Full version: Gillans busfrö
Sidor: 1, 2, 3, 4
Gillan
Halloj på er!

Tidigare ikväll skickade jag min käre make till postlådan för att posta mina frön...............närmare instruktioner kommer så fort nån av er har fått ett kuvert biggrin.gif

stavfel så klart........
Lady Hamilton
thanks.gif Då får jag skynda mig ner och skotta fram brevlådan........om jag nu kan hitta den under all snö giggle.gif .....
snöfallet som slutade började om under kvällen sweatingbullets.gif ........måste ha kommit 50-60 cm detta dygn........
blomkronan
yahoo.gif
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 08-02-2009, 22:40) *
thanks.gif Då får jag skynda mig ner och skotta fram brevlådan........om jag nu kan hitta den under all snö giggle.gif .....
snöfallet som slutade började om under kvällen sweatingbullets.gif ........måste ha kommit 50-60 cm detta dygn........

Men jössses vad snö ni får!!!!!!! Hade jag inte vetat att det var hos dig alla bilder från vädertråd mm var tagna hade jag aldrig känt igen mig ohmy.gif ................. se nu till att gräva fram den där lådan du har så du kan så lite fler frön och låt karln du har skotta resten whistling.gif naughty.gif
Lady Hamilton
Nu är jag klar
Jag har skottat även det som "karln" skulle göra i morgonbitti. Kanske han i stället hinner läsa morgontidningen, för han har i "ärlighetens namn" hunnit vara ute och skottat 3 ggr i dag och jag bara 2ggr.............
(men grannarna DE borde INTE få någon tidning thumbdown.gif för ingen av dem har skottat framför brevlådorna fast det var flera decimeter......måste ju tänka på stackarn som kör ut tidningen också)
Eva i Höga
Ladyn, bra att du tänker på brevbäraren! Duktigt av dig att skotta, det ger fin motion.

Gillan, blir spännande att få dina frön, kanske kommer de imorgon då.
Maggan H
Jag väntar, som vanligt, med spänning! Här har brevbärar'n inga problem med snön i alla fall, vi har ren o skär barmark!
Stackars er som drunknar i snö, här sticker vårlökarna upp..... I natt har vi iofs haft 1 grad kallt, men solen kommer upp och det är så härligt! Med ett gnistrande snötäcke därtill, ja då hade jag tagit fram skidorna....
Gillan
Kom på att jag nog borde ge er anvisningarna innan ni fått dem pga Bonusfröerna crying.gif

Jag har skickat tre olika fröer till er. Ni får göra precis som ni vill. Gissa på alla tre, eller be mig om svar på Busfrö nr 2 och Bonusfröna. Då är det bara att pm:a så ska jag svara.

Här kommer lite instruktioner:

Busfrö nr 1:

Den är två-flerårig upp till zon 6.
Kan enligt en del sidor jag letat på sås direkt på friland eller förgros inomhus. Själv sådde jag den redan 15 januari förra året och den blommade helt överdådigt från början av juni fram tills frosten tog den på senhösten. Men, jag tänker inte så den förrän 1:e mars i år. Den blev ganska ohanterbar innan jag kunde plantera ut den. Grodde gjorde den på 13 dagar.

Busfrö nr 2:

Kan sås inomhus hela året och direkt på friland. Den är förutom ( förhoppningsvis ) dekorativ i krukor och rabatter även ätlig tummenupp.gif . Den tänker jag så 1:a april. Hur lång grotid den har vet jag tyvärr inte eftersom jag inte sått den förut.

Bonusfrön:

Observera att både frö och växt är mycket giftig så om du är rädd för såna ska du helt enkelt ta och slänga dem direkt!!! sick.gif

Tror säkert att många av er vet direkt vad det är, men jag ville bli av med lite frön eftersom det sägs att de inte har så lång hållbarhet.

Fröna ska blötläggas i ljummet vatten 1 dygn eller två före sådd. Rugga dem gärna med fint sandpapper innan blötläggning.Jag brukar vara tidig med dessa, men i år ska jag vänta tills i mitten av april.

Lycka till nu alla!

malin72
CITAT (Gillan @ 09-02-2009, 09:43) *
Bonusfrön:

Observera att både frö och växt är mycket giftig så om du är rädd för såna ska du helt enkelt ta och slänga dem direkt!!! sick.gif

Tror säkert att många av er vet direkt vad det är, men jag ville bli av med lite frön eftersom det sägs att de inte har så lång hållbarhet.

Fröna ska blötläggas i ljummet vatten 1 dygn eller två före sådd. Rugga dem gärna med fint sandpapper innan blötläggning.Jag brukar vara tidig med dessa, men i år ska jag vänta tills i mitten av april.

Lycka till nu alla!

är detta frön till den som du puttar in din son i ninja.gif rotfl.gif
Gillan
CITAT (malin72 @ 09-02-2009, 17:28) *

whist.gif ...............................säger inget så har jag inget sagt tongue.gif
Maggan H
CITAT (malin72 @ 09-02-2009, 17:28) *

Men Gillan då! nono.gif biggrin.gif Vad gjorde han för att förtjäna detta öde?? sick.gif
Lady Hamilton
yahoo.gif Jag HAR fått dem i dag! yahoo.gif Brevet HAR kommit fram!
Gillan
CITAT (Maggan H @ 09-02-2009, 17:55) *
Men Gillan då! nono.gif biggrin.gif Vad gjorde han för att förtjäna detta öde?? sick.gif

rotfl.gif Ähhh, det är ju bara malin som trooor att jag gjorde det för att han råkade posera Hrm "vid"/under den whistling.gif

CITAT (Lady Hamilton @ 09-02-2009, 17:57) *
yahoo.gif Jag HAR fått dem i dag! yahoo.gif Brevet HAR kommit fram!

Grattis Ladyn!!! Det måste vara ett bevis på att du skottat ordentligt bravo.gif yaay.gif
malin72
a0a.gif a0a.gif a0a.gif åh gud vad jag gillar er...snacka om att skratta så tårarna rinner rotfl.gif
Lady Hamilton
CITAT (Gillan @ 09-02-2009, 18:10) *
rotfl.gif Ähhh, det är ju bara malin som trooor att jag gjorde det för att han råkade posera Hrm "vid"/under den whistling.gif

Grattis Ladyn!!! Det måste vara ett bevis på att du skottat ordentligt bravo.gif yaay.gif

yes.gif A-a det gjorde jag, men jag blev sweatingbullets.gif Men det var det värt giggle.gif nu nät fröna kom fram ordentligt
blomkronan
-cry-.gif inga frön i min låda... jag får nog vänta en dag på mina...
Maggan H
Tackar så hemskt mycket för alla frön! smiley_small_hug.gif Har ännu inte kikat på nån mer än bonusfröna och dom kunde jag i alla fall! crazy.gif
Gillan
CITAT (Maggan H @ 10-02-2009, 14:26) *
Tackar så hemskt mycket för alla frön! smiley_small_hug.gif Har ännu inte kikat på nån mer än bonusfröna och dom kunde jag i alla fall! crazy.gif

Phu sweatingbullets.gif , jag började fundera på om det bara var Ladyn som skottat av alla jag skickat inom-och-utomlands naughty.gif
Eva i Höga
Tack Gillan, nu har jag fått dina frön! Kul! Som vanligt ingen gissning, inte ens på bonusfröna som du trodde många skulle känna igen, men inte jag inte....... no.gif
Gillan
CITAT (Eva i Höga @ 10-02-2009, 18:38) *
Tack Gillan, nu har jag fått dina frön! Kul! Som vanligt ingen gissning, inte ens på bonusfröna som du trodde många skulle känna igen, men inte jag inte....... no.gif

Var inte ledsen Eva trostar.gif , jag har upptäckt att varendaste frö liknar nåt annat frö som jag tror jag känner igen, men vi kommer igen i slutspurten, när vi ser hur de små groddarna ser ut tummenupp.gif kompiskram.gif ( fast hos mig har en sort grott som inte skall gro på länge än, men schhh, säg inget )

Men jag skulle gärna vilja ha en gissning från Maggan, jag måste ju kunna få bekräfta att hon har rätt crazy.gif ..............eller hur yes.gif
Margith
Tack Gillan!
Jag skickade ut mannen att skotta i går och idag kom fröerna smile.gif

Bonusfröet klarar jag, men de andra 2 har jag inte en susning om vad det är.
De fröer jag fått av de andra har jag heller inte en aning om vad det är, så var inte ledsen Eva i Höga, du är i gott sällskap kompiskram.gif

Gillan
CITAT (Margith @ 10-02-2009, 20:43) *
Tack Gillan!
Jag skickade ut mannen att skotta i går och idag kom fröerna smile.gif

Bonusfröet klarar jag, men de andra 2 har jag inte en susning om vad det är.
De fröer jag fått av de andra har jag heller inte en aning om vad det är, så var inte ledsen Eva i Höga, du är i gott sällskap kompiskram.gif

Okidoki tummenupp.gif , två st har gissat rätt på bonusfröna, precis som jag förväntade mig..................Maggan och Margith bravo.gif

Margith är mycket nära även på Busfrö nr 1, men hon läste lite fel i mina instruktioner så hon blev rådvill! Det måste väl ändå vara ganska bra jobbat tycker jag...................jag menar, se ett frö och tro nåt, läsa fel instruktioner om det frö man trott nåt om och förvissa sig om att det måste vara fel det man trodde rotfl.gif ...................Grattis Margith bravo.gif , du är så nära du kan bli tummenupp.gif
blomkronan
Yes... dom kom i dag... smile.gif
Och jag kännde igen ett frö.... yahoo.gif giggle.gif
Här har vi inte problem med snön... men det är halt!!! is på marken överallt, kan vara så att brevbäraren halkade till, för dom stora fröna var krossade.... men ett klarade sig smile.gif
Gillan
CITAT (blomkronan @ 10-02-2009, 22:20) *
Yes... dom kom i dag... smile.gif
Och jag kännde igen ett frö.... yahoo.gif giggle.gif
Här har vi inte problem med snön... men det är halt!!! is på marken överallt, kan vara så att brevbäraren halkade till, för dom stora fröna var krossade.... men ett klarade sig smile.gif

Aj, aj, stackars brevbärare, de borde vara inbäddadde i nåt............eller madrasserade som några är så villiga att tycka att jag borde va angel_not.gif

Japp! Ännu ett rätt på bonusfröerna tummenupp.gif ..............men bry dig inte om att de är krossade om du är intreserad av att prova dem. Lägg dem i blöt och hoppas på att du får ett par extra än de andra flirting.gif laugh.gif , .................men inte än!!!!
Maggan H
Nu har jag funderat mig blå och tom jämfört dina frö, ninja.gif Gillan, med mina egna för nr 1 är väldigt bekant, cool.gif men inte hittade jag nåt som ens liknande ditt! help.gif Och nr 2 har jag aldrig sett, det är jättespännande! yaay.gif
Anki V
Först och främst så vill jag tacka….och även jag har en stark aning om vad bonusfröna kan vara.

Jag tycker det är jättevackra frön. I fjol var det en som växte upp och ner här hos mig….Den såg ju jättekonstig ut. Första bilden är när den nyss grott och den andra är sedan jag grävt upp den blink.gif .
[attachment=30676:r_tter__Large_.jpg]
[attachment=30677:uppochner__Large_.jpg]

Jag måste tillägga att det var flera plantor som blev jättefina också.

De andra fröna har jag inte en aning om vad de kan vara.... g.gif

För det andra har jag gjort högskoleprovet några gången och där har det visat sig att jag har en ganska bra läsförståelse men se här går jag bet…..Nu har jag i och för sig varit borta och jobbat två intensiva dagar och nyss kommit hem så det kanske har en viss betydelse d010.gif . Jag ska läsa den här tråden i morgon igen smile.gif . I vilket fall som helst känns det som om jag vill säga grattis till Margith..... blomma.gif

CITAT (Gillan @ 10-02-2009, 21:31) *
Margith är mycket nära även på Busfrö nr 1, men hon läste lite fel i mina instruktioner så hon blev rådvill! Det måste väl ändå vara ganska bra jobbat tycker jag...................jag menar, se ett frö och tro nåt, läsa fel instruktioner om det frö man trott nåt om och förvissa sig om att det måste vara fel det man trodde rotfl.gif ...................Grattis Margith bravo.gif , du är så nära du kan bli tummenupp.gif

Tusen tack Gillan/Anki

Gillan
CITAT (Anki V @ 11-02-2009, 21:03) *
Först och främst så vill jag tacka….och även jag har en stark aning om vad bonusfröna kan vara.

Jag måste tillägga att det var flera plantor som blev jättefina också.

De andra fröna har jag inte en aning om vad de kan vara.... g.gif

För det andra har jag gjort högskoleprovet några gången och där har det visat sig att jag har en ganska bra läsförståelse men se här går jag bet…..Nu har jag i och för sig varit borta och jobbat två intensiva dagar och nyss kommit hem så det kanske har en viss betydelse d010.gif . Jag ska läsa den här tråden i morgon igen smile.gif . I vilket fall som helst känns det som om jag vill säga grattis till Margith..... blomma.gif

Tusen tack Gillan/Anki

Jaaa Anki, visst är det de utomjordiska fröna tummenupp.gif

Jag måste säga att jag är mycket förvånad att du inte kan gissa på frö nr 1 ohmy.gif . Du är nog trött naughty.gif

CITAT
CITAT (Gillan @ 10-02-2009, 21:31) Margith är mycket nära även på Busfrö nr 1, men hon läste lite fel i mina instruktioner så hon blev rådvill! Det måste väl ändå vara ganska bra jobbat tycker jag...................jag menar, se ett frö och tro nåt, läsa fel instruktioner om det frö man trott nåt om och förvissa sig om att det måste vara fel det man trodde rotfl.gif ...................Grattis Margith bravo.gif , du är så nära du kan bli tummenupp.gif

Jag försöker översätta åt dig så slipper du anstränga dig crazy.gif :

Margith såg vad nr 1 var(vilken art), men läste instruktionerna till nr 2 och kom helt bort sig eftersom det inte stämde med fröna hon tittade på. Och då bestämde jag mig för att sklriva lite kryptiskt angel_not.gif
Dito Verde
Mina har anlänt!
/p
Solstorm
Jag fick fröna igår. En sort påminner ju väldigt mycket om en sort som jag har hemma. Fast flerårig i så kalla zoner stämmer nog inte förstås. Jo, självklart så tar man in den på vintern och då blir den ju flerårig. (Stämmer inte verkligheten med kartan så får man ju ändra på verkligheten)

Kasta giftiga bonusfrö? Det får ni absolut inte göra. De ska ges till värstingar som terroriserar på stan. Sådana där läskiga stenhårda typer, ge dem lite bonusfrö så är de inte så tuffa sedan.
Gillan
CITAT (Solstorm @ 11-02-2009, 23:17) *
Jag fick fröna igår. En sort påminner ju väldigt mycket om en sort som jag har hemma. Fast flerårig i så kalla zoner stämmer nog inte förstås. Jo, självklart så tar man in den på vintern och då blir den ju flerårig. (Stämmer inte verkligheten med kartan så får man ju ändra på verkligheten)

Kasta giftiga bonusfrö? Det får ni absolut inte göra. De ska ges till värstingar som terroriserar på stan. Sådana där läskiga stenhårda typer, ge dem lite bonusfrö så är de inte så tuffa sedan.

giggle.gif , Så roligt du skriver Solstorm. Tyvärr var din gissning på busfröt fel. Endast Margith som haft rätt hittills. På bonusfröt så hade du som alla andra som gissat helt rätt tummenupp.gif
Gillan
Grattis till både Margith och Maggan! Ni har gissat rätt på busfrö nr 1 båda två! bravo.gif bravo.gif .
Maggan H
CITAT (Gillan @ 13-02-2009, 22:52) *
Grattis till både Margith och Maggan! Ni har gissat rätt på busfrö nr 1 båda två! bravo.gif bravo.gif .

Tack, äntligen fick jag rätt! yahoo.gif Tyckte väl dom var bekanta....
Rosmarin
Ditt busfrökuvert låg och väntade när jag kom hem igår. Tack så mycket! Har inte hunnit titta ordentligt i frökuverten ännu men det känns som bonusfröna är STOORA! Kul!!!
Anki V
NU har jag äntligen slagit på hjärnan och jag tror jag vet eller kanske inte…… g.gif I alla fall hoppas jag att fröna från Gillan är en sort som jag gav bort i fjol duh.gif .

Eftersom jag hörde hur fina de blev köpte jag nya frön i år och sådde för en dryg månad sedan…..inget har grott. Både för och efternamnet börjar på m.

Hoppas, hoppas….. yes.gif

/Anki
Gillan
CITAT (Anki V @ 23-02-2009, 21:14) *
NU har jag äntligen slagit på hjärnan och jag tror jag vet eller kanske inte…… g.gif I alla fall hoppas jag att fröna från Gillan är en sort som jag gav bort i fjol duh.gif .

Eftersom jag hörde hur fina de blev köpte jag nya frön i år och sådde för en dryg månad sedan…..inget har grott. Både för och efternamnet börjar på m.

Hoppas, hoppas….. yes.gif

/Anki

Hihi, Grattis Anki! vilken tur att du slagit på hjärnan igen och på rätt knapp verkar det dessutom naughty.gif eftersom jag är övertygad om att du är på rätt spår bravo.gif . Men en nyfiken fråga bara? Hur kommer det sig att du sådde så tidigt?
Anki V
CITAT (Gillan @ 24-02-2009, 07:52) *
Hihi, Grattis Anki! vilken tur att du slagit på hjärnan igen och på rätt knapp verkar det dessutom naughty.gif eftersom jag är övertygad om att du är på rätt spår bravo.gif . Men en nyfiken fråga bara? Hur kommer det sig att du sådde så tidigt?

Jag minns en som sådde i januari i fjol och fick upp superfina plantor som hon var helt lyrisk över......Därför sådde jag också tidigt giggle.gif

/Anki
malin72
men åhhhhhhhhhh Gillan har inte alla gissat rätt snart...jag väntar ju...på något som ska ske yahoo.gif whist.gif a0a.gif
Gillan
CITAT (Anki V @ 24-02-2009, 16:09) *
Jag minns en som sådde i januari i fjol och fick upp superfina plantor som hon var helt lyrisk över......Därför sådde jag också tidigt giggle.gif

/Anki

Hmm, om det är mig du menar så sa jag faktiskt i början av tråden att jag inte tänker göra om det i år giggle.gif , de blev allt för ohanterliga innan jag fick dem i jorden...................resten stämmer exakt, vet inte om jag sett så bedårande "såna" förr wub.gif

Grattis Anki! Du är helt rätt bravo.gif

CITAT (malin72 @ 24-02-2009, 16:32) *
men åhhhhhhhhhh Gillan har inte alla gissat rätt snart...jag väntar ju...på något som ska ske yahoo.gif whist.gif a0a.gif

Det handlar om tålamod Malin..................tålamod,..... du vet, sånt där som alla andra pratar om tongue.gif ................Det kommer, det kommer laugh.gif
blomkronan
CITAT (Gillan @ 10-02-2009, 22:36) *
Japp! Ännu ett rätt på bonusfröerna tummenupp.gif ..............men bry dig inte om att de är krossade om du är intreserad av att prova dem. Lägg dem i blöt och hoppas på att du får ett par extra än de andra flirting.gif laugh.gif , .................men inte än!!!!

Ops! den åkte i jorden i går... efter blöttläggning smile.gif
Gillan
CITAT (blomkronan @ 24-02-2009, 20:06) *
Ops! den åkte i jorden i går... efter blöttläggning smile.gif

I går ohmy.gif !!!! Jösses! Då lär du få att göra innan du får dem i backen eller den slutgiltliga krukan naughty.gif ...........God Luck kompiskram.gif
Maggan H
CITAT (Gillan @ 24-02-2009, 20:16) *
I går ohmy.gif !!!! Jösses! Då lär du få att göra innan du får dem i backen eller den slutgiltliga krukan naughty.gif ...........God Luck kompiskram.gif

Håller med, med tanke på fröna så blir plantan gigantisk! naughty.gif giggle.gif
Gillan
CITAT (Maggan H @ 24-02-2009, 20:53) *
Håller med, med tanke på fröna så blir plantan gigantisk! naughty.gif giggle.gif

giggle.gif , ja så kan man ju också se det naughty.gif
blomkronan
sweatingbullets.gif jag hade ju fler frön... jag fått av cilla. jag satte alla 20! giggle.gif
Vi får se hur det går... blush.gif
Gillan
CITAT (blomkronan @ 24-02-2009, 23:25) *
sweatingbullets.gif jag hade ju fler frön... jag fått av cilla. jag satte alla 20! giggle.gif
Vi får se hur det går... blush.gif

Hoppas du har stor tomt crazy.gif ..................eller ännu hellre, stor bekantskapskrets som inte är rädd för lite giftigheter giggle.gif
blomkronan
giggle.gif
Eva i Höga
CITAT (malin72 @ 24-02-2009, 16:32) *

Jag har inte gissat, är urdålig på att gissa. Men vill ni att hon avslöjar så är det OK för min del.
Rosmarin
CITAT (Eva i Höga @ 25-02-2009, 08:40) *
Jag har inte gissat, är urdålig på att gissa. Men vill ni att hon avslöjar så är det OK för min del.

Nej men vänta lite nu. Vi har ju inte ens sått ännu! Inte kan ni väl avslöja redan vad fröna är för nåt? Det är ju så spännande att så frön som man inte vet vad det är och sedan gå där och spana i byttorna och försöka komma på vad det är. Tycker jag i alla fall...
Anki V
Jag håller med Rosmarin......Det var ju det som var tanken med den här leken.

/Anki
Eva i Höga
Jag tycker också så men jag tyckte bara att alla ropade och att alla gissat så jag tänkte att jag får ge mig då.
Rosmarin
CITAT (Eva i Höga @ 25-02-2009, 09:49) *
Jag tycker också så men jag tyckte bara att alla ropade och att alla gissat så jag tänkte att jag får ge mig då.

Nej då Eva, ingen fara trostar.gif . Jag har inte heller gissat. Jag har ingen aning no.gif , inte än så länge i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon