Full version: 20-manna-tävling!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Maggan H
CITAT (Rosmarin @ 18-11-2008, 08:44) *
Fröna ska du skicka till oss andra lite innan de ska sås. När de ska ner i jorden skapar du din tråd som dels påminner oss andra att det är dags och dels förklarar hur sådden ska gå till om det är oklarheter i anvisningarna du har skickat med fröna... om jag har förstått det hela rätt.

tummenupp.gif Helt rätt!
Maggan H
Nu har de första fröerna ramlat in här, tack blomkronan! Det ska bli jättespännande, fast ska vi verkligen så dem redan nu om de inte behöver stratifieras? De behöver ju in under lysrör sen och det är ju läääänge tills man kan plantera ut. Eller är det en sort som kan trivas inne som krukväxt också? crazy.gif Eller är det lång-tid-på-sig-att-gro-fröer? Inte meningen att 'fiska' men det är faktiskt länge tills våren kommer.
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 19-11-2008, 22:06) *
Nu har de första fröerna ramlat in här, tack blomkronan! Det ska bli jättespännande, fast ska vi verkligen så dem redan nu om de inte behöver stratifieras? De behöver ju in under lysrör sen och det är ju läääänge tills man kan plantera ut. Eller är det en sort som kan trivas inne som krukväxt också? crazy.gif Eller är det lång-tid-på-sig-att-gro-fröer? Inte meningen att 'fiska' men det är faktiskt länge tills våren kommer.

Jag ska starta tråden... där berättar jag... naughty.gif Men den ska nog inte stratifieras, därför skrev jag var växten har sitt ursprung i brevet...

Startar "blomkronans frö" tråd...

Gillan
Fick också mina fröer från Blomkronan idag, tack, tack och hemskt mycket tack smiley_small_hug.gif . Det ska bli jättespännande yahoo.gif . Och vilken fin "lapp" du skickade med tummenupp.gif ......................men en av sveriges dummaste frågor kommer från mig nu blush.gif ..................det där torvaktiga, vad ska jag med det till confused.gif Hoppas ingen annan hörde min fråga nu....................
Anki V
Nu har jag lagt hemliga frön från mig på postlådan.

Ja, jag vet att jag är nästan en månad för tidig…….. men jag har haft kuverten färdiga så länge och i dag när jag skulle städa tröttnade jag på att flytta bunten med kuvert fram och tillbaka.

Att vissa av er får kuvert som är igenklistrade med tape så är det inte tullen eller sensuren som varit framme. Det beror på att när jag var klar med kuverten så hade jag fröpåsar över…………….

Naturligtvis började jag fundera på om jag glömt (teflonhjärna) lägga i fröna i vissa kuvert och fick öppna för att kolla. Om nu någon får ett kuvert där det saknas ”busfrön” hör av er så skickar det som saknas.

I mitten av december startar jag en tråd för mina frön .

Flyttat från blomkronans tråd.
Felpostat blush.gif

/Anki

Maggan H
Vad kul detta kommer att bli! giggle.gif Jag ser fram emot många kuliga blommor som jag förmodligen aldrig hade vetat om/kommit mig för att så! Tack alla som ställde upp i detta! wub.gif
Kajsa i Arvika
blush.gif Tur att det finns människor som har vett att fråga, Gillan... slap.gif Var på väg ut i skogen på jakt efter vitmossa.. Tänkte att.. "jaha.. hon har stoppat ner nåt sånt där som håller fukten borta från fröna... " Ska bli spännande att testa...
blomkronan
CITAT (Anki V @ 22-11-2008, 15:03) *
Nu har jag lagt hemliga frön från mig på postlådan.
/Anki

yahoo.gif kul... nu är det min tur att gissa crazy.gif

CITAT
Tur att det finns människor som har vett att fråga, Gillan... Var på väg ut i skogen på jakt efter vitmossa.. Tänkte att.. "jaha.. hon har stoppat ner nåt sånt där som håller fukten borta från fröna... " Ska bli spännande att testa...

Vitmossa kan man köpa torkad på plantskolan... giggle.gif Jag trodde ni hade sett torkad mossa tidigare så jag brydde mig inte om att förklara... giggle.gif
Kajsa i Arvika
Idag damp nästa heltrevliga kuvert ner i brevlådan, den här gången från Anki V!! thanks.gif bravo.gif yahoo.gif Så ska man hålla sej också.. ÄNDA till slutet av december... whist.gif hmmm.... Om jag smyger riktigt tyst när det e mörkt kanske jag kan så nu och ställa ut.. skadar väl inte om de står ute lite längre än anvisat.... ninja.gif Nä får väl sitta på händerna.. fanns ju lite annat smått o gott med också!
Lady Hamilton
Även jag fick post yahoo.gif och tack Anki för "bonus" fröerna kompiskram.gif en av sorterna kommer jag att så 1/1-09 flirting.gif
Eva i Höga
Fick också frön från Anki idag. Och tack för extrafröerna, var tvungen att titta i anteckningarna om jag hade beställt av dig men då insåg jag att du bara är gullig. Tack så mycket! Inser nu att det blir väldigt mycket krukor och byttor med sådder här i vinter, tur att man har stort hus och gott om plats utomhus för dem som ska ha kyla. Ska försöka vara noga med att föra anteckningar om allt, det blir säkert ännu roligare då. Ja, det här blir verkligen en spännande vår!
Anki V
”Bonusfröna” sändes med av rent egoistiska skäl crazy.gif men alla kommer från perenner jag verkligen gillar och som jag tycker är odlingsvärda.

Eftersom jag drivs av en oemotståndlig lust att plocka på mig alla mogna fröer jag kommer över börjar det bli rätt fullt här hemma sweatingbullets.gif .

Med andra ord behövde jag bli av med lite frön.

Ni behöver inte alls så ….Jag blir glad om ni kanske kan använda dom som bytesfrön för att komma över något ni verkligen vill ha.

Skulle ni vilja så och behöver ”såråd” så har jag sått dem alla med bra resulat.

Kram/Anki
smiley_small_hug.gif

Maggan H
Gud vad det här är spännande biggrin.gif och naturligtvis har nyfikna jag inte fått Ankis fröer! ohmy.gif

Måtte de komma i morron så jag kan se vad det är!
yaay.gif
blomkronan
smiley_small_hug.gif Jag hade inte kollat posten... inte hade jag räknat med att fröna skulle komma i dag yahoo.gif jag trodde dom skulle komma i morgon! läste denna tråd och sprang ut till köksbordet... där posten låg. Min man har slutat att fråga... giggle.gif jag beter mig normalt nu!!!
g.gif hur ska jag lösa detta... gissa PÅ VAD confused.gif Du knäckte mitt frö... då måste jag knäcka ditt giggle.gif

Kan kylskåp med 5-6 grader gå bra? eller blir det för varmt??

Tack för bonus fröerna säger jag mé smiley_small_hug.gif /Mari
Anki V
Nja….5-6 grader kan bli lite för varmt. När jag har frön i kylskåpet har jag dom där det är som kallast, precis mot ”kylelementet”.

Det finns också en liten risk att fröna gror för tidigt om de får stå för varmt.
Bäst mår fröna om de får vara ute där det är lite växlande temperaturer…. Kylskåpet är en nödlösning för mig.

Beträffande bonusfröna så kommer jag inte alls ihåg vad jag skickat till vem…Jag vet bara att jag försökte undvika ”alpiner” till Frankrike innocent.gif .

/Anki
Gillan
Även jag fick Ankis frön i går ( fast inte förrän väldigt sent i går kväll eftersom jag inte orkade gå till brevlådan själv igår ). Vilken bra och utförlig beskrivning du skickade med Anki tummenupp.gif . Och jättetack för bonusfröna. Den ena sorten kommer jag att ha som bytesfrön eftersom jag fick fler än jag behövde av såna plantor förra året naughty.gif . Den andra sorten kommer jag att sätta bara för i fall att de som kom förra året kanske inte överlever hos mig.
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 24-11-2008, 22:20) *
Gud vad det här är spännande biggrin.gif och naturligtvis har nyfikna jag inte fått Ankis fröer! ohmy.gif

Måtte de komma i morron så jag kan se vad det är!
yaay.gif

Tror du att jag har det då?
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 25-11-2008, 07:05) *
Beträffande bonusfröna så kommer jag inte alls ihåg vad jag skickat till vem…Jag vet bara att jag försökte undvika "alpiner" till Frankrike innocent.gif .

/Anki

Tack, det var snällt! Jag blir nyfiken... I natt har vi haft minus 4 här...
Rosmarin
ååh!! men tack Anki!!! thanks.gif wub.gif Fröna har kommit fram!
Solstorm
Jag fick fröna här igår. Och bonusfröna! Sicka godingar! Nu gäller det bara att lyckas med sådderna också.
Dito Verde
Tack Anki. Dina fröer kom fram. Och tack för extrakuverten.

Jag har nu packat alla kuvert med mina fröer. Men jag tycker de ska sås den 1 februari. Ska jag vänta med att skicka dem till i januari eller ska jag skicka dem nu?
Vad tycker ni?

Jag har tänkt göra en egen tråd om dem men det kan ju vänta till det börjar bli dags.

/p
Pia L
Även jag har fått både Blomkronans och Ankis frön och även jag tackar så mycket för dom extra frösorterna från Anki.

Jag börjar fundera lite smått på vad jag gett mig in i... crying.gif det är inte det att jag saknar frön, tvärtom, jag har massor.....av en massa olika unsure.gif
Jag har suttit och googlat för att SJÄLV begripa hur dom ska sås och NÄR confused.gif tror ni att jag känner mig klokare för det??
Sen har vi det där med anueller, bienner och perenner. anuellerna har jag sorterat bort, men min självklara favorit....Myskmalvan klassas tydligen som bienn...Hmm g.gif jag får nog gå ut till min till våren och upplysa den om det, för just DEN plantan blir bara större och större med åren och har ett gigantiskt rotsystem.
Så nu är anuellerna och myskmalvan borttagen från listan på vad som skall skickas iväg....beslutsångest är bara förnamnet här sos.gif

Förresten....dom flesta perenner....dom blommar väl sällan första året? Eller är det bara JAG som har så tråkiga?
Maggan H
Tack tack Anki, nu har dom kommit fram! tummenupp.gif Tusen tack för extra frön, även om jag inte behöver det, 000.gif men alltid roligt att testa annat! yes.gif Bra, utförlig beskrivning också. Hojta till när det blir dags att så! biggrin.gif
*Ulrica*
Måste ge mej ut i kylan och tömma brevlådan... brevbäraren begärde att den skulle flyttas 150 meter så nuförtiden töms den inte lika ofta... blush.gif
Margith
Tack Anki! Idag landade ditt kuvert hos mig också.

Pia L: det fanns inga begränsningar i vilken typ av fröer det skulle vara! Jag tycker att du ska skicka Myskmalvan, jag skulle behöva lite fler av den giggle.gif

De flesta perenner blommar först andra året, men ett fåtal hinner blomma år 1, speciellt om de sås tidigt.

Pia L
Margith : Tack för den då......nu har jag ju försatt dom chanserna, men jag kan skicka några som extrafrön åt just dig då flirting.gif
Vill du ha vit eller rosa?? Äh, jag skickar några av båda som tack för svar.
Margith
CITAT (Pia L @ 25-11-2008, 16:53) *
Margith : Tack för den då......nu har jag ju försatt dom chanserna, men jag kan skicka några som extrafrön åt just dig då flirting.gif
Vill du ha vit eller rosa?? Äh, jag skickar några av båda som tack för svar.

Det har du väl inte!!
Hur många tror du känner igen fröer av Myskmalva? flirting.gif
Och om vi inte tjatar på alltför mycket om dem, så har alla glömt att det var du som hade såna fröer innan det blir dags att så dem tummenupp.gif

Maggan H
Ja, eller hur?? biggrin.gif crazy.gif
Anki V
CITAT (Gillan @ 25-11-2008, 07:53) *
Den ena sorten kommer jag att ha som bytesfrön eftersom jag fick fler än jag behövde av såna plantor förra året naughty.gif . Den andra sorten kommer jag att sätta bara för i fall att de som kom förra året kanske inte överlever hos mig.

Ha..... crazy.gif Den ena sorten som grodde som sjutton i fjol är (hos mig) ganska så "tvåårig" och vill du bli självförsörjade så är ett "stalltips" att så några i år också.....Den andra sorten är en annan sort än den du fick i fjol...så det så tongue.gif !!!

/Anki
Rosmarin
Det här ska bli jättespännande!!!
blomkronan
När ska vi börja... det är mitten av december nu va... crazy.gif
Gillan
CITAT (Anki V @ 25-11-2008, 22:22) *
Ha..... crazy.gif Den ena sorten som grodde som sjutton i fjol är (hos mig) ganska så "tvåårig" och vill du bli självförsörjade så är ett "stalltips" att så några i år också.....Den andra sorten är en annan sort än den du fick i fjol...så det så tongue.gif !!!

/Anki

Ha...på dig själv du! Jag tycker att såna däringa krävande fröer borde ha livstidsgaranti när de väl blivit plantor rtfm.gif . Men vad sjutton! Jag har ju redan köpt fröer till ytterligare två sorter som ska ha samma behandling så vad gör väl 50 ( eller 100 ) plantor till för skillnad sweatingbullets.gif ...............och vad kul med den andra sorten bravo.gif . Tack så mycket, de är ju så söta wub.gif

CITAT (blomkronan @ 26-11-2008, 08:49) *
När ska vi börja... det är mitten av december nu va... crazy.gif

Nej milde himmel, nu får ni lugna ner er lite! Måste ju hinna med och julpynta lite också sweatingbullets.gif ..................fast innan veckan är slut har jag nog hunnit sätta några fler fröer tror jag giggle.gif
cia73
Jag har också fått två kuvert med frön. thanks.gif

Jag har bytt dator nu(eller håller på) så det var lite problem med att logga in men nu är jag här.
Det här ska bli spännande då alla främmande frö börjar gro. Själv så funderar jag vilken sort jag ska sända ut, har några att välja mellan. wink.gif Det är sorter som inte behöver sås på länge men jag kommer nog att skicka iväg fröna inom en vecka.

Kajsa i Arvika
Får du väldiga problem med att välja cia kan du ju alltid skicka flera... flirting.gif naughty.gif
stennie
Hej alla...jag har haft fullt upp ett par veckor nu, och har inte riktigt haft tid att hänga här.

Tack Blomkronan och Anki V för fröerna...ska bli spännande att se vad det blir.

Jag har inte hunnit så Blomkronans fröer än men ska försöka få till det i kväll...
Pia L
Jösses säger jag bara!!! wacko.gif
Nu har jag googlat på odlingsråd på alla mina fröer och det var inte det lättaste att hitta något som kunde passa för det här ändamålet.
när jag äntligen bestämt mig för en sort så gick det helt bort för att dom antingen inte blommar första året, vilket jag ju ville att dom skulle göra, eller så skulle dom sås på hösten eller i kallbänk.
men NU har jag äntligen hittat något som verkar lättsått och blommar första året....JIPPIE!!!! yahoo.gif
Fröerna är packade och ligger i kuverten och skickas iväg framöver.
blomkronan
CITAT (stennie @ 26-11-2008, 12:41) *
Hej alla...jag har haft fullt upp ett par veckor nu, och har inte riktigt haft tid att hänga här.

Tack Blomkronan och Anki V för fröerna...ska bli spännande att se vad det blir.

Jag har inte hunnit så Blomkronans fröer än men ska försöka få till det i kväll...

Varsågod... 7-90 dagar tar det för den att gro, så det gör nog inget att du kom efter ett par dagar... naughty.gif
Det är bara lady Hamilton som har fått grodd giggle.gif

Ååååå vad spännande med era fröer... jag vill börja nu... bravo.gif

Kajsa i Arvika
Men mina kommer nog inte heller att blomma första året... g.gif betyder det att jag måste hitta på något annat?
Pia L
Kajsa : Det är JAG som är av den otåligare sorten och vill att just MINA ska blomma helst samma dag jag sätter dom. giggle.gif
Maggan H
Tack cia73 för 3 sorters frön! tummenupp.gif Milde himmel, vi kommer nog att drunkna i sådder kommande säsong....men en sämre död kan jag tänka mig, dock.... giggle.gif Alla låter lika spännande! yahoo.gif
Solstorm
Jag har fått busfrön idag!

Den sorten som gick att så direkt och som var ätlig visste jag ju direkt vad det var. Varenda människa känner väl igen ett ringblommefrö när man ser det tänkte jag och kikade i kuvertet. Tji fick jag, det var ett frö som jag absolut inte kan räkna ut vad det var. Två påsar till var det i kuvertet.

Var ska detta sluta? 20-manna låter ju som om det skulle bli 20 krukor, men det här blir tydligen en mer platskrävande tävling än så. giggle.gif
Pia L
Jag fick också samma innehåll idag, men inte tänkte jag på ringblomma....väldoftande stod det väl??
Jag tänkte först på temynta, men det är förmodligen fel det också, ärligt talat har jag inte ens kikat på fröerna än giggle.gif
Jag kommer nog att få fullt i rabatterna bara av den här tråden, så det blir till att gräva nya rabatter till våren....jippie!! yahoo.gif
Rosmarin
Jag har också fått Cias kuvert idag. Tack så mycket!!!

Som sagt; många fröer blir det... giggle.gif
Maggan H
Jag har det, jag har det! crazy.gif Åtminstonde den direktsådda, hihi, jag mailar cia direkt! bravo.gif
Anki V
Tack så väldigt mycket för fröna Cia…..Det ska bli jättekul att så ”busfrön”. Frågan är bara om jag kan hålla mig ända till april sleep.gif .

Beträffande det där ätbara som Maggan har knäckt så kan jag meddela att jag provsmakat på fröna men kan för mitt liv inte komma på vad det smakar g.gif .

/Anki
blomkronan
Jag fick oxå... yahoo.gif Men... ska vi vänta ända till april innan vi ska så???
Pia L
Jag skickar runt mina fröer som jag lovat den 18:e, men jag vill inte att fler skickar mig av sina fröer.
Av privata skäl drar jag mig tyvär ur, det är tydligen ganska önskvärt också från annat håll som jag har förstått.
Jag ber alla om ursäkt för mitt intresse att få vara med.
lycka till alla med era sådder, hoppas att ni får en blommande oas till sommaren.
Anki V
CITAT (Pia L @ 11-12-2008, 21:48) *
Jag skickar runt mina fröer som jag lovat den 18:e, men jag vill inte att fler skickar mig av sina fröer.
Av privata skäl drar jag mig tyvär ur, det är tydligen ganska önskvärt också från annat håll som jag har förstått.
Jag ber alla om ursäkt för mitt intresse att få vara med.
lycka till alla med era sådder, hoppas att ni får en blommande oas till sommaren.

Ja, men det var väl synd.

Du kan väl i alla fall vara med på de frön du redan fått även om du inte känner för fler…för du tänker väl inte sluta odla?

/Anki
Pia L
Anki : Jag returnerar dom som jag redan fått i kuverten med mina fröer (utom Blomkronans som redan är sådda)
Och nej, jag tänker inte sluta odla, det kan INGEN få mig till, men jag vill inte vara aktiv här inne längre bara.
Anki V
För allt i världen....Behåll fröna, i alla fall de som du fått från mig.

Alla tre är i mitt tycke odlingsvärda perenner.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon