|
Hur går det för er alla? Nu är det ju helg och jag syndar i varje fall liite, måste ju få njuta av livet oxå... Hur gör ni andra? Är ni strikta och metodiska?
Jag tänker som så att jag vill unna mej lite på helgen och hellre vara mer strikt på veckorna. Men det kanske är en illusion att göra så? Måste man vara strikt hela tiden i sin kosthållning?
Aqvakul
17-01-2009, 16:32
Jag tänker också unna mig lite mer i helgerna - det funkade förra gången
Christina i Taxinge~
17-01-2009, 16:45
Håhåjaja.....här unnas det, kan jag säga!
Jag unnar mig också lite mer på helgerna. I dag blir det grädde i såsen. I dag har jag till kaffet fikat ett digestivekex. Frukost blev All-BRAN med osötat äppelmos och lättmjölk. Det blev en halv portion mer än vad viktväktarna rekommenderar  . Lunchen bestod av två knäckebrödsmackor med makrill i tomatsås och morotsstavar. Middag i dag blir lax, sparris och citronsås där jag har i lite grädde för smakens skull…. men jag försöker i alla fall ta lite mindre av det där goda  . I kväll kommer det säkert att bli någon liten whiskey framför teven. Ett äpple har jag också tryckt ner. Fikabröd och godis avstår jag även på helgen För mig funkar det jättebra att skriva upp allt jag stoppar i munnen……för att göra det synligt. Då kan jag inte låtsas att de två där överblivna korvskivorna som slank ner medan bordet dukades av inte fanns eller de där ostskivorna som jag äter upp när jag ska ”hyfsa till” skidbacken på osten . Det är mycket som man stoppar i munnen utan att ens tänka på det! /Anki CITAT (Maggan H @ 15-01-2009, 13:34)  Det värsta är att jag jobbar som kokerska så jag måste ju provsmaka än det ena än det andra, Jag har minsann sett hur både vinprovare och kaffeprovare smakar av……De sväljer aldrig! /Anki
Maggan H
17-01-2009, 17:04
Jag dras ff med flunsan  och jag fattar inte hur man kan bli så hungrig, ja hungrigare än i vanliga fall, det måste vara medicinerna som gör det!  Två Lingongrova till frukost med kaffe och juice, 6-7 falukorvsskivor, 1 kokt ägg och en knäckemacka till lunch. Det riktigt skriker i magen efter några timmar! Men man ska ju äta fullkorn och proteinrik mat så du behöver inte bekymra dig så mycket för de där ost-o-korvskivorna, Anki. Middag kommer att bestå av en halv kyckling och grönsaker medan maken får äta vårrullar och pommes. Ska unna mig ett kexchoklad till kvällskaffet!
Har unnat mig lite väl mycket idag ( bl.a. en dubbel-plopp och en och annan macka för mycket...) Ska gå lååååång promenad imorgon för att kompensera.
godanro
17-01-2009, 20:52
Har inte köpt en våg än så därför passar jag på att äta lite lördasgsgodis. Eftersom jag inte vet va jag väger än så kan ja inte svara på om jag gått upp eller ner. Därför passar jag på att suga på karamellen så länge den varar
dicentra
17-01-2009, 22:08
Ja,den här tråden var spännande!! Alla verkar så ambitiösa och jag skulle verkligen behöva gå ner en siså där 10 kilo! Har väll alltid vägt lite för mycket men nu är det nog rekord!! Enda gången jag vägde för lite var när det stod "LOW" på vågen när jag vägde mig. Men det visade sig att det var batteriet i vågen som var kaputt.
Sussie F-Flower
18-01-2009, 00:22
CITAT (dicentra @ 17-01-2009, 22:08)  Enda gången jag vägde för lite var när det stod "LOW" på vågen när jag vägde mig. Men det visade sig att det var batteriet i vågen som var kaputt.  Vilken Önskedröm........!!!
160kvm stort hus
19-01-2009, 09:56
Ha ha ha, ja en sån våg skulle man ha.
Ny vecka nya tag!
Frukost idag: 1 lingongrova med bregott och en kopp te m mjölk. JAg försöker äta mer men det säger stopp. Det går bara inte att äta kl 5 på morgonen... Fika: En näve vindruvor, ett plommon och en kopp kaffe. Lunch: Ingen aning, brukar aldrig vara hungrig.... Fika: 1 äpple och en mandarin ( clementin?? ) Middag, fläskkarre med ris. Prommis med hästen och hunden i 1 timme.
Prommis på lunchen idag till weibulls och kolla in nyheterna. ( brukar ta ca 30 min fram och tillbaka. )
Vågen visade minus ett kilo sen förra veckan! YEEJ!
Frukost idag bestod av 1 ägg och mager keso, unnade mig lite kaviar till ägget. Lunchen kommer att bli en laxskiva, acacado och grönsallad. Middagen vet jag inte riktigt.... Har inte vägt mej ännu, viktnedgången brukar sitta långt inne i början för min del, så det är lika bra att vänta några veckor, annars kommer jag att tappa sugen...
160kvm stort hus
19-01-2009, 10:43
Brr, nej det blir ingen lunchprommis för mig idag. Det snöar och blåser utav.... Och jag är ju bara klädd i kjol och kavaj. Brrrrrrrr...
Jag får ta ett par varv i gallerian istället.
godanro
20-01-2009, 21:04
Köpt en våg idag. Det var ingen rolig syn så nu får jag starta med hektona.
Aqvakul
20-01-2009, 21:29
Idag föll jag inte för några frestelser...
Frukost: Fil, ostmacka, juice och kaffe Lunch: Salladstallrik med keso och två käcke med pyttelite smör Eftermiddag: banan Middag: blodkorv med bara lite lingon - 1 glas mjölk
Våg finns ej i huset - måttbandet vilar tills jag känner att det hänt något...
För mig är det vägning i morgon……Undanflykterna/ursäkterna kommer redan nu. 1. Jag fyllde år i slutet av förra veckan och var då utbjuden på middag, sedan var vi på bio och man kan väl inte se film utan smågodis? 2. På söndag hade jag "ungarna" här på middag och då blev det marängsviss till efterrätt. 3. Det har varit/är snöstorm med sån där blöt äcklig snö som yr in under kragen så jag tog bussen till jobbet båda vägarna på tisdag. Annars så har jag skött mig bra!!!!
Christina i Taxinge~
20-01-2009, 22:06
CITAT (160kvm stort hus @ 19-01-2009, 10:43)  Jag får ta ett par varv i gallerian istället. Oooops! Blev det dyrt..... CITAT (Anki V @ 20-01-2009, 21:56)  För mig är det vägning i morgon……Undanflykterna/ursäkterna kommer redan nu. 1. Jag fyllde år i slutet av förra veckan och var då utbjuden på middag, sedan var vi på bio och man kan väl inte se film utan smågodis? 2. På söndag hade jag "ungarna" här på middag och då blev det marängsviss till efterrätt. 3. Det har varit/är snöstorm med sån där blöt äcklig snö som yr in under kragen så jag tog bussen till jobbet båda vägarna på tisdag. Annars så har jag skött mig bra!!!!  Ja, du minns väl vad du lovade!!? Jag väntar sååååååå på att det ska bli onsdag! Det går inte så väldigt bra för mig......så jag blir nästan lite glad att se att du inte heller haft det så lätt! Jag äter en himla massa rivna morötter & frukt, men jag äter en himla massa annat också *suck* Och efter onsdag blir det torsdag och då förväntar jag mig att Maggan H redovisar veckan som hon lovat! Jag håller koll på er!
Sussie F-Flower
20-01-2009, 22:46
CITAT (Anki V @ 20-01-2009, 21:56)  För mig är det vägning i morgon……Undanflykterna/ursäkterna kommer redan nu. 1. Jag fyllde år i slutet av förra veckan och var då utbjuden på middag, sedan var vi på bio och man kan väl inte se film utan smågodis? 2. På söndag hade jag "ungarna" här på middag och då blev det marängsviss till efterrätt. 3. Det har varit/är snöstorm med sån där blöt äcklig snö som yr in under kragen så jag tog bussen till jobbet båda vägarna på tisdag. Annars så har jag skött mig bra!!!!  -Du är då för härlig......
Det blev +-0.....Vågen visar exakt samma som föra veckan.
Det kunde vara värre och jag får vara tacksam över att det inte blev någon viktuppgång.
Ny vecka, nya tag!
/Anki
skogstroll
21-01-2009, 08:46
jag skulle också behöva haka på. Har ingen våg men ska väl skaffa en nån gång när jag har råd  annars föredrar jag att kolla midjemåttet för det är där jag vill se resultat så jag kan komma i mina älsklingsjeans en vacker dag  Fast framför allt vill jag bli pigg & stark så jag kan ta i ordentligt i trädgården i sommar, känner mig så himla lat... Bra med en peppningssida!
160kvm stort hus
21-01-2009, 09:25
ha ha, nej inte den här gången. Jag "Glömde" plånboken på jobbet...
Igår åt jag raggmunk med fläsk och det var himelskt gott. Självklart måste man ju ha smör till. Men annars har jag skött mig. Få se vad vågen säger ikväll....
Det som är bra med raggmunk är att jag fortfarande är mätt....
Maggan H
21-01-2009, 09:32
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 20-01-2009, 22:06)  Och efter onsdag blir det torsdag och då förväntar jag mig att Maggan H redovisar veckan som hon lovat! Jag håller koll på er!  Fast det verkar som om trots min mat/feberfrossa ändå har samma svar som Anki i alla fall.....
Christina i Taxinge~
21-01-2009, 19:00
CITAT (Anki V @ 21-01-2009, 05:25)  Det blev +-0.....Vågen visar exakt samma som föra veckan.
Det kunde vara värre och jag får vara tacksam över att det inte blev någon viktuppgång.
Ny vecka, nya tag!
/Anki Men du........det var allt mycket bra jobbat under omständigheterna!!! Grattis, tycker jag man kan säga då! CITAT (Maggan H @ 21-01-2009, 09:32)  Ingen ökning??? Men det är ju suveränt - grattis till dig också! Så duktiga ni är! Kom nu bara ihåg att redovisa här varje vecka......
Ingrid Zon3
21-01-2009, 21:40
Jag kanske skulle tala om att jag följer den här tråden också? Har iofs en egen liten viktklubb med en väninna mailvägen men man kan väl vara med i flera, tror det kallas nätverk  Jag ska gå ner 5 kg, men det viktigaste är att komma igång med träning igen. Har varit jätteslapp i ett år nu. Så från och med denna vecka är det smygstart med stegmätaren. Veckans målsättning var försiktigt med 8000 steg per dag eftersom jag hade influensa förra veckan. Men nu känner jag mig jättepigg. Och jag klarade 11900 både igår och idag  . Imorgon börjar slutar jag åka hiss upp, och jag jobbar 6 trappor upp! Jag tycker att belöningar är viktigt för att hålla motivationen uppe. Jag tillåter mig massage efter att jag gått ner mina första två kilo. Känner redan nu hur skönt det ska bli!
Aqvakul
21-01-2009, 21:43
Belöningar är bra, särskilt om det inte är mat...
Ingrid Zon3
21-01-2009, 21:51
Så sant! och ska det ändå vara mat så ska den var nyttig och god: skaldjur utan rostat bröd med smör och ost kanske...
Här gäller total förträngning av semlor och brownies. Oh, så nära det var idag, men det gick att tacka nej. Massagen hägrar.
Christina i Taxinge~
21-01-2009, 22:14
Fantastiskt Ingrid! Nu håller jag "mentala tummarna" för att du fortsätter i samma härliga stil!
Aqvakul
21-01-2009, 22:26
Andra dagen i rad, då jag hållit mig strikt till en vettig diet. I morgon är det Pub-kväll med jobbet. Det är planerat sen länge och det blir ändå bara två öl ....
160kvm stort hus
22-01-2009, 10:31
plus minus noll stannade vågen på. Skit oxå...
Men men, det är bara att kämpa lite hårdare. Fast idag är det frågan om jag får i mog nånting, är så nervös att jag håller på att avlida. Fast på ett bra sätt..
Sussie F-Flower
22-01-2009, 11:44
CITAT (160kvm stort hus @ 22-01-2009, 10:31)  plus minus noll stannade vågen på. Skit oxå...
Men men, det är bara att kämpa lite hårdare. Fast idag är det frågan om jag får i mog nånting, är så nervös att jag håller på att avlida. Fast på ett bra sätt.. Nämen???  Varför är du nervös...?  Är det något spännande på gång...?
Ingrid Zon3
22-01-2009, 21:17
Jag har köpt en ny våg. Verkade inte vara några större skillnader i funktion så jag tog en snygg svart space-ig sak. Min gamla från IKEA är inte särskilt läcker och väger bara med 2 hektos noggrannhet, de nyare har 1 hg. Så jag kommer hem och packar upp snyggingen, ställer den bredvid min gamla. Väger mig först på den nya, sen direkt på den gamla för att kolla om det är nån skillnad - jajamen, den nya visar 4 hg mer Jaha, byter om till min glamorösa hemmadress (mjukisbrallor, olle och raggsockor), och tänker att jag ska kolla igen. Då visar den 6 hg mer! Nu har jag kollat ett par gånger och det varierar mellan 4hg och ett kilo  . Men grejen är ju att jag inte vet vilken av vågarna det är fel på. Men snyggingen får nog åka tillbaka till affären i alla fall... Den gamla liksom känns bättre och definitivt värd att spara...
Christina i Taxinge~
23-01-2009, 16:35
CITAT (Ingrid Zon3 @ 22-01-2009, 21:17)  Jag har köpt en ny våg. Verkade inte vara några större skillnader i funktion så jag tog en snygg svart space-ig sak. Min gamla från IKEA är inte särskilt läcker och väger bara med 2 hektos noggrannhet, de nyare har 1 hg. Så jag kommer hem och packar upp snyggingen, ställer den bredvid min gamla. Väger mig först på den nya, sen direkt på den gamla för att kolla om det är nån skillnad - jajamen, den nya visar 4 hg mer Jaha, byter om till min glamorösa hemmadress (mjukisbrallor, olle och raggsockor), och tänker att jag ska kolla igen. Då visar den 6 hg mer! Nu har jag kollat ett par gånger och det varierar mellan 4hg och ett kilo  . Men grejen är ju att jag inte vet vilken av vågarna det är fel på. Men snyggingen får nog åka tillbaka till affären i alla fall... Den gamla liksom känns bättre och definitivt värd att spara... Ursäkta mig men jag skrattar rått & hjärtligt! Tack för den storyn, Ingrid och tro inte att jag inte förstår hur det känns......klart det måste vara nåt fel på den svarta snyggingen!!
godanro
23-01-2009, 19:59
Tar tidigt varje morgonen en morot och slår mig ner framför tv. Efter en timme så blir det fil med mussli och en smörgås med en kopp te. På efter middagen var jag ute med min dotters hund som hon har med sig till jobbet. Bra för mig då kan jag låna henne. Vi fick en promenad på ca 4 km och så blir det inte så ensamt.
Ingrid Zon3
23-01-2009, 21:50
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 23-01-2009, 16:35)  Ursäkta mig men jag skrattar rått & hjärtligt! Tack för den storyn, Ingrid och tro inte att jag inte förstår hur det känns......klart det måste vara nåt fel på den svarta snyggingen!! Inte behöver du be om ursäkt, Christina! Det var ju meningen att komiken skulle gå fram. Men hörrni, nu kommer en prövning för mig. Tycker det är svårare att hålla ordning på både mat och motion när man inte jobbar. Och första helgen blir väl värst. Imorgon ska jag träffa vänner på stan och gå på några gallerier, så jag lär gå tillräckligt, men sen... fika lite? naäee... här krävs strategier, snabbt. Idéer mottages tacksamt.
Sussie F-Flower
23-01-2009, 23:49
Oj då! Det var väldigt! Hitta på nåt! Ta med en påse med skalade tvättade morötter, i slantar eller skalade äppelbitar. Säg att du ska på kontroll på vårdcentralen för lite prover på måndag förmiddag och att du blivit ombedd att äta så lite kolhydrater som möjligt fram till dess. Thats it! Behöver väl inte vara så mycket mer. Frågar dom "varför" så är det väl bara att säga att du har varit lite yr på sistone och att dom ska kolla blodsockret. är dom inte i vårdyrket så bryr dom sig inte heller... (tror jag...) Kram,kram!!!
godanro
24-01-2009, 22:00
Fuskar idag
Nu är det halvtid på den här veckan och jag har skött mig riktigt bra…….enda ”snedsteget” blev i fredagskväll när jag höll på att svälta ihjäl kl. 22. Då blev det några kex med 17% ost på. Sedan slank det ner två små köttfärsbiffar i går när jag lagade middag. Jag fick lov att räkna dom som ett mellanmål…. I början på nästa vecka stöter jag på svårigheter. Jag är i grannstaden och jobbar mån, tis, ons och kan inte ha egen matlåda med mig. ”Äta ute” maten är ett problem och tanken på att beställa in en kall sallad mitt i vintern får mig att frysa långt in i märgen men det får lösa sig på något sätt. /Anki
Christina i Taxinge~
25-01-2009, 10:42
Fy bubblan va´ duktiga ni är!!!!!!!!!!!!!!Jag har jättesvårt att komma igång med detta viktminskande! Det är mycket svårare än att sluta röka.....vilket betyder att jag inte är i "rätt fas" med mig själv. Nu hoppas jag att alla eras goda föredöme ska hjälpa mig igång....snart.
Aqvakul
25-01-2009, 11:19
Helgen har inte varit någon succé bantningsmässigt - men inte någon katastrof heller. Nu tar jag nya tag i veckan... (har faktiskt tappat några cm i midjan)
Ingrid Zon3
26-01-2009, 22:22
Kul, aqva!  grattis till de förlorade centimetrarna!! Christina, du har helt rätt i att det är lättare (för många) att sluta röka än att gå ner i vikt. Rökning kan man ju tvärsluta med och aldrig befatta sig med alls. Men man måste ju äta så att sluta helt funkar inte. Om det är motivation som saknas finns det en massa sätt. Ett som jag tycker är bra är att skriva listor. Skriv vad som är bra och dåligt med att fortsätta som nu respektive att ändra vanor mot en bättre vikt. Och jämför dem sedan. Sen vad man konkret ska göra beror ju på hur man lever nu. Lägg till en god vana i veckan, det kanske är lagom? Exempel: börja ät minst 500 g grönsaker och frukt om dagen, drick tillräckligt med vatten, ta en promenad om dagen oavsett hur lång, skriv en lista på allt du stoppar i munnen en vecka (det brukar hjälpa mig att avstå från riktiga matorgier åtminstone  )
Christina i Taxinge~
26-01-2009, 22:30
Ingrid - tack för peppning! Oj, vad det behövs!!!!! En konkret sak vet jag att jag måste göra....sluta äta efter kl 18.00! Ikväll har jag försökt att enbart dricka vatten när "tuggsuget" kommit. Det har gått ganska bra, men inte helt.......det blev förstås en bulle till kaffet *suck* Men det känns inte omöjligt att jag klarar det helt innan veckan är slut! Grönsaker & frukt äter jag redan så mycket så jag börjar tro att jag går upp i vikt av det
Ingrid Zon3
26-01-2009, 22:38
Men Christina, sk*t i det där snacket om ingen mat efter 18! Stämde det skulle varenda sydeuropé vara superfet, dom äter ju aldrig middag förrän efter 20. Det viktiga är vad du stoppar i dig totalt på dygnet. Själv skulle jag svälta ihjäl, har ju oftast knappt kommit från jobbet kl 18.
Se till att du aldrig är hungrig utan äter kontrollerat. Behöver du ett kvällsmål så planera för det.
Anki på Öland
26-01-2009, 22:39
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 26-01-2009, 22:30)  .............Grönsaker & frukt äter jag redan så mycket så jag börjar tro att jag går upp i vikt av det  Det gör du säkert om du äter mycket av det - det är mycket socker och stärkelse i det. Anki
Christina i Taxinge~
26-01-2009, 22:43
Men Ingrid - de är ju superfeta! Åtminstone kvinnorna därnere i Södern.... Nä, skojar bara! Men det jag äter efter 18.00 är alltid sååååå onyttigt!!! Det är då sötsuget kommer - måste ha nåt att tugga på och blir inte nöjd förrän jag fått nåt sött. Vad är felet? Vad bottnar detta sötsug i!!??? Man kan bli tokig.....*suck* CITAT (Anki på Öland @ 26-01-2009, 22:39)  Det gör du säkert om du äter mycket av det - det är mycket socker och stärkelse i det. Anki Oh la la.......vad ska jag då äta?
Då var det ny onsdag igen då…..och vägning. Denna vecka har jag hållit mig på den ”breda vägen” mest hela tiden. Synderna blev: Tre kex med 17% ost ½ bit morotskaka Raggmunkar med fläsk till lunch i går  (äta ute lunch med kollegor) På pluskontot ligger sammanlagt 7 timmars promenader. - 9 hg visar vågen /Anki
Aqvakul
28-01-2009, 07:58
Tycker att jag skött mig bra, inga stora synder och midjemåttet har krympt några cm. Idag ska jag synda lite - lunch i restaurangmatsalen med några kolleger - annars är det grönsakstalltik som gäller till lunch.
Anki på Öland
28-01-2009, 11:04
Vad jag är glad att jag vågat tro på att man inte behöver späka sig för att gå ner i vikt..... Sååå glad att jag kan äta så underbart gott med smör och grädde och samtidigt gå ner i vikt...... sååå glag att jag slipper ha dåligt samvete för att jag inte är ute och springer eller motionerar på annat sätt för att bli smal...... (som jag f.ö. inte tror man blir smalare av utan möjligtvis får lite mera muskler på utsatta delar av kroppen..... och naturligtvis bättre kondis!!) Så himla glad att jag vågat släppa gammalt sätt att tänka och hittat en väg där jag får både äta gott, må bättre och gå ner i vikt OCH behålla den.......... Anki
CITAT (Anki på Öland @ 28-01-2009, 11:04)  Vad jag är glad att jag vågat tro på att man inte behöver späka sig för att gå ner i vikt..... Sååå glad att jag kan äta så underbart gott med smör och grädde och samtidigt gå ner i vikt...... sååå glag att jag slipper ha dåligt samvete för att jag inte är ute och springer eller motionerar på annat sätt för att bli smal...... (som jag f.ö. inte tror man blir smalare av utan möjligtvis får lite mera muskler på utsatta delar av kroppen..... och naturligtvis bättre kondis!!) Så himla glad att jag vågat släppa gammalt sätt att tänka och hittat en väg där jag får både äta gott, må bättre och gå ner i vikt OCH behålla den.......... Anki Det är bara att gratulera....Tron kan försätta berg! /Anki
Anki på Öland
28-01-2009, 11:27
Vad har tron med saken att göra???? Anki
CITAT (Anki på Öland @ 28-01-2009, 11:04)  Vad jag är glad att jag vågat tro på att man inte behöver späka sig för att gå ner i vikt..... Sååå glad att jag kan äta så underbart gott med smör och grädde och samtidigt gå ner i vikt...... sååå glag att jag slipper ha dåligt samvete för att jag inte är ute och springer eller motionerar på annat sätt för att bli smal...... (som jag f.ö. inte tror man blir smalare av utan möjligtvis får lite mera muskler på utsatta delar av kroppen..... och naturligtvis bättre kondis!!) Så himla glad att jag vågat släppa gammalt sätt att tänka och hittat en väg där jag får både äta gott, må bättre och gå ner i vikt OCH behålla den.......... Anki Och jag är också glad - för din skull!  Önskar bara att jag också klarade av att gå över till LCHF-kost i större utsträckning än idag... Hur kan man leva utan lasagne?
Att tro tillräckligt mycket och stark på en sak kan försätta berg. Det handlar inte om religion som jag tolkade det. Rätta mig om jag har fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|