Full version: Solstorms busfrön
Sidor: 1, 2, 3, 4
Solstorm
I går postades frökuverten.

Den största utmaningen med mina frön är nog att öppna fröpåsarna utan att fröna försvinner. De är mycket små. Lika många frön som jag packade ner försvann någonstans ut i atmosfären.

Busfrö nr 1 sås första februari. (Samtidigt som Dito Verdes frö, då har ni ju ändå alla grejerna framme.) Täck inte fröna, de är ljusgroende. De ska stå så ljust som möjligt i vanlig rumstemperatur. Har ni tilläggsbelyning så är det bra, annars kan ni ställa dem på fönsterbrädan. Planteras ut när frostrisken är över.

Om ni vill och har plats så sår ni busfrö nr 2 samtidigt. Är det trångt på fönsterbrädan så kan ni strunta i att så dem nu och direktså den till sommaren istället. De ska täckas mycket tunt.

Det slank med några tomatfrön också. Black Prince är en svart tomat. Många anser att den är fantastiskt god, själv tycket jag att den var lite tam i smaken. I år ska jag pröva den på friland, kanske smakar den mer då.

Lycka till!
Maggan H
Tack Solstorm för TRE olika fröer! crazy.gif Jag har ännu inte kollat på fröna och tur var väl det innan jag läste här om storleken, annars kanske dom hade försvunnit. Är dessa perenner? 1 februari, herregud det är ju på söndag! yahoo.gif

Och absolut måste jag prova Black Prince också! tummenupp.gif Fast dom får lugna sig lite.
Anki V
Jag vill också tack för fröna och det är klart att jag måste så tomaten…..Hittar jag ingen annan plats att ha dem på så kommer min dotter och barnbarn som har en vindskyddad balkong i söder att få adoptera den. Blir det några tomater så kommer jag säkert att få smaka.

”Sågrejjerna” står redo och väntar på 1 feb….

Jag skickar en gissning på PM.

/Anki
Gillan
Tack, tack, jag hade också fått dina fröer när jag kom hem igår kväll. Jag har kollat mina med stor försiktighet och förstår om du hade problem med att packa dem giggle.gif . På busfrö nr2 kommer jag att skicka en gissning. Nr1 har jag ingen susning om, tror jag. Tomaterna var ett välkommet inslag i min redan utökade tomatsådd. Black Prince har jag inte testat förut. Okej, nu är det bara att invänta söndag då tummenupp.gif
Eva i Höga
Det ska bli spännande att så tomater, har aldrig gjort det, bara köpt plantor. Det ska bli jättekul att se om jag lyckas och går det bra blir det fler försök nästa år. Kul!
Solstorm
Din gissning var inte rätt Anki. Jag fick lite huvudbry. Vad gör jag om någon gissar rätt? Ska jag pm:a och säga att det stämmer då? När är det dags att avslöja för alla vilken växt det är? Kanske när de grott och någon känner igen växten. Hur tänker ni?
Anki V
Jag fick ganska många gissningar på mina busfrön och jag PM:ade tillbaka och berättade om de gissat rätt eller ej. När den första gissat rätt skrev jag det i tråden utan att avslöja vilken växt det var.

Hur vi ska göra när det börjat gro vet jag inte......Men jag röstar på att vi då börjar gissa i tråden och att busfrödonatorn och den/de som gissat rätt på fröna sitter tyst tills alla enats om vilken växt det är och då berättar om det är rätt eller fel.

Var det någon som förstod det där? confused.gif

/Anki
Eva i Höga
Tror jag förstod vad du menade: När fröna grott gissar vi i tråden (donatorn kan pm:a om svar) och när alla gissat får vi svar av donatorn. Jag tycker det låter bra!
Gillan
Jag förstår precis ( tror jag ) och jag instämmer till fullo. Grodderna gissar vi på här och om vi gissar på fröerna så PM:ar vi donatorn och får förhoppningsvis svar på om det är rätt eller fel. Bra ide Anki tummenupp.gif
Maggan H
Ja, så hade jag också tänkt, inte avslöja för mycket innan alla som vill har gissat. Nu ska jag gå ner o kika på fröna! crazy.gif
blomkronan
Tack Solstorm jag fick oxå fröna igår smile.gif
Jätte kul att du skicka med svart tomat, förra året köpte jag en färdig planta av svart tomat, men jag glömde bort den wacko.gif och den total torka bort... nu har jag fått chansen igen smile.gif Tack.

och ett EXTRA stor thanks.gif för Rhododendron (Cunninghams white) fröerna smile.gif det ska bli kul... biggrin.gif

Söndag är bokad smile.gif SÅDAG smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (blomkronan @ 29-01-2009, 20:34) *
.....Söndag är bokad smile.gif SÅDAG smile.gif ....

Ja på Söndag är = "SÅNDAG" rotfl.gif
(Kom just på att jag ännu inte fått dina frön men jag hoppas att dina frön kommer imorgon)
blomkronan
CITAT (Lady Hamilton @ 29-01-2009, 20:53) *
Ja på Söndag är = "SÅNDAG" rotfl.gif
(Kom just på att jag ännu inte fått dina frön men jag hoppas att dina frön kommer imorgon)

rotfl.gif
Gillan
Nu har jag sått båda dina fröer Solstorm och nog var de lite svåra att hålla reda på alltid sweatingbullets.gif , men nu är det bara att hålla tummarna för att de verkligen hamnade i byttan och inte förvandlades till stoft på väg ner naughty.gif . Hur lång groningstid har de?

Nu tänker jag posta en gissning på nr 2 coolgleam.gif
Anki V
Både busfrön ett och två är sådda.

Tvåan gick bra....men ettan.....?

Håll tummarna för att frön hamnade i sålådan. sweatingbullets.gif

Det kändes lite gran som kejsarens nya kläder......Står jag och sår något som inte finns? rotfl.gif
En sak är i alla fall säker. Jag klarar mig inte längre med glasögon köpta på macken coolgleam.gif .

/Anki
Gillan
CITAT (Anki V @ 01-02-2009, 10:03) *
Både busfrön ett och två är sådda.

Tvåan gick bra....men ettan.....?

Håll tummarna för att frön hamnade i sålådan. sweatingbullets.gif

Det kändes lite gran som kejsarens nya kläder......Står jag och sår något som inte finns? rotfl.gif
En sak är i alla fall säker. Jag klarar mig inte längre med glasögon köpta på macken coolgleam.gif .

/Anki

rotfl.gif rotfl.gif Inte jag heller, får nog ringa optikern i morrn.......................
Lady Hamilton
jag har inte fått mina frön -cry-.gif ......(både det o lönespecen från landstinget saknades i veckans post. Men räkningarna? dunno.gif de verkar av någon konstig anledning aldrig missa att komma......)
Maggan H
Jag har sått båda idag, rolleyes.gif men har ingen aning om vad, de platsar på massor av sorter som har såna små, nästan osynliga, frön. Postar i alla fall en gissning på 1:an.
Eva i Höga
Nu har jag pillat ner de små fröna. Men kära Solstorm vilket pilljobb du haft som har gjort iordning alla kuverten till oss med de pyttepyttesmå fröna! Som vanligt vet jag inte vad det är för något så det är ingen idé att gissa. Hoppas de gror så jag kan se färdiga plantor.
blomkronan
smile.gif Sådagen i går... vart låååång jag hade ju en del som skulle ner i jord.
Dåligt med lyse hade jag oxå... men jag tror jag fick ner alla frön, men det kom nog ner i en klump jag våga inte skaka på påsen så dom spred sig, jag var rädd för att allt skulle hamna utanför... smile.gif

Jag såde Rhododendronfröna oxå i såjord och täckte lite... gjorde jag rätt confused.gif

Tack Solstorm nu är det bara att vänta... för någon gissning kommer det inte från mig smile.gif
Solstorm
Några har gissat på fröna men ingen har gissat rätt än så länge. Jag tänker inte ge några ledtrådar eftersom de är ganska lätta att känna igen när de väl sticker upp.

Lady Hamilton, om du inte får dina fröer idag så skickar jag nya. Hur har det gått med fröerna till Finland och Frankrike, har de kommit fram?

Mina fröer från Dito Verde kom aldrig fram och det är ju ett bra tag sedan hon skickade. Nu har jag ju fått nya av henne, men man kan ju undra vad de pysslar med på posten. En gång när jag gjort en jättebeställning från Thomson&Morgan så var kartongen trasig. Det syntes att det inte bara var en olycka utan någon hade verkligen grävt sig in i kartongen och plockat för sig. Det syntes ju direkt när jag skulle hämta ut paketen och det var inga problem att få ersättning från posten.

Vi kanske ska börja kartlägga alla brevbärare och postanställda och gå och smyga på deras trädgårdar och se vad som växer där egentligen. ninja.gif
cia73
Hit kom fröna, hmmm, nån dag.
Jag har gjort i ordning mitt såbord(används under hösten och vintern som förvaringsbord) nu i helgen och idag ska jag försöka så fröna.
Jag är ganska så förkyld just nu så jag får akta mej så att jag inte nyser just då jag ska så fröna. giggle.gif
Är fröna ljusgroende? Jag antar det eftersom de är så små, men å andra sidan så kan de ju lika bra vara mörkgroende. Jag antar det står nånstans bara jag läser igenom bättre. Står stilla i huvudet idag. crazy.gif

Lady Hamilton
CITAT (Solstorm @ 02-02-2009, 10:02) *
....Lady Hamilton, om du inte får dina fröer idag så skickar jag nya. Hur har det gått med fröerna till Finland och Frankrike, har de kommit fram?.......
Mina fröer från Dito Verde kom aldrig fram och det är ju ett bra tag sedan hon skickade. Nu har jag ju fått nya av henne, men man kan ju undra vad de pysslar med på posten. En gång när jag gjort en jättebeställning från Thomson&Morgan så var kartongen trasig. Det syntes att det inte bara var en olycka utan någon hade verkligen grävt sig in i kartongen och plockat för sig. Det syntes ju direkt när jag skulle hämta ut paketen och det var inga problem att få ersättning från posten.

Vi kanske ska börja kartlägga alla brevbärare och postanställda och gå och smyga på deras trädgårdar och se vad som växer där egentligen. ninja.gif

Jo jag har fröer som både talar Finska och Franska yes.gif och från Dito Verde kom det fram efter 2:a utskicket. Men händer det med någon fler att fröerna inte kommer fram, så kommer jag inte våga tala om det utan jag gör så här och kommer att låtsas som ingenting whist.gif Jag skäms ju shy.gif ........Och ärligt talat så kan jag inte skylla på min brevbärare för hon är så otroligt snäll så hon kan omöjligt stjäla min post. Men det är klart.......den är ju många före henne som har hanterat mina brev coolgleam.gif så skall jag få reda på vart mina brev "hamnar" så blir det nog till att ta mig in på stora postsorterings stället............
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 02-02-2009, 10:30) *
Jo jag har fröer som både talar Finska och Franska yes.gif och från Dito Verde kom det fram efter 2:a utskicket. Men händer det med någon fler att fröerna inte kommer fram, så kommer jag inte våga tala om det utan jag gör så här och kommer att låtsas som ingenting whist.gif Jag skäms ju shy.gif ........Och ärligt talat så kan jag inte skylla på min brevbärare för hon är så otroligt snäll så hon kan omöjligt stjäla min post. Men det är klart.......den är ju många före henne som har hanterat mina brev coolgleam.gif så skall jag få reda på vart mina brev "hamnar" så blir det nog till att ta mig in på stora postsorterings stället............

Av min dotter hörde jag att posten har inget ansvar på de där 2-3 dagarna som de hade på sig förr att leverera ett paket, i devil.gif dag är det 23 DAGAR! thumbdown.gif Sjukt! Förmodligen resonerar dom likadant när det gäller brev! ranting.gif Jag var av med en fröförsändelse för några veckor sen, det tog över en vecka att komma fram.
Eva i Höga
CITAT (Maggan H @ 02-02-2009, 18:21) *
Av min dotter hörde jag att posten har inget ansvar på de där 2-3 dagarna som de hade på sig förr att leverera ett paket, i devil.gif dag är det 23 DAGAR! thumbdown.gif Sjukt! Förmodligen resonerar dom likadant när det gäller brev! ranting.gif Jag var av med en fröförsändelse för några veckor sen, det tog över en vecka att komma fram.

Har en känsla av att Posten försöker avveckla sig själv. wacko.gif
Solstorm
CITAT (blomkronan @ 02-02-2009, 08:25) *
Jag såde Rhododendronfröna oxå i såjord och täckte lite... gjorde jag rätt confused.gif

Om du går in på http://www.rhododendron.se/ och klickar på Frösida så kan klicka vidare på såråd. Eftersom du redan har sått så tycker jag att du ska lägga ogödslad torv eller barkmull i blöt och ta det vattnet att vattna med. Då sänker du ph för dem.
Solstorm
Lady Hamilton, du har PM.
Lady Hamilton
thanks.gif
blomkronan
CITAT (Solstorm @ 03-02-2009, 13:46) *
Om du går in på http://www.rhododendron.se/ och klickar på Frösida så kan klicka vidare på såråd. Eftersom du redan har sått så tycker jag att du ska lägga ogödslad torv eller barkmull i blöt och ta det vattnet att vattna med. Då sänker du ph för dem.

F*n jag var för snabb i går när jag höll på att så, i bakhuvet hade jag att något av fröna jag skulle så skulle ner i torv... men jag satte kanske 40 olika i går och glömde bort att det var rhododendron det gällde. Jag kraffsa av ytan med fröna och fick ner dom i en kruka med torv och perlite. Vi får se om dom vill gro...nu smile.gif
Lady Hamilton
devil.gif NU! är även jag med i "matchen" crazy.gif ............
Solstorm
Jag har fått massa pm med gissningar. Och, tja, jag kan väl säga att en person har gissat rätt. Fast jag tänker inte berätta vem ännu devil.gif Så den personen får ju faktiskt gissa en gång till när de börjar visa sig upp sin gröna sida. giggle.gif
Eva i Höga
Fattar fortfarande inte hur man kan gissa rätt på såna små frön! confused.gif Jag har ingen aning!
Maggan H
CITAT (Solstorm @ 06-02-2009, 13:08) *
Jag har fått massa pm med gissningar. Och, tja, jag kan väl säga att en person har gissat rätt. Fast jag tänker inte berätta vem ännu devil.gif Så den personen får ju faktiskt gissa en gång till när de börjar visa sig upp sin gröna sida. giggle.gif

Visst var det JAG, Solstorm??!! crazy.gif crazy.gif
Maggan H
Jajajajajajaja! yahoo.gif yahoo.gif

Nr 2 har grott,
bara en, men det räckte! Jag vann, eller hur?? crazy.gif w00t.gif

Nä, skämt åsido, men det var racerfrön Solstorm! wub.gif Nu blir det hårdbevakning strängt taget dygnet runt för att utröna VAD det är.... help.gif
Anki V
Japp....I går grodde det här också men jag får väl lyfta på hatten för Maggan blomma.gif som var först.

Min dator var/ är upptagen av barnbarnet den här helgen så jag får bara låna den små stunder .

Men jag har i alla fall bildbevis! crazy.gif
Hoppas bara att ni har nog goda ögon att se den.
[attachment=30452:grodd__Large_.jpg]

/Anki

Anki V
Ha.... crazy.gif

Jag tror det finns antydan till grodd i 1:an också........men där får fotot vänta. Det där pyttelilla klarar inte min kamera blush.gif

/Anki
Eva i Höga
Oj, har det grott hos er?! Så supersnabbt! Jag måste springa ner och titta....

Nej, inte ett liv! no.gif
Gillan
CITAT (Eva i Höga @ 07-02-2009, 09:20) *
Oj, har det grott hos er?! Så supersnabbt! Jag måste springa ner och titta....

Nej, inte ett liv! no.gif

Hmm, jag sprang inte ner, men upp.........................och inte fanns det minsta tillstymmelse till grodd vare sig i nr 1 eller nr 2 crying.gif ........hur bär ni er åt!!!....................men Grattis så klart bravo.gif
Maggan H
Tja du vet Gillan, diverse HOt om allt möjligt.... devil.gif vi kör nog samma, Anki o jag! crazy.gif
Här är bildbevis på BÅDE 1 och 2: yahoo.gif

[attachment=30464:sol1.jpg]

[attachment=30465:sol2.jpg]

Lite mörka bilder med förstora upp dom och ta på glasögonen så ser ni förhoppningsvis dom! biggrin.gif
Margith
Jaha, det var väl själve den att jag inte var snabbare med att kolla Odla crying.gif
Jag åkte bort i tisdags, inte en grodd i nån kruka.
Jag kom hem i torsdags, 3 småttingar i Solstorms 1:a!
Men att jag kanske skulle ha kunnat vara den första att få upp fröerna hade jag inte en tanke på! Annars hade jag naturligtvis rusat efter kameran redan i torsdags -cry-.gif
Idag ser dem ut så här:

[attachment=30467:090207_002.jpg]

Men i Solstorms 2:a ser jag inte ett liv.

Är det inte lite konstigt att det gror så olika hos oss?? Undrar varför g.gif
Gillan
Men wooow Margith! Det var då sjuttsingen att du inte lyckades överträffa Maggan!!!!!.............Eller Anki!!! Du borde ha varit snabbare! ohmy.gif laugh.gif

Och varför det blir så olika för oss tror jag kan ha med temperaturen att göra, men det är bara en spekulation. Extra belysning har jag från kl 06-21.00 så det borde inte kunna bero på det. Däremot så skulle det kunna bero på att det aldrig blir mer än 15-17 grader i mitt "sårum" dunno.gif
blomkronan
HÄR HAR DET GROTT yahoo.gif Svart tomat giggle.gif
Men inget annat -cry-.gif verken 1:an eller 2:an
ÄR DET JAG SOM GISSAT RÄTT????
Maggan H
CITAT (Margith @ 07-02-2009, 13:11) *
Jaha, det var väl själve den att jag inte var snabbare med att kolla Odla crying.gif
Jag åkte bort i tisdags, inte en grodd i nån kruka.
Jag kom hem i torsdags, 3 småttingar i Solstorms 1:a!
Men att jag kanske skulle ha kunnat vara den första att få upp fröerna hade jag inte en tanke på! Annars hade jag naturligtvis rusat efter kameran redan i torsdags -cry-.gif
Idag ser dem ut så här:

[attachment=30467:090207_002.jpg]

Men i Solstorms 2:a ser jag inte ett liv.

Är det inte lite konstigt att det gror så olika hos oss?? Undrar varför g.gif

Grattis Margith, du var så klart först om dom grodde redan i torsdags! devil.gif yaay.gif

CITAT (Gillan @ 07-02-2009, 15:17) *
Men wooow Margith! Det var då sjuttsingen att du inte lyckades överträffa Maggan!!!!!.............Eller Anki!!! Du borde ha varit snabbare! ohmy.gif laugh.gif

Och varför det blir så olika för oss tror jag kan ha med temperaturen att göra, men det är bara en spekulation. Extra belysning har jag från kl 06-21.00 så det borde inte kunna bero på det. Däremot så skulle det kunna bero på att det aldrig blir mer än 15-17 grader i mitt "sårum" dunno.gif

Här har jag inte heller så varmt, ungefär som du Gillan, fast direkt under rören blir det ju lite varmare och jag har dom så tätt på som möjligt. angel_not.gif
Gillan
CITAT (Maggan H @ 07-02-2009, 17:51) *
Grattis Margith, du var så klart först om dom grodde redan i torsdags! devil.gif yaay.gif

Här har jag inte heller så varmt, ungefär som du Gillan, fast direkt under rören blir det ju lite varmare och jag har dom så tätt på som möjligt. angel_not.gif

Hrmm, varför har inte mina grott då!!!! mina står också direkt under "rören".............shiiitt! Får nog försöka mig på att odla lite mer tålamod då flirting.gif
Lady Hamilton
sweatingbullets.gif ......ja jag liggerr ju efter......men jag har i allafall sått idag shy.gif
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 07-02-2009, 22:12) *
sweatingbullets.gif ......ja jag liggerr ju efter......men jag har i allafall sått idag shy.gif

Lycka Till!!! kompiskram.gif
Lady Hamilton
Ja det kan nog behövas i detta snöoväder
Eva i Höga
Mina har fortfarande inte grott men jag säger GRATTIS till er som har lyckats! Det händer väl nåt här också så småningom får jag hoppas.
Eva i Höga
Nr 1 har grott!! bravo.gif Tänk att jag lyckades, nu ska jag bara hålla liv i dem också. Men jag kan ju inte gissa än.
Margith
Eftersom jag inte varit hemma och inte på något sätt verifierat att mina fröer grodde nån viss dag, ställer jag mig naturligtvis "utom tävlan" här. Den förste som visar bildbevis tycker jag "vinner" biggrin.gif
Så grattis Maggan H smiley_small_hug.gif

Jag var nog mest förvånad över att de flesta fått upp 2:an, men inte 1:an.
2:an ser jag fortfarande inte ett liv i mad.gif

Och Gillan, du och jag har ganska lika förhållanden för våra frösådder. Kanske jag har 1-2 grader varmare än du, men jag har mina lysrör nästan 50 cm upp. Krukorna får komma närmare lysrören när de väl grott naughty.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon