi träffats brukar vi gå gemensamt till något ställe och fika (även fiket brukar vi ha bestämt i för väg för att ev. eftersläntrare skall kunna hitta dit) Så här ser kanpparna ut (lånade Irene L:s bild)
Och tröjorn ser ut unjefär så här beroende på vilken grönfärg vi köpt de finns även i vitt (lånat Magdis bild)
Maggan H
06-01-2009, 16:38
CITAT (evni @ 06-01-2009, 08:09)  Jag var på trädgårdsmässan 2008 men blev lite besviken. Dom hade mycket prylar alltså krukor och en massa annat till trädgården som var jättefint men dom knölar och lökar jag köpte var inte alls det dom sa att det skulle vara. Jag köpte en löjtntshjärta som skulle vara rosa. Den var vit. Jag köpte stockrosor (rosa) men det visade sig att det var lupiner (lila). Tror inte jag åker dit igen. Kanke /Eva Det som ligger i lösvikt kastar folk tillbaka utan att bry sig var dom tog lökar/knölar, därför blir det en jädra oordning på sånt. Bättre att köpa förpackat på såna här mässor. CITAT (Lady Hamilton @ 06-01-2009, 14:09)  Vi brukar bestämma träff vid någon förutbestämd monter. Och vi kan bära våra Odla tröjor och/eller Odla knappar som igenkännings märke. När vi träffats brukar vi gå gemensamt till något ställe och fika (även fiket brukar vi ha bestämt i för väg för att ev. eftersläntrare skall kunna hitta dit) Så här ser kanpparna ut (lånade Irene L:s bild)
Och tröjorn ser ut unjefär så här beroende på vilken grönfärg vi köpt de finns även i vitt (lånat Magdis bild)
 OOppss! Har tröjtråden varit ute?? Där man kan beställa dom??  I så fall har jag missat den!
Lady Hamilton
06-01-2009, 16:55
CITAT (Maggan H @ 06-01-2009, 16:38)  Det som ligger i lösvikt kastar folk tillbaka utan att bry sig var dom tog lökar/knölar, därför blir det en jädra oordning på sånt. Bättre att köpa förpackat på såna här mässor. OOppss! Har tröjtråden varit ute?? Där man kan beställa dom??  I så fall har jag missat den!   Näe Maggan ingen tröj eller knapp tråd har varit ute detta år. Jag visade bilder på fjolårets inköp. Och det där med "lös vikts köp"  det är inte bara kunderna som kastar till baka fel............säljarna tömmer SÄCKVIS med lökar och knölar i stora högar och "karar" bara ut dem oberoende i vilket fack de hamnar (facken är ju mårkta med sort o färg)
Rosmarin
06-01-2009, 17:09
Maggan H
06-01-2009, 17:44
CITAT (Rosmarin @ 06-01-2009, 17:09)  Men kan du då inte komma loss? Vi vill också träffa dig ju!
malin72
06-01-2009, 19:25
ang tröjor och knappar återkommer jag....skriver en fråga nu till Ingemar
Överbölingen
06-01-2009, 23:42
Men kära ni som tvekar inför mässan. Vad väntar ni er? Vet inte hur många besökare de har totalt, men jag kan nog tänka mig att max 10% är normala trädgårdsnördar. Resten är vanligt trädgårdsfolk. Hänvisar till min mässfilosofi på sidan tre i tråden.
Titta lite på hur ruljansen går i de olika montrarna. Ibland reser sig nackhåret när jag ser vad folk köper och det är här tanken slår mig: Mässan är ju till för alla. Somliga vill har läskiga prylar, somliga söker stenar, betong och annat murmaterial. Någon grunnar på ny gräsklippare, växthus eller badtunna. Någon hittar något kul till barnbarnen och faktiskt har jag beundrat det lite makabra gravstuket som varit med några år. Att handla är svårt om man inte vet vad man vill ha. Det är därför jag brukar vara där flera dagar. Då hinner jag hitta. Men vissa montrar måste man ta tidigt. Sedan är det ju flera bra föredrag. Man kan ju välja och planera sin dag. Det är skönt att sitta en stund och bara lyssna.
Därav kära vänner tycker jag att vi skall vara mer öppna och framför allt framföra positiva synpunkter till arrangören. Kanske de lyssnar. Vidhåller att just de där alldeles speciella växterna, de få vi köpa eller byta till oss på växtmarknader och av odlande vänner. Men det finns guldkorn på mässan också.
Köpte en knottätande växt hos Brutala växter i våras. Den funkade!!! Till och med stor flugor stod på matsedeln.
Kajsa i Arvika
06-01-2009, 23:51
Ja, jag tycker då iaf att det ska bli himla kul att bevittna "spektaklet"  Om man gör fynd eller ej bryr jag mej nog mindre om än att man får umgås en eller ett par dagar med trevliga människor i en intressant miljö.. Onekligen kommer man säkerligen hemdragandes med det ena eller det andra oumbärliga tinget..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|