|
blomkronan
12-12-2008, 07:50
CITAT (Pia L @ 12-12-2008, 05:19)  Anki : Jag returnerar dom som jag redan fått i kuverten med mina fröer (utom Blomkronans som redan är sådda) Och nej, jag tänker inte sluta odla, det kan INGEN få mig till, men jag vill inte vara aktiv här inne längre bara. Menar du aktiv på odla eller aktiv på 20-manna tråden? Ibland kan man fastna här... det vet vi alla  Mari
blomkronan : Odla kommer jag alltid att läsa, men jag kommer inte att aktivt delta i trådar som känns personligt engagerande, jag kommer att följa er andra i era gissningar och titta på eventuella bilder som läggs in i trådarna. Det jag kommer att dagligen skriva i är vädertråden, den är opersonlig. Ha en trevlig helg nu alla
Solstorm
12-12-2008, 13:37
CITAT (Pia L @ 11-12-2008, 21:48)  Av privata skäl drar jag mig tyvär ur, det är tydligen ganska önskvärt också från annat håll som jag har förstått. Det är i alla fall inte önskvärt från min sida att du drar dig ur. Jag vet inte vad som har gjort dig ledsen, men jag skickar dig gärna fröer när det blir dags även om du inte vill delta i tråden.
Rosmarin
12-12-2008, 18:01
CITAT (Pia L @ 11-12-2008, 21:48)  Jag skickar runt mina fröer som jag lovat den 18:e, men jag vill inte att fler skickar mig av sina fröer. Av privata skäl drar jag mig tyvär ur, det är tydligen ganska önskvärt också från annat håll som jag har förstått. Jag ber alla om ursäkt för mitt intresse att få vara med. lycka till alla med era sådder, hoppas att ni får en blommande oas till sommaren. Men Pia, vad är det som har hänt? JAG önskar inte att du ska dra dig ur i alla fall. CITAT (Solstorm @ 12-12-2008, 13:37)  Det är i alla fall inte önskvärt från min sida att du drar dig ur. Jag vet inte vad som har gjort dig ledsen, men jag skickar dig gärna fröer när det blir dags även om du inte vill delta i tråden. Det gör jag också gärna om du vill!!!
Tack Cia! Idag fick även jag dina fröer. Och vad kul med tre olika busfröer  ..........Tack och tack igen, det ska bli jättekul
Kajsa i Arvika
13-12-2008, 14:03
Jag har också fått!  kul kul med många fröer... Får vänja min gubbe så sakteliga vid tanken att han kommer få käka sin måltider framför tv:n framöver för som sagt var... nåt köksbord lär man ju inte få plats med...
Maggan H
15-12-2008, 14:44
Jäääädrar också, Cia säger att det är fel, jag som var stensäker!  Det MÅSTE vara en nära släkting, jag får forska lite i saken!
Tyvärr Maggan så är det inte ens nån släkting.  Det blev lite många sorter i mitt kuvert men om det är nån som vill hålla sej till en sort så kan jag bra meddela vad de två andra är. Jag håller på och drunknar i frö så det är bara kul att dela med sej lite. Nu sitter jag ochså med såjord under naglarna, härmed förklarar jag min odlingssässong påbörjad.
Rosmarin
22-12-2008, 13:50
Hej hela 20manna-gänget! Jag vill önska er alla en riktigt God Jul!!! Vi kör till Bretagne i eftermiddag och kommer hem igen om en liten vecka. Stor  och som sagt en riktigt God Jul till er alla!
Eva i Höga
22-12-2008, 17:36
God jul och  på dig själv. Kör försiktigt!
Maggan H
15-01-2009, 19:22
Det har varit stiltje i tråden länge nu, tänkte forska lite i när era frön ska sås, ni som inte skickat än? Mina tar ca 2 veckor att gro och lämplg såtid är slutet av februari.  Dom kommer om några veckor!
Eva i Höga
15-01-2009, 19:38
Mina ska inte sås förrän mars-april så dom får ni vänta på! (Fast tiden går rysligt fort nu när det börjar ljusna lite!)
Maggan H
15-01-2009, 19:55
Man KAN så mina tidigare, men med tanke på risk för frost långt in i maj o tom juni ni norröver så väntar vi tills slutet på feb. Men jag kan ju alltid testså för mig själv...
blomkronan
16-01-2009, 18:00
hej allihopa...  Ville bara senda en helsning fran thailand... 30 grader varmt och massssssor med vexter  Jag visar er bilder nar jag kommer hem  Mari
Maggan H
16-01-2009, 18:04
CITAT (blomkronan @ 16-01-2009, 18:00)  hej allihopa...  Ville bara senda en helsning fran thailand... 30 grader varmt och massssssor med vexter  Jag visar er bilder nar jag kommer hem  Mari Åh, lyllos dig Mari!  Ta ett dopp för mig med, och gärna lite sol med hem i flaska! Synd man inte kan så den?? Ta massa kort på växtrikedomen!
Eva i Höga
16-01-2009, 19:21
CITAT (blomkronan @ 16-01-2009, 18:00)  hej allihopa...  Ville bara senda en helsning fran thailand... 30 grader varmt och massssssor med vexter  Jag visar er bilder nar jag kommer hem  Mari Mari, passa på och njut riktigt ordentligt och kolla alla växter. Här har vi snålblåst och minusgrader och allt är stelfrusen, ingen snö. Nosa på blommorna för mig också!
Solstorm
20-01-2009, 17:59
Jag småvarslar lite nu. Mina frön kommer nästa vecka. Blomkronan och Eva i Höga får rhododendronfrön också (Cunninghams White). Jag har inte frön så det räcker till alla, men några småportioner till kan jag nog fixa. Är det någon mer som vill ha?
Eva i Höga
21-01-2009, 19:44
Det blir spännande nästa vecka när dina frön kommer. Men för att spara porto kan du lämna dem till mig när vi ses på lördag. Gulligt att du tar med rhododendronfrön också, blir första försöket med sådana frön för mig så det är en liten utmaning.
Rosmarin
22-01-2009, 17:37
CITAT (Maggan H @ 15-01-2009, 19:22)  Det har varit stiltje i tråden länge nu, tänkte forska lite i när era frön ska sås, ni som inte skickat än? Mina tar ca 2 veckor att gro och lämplg såtid är slutet av februari.  Dom kommer om några veckor!  Jag skickar nog mina i mars. Lämpligt att så dem i april. CITAT (Solstorm @ 20-01-2009, 17:59)  Jag småvarslar lite nu. Mina frön kommer nästa vecka. Blomkronan och Eva i Höga får rhododendronfrön också (Cunninghams White). Jag har inte frön så det räcker till alla, men några småportioner till kan jag nog fixa. Är det någon mer som vill ha? Jag skulle tycka detta var jätteroligt att prova om du har frön kvar fortfarande!
Hej på er alla fröholister. Det är en tid sen jag har varit inloggad och det börjar nu finnas så många olika trådar att följa med i så jag tänkte att om jag skriver i den här tråden som är början till det hela kanske de flesta ser det ändå. Jag är inte så aktiv på odla just nu men destu mer aktiv här hemma. Jag har sått många sorter och några tittar redan upp och de är väl märkta men inte har jag nån gissning ännu. Anki V's frö är ute under snön ännu(men jag vet vad det är  ) och där får de vara till jag tar i bruk mitt nya växthus i mitten av april, 400 kvadrat  . Jag tänkte starta min tråd i slutet av mars och fröna är utskickade i god tid.
Åhh så skönt att se att du lever cia  . Vi har nog undrat en del vart du tagit vägen. Skänt att du är i full gång med fröerna i alla fall.....................men 400kvm växthus  .........blir jag avis.........eller blir jag avis  , men ett stort Grattis! till det i alla fall
CITAT (cia73 @ 04-03-2009, 18:36)  mitt nya växthus i mitten av april, 400 kvadrat  . Inte ett dugg avundsjuk.....400 kvadrat växhus vad är väl det ....blaha, blaha ! Jag har ju köksbänken med trasig lysrörsarmatur, det ni! Välkommen tillbaka och lycka till med sådder och växhus  . Föresten är visst inte armaturen trasig, det är bara glapp i kablarna för det sprakar och dunndrar i lysrören när jag rör kabeln /Anki
blomkronan
04-03-2009, 19:16
CITAT (cia73 @ 04-03-2009, 18:36)  mitt nya växthus i mitten av april, 400 kvadrat  .  Såg du hakan... den ramla ner! 400 kvm  Ska du börja odla på riktigt??? Nu måste du berätta... nu blev jag sååå nyfiken
DragonLady
04-03-2009, 19:31
Stort växthus.... blir inte billigt att fylla det med odlingar ......fast det kanske var 40kvm som menades... och det räcker ju gott o väl det också  avundsjuk  inte alls
CITAT (blomkronan @ 04-03-2009, 20:16)   Såg du hakan... den ramla ner! 400 kvm  Ska du börja odla på riktigt??? Nu måste du berätta... nu blev jag sååå nyfiken Vi är faktiskt jordbrukare, med mjölkkor, och trädgårdsintresset blir bara större för varje år så nu har vi beslutat oss för att börja odla även till försäljning, 1 hektar jordgubbar, 1,5 hektar äppel och så diverse ätbara saker i växthuset så som tidig dill, morötter, sallad, majs, örter osv. All ekologiskt odlat. Lägg då till mina 2 barn och studier till heltids jordbruksarbete så blir summan ett härligt liv med omväxling i vardagen. Men min trädgård har jag alltid tid för, där får jag koppla av och samla mina tankar.  Längtar efter att få upp plasten på växthuset och kunna gå där i växthuset hela sommaren och pyssla med plantor vid sidan om allt annat som växer där.
blomkronan
04-03-2009, 19:45
CITAT (cia73 @ 04-03-2009, 19:37)  Vi är faktiskt jordbrukare, med mjölkkor, och trädgårdsintresset blir bara större för varje år så nu har vi beslutat oss för att börja odla även till försäljning, 1 hektar jordgubbar, 1,5 hektar äppel och så diverse ätbara saker i växthuset så som tidig dill, morötter, sallad, majs, örter osv. All ekologiskt odlat. Lägg då till mina 2 barn och studier till heltids jordbruksarbete så blir summan ett härligt liv med omväxling i vardagen. Men min trädgård har jag alltid tid för, där får jag koppla av och samla mina tankar.  Längtar efter att få upp plasten på växthuset och kunna gå där i växthuset hela sommaren och pyssla med plantor vid sidan om allt annat som växer där.  nu blev jag avundsjuk... va kul. Hoppas du hinner med allt i sommar... du och din man får väll hjälp av era barn, kan jag tänka mig  Lycka till... ser framemot bilder i sommar
Tack, jag hoppas också att vi ska hinna med allt. Nu börjar det bli allvar av det som vi planerat i några år och i några svaga stunder kan jag tvivla på att det går vägen. Barnen är 6 och 3 år så jag vet inte om de hjälper eller stjälper mest. Jag gillar inte riktit odlas galleri men om nån vill se bilder från vår trädgård så hittar ni mej och mitt galleri hos veera på familjeliv.se. Members only.
Maggan H
05-03-2009, 08:14
Vad underbart Cia, lycka till med er eko-odling! Det går säkert bra, verkligen i ropet nu. Jag jobbar inom kommunstorkök och from nästa år är man enl lag skyldig att inköpa 25% av sin förbrukning som ekologiskt! Men jag är övertygad om att det kommer att finnas plats till diverse blommor i växthuset också.... Ta't lugnt och visa gärna bilder på dina/våra sådder när du kan!
Eva i Höga
05-03-2009, 08:30
cia73, grattis till växthuset! Vilken glädje det måste vara. Jag önskar mig ett på 10 kvm men har ännu inte fått det. Du måste ha ett fantastiskt liv (vi har ju haft lite kontakt tidigare du o jag) och det verkar som du och din familj har kommit på rätt plats, det finns en glädje i det du skriver trots alla vedermödor. Det är ett arbete som aldrig tar slut men det har ju så många växlingar under året. Jag är jordbrukardotter och har själv haft det som yrke under en tid och det är nog det som har varit mest meningsfullt i mitt liv, förutom mina barn förstås. Jag vill bara önska dig och din familj lycka till med er strävan och ert arbete - och för ni över intresset på barnen så har ni gjort ett gott arbete.
Rosmarin
05-03-2009, 09:03
åh Cia vilket projekt! Förstår verkligen att du inte hinner vara inne på forumet så ofta. Jag som tycker att jag har mycket ibland, med min produktion, min försäljning, mina utställningar och att få allt detta att gå ihop i slutändan vilket inte är lätt i dessa tider. Och så trädgården som lätt kunde bli en heltidssysselsättning. Vårt stora gamla hus likaså. Jag är glad för din skull att projektet som du skriver: "Nu börjar det bli allvar av det som vi planerat i några år och i några svaga stunder kan jag tvivla på att det går vägen." Jag tror att vi alla tvivlar ibland när man tagit steget ut från den grundläggande säkerheten som ett jobb med fast lön punktligt varje månad innebär... blabla... till att göra någonting som man verkligen vill istället trots att detta innebär mycket slit, stor arbetsbörda och ofta lååånga arbetsdagar så är det värt mycket! Lycka till!!!
stennie
07-03-2009, 12:14
Hej alla, som ni kanske vet har jag ju varit bortrest i 5 veckor...ska försöka få iväg fröer till er i veckan.
det blir även en liten godsak från down under, en Alpin växt som är jättesöt!
Maggan H
07-03-2009, 17:22
Välkommen hem, Stennie! Yes, fler frön!
I morron är det stooor omskolningsdag, då åker vissa perenner ut från lysrören till uterummet för att frigöra plats. Det kommer ändå att bli knökfullt när allt ska omskolas, ojojoj.... Får nog börja sätta in i växthuset på dagtid, jag VET att jag inte kommer att få plats i boden, MEN DET GÖR INGET, DET ÄR JU SÅ JÄDRA ROLIGT! Då trängs jag gärna!
Halloj på er alla bustrådebusar! Tyvär har jag för tillfället så mycket omkring mig att jag knappt hinner med odla alls, mer än en liten kortis då och då. Så jag ber om ursäkt om jag inte svarar i den takt det behövs ( jag gör så gott jag hinner och orkar ). Jag måste försöka få ordning på kaoset som tillfälligt råder här så jag i alla fall kan åka på mässan. Den är viiiiiktig
Maggan H
16-03-2009, 22:17
Allt eftersom våra sådder avslöjar sitt rätta jag tycker jag att vi gör en sammanställning här för att lätt o överskådligt läsa och skriva upp vad det var vi skickade för nåt. Jag kan inte börja för mina är inte avslöjade än, men ni som har 'redat opp' era kan skriva.
Rosmarin
17-03-2009, 12:29
CITAT (Maggan H @ 16-03-2009, 22:17)  Allt eftersom våra sådder avslöjar sitt rätta jag tycker jag att vi gör en sammanställning här för att lätt o överskådligt läsa och skriva upp vad det var vi skickade för nåt. Jag kan inte börja för mina är inte avslöjade än, men ni som har 'redat opp' era kan skriva.  God idé! Ber om ursäkt men jag hinner inte skriva eller vara inne på forumet så mycket för närvarande. Nu till helgen är det "de nationella keramikdagarna" i Frankrike. Jag samarbetar med två restauranger som ska servera kaffet efter maten i mina kaffekoppar under de här tre dagarna. Öppet hus i verkstan mm. Hoppas det kommer mycket folk. Kan behövas efter vintern. De senaste två veckorna har jag drejat, dekorerat och glaserat 500 kaffekoppar. Satte ugnen i söndags, brände igår, hoppas hoppas hoppas att det blev bra ...  ... ska tömma och se över resultatet imorgon, leverera till de två restaurangerna innan torsdag... och så förbereda helgens öppet hus i min ateljé och så och så och så vidare... längtar tills på måndag när det förhoppningsvis blir lite lugnare igen.
Maggan H
17-03-2009, 13:46
Oj Rosmarin, du har verkligen fullt upp! Blir bränningen alltid bra, dvs spricker inget? Vill minnas jag gjorde nåt sånt här i skolan och min skål sprack givetvis! Jag blev jättebesviken. Och har man då beställningar på grejor så fy, om sånt händer! Hoppas att det blir till belåtenhet!
CITAT (Gillan @ 11-03-2009, 07:49)  Halloj på er alla bustrådebusar! Tyvär har jag för tillfället så mycket omkring mig att jag knappt hinner med odla alls, mer än en liten kortis då och då. Så jag ber om ursäkt om jag inte svarar i den takt det behövs ( jag gör så gott jag hinner och orkar ). Jag måste försöka få ordning på kaoset som tillfälligt råder här så jag i alla fall kan åka på mässan. Den är viiiiiktig  Tyvärr så verkar det inte i nuläget som om det blit nån Mässa för oss år, men vi har gett oss själva en tidsfrist till på Tisd. innan vi ger ett defenitivt besked  . Håll tummarna alla!
Maggan H
19-03-2009, 08:30
CITAT (Gillan @ 18-03-2009, 23:50)  Tyvärr så verkar det inte i nuläget som om det blit nån Mässa för oss år, men vi har gett oss själva en tidsfrist till på Tisd. innan vi ger ett defenitivt besked  . Håll tummarna alla! Åh Gillan  vad synd, jag lider verkligen med er men jag antar att du har dina skäl!  Hoppas vi ses!
Lady Hamilton
19-03-2009, 09:13
Även jag håller tummarna för att det skall bli så att ni kommer
Rosmarin
25-03-2009, 12:49
CITAT (Maggan H @ 17-03-2009, 13:46)  Oj Rosmarin, du har verkligen fullt upp! Blir bränningen alltid bra, dvs spricker inget? Vill minnas jag gjorde nåt sånt här i skolan och min skål sprack givetvis! Jag blev jättebesviken. Och har man då beställningar på grejor så fy, om sånt händer! Hoppas att det blir till belåtenhet! Ja puh! Det har verkligen varit fullt upp. Nej dessvärre blir inte alltid bränningen bra. Mina krukor spricker sällan. Det är oftast ett tecken på spänningar i leran om den gör det. Detta kan undvikas genom bearbetning av leran samt att man använder rätt gester vid hanteringen av krukorna. Ibland deformerar krukorna sig - kommer ut ovala istället för runda ur ugnen  . Ibland blir färgerna inte alls som man har tänkt sig. Mm. mm. Det är en hel vetenskap. Det är därför bl.a. som det är bra att hålla öppet hus i verkstan ibland som vi gjorde nu i helgen, och visa och förklara för folk hur man arbetar och varför. Den här gången visade jag hur man gör tekannor. Detta är ett objekt med många och en del ganska komplicerade tillverkningsetapper. Folk tyckte detta var mycket intressant. En del gick här ifrån med orden: "Nu när jag har sett hela tillverkningsprocessen förstår jag att en handtillverkad tekanna faktiskt kostar väldigt lite i förhållande till det arbete som ligger bakom." När folk säger så då känns det att man har lyckats förmedla nånting viktigt. Det känns bra. [attachment=32393:Tasse_Celadon.jpg]
Solstorm
09-04-2009, 12:11
Jag ligger hopplöst efter med sådderna. Ingenting utav fröerna som ska vara sådda 1/4 har jag sått. Idag skulle jag vilja så, men jag har varit dålig ett tag och får försöka få lite städat nu till påsk istället. Tur att jag har duktiga 20-mannadeltagare på nära håll. Dito Verde, det ska bli roligt att se några av dina plantor på trädgårdsmarknaden. Tur att ni skickar in bilder på era plantor så jag vet hur mina kommer att se ut så småningom ialla fall. Ni är så himla duktiga så det är tack vare era bilder jag har kunnat gissa ibland. (Gissa och gissa rätt är inte samma sak  ) GLAD PÅSK på er alla medtävlare!
Eva i Höga
09-04-2009, 17:38
Var inte bekymrad för att du ligger efter med sådderna, det gör jag också, hinner inte med mitt odlande riktigt pga arbetet. Och en del av mina groddar har torkat ihjäl, jag skäms ohyggligt för det, men så är det. Hinner man inte med alla denna våren så är det ju bara att spara till nästa år och försöka då istället. Hoppas du mår bättre nu Solstorm! Kram
Rosmarin
10-04-2009, 08:15
Att du ligger efter med sådderna är väl inget stort problem egentligen. Det här gör vi ju för att det ska vara roligt och inte för att det ska bli ett tvång. Att du inte mår bra âr ju värre. Hoppas att det inte är något allvarligt. Krya på dig!  och Glad Påsk!!!
stennie
10-04-2009, 08:23
En till här som ligger efter med en del av fröerna, men tack och lov är jag ledig ett tag, så nu ska det läggas på ett krut. Ibland undrar jag hur folk hinner med allt dom gör...för mig verkar det som veckorna bara består av jobb,jobb,jobb.....
Maggan H
12-04-2009, 20:08
CITAT (Rosmarin @ 25-03-2009, 13:49)  Ja puh! Det har verkligen varit fullt upp. Nej dessvärre blir inte alltid bränningen bra. Mina krukor spricker sällan. Det är oftast ett tecken på spänningar i leran om den gör det. Detta kan undvikas genom bearbetning av leran samt att man använder rätt gester vid hanteringen av krukorna. Ibland deformerar krukorna sig - kommer ut ovala istället för runda ur ugnen  . Ibland blir färgerna inte alls som man har tänkt sig. Mm. mm. Det är en hel vetenskap. Det är därför bl.a. som det är bra att hålla öppet hus i verkstan ibland som vi gjorde nu i helgen, och visa och förklara för folk hur man arbetar och varför. Den här gången visade jag hur man gör tekannor. Detta är ett objekt med många och en del ganska komplicerade tillverkningsetapper. Folk tyckte detta var mycket intressant. En del gick här ifrån med orden: "Nu när jag har sett hela tillverkningsprocessen förstår jag att en handtillverkad tekanna faktiskt kostar väldigt lite i förhållande till det arbete som ligger bakom." När folk säger så då känns det att man har lyckats förmedla nånting viktigt. Det känns bra. [attachment=32393:Tasse_Celadon.jpg] Gud vilka tjusiga krukor! Är det såna du gör?? Mycket fina!
Rosmarin
13-04-2009, 08:52
CITAT (Maggan H @ 12-04-2009, 21:08)  Gud vilka tjusiga krukor! Är det såna du gör?? Mycket fina!  Tack!!!
blomkronan
13-04-2009, 09:58
CITAT (Rosmarin @ 13-04-2009, 09:52)  Tack!!! Jag vill se mera.... Vad fina saker du gör  Kan du inte starta en tråd... vore sååå kul att se vad du gör
Rosmarin
15-04-2009, 09:14
CITAT (blomkronan @ 13-04-2009, 10:58)  Jag vill se mera.... Vad fina saker du gör Kan du inte starta en tråd... vore sååå kul att se vad du gör  Tack! Du kan gå in på min hemsida om du vill se mera. Jag har arbetat under vintern med en svensk översättning som kommer att läggas ut på nätet inom kort. Du kan ju titta på bilderna så länge (om du inte kan franska förstås). Startsida man kan klicka på de olika fotona och rubrikerna. Stengods
Maggan H
19-04-2009, 11:01
Nu skriver jag mina busfröer/plantor här så kan ni bara fylla på här under:Tack alla för er medverkan i denna roliga ''tävling!'' Jag själv bugar o bockar för alla nya plantor som jag troligen aldrig själv hade kommit mig för att så!EDIT: För enkelhetens skull lägger vi alla i samma ruta! Maggan 1: DahliaMaggan 2: Fingerborgshatt, Penstemon Digitalis 'Husker Red' Lady: Vit Ballongblomma Hamilton: Blå Ballongblomma Dito Verde: Fackellilja Rosmarin 1: Kokardblomster "Gaillardia Artistata Kobold" Rosmarin 2: Crocusmia Lucifer Stennie 1: Blågull Stennie 2: Mountain daisy (Celmisia spp.) Gillan 1: Mauretansk Malva Gillan 2: Rödbeta Gillan 3: Ricin Eva i Höga: Zinnia cia 73 1: cia 73 2: Kajsa i Arvika 1: Kajsa i Arvika 2+3: Margith 1: Eucalyptus rudis 'Flooded Gum' Margith 2: Margith 3: Dahlia Rosmarin 1: Kokardblomster Rosmarin 2: Crocosmia (Tidigare Montbretia) Solstorm: Tobak Anki V: Lewisia pygmea blomkronan:
Lady Hamilton
19-04-2009, 21:09
Lady Vit Ballongblomma Hamilton Blå Ballongblomma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|