|
Christina i Taxinge~
18-02-2009, 21:37
Men kära, söta - vilken energi!!! Hur ska kilona hinna rasa av dig, de har ju fullt upp att ombildas till muskler! Du kommer att få kondis & figur som ett träningsproffs!
Kör på bara! Du är fantastiskt duktig!!
(önskar jag hade hälften av din energi....men nu ska det iaf inhandlas en crosstrainer!)
godanro
20-02-2009, 14:28
 Nu är det helg igen
skogstroll
20-02-2009, 15:44
idag fick fettcellerna ångest för jag hittade ut i promenadslingan igen  skönt var det också! Sen det där med viktminskning tror jag bara delvis på för som sagt blir en del muskler även om man bara promenerar. Mät midjan istället
Christina i Taxinge~
20-02-2009, 18:29
Haha!!!!!!!!! Helg eller inte - numera trampar jag crosstrainer! Det var väl själva.....*mutter, mutter*
godanro
20-02-2009, 19:18
Har 50 meter till godishuset och det suger i tarmen chokladabstinens. Svårare än att sluta röka. Ändå så är det toppen att gå ut och gå bara man kommer över tröskeln. Ibland så blir den så väldigt hög. Men det konstiga är att när jag blir sugen på godis vart tog tröskeln vägen då Gubben jobbar skift och jag har det allmänt tråkigt.
Snart dax för Vasaloppet, nån som ska va med? Hörde nyss på TV att Vasaloppet är ett ypperligt sätt att gå ner i vikt, varje år "försvinner" 500 personer mellan Sälen och Mora  . Man kanske skulle börja åka skidor igen - om det inte var så förbaskat tråkigt...  Edit.: glömde en nolla
Felicia
23-02-2009, 19:21
Jag har fått på mig några extrakilon sen jag började mitt nya jobb i höstas pga mycket go-fika som man inte kan stå emot, tyvärr, så jag försöker hitta nåt bra sätt att få bort dessa kilon. Nån som har provat Isodieten? Verkar ganska vettigt, tycker jag, inte så där extremt som LHCF. Läste förresten att två barn som ätit enligt LCHF hade dött och Paulun (GI-experten) avrådde från att äta denna kost en längre tid. I morgon är det semmeldagen och jag har lyckats få i mig tre semlor bara i helgen och vet att vi kommer att bli bjudna på jobbet i morrn, usch då Har i alla fall trampat på crosstrainern en kvart i morse, promenerat en halvtimma på lunchen plus trekvart i kväll. Men ändå.. Och nu börjar jag bli lite hungrig
CITAT (Felicia @ 23-02-2009, 19:21)  .../ Läste förresten att två barn som ätit enligt LCHF hade dött och Paulun (GI-experten) avrådde från att äta denna kost en längre tid. /... Vad dog de av? (jag vet en hel del folk som inte ätit LCHF-kost som dött de med...)
Felicia
24-02-2009, 19:01
CITAT (Betty @ 23-02-2009, 21:02)  Vad dog de av? (jag vet en hel del folk som inte ätit LCHF-kost som dött de med...) Hjärtat hade stannat på båda barnen, jag läste det här: Pauluns blogg
Anki på Öland
24-02-2009, 19:52
CITAT (Felicia @ 24-02-2009, 19:01)  Hjärtat hade stannat på båda barnen, jag läste det här: Pauluns bloggHehe... det var ju ett väldigt käckt inlägg för att propagera för sin egen kost.... "köp gärna mina böcker också" var väl det enda som saknades. Undras vad han menar att man utesluter för näringsämnen..... Anki
Felicia
24-02-2009, 20:02
CITAT (Anki på Öland @ 24-02-2009, 19:52)  Hehe... det var ju ett väldigt käckt inlägg för att propagera för sin egen kost.... "köp gärna mina böcker också" var väl det enda som saknades. Undras vad han menar att man utesluter för näringsämnen..... Anki Torde väl vara kolhydrater.. I vart fall så kollade jag några recept ur iso-dieten och dom rätt vettiga ut med jämn fördelning av kolhydrater, fett, protein och grönsaker/frukt/bär. Ingen som provat?
Aqvakul
24-02-2009, 21:04
en veckan på Madeira blev knappast något väg mindre/ bli smalare koncept....
Det är bara att spotta i nävarna och ta nya tag.
Idag har varit en sån´ där ”äta ute lunch” igen eftersom jag jobbat i grannstaden.
Det blev pasta med någon ”gräddig” sås till lunch och en semla till kaffet. Jag bävar över invägningsdagen i morgon.
Nästa vecka ska jag bara äta sån´t som jag inte tycker om!
/Anki
- 6 hg....... /Anki
Sussie F-Flower
25-02-2009, 08:50
CITAT (Anki V @ 25-02-2009, 06:01)  - 6 hg....... /Anki UNDERBART!!! Grattis!!! Bra gjort!
Aqvakul
25-02-2009, 08:57
Bra jobbat, Anki!
stennie
25-02-2009, 10:51
Hej alla..tillbaks från semestern...vad ni har varit duktiga..mer än vad jag kan säga om mig själv. Trodde att jag skulle gå ner några kilon, eftersom vi skulle på en del ganska fysiska aktiviteter...men ikke.! I stället hade jag gått upp 2 kg...mycket god mat, efterrätter och världens godaste chips.....
Men i måndags köpte jag nutrilet och har tänkt köra en 2 veckors intensivkur...första gången i mitt liv jag tar till något sånt, men jag är desperat.
Hej! Får jag vara med? Jag har gått ner 4 kg sedan 23/1 och vill få bort 8 till och jag kan behöva lite sporrning för att klara hela vägen.
/Siss
Snart är våren här i zon 1!
Aqvakul
27-02-2009, 17:07
CITAT (Siss @ 27-02-2009, 16:30)  Hej! Får jag vara med? Jag har gått ner 4 kg sedan 23/1 och vill få bort 8 till och jag kan behöva lite sporrning för att klara hela vägen.
/Siss
Snart är våren här i zon 1! Absolut - du får bli vår ledstjärna....
Heja på... alla duktiga människor...både med och utan stor mage Mitt rökstopp går bra..nu utan plåster  ( 1 mån 3 vec ) Ber att få återkomma till denna sporrande tråd längre fram.... en sak i taget ännu
Aqvakul
03-03-2009, 22:57
så trögt det går den här gången - saknar den där riktiga "kicken"...
I morse glömde jag invägningen pga. att en mindre katastrof skett. Två lysrörsramper med dubbla 58W var svarta när jag klev upp  . Nu blir det dubbla skift under de lysrör som lyser tills jag fått hjälp att fixa det här. Jag väger mig i morgon men det skulle förvåna mig mycket om jag gått ner.....Jag/vi hade en riktig frossarhelg förra helgen där vi åt både gott och rikligt under dagarna tre. /Anki
Sussie F-Flower
04-03-2009, 19:44
CITAT (Anki V @ 04-03-2009, 06:56)  I morse glömde jag invägningen pga. att en mindre katastrof skett. Två lysrörsramper med dubbla 58W var svarta när jag klev upp  . Nu blir det dubbla skift under de lysrör som lyser tills jag fått hjälp att fixa det här. Jag väger mig i morgon men det skulle förvåna mig mycket om jag gått ner.....Jag/vi hade en riktig frossarhelg förra helgen där vi åt både gott och rikligt under dagarna tre. /Anki Aj, aj då!!! Hoppas att du har fått hjälp så att det är fixat nu! Stackars små blommor... (nu först kom jag till den här tråden...) Och "frossarhelger" måste man väl få ha ibland också...
Tack Sussie. Jag tror faktiskt att det var värt den där frossarhelgen  . Fast just nu är lysrören ett större bekymmer än vikten. Men jag tror inte att det är något större fel i alla fall. Det verkar som om något är glappt för står jag och trycker in kabeln mot …..där den går in i armaturen så lyser den. Så snart jag släpper så slocknar det igen. Hjärtevännen kunde möjligen komma i morgon kväll eller kanske på fredagkväll. Till dess får plantorna gå tvåskift under de lysrör som jag har kvar. /Anki
Lady Hamilton
04-03-2009, 20:15
Vad som nu är av största VIKT är RÖR INTE LYSRÖREN! Låt dem vara tills hjärtevännen har tid att komma
CITAT (Lady Hamilton @ 04-03-2009, 20:15)  Vad som nu är av största VIKT är RÖR INTE LYSRÖREN! Låt dem vara tills hjärtevännen har tid att komma Jag har dragit ur sladden! /Anki
Just det ja, vikten var det..... +2 hg är resultatet för den gångna veckan. Inte sååå illa med tanke på att det är bra många semlor som tryckts ner tillsammans med div.andra energirika godsaker  . /Anki
Biggan_
05-03-2009, 12:10
Lite hjälp på vägen! ....alltså, jag hoppas att ni kan skratta bort några kalorier! Som vi alla känner till är 1 kalori måttet på den energi det går åt att värma 1 gram vatten till 1 grad celsius. Översatt till verkligheten betyder detta att om du äter en väldigt kall efterrätt (vilka ofta mestadels består av vatten), kommer denna naturliga process - som höjer den konsumerade efterrätten - att formligen suga kalorierna ur den enda existerande källan: ditt eget kroppsfett!
Ett exempel: En efterrätt serverad och uppäten vid cirka 0 grader kommer efter en kort stund att ha värmts till 37 grader, vilket är normal kroppstemperatur. Varje gram av efterrätten har då alltså förbrukat cirka 37 kalorier. Om efterrätten väger 170 gram, vilket får anses vara ganska normalt, kommer man - enligt termodynamiken - att förbruka 6290 kalorier (1 kalori/gram/grader x 37 grader x 170 gram) från kroppsfettet för att den uppätna efterrätten ska få samma temperatur som kroppen.
Om efterrätten innehåller 1300 latenta kalorier, är alltså den totala kaloriförlusten ca 5000 kalorier. Ju kallare efterrätten du äter är, desto snabbare kommer du att gå ner i vikt, om det är ditt mål.
Denna process fungerar utmärkt även vid intagande av väldigt kall öl i frostat glas. 1 centiliter öl innehåller cirka 0,6 latenta kalorier, men förbrukar 27 kalorier vid uppvärmningen (om serveringstemperaturen är 10 grader). Det ger en kaloriförlust på ca 38,5 kalorier per cl. Man behöver inte vara matematikprofessor för att räkna ut att varje 33 cl flaska öl förbrukar cirka 1270 kalorier (33 cl x 38,5 kalorier per cl).
Frysta efterrätter, till exempel glass, är ännu effektivare eftersom de kräver 83 kalorier per gram för att smälta (med andra ord höjas till 0 grader) och ytterligare 37 kalorier per gram för att nå kroppstemperatur. Här kan vi börja prata om verkligen intressanta resultat.
Dessvärre, för de som äter pizza som en ursäkt att dricka öl, ger pizzan (laddad med latenta kalorier och dessutom serverad varm) motsatt effekt. Men, tack och lov - som den uppmärksamme läsaren redan förstått - kan detta lösas genom att dricka massor med öl till pizzan och sedan avsluta måltiden med mängder av glass.
Vi skulle alla bli smala om vi helhjärtat gick in på en diet bestående av pizza, öl och glass!
[Bantningstipset kommer från: bjorn@svinfull.com - Stort tack!] ....och lite mer... Kalorier som inte räknasPå stående fot All mat man äter när man står upp är kalorifri. Varför det förhåller sig på detta vis är inte helt klargjort, men de aktuellaste teorierna påvisar ett samband med tyngdkraften. Kalorierna passerar uppenbarligen mag-tarmkanalen, flödar ner genom benen och genom fotsulorna ner i golvet, som elektricitet. Att gå verkar accelerera förloppet ännu mer, så om du äter glass eller korv på Kiviks marknad blir det faktiskt ett negativt kaloriintag. Ingen ser dig Om du äter något, och ingen ser dig innehåller det inga kalorier. Tv-mat All mat man äter framför tv:n är kalorifri. Det kan ha att göra med strålningen från apparaten, som inte bara gör kaloriintaget negativt, utan också raderar alla minnen av att någonsin ha ätit dem. Mat & godis på bio Mat och godis som intages på bio innehåller inga kalorier eftersom de är en del utav underhållningen. Ojämna kanter Pajer och tårtor bör skäras ordentligt i jämna bitar eller skivor. Om de inte är det ligger ansvaret för att ordna det på den som ställer undan dem. Personen ifråga måste se till att det blir rättning på kanterna genom att skära bort stötande ojämnheter, som är kalorifria när de äts. Balanserad mat Om man dricker sockerfri läsk till chokladkakan tar de ut varandra. Detsamma gäller även mörk & ljus choklad. Äta med kompisar Då du äter tillsammans med en vän räknas inte kalorierna i din mat, så länge du inte äter mer än din kompis. Kakor Delar av kakor innehåller inga kalorier, ty då man delar kakan rinner kalorierna ut. Vänsterhänt mat Om du har ett glas bål i höger hand, är allting som äts med vänster hand kalorifritt. Flera principer gäller här. Först och främst står du antagligen upp på en bröllopsmottagning eller liknande (se PÅ STÅENDE FOT). Det bildas dessutom ett elektriskt fält. Ett vått glas i ena handen skapar en negativ laddning som neutraliserar polariteten i kalorier som hålls i andra handen. Det är inte helt känt hur det fungerar, men det fungerar åt motsatt håll om du är vänsterhänt. Mat av medicinska skäl Mat som medicin räknas aldrig. Denna regel omfattar varm choklad, ljummad mjölk, rostat bröd och Moster Hennys ostkaka. Matrester Matrester som finns på skedar och knivar vid förberedandet av matlagning och bakning innehåller inga kalorier. Vispgrädde, Crème Fraiche, smör Dessa fungerar som grötomslag som "drar ut" kalorierna ur vad än det bretts på. Efteråt kan du äta omslaget också, eftersom det har neutraliserat alla kalorier. Mat på tandpetare Korv, kallskuret, ost och kex är fettbildande, om de inte spetsas på tandpetare. När man sticker hål i maten rinner kalorierna ut i botten. Barnmat Allt som produceras, köps eller är tänkt som barnmat är kalorifri när den intas av vuxna. Barnmat är ett vitt begrepp, innefattande allt från en tesked aprikospuré som äts i undervisningssyfte, till de kakor som bakas för att skickas till högskolestudenten. Välgörenhet Scouternas kokosbollar, basarer med hembakt bröd och kyrkkaffe har av religiösa skäl dispens, och innehåller inga kalorier. Specialmat Allt som någon gjort "speciellt till dig" måste ätas oavsett kaloriinnehåll, eftersom det skulle vara hjärtlöst och okänsligt att inte göra det. Vår välvilja går inte osedd förbi. Mat med samma färg Mat med samma färg har samma antal kalorier i sig. Exempel på detta är spenat och päronglass samt svamp och vit choklad. Choklad är en universell färg och går att byta mot vilken som helst. Nattmat Nattamat innehåller inga kalorier. Kylskåpets lampa är inte stark nog att visa kalorierna vägen till vad man plockat ut ut kylen. Text: Maria Vabulis (översättning) ....och till sist en trevlig länk! Vad är nyttiga kalorier?
stennie
06-03-2009, 09:49
Aqvakul
06-03-2009, 11:33
Tjock och glad!
Red Top
06-03-2009, 11:44
Christina i Taxinge~
07-03-2009, 22:15
Jag undrar om det nånsin kommer en dag när jag kan säga att jag gått ner i vikt.... Himmel va´ gott det är med marinerade vitlöksklyftor t ex! Ni som är skärpta & duktiga är värda all beundran!
Aqvakul
07-03-2009, 22:43
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 07-03-2009, 22:15)  Ni som är skärpta & duktiga är värda all beundran!  och vi andra...
Christina i Taxinge~
07-03-2009, 23:05
CITAT (Aqvakul @ 07-03-2009, 22:43)  och vi andra...  Jag tycker att "vi andra" borde ha en spark i baken......iaf jag! Försöker peppa mig själv, men jag är alldeles för road av att äta onyttigheter........men jag får trampa längre på min crosstrainer!
Christina i Taxinge~
31-03-2009, 18:20
Har ni slutat banta!?? Ok, jag har slutat.....men jag trampar på min crosstrainer och hoppas på ett under!
Aqvakul
31-03-2009, 18:22
Den här bantningen har inte utfallit som jag hade tänkt mig....
Christina i Taxinge~
31-03-2009, 18:26
Aqvakul
31-03-2009, 18:30
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 31-03-2009, 19:26)  Ärligt talat, vad är det för vits med att späka sig och tappa typ ett kilo på flera månader....
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 31-03-2009, 19:20)  Har ni slutat banta!??  Nädå, men jag har dispens veckorna runt trädgårdsmässan Nästa vecka blir det nya friska tag!!! /Anki
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2009, 19:30)  Ärligt talat, vad är det för vits med att späka sig och tappa typ ett kilo på flera månader....  Jag har gått upp ett kilo...
Christina i Taxinge~
31-03-2009, 20:12
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2009, 19:30)  Ärligt talat, vad är det för vits med att späka sig och tappa typ ett kilo på flera månader....  Men..........man ska inte behöva späka sig för att gå ner i vikt!!! Man ska ju ha kul under tiden - trodde jag....bara se hur kilona rasar medan man stavgår, crosstrainertrampar, lagar smalmat osv! Nånstans måste jag ha tänkt fel?
Kajsa i Arvika
02-04-2009, 21:33
Jag har precis kommit igång jag ju...  Hallåååå inte balla ur nu alla duktiga odlaiter... Att må dåligt (psykiskt) och att banta har aldrig funkat för mej, tyvärr alltför lätt att trösta mej med mat.. men nu känner jag att det är dags..  har sen i måndags käkat VV stil och det har funkat bra.. moroten är den enda som funkar för mej... FRÖPÅSAR!!
Farbror Blå
02-04-2009, 22:10
Med risk för att bli tråkig, rättfram och en partypajare...
SLUTA BANTA!
Bantande innebär att man en kortare tid ändrar kosten, tränar mer osv, för att tappa i vikt. Detta har aldrig fungerat och kommer heller aldrig att fungera som en metod att bli lättare och må bättre.
De flesta som går ner genom såna metoder, kommer sedan att gå upp igen , eftersom ovanan inte ändrades, bara lades på is.. Skitkorkat! Ungeför som att börja löpträna och komma i form, springa Stockholm marathon och sen skita i all träning och hoppas att du behåller samma kondition livet ut?
FÖRHANDLA med dej själv!
Vad kan du leva med, när det gäller...
* nyttig mat? Vill du börja med en helnyttig kost, alla dagar från och med nu? Om inte, vilka dagar kan du undanta? Kan du unna dej en pizza en lördag, en semla en tisdag, eller godis på bion?
* ordning på mattider? Många äter när det går, eller när dom gitter, vilket är onödigt belastande på matsmältning och näringsupptagning. Regelbundenhet är viktigt! Hur noga ska du vara? Ingen mat efter arton på dagarna? måltider enligt schema i veckorna, annorlunda på helgen?
*rörelse? Många tror att motion är något man måste ut och springa för att få. Alla vet dessutom att stillasittande är onyttigt. Sluta tänka perioder, som:"nu i sommar ska jag träna" och sånt larv. Vilken slags motion passar dej och HUR MYCKET kan du tänka dej göra varje vecka, från och med nu, som passar in i din livsstil? golf en gång i veckan, hundpromenader varje dag, gympapass på tisdag och torsdag..?
Om du på dessa tre frågor helst svarar "orkar inte" så glöm alltihop genast, då behöver du hjälp och stöttning av andra i din situation eller bryr dej helt enkelt inte tillräckligt och bör accceptera det.
Låt oss ta Jacinta. Hon är för rund och magen är ofta orolig. Hon är ofta trött och håglös och motionerar aldrig.
Hon funderar ut att en halvtimmes rask promenad före frukost skulle vara trevligt och bestämmer sej för att börja med det. Dessutom slutar hon med socker i kosten, ALLT socker, dvs INGA halvfabrikat på tallriken, all mat lagas från råvaror. Hon förhandlar sej fram till att hon på lördagen får UNNA sej lite vin och en sen middag.
Låter det som om hon får slava/lämna det goda livet/ lida för att må bättre? Tycker inte jag, fast hon gör väldigt små ändringar i sitt liv. Promenaden ger aptit och bättre ämnesomsättning, hon äter bättre frukost och står sej längre på dagen, luras inte att småäta på jobbet före lunch. Den sockerfria maten ger henne en bättre grundenergi, genom att sockerbalansen förbättrats, inga hög- och låglägen som dom som äter massor av socker. Hennes nya, sundare liv gör att hon känner att helgens matvanor inte inkräktar på hennes samvete längre, att resten av veckan gott och väl överväger.
Biggan_
03-04-2009, 10:06
En liten tröst för dem som har svårt för att gå ner i vikt! Länk
Christina i Taxinge~
03-04-2009, 16:59
CITAT (Farbror Blå @ 02-04-2009, 23:10)  [b]Med risk för att bli tråkig, rättfram och en partypajare...
SLUTA BANTA!
Bantande innebär att man en kortare tid ändrar kosten, tränar mer osv, för att tappa i vikt. Detta har aldrig fungerat och kommer heller aldrig att fungera som en metod att bli lättare och må bättre.
De flesta som går ner genom såna metoder, kommer sedan att gå upp igen , eftersom ovanan inte ändrades, bara lades på is.. Skitkorkat! Ungeför som att börja löpträna och komma i form, springa Stockholm marathon och sen skita i all träning och hoppas att du behåller samma kondition livet ut? Nähä du Farbror Blå! Jag bantar genom att äta precis som vanligt, men mindre! Dessutom börjat röra på mig - vilket innebar från 0 till 100 mesamma eftersom jag aldrig rört på mig i vuxen ålder, dvs aldrig motionerat..... Inte fasen kan jag tänka mig att krångla till det med "ändrad kost" å sånt....*pust* så jobbigt! Nu ska jag genast säga att jag, som den stressade person jag är, inte har läst hela ditt långa inlägg och säkert finns där en massa klokskap, men vi/man kan gå ner i vikt på mycket enkelt sätt utan krångel! jag tänker bevisa det - men inte just nu!
Aqvakul
03-04-2009, 17:25
Orsaken till att jag denna gången inte varit särskilt framgångsrik i min viktminskningskampanj är att JAG INTE VARIT TILLRÄCKLIGT MOTIVERAD..... återkommer när motivationen pockar på...
Farbror Blå
03-04-2009, 23:04
Ja, det är ju motivationen det kommer an på. Man kan ha ett missbruk av mat och precis som andra missbruk, kommer man igenstans med det förrns man erkänner hur det ligger till.
Sedan är det bara motivationen som gör skillnaden. Om man sedan i taxinge går ner genom att äta mindre, så har man ju gjort precis som jag sa, förhandlat sej fram till nåt med sej själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|