Full version: Gillans busfrö
Sidor: 1, 2, 3, 4
Maggan H
Nä, inga avslöjanden förrän groddarna är uppe så vi kan gissa på dom! nono.gif
Gillan
Halloj på er allihop! Jag har så mycket runt omkring mig just nu så jag kikar bara in en snabbis då och då, så det är lätt hänt att jag missar nåt som berör mig blush.gif ( hoppas ni har överseende med det ).

Men jag lovar och svär på min egen Odla-ed...................så länge som det finns en endaste person som inte vill att något frö ska avslöjas högt och tydligt i denna tråd.............så avslöjas det inte!!!!!

Men ni är väl medvetna om att det är den 1:e mars snart ninja.gif !! Så var beredda nu tummenupp.gif
Rosmarin
CITAT (Gillan @ 26-02-2009, 07:59) *
Halloj på er allihop! Jag har så mycket runt omkring mig just nu så jag kikar bara in en snabbis då och då, så det är lätt hänt att jag missar nåt som berör mig blush.gif ( hoppas ni har överseende med det ).

Men jag lovar och svär på min egen Odla-ed...................så länge som det finns en endaste person som inte vill att något frö ska avslöjas högt och tydligt i denna tråd.............så avslöjas det inte!!!!!

[i]Men ni är väl medvetna om att det är den 1:e mars snart ninja.gif !! Så var beredda nu tummenupp.gif [/i]

Naturligtvis!!! tummenupp.gif

Tack, det var väl bra. Odla-eden måste ju vara en av de allvarligare att bryta mot så detta låter betryggande tycker jag! giggle.gif

Ja OM vi är!!! naughty.gif
Gillan
Så där ja. Nu har jag sått busfrö nr 1 i väl genomvattad såjord med ett tunnt lager jord över dem. De är mörkergroende så jag ställde dem ovanpå lysrören så att de får lite undervärme ( det gäller att utnyttja de fantastiska tingen på alla sätt som går naughty.gif ). Kan ni inte göra så, så ställer ni dem på något annat någorlunda varmt ställe.

Hoppas ni är på G nu allihop tummenupp.gif
Anki V
Sått var det här också tummenupp.gif !

Busfrö1 står på golvvärmen i badrummet. Busfrö2 har jag ställt ljust...... g.gif

/Anki
Gillan
CITAT (Anki V @ 01-03-2009, 10:07) *
Sått var det här också tummenupp.gif !

Busfrö1 står på golvvärmen i badrummet. Busfrö2 har jag ställt ljust...... g.gif

/Anki

Kul att du är vaken Anki, men bara för att jag tjuvstartade med dina så behövde du väl inte hämnas genom att ge igen och så nr 1 månad tidigare laugh.gif ...................Kanske bäst vi andra gör lika dant g.gif
Dito Verde
Jag puttade ner alla Gillan fröer igår. Jag tar hellre omaket med omplantering och platsbrist än att helt glömma av att så dem. Hmm säger jag nu.... whistling.gif
Anki V
Va!!?? blink.gif

Skulle de inte sås idag??

Skit också……..när jag går bakåt i tråden ser jag att jag är en månad tidig slap.gif .

Kan jag ställa dom i kylen blush.gif? Det borde gå !

/Anki
Gillan
CITAT (Dito Verde @ 01-03-2009, 11:25) *
Jag puttade ner alla Gillan fröer igår. Jag tar hellre omaket med omplantering och platsbrist än att helt glömma av att så dem. Hmm säger jag nu.... whistling.gif

Sån brukar jag också vara, men jag har insett att en del går faktiskt att vänta med, men hjag har full förståelse tummenupp.gif

CITAT (Anki V @ 01-03-2009, 11:28) *
Va!!?? blink.gif

Skit också……..när jag går bakåt i tråden ser jag att jag är en månad tidig slap.gif .

Kan jag ställa dom i kylen blush.gif ? Det borde gå !

/Anki

Tror inte du behöver ställa dem i nån kyl. Det står ju att de kan sås inomhus året runt tummenupp.gif .

Men vad tycker ni andra? Ska vi ta nr 2 på direkten? Jag har ju heller inte sått dem förut.................................
Maggan H
CITAT (Gillan @ 01-03-2009, 08:55) *
Så där ja. Nu har jag sått busfrö nr 1 i väl genomvattad såjord med ett tunnt lager jord över dem. De är mörkergroende så jag ställde dem ovanpå lysrören så att de får lite undervärme ( det gäller att utnyttja de fantastiska tingen på alla sätt som går naughty.gif ). Kan ni inte göra så, så ställer ni dem på något annat någorlunda varmt ställe.

Hoppas ni är på G nu allihop tummenupp.gif

Jag har också sått, och ska genast gå ut och sätta krukorna ovanpå lysrören istället för under! crazy.gif

Gäller det båda sorterna?

CITAT (Maggan H @ 01-03-2009, 12:37) *
Jag har också sått, och ska genast gå ut och sätta krukorna ovanpå lysrören istället för under! crazy.gif

Alltså fasen också, man ska ju läsa klart innan man ger sig in i leken.... devil.gif Jag har också sått båda sorterna idag, men jag ska flytta ut kruka nr 2 till uterummet så borde det väl ta liiite längre tid innan de gror.... Av frönas storlek att döma blir det väl en lite större växt, kanske tom en klätterväxt...? confused.gif
Eva i Höga
Jag har sått nr 1 idag och det får stanna med det än så länge. Vet inte riktigt hur jag ska få plats med allt ..... måste göra klart min såbod .... men vet inte när jag hinner. sweatingbullets.gif
Lady Hamilton
Även jag har sått i dag tummenupp.gif båda sorterna
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 01-03-2009, 11:28) *
Va!!?? blink.gif

Kan jag ställa dom i kylen blush.gif ? Det borde gå !

/Anki

CITAT (Maggan H @ 01-03-2009, 12:41) *

Alltså fasen också, man ska ju läsa klart innan man ger sig in i leken.... devil.gif Jag har också sått båda sorterna idag, men jag ska flytta ut kruka nr 2 till uterummet så borde det väl ta liiite längre tid innan de gror.... Av frönas storlek att döma blir det väl en lite större växt, kanske tom en klätterväxt...? confused.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif ....och här brukar jag gå och bli irriterad på fransmännen för att de inte klarar att följa tydliga instruktioner!!!

Nå Gillan, hur gör vi nu då? Ska vi så båda eller bara ettan? Jag ska så under dagen, hade inte tid igår.
Gillan
CITAT (Rosmarin @ 02-03-2009, 11:42) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif ....och här brukar jag gå och bli irriterad på fransmännen för att de inte klarar att följa tydliga instruktioner!!!

Nå Gillan, hur gör vi nu då? Ska vi så båda eller bara ettan? Jag ska så under dagen, hade inte tid igår.

Jag vet helt enkelt inte Rosmarin? Samtidigt som jag också vill så nu när de andra var så illa tvugna att göra det rtfm.gif flirting.gif , så vill jag vara solidarisk med de som tänkt vänta till rätt datum dunno.gif .

Men hör ni! Fattas det inte en massa folk i våra "Busfrötrådar" confused.gif
Margith
Aj då, jag är visst mer fransman än jag trodde w00t.gif

Jag sådde både 1 och 2 igår.

Du skrev ju att 2:an kunde sås inomhus hela året.....rationell som jag är sådde jag båda samtidigt... inte läste väl jag så långt som till att du tänkte så den 1/4 duh.gif

Bonusfröet får däremot vänta lite till biggrin.gif
Gillan
Okej, här är visst de flesta fransmän rotfl.gif rotfl.gif ................så kom igen! Då kör vi väl då tummenupp.gif ...............Snälla Eva!!! En liiiten smörbytta eller så kan du väl klämma in nånstans blush.gif
Rosmarin
CITAT (Gillan @ 02-03-2009, 16:08) *
Okej, här är visst de flesta fransmän rotfl.gif rotfl.gif ................så kom igen! Då kör vi väl då tummenupp.gif ...............Snälla Eva!!! En liiiten smörbytta eller så kan du väl klämma in nånstans blush.gif

Japp!!! tummenupp.gif Nu är fröna sådda. På franskt vis a0a.gif a0a.gif a0a.gif !!!
Anki V
VARNING, VARNING……Gillans busfrö I grodde på ett och ett halvt dygn. Vad månde bliva av detta ohmy.gif . Bildbevis kommer sedan jag hämtat barnbarnet vid tåget biggrin.gif .

/Anki
Margith
CITAT (Anki V @ 02-03-2009, 20:22) *
VARNING, VARNING……Gillans busfrö I grodde på ett och ett halvt dygn. Vad månde bliva av detta ohmy.gif . Bildbevis kommer sedan jag hämtat barnbarnet vid tåget biggrin.gif .

/Anki

Så dags att säga det nu crazy.gif
De är ju redan sådda!!
Gillan
CITAT (Margith @ 02-03-2009, 20:26) *
Så dags att säga det nu crazy.gif
De är ju redan sådda!!

rotfl.gif rotfl.gif

För säkerhets skull fick jag springa upp och titta efter och jooo ohmy.gif , mina har med grott ( fast ärligt talat tyckte jag det såg ut mer som om solrosor än whist.gif ..........). Förra året tog det 13 dagar och för dig Anki tog det sig ju inte alls första omgången -fear-.gif ..........Vilka skuma frön alien.gif
Lady Hamilton
Nopp! no.gif inte en grodd någonstans........
Anki V
Bildbevis![attachment=31427:003__Large_.JPG]

/Anki
Maggan H
Jistrika lunda, jag har inte hunnit ut till mina idag, devil.gif hade jag vetat att det var sån fart skulle jag struntat i disken istället! devil.gif

Grattis Anki! bravo.gif
Gillan
Jaaa, så klart du ska ha ett stort Grattis Anki! Jag blev så ivrig när jag såg att mina också hade grott att jag glömde det blush.gif . Men huuur kunde det gå så fort!!! Jag har 5-6 groddar i min bytta idag ohmy.gif
Eva i Höga
Grattis till er med groddar! Var ingen grodd i min etta idag heller. Men ikväll sår jag tvåan också så är jag också med i tävlingen.
Gillan
CITAT (Eva i Höga @ 03-03-2009, 09:13) *
Grattis till er med groddar! Var ingen grodd i min etta idag heller. Men ikväll sår jag tvåan också så är jag också med i tävlingen.

Åhh vad bra att du är med Eva bravo.gif
blomkronan
blush.gif jag har inte sått än shy.gif det kom en massa ivägen i söndags (jobba då)
Tänkte så dom i morgon då jag är ledig... men jag får nog lov att ta mig tid och fixa det i kväll efter jobbet!!!
om jag ska ha någon chans att komma ikapp smile.gif
Margith
Grattis Anki!!

Här gror det också nu, i båda krukorna. Vilka racer-fröer laugh.gif
Rosmarin
Ojojoj! GRATTIS till groddarna allihop! Nu får jag väl också springa benen av mig ännu mer än vanligt för att susa ner och titta i byttorna flera gånger flera än vanligt! wacko.gif
Maggan H
Det gror i nr 1 hos mig också! yahoo.gif Dom är snabba dom här....
Anki V
Rosmarin hade röda groddar i Solstorms busfrön.....nu är det min tur att ha tre röda i Gillans busfrö II ohmy.gif

/Anki
Gillan
CITAT (Anki V @ 03-03-2009, 17:08) *
Rosmarin hade röda groddar i Solstorms busfrön.....nu är det min tur att ha tre röda i Gillans busfrö II ohmy.gif

/Anki

giggle.gif ............... whist.gif
Kajsa i Arvika
hmmm... betyder d att Gillan och Solstorm har skickat samma sorts fröer? .... ninja.gif
Gillan
CITAT (Kajsa i Arvika @ 03-03-2009, 18:46) *
hmmm... betyder d att Gillan och Solstorm har skickat samma sorts fröer? .... ninja.gif

Absolut inte!!! De liknar varandra inte ens...................Hallååå Kajsa!! Har du ens kikat i dina kuvert ninja.gif ...... laugh.gif
Anki V
Så här ser mina "rödingar" ut i alla fall. Det kan ju inte vara ogräs eftersom det grodde samtidigt....eller?

Finns det inte något som heter rödmålla....eller kanske det är rödbetor?
[attachment=31459:002__Large_.JPG]

/Anki
Gillan
CITAT (Anki V @ 03-03-2009, 20:04) *
Så här ser mina "rödingar" ut i alla fall. Det kan ju inte vara ogräs eftersom det grodde samtidigt....eller?

Finns det inte något som heter rödmålla....eller kanske det är rödbetor?
[attachment=31459:002__Large_.JPG]

/Anki

Tjaaa, det gäller ju att bestämma sig för vad man tror det är whistling.gif .......................(snacka om att kasta sten i glashus shy.gif giggle.gif )

edit: stavfel
Dito Verde
Nr 1 tittade upp idag smile.gif
Anki V
CITAT (Gillan @ 03-03-2009, 20:29) *
Tjaaa, det gäller ju att bestämma sig för vad man tror det är whistling.gif .......................(snacka om att kasta sten i glashus shy.gif giggle.gif )
edit: stavfel

Nu har jag betämt mig! Det ÄR rödbetor....tror jag shy.gif

/Anki
Lady Hamilton
Hittade groddar i 1 & 2 när jag kom hem i dag yahoo.gif
Gillan
CITAT (Anki V @ 04-03-2009, 18:03) *

/Anki

Är det meningen att jag ska tala om här om det är rätt eller fel confused.gif .............alltså vi gissar direkt i trådarna nu? Jag hänger inte med dunno.gif
Anki V
Nä, du ska inte svara. Vänta tills du fått förslag från alla/de flesta....då kan du berätta vad det är.....tycker jag.

/Anki
Margith
CITAT (Anki V @ 04-03-2009, 18:03) *

/Anki

Glöm det!!
Det är rabarber naughty.gif

Anki V
CITAT (Margith @ 04-03-2009, 20:43) *
Glöm det!!
Det är rabarber naughty.gif

Ha! Ska vi slå vad?

Jag håller i alla fall på rödbetor! Tro mig jag är mer eller mindre expert...du minns väl helikopterbusken som jag fick frön av dig till.

/Anki
Margith
Du och jag Anki, vilka inredningsexperter vi skulle kunna bli kompiskram.gif

Tänk dig en rejäl rabarber i köksfönstret med ett par rödbetor vid sidan om, kan det bli mer trendigt? rotfl.gif
Lady Hamilton
Tss...... sleep.gif ni verkar inte ha varit på Hälsohem de senaste veckorna............. shy.gif men det har jag.........därför är jag helt övertygad om att det som nu gror i Gillan 2 är Mangold eller möjligtvis Asiatisk kål Liknar "prexsis" det jag fått leva på i 2 dygn........... crying.gif
blomkronan
Så... då har även jag fått ner fröna i jorden. Bättre sent än aldrig smile.gif
Gillan
rotfl.gif a0a.gif .....Ni är ju bara för sköna! Och stackars, stackars Margith som blev utsatt för den värsta skrattattacken jag haft på länge när hon kom med sin gissning på rabarber ( förlåt igen Margith blush.gif ). Jag såg henne trippa omkring hemma i sitt kök iklädd förkläde och högklackade skor ( förstår inte vart jag fick det ifrån ), få lust till en rabarberpaj till söndagens efterrätt, springa fram till fönstret och knipsa av några rabarberbitar rotfl.gif

Och som om det inte skulle räcka med rödbetor och rabarber så kommer det in asiatisk kål och mangold också..............jag dööööör a0a.gif a0a.gif

Jag sa i början av tråden att plantan skulle vara både ätlig och dekorativ och att den kan sås inomhus året runt. Visserligen skulle väl rabarber kunna vara dekorativ, men som krukväxt g.gif ? Nåja, jag kastade ju ur mig att Dito Verdes frön kunde vara gräslök giggle.gif

Men det finns en i den här tråden som har gissat rätt på nr 2 också bravo.gif

Kul att du fått ner dina fröer Blomkronan tummenupp.gif
Maggan H
Milde moses era galningar, rabarber, rödbetor och kål.... Jag tror att det är Ruccola..... naughty.gif Men inte ser mina groddar ut så där, vete katten vad jag har för frö i mina krukor, tycker alla liknar BJÖRK! ranting.gif
Rosmarin
Jag har en grodd i ettan!!! yahoo.gif

Men ärligt talat så ser ju det som Anki har fotat ut som antigen röd mangold eller rödbetor. Dilemmat är ju bara att ingen av dessa har fröer som ser ut som de här fröerna gjorde tycker jag. g.gif
Eva i Höga
Jag har en grodd i 1:an men den ser inte ut de ni har pratat om, är väl nåt som var i jorden crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon