Full version: Solstorms busfrön
Sidor: 1, 2, 3, 4
Anki V
I ettan har fyra frön grott hos mig och i tvåan ett

/Anki
blomkronan
Grattis till er alla som fått dom att gro...

Här händer det inget sad.gif

kompiskram.gif
Gillan
CITAT (blomkronan @ 12-02-2009, 21:55) *
Grattis till er alla som fått dom att gro...

Här händer det inget sad.gif

kompiskram.gif

Inte här heller, inte ett smack, men nu ska jag gå och sova så kanske jag kan få vakna till nån ev överraskning angel_not.gif

Säger också Grattis till er som fått napp kompiskram.gif

edit: Men! nu ficka jag se" Hade du inte redan fått groddar???? Eller var det nåt jag missförstog ninja.gif
blomkronan
CITAT (Gillan @ 12-02-2009, 22:48) *
edit: Men! nu ficka jag se" Hade du inte redan fått groddar???? Eller var det nåt jag missförstog ninja.gif

giggle.gif jag ville bara vara lite busig och skoja till det smile.gif jag har fått grodd... på svarta tomaten men den är ju inte med.. den var ju bonus giggle.gif
Rosmarin
Fröna hade kommit fram och ligger här och väntar.
Ska försöka så under dagen.
Och så trevligt med extrafröerna. Tack!!!
Odlade ett par svarta tomatsorter förra året men inte den här. Vårt växthus behöver repareras efter stormarna som dragit över Frankrike de gångna veckorna. Jag har inte varit ute och tittat på skadorna ännu men mannen har sagt att några rutor har blåst ut. Det är "plastglas" så de kan kanske sättas tillbaka om de inte gått sönder. Jag är dock glad och tacksam om inget värre har hänt. 130 sekundmeter är mycket vind...
Anki V
Nu har busfrö ett fått ett karaktärsblad och början på ett till……men de ser ju lika ut som hjärtbladen ohmy.gif . Vad sjutton kan det vara confused.gif ?

Tvåan där bara ett frö gott han nu fyra exakt lika små blad……kan det vara en ”bräcka” (saxifraga) av något slag g.gif ?

/Anki
Solstorm
CITAT (Anki V @ 21-02-2009, 12:21) *
Tvåan där bara ett frö gott han nu fyra exakt lika små blad……kan det vara en ”bräcka” (saxifraga) av något slag g.gif ?

/Anki

no.gif
Eva i Höga
Hos mig är det bara nr 1 som grott, inget i 2:an. De som har grott tycker jag växer dåligt, får väl för lite ljus, har inte fått karatärsbladen än.
Solstorm
Hos mig har ettan grott men inte tvåan. Jag tröskade ju de fröerna jag skickade, men själv sådde jag massa böös och räknade med att där skulle finnas fröer i. Kanske hade Anki V rätt.

CITAT (Anki V @ 01-02-2009, 10:03) *
Det kändes lite gran som kejsarens nya kläder......Står jag och sår något som inte finns? rotfl.gif
/Anki

Jag kanske har sått något som inte finns. dunno.gif
Maggan H
CITAT (Solstorm @ 22-02-2009, 09:16) *
Hos mig har ettan grott men inte tvåan. Jag tröskade ju de fröerna jag skickade, men själv sådde jag massa böös och räknade med att där skulle finnas fröer i. Kanske hade Anki V rätt.
Jag kanske har sått något som inte finns. dunno.gif

Hmmm, då finns alltså inte det som grott i mina krukor?? confused.gif angel_not.gif
Solstorm
Söker efter rätt ord...

Solstorm är den store illusionisten: Det ni tror växer i tvåans krukor FINNS INTE.
Detta måste vidareutvecklas. Om jag skickar frön och säger att det är ekorrefrön, tror ni då att ni ser hoppande ekorrar i krukorna eller crazy.gif
Rosmarin
yahoo.gif Det syns en liten liten grodd i tvåan idag!!!! Och jag sådde... den 17e på eftermiddagen. Vilka snabbisar det verkar vara Solstorm!
Ingenting i ettan ännu dock. no.gif
Eva i Höga
I nr 1 har jag två groddar som inte växer nåt tycker jag. Men jag ska gissa på dem så jag skickar ett pm, Solstorm. I nr 2 syns ännu inget.
Eva i Höga
Katten också, jag gissade inte rätt! Och jag som var övertygad om att jag kommit på vad det är! ranting.gif
Maggan H
Hmn, jag tycker mina båda krukors små små plantor ser likadanaut; gör dom det som små,Solstorm?? confused.gif
Anki V
CITAT (Maggan H @ 23-02-2009, 08:31) *
Hmn, jag tycker mina båda krukors små små plantor ser likadanaut; gör dom det som små,Solstorm?? confused.gif

Hos mig är det jättestor skillnad mellan ettan och tvåan laugh.gif .

Ettan är säkert fem ggr så stor som tvåan. Tanken har faktiskt slagit mig att det är ett ”ogräs” som grott i tvåan g.gif .

/Anki

Rosmarin
Det gror i ettan också!!! yahoo.gif En liten grodd som är röd. I tvåan är den lilla grodden grön. Så om det nu är det som ska gro i krukorna som verkligen har grott så är det ju skillnad på dem på det sättet i alla fall.

Jag sådde tomatfröna igår.
Maggan H
CITAT (Rosmarin @ 23-02-2009, 11:29) *
Det gror i ettan också!!! yahoo.gif En liten grodd som är röd. I tvåan är den lilla grodden grön. Så om det nu är det som ska gro i krukorna som verkligen har grott så är det ju skillnad på dem på det sättet i alla fall.

Jag sådde tomatfröna igår.

Hjälp, jag måste gå o kolla sen om ettan är röd! crying.gif Det är kanske en överlöpare i nån av krukorna?? angry.gif Eller som Ankis misstankar, tom ett ogräs?? devil.gif
Anki V
Så här ser mina ut nu.....kan tvåan vara en "gökunge" för nått rött syns då inte till. confused.gif

[attachment=31179:busfr_n__Large_.JPG]

/Anki
Maggan H
Hjälp vad stora ettan är! ohmy.gif Det är absolut INTE såna jag har i min kruka! fear.gif Tvåan liknar däremot BÅDA groddarna i mina krukor.... slap.gif Min jag ska skicka en gissning på ettan nu, tack Anki för bilderna! crazy.gif
Anki V
Ja, men nu när det har grott ska vi inte gissa i tråden då? confused.gif

/Anki
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 23-02-2009, 16:55) *
Så här ser mina ut nu.....kan tvåan vara en "gökunge" för nått rött syns då inte till. confused.gif

[attachment=31179:busfr_n__Large_.JPG]

/Anki

Jaa, det kanske är jag som har en gökunge i min kruka unsure.gif ?

Så här ser de ut : Hm, bilderna är ju lite små, ni får ta på er glasögonen...

[attachment=31189:Solstorm1_23feb.jpg]
Nog är den röd alltid, men den var rödare imorse...

[attachment=31191:Solstorm2_23feb.jpg]
Den lilla lilla plantan syns i mitten ungefär.

Va? Bara den ena bilden kom med... Något blev fel... Provar igen... Nu ska vi se sa den blinde... om det fungerar den här gången.
Eva i Höga
Mina är inte heller röda i ettan och inte är de så stora som Ankis!
Maggan H
CITAT (Rosmarin @ 23-02-2009, 19:01) *
Jaa, det kanske är jag som har en gökunge i min kruka unsure.gif ?

Så här ser de ut : Hm, bilderna är ju lite små, ni får ta på er glasögonen...

[attachment=31189:Solstorm1_23feb.jpg]
Nog är den röd alltid, men den var rödare imorse...

[attachment=31191:Solstorm2_23feb.jpg]
Den lilla lilla plantan syns i mitten ungefär.

Va? Bara den ena bilden kom med... Något blev fel... Provar igen... Nu ska vi se sa den blinde... om det fungerar den här gången.

Är hjärtbladen också röda? Mina har röd stjälk men gröna hjärtblad. -fear-.gif

Och tyvärr kan jag inte hitta grodden i bild två.... crying.gif
Anki V
CITAT (Maggan H @ 23-02-2009, 20:11) *

Men.....den syns ju jättetydligt! a0a.gif a0a.gif a0a.gif

/Anki
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 23-02-2009, 20:11) *
Är hjärtbladen också röda? Mina har röd stjälk men gröna hjärtblad. -fear-.gif

Nej som sagt är det inte så lätt att se. Röd stjälk tror jag och bladen verkar bli gröna, nu när de syns lite bättre än innan idag. Och jag har ringat in den lilla lilla... Nu provar jag att ladda ner bilderna:
[attachment=31197:Solstorm...inringad.jpg]

Hm, ja nu ser man den lilla lilla plantan två gånger. Vi kan ju låtsas att detta gör den lite större ... eller?

Oj då, nu kom den lilla lilla pytteplantan med på bild två gånger. Men om den syns två gånger så känner den sig kanske lite större ... eller nåt...
Eva i Höga
Jag tror Solstorm har skojat med oss, så ser inte min etta ut!
Rosmarin
Mitt inlägg blev visst också dubbelt. a0a.gif a0a.gif a0a.gif a0a.gif Ojoj, dags att sluta för idag kanske?
Gillan
Hos mig har det då inte hänt ett smack i vare sig nr 1 eller nr 2 -cry-.gif . Kan jag verkligen ha missat såbyttan så totalt help.gif

Grattis till alla som fått upp nåt yaay.gif
Maggan H
CITAT (Gillan @ 24-02-2009, 08:07) *
Grattis till alla som fått upp nåt yaay.gif

Ja, eller hur?? ''Nåt'' är rätta ordet, ingen har samma slags groddar! Det här blir en höjdare, har någon rätt? Det skulle vara Anki i så fall.

Och visst kan vi gissa nu; Min gissning på nr 1 enl Ankis bild är en Rudbeckia.

CITAT (Rosmarin @ 23-02-2009, 20:25) *
Nej som sagt är det inte så lätt att se. Röd stjälk tror jag och bladen verkar bli gröna, nu när de syns lite bättre än innan idag. Och jag har ringat in den lilla lilla... Nu provar jag att ladda ner bilderna:
Hm, ja nu ser man den lilla lilla plantan två gånger. Vi kan ju låtsas att detta gör den lite större ... eller?

Oj då, nu kom den lilla lilla pytteplantan med på bild två gånger. Men om den syns två gånger så känner den sig kanske lite större ... eller nåt...

Ja, kanske kan det vara samma (ogräs??) som vi har drivit upp, Rosmarin!
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 24-02-2009, 08:17) *
Ja, eller hur?? ''Nåt'' är rätta ordet, ingen har samma slags groddar! Det här blir en höjdare, har någon rätt? Det skulle vara Anki i så fall.

Och visst kan vi gissa nu; Min gissning på nr 1 enl Ankis bild är en Rudbeckia.

Ja, kanske kan det vara samma (ogräs??) som vi har drivit upp, Rosmarin!

Gökungar sa Anki. rotfl.gif rotfl.gif Jaa du, one flew over the cuckoo's nest... Den här göken verkar ha spritt ut sina ungar (o)jämt över det hela tycker jag det verkar som.
Solstorm
Mitt modershjärta klappar när jag ser bilderna på mina barn. Inte visste jag att det skulle vara så roligt att se bilder på det som andra dragit upp från mina frön.

Jag har fått flera pm med gissningar. Jag hoppas att jag har svarat på alla, men jag brukar glömma att klicka i "spara skickat" så jag är inte säker.

Hitills har en person gissat rätt på frö nummer ett (fast den personen vet det inte själv), ingen har gissat rätt på det som kommit upp. Ankis bild på ettan börjar allt att likna något tycker jag.

Hm, tvåans fröer. De här fröna har blivit pollinerade av en hel flock med humlebarn.
Maggan H
CITAT (Solstorm @ 24-02-2009, 10:29) *
De här fröna har blivit pollinerade av en hel flock med humlebarn.

Jag har det! Det måste vara humle! angel_not.gif biggrin.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 24-02-2009, 18:49) *
Jag har det! Det måste vara humle! angel_not.gif biggrin.gif

Jamen eller hur?! rotfl.gif

Här har inget mera hänt sedan jag tog fotona i förgår. Den "röda" har blivit längre och börjar se lite ranglig ut (den får väl för lite ljus...de står i fönstret...) men för övrigt ingenting. no.gif
Solstorm
giggle.gif Humlefrön är gigantiska jämfört med de jag skickade
Maggan H
CITAT (Solstorm @ 25-02-2009, 11:05) *
giggle.gif Humlefrön är gigantiska jämfört med de jag skickade

Men det var ju humlebarn...! biggrin.gif

Jag har nu fått konstaterat av Solstorm att Anki har rätt groddar i nr 1, och det har inte jag! -cry-.gif

Grattis Anki! devil.gif
Anki V
CITAT (Maggan H @ 25-02-2009, 14:02) *
Jag har nu fått konstaterat av Solstorm att Anki har rätt groddar i nr 1, och det har inte jag! -cry-.gif

Grattis Anki! devil.gif

He, he naughty.gif

Det var ju en smal sak att få dom att go......men vad är det? blink.gif
/Anki
Eva i Höga
Nu har jag skickat ytterligare en gissning till Solstorm, men jag känner på mig att det är fel. blush.gif
Maggan H
Nr 2, alunrot?
blomkronan
Jag är såååå glad yahoo.gif trotts att jag gjorde fel när jag sådde dom har det börjat titta upp små, små groddar av Rhododendron biggrin.gif ville bara berätta...

Busfröt... är ett busfrö! jag tror dom leker kurragöma med mig g.gif
Rosmarin
Sedan förra inlägget jag skrev så har det inte hänt så mycket i mina krukor.

I ettan kan man se antydan till två miniminisar, men de liknar inte den första (den som var röd). Denna första har blivit längre och rangligare, men inte precis större. sad.gif

I tvåan ser det likadant ut möjligen har den lilla lilla lilla plantan blivit lite lite lite större, men det är allt.

Eva i Höga
Ja, det här var inte kul, jag hade två små plantor i ettan men den ena vill inte vara med längre så nu har jag bara en kvar. Och i tvåan har det inte hänt nåt! -cry-.gif
Gillan
Ja, ja, jag har vare sig fått rött, blått eller gredelint.....................här är det bara mylla som ff gäller..............denna dagen inte ett liv vad gäller solstorms fröer den heller sweatingbullets.gif dunno.gif ......undrar vad jag gjorde för fel confused.gif
Solstorm
Tvåan har inte grott hos mig heller. Idag kommer jag att sätta in tvåan i kylskåpet, jag tycker att ni andra ska göra det också (utom ni som redan har fått grodd på dem såklart)

Eva i Höga
Ja, då åker den in i kylskåpet så får vi se vad som händer.
stennie
Hej! tack för fröerna... kompiskram.gif nu äntligen har jag fått tid att så...

frö nr2 och Tomatfröerna väntar jag lite med....nu håller jag tummarna och hoppas att dom gror!
Rosmarin
Jaha, då har jag också satt in tvåan i kylskåpet. Jag tvivlar på att det som har grott i den är vad det ska vara. Hur länge ska de stratifieras?
Maggan H
Skönt man är i gott sällskap! Tror faktiskt att det är BJÖRKAR devil.gif jag har i bägge mina! Ska ta foto i morgon på de som växer bäst, så får ni hjälpa mig... Då åker de upp om det visar sig vara så och krukan i kylen!
Anki V
Jag blir galen……. crazy.gif

Nu är bladrosetten på busfrö1 18 cm i diameter och jag har inte en aning om vad det är -cry-.gif . Jag skulle ha gissat på något sorts kungsljus men vad jag kommer ihåg från tidigare sådder av kungsljus så utsöndrar de någon sorts olja när man tar i bladen. Ett tag var jag inne på petunior men nu har bladrosetten blivit alldeles för stor

Tvåan är mycket beskedligare…bara en par cm i diameter. Jag tycker att jag känner igen den plantan men kommer för mitt liv inte på vad det är g.gif .

/Anki
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 08-03-2009, 11:46) *
Jag blir galen……. crazy.gif

Nu är bladrosetten på busfrö1 18 cm i diameter och jag har inte en aning om vad det är -cry-.gif . Jag skulle ha gissat på något sorts kungsljus men vad jag kommer ihåg från tidigare sådder av kungsljus så utsöndrar de någon sorts olja när man tar i bladen. Ett tag var jag inne på petunior men nu har bladrosetten blivit alldeles för stor

Tvåan är mycket beskedligare…bara en par cm i diameter. Jag tycker att jag känner igen den plantan men kommer för mitt liv inte på vad det är g.gif .

/Anki

18 cm i diameter -fear-.gif !!! Är det sant?
I min kruka är de små som visat sig max 1.8mm hittills!!! rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon