|
Dito Verde
19-04-2009, 22:24
Dito Verde: Fackellilja
Jag säger också tack till alla. Det har varit (och är) ett stort nöje med dessa busfrön. /p
Rosmarin
20-04-2009, 11:28
Rosmarin1: Kokardblomster "Gaillardia Artistata Kobold" Rosmarin2: Får ni klura på ett tag till åh vad fina Fackelliljorna ser ut (när man Googlar på dem) Dito Verde! Jag hoppas att det är en sådan som växer i min kruka, och inte vanligt gräs.
Kajsa i Arvika
20-04-2009, 17:15
Fackellilja verkar iaf smaka bra..  av 8 strån tuggade katten i sej 6 idag... suck
Rosmarin
22-04-2009, 08:11
CITAT (Rosmarin @ 20-04-2009, 12:28)  Rosmarin1: Kokardblomster "Gaillardia Artistata Kobold" Rosmarin2: Får ni klura på ett tag till ...... Rosmarin2: Crocosmia Lucifer CITAT (Kajsa i Arvika @ 20-04-2009, 18:15)  Fackellilja verkar iaf smaka bra..  av 8 strån tuggade katten i sej 6 idag... suck  Tack själv Maggan för det här roliga initiativet!!! Väl värt att göra om nästa år tycker jag.
Dito Verde
22-04-2009, 23:22
CITAT (Rosmarin @ 22-04-2009, 09:11)  Rosmarin2: Crocosmia Lucifer Oj, vad fin!
stennie
24-04-2009, 21:50
Stennie 1 =Blågull Stennie 2 = Mountain daisy (Celmisia spp.)
Dito Verde
24-04-2009, 21:58
Vilken läckerbit Stennie. Men tror du det är möjligt för oss att dra upp en sådan blomma?
stennie
25-04-2009, 07:37
CITAT (Dito Verde @ 24-04-2009, 22:58)  Vilken läckerbit Stennie. Men tror du det är möjligt för oss att dra upp en sådan blomma? Dra upp,Ja!..jag har två groddar i min kruka, en kom redan efter2 veckor, den andra efter ca 6 veckor. Om dom sen kan klara sig ute vet jag inte, men det är ju en alpin växt. Fröna till dessa plockade jag på mt Ruapehus sluttningar. Här!  Denna bilden togs samma dag som jag plockade fröerna....altså mitt i sommaren. Jag är inte säker på vilken art det är, det finns ca 60, finns lite mer att läsa här!
Maggan H
25-04-2009, 18:21
Wow, det var en raritet! Men inbillade du dig verkligen att vi skulle kunna gissa namnet på 2:an??  Inte jag i alla fall!
Lady Hamilton
25-04-2009, 19:05
CITAT (Maggan H @ 25-04-2009, 19:21)  Wow, det var en raritet! Men inbillade du dig verkligen att vi skulle kunna gissa namnet på 2:an??  Inte jag i alla fall!  Samma här!  jag som inte ens har lyckats gissa på de mera vanliga växterna.......
stennie
25-04-2009, 20:02
Eva i Höga gissade faktiskt rätt på 2:an  , så helt omöjlig var den inte
Kajsa i Arvika
26-04-2009, 08:36
Vad är det för sorts Blågull Stennie? Det är en av mina favoriter.. min mamma hade "bara" vita men sedan dess har man ju upptäckt att det fins flera sorter..
Maggan H
26-04-2009, 20:12
CITAT (stennie @ 25-04-2009, 21:02)  Eva i Höga gissade faktiskt rätt på 2:an  , så helt omöjlig var den inte  Mycket bra Eva!
stennie
28-04-2009, 19:50
CITAT (Kajsa i Arvika @ 26-04-2009, 09:36)  Vad är det för sorts Blågull Stennie? Det är en av mina favoriter.. min mamma hade "bara" vita men sedan dess har man ju upptäckt att det fins flera sorter..  Nu har jag letat som en galning, men jag hittar inte lappen  Jag har ju två små barnbarn som leker "farmor" i trädgården  . Och det är inte första gången jag har hittat lappar på fel ställen  Glömde att säga,att den är blå!
Kajsa i Arvika
29-04-2009, 09:04
 Blå blågull e vackra! Lappar det är nåt konstigt påfund som man hittar lite överallt... Ungar, katter, fåglar och vovvar gillar dem..
Rosmarin
29-04-2009, 11:12
Vilken fantastisk samling växter 20mannatävlingen har resulterat i! Tack så mycket alla!!!
stennie
29-04-2009, 17:04
Kajsa i Arvika
30-04-2009, 10:28
Fin fin!
Lady Hamilton
03-05-2009, 09:49
CITAT (Maggan H @ 19-04-2009, 12:01)  Nu skriver jag mina busfröer/plantor här så kan ni bara fylla på här under:Tack alla för er medverkan i denna roliga ''tävling!'' Jag själv bugar o bockar för alla nya plantor som jag troligen aldrig själv hade kommit mig för att så!EDIT: För enkelhetens skull lägger vi alla i samma ruta! Maggan 1: DahliaMaggan 2: Fingerborgshatt, Penstemon Digitalis 'Husker Red' Lady: Vit Ballongblomma Hamilton: Blå Ballongblomma Dito Verde: Fackellilja Rosmarin 1: Kokardblomster "Gaillardia Artistata Kobold" Rosmarin 2: Crocusmia Lucifer Stennie 1 =Blågull Stennie 2 = Mountain daisy (Celmisia spp.) Nog måste det väll vara fler som kan avslöja sina fröer nu?
Maggan H
04-05-2009, 07:12
Nu tycker jag att det är dags för allmänt avslöjande så vi kan gå vidare i nästa steg: Utplanteringen! Så skriv i era frösorter/plantor här så ska jag sammanföra dem.
Rosmarin
05-05-2009, 07:55
CITAT (Maggan H @ 04-05-2009, 08:12)  Nu tycker jag att det är dags för allmänt avslöjande så vi kan gå vidare i nästa steg: Utplanteringen! Så skriv i era frösorter/plantor här så ska jag sammanföra dem.
Vad mina fröer var vet väl de flesta vis det här laget: 1. Mauretansk Malva 2. Rödbeta 3. Ricin [attachment=34274:2008_05_...land_007.jpg] [attachment=34273:V_xthus_..._RICIN_2.jpg] Bild på Rödbetan finns på "Impecta" under namnet ' Beta Vulgaris L. var. Conditiva 'Bull's Blood' http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wt...inguest&p=HJag passar också på att tacka alla för en fantastiskt skojig tid med alla dessa gissningar fram och tillbax
Rosmarin
06-05-2009, 10:16
 Nu ska ni få hjälpa mig att röna ut vad det är som har grott eller inte i detta olyckliga såtråg som vändes upp och ner för några veckor sedan: [attachment=34315:Div_bus.jpg]  för hjälpen!!! CITAT (Rosmarin @ 05-04-2009, 16:35)   Det har hänt något hemskt!!!! Jag hade tio småkrukor ställda i ett flak och eftersom det börjar bli riktigt ont om plats så stod detta brätte ganska långt ut på ett bord i vårt vardagsrum för att de skulle få i alla fall få lite ljus från fönstret. man gör ju så gott man kan för sina små skyddslingar  , eller hur? Igårkväll satt jag i rummet intill och så hör jag en duns och sedan blir det väldigt tyst i vardagsrummet. min man kommer in till mig tio minuter senare och säger: "Jag råkade välta ner ett par av dina krukor men jag har lagt tillbaka innehållet så gott det gick!" Snabbt sa han detta sista. Säkert rädd att jag skulle bli arg. Vilket jag också blev då jag fick se förödelsen!!!  Jord, märkpinnar med såddernas namn, diverse fröfragment allt i en enda röra i en fåtölj som befinner sig där brättet hade fallit.  Och i fröbrättet stod de tio krukorna vissa med väldigt lite i andra med mera jord i än tidigare etc. Och vissa hade ingen märkpinne en annan hade två osv ... I detta brätte hade jag sått: Lady och Hamilton, Acnistus Australis vit och blå, Iochroma purpur, Brugmansia, Kängruäpple, Pampasgräs, Gaura och mina busfrön 2. Idag har de fått en ordentlig inspektion och jag har hittat flera av de frön som går att identifiera i fel kruka blandade med andra frön. Pampasgräset som ju är ljusgroende har ju så små frön så dem vet jag inte vart de har tagit vägen, men vi får väl se om det blir något. Detta går det ju att hitta nya frön till annars. Värre är det med Iochromorna och de andra lite ovanliga fröerna. Grrr! Varför är det alltid det som man är mest rädd om som går åt skogen?!  Vad hade min man där i hörnet att göra, fanns ju ingen anledning Varför är han så himla oförsiktig ....  det är inte första gången precis. Borde kanske polisanmäla honom för mordförsök eller nåt  !!! Vad tror ni om det här. Kommer Lady och Hamilton och deras kompisar att klara den här persen? Hopppas verkligen att de gör det. De har fått tillbringa dagen idag i växthuset som solen värmt upp till närmare 30° nu på eftermiddagen. Får väl försöka bevaka dem dygnet runt nu.  ***  !!!!!!!!alltså!!!!!!
Maggan H
06-05-2009, 21:02
Ujuj, vilket trauma! Men jag kan se att Acnistus vit, Lady, Hamilton, Känguruäpple står i rätt kruka. De övriga lapparna förutom Gauran kan jag inte läsa, och den har jag aldrig sått så jag vet inte hur den ser ut.
Rosmarin
07-05-2009, 08:13
Tack så mycket Maggan! Den här ordningen står ( i alla fall lapparna  ) i: Brugmansia, Gaura, Känguruäpple, Acnistus Vit, Crocosmia Pampasgräs, Acnistus blå, Iochroma Purpur, Hamilton och Lady Brugmansian tror jag nog grott i rätt kruka + något annat som kanske är något fint eller ogräs... Gaura ... inte jag heller, men det är nog det som växer i krukan Crocosmia är det nog som gror... Pampasgräs är det inte ..... ..... Har så mycket som ska skolas om och vill ju helst inte skola om och ödsla tid på sådant som inte är något...  ... eller ... förstår ni?
Maggan H
07-05-2009, 19:05
Nu har jag uppdaterat listan med sorter; ni som inte avslöjat er, gör det nu så vi (jag) kan planera utplantering!  Sidan 10 i denna tråden finns listan.
Margith
07-05-2009, 19:25
CITAT (Maggan H @ 19-04-2009, 12:01)  Nu skriver jag mina busfröer/plantor här så kan ni bara fylla på här under:Tack alla för er medverkan i denna roliga ''tävling!'' Jag själv bugar o bockar för alla nya plantor som jag troligen aldrig själv hade kommit mig för att så!EDIT: För enkelhetens skull lägger vi alla i samma ruta! Maggan 1: DahliaMaggan 2: Fingerborgshatt, Penstemon Digitalis 'Husker Red' Lady: Vit Ballongblomma Hamilton: Blå Ballongblomma Dito Verde: Fackellilja Rosmarin 1: Kokardblomster "Gaillardia Artistata Kobold" Rosmarin 2: Crocusmia Lucifer Stennie 1: Blågull Stennie 2: Mountain daisy (Celmisia spp.) Gillan 1: Mauretansk Malva Gillan 2: Rödbeta Gillan 3: Ricin Eva i Höga: Zinnia cia 73 1: cia 73 2: Kajsa i Arvika 1: Kajsa i Arvika 2+3: Margith 1: Eucalyptus rudis 'Flooded Gum' Margith 2: Acacia acuminata 'Jam Tree' (Wattle) Margith 3: Dahlia Rosmarin 1: Kokardblomster Rosmarin 2: Crocosmia (Tidigare Montbretia) Solstorm: Tobak Anki V: Lewisia pygmea blomkronan: Förlåt! Jag trodde mina fröer var utredda för länge sedan, men nu har jag uppdaterat listan. Visst gör vi om det här nästa år? Det var hur roligt som helst! Kram och stort tack från mig till er alla
Maggan H
07-05-2009, 21:01
CITAT (Margith @ 07-05-2009, 20:25)  Förlåt! Jag trodde mina fröer var utredda för länge sedan, men nu har jag uppdaterat listan. Visst gör vi om det här nästa år? Det var hur roligt som helst! Kram och stort tack från mig till er alla  Jag missade Acacian, och vad övriga har skickat vill jag gärna också ha reda på! Och visst måste vi ha en bustråd till hösten igen!
Rosmarin
08-05-2009, 08:52
CITAT (Margith @ 07-05-2009, 20:25)  Förlåt! Jag trodde mina fröer var utredda för länge sedan, men nu har jag uppdaterat listan. Visst gör vi om det här nästa år? Det var hur roligt som helst! Kram och stort tack från mig till er alla  CITAT (Maggan H @ 07-05-2009, 22:01)  Jag missade Acacian, och vad övriga har skickat vill jag gärna också ha reda på! Och visst måste vi ha en bustråd till hösten igen!  Det måste vi absolut!!!
Kajsa i Arvika
08-05-2009, 15:34
Nr 1 från mej är Potentilla thurberi "Monarchs Velvet" Det stora fröet som skulle filas är Baptisia alba macrophylla och de små är Plantago major "Rosularis" Jag tackar för många främmande fröer som jag antagligen inte skulle köpt och sått annars, hänger gärna med om det blir fler busfröer framöver..
Maggan H
08-05-2009, 19:58
Maggan 1: Dahlia Maggan 2: Fingerborgshatt, Penstemon Digitalis 'Husker Red'
Lady: Vit Ballongblomma Hamilton: Blå Ballongblomma
Rosmarin 1: Kokardblomster "Gaillardia Artistata Kobold" Rosmarin 2: Crocusmia Lucifer
Stennie 1: Blågull Stennie 2: Mountain daisy (Celmisia spp.)
Gillan 1: Mauretansk Malva Gillan 2: Rödbeta Gillan 3: Ricin
Eva i Höga: Guldzinnia 'Aztec Sunset'
cia 73 1: cia 73 2:
Kajsa i Arvika 1: Potentilla thurberi "Monarchs Velvet" Kajsa i Arvika 2+3: Det stora fröet är Baptisia alba macrophylla och de små är Plantago major "Rosularis"
Margith 1: Eucalyptus rudis 'Flooded Gum' Margith 2: Acacia acuminata 'Jam Tree' (Wattle) Margith 3: Dahlia
Rosmarin 1: Kokardblomster Rosmarin 2: Crocosmia (Tidigare Montbretia)
Solstorm: Tobak
Anki V: Lewisia pygmea
blomkronan: Juvelblomma Guzmania
Dito Verde
10-05-2009, 22:15
Titta vad som plötsligt blommade i mitt växthus. det är Gillans Mauretanska malva. Det var första blomman bland busfröna. Mauretansk malva.JPG GGB´n fick störra kruka idag. Den skulle behöva komma ut i jorden. GGB Ricin.JPG
Maggan H
11-05-2009, 13:55
Åh vad fina, mina Malvor har mycket blad och blev utplanterade igår, dock inga blommor än. Ricinen är inte så stor, men de växer ju så himla snabbt!
blomkronan
14-05-2009, 07:49
CITAT (Gillan @ 06-05-2009, 07:26)  [attachment=34273:V_xthus_..._RICIN_2.jpg] Det omtalade kortet förstår jag Min ricin har äntligen kommit upp den var lite seg i starten... som tur var så kom ju bara ett frö "helt" fram på posten, jag måste nu bara komma på var jag ska sätta den... för man får väll inte sätta den i rabatten "utanför" (på allmänväg) då den är giftig... Jag har ju tagit bort alla tujor och fått en rabatt på 7 m2 i söder  så jag kan få plats med alla planter jag drivit fram i år. Va säger ni... vågar jag sätta den här?
CITAT (blomkronan @ 14-05-2009, 08:49)  [attachment=34645:DSC01706.JPG]
Va säger ni... vågar jag sätta den här? Klart du vågar...... Här i Sudsvall finns ricinen i ofentliga rabatter. Bl.a så brukar det stå några ståtliga ex precis utanför entredörrarna på Sundsvalls sjukhus. Jag har bekymmer med Cias busfrö II. Nu i helgen måste jag börja sätta ut och plantorna är jättesöta. Men vad är det? Jag vill så gärna sätta dom rätt...tänk om de blir närmare två meter. Vad säger ni......Cia verkar ha fullt upp med sitt jättestora växthus och sitt jordbruk så hon har nog inte tid med oss. Om ingen i 20-manna kan svara ska vi då lägga ut bilden och be att få hjälp med identifieringen här på Odla? Jag har åtta sådana här sötnosar och jag måste veta vad det är innan jag åker till stugan i morgon vid lunchtid. De här fyra står i en 7 cm kruka [attachment=34675:002__Large_.JPG] /Anki
Maggan H
14-05-2009, 19:03
Ja jag undrar också!  Vad är cia:s etta då?
CITAT (Maggan H @ 14-05-2009, 20:03)  Ja jag undrar också!  Vad är cia:s etta då?  Jag är så säker jag kan bli på att det är Penstemon hirsutus. Första bilden är mina småttingar som jag sådde -06 [attachment=34676:fkkdgjnl...yf0oykbm.jpg] Andra bilden är Cias busförn idag. [attachment=34677:004__Medium_.JPG] /Anki
Maggan H
14-05-2009, 19:22
Nja det vete katten, jag tycker att det är skillnad på bladformen? Dina egna är klart o tydligt Penstemon även i mina ögon, men busfröet.....
CITAT (Maggan H @ 08-05-2009, 19:58)  Maggan 1: Dahlia Maggan 2: Fingerborgshatt, Penstemon Digitalis 'Husker Red'
Lady: Vit Ballongblomma Hamilton: Blå Ballongblomma
Rosmarin 1: Kokardblomster "Gaillardia Artistata Kobold" Rosmarin 2: Crocusmia Lucifer
Stennie 1: Blågull Stennie 2: Mountain daisy (Celmisia spp.)
Gillan 1: Mauretansk Malva Gillan 2: Rödbeta Gillan 3: Ricin
Eva i Höga: Guldzinnia 'Aztec Sunset'
cia 73 1: Azurpenstemon, Penstemon hirsutus cia 73 2: Guldspåtistel, Carlina corymbosa Den ätbara som går att direktså är Skjörbuggsört.
Kajsa i Arvika 1: Potentilla thurberi "Monarchs Velvet" Kajsa i Arvika 2+3: Det stora fröet är Baptisia alba macrophylla och de små är Plantago major "Rosularis"
Margith 1: Eucalyptus rudis 'Flooded Gum' Margith 2: Acacia acuminata 'Jam Tree' (Wattle) Margith 3: Dahlia
Rosmarin 1: Kokardblomster Rosmarin 2: Crocosmia (Tidigare Montbretia)
Solstorm: Tobak
Anki V: Lewisia pygmea
blomkronan: Juvelblomma Guzmania Sådär, nu är även de avslöjade. Ja, här så odlar vi för fullt i växthuset.  Ni förstår säkert hur härligt det känns att 400 kvadrat att fylla med olika odlingar. Mina frö blir inga monsterplantor. Azurpenstemonen blir ca 30-50 cm och trivs på både torra och fuktigare platser. Guldspåtisteln bli ca 15 cm och trivs där det är torrt. Skjörbuggsörten växer var som helst. Njut av bladen i sallader och känn den härliga blomdoften på kvällarna. Nu är barnen i säng(märk, finsk tid  )så nu tar jag en cider(och babyvakten) med mej till växthuset och fortsätter gräva.
Det var tydligen inte nån ur denna tråd som fick Guldspåtistelfrö i perennbytartråden.
Maggan H
18-05-2009, 20:13
CITAT (cia73 @ 18-05-2009, 19:19)  Det var tydligen inte nån ur denna tråd som fick Guldspåtistelfrö i perennbytartråden.  Wow, vilken häftig tistel! Tack cia för sortnamnen, nu kan de snart åka ut i jorden! Blommar tisteln i år?
Jag tror att mina blommade först andra sommaren men då var jag inte så tidig med sådden på våren. Vi får se hur det går för era plantror.
Maggan H
19-05-2009, 17:53
Det ska bli spännande! Och Grattis till Anki som gissade rätt igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|