Full version: Solstorms busfrön
Sidor: 1, 2, 3, 4
Maggan H
CITAT (Anki V @ 08-03-2009, 11:46) *
Jag blir galen……. crazy.gif

Nu är bladrosetten på busfrö1 18 cm i diameter och jag har inte en aning om vad det är -cry-.gif . Jag skulle ha gissat på något sorts kungsljus men vad jag kommer ihåg från tidigare sådder av kungsljus så utsöndrar de någon sorts olja när man tar i bladen. Ett tag var jag inne på petunior men nu har bladrosetten blivit alldeles för stor

Tvåan är mycket beskedligare…bara en par cm i diameter. Jag tycker att jag känner igen den plantan men kommer för mitt liv inte på vad det är g.gif .

/Anki

Herre jisses Anki, sätt in en bild så vi får se mästerskapet! bravo.gif
Anki V
Ja, men då vill jag via PM få veta vad jag håller på att driva upp! Jag har 4 stycken!
Tror ni att det finns risk att den ger sig på barnbarnet? fear.gif

[attachment=31686:001__Large_.JPG][attachment=31687:002__Large_.JPG]

/Anki
Solstorm
Imponerande Anki, de ser verkligen jättefina ut. Funderar på om jag ska komma med en liten ledtråd. Jag tror att väldigt många av oss har haft släktingar till den här, fast just den här varianten kanske inte någon utav oss har haft eller möjligen någon enstaka av oss bara.

Menar du allvar att du vill ha pm och veta vad det är Anki? Den kommer inte att ge sig på barnbarnen i alla fall. Den är inte ätlig men nog inte så himla giftig heller.
Anki V
CITAT (Solstorm @ 08-03-2009, 15:31) *
Imponerande Anki, de ser verkligen jättefina ut. Funderar på om jag ska komma med en liten ledtråd. Jag tror att väldigt många av oss har haft släktingar till den här, fast just den här varianten kanske inte någon utav oss har haft eller möjligen någon enstaka av oss bara.

Menar du allvar att du vill ha pm och veta vad det är Anki? Den kommer inte att ge sig på barnbarnen i alla fall. Den är inte ätlig men nog inte så himla giftig heller.

Nej, nej PM.a inte svaret.......men en ledtråd skulle ju inte skada så kan vi gissa lite i tråden. shy.gif Vad säger ni andra.....Behöver vi en liten ledtråd?

/Anki
Solstorm
CITAT
Jag tror att väldigt många av oss har haft släktingar till den här, fast just den här varianten kanske inte någon utav oss har haft eller möjligen någon enstaka av oss bara.

Det var väl en ledtråd.

Många utav oss har sått släktingar tidigt på våren och planterat ut, släktingarna säljs också ofta på våren som utplanteringsväxter.
Anki V
Då måste det vara någon sorts petuniasläkting...... g.gif

/Anki
Solstorm
no.gif
Lady Hamilton
Gerbera?
Anki V
Tobak!!!!
Nå´n vild variant....så det så!

/Anki

Anki V
Åh vad skönt…äntligen kan jag sova igen. Solstorms frön har gått mig fullständigt på hjärnan. Min chef börjar till och med fundera eftersom jag inte levererar efter förväntan biggrin.gif .

I morgon blir det nya tag igen ……om nu inte Margiths busfrön tar solstorms plats no.gif .

Bara så ni vet Västernorrläningar, en del av landstingsskatten kanske inte används på ett helt kostnadseffektivt sätt (någon enstaka bråkdel av promille…mer tjänar jag inte). Men å andra sida i den allmänna konkursen…..

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 10-03-2009, 22:06) *
....Bara så ni vet Västernorrläningar, en del av landstingsskatten kanske inte används på ett helt kostnadseffektivt sätt (någon enstaka bråkdel av promille…mer tjänar jag inte). Men å andra sida i den allmänna konkursen…..
/Anki

Det kan ju vara bra att veta whist.gif .............

CITAT (Anki V @ 10-03-2009, 21:52) *
Tobak!!!!
Nå´n vild variant....så det så!
/Anki

Nähä rtfm.gif ...det är det inte alls....för den är i "Exotiska"-tråden så de så rose.gif
blomkronan
Men Anki....
Du får fröna att gro... det gör inte vi andra!!!!
Du gissar rätt på andras frön.... det gör inte vi andra!!!!

VAD HAR DU FÖR KNEP ??? confused.gif ??? sick.gif
Gillan
Inte ett liv i solstorms fröer här heller dunno.gif
Solstorm
Nu kliar det i mig att avslöja ettans fröer.

Ledtråd: Den blir ca 120 cm hög och får rosa blommor.

Det kommer mer ledtrådar senare i dag

Klockan 20.00 idag kommer jag att tala om vad det är för en växt!

Så ös på med gissningar nu allesammans!
Rosmarin
CITAT (Solstorm @ 12-03-2009, 12:29) *
Nu kliar det i mig att avslöja ettans fröer.

Ledtråd: Den blir ca 120 cm hög och får rosa blommor.

Det kommer mer ledtrådar senare i dag

Klockan 20.00 idag kommer jag att tala om vad det är för en växt!

Så ös på med gissningar nu allesammans!

Jag har PMat en gissning! tummenupp.gif
Solstorm
no.gif Tyvärr Rosmarin. Kom med mer gissningar!
Eva i Höga
Jag har också pm:at!
Eva i Höga
Aj, fel igen! Nu gissar jag inga fler gånger nono.gif på Solstorms utan väntar på att få veta vad det är. help.gif
Solstorm
Gissa på allesammans! Jag funderar på när jag ska släppa nästa ledtråd. Fast då kanske det blir för lätt? g.gif
Anki V
Gissa på ni...... a0a.gif

Jag VET att det är tobak....hm g.gif om det nu inte vore för att formen på bladen inte riktigt stämmer. Men å andra sidan så har jag inte sett precis alla vildformer.

/Anki
Eva i Höga
Jag tänker inte heller gissa .... för jag VET att det är änglatrumpet .... fast Solstorm säger att det inte är det. Men jag tror inte hon vet vad hon skickat! giggle.gif
Maggan H
Tja, jag har gissat på denna i en annan tråd; fackelblomster? Fast bladrosetten hos Anki är ju helt galen, såna blad har inte fackelblomster.... confused.gif Men Purpurklätt kanske?

CITAT (Anki V @ 23-02-2009, 16:55) *
Så här ser mina ut nu.....kan tvåan vara en "gökunge" för nått rött syns då inte till. confused.gif

[attachment=31179:busfr_n__Large_.JPG]

/Anki

Alltså om jag inte visste bättre skulle jag av plantorna att döma sagt att det var Klockviolbuske! biggrin.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 12-03-2009, 18:07) *
Tja, jag har gissat på denna i en annan tråd; fackelblomster? Fast bladrosetten hos Anki är ju helt galen, såna blad har inte fackelblomster.... confused.gif Men Purpurklätt kanske?

Alltså om jag inte visste bättre skulle jag av plantorna att döma sagt att det var Klockviolbuske! biggrin.gif

ninja.gif .......men i så fall måste någon ha smugit sig in och "tjyvsått" dem i Ankis krukor..........men det har jag INTE gjort tongue.gif
Solstorm
Jag har fått massa pm nu och några har gissat rätt. Klockan 20.00 talar jag om vem.

Ytterligare en ledtråd: Första halvan av förra seklet skrev ett företag kontrakt med trädgårdsägare. Företaget levererade småplantor och trädgårdsägarna fick betalt när de överlämnade skörden. ( Min pappa var med och skördade när han var liten i början på 40-talet. Det är inte så länge sedan det var vanligt med barnarbetare i Sverige)
Solstorm
Ledtråd: Denna växt har förhindrat krig.
Anki V
Jag säger ju det....tobak. 000.gif

För att förhindra krig röker man fredspipa! Så det så! a0a.gif

/Anki
Solstorm
Ledtråd: Det är en växt som piggar upp den trötte och lugnar den som är stressad och nervös. wub.gif
Solstorm
Det rätta svaret är Nicotiana tabacum "Burley", virginiatobak. Fröna är inköpta på botaniska i Göteborg

Den som gissade rätt på fröet var: yaay.gif Maggan

yaay.gif Anki gissade vildtobak, en himla bra gissning

yaay.gif Margith gissade nicotiana tabacum, jätterätt
Lady Hamilton
Grattis! blomma.gif
Rosmarin
Grattis Maggan, Margith och Anki!!! yaay.gif

Nu ska vi bara försöka få dem att gro och att växa också... giggle.gif
Anki V
Jahaja....nära skjuter ingen haren......

Ska vi gå direkt på tvåan eller ska den få vila lite.....?

Hur många var det som fick den att gro? Jag fick till en planta som är av en 5-kronas storlek nu.

/Anki
Dito Verde
Jag säger detsamma. GRATTIS. Får man vila nu en stund?
Det blev en hektisk sista timma. Hela familjen involverad slåendes i böcker.
Maggan H
VA??!! Hade jag rätt hela tiden utan att du sa nåt?? rtfm.gif

Här har jag rådbråkat hjärnan så den glödgat, helt i onödan! angel_not.gif
Solstorm
Fast Maggan,hur ska man kunna ha fel när man kommer med så många gissningar giggle.gif
om jag hade talat om för dig vilket frö det var så kunde du ju inte vara med och gissa på växten.
Anki V
Visst är det sådanhär tobak man kan röka?

I så fall ska jag till hösten sälja bladen dyrt och kanske lite balansera in och ut när det gäller kostnader för hobbyn naughty.gif

Tack Solstorm, det ska bli jättekul ad provodla tobak./Anki
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 12-03-2009, 20:35) *
....I så fall ska jag till hösten sälja bladen dyrt och kanske lite balansera in och ut när det gäller kostnader för hobbyn naughty.gif ......
Tack Solstorm, det ska bli jättekul ad provodla tobak./Anki

Detta är mobbing! -cry-.gif det är mig som hon tänker "suga ur" för att balansera upp sina hobby kostnader....... -cry-.gif ..det är orättvist att INTE mina frön grodde för JAG skulle ju ha användning av dem för "eget bruk"........ -cry-.gif
Anki V
Jag har fyra plantor....vi kan dela, men föresten så är jag alldeles för rädd om dig för att överhuvudtaget sälja eller skänka några tobaksprodukter till dig. kompiskram.gif

/Anki
Solstorm
Visst är det sådan tobak man röker. Det finns fler sorter med tobak avsett för rökning. Förr odlades den i stora mängder i Blekinge och i Skåne både på åkrar ock i trädgårdar. Min pappa pratar om företaget Svenska Tobak som skrev kontrakt med människor hur mycket de skulle leverera, så lämnade de småplantor och hämtade skörden sedan.

Först ska bladen torkas, sedan fermenteras.

http://www.coffinails.com/curing_tobacco.html
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=20182.0
Det finns mängder med filmer på youtube om fermentering

Det verkar ju inte helt enkelt. Jag brukar köpa tobak och rulla själv. Om jag lyckas med fermenteringen så tänkte jag blanda upp köpetobaken med min egen.
Ni som inte röker kan använda tobaken för att bekämpa sorgmyggor.

Utpressning: Ni som är med på 20-manna nästa år kan få frön som jag kommer att samla in till hösten. Påminn mig!
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 12-03-2009, 20:42) *
Detta är mobbing! -cry-.gif det är mig som hon tänker "suga ur" för att balansera upp sina hobby kostnader....... -cry-.gif ..det är orättvist att INTE mina frön grodde för JAG skulle ju ha användning av dem för "eget bruk"........ -cry-.gif

Hörrudu, jag har inte heller några tobaksplantor, jag har bara BJÖRKAR!! devil.gif

CITAT (Solstorm @ 12-03-2009, 20:31) *
Fast Maggan,hur ska man kunna ha fel när man kommer med så många gissningar giggle.gif
om jag hade talat om för dig vilket frö det var så kunde du ju inte vara med och gissa på växten.

Ja, iofs.... blush.gif Och jag trodde nog inte på mina gissningar ändå..... Och växten KAN jag inte gissa på, i alla fall inte från mina egna plantor, för dom är ju björkar.... -cry-.gif
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 12-03-2009, 20:48) *
Jag har fyra plantor....vi kan dela, men föresten så är jag alldeles för rädd om dig ........ kompiskram.gif
/Anki

kompiskram.gif blush.gif
Eva i Höga
Grattis ni som gissat rätt och nästan gissat rätt! Detta var roligt med allt huvudbry för att komma på vad det är.
Och tack Solstorm, verkligen roligt med en "intim" historia bakom växten! Jag har endast en planta, den andra dog, men jag ska vårda den ömt nu när jag vet vad det är. Och faktiskt har den börjat växa lite nu, tidigare har den bara varit pytteliten. Jättekul!!! thanks.gif
Rosmarin
Ja verkligen roligt med växter har en så personlig historia. Tack för att du berättade den Solstorm.

Jag röker inte för övrigt... whist.gif
Anki V
Med tanke på Ladyns platsbrist…….Du kan vara tacksam över att inte Solstorm I grodde!

Bladen..... alltså bara ett blad börjar närma sig 20 cm strecket. Hela plantan är runt 35 cm…..och jag har fyra stycken. -cry-.gif Nu ser det ut som de rackarna tänker grena sig också wacko.gif.
[attachment=32008:005__Large_.JPG]

Solstorm! Jag bor i et 1:a på 52 m2 och odlar på en bänk i köket…..dunno.gif

/Anki
Maggan H
CITAT (Anki V @ 15-03-2009, 17:39) *
Med tanke på Ladyns platsbrist…….Du kan vara tacksam över att inte Solstorm I grodde!

Bladen..... alltså bara ett blad börjar närma sig 20 cm strecket. Hela plantan är runt 35 cm…..och jag har fyra stycken. -cry-.gif Nu ser det ut som de rackarna tänker grena sig också wacko.gif.

/Anki

Oh, my god! fear.gif Fast snygga plantor, Anki, grattis! Mina har inte behagat gro! angry.gif
Maggan H
Ja eller hur så är det här inte av dina plantor, Solstorm?? devil.gif

Jag säger bara Gillan, att du har ett paket att få av mig på mässan....

[attachment=32022:sol.jpg]
blomkronan
CITAT (Anki V @ 15-03-2009, 17:39) *

/Anki

bravo.gif Grattis.

Dax att byta lägenhet...... till större naughty.gif .....giggle.gif

CITAT (Maggan H @ 15-03-2009, 21:40) *
Ja eller hur så är det här inte av dina plantor, Solstorm?? devil.gif

Jag säger bara Gillan, att du har ett paket att få av mig på mässan....

[attachment=32022:sol.jpg]

Men det där är inte tobak... VA det växer hos er..... -cry-.gif
Nå ja.... jag har iallafall fått tomaten att gro biggrin.gif
Maggan H
Du behöver inte vara ett dugg lessen blomkronan, för det här är som sagt BJÖRKAR! Icke medvetet planterade av mig i alla fall, jag ska skälla på jordleverantören! Ett har jag lärt mig_köp inte jord efter att björken har fröat! devil.gif
Anki V
Det blev väldigt tyst ang Solstorms busfrö II. g.gif

Så här ser det i alla fall ut i min kruka och jag tycker nog att den börjar ha vissa likheter med Dunört shy.gif
[attachment=32619:002__Large_.JPG]

/Anki
Lady Hamilton
g.gif .......men Dunört brukar väll inte bli så kraftig? Inte mina i allafall laugh.gif
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 31-03-2009, 22:15) *
g.gif .......men Dunört brukar väll inte bli så kraftig? Inte mina i allafall laugh.gif

Jag tror att min har fått en "överdos" av lysrörsljus naughty.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon