Full version: 20-manna-tävling!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Kajsa i Arvika
Kom på häromkvällen att jag kommer att få ett alldeles utmärkt legitimt skäl att skaffa belysning till mina sådder.. yahoo.gif De kallgroende fröer jag sått tidigare har ju fått stå ute till vårsolen väckt dem... Kommer ni nu med fröer som ska kylas och tas in BARA MÅSTE JAG JU HA BELYSNING!!! Yes Yes Yes!!!

Annars kan man ju inte vara med och jämföra ju... Styggelse!! angel_not.gif whist.gif giggle.gif
Maggan H
CITAT (Kajsa i Arvika @ 03-11-2008, 16:19) *
Kom på häromkvällen att jag kommer att få ett alldeles utmärkt legitimt skäl att skaffa belysning till mina sådder.. yahoo.gif De kallgroende fröer jag sått tidigare har ju fått stå ute till vårsolen väckt dem... Kommer ni nu med fröer som ska kylas och tas in BARA MÅSTE JAG JU HA BELYSNING!!! Yes Yes Yes!!!

Annars kan man ju inte vara med och jämföra ju... Styggelse!! angel_not.gif whist.gif giggle.gif

Ja du ser, bara positiva vibbar här på Odla! yahoo.gif På Maken/sambon/sonen om att belysningen måste upp, jag har redan börjat tjata här..... a0a.gif
Maggan H
Nu är listan skickad, om någon inte har fått den så hojta till, det strulade lite. ranting.gif

Vi hörs snart igen! smiley_small_hug.gif
Rosmarin
Jag har fått den!
Kajsa i Arvika
Jag har också fått den! tummenupp.gif
Eva i Höga
Har också fått den så ikväll ska jag lägga fem fröer plus anvisning för sådd i kurvert. Sedan är det väl bara att vänta på klartecken från Maggan när vi ska skicka om jag förstått allt rätt.
Lady Hamilton
CITAT (Kajsa i Arvika @ 05-11-2008, 11:09) *
Jag har också fått den! tummenupp.gif

Samma här! tummenupp.gif
Gillan
Me too bravo.gif thanks.gif
Margith
Men snälla vänner, Maggan H frågade inte om vi hade fått adresslistan, hon frågade om det var nån som INTE fått den rotfl.gif

Men sen blir jag lite bekymrad om jag missförstått nåt: skulle vi inte skicka fröerna när det var dags att så dem?
Gillan
CITAT (Margith @ 05-11-2008, 13:00) *
Men snälla vänner, Maggan H frågade inte om vi hade fått adresslistan, hon frågade om det var nån som INTE fått den rotfl.gif

Petitesser Margith, bara petitesser giggle.gif

Din fråga om när vågar jag inte svara på eftersom det oftast är jag som inte förstått nåt
-fear-.gif
Lady Hamilton

Men sen blir jag lite bekymrad om jag missförstått nåt: skulle vi inte skicka fröerna när det var dags att så dem?

Hur skall man veta att man INTE fått något om man inte har fått det?? giggle.gif .........
Men skriver en massa här så kanske någon "vaknar" över att alla verkar ha fått något som den inte har fått, Och då kanske den som inte har fått saknar och börja undra vad andra har fått som inte den fått Eller har jag missförstått något? wacko.gif

rotfl.gif

blush.gif Margith! Du vet hur vi är...spelar ingen roll vad som "sägs" vi gör ju ändå som vi vill.......Och när vi skall skicka fröerna?....jag går med på allt Bestäm ni så skickar jag
Margith
CITAT (Lady Hamilton @ 05-11-2008, 13:11) *
Hur skall man veta att man INTE fått något om man inte har fått det?? giggle.gif .........

Måste du vara så där förnumstig? a0a.gif

Rosmarin

Jaa, så har jag också förstått det. g.gif
*Ulrica*
Jag har också förstått att man skickar fröerna när det är dags att så dem och sedan startar en tråd. Då blir det ju även en liten påminnelse så att inga fröer hamnar i någon låda någonstans... crying.gif
Eva i Höga
Ska notera i kalendern när jag ska skicka mina fröer. Så kan man ju hoppas att man inte har 19 sorter att så på en gång. Å andra sidan - det är roligt!
Maggan H
Ja jisses, ni kan få till det ni! rotfl.gif Jodå, vi skickar fröna När det är dags att så, det blir så bra så! Hoppas nån har tidiga fröer så vi kan starta direkt efter NYÅR! (För innan dess går det väl inte)

Väl mött i såträsket!
Anki V
Mina kommer att komma i mitten av december naughty.gif

/Anki
Maggan H
CITAT (Anki V @ 05-11-2008, 17:11) *
Mina kommer att komma i mitten av december naughty.gif

/Anki

YES! Här har vi en förutseende kompis som tänkte på alla oss med kli i såfingrarna!
Eva i Höga
Yes, vad kul! Det är ju inte så långt kvar!!!
blomkronan
CITAT
Hur skall man veta att man INTE fått något om man inte har fått det?? .........
Men skriver en massa här så kanske någon "vaknar" över att alla verkar ha fått något som den inte har fått, Och då kanske den som inte har fått saknar och börja undra vad andra har fått som inte den fått

rotfl.gif rotfl.gif
---------------------------------------------
sos.gif

Jag har ett dilemma... crying.gif Jag kan ju inte fråga er om råd!!!!!! -cry-.gif

Jag har sått fröna på tre olika sätt för 10 dagar sedan, men om dom gror om tre månader...
Jag vill hälst skicka dom till er så fort som möjligt yes.gif

Jag har googlat och googlat och googlat...

och så kom jag på... jag kan fråga er hur söker ni på google om ni söker:

xxxxxxx + frösådd på engelska, japanska, tyska ja vilket skpråk som helst bara jag får en träff!!!!!!

Vilka ord kan jag använda confused.gif

Anki V
Kolla om du hittar dina frön här Tom Clothier

Även om han är lite omständig så kan man i alla fall få en liten hint om hur fröna ska sås

/Anki
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 05-11-2008, 19:52) *
rotfl.gif rotfl.gif
sos.gif

Jag har ett dilemma... crying.gif Jag kan ju inte fråga er om råd!!!!!! -cry-.gif

Jag har sått fröna på tre olika sätt för 10 dagar sedan, men om dom gror om tre månader...

xxxxxxx + frösådd på engelska, japanska, tyska ja vilket skpråk som helst bara jag får en träff!!!!!!

Testa att söka på det latinska namnet, man brukar få massor av träffar då. När du har det, lägg till +sowing efter så kanske det hjälper.

Eller viska namnet till mig så kan jag kanske hjälpa dig ytterligare.... whistling.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 05-11-2008, 20:27) *
...Eller viska namnet till mig så kan jag kanske hjälpa dig ytterligare.... whistling.gif

nono.gif Fy Maggan! Inte fuska............ giggle.gif
Anki V
Hittar inte Blomkronan något hos Tom C…det är sällan jag gått bet där så kanske hon kan testa att PM:a en fråga till Helen i Piteå eller någon av de andra frö-tokarna. Även om de inte har sått just det fröet som Blomkronan frågar efter har de säkert något lite tips.

/Anki
amber
Läcker idé!
Vill gärna hänga på om det går.... Får väl leta lite efter några fröer...Amber
blomkronan
CITAT (Anki V @ 05-11-2008, 21:38) *
Hittar inte Blomkronan något hos Tom C…det är sällan jag gått bet där så kanske hon kan testa att PM:a en fråga till Helen i Piteå eller någon av de andra frö-tokarna. Även om de inte har sått just det fröet som Blomkronan frågar efter har de säkert något lite tips.

/Anki

Jag vet inte, om jag har hittat ett frö som inte finns... confused.gif
Det fanns inget hos Tom Clothier...
Jag har föstås tidigare sökt på det det latinska namnet... ingenting!
Jag har googlat ÖVERALLT!!!
Imorgon är jag ledig från jobbet.. och jag vet nu vad jag ska göra... har en idea.gif ranting.gif Jag ger mig inte...

Ingenting är omöjligt.... det tar bara längre tid...............!!!!!!!!!!!!!!! ranting.gif

Om det här fröet inte går att så!!! shy.gif då har jag ett annat frö att skicka...

Anki V
CITAT (blomkronan @ 06-11-2008, 00:14) *
Jag vet inte, om jag har hittat ett frö som inte finns... confused.gif
Det fanns inget hos Tom Clothier...
Jag har föstås tidigare sökt på det det latinska namnet... ingenting!
Jag har googlat ÖVERALLT!!!
Imorgon är jag ledig från jobbet.. och jag vet nu vad jag ska göra... har en idea.gif ranting.gif Jag ger mig inte...

Ingenting är omöjligt.... det tar bara längre tid...............!!!!!!!!!!!!!!! ranting.gif

Om det här fröet inte går att så!!! shy.gif då har jag ett annat frö att skicka...

Blomkronan….Lova att du berättar vad det var för frö om det nu inte blir just det fröet som du deltar i 20-manna med.
Milde tid vad nyfiken jag blir!

/Anki

Rosmarin
CITAT (blomkronan @ 05-11-2008, 19:52) *
rotfl.gif rotfl.gif
sos.gif

Jag tycker ofta att sidan www.fröer.nu brukar fungera bra. De samordnar flera olika fröfirmor, men de har ju inte allt förstås...
Jag sökte häromdagen på de blomnamn jag funderar på att skicka till er "fröså XXX" "förökning XXX" och "XXX gror dagar" t.ex.
Känner du inte någon gammal dam eller herre där du bor som har en vackert blommande trädgård i närheten där du bor? De brukar veta det mesta ifråga om plantering och tycka om att berätta dessutom... blomma.gif

Det ska nog ordna sig. trostar.gif
Maggan H
CITAT (Anki V @ 06-11-2008, 06:53) *
Blomkronan….Lova att du berättar vad det var för frö om det nu inte blir just det fröet som du deltar i 20-manna med.
Milde tid vad nyfiken jag blir!

/Anki

Det blir jag med! Vad i all världen är det för ovanliga fröer? crazy.gif Jag tror vi vill ha dom med i alla fall, vi får väl chansa lite också!

Om det är en perenn så tar den väl ingen skada av att kylbehandlas i förebyggande syfte, Anki?

amber, jag vill att du pm:ar din adress till mig om du vill vara med!
Anki V
CITAT (Maggan H @ 06-11-2008, 15:09) *
Om det är en perenn så tar den väl ingen skada av att kylbehandlas i förebyggande syfte, Anki?

Förmodligen mår den bara bra av det. biggrin.gif

/Anki
blomkronan
giggle.gif Jag säger inte vad det är...
CITAT
PM:a en fråga till Helen i Piteå

Det gjorde jag... hon visste inte heller hur man skulle så.

Vi måste prova... jag skickar det här fröet till er... crazy.gif
Anki V
Ja, nu är det ju så att du bara måste.......Jag klarar aldrig att stå emot en utmaning flirting.gif .

Men även om du inte kan ge några utförliga såråd kan vi väl får vi veta om det är en perenn, bienn eller om den är ettårig, eller rolleyes.gif ?

/Anki
blomkronan
CITAT (Anki V @ 06-11-2008, 19:17) *
Ja, nu är det ju så att du bara måste.......Jag klarar aldrig att stå emot en utmaning flirting.gif .

Men även om du inte kan ge några utförliga såråd kan vi väl får vi veta om det är en perenn, bienn eller om den är ettårig, eller rolleyes.gif ?

/Anki

nono.gif om ingen annan gör det, gör inte jag det naughty.gif
Rosmarin
Ja Blomkronan, du måste berätta vad detta är för frön om du inte skickar dem. Urspännande ju!!! Kanske vi kan ta det som en utmaning i tävlingen att klura ut hur vi ska få dina frön att gro och växa rose.gif ?
Rosmarin
Blomkronan, Jag hittade just den här länken: http://theseedsite.co.uk/seedpods.html Kanske kan va nåt? confused.gif
När man går in på sidan och söker i det alfabetiska registret över latinska namn så ges det en del anvisningar.
blomkronan
CITAT (Rosmarin @ 07-11-2008, 13:49) *
Blomkronan, Jag hittade just den här länken: http://theseedsite.co.uk/seedpods.html Kanske kan va nåt? confused.gif
När man går in på sidan och söker i det alfabetiska registret över latinska namn så ges det en del anvisningar.

Tack för tipset, men... jag har varit där redan... den finns inte där heller!!!!!!!!!!

Men jag tar och skickar detta frö... jag "tror" inte den ska kylas.

Fröna jag la i ett glas med vitmossa verkar vilja vara mé naughty.gif confused.gif

Jag tar och packar ihop 15 brev och skickar dom... kan inte vänta längre, likabra att skicka så vi får något att göra giggle.gif

Maggan H
SÅ spännande! tummenupp.gif
Lady Hamilton
Strålande Idé! yahoo.gif

Rosmarin
Yes!!! yahoo.gif Mina provsådder verkar vilja gro nu!!! Jag ska resa bort en vecka men jag kan skicka mina frön till er när jag kommer hem igen om ni vill. De ska sås till våren.
Jättebra beslut Blomkronan bravo.gif . Så spännande det ska bli!
blomkronan
Så... då har jag packat ihop alla breven, dom går på lådan i morgon naughty.gif
Eftersom vi har en deltagare som bor i frankrike föreslår jag att vi sår fröna till helgen, så alla hinner få fröna.
Jag startar en tråd i morgon när breven ligger på lådan...

kompiskram.gif vi syns snart... //Mari
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 17-11-2008, 20:25) *
Så... då har jag packat ihop alla breven, dom går på lådan i morgon naughty.gif
Eftersom vi har en deltagare som bor i frankrike föreslår jag att vi sår fröna till helgen, så alla hinner få fröna.
Jag startar en tråd i morgon när breven ligger på lådan...

kompiskram.gif vi syns snart... //Mari

Yes Yes! Nu är vi igång! yahoo.gif
*Ulrica*
Förlåt, jag skäms så... men jag vill dra mej ur.... shy.gif

Jag är osäker på ifall jag kommer att ha ork/lust att genomföra och följa upp alla sådder så då är det bättre att jag drar mej ur redan nu. Jag vet att jag var lite osäker redan från början men så tog lusten över för det verkar så kul. Det skulle kännas taskigt ifall ni skickar fröer och så engagerar jag mej inte.

Hoppas ni förlåter mej... unsure.gif
Pia L
Redan nu???!!!! -fear-.gif
Jag åker ju bort några dagar i morgon bitti.....går det bra att jag skickar mina på lördag?
Eller måste jag också dra mig ur då?? crying.gif
Anki V
Pia, det är ingen fara....ska dina frön inte sås än så har du ju tid på dig.

Huvudsaken är väl att fröna kommer innan de ska sås.

/Anki
blomkronan
CITAT (Pia L @ 17-11-2008, 21:15) *
Redan nu???!!!! -fear-.gif
Jag åker ju bort några dagar i morgon bitti.....går det bra att jag skickar mina på lördag?
Eller måste jag också dra mig ur då?? crying.gif

Det gör nog inget att du hamnar några dagar efter oss... naughty.gif Jag kommer resa bort två veckor i vinter och då kommer det nog vara andra som skicka sina frön och då kommer jag efter.... -cry-.gif men jag kommer ligga på stranden med en pinacolada yahoo.gif så jag får skylla mig själv giggle.gif

Det kommer bli så hela tiden... eller hur yes.gif
Pia L
Aha...alltså, JAG måste inte skicka MINA frön nu....eller? confused.gif
Och har det kommit på fredag då jag är tillbaka så ska dom sättas på en gång....eller?
Ursäkta en som inte hänger med här riktigt, men spännande tycker jag att det ska bli.
blomkronan
Vad jag har förstått så skickar vi fröna när det är dax att så dom... confused.gif alla fröer kan ju inte sås i januari.
Jag skickar mina nu för jag vet inte hur dom ska sås...!!! har sökt överallt men det går inte att hitta såanvisningar. confused.gif confused.gif

Så jag förstog på er andra att jag skulle skicka dom nu så får vi något att bita i... crazy.gif
Maggan H
CITAT (*Ulrica* @ 17-11-2008, 21:00) *

Jag är osäker på ifall jag kommer att ha ork/lust att genomföra och följa upp alla sådder så då är det bättre att jag drar mej ur redan nu. Jag vet att jag var lite osäker redan från början men så tog lusten över för det verkar så kul. Det skulle kännas taskigt ifall ni skickar fröer och så engagerar jag mej inte.

Det är okej, meningen är att det ska vara kul och inget som helst tvång! Jag ska meddela övriga.
Rosmarin
Nu är jag hemma igen efter en vecka i Pyrenéerna. Vilka underbara höstfärger landskapet hade där!!! Helt underbart!

En fråga till er andra: Vad tycker ni blir enklast; Om jag skickar mina frön nu och sedan skapar tråden till våren då de ska sås, eller att jag väntar att skicka dem till våren ? Kanske det senaste alternativet är bättre, annars ska man ju hålla ordning på en massa fröpaket som ligger och väntar... ? (Som om man inte redan hade en massa frön som ligger just och väntar... whistling.gif )

CITAT (*Ulrica* @ 17-11-2008, 21:00) *

Så synd Ulrika, men som Maggan skriver; det ska ju vara kul att vara med och känner man att det bara blir jobbigt så är det ju inte roligt! smiley_small_hug.gif Du är förlåten!
Rosmarin
CITAT (Pia L @ 17-11-2008, 21:28) *
Aha...alltså, JAG måste inte skicka MINA frön nu....eller? confused.gif
Och har det kommit på fredag då jag är tillbaka så ska dom sättas på en gång....eller?
Ursäkta en som inte hänger med här riktigt, men spännande tycker jag att det ska bli.

Fröna ska du skicka till oss andra lite innan de ska sås. När de ska ner i jorden skapar du din tråd som dels påminner oss andra att det är dags och dels förklarar hur sådden ska gå till om det är oklarheter i anvisningarna du har skickat med fröna... om jag har förstått det hela rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon